Постанова
від 05.09.2023 по справі 420/8320/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 вересня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/8320/23

Головуючий в 1 інстанції: Марин П.П. Дата і місце ухвалення: 27.06.2023р., м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого Ступакової І.Г.

суддів Бітова А.І.

Лук`янчук О.В.

при секретарі Юраш К.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТРОСІТІ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

В квітні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «МЕТРОСІТІ» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просило суд:

-визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду у визначений законодавством термін заяви позивача від 30.01.2023р. про повернення помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022, 2023 років (*; 101; 44742461) (в період з жовтня 2022 року до січня 2023 року включно);

-зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області у встановленому законодавством порядку розглянути заяву ТОВ «МЕТРОСІТІ» від 30.01.2023р. про повернення помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022, 2023 років (*; 101; 44742461) (в період з жовтня 2022 року до січня 2023 року включно), підготувати висновок про повернення з бюджету сум помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022, 2023 роки (*; 101; 44742461) (в період з жовтня 2022 року до січня 2023 року включно) на поточний рахунок товариства в банку, подати висновок про повернення з бюджету сум помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств на виконання органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів;

-повернути помилково надміру сплачені грошові кошти податку на прибуток приватних підприємств за 2022, 2023 роки (*; 101; 44742461) (в період з жовтня 2022 року до січня 2023 року включно) на користь TOB «МЕТРОСІТІ» на рахунок в АТ «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК» НОМЕР_1 , МФО банку 300614, які були сплачені товариством на розрахункові рахунки ГУ ДПС в Одеській області в період з жовтня 2022 року до січня 2023 року включно.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що у період з жовтня 2022 року по січень 2023 року, через наявність банківської помилки, TOB «МЕТРОСІТІ» помилково надміру сплатило грошові кошти податку на прибуток приватних підприємств за 2022, 2023 роки (*; 101; 44742461) в загальній сумі 8 175 269,97 грн. У зв`язку з цим, 30.01.2023р. ТОВ «МЕТРОСІТІ» звернулося до ГУ ДПС в Одеській області із заявою, в порядку статті 43 Податкового кодексу України, про повернення помилково надміру сплачених коштів, на яку позивач відповіді від контролюючого органу не отримав. 07.03.2023р. TOB «METPOCITI» звернулось до ГУ ДПС в Одеській області з метою отримання інформації щодо стану розгляду заяви від 30.01.2023р. про повернення надмірно сплачених коштів, на що отримало відповідь про продовження розгляду заяви товариства до закінчення правового режиму воєнного стану, введеного на всій території України. Бездіяльність ГУ ДПС в Одеській області щодо не розгляду у визначений законодавством термін заяви від 30.01.2023р. про повернення надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств ТОВ «МЕТРОСІТІ» вважає протиправною та зазначає, що ним виконано всі передбачені ПК України умови для такого повернення, а саме: подано заяву у встановлені строки; у товариства відсутня податкова заборгованість. Однак, відповідач безпідставно не надав органам Казначейства висновку про повернення ТОВ «МЕТРОСІТІ» надміру сплачених грошових зобов`язань.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність ДПС в Одеській області щодо не розгляду в визначений законодавством термін заяви TOB «МЕТРОСІТІ» від 30.01.2023р. про повернення помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022, 2023 роки (*; 101; 44742461) (в період з жовтня 2022 року до січня 2023 року включно).

Зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області у встановленому законодавством порядку розглянути заяву ТОВ «МЕТРОСІТІ» від 30.01.2023р. про повернення помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств за 2022, 2023 роки (*; 101; 44742461) (в період з жовтня 2022 року до січня 2023 року включно).

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Стягнуто з ГУ ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ТОВ «МЕТРОСІТІ» витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684,00 грн.

Не погоджуючись з вказаним рішенням в частині задоволення позову, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, просить скасувати рішення від 27.06.2023р. у відповідній частині з ухваленням по справі нового судового рішення про відмову в задоволенні позову ТОВ «МЕТРОСІТІ».

В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не надано належної правової оцінки посиланням податкового органу на те, що лист товариства від 30.01.2023р. не є заявою про повернення надміру сплачених коштів в розумінні ст.43 ПК України, оскільки у вказаному листі відсутнє посилання на дану норму. Зазначаючи про те, що у період з жовтня 2022 року по січень 2023 року TOB «МЕТРОСІТІ» сплачувало надміру податок на прибуток приватних підприємств через наявність банківської помилки позивач не вказав, яку саме помилку ним було вчинено при перерахуванні коштів, а також ким, коли та при яких обставинах було виявлено дану помилку. Протягом 2022 року підприємством здійснювалися операції з експорту зернових культур загальною фактурною вартістю 936 970 937,00 грн., при цьому декларацію з податку на прибуток за 2022 рік до контролюючого органу товариством не подано, у зв`язку з чим неможливо підтвердити правомірність наявної переплати з податку на прибуток в сумі 8 191 855,73 грн.

Також, апелянт посилається на те, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про незастосування до спірних правовідносин п.п.69.9 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, яким передбачено зупинення перебігу строків, визначених податковим та іншим законодавством, контроль за дотримання якого покладено на контролюючі органи, до закінчення правового режиму воєнного стану. Зазначає, що строк та механізм повернення надміру сплачених грошових коштів регулюється ст.43 ПК України, тобто нормою податкового законодавства.

ТОВ «МЕТРОСІТІ» подало письмовий відзив на апеляційну скаргу ГУ ДПС в Одеській області, в якому просить скаргу відповідача залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін. Позивач зазначає про безпідставність посилань апелянта на те, що лист товариства від 30.01.2023р. не є заявою про повернення надміру сплачених коштів в розумінні ст.43 ПК України. Стверджує, що чинним законодавством не встановлено форми відповідної заяви, що свідчить про те, що така заява подається в довільній формі з обов`язковим зазначенням напряму перерахування коштів.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та представників сторін, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «МЕТРОСІТІ» зареєстровано як юридичну особу 19.09.2022р. Основним видом економічної діяльності підприємства є Виробництво олії та тваринних жирів (КВЕД 10.41).

ТОВ «МЕТРОСІТІ» звернулось до Головного управління ДПС в Одеській області із заявою від 30.01.2023р. вих.№3101/23-01 про повернення надмірно сплачених коштів на актуальні рахунки товариства ПуАТ «КБ «АКОРДБАНК» Київ UА48 НОМЕР_2 , код банку 380634, в сумі 8 175 269,97 грн. в строки, встановлені законодавством, але не більше 15 днів.

У поданій до контролюючого органу заяві товариство зазначило, що у період з жовтня 2022 року по січень 2023 року включно ним було помилково надміру сплачено грошові кошти податку на прибуток приватних підприємств за 2022, 2023 років (*; 101; 44742461), у зв`язку з чим, у відповідності до ст.17.1.10 Податкового кодексу України, п.1. розділу 2 Наказу Міністерства фінансів України №60 від 11.02.2019р. «Про затвердження Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені», ТОВ «МЕТРОСІТІ» має право на повернення зазначених сум коштів на визначені товариством реквізити.

Також, у своїй заяві ТОВ «МЕТРОСІТІ» навело відомості про дату, час та суми надмірно сплачених грошових коштів. В підтвердження сплати надало копії платіжних інструкцій на 62 аркушах.

Не отримавши відповіді на заяву від 30.01.2023р. представник ТОВ «МЕТРОСІТІ» адвокат Рахуба А.І. подав 13.03.2023р. до Головного управління ДПС в Одеській області адвокатський запит від 07.03.2023р., в якому просив надати інформацію щодо стану розгляду листа ТОВ «МЕТРОСІТІ» від 30.01.2023р., щодо результатів його розгляду, а також копію висновку про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку.

У відповідь на адвокатський запит від 07.03.2023р. Головне управління ДПС в Одеській області листом від 16.03.2023р. повідомило, що розгляд листа TOB «МЕТРОСІТІ» №3101/23-01 від 30.01.2023р. щодо повернення на рахунок товариства надміру сплачених коштів податку на прибуток приватних підприємств продовжено до закінчення правового режиму воєнного стану в Україні на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Вважаючи протиправною бездіяльність ГУ ДПС в Одеській області щодо розгляду заяви від 30.01.2023р. про повернення помилково надміру сплачених коштів ТОВ «МЕТРОСІТІ» оскаржило її в судовому порядку.

Задовольняючи частково позов товариства суд першої інстанції визнав обґрунтованими доводи позивача про допущення відповідачем бездіяльності щодо розгляду його заяви, оскільки ГУ ДПС в Одеській області не прийняло жодного рішення по заяві товариства від 30.01.2023р. про повернення надмірно сплачених коштів податку на прибуток підприємств у період з жовтня 2022 року по січень 2023 року, а також не вчинило дій, передбачених Порядком інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019р. №60. Суд першої інстанції не прийняв до уваги посилання відповідача на продовження строку розгляду заяви ТОВ «МЕТРОСІТІ» до закінчення правового режиму воєнного стану на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, зазначивши, що строк, передбачений Порядком №60 та п.43.5 ст.43 ПК України не є строком визначеним податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, оскільки не стосується сплати податків, їх адміністрування, строків подачі звітності, чи строків подачі та розгляду скарг.

Враховуючи, що відповідач заяву позивача від 30.01.2022р. не розглядав, дії, передбачені Порядком №60, не вчинялись і рішення щодо неї не приймалось, суд першої інстанції дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права ТОВ «МЕТРОСІТІ» буде визнання протиправною бездіяльності ГУ ДПС в Одеській області щодо не розгляду у визначений законодавством термін заяви позивача від 30.01.2023р. про повернення помилково надміру сплачених грошових коштів податку на прибуток приватних підприємств та зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області у встановленому законодавством порядку розглянути відповідну заяву.

Оскільки рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позову позивачем не оскаржено, тому, на підставі ч.1 ст.308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає правильність висновків суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, тобто в частині задоволення позову ТОВ «МЕТРОСІТІ».

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції в частині задоволення позову товариства виходячи з наступного.

Пунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов`язання визначено як суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені встановлено статтею 43 ПК України.

Відповідно до п.43.1 ст.43 ПК України, помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Пунктом 43.2 цієї статті Кодексу передбачено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на рахунок такого платника податків у банку або небанківському надавачу платіжних послуг, або на єдиний рахунок, або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг. (п.п. 43.3-43.4 цієї статті)

Відповідно п.п. 43.5 43. 6 ст. 43 ПК України контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.

На виконання вимог статті 43 ПК України наказом Міністерства фінансів України 03.09.2013р. №787 затверджено Порядок повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, пунктом 5 розділу І якого передбачено, що у разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету або на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, до Казначейства подається висновок відповідно до Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019р. №60, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.04.2019р. за №370/33341 (Порядок №60)

Відповідно до п.1 розділу III Порядку №60 повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які повертаються територіальним органом ДПС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу, поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Згідно абз.1, абз.2, абз.11 п.4 розділу ІІІ Порядку №60 після надходження до територіального органу ДПС подана в електронній формі заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені автоматично після перевірки засобами антивірусного захисту інформації вноситься до Журналу опрацювання заяв на повернення, який ведеться засобами інформаційно-телекомунікаційної системи органів ДПС.

Інформація щодо заяви, поданої платником у паперовому вигляді, вноситься до Журналу опрацювання заяв на повернення працівником підрозділу, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу.

Заява платника, внесена до Журналу, розглядається структурними підрозділами територіального органу ДПС, що виконують функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу та погашення боргу.

Пунктом 5 розділу ІІІ Порядку №60 передбачено, що якщо за результатами розгляду заяви підрозділом територіального органу ДПС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, встановлено правомірність повернення коштів, працівник цього підрозділу вносить до Журналу відмітку про правомірність повернення відповідної суми коштів.

Внесення до Журналу відмітки про правомірність повернення коштів здійснюється не пізніше 18:00: дев`ятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних державному бюджету; одинадцятого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви у разі повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами.

У разі якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, у строки, визначені абзацами другим-четвертим цього пункту, підрозділ територіального органу ДПС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.

Таким чином, вказаними нормами передбачено порядок та строки розгляду контролюючим органом заяви платника податків про повернення надміру сплачених сум грошових зобов`язань. Зокрема, передбачено, що:

у разі, якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів встановлено - підрозділ територіального органу ДПС вносить до Журналу відмітку про правомірність повернення відповідної суми коштів;

у разі, якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено - підрозділ територіального органу ДПС готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.

Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, Головним управлінням ДПС в Одеській області не вчинено жодної з вказаних дій за результатами розгляду заяви ТОВ «МЕТРОСІТІ» від 30.01.2023р.

Заперечуючи проти позову та в обґрунтування вимог апеляційної скарги Головне управління ДПС в Одеській області посилається на те, що розгляд листа TOB «МЕТРОСІТІ» №3101/23-01 від 30.01.2023р. щодо повернення на рахунок товариства надміру сплачених коштів податку на прибуток приватних підприємств продовжено до закінчення правового режиму воєнного стану в Україні на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Так, пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:

дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;

строків проведення камеральних перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення за результатами камеральної перевірки, прийняття рішення за результатом її розгляду, нарахування пені;

строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення, рішення про застосування фінансових санкцій за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки та прийняття рішення за результатами їх розгляду, адміністративного арешту майна за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки;

строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків - суб`єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 цього Кодексу;

строків подання та розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачених підпунктом 56.23.3 пункту 56.23 статті 56 цього Кодексу.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про незастосування зазначеної норми до спірних правовідносин, оскільки передбачений п.43.5 ст.43 ПК України строк не стосується строків сплати податків, їх адміністрування, строків подачі звітності, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи. Визначений вказаною нормою строк являє собою строк, в межах якого податковий орган зобов`язаний вирішити питання про те, чи дійсно сплачені платником кошти є сплаченими безпідставно і підлягають поверненню, оскільки не є податком чи збором за своєю правовою природою, або ж чи є такими, що сплачені відповідно до вимог чинного законодавства і не підлягають поверненню.

В апеляційній скарзі апелянт зазначає, що лист ТОВ «МЕТРОСІТІ» від 30.01.2023р. не є заявою про повернення надміру сплачених коштів в розумінні ст.43 ПК України, оскільки у вказаному листі відсутнє посилання на дану норму.

Колегія суддів не приймає до уваги такі доводи апелянта, оскільки п.43.4 ст.43 ПК України передбачено подання платником податків заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, з обов`язковим зазначенням напряму перерахування коштів, що має місце у спірних правовідносинах.

Більше того, зі змісту листа Головного управління ДПС в Одеській області від 16.03.2023р. вбачається, що подану позивачем заяву від 30.01.2023р. контролюючий орган розцінив саме як заяву, передбачену ст.43 ПК України, розгляд якої продовжено до закінчення правового режиму воєнного стану в Україні на підставі підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Колегія суддів не надає правову оцінку посиланням апелянта на неможливість підтвердження правомірності наявної у ТОВ «МЕТРОСІТІ» переплати з податку на прибуток в сумі 8 191 855,73 грн. у зв`язку з неподанням товариством декларації з податку на прибуток за 2022 рік, а також не встановлення причин надміру сплачених коштів, оскільки наявність або відсутність підстав для повернення позивачу надміру сплачених коштів податку буде встановлюватися при розгляді його заяви від 30.01.2023р. про таке повернення.

Наразі, як правильно встановлено судом першої інстанції та не спростовано апелянтом, Головне управління ДПС в Одеській області допустило протиправну бездіяльність щодо розгляду заяви ТОВ «МЕТРОСІТІ» про повернення надміру сплачених коштів податку на прибуток підприємств. Податковим органом взагалі не досліджувалося питання правомірності чи неправомірності повернення позивачеві податку на прибуток, що, серед іншого, підтверджується відсутністю відповідного рішення суб`єкта владних повноважень з цього приводу.

Таким чином, доводи апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області не спростовують правильність висновків суду першої інстанції в частині задоволення позову ТОВ «МЕТРОСІТІ», а тому підстав для задоволення скарги відповідача та скасування рішення від 27.06.2023р. колегія суддів не вбачає.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлений 05 вересня 2023 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук`янчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2023
Оприлюднено07.09.2023
Номер документу113244319
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/8320/23

Ухвала від 30.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 05.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Постанова від 05.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 27.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні