Рішення
від 05.09.2023 по справі 480/3988/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 вересня 2023 року Справа № 480/3988/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Осіпової О.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/3988/23 за позовом Головного управління ДПС у Сумській області до Дочірнього підприємства державної акціонерної компанії "Хліб України" "Роменський комбінат хлібопродуктів", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Державна акціонерна компанія "Хліб України", Міністерство економіки України про зупинення видаткових операцій та заборону відчуження майна,-

В С Т А Н О В И В:

Головне управління ДПС у Сумській області звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Дочірнього підприємства державної акціонерної компанії "Хліб України" "Роменський комбінат хлібопродуктів", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Державна акціонерна компанія "Хліб України", в якій просить:

1. Зупинити видаткові операції на рахунках платника податків Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії «Хліб України» «Роменський комбінат хлібопродуктів».

2. Заборонити Дочірньому підприємству Державної акціонерної компанії «Хліб України» «Роменський комбінат хлібопродуктів» відчужувати належне йому майно, що перебуває у податковій заставі.

Свої вимоги мотивує тим, що внаслідок наявності у відповідача податкового боргу на суму 44 657 181,37 грн., що підтверджується рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 28.09.2022р. у справі №480/706/22, на підставі статей 88,89 Податкового кодексу України Головним управлінням ДПС у Сумській області 19 листопада 2021 року прийнято рішення №177 про опис майна у податкову заставу, на підставі якого описано майно відповідача у податкову заставу відповідно до акту опису майна від 06 травня 2021 року №22 (нерухоме майно).

Податкову заставу зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження - 07.05.2021р.

З метою проведення перевірки стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, 25.01.2023 податковим керуючим Лимарь А.М. здійснено вихід за адресою підприємства.

У зв`язку з не допуском до проведення перевірки стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, податковим керуючим був складений акт від 25.01.2023р. «Про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податкового керуючого», який підписаний податковим керуючим та свідками, що є підставою відповідно до п.п.20.1.32 п.20.1 ст.20 ПК України, пункту 91.4 ст.91 ПК України контролюючому органу звернутися до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків та зобов`язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені цим Кодексом.

Ухвалою суду від 02.05.2023 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі № 480/3988/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.

Ухвалою суду від 28.06.2023 залучено до справи у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Міністерство економіки України.

21.07.2023р. судом постановлено ухвалу, якою у задоволенні клопотання Міністерства економіки України про закриття провадження у справі та у задоволенні клопотання Акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Хліб України" про передачу справи №480/3988/23 до Господарського суду міста Києва відмовлено.

Ухвалою від 05.09.2023р. відмовлено у задоволенні клопотання представника третьої особи - Міністерства економіки України про зупинення провадження у справі до набрання законної сили рішенням у справі №920/417/20 (46/528-б), яка перебуває в провадженні Господарського суду м. Києва, за позовом Міністерства економіки України до Виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області та Державної акціонерної компанії «Хліб України» за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідачів: Дочірнє підприємство Державної акціонерної компанії «Хліб України» «Роменський комбінат хлібопродуктів», арбітражний керуючий Бондарчук О. П. про визнання незаконними дій державного реєстратора, скасування свідоцтва про реєстрацію права власності, визнання права власності.

Від представника відповідача у встановлений пунктом 4 ухвали про відкриття провадження у справі 15-денний строк відзиву на позовну заяву подано не було, тому відповідно до ч.6 ст.162 КАС України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в ній докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що Дочірнє підприємство Державної акціонерної компанії «Хліб України» «Роменський комбінат хлібопродуктів» (далі - відповідач або ДП ДАК «Хліб України» «Роменський КХП») відповідно до даних Інформаційної системи «Податковий блок», зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі по тексту - ЄДРПОУ) 26.05.1998 та на даний час перебуває на обліку Головного управління ДПС у Сумській області.

Відповідач є платником податків і зборів, передбачених Податковим кодексом України.

Відповідно до Витягу з історії недоїмок, сформованого на підставі ІКП ІТС «Податковий блок», у відповідача наявний податковий борг в загальному 44 657 181,37 грн. (основний платіж -29 994221,26 грн., штрафна санкція - 13563341,42 грн., пеня - 1 099 618,69 грн.), а саме:

Податок на додану вартість в розмірі 21900320,87 грн., в тому числі: Основний платіж -14239238 грн. Штрафна санкція - 6866016,26 грн. Пеня - 795066,61 грн;

Податок на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати в розмірі 2 034 558,68 грн, в тому числі: Основний платіж - 1 393 057,46 грн. Штрафна санкція - 338 665,70 грн.Пеня - 302 835, 52 грн.;

Військовий збір в розмірі 53279,69 грн., в тому числі: Основний платіж -41722,38 грн. Штрафна санкція - 9840,75 грн. Пеня - 1716,56 грн.;

Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності в розмірі 19481011,50 грн., в тому числі: Основний платіж -13152597 грн. Штрафна санкція - 6328414,50 грн.;

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості в розмірі 197087,20 грн., в тому числі: Основний платіж -177702,99 грн. Штрафна санкція - 19384,21 грн.;

Екологічний податок, який справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення (за винятком викидів в атмосферне повітря двоокису вуглецю), в розмірі 8605,97 грн., в тому числі: Основний платіж -8605,97 грн.;

Надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини в розмірі 3622,50 гри., в тому числі: Основний платіж -3622,50 грн.;

Екологічний податок, який справляється за викиди в атмосферне повітря двоокису вуглецю стаціонарними джерелами забруднення в розмірі 7367,92 грн., в тому числі: Основний платіж -7367,927 грн.

Податковий борг відповідача є узгодженим, однак самостійно платником податків не сплачений.

Позивачем вживались заходи щодо погашення податкової заборгованості, а саме він звертався до суду з позовом про стягнення податкової заборгованості.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 28.09.2022 у справі №480/706/22 позов Головного управління ДПС у Сумській області до ДП ДАК «Хліб України» «Роменський КХП» про стягнення податкового боргу на суму 44 657 181,37 грн. задоволено.

Отже, вищевказана податкова заборгованість також підтверджена зазначеним рішенням суду.

17.12.2019 посадовій особі підприємства було вручено податкову вимогу №173360-52 від 28.11.2019, яка відповідно до ст. 60 ПК України не відкликалась, податковий борг відповідача не переривавсь.

В подальшому, на підставі статей 88,89 Податкового кодексу України Головним управлінням ДПС у Сумській області 19 листопада 2021 року прийнято рішення №177 про опис майна у податкову заставу, на підставі якого описано майно відповідача у податкову заставу відповідно до акту опису майна від 06 травня 2021 року №22 (нерухоме майно).

Податкову заставу зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження - 07.05.2021.

Відповідно до Повідомлення №546/6/18-28-13-02-02 від 16.01.2023 про проведення перевірки стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, Головним управлінням ДПС у Сумській області повідомлено відповідача та ДАК «Хліб України» про проведення 25 січня 2023 року перевірки стану збереження майна ДП ДАК «Хліб України» «Роменський КХП», яке перебуває в податковій заставі.

Підставою для оформлення вказаного повідомлення є погоджене Подання податкового керуючого від 13.01.2023 №205/18-28-13-02-06.

На підставі подання від 13.01.2023 №205/18-28-13-02-06 та повідомлення від 16.01.2023 №546/6/18-28-13-02-02 податковим керуючим ГУ ДПС у Сумській області Лимарь А.М. (наказ про призначення податковим керуючим від 09.08.2022 №219) повідомлено ДП ДАК «Хліб України» «Роменський КХП» про проведення 25.01.2023 перевірки стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

З метою проведення перевірки стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, 25.01.2023 податковим керуючим Лимарь А.М. здійснено вихід за адресою підприємства.

У зв`язку з не допуском до проведення перевірки стану збереження майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, податковим керуючим був складений акт від 25.01.2023р. «Про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податкового керуючого», який підписаний податковим керуючим та свідками.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.155 пункту 14.1 статті ПК України податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.

Згідно з підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Пунктом 59.1 статті 59 ПК України передбачено, що у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Пунктом 59.5 статті 59 ПК України встановлено, що у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Згідно з пунктом 87.1 статті 87 ПК України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Пунктом 87.2 статті 87 ПК України встановлено, що джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Відповідно до пунктів 88.1, 88.2 статті 88 ПК України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.

Пунктами 89.1, 89.2 статті 89 ПК України встановлено, що право податкової застави виникає: у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу; у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.

З урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.

Згідно з пунктом 89.3 статті 89 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.

До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.

Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.

Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Порядок призначення та звільнення, а також функції та повноваження податкового керуючого визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Як передбачено пунктом 89.4 статті 89 ПК України, у разі якщо платник податків не допускає податкового керуючого для здійснення опису майна такого платника податків у податкову заставу та/або не подає документів, необхідних для такого опису, податковий керуючий складає акт відмови платника податків від опису майна у податкову заставу. Контролюючий орган звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, заборону відчуження таким платником податків майна та зобов`язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.

Згідно з пунктами 91.1, 91.2 статті 91 ПК України у разі наявності у платника податків податкового боргу керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу за місцем реєстрації платника податків, що має податковий борг, призначає такому платнику податкового керуючого. Податковий керуючий повинен бути посадовою (службовою) особою контролюючого органу. Податковий керуючий має права та обов`язки, визначені цим Кодексом. Порядок призначення та звільнення, а також функції та повноваження податкового керуючого визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Пунктом 91.3 статті 91 ПК України визначено, що податковий керуючий описує майно платника податків, що має податковий борг, в податкову заставу, здійснює перевірку стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі, проводить опис майна, на яке поширюється право податкової застави, для його продажу у випадках, передбачених цим Кодексом, одержує від боржника інформацію про операції із заставленим майном, а в разі його відчуження без згоди контролюючого органу (за умови, коли наявність такої згоди має бути обов`язковою згідно з вимогами цього Кодексу) вимагає пояснення від платника податків або його службових (посадових) осіб, здійснює підготовку документів для звернення до суду з поданням про встановлення тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника за межі України. У разі продажу в рахунок погашення податкового боргу майна платника податків, на яке поширюється право податкової застави, податковий керуючий має право отримувати від такого платника податків документи, що засвідчують право власності на зазначене майно. У разі відмови платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, податковий керуючий має право залучати до опису майна платника податків не менш як двох понятих.

Як передбачено пунктом 91.4 статті 91 ПК України, у разі якщо платник податків, що має податковий борг, перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, такий податковий керуючий складає акт про перешкоджання платником податків виконанню таких повноважень у порядку та за формою, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків та зобов`язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені цим Кодексом. Строк, на який можуть бути зупинені видаткові операції, визначається судом, але не більше двох місяців.

Правила призначення та звільнення, функції та повноваження податкового керуючого, а також порядок складання ним акта опису майна, яке передається у податкову заставу, та акта перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим визначає Порядок призначення та звільнення податкового керуючого з визначенням його функцій та повноважень, який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 25.05.2017 №529, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.06.2017 за № 786/30654 (далі - Порядок №529).

Відповідно до пункту 4 Розділу І Порядку №529 податковий керуючий - посадова (службова) особа контролюючого органу, на яку покладається виконання функцій, спрямованих на погашення податкового боргу платника податків.

Податковий керуючий призначається платнику податків, що має податковий борг, наказом керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу за місцем реєстрації платника податків. Посадова (службова) особа контролюючого органу наділяється повноваженнями податкового керуючого з дати видання наказу керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про призначення такої особи податковим керуючим (пункти 1, 2 Розділу ІІ Порядку №529).

Згідно з Розділом ІІІ Порядку №529 основними функціями та повноваженнями податкового керуючого щодо податкової застави є, зокрема:

- одержання від платника податків документів, необхідних для опису майна в податкову заставу (пункт 3);

- здійснення опису майна у випадках, передбачених Кодексом, та складання акта опису такого майна (пункт 5);

- складання акта відмови платника податків від опису майна у податкову заставу (пункт 7);

- здійснення перевірки стану збереження майна, що перебуває у податковій заставі (пункт 10);

- складання акта про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (пункт 11).

Отже, відповідно до приписів статей 89, 91 ПК України окремо визначено алгоритм дій податкового керуючого як у разі недопуску податкового керуючого для здійснення опису майна та/або неподання необхідних щодо цього документів, так і у разі перешкоджання виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом.

При цьому, про зазначені факти складаються різні за змістом акти, кожен з яких може бути підставою звернення податкового органу до суду.

Закон чітко визначає зміст позовних вимог, з якими у зазначених випадках податковому органу надано право звернутися до суду, та передбачає настання різних правових наслідків для платника податків.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28.08.2019 у справі № 815/7025/13-а, від 16.02.2021 у справі № 803/855/18.

Як встановлено під час розгляду даної справи, підставою для звернення до суду з даним позовом стало ненадання посадовими особами ДП ДАК «Хліб України» «Роменський КХП» податковому керуючому необхідних документів для проведення перевірки стану збереження майна платника, яке перебуває в податковій заставі, у зв`язку з чим податковим керуючим Лимарь А.М. складений акт про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податкового керуючого від 25 січня 2023 року (а.с.20).

З огляду на вищевикладене та враховуючи те, що відповідачем не було надано податковому керуючому необхідних бухгалтерських документів для проведення перевірки стану збереження майна, яке перебуває в податковій заставі, про що складено акт про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим, що є підставою для звернення контролюючого органу до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, тому суд дійшов висновку, що позов ГУ ДПС у Сумській області про зупинення видаткових операцій на рахунках ДП ДАК «Хліб України» «Роменський КХП» та заборону відповідачу відчужувати належне йому майно, що перебуває у податковій заставі, є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

При цьому, суд враховує вимоги абзацу другого пункту 91.4 статті 91 ПК України та визначає строк зупинення видаткових операцій товариства - до усунення обставин, які стали підставою для звернення до суду, але не більше ніж два місяці з дати набрання судовим рішенням законної сили.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України відсутні.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Сумській області до Дочірнього підприємства державної акціонерної компанії "Хліб України" "Роменський комбінат хлібопродуктів", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Державна акціонерна компанія "Хліб України", Міністерство економіки України про зупинення видаткових операцій та заборону відчуження майна задовольнити.

Зупинити видаткові операції на рахунках платника податків Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії «Хліб України» «Роменський комбінат хлібопродуктів» до усунення обставин, які стали підставою для звернення до суду, але не більше ніж два місяці з дати набрання судовим рішенням законної сили.

Заборонити Дочірньому підприємству Державної акціонерної компанії «Хліб України» «Роменський комбінат хлібопродуктів» (вул. Прокопенка, 10,м. Ромни,Роменський район, Сумська область,42006, код ЄДРПОУ 00955880) відчужувати належне йому майно, що перебуває у податковій заставі.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.О. Осіпова

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2023
Оприлюднено07.09.2023
Номер документу113242349
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —480/3988/23

Рішення від 05.09.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні