Рішення
від 31.08.2023 по справі 500/9809/21
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/9809/21

31 серпня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мандзія О.П. за участю:

секретаря судового засідання Порплиці Т.В.

представника позивача Мартинюк З.І.

представника відповідача Вітів В.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до комунального підприємства "Наш добробут" Борсуківської сільської ради Кременецького району про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Тернопільській області (далі позивач) звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до комунального підприємства "Наш добробут" Борсуківської сільської ради Кременецького району (далі відповідач, КП "Наш добробут"), в якому просить застосувати захід реагування до КП "Наш добробут" у вигляді тимчасової заборони (зупинення) здійснення господарської діяльності в частині поводження з відходами до моменту отримання: позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля; дозволу на розміщення відходів; дозволу на викиди забруднюючих речовин.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що під час проведення планового заходу нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів позивачем виявлено допущення КП "Наш добробут" ряд порушень. У даному випадку має місце факт експлуатації несанкціонованого сміттєзвалища. З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, підприємству видано припис.

За переконанням позивача, така діяльність призводить до негативних наслідків на стан навколишнього природного середовища і підлягає безумовному зупиненню, що і стало підставою звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 30.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання.

На виконання вимог вказаної ухвали, 16.02.2022 КП "Наш добробут" подано до суду відзив на позовну заяву, просило відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що КП "Наш добробут" спільно з Борсуківською сільською радою працюють над паспортизацією місця видалення відходів. Для цього відповідачем було подано заяву до Держпродспоживслужби щодо проведення обстеження місця видалення відходів з отриманням акта санітарно-епідеміологічного обстеження для погодження паспорта місця видалення відходів. За результатами проведеного обстеження сміттєзвалище може використовуватися в заявленій сфері діяльності і отримати паспорт місця видалення відходів за умови виконання пропозицій відображених в акті. Терміни виконання запропонованих заходів до 25.04.2022. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

У відповіді на відзив, позивач наголосив на проводженні господарської діяльності позивачем в частині поводження з відходами без належних на те дозвільних документів, що є порушенням вимог природоохоронного законодавства.

Ухвалою суду від 04.04.2022 зупинено провадження у даній адміністративній справі до припинення перебування КП "Наш добробут" у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан.

Ухвалою суду від 21.07.2023 поновлено провадження у справі та призначено до судового розгляду.

В письмових поясненнях відповідач повідомив, що в силу новоприйнятого Закону України "Про управління відходами" наявний річний строк для одержання необхідних дозволів. КП "Наш добробут" здійснює заходи для приведення своєї діяльності до вимог вказаного закону, зупинення діяльності призведе до неможливості впровадження необхідних змін. Захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Зважаючи на статус КП "Наш добробут", повне зупинення його діяльності не відповідатиме принципу співмірності обраного захисту реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишились не усунутими, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача та публічними інтересами громади.

В письмових поясненнях позивач відзначив, що в період з 2021 рік по 2023 рік відповідачем не було здійснено жодних заходів щодо отримання дозвільних документів, у питанні поводження з відходами. Експлуатація земельних ділянок проводиться з порушенням як Закону України "Про відходи" так і Закону України "Про управління відходами". Відповідач зазначає, що Борсуківською сільською радою розроблено паспорт місця видалення відходів у с.Передмірка (щодо якого складено акт згідно з позовною заявою), проте паспорт місця видалення відходів не є дозвільним документом. Звертаємо увагу суду на те, що відповідно до Кременецького кластеру КП "Наш добробут" на території Борсуківської територіальної громади, не введено до регіонального плану.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених в позовній заяві, просив позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, з підстав викладених у відзиві, просив у задоволенні позовних вимог відмовити.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийняті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.

Судом встановлено, що КП "Наш добробут" 02.06.2017 зареєстроване, як суб`єкт господарювання з основним видом економічної діяльності збирання безпечних відходів, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.73).

На підставі наказу №338 від 25.10.2021 (а.с.9) та направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №409 від 25.10.2021 (а.с.10), Державною екологічною інспекцію у Тернопільській області проведено плановий захід нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання КП "Наш добробут" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, про що складено акт №6/043 від 28.10.2021 (а.с.11-22).

За результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) встановлено наявність порушень вимог законодавства:

1. Відповідно до Рішення Борсуківської сільської ради №615 від 23.09.2021 КП "Наш добробут" надано користування земельну ділянку площею 0.42 га з кадастровим номером 6123884900:01:001:1114 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машино добувної та іншої промисловості за рахунок земель, що перебувають у користуванні комунального підприємства, за межами населеного пункту на території Борсуківської сільської ради (с Псрсдмірка). Комунальне підприємство згідно статуту здійснює діяльність по збиранню і побутових відходів з подальшим видаленням на вищевказану земельну ділянку. У податковій декларації податкового податку п.4.3 зазначено розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах. Відсутній висновок з оцінки впливу на довкілля на діяльність з видалення та захоронення твердих побутових відходів.

2. КП "Наш добробут" не забезпечується захист земель від забруднення, засмічення, а саме: допущено, без відповідних дозвільних документів (висновку з оцінки впливу на довкілля, дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами), захоронения твердих побутових відходів на рельєфі земельної ділянки з кадастровим номером 6123884900:01:001:1114 Відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Тернопільській області відібрано проби ґрунту для встановлення (підтвердження) факту псування земель (забруднення та засмічення). Акт відбору проб грунтів №66-10-21 від 28.10.2021. Площа на якій здійснено відбір проб грунтів становить 312 м.кв. (39 м на 8 м, середня висота складування становить 2 м).

3. КП "Наш добробут" не уживаються заходи щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу.

4. Допускається змішування відходів (полімери (пластик, плівка, поліетилен), текстиль, макулатура, деревина, харчові відходи тощо).

5. Допускається зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях, а саме: видалення (захоронення) відходів здійснюється на земельну ділянку з кадастровим номером 6123884900:01:001:1114 без відповідних дозвільних документів.

6. Відсутній дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, якщо їхня діяльність призводить до утворення відходів, для яких Пзув перевищує 1000.

7. Суб`єкт господарської діяльності у сфері поводження з відходами, діяльність якого призводить виключно до утворення відходів, дія яких Пзув від 50 до 1000, щороку не подає декларацію про відходи за формою та в порядку, затвердженими ПКМУ№ 118.

8. На кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів не складений спеціальний паспорт.

9. Статистична звітність про відходи не подається.

10. Не здійсню моніторинг місць зберігання і видалення відходів.

11. Комунальним підприємством допускається захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, а саме: полімери (пластик, плівка, поліетилен), текстиль, макулатура, деревина, харчові відходи тощо). Відсутні об`єкти поводження з побутовими відходами.

З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, 03.11.2021 Державною екологічною інспекцію у Тернопільській області видано припис №1/2-4-11-4289, яким КП "Наш добробут" приписано (а.с.70-71):

1. Вжити заходи щодо запобігання негативного і екологонебезпечного впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу до 28.03.2022.

2. Здійснити організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, шо займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів до 28.03.2022.

3. Розробити заходи щодо недопущення змішування відходів, якщо це передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, шо гака дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки до 28.03.2022.

4. Розробити заходи щодо недопускання зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях, а саме: видалення (захоронення) відходів здійснюється на земельну ділянку з кадастровим номером 6123884900:01:001:1114 без відповідних дозвільних документів до 28.03.2022.

5. Отримати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами до 28.03.2022.

6. Подати декларацію про відходи за формою та в порядку, затвердженими ПКМУ №118 до 20.01.2022.

7. На кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів скласти спеціальний паспорт до 28.03.2022.

8. Подати статистичну звітність про відходи до 20.01.2022.

9. Здійснити моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів до 31.12.2021.

10. Розробити заходи щодо недопущення захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, а саме, полімери (пластик, ПАТ пляшки, плівка, поліетилен), текстиль, макулатура, скло, деревина, харчові відходи тощо) до 31.12.2021.

Вважаючи порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Відповідно до ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ч.5 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку ( ч.8 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").

Таким чином, законодавцем передбачено право органу державного нагляду (контролю) за наявності підстав звернутися до суду з позовом про вжиття заходів реагування, зокрема, шляхом тимчасової заборони (зупинення) здійснення господарської діяльності в частині поводження з відходами до моменту повного виконання вимог припису.

Зміст спірних правовідносин, що склались у цій справі зводиться до питання наявності чи відсутності правових підстав для вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду, заявлених позивачем.

Вирішуючи спір, суд враховує, що проведеним плановим заходом нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання КП "Наш добробут" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, результати якого викладено в акті №6/043 від 28.10.2021, встановлено порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства, в тому числі, що стосується поводження з відходами, серед яких здійснення діяльності по утилізації, видаленню, обробленню, знешкодженню та захороненню побутових відходів на передану у користування органом місцевого самоврядування земельну ділянку (на підставі рішення виконавчого комітету Борсуківської сільської ради від 23.09.2021 №615) площею 0,42 га., з кадастровим №61238814900:01:001:1114, за межами населеного пункту на території Борсуківської сільської ради с.Передмірка, без висновку з оцінки впливу на довкілля, що є порушенням вимог п. 11 ч.3 ст. З Закону України "Про оцінку впливу на довкілля"; дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, якщо їхня діяльність призводить до утворення відходів, для яких Пзув перевищує 1000.

Так, обов`язки суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами визначені у ст.17 Закону України "Про відходи", згідно з п."с" якої суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані мати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, якщо їхня діяльність призводить до утворення відходів, для яких Пзув перевищує 1000.

Відповідно до ч.5 ст.11 Закон України "Про охорону атмосферного повітря", викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Вплив на довкілля це будь-які наслідки планованої діяльності для довкілля, в тому числі наслідки для безпечності життєдіяльності людей та їхнього здоров`я, флори, фауни, біорізноманіття, ґрунту, повітря, води, клімату, ландшафту, природних територій та об`єктів, історичних пам`яток та інших матеріальних об`єктів чи для сукупності цих факторів, а також наслідки для об`єктів культурної спадщини чи соціально-економічних умов, які є результатом зміни цих факторів (ст.1 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля").

Приписами ч.3 ст.2 Закону передбачено, що суб`єктами оцінки впливу на довкілля є суб`єкти господарювання, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які є замовниками планованої діяльності і для цілей цього Закону прирівнюються до суб`єктів господарювання (далі - суб`єкт господарювання), уповноважений центральний орган, уповноважені територіальні органи, інші органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, громадськість, а у випадках, визначених статтею 14 цього Закону, - держава походження та зачеплена держава.

У ч.1 ст.3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" визначено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Згідно з п. 8 ч. 2 ст. 3 Закону операції у сфері поводження з відходами (зберігання, видалення і захоронення) відносяться до першої категорії видів планової діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля.

Відповідно до п.11 ч.3 ст.3 Закону, до другої категорії видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, серед іншого відноситься і утилізація, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів.

Забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності (ч.4 ст.3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля").

Згідно вимог ч. 1 п. 6 ст. 15 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", за провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності, вині особи притягаються до дисциплінарної, адміністративної, цивільної чи кримінальної відповідальності.

Відповідно до ст. 49 Закону України "Про охорону земель", розміщення об`єктів які справляють негативний вплив на екологічний стан і якість земельних ресурсів, проводиться з урахуванням результатів інтегральної оцінки цього впливу і розробки відповідних заходів, щодо запобігання небезпечним екологічним і санітарно-гігієнічним наслідкам та раціонального використання і охорони земель лише після здійснення оцінки впливу на довкілля в порядку, визначеному законом.

За приписами ст. 35 Закону, власники і землекористувачі, в тому числі орендарі земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності серед іншого зобов`язані уживати заходів, щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Згідно з п.6 ч.1 ст.15 Закону, правопорушенням у сфері оцінки впливу на довкілля є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Відповідно до ч.1 ст.16 Закону, діяльність суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, що провадиться з порушенням законодавства про оцінку впливу на довкілля, може бути тимчасово заборонена чи припинена.

Згідно ч.3 ст.16 Закону, підставою для припинення діяльності підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності або систематичні порушення у сфері оцінки впливу на довкілля, що не можуть бути усунені з технічних, економічних або інших причин.

Що стосується посилань відповідача на прийняття Закону України "Про управління відходами", на підставі якого Закон України "Про відходи" втратив чиність, то слід відзначити, що експлуатація земельних ділянок проводиться з порушенням як Закону України "Про відходи", так і Закону України "Про управління відходами".

Разом з тим, відповідач зазначає, що Борсуківською сільською радою розроблено паспорт місця видалення відходів у с.Передмірка (щодо якого складено акт згідно з позовною заявою), проте паспорт місця видалення відходів не є дозвільним документом.

Згідно вимог ч. 1 ст. 40 Закону України "Про управління відходами", захоронення відходів здійснюється на полігонах, що відповідають вимогам законодавства, технологічне обладнання яких забезпечує захист грунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату, контроль викидів в атмосферне повітря, забруднення ґрунтів і підземних вод. Суб`єкт господарювання, що здійснює управління полігоном, повинен мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів, а в разі захоронення небезпечних відходів - ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.

Як слідує з матеріалів справи, зазначені дозвільні документи відсутні у КП "Наш Добробут", виходячи з чого, діяльність у сфері поводження з відходами здійснює протиправно.

У відповідності до ч. 2 ст. 41 Закону, суб`єкти господарювання для здійснення операцій з оброблення відходів, зобов`язані отримати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів до початку своєї діяльності.

У відповідності до п. 6 ч. 3 ст. 42 Закону, суб`єкт господарювання повинен мати відомості про наявність висновку з оцінки впливу на довкілля.

Крім цього, у відповідності до п. 5 Прикінцевих положень Закону України "Про управління відходами ", якщо регіональним планом управління відходами передбачено продовження строку експлуатації місць розміщення відходів (полігонів, звалищ) які не відповідають вимогам цього Закону, суб`єкт господарювання, що здійснює управління таким місцем розміщення відходів, повинен разом з документами на отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів подати план та техно-економічне обгрунтування приведення місця розміщення відходів у відповідності з вимогами законодавства.

Відповідно до ст. 49 Закону України "Про охорону земель ", розміщення об`єктів які справляють негативний вплив на екологічний стан і якість земельних ресурсів, проводиться з урахуванням результатів інтегральної оцінки цього впливу і розробки відповідних заходів, щодо запобігання небезпечним екологічним і санітарно-гігієнічним наслідкам та раціонального використання і охорони земель лише після здійснення оцінки впливу на довкілля в порядку, визначеному законом.

Суд звертає увагу на те, що захід реагування у вигляді, зокрема, повного зупинення робіт та надання послуг є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні територіальним органом Державної екологічної інспекції такого заходу реагування до підприємств, які вчинили правопорушення у сфері охорони навколишнього природнього середовища, та задоволення обраного заходу судом, мають враховуватися принцип співмірності такого заходу реагування тим порушенням, які виникли, та тим, які залишилися неусунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача - суб`єкта господарювання з однієї сторони та інтересами особи, суспільства та держави - з іншої сторони. Застосування заходів реагування у сфері охорони навколишнього природнього середовища є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю і здоров`ю людей та загрози забруднення довкілля. Через застосування у судовому порядку Державною екологічною інспекцією заходу реагування у вигляді, зокрема, повного зупинення робіт та надання послуг до суб`єктів господарювання, які здійснили правопорушення у сфері охорони навколишнього природнього середовища, держава також забезпечує виконання конституційних гарантій стосовно реалізації права кожного на безпечне для життя і здоров`я довкілля.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 31.08.2023 у справі №640/20914/21, що відповідно до ч.5 ст.242 КАС України, враховується судом при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин.

Відтак, зважаючи на особливий характер діяльності відповідача, а саме: поводження з відходами, суд приходить до висновку, що у спірних правовідносинах знайшло підтвердження недотримання КП "Наш Добробут" вимог природоохоронного законодавства, що може призвести до забруднення навколишнього природного середовища та створити загрозу для життя і здоров`я людей внаслідок забруднення довкілля.

З приводу вказаного принципу Верховний Суд у постанові від 18.05.2022 у справі №280/988/19 сформулював правовий висновок, відповідно до якого дотримання необхідного (справедливого) балансу між суспільними (публічними) та приватними інтересами (принципу пропорційності) є важливою вимогою громадянського суспільства, демократичної, соціальної та правової держави та складовою принципу верховенства права. Критеріями дотримання такого балансу є: 1) втручання суб`єкта владних повноважень у право особи є виправданим лише за умови, коли це є надзвичайно необхідним для захисту суспільних (публічних) інтересів; 2) можливість суб`єктів владних повноважень змінювати або відкликати окремі власні адміністративні рішення лише в інтересах суспільства, якщо це необхідно, але з урахуванням права та інтересів осіб; 3) наявність обов`язкової та справедливої компенсації особі у разі втручання в її право, що викликане суспільною необхідністю; 4) обов`язковість дотримання розумного співвідношення (пропорційність) між метою, досягнення якої передбачається для захисту суспільного (публічного) інтересу, та засобами, які використовуються для її досягнення.

Також суд звертає увагу, що Законом України "Про внесення змін до Конституції України" від 07.02.2019 Основний Закон України (Преамбула, статті 85, 102 та 106) доповнено, зокрема, положеннями про європейську ідентичність Українського народу і незворотність європейського курсу України.

Відповідно до ст.360, 361 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Угоду ратифіковано із заявою Законом № 1678-VII від 16.09.2014; далі - Угода про асоціацію) сторони розвивають і зміцнюють співробітництво з питань охорони навколишнього середовища й таким чином сприяють реалізації довгострокових цілей сталого розвитку і зеленої економіки. Передбачається, що посилення природоохоронної діяльності матиме позитивні наслідки для громадян і підприємств в Україні та ЄС, зокрема, через покращення системи охорони здоров`я, збереження природних ресурсів, підвищення економічної та природоохоронної ефективності, інтеграції екологічної політики в інші сфери політики держави, а також підвищення рівня виробництва завдяки сучасним технологіям. Співробітництво здійснюється з урахуванням інтересів Сторін на основі рівності та взаємної вигоди, а також беручи до уваги взаємозалежність, яка існує між Сторонами у сфері охорони навколишнього середовища, та багатосторонні угоди у цій сфері.

Співробітництво має на меті збереження, захист, поліпшення і відтворення якості навколишнього середовища, захист громадського здоров`я, розсудливе та раціональне використання природних ресурсів та заохочення заходів на міжнародному рівні, спрямованих на вирішення регіональних і глобальних проблем навколишнього середовища, inter alia, у таких сферах:

a) зміна клімату;

b) екологічне управління та аналогічні питання, зокрема освіта й навчальна підготовка, доступ до інформації з питань навколишнього середовища та процесу прийняття рішень;

c) якість атмосферного повітря;

d) якість води та управління водними ресурсами, включаючи морське середовище;

e) управління відходами та ресурсами;

96. Згідно зі статтею 365 Угоди про асоціацію співробітництво охоплює, inter alia, зокрема, такі цілі:

a) розвиток всеосяжної стратегії у сфері навколишнього середовища, яка включатиме заплановані інституційні реформи (з визначеними термінами) для забезпечення виконання і впровадження природоохоронного законодавства; розподіл повноважень природоохоронних органів на національному, регіональному та місцевому рівнях; процедури прийняття рішень та їх виконання; процедури сприяння інтеграції природоохоронної політики в інші сфери політики держави; визначення необхідних людських і фінансових ресурсів та механізм їх перегляду;

b) розвиток галузевих стратегій в галузях покращення якості повітря; якості води та управління водними ресурсами, включаючи морське середовище; управління відходами та ресурсами; захист природи; промислове забруднення та промислові аварії; хімічні речовини, зокрема чітко визначені терміни і основні етапи імплементації, адміністративну відповідальність, а також фінансові стратегії залучення інвестицій в інфраструктуру й технології.

Окрім того, відповідно Основних засад (стратегія) державної екологічної політики України на період до 2030 року, затверджених Законом України від 28.02.2019 № 2697-VIII, значні обсяги накопичених в Україні відходів та відсутність ефективних заходів, спрямованих на запобігання їх утворенню, перероблення, утилізацію, знешкодження та екологічно безпечне видалення, поглиблюють екологічну кризу і стають гальмівним фактором розвитку національної економіки. Втрачається вагомий ресурсний потенціал, і водночас погіршується і так несприятлива екологічна ситуація. Відсутність дієвого контролю призводить до масового утворення несанкціонованих звалищ та численних порушень законодавства під час поводження з небезпечними відходами. За відсутності роздільного збирання побутових відходів практично не розв`язується проблема поводження з небезпечними відходами, які містяться у складі побутових відходів.

Значну загрозу для навколишнього природного середовища та здоров`я людини становлять відходи, що утворилися у процесі медичного обслуговування, переробки сировини тваринного походження, фармакологічної та косметологічної промисловості, які містять небезпечні патогенні та умовно патогенні мікроорганізми, а також відходи електричного та електронного обладнання.

Основною причиною такого стану є недосконала законодавча база, відсутність ефективної системи обліку та звітності, системи моніторингу у сфері управління відходами.

Розв`язання зазначеної проблеми є ключовим завданням у вирішенні питань енерго- та ресурсонезалежності держави, економії природних матеріальних та енергетичних ресурсів і завданням державної екологічної політики, зокрема, шляхом:

забезпечення сталого розвитку природно-ресурсного потенціалу України;

стимулювання розвитку інфраструктури управління відходами;

забезпечення інтеграції екологічної політики у процес прийняття рішень щодо соціально-економічного розвитку України;

управління відходами та ресурсами, повернення у господарський обіг ресурсоцінних матеріалів;

зниження екологічних ризиків з метою мінімізації їх впливу на екосистеми, соціально-економічний розвиток та здоров`я населення;

упровадження сталої системи управління відходами та небезпечними хімічними речовинами.

Таким чином, суд приходить до висновку, що захід реагування у вигляді тимчасової заборони (зупинення) здійснення господарської діяльності в частині поводження з відходами до моменту отримання належних дозволів згідно діючого природоохоронного законодавства у спірних правовідносинах спрямований на зменшення ризику настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності та є пропорційним встановленим порушенням.

Разом з тим, у зв`язку із зміною законодавства та видів дозволів і висновків щодо поводження з відходами, суд вважає за можливе заборонити (зупинити) здійснення лише тої господарської діяльності в частині поводження з відходами, яку здійснює відповідач на момент прийняття рішення суду. Відповідач самостійно вправі відмовитись від частини діяльності щодо поводження з відходами та отримати необхідні дозволи та погодження лише на здіснення фактичної господарської діяльності.

Також, відповідач у разі усунення недоліків у повному обсязі, виявлених позивачем, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливості звернутися до органу державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення із повідомленням відновлення господарської діяльності.

Отже, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення частково.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Застосувати захід реагування до комунального підприємства "Наш добробут" Борсуківської сільської ради Кременецького району у вигляді тимчасової заборони (зупинення) здійснення господарської діяльності в частині поводження з відходами до моменту отримання належних дозволів згідно діючого природоохоронного законодавства.

В задоволенні інших вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 04 вересня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Державна екологічна інспекція у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Шашкевича, 3,м. Тернопіль,46008 код ЄДРПОУ/РНОКПП 37977693);

відповідач:

- Комунальне підприємство "Наш добробут" Борсуківської сільської ради Кременецького району (місцезнаходження/місце проживання: вул. Шевченка, 3,с. Борсуки,Лановецький район, Тернопільська область,47412 код ЄДРПОУ/РНОКПП 41373044);

Головуючий суддяМандзій О.П.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.08.2023
Оприлюднено08.09.2023
Номер документу113272563
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —500/9809/21

Постанова від 25.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Рішення від 31.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Рішення від 31.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 21.07.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 03.04.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні