Рішення
від 07.09.2023 по справі 440/9213/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 вересня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/9213/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Служби у справах дітей виконавчого комітету Пришибської сільської ради до Відділу освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дій,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Служби у справах дітей виконавчого комітету Пришибської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 про:

- визнання протиправною бездіяльності Відділу освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який у 2021 році випустився з 9 класу Чечелевської гімназії Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який у 2021 році випустився з 9 класу Чечелевської гімназії Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, передбаченої частиною сьомою статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік";

- зобов`язання Відділу освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу:

дитині, позбавленій батьківського піклування, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , передбачену частиною сьомою статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік", тобто у сумі не менше 14370,00 грн;

дитині, позбавленій батьківського піклування, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , передбачену частиною сьомою статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік", тобто у сумі не менше 14370,00 грн /а.с.1-9/.

В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурором зазначено, що під час проведення вивчення стану додержання вимог законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, встановлено факт неналежного виконання відповідачем вимог статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" щодо ненарахування та невиплати випускникам навчального закладу з числа дітей-сиріт та дітей, позбавленого батьківського піклування, одноразової грошової допомоги, а саме: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , які закінчили у 2021 році 9 клас гімназії.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10 липня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 77-84/ зазначив, що положення Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" та Бюджетного кодексу України заходи щодо забезпечення соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа, відносять до видатків, які здійснюються державним бюджетом. Рішенням Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області «Про бюджет сільської територіальної громади на 2021 рік» жодних дотацій чи субвенцій з державного бюджету на виконання заходів щодо забезпечення соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа до місцевого бюджету не надавалося.

До суду надійшла відповідь на відзив /а.с. 110-114/, в якій прокурором зазначено, що Відділ освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області є самостійним розпорядником бюджетних коштів, а тому обов`язок щодо виплати дітям-сиротам та дітям, позбавлених батьківського піклування, грошової допомоги покладено на відповідача як головного розпорядника бюджетних коштів. Службою у справах дітей виконавчого комітету Пришибської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області не здійснюється належним чином захист інтересів держави у спірному питанні, у зв`язку з чим у прокурора наявні всі підстави для звернення до суду з цим позовом.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , надано статус дитини, позбавленої батьківського піклування, що підтверджується розпорядженням голови Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області №236 від 14 жовтня 2014 року /а.с. 15/.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , надано статус дитини, позбавленої батьківського піклування, що підтверджується розпорядженням голови Кременчуцької районної державної адміністрації Полтавської області №237 від 14 жовтня 2014 року /а.с. 16/.

У 2021 році ОСОБА_1 та ОСОБА_2 закінчили Чечелевську гімназію Відділу освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради, що підтверджується витягом із наказу №41 від 11 червня 2021 року /а.с. 34/.

ОСОБА_2 та ОСОБА_1 не нараховано та не виплачено одноразову грошову допомогу в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, що визнається учасниками справи.

У листі за вих. №52-12565вих-22 від 22 листопада 2022 року /а.с. 17/ Кременчуцька окружна прокуратура просила Відділ освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області надати інформацію про кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, які у 2019, 2020 та 2021 роках закінчили загальноосвітні навчальні заклади територіальної громади та повідомити чи виплачувалась таким випускникам одноразова грошова допомога відповідно до вимог статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", а якщо ні то зазначити причини.

Листом №343 від 25 листопада 2022 року /а.с. 19-21/ Відділ освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області повідомив Кременчуцьку окружну прокуратуру у відповідь на її лист №52-12565вих-22 від 22 листопада 2022 року про те, що Відділ освіти, культури, спорту та туризму надає інформацію про кількість дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, які у 2019, 2020 та 2021 роках закінчили навчальні заклади Кам`янопотоківської сільської ради (додаток 1, до якого включені зокрема ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які закінчили Чечелевську гімназію). Відділ освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області не здійснював фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, в тому числі виплат, передбачених статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", адже їх фінансування здійснюється з державного бюджету.

Листом Кременчуцької окружної прокуратури за вих. №52-3857вих-23 від 27 березня 2023 року /а.с. 35-36/ Службу у справах дітей Виконавчого комітету Пришибської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області повідомлено, що ОСОБА_2 та ОСОБА_1 одноразова грошова допомога відповідно до статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" не виплачувалась. У зв`язку з цим цей лист направляється прокурором в порядку частини четвертої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» з метою повідомлення про наявні порушення інтересів держави та необхідності вжиття заходів реагування до їх поновлення (самостійного звернення до суду з відповідним позовом).

Листом від 28 березня 2023 року №01-42/113 /а.с. 37-38/ Служба у справах дітей виконавчого комітету Пришибської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області повідомила Кременчуцьку окружну прокуратуру про те, що у 2021 році ОСОБА_2 та ОСОБА_1 випустились із 9 класу Чечелевської гімназії та одноразову грошову допомогу, передбачену статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", не отримували. У зв`язку з викладеним, Служба у справах дітей Виконавчого комітету Пришибської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області не заперечує щодо здійснення представництва інтересів держави Кременчуцькою окружною прокуратурою в Полтавському окружному адміністративному суді.

Вважаючи протиправною бездіяльність Відділу освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який у 2021 році випустився з 9 класу Чечелевської гімназії Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який у 2021 році випустився з 9 класу Чечелевської гімназії Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, одноразової грошової допомоги, передбаченої частиною сьомою статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік", заступник керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Служби у справах дітей Виконавчого комітету Пришибської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом у цій справі.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Згідно преамбули Закону України "Про охорону дитинства" від 26 квітня 2001 року № 2402-III /надалі - Закон № 2402-III/ цей Закон визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що гуртуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини.

Згідно із статтею 1 Закону № 2402-III забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

При цьому статтею 2 Закону № 2402-III визначено, що законодавство про охорону дитинства ґрунтується на Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, міжнародних договорах, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, і складається з цього Закону, а також інших нормативно-правових актів, що регулюють суспільні відносини у цій сфері і його завданням є розширення соціально-правових гарантій дітей, забезпечення фізичного, інтелектуального, культурного розвитку молодого покоління, створення соціально-економічних і правових інститутів з метою захисту прав та законних інтересів дитини в Україні.

Відповідно до статті 4 Закону № 2402-III система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, зокрема, проведення державної політики, спрямованої на реалізацію цільових програм з охорони дитинства, надання дітям пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі виховання, навчання, підготовки до трудової діяльності, заохочення наукових досліджень з актуальних проблем дитинства, встановлення відповідальності юридичних і фізичних осіб (посадових осіб і громадян) за порушення прав і законних інтересів дитини, заподіяння їй шкоди.

Згідно із статтею 8 Закону № 2402-III кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.

Відповідно до приписів статей 24, 25 Закону № 2402-III утримання і виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечує держава.

Діти, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, мають право на особливий захист і допомогу з боку держави.

Законом, який визначає правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, є Закон України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 13 січня 2005 року № 2342-IV /надалі - Закон № 2342-IV/.

Відповідно до статті 1 Закону № 2342-IV статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, - визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування.

Згідно із статтею 4 Закону № 2342-IV заходи соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа гарантуються, забезпечуються та охороняються державою.

Державні соціальні стандарти для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа встановлюються незалежно від того, де така дитина або особа перебуває на утриманні та вихованні, на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.

Відповідно до частин першої третьої статті 8 Закону № 2342-IV держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа.

Допомога та утримання таких дітей не можуть бути нижчими за встановлені мінімальні стандарти, що забезпечують кожній дитині рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку на рівні, не нижчому за встановлений прожитковий мінімум для таких осіб.

Право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.

Згідно з частиною сьомою статті 8 Закону № 2342-IV випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бажанням випускників навчальних закладів їм може бути видана грошова компенсація в розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.

Таким чином, норма частини сьомої статті 8 Закону № 2342-IV встановлює обов`язок з виплати одноразової грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії, зокрема на тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався та на інших. При цьому сам факт випуску з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для особи відповідного віку.

Відповідно до частин восьмої та дев`ятої статті 8 Закону № 2342-IV вартість повного державного забезпечення у грошовому еквіваленті для дітей віком від народження до трьох років, від трьох до семи років, від семи до десяти років, від десяти до чотирнадцяти років, від чотирнадцяти до вісімнадцяти років та осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до двадцяти трьох років визначається відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум".

Державні соціальні стандарти, нормативи споживання, нормативи забезпечення є однаковими для всіх дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, незалежно від форми їх влаштування та утримання, і затверджуються відповідно до законодавства.

Статтею 9 Закону № 2342-IV передбачено, що витрати на утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа у сім`ях опікунів, прийомних сім`ях, дитячих будинках сімейного типу, у державних закладах фінансуються з державного, обласних бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, інших джерел, не заборонених законодавством.

Витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком.

Статтею 25 Закону № 2342-IV визначено, що порядок відшкодування витрат, пов`язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, у тому числі на харчування, одяг, взуття, м`який інвентар на одну фізичну особу, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, а також інших виплат, передбачених цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до державних соціальних стандартів.

Матеріальне забезпечення та зокрема, виплата грошової допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 1994 року № 226 "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" /надалі - Постанова № 226/.

Відповідно до підпункту 1 пункту 13 Постанови № 226 дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням та студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків і перебували на повному державному утриманні в загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах, при вступі на навчання до професійно-технічних та вищих навчальних закладів видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Учні та студенти зазначеної категорії зараховуються на повне державне утримання в навчальних закладах, до яких вони вступили, і в період навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів забезпечуються безоплатно продуктами харчування, одягом, взуттям і м`яким інвентарем за нормами, встановленими для вихованців шкільного віку шкіл-інтернатів.

Отже, порядок виплати одноразової грошової допомоги випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, що визначений Законом № 2342-IV, не узгоджується з порядком виплати такої одноразової грошової допомоги, що визначений Постановою № 226.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 2342-IV Закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Закон України № 2342-IV "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" прийнятий 13 січня 2005 року та набрав чинності 02 лютого 2005 року, тоді як Постанова Кабінету Міністрів України № 226 "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" прийнята 05 квітня 1994 року .

Відповідно до частини третьої статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Таким чином, беручи до уваги загальні засади пріоритетності законів над підзаконними нормативними актами та те, що Постанова № 226 прийнята до набрання чинності Законом № 2342-IV та її норми не приведені у відповідність до норм Закону № 2342-IV, при вирішенні спірного питання підлягають застосуванню саме норми Закону № 2342-IV, а не норми Постанови № 226. Тож відповідно до норм закону одноразова грошова допомога підлягає виплаті випускникам вказаної категорії у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку за рахунок навчального закладу або відповідної установи.

Частиною сьомою статті 8 Закону № 2342-IV не конкретизовано, який саме навчальний заклад має закінчити дитина-сирота або дитина, позбавлена батьківського піклування, для отримання одноразової грошової допомоги, у зв`язку із чим за змістом наведеної норми - право на отримання одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів мають усі випускники з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, усіх навчальних закладів без обмежень будь-якими умовами.

Правові висновки стосовно того, що всі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, незалежно від форми їх утримання та виховання гарантовано перебувають на повному державному утриманні викладено в постанові Верховного Суду від 28 січня 2021 року у справі №164/1907/16-а.

Згідно з пунктом 1.1 Положення про Відділ освіти, культури, спорту та туризму Кам`янопотоківська сільської ради, затвердженого рішенням 10 сесії Кам`янопотоківської сільської ради восьмого скликання від 23 квітня 2021 року /а.с. 22-29/, Відділ освіти, культури, спорту та туризму (надалі - Відділ) є виконавчим органом Кам`янопотоківської сільської ради. Відділ відповідно до пункту 4 статті 54 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» створюється за рішенням сільської ради. У своїй діяльності Відділ підзвітний і підконтрольний сільській раді, підпорядкований виконавчому комітету сільської ради, сільському голові, а також підконтрольний відповідним органам державної влади у сфері освіти, культури, спорту та туризму, назва Відділу: повне найменування Відділ освіти, культури, спорту та туризму виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради ; скорочене найменування ВОКСТ ВК Кам`янопотоківської с/р.

Як передбачено пунктом 1.6 Положення, Відділ освіти, культури, спорту та туризму виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради є юридичною особою публічного права. Відділ є неприбутковою бюджетною установою, що утримується за рахунок коштів місцевого бюджету. Форма власності комунальна. Відділ має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку та своїм найменуванням, власні бланки.

Згідно з пунктом 1.7 Положення на балансі Відділу та в його оперативному управлінні перебувають заклади, зокрема Чечелевська гімназія (39760, вул. Соборна, 39-а, с. Чечелеве, Кременчуцький район, Полтавська область).

Відповідно до пункту 3.1 Положення метою діяльності Відділу є створення умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина через систему багатопрофільної, різнорівневої дошкільної, повної загальної середньої та позашкільної освіти, забезпечення доступності, безоплатності та обов`язковості освіти для всіх, хто її потребує, формування якісного інформаційно-освітнього простору, надання населенню якісних послуг в сфері фізичної культури і спорту шляхом виконання відповідних державних і місцевих програм, через мережу комунальних підприємств, установ і закладів для задоволення потреб та інтересів територіальної громади, а також забезпечення в межах визначених законодавством прав членів територіальної громади в сфері культури та туризму шляхом виконання державних, обласних та місцевих програм, збереження та популяризації національного і культурного надбання, створення конкурентоспроможного мистецького середовища за для розвитку культурного та туристичного простору та надання якісних послуг через мережу закладів та комунальних підприємств різних форм власності.

Пунктом 3.2 Положення передбачено, що згідно основних завдань Відділ: здійснює реалізацію державної політики та політики сільської ради в сферах освіти, культури, молоді, спорту, фізичної культури та туризму.

Підсумовуючи викладене, суд доходить висновку, що Відділ освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради зобов`язаний нарахувати та виплатити випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, гарантовану частиною сьомою статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" одноразову грошову допомогу в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Проте, Відділом освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради не нараховано та не виплачено ОСОБА_2 та ОСОБА_1 як випускникам навчального закладу із числа дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразову грошову допомогу, передбачену частиною сьомою статті 8 Закону України від 13 січня 2005 року № 2342-IV "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

У Преамбулі Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження. Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Враховуючи викладене та зважаючи на те, що статтею 51 Конституції України визначено, що дитинство охороняється державою, захист прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, є обов`язком держави.

Реалізація державної політики з питань соціального захисту дітей є основним завданням та повноваженням Служби у справах дітей виконавчого комітету Пришибської сільської ради (п. 2.1 розділу ІІ Положення Служби у справах дітей виконавчого комітету Пришибської сільської ради) /а.с. 39-51/.

Частиною третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" встановлено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Отже, у спірному випадку прокурор здійснює представництво в суді інтересів держави, оскільки захист цих інтересів не здійснено Службою у справах дітей виконавчого комітету Пришибської сільської ради, до компетенції якої віднесені відповідні повноваження.

Зважаючи на встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими урегульовані спірні правовідносини, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради щодо ненарахування та невиплати випускникам навчального закладу із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , одноразової грошової допомоги, передбаченої частиною сьомою статті 8 Закону України від 13 січня 2005 року № 2342-IV "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку та зобов`язати Відділ освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради нарахувати та виплатити випускникам навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , одноразову грошову допомогу, передбачену частиною сьомою статті 8 Закону України від 13 січня 2005 року № 2342-IV "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Таким чином, адміністративний позов заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Служби у справах дітей Виконавчого комітету Пришибської сільської ради обґрунтований та підлягає задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки позивач, який є суб`єктом владних повноважень, витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, не поніс, то підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов заступника керівника Кременчуцької окружної прокуратури Полтавської області (пр. Свободи, буд. 4а, м. Кременчук, Полтавська область, 39600) в інтересах держави в особі Служби у справах дітей Виконавчого комітету Пришибської сільської ради (вул. Центральна, буд. 46, с. Пришиб, Кременчуцький район, Полтавська область, 39750, ідентифікаційний код 44120515) до Відділу освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради (пр. Свободи, буд. 104, м. Кременчук, Полтавська область, 39610, ідентифікаційний код 44029799), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) та ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дій задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради щодо ненарахування та невиплати випускникам Чечелевської гімназії із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , одноразової грошової допомоги, передбаченої частиною сьомою статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 13 січня 2005 року № 2342-IV, у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Зобов`язати Відділ освіти, культури, спорту та туризму Виконавчого комітету Кам`янопотоківської сільської ради нарахувати та виплатити випускникам Чечелевської гімназії із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , одноразової грошової допомоги, передбаченої частиною сьомою статті 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 13 січня 2005 року № 2342-IV, у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.09.2023
Оприлюднено11.09.2023
Номер документу113303994
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —440/9213/23

Рішення від 07.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні