ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2023 року м. Черкаси справа № 925/769/23
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Чевгуза О.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом
Черкаської міської ради
до Приватного підприємства «Рекламне агентство «ОТ И ДО»
про стягнення 21 392,23 грн,
без повідомлення (виклику) сторін,
ВСТАНОВИВ:
Черкаська міська рада звернулась до Господарського суду Черкаської області з позовом до Приватного підприємства «Рекламне агентство «ОТ И ДО» про стягнення безпідставно утримуваних коштів за використання земельної ділянки комунальної власності у сумі 21 392,23 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач як власник об`єкта нерухомого майна: частини нежитлового приміщення 4-го і 5-го поверху дегустаційного залу та центру підводного плавання по АДРЕСА_1 використовує земельну ділянку комунальної власності, на якій цей об`єкт знаходиться, всупереч вимогам земельного законодавства, без оформлення права користування земельною ділянкою, не сплачуючи при цьому орендну плату, у зв`язку з чим на підставі статті 1212 Цивільного кодексу України (ЦК України) позивач просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти у виді несплаченої орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою.
Ухвалою від 13.06.2023 Господарський суд Черкаської області прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішив розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвала про відкриття провадження у справі була надіслана на адреси сторін рекомендованим листом, відповідачу вручена 22.06.2023.
У визначені законом строки клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило.
Відповідач не скористався наданими йому процесуальними правами, відзив на позов або будь-які інші письмові заперечення по суті спору не надав.
Відповідно до частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Оскільки наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого судового рішення, відповідно до частини 5 статті 252 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними у справі матеріалами.
Суд зазначає, що відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Відповідно до частини першої статті 14 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Черкаська міська рада в силу положень п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» є власником земельної ділянки загальною площею 0,0481 га кадастровий номер: 7110136700:03:025:0012, що знаходиться по АДРЕСА_1 та відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови, КВЦПЗ 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 31.05.2023 № 334127100 ПП «Рекламне агентство «ОТ И ДО» набуло право власності на частину нежитлового приміщення 4-го і 5-го поверху дегустаційного залу та центру підводного плавання по АДРЕСА_1 реєстраційний номер майна 9508525 та 9508148 відповідно. Підставою виникнення права власності є свідоцтва про право власності НОМЕР_1 та НОМЕР_2 від 11.01.2005, видані виконавчим комітетом Черкаської міської ради. Дата прийняття рішення про державну реєстрацію 30.01.2005.
Рішенням Черкаської міської ради від 17.12.2009 № 5-287 «Про надання приватним підприємцям ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та приватному підприємству «Рекламне агентство «ОТ и ДО» земельної ділянки в оренду по АДРЕСА_1 » ПП «Рекламне агентство «ОТ И ДО» було надано в спільне користування земельну ділянку площею 481 кв. м по АДРЕСА_1 в оренду на 49 років під дегустаційний зал та центр підводного навчання із визначенням частки землекористування. Встановлена площа для нарахування орендної плати 95 кв. м.
Пунктом 3.1 вказаного рішення зобов`язано вищезазначених суб`єктів протягом двох місяців з дати прийняття рішення, укласти договори оренди з Черкаською міською радою, здійснивши їх державну реєстрацію.
Станом на час звернення позивача до суду з позовною заявою договір оренди землі ПП «Рекламне агентство «ОТ И ДО» з міською радою не уклав.
Позивач у позовній заяві вказує, що Черкаська міська рада неодноразово письмово зверталася до відповідача з вимогою укласти договір оренди землі, направляла примірник договору оренди землі для підписання, а також примірник договору про відшкодування збитків, а саме листами від 06.07.2018 № 3844-01-14, від 25.07.2018 № 4241-01-25, від 07.02.2019 № 511-01-25.
Відповіді від відповідача на вищезазначені листи не надходило та ПП «Рекламне агентство «ОТ И ДО» не зверталося до Черкаської міської ради для укладення договору оренди землі, тому міська рада звернулася до суду з позовом про стягнення з останнього коштів за фактичне користування земельною ділянкою за період з 01.11.2016 по 30.11.2019.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 16 квітня 2021 року у справі № 925/184/21 позов було задоволено частково через застосування судом наслідків строку позовної давності.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.09.2021 вищевказане рішення було скасовано у зв`язку з неправильно обраним способом захисту.
Оскільки відповідач не сплачує плату за фактичне користування земельною ділянкою, позивач звернувся до суду з позовом про стягнення безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки комунальної власності за період 01.12.2019 10.05.2023.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру (далі ДЗК) від 19.04.2021 № НВ-7116241702021 земельна ділянка площею 0,0481 га, кадастровий номер: 7110136700:03:025:0012, зареєстрована 31.05.2010, з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Враховуючи позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 05.08.2022 у справі №922/2060/20, розрахунок безпідставно набутих грошових коштів може розпочинатися саме з цієї дати.
Відтак, відповідач з моменту набуття права власності на частину об`єкта нерухомості фактично користується земельною ділянкою без правовстановлюючих документів та не здійснює оплату за таке фактичне користування.
Позивач подав розрахунок, відповідно до якого за вказаний період фактичного користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів розмір заборгованості відповідача становить 21 392,23 грн.
Предметом розгляду у справі є вимоги про стягнення з відповідача як власника нерухомого майна коштів за фактичне користування земельною ділянкою на якій воно розташовано, на підставі статті 1212 Цивільного кодексу України у розмірі орендної плати.
Оцінюючи докази у справі в їх сукупності, керуючись своїм внутрішнім переконанням, суд вважає, що позовні вимоги потрібно задовольнити повністю з таких підстав.
Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України).
Отже, законодавець розмежовує поняття "земельний податок" та "орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності" в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.
Відповідно до статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі».
Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.
Статтею 1212 Цивільного кодексу України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Приписи глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.
Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 Цивільного кодексу України.
Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини 2 статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України.
Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 та від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.02.2022 у справі № 646/4738/19 зазначено: «Якщо тлумачити приписи статті 1212 ЦК України телеологічно, тобто згідно з їхніми цілями, то до випадків безпідставного набуття та збереження майна належить також збереження особою без достатніх правових підстав у себе виплати, яку вона відповідно до закону мала віддати (перерахувати) іншій особі згідно з покладеним на неї за законом обов`язком (зменшення обов`язку).
Аналогічні за змістом правові висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду: від 12 жовтня 2021 року у справі № 910/17324/19, провадження № 12-12 гс 21, від 9 листопада 2021 року у справі № 905/1680/20, провадження № 12-48 гс 21».
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що відповідач, як власник нерухомого майна, яке розташовано на земельній ділянці, не уклавши відповідного договору оренди з її власником та не здійснивши державної реєстрації такого права, фактично користується земельною ділянкою без достатньої правової підстави.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.02.2022 у справі № 646/4738/19 вказано, що у пункті 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 13, частини 1 статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до частини 2 статті 20 та частиною 3 статті 23 зазначеного Закону дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Отже, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, який підтверджує дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка у свою чергу є основою для розрахунку орендної плати за землю.
У постанові Верховного Суду від 05.08.2022 року у справі № 922/2060/20 викладено позицію, згідно з якою для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів на підставі положень статей 1212-1214 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований, необхідно, насамперед, з`ясувати: 1) фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача; 2) площу земельної ділянки; 3) суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативно-грошової оцінки); 4) період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави.
У постанові Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 05.08.2022 у справі № 922/2060/20 зазначено, що земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі. Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 16.06.2021 у справі № 922/1646/20 та від 04.03.2021 у справі № 922/3463/19.
У вказаній постанові Верховний Суд з огляду на положення законодавства та численні правові висновки Верховного Суду дійшов висновку, що із дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна власник цього майна стає фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, а тому із цієї дати у власника об`єкта нерухомого майна виникає обов`язок сплатити за користування земельною ділянкою, на якій таке майно розташоване. При цьому до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, такі кошти є безпідставно збереженими.
Судом встановлено, що земельна ділянка площею 0,0481 га, кадастровий номер: 7110136700:03:025:0012, що знаходиться по АДРЕСА_1 , є сформованою.
Розрахунок збережених відповідачем коштів зроблений на підставі: рішення Черкаської міської ради від 13.05.2010 № 5-656 «Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси, рішення від 13.05.2010 № 5-657 «Про плату за оренду землі», від 27.06.2019 № 2-4690 «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси», рішення Черкаської міської ради від 22.12.22 № 34-34 «Про бюджет Черкаської міської територіальної громади на 2023 рік (23576000000)», наказу Мінагрополітики від 25.11.2016 № 489 «Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів», постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», рішення Черкаської міської ради від 17.12.2009 № 5-287, витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 29.03.2023 № 4202/42-23, від 31.12.2020 № 5507, інформації з ДРРП від 09.05.2023, 28.04.2023, рішення Господарського суду Черкаської області по справі № 925/184/21 від 16.04.2021, постанови Північного апеляційного господарського суду від 02.09.2021, ухвали Верховного Суду України від 11.10.2021.
Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31.12.2020 № 5507 нормативна грошова оцінка всієї земельної ділянки площею 481 кв. м з кадастровим номером 7110136700:03:025:0012, що була надана у спільне користування, за 2020 рік становить 331 029,01 грн. Нормативна грошова оцінка 1 кв. м земельної ділянки становить 688,21 грн. Цільове призначення 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею встановленої для нарахування орендної плати 95 кв. м у 2019-2021 становить (688,21 грн*95 кв. м) 65 379,95 грн, оскільки відповідно до повідомлення Держгеокадастру від 12.01.2023 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік», відповідно до інформації Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру вбачається, що значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за ці роки була сталою і застосовувалася із значенням 1,0, а за 2022 р. становить для земель несільськогосподарського призначення 1,1.
Розмір нормативно-грошової оцінки за 2022 рік визначено математичним методом з урахуванням індексації та відповідно її розмір становить 71 920,78 грн.
Згідно з витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки від 29.03.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:03:025:0012 за 2023 рік становить 418 768,22 грн для всієї площі.
Проводячи розрахунок для площі, для якої встановлено нарахування орендної плати, сума за 1 кв. м становить 870,62 грн (418 768,22/481=870,62 грн за кв. м), а грошова оцінка на площу 95 кв. м становить 82 708,90 грн. (870,62*95 =82 708,90 грн).
Згідно з розрахунком позивача, за час фактичного користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів за період з 01.12.2019 по 10.05.2023 загальний розмір заборгованості відповідача становить 21 392,23 грн.
Рішенням Черкаської міської ради № 2-4690 від 27.06.2019 затверджено Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси. У розділі 8 Положення наявна таблиця, з пункту 7 якої вбачається, що за земельні ділянки яким КВЦПЗ присвоєно 03.15 ставка орендної плати за користування такими земельними ділянками становить 9 % від їх нормативно-грошової оцінки.
Судом встановлено, що розрахунок здійснено позивачем арифметично правильно.
Відповідачем вказану заборгованість не спростовано, доказів сплати 21 392, 23 грн суду не надано.
З огляду на викладене, оскільки нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, а тому використання відповідачем на праві приватної власності об`єкта нерухомості (частини) є неможливим без використання відповідної земельної ділянки, господарський суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Черкаської області
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного підприємства «Рекламне агентство «ОТ И ДО» (бул. Шевченка, 205, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 30599315) на користь міського бюджету м. Черкаси (рахунок №UА608999980314000611000023759, банк: Казначейство України (ЕАП), одержувач платежу: ГУК у Черк.обл./тг м. Черкаси, код ЄДРПОУ 37930566, код бюджетної класифікації: 24062200) безпідставно утримувані грошові кошти у розмірі 21 392,23 грн.
Стягнути з Приватного підприємства «Рекламне агентство «ОТ И ДО» (бул. Шевченка, 205, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 30599315) на користь платника Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 38715770, адреса: вул. Б. Вишневецького, 36, м. Черкаси, 18001) 2684,00 грн витрат зі сплати судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Чевгуз
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2023 |
Оприлюднено | 08.09.2023 |
Номер документу | 113269383 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Чевгуз О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні