МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 серпня 2023 р. № 400/5312/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Фульги А.П.,за участю секретаря судового засідання Белякової М.Д. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю Дослідне підприємство "Степове", пров. Янтарний, 8, с. Калинівка,Єланецький район, Миколаївська область,55553,
до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна,6, м.Миколаїв, 54001, Головного управління ДПС у Волинській області, Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053 , ,
про:визнання протиправним та скасування рішення №8279284/3955276 від 16.02.2023 р. та зобов`язання вчинити певні дії,
За участю:
Від позивача: Третяк Г.О.
Від відповідача: Голюк Т.В.
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Дослідне підприємство "Степове", (далі - позивач або ТОВ ДП «Степове») звернулося до адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України (далі-відповідач 1 або ДПС України) Головного управління ДПС у Волинській області(далі-відповідач 2 або ГУ ДПС у Волинській області), Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі-відповідач 3 або ГУ ДПС у Миколаївській області) з вимогами:визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8279284/39555276 від 16.02.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 22.12.22.;зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 22.12.2022 датою подання платником податків на реєстрацію.
Позивач обґрунтовує свої вимоги тим, що відповідач безпідставно не здійснив реєстрацію податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки не зрозуміло з яких підстав позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної, так як, на думку позивача, він не допускав порушення норм податкового законодавства та відповідачу були надані всі первинні документи, наявні у позивача.
Відповідачі позов не визнали, надали до суду письмові відзиви на позов, в яких зазначили, що комісією ГУ ДПС розглянуто повідомлення позивача щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій, з яких встановлено, що позивачем не надано всього переліку документів та пояснень, які наведені у вичерпному переліку документів,достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН.
Ухвалою від 15.05.2023 року провадження у справі відкрито та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
29.05.23 року від ГУ ДПС у Волинській області надійшов відзив на позовну заяву в якому відповідач просив в задоволенні позову відмовити посилаючись на те, що відповідач діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, і підстав для задоволення позовних вимог ТОВ ДП «Степове» не має.
Справа розглдалася у судовому засіданні з участю сторін. Позивач позовні вимоги підтримав, відповідачі просили відмовити у задоволенні позовних вимог.
Дослідивши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, матеріали, що мітяться в справі у їх сукупності, суд установив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю Дослідне підприємство «СТЕПОВЕ» (далі - Позивач, ТОВ ДП «СТЕПОВЕ») (код за ЄДРПОУ 39555276) зареєстровано в органах державної реєстрації 19.12.2014 за номером 15151020000001081, зареєстровано платником податку на додану вартість 02.02.2007 індивідуальний податковий номер 395552714234.
22.12.2022 між ТОВ ДП «СТЕПОВЕ» (ЄДРПОУ 39555276) та ДП «ПІВДЕННЕ» (ЄДРПОУ 32199372) укладено Договір поставки №22/12-22 (далі - Договір), відповідно до якого ТОВ ДП «СТЕПОВЕ» (Постачальник) зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, передати у власність ДП «ПІВДЕННЕ» (Покупець) товар, а Покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у цьому Договорі, прийняти та оплатити товар (п. 1.1. Договору). Згідно п. 1.2. Договору, Товаром іменується пшениця 20,64 т за ціною 5 000,00грн без ПДВ за 1 т Товару, на загальну суму Товару 103 200,00грн без ПДВ, всього із ПДВ 117 648,00грн, в тому числі ПДВ 14 448,00грн. Так, за умовами п. 3.1 Договору, Покупець зобов`язаний здійснити оплату вартості товару, вказаної у видаткових накладних, на умовах післяплати у термін визначений сторонами, строком до кінця 2023 року. Пунктом 4.1. Договору визначено, що перехід права власності на товар та всіх ризиків, пов`язаних з цим товаром відбувається в момент передачі товару, що підтверджується видатковою накладною Постачальника підписаною Покупцем.Датою передачі є дата оформлення видаткової накладної. Умови поставки товару: EXW (місце поставки - склад Постачальника, що знаходяться за адресою: Миколаївська область, Вознесенський район, с. Дорошівка, вул. Садова, 87В) згідно правил «Інкотермс - 2010». Вивіз товару зі складу Постачальника здійснюється транспортом та за рахунок Покупця (п. 4.2. Договору). Поставка Товару має бути здійснена не пізніше 30.12.2022. Конкретна дата відвантаження товару узгоджується Сторонами прийнятним для них способом. 22.12.2022 на виконання умов Договору Позивачем здійснено поставку товару (пшениці) на адресу ДП «ПІВДЕННЕ», що підтверджується видатковою накладною №1 від 22.12.2022 на загальну суму 117 648,00грн, в т.ч. ПДВ - 14 448,00грн та відповідною товарно - транспортною накладною від 22.12.2022 за№ 1677.
Відповідно до вимог п. 187.1 ст. 187, п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року за №2755-VI із змінами та доповненнями, Позивачем виписано податкову накладну №1 від 22.12.2022 на загальну суму 117 648,00грн, в тому числі ПДВ - 14 448,00грн, яку подано до Державної податкової служби України для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, тобто, за правилом першої події виписана податкова накладна №1 від 22.12.2022. Проте, відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накдної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.01.2023 в ЄРПП зареєстровано за № 9300587746 та за повідомленням Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, версія 2.3.8.58 від 20.01.2022 «Документ збережено реєстрацію зупинено». Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Підставою для зупинення визначено коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001;, відсутні в таблиці даних платника податку на додану віртість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються в готовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину за тишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, шо відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, а також запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про рс страцію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник «D» = 101.8720%, «Р» = 0.
13.02.2023 позивачем направлено до Головного управління ДПС у Миколаївській області повідомлення про подання пояснень та копій д ументів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію ч х зупинено за № 1, до якого долучено наступні документи: пояснення Голові комісії з питань зупинення реєстрації податкових н -ла. іних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ~ чснення щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію ч х зупинено б/н від 13.02.2023; договір поставки за № 22/12-22 від 22.12.2022; видаткова накладна за № 1 від 22.12.2022; рахунок на оплату за № 1 від 22.12.2022; товарно-транспортна накладна за № 1677 від 22.12.2022; оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 б/н від 13.02.2023; договір відповідального зберігання б/н від 01.07.2022; акт прийому-передачі майна за Договором відповідального зберігання б/н від 25.07.2022; товарно-транспортна накладна за № 237 від 25.07.2022; акт прийому-передачі майна за Договором відповідального зберігання б/н від 22.12.2022; акт надання послуг за № 255 від 16.08.2022; оборотно-сальдова відомість по рахунку 271 б/н від 13.02.2023.
Крім того, в поясненні Голові комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних пояснення щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено б/н від 13.02.2023 Позивачем звернуто увагу, що місце поставки - Миколаївська область, Вознесенський район, с. Дорошівка, вул. Садова, 87В, перебуває у власності ТОВ «СГВП «ВОЗНЕСЕНСЬКЕ».
01.07.2022 між позивачем та ТОВ «СГВП «ВОЗНЕСЕНСЬКЕ» укладено Договір відповідального зберігання №б/н від 01.07.2022. Відповідно до п. 1.1. Договору №б/н від 01.07.2022, ТОВ ДП «СТЕПОВЕ» (Поклажедавець) передає, а ТОВ «СГВП «ВОЗНЕСЕНСЬКЕ» (Зберігай) приймає на відповідальне зберігання протягом строку зберігання Майно, найменування, одиниці виміру, кількість та вартість якого вказується в актах прийому передачі. Майно приймається на зберігання та в подальшому зберігається за місцем розташування складу за адресою: Миколаївська область, Вознесенський район, с. Дорошівка, вул. Садова, 87В. (п. 1.2. Договору №б/н від 01.07.2022 року.
Згідно квитанції № 2 від 13.02.2023 повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК прийнято Головним управлінням ДПС у Миколаївській області, Миколаївська державна податкова інспекція.
Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 16.02.2023 за №8279284/39555276 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено Позивачу у реєстрації податкової накладної № 1 від 22.12.2022 з підстав ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити.; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Позивачем у поясненні щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 13.02.2023 наголошено, що позивач є суб`єктом господарювання реального сектору економіки, створений з метою одержання прибутку та має в своєму розпорядженні усі необхідні матеріально - технічні засоби для проведення діяльності.
Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 22.12.2022 не ґрунтується на документах, які надіслались платником податку - Позивачем для розблокування, а також не відповідають реальним обставинам справи. У позивача наявні первинні документи, що свідчать про реальність проведення господарської операції, а контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Згідно підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику «кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту
За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок №1246) податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимоги Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246). Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165).
Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Згідно пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до змісту пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пунктів 2 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній І розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Зі змісту квитанції від 31.10.2022 контролюючим органом сформовано висновки, що відображені у податкових накладних інформація відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку № 3 до Порядку №1165. Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне відсутність товару/послуги зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Проте, надіслана Позивачу квитанція містить пропозицію щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Також, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги,зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Отже, квитанція контролюючого органу про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 22.12.2022 не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Разом з тим, у вищевказаній квитанції податковим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинні містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Крім того, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить конкретного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.
На виконання вимог податкового законодавства позивачем були надані пояснення та копії документів. комісія, після отримання пояснень, ніяких додаткових документів від позивача не вимагала.
Суд звертає увагу, на те, що зазначене рішення контролюючого органу є актом індивідуальної дії, адже виданий суб`єктом владних повноважень, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований.
Головною рисою таких актів є чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
При цьому, Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
На підставі викладеного, суд зазначає, що спірне рішення містять лише загальні твердження без зазначення, яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення (аналогічна позиція висловлена ВС у постанові від 27.10.2022 по справі № 360/3253/20).
Згідно з ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем 1 не доведено правомірність свого рішення щодо відмови у реєстрації податкової накладної.
Спірне рішення контролюючого органу ГУ ДПС у Волинській області щодо відмови у реєстрації податкової накладної не відповідають критеріям ч.2 ст.2 КАС України, а саме є необґрунтованими, тому його слід скасувати.
Позивач просить суд зобов`язати відповідача 1 зареєструвати податкову накладну №1 від 22.12.2022 року, яка була складена ТОВ ДП «Степове» в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх подання.
Відповідно до п.п.19,20 постанови КМУ №1246 від 29.12.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення)
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Зобов`язання відповідача - ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних поданих позивачем податкових накладних датою їх фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
За таких обставин, суд вважає за можливе позовні вимоги задовольнити в цій частині та зобов`язати відповідача зареєструвати податкову накладну днем її подання.
Обраний позивачем спосіб захисту має бути спрямований на відновлення порушених прав, захист законних інтересів і, у випадку задоволення судом його вимог, рішення повинно мати наслідком реальне відновлення тих прав, за захистом яких позивач звернувся до суду, тому позовні вимоги належить задовольнити.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Дослідне підприємство "Степове" (пров. Янтарний, 8, с. Калинівка, Єланецький район, Миколаївська область, 55553 код ЄДРПОУ 39555276) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна,6, м. Миколаїв, 54001 код ЄДРПОУ 44104027, Головного управління ДПС у Волинській області, Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010, код ЄДРПОУ 44106679, Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393 ) задовольнити.
2.Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Волинській області з питаньзупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8279284/39555276 від 16.02.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 22.12.22.
3.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 22.12.2022 датою подання платником податків на реєстрацію.
4.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, 43010 код ЄДРПОУ 44106679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Дослідне підприємство "Степове" (пров. Янтарний, 8,с. Калинівка, Єланецький район, Миколаївська область, 55553 код ЄДРПОУ 39555276) судові витрати в розмірі 5368,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Суддя А. П. Фульга
Рішення складено в повному обсязі
04.09.23
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2023 |
Оприлюднено | 07.09.2023 |
Номер документу | 113240764 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Фульга А. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні