ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/3884/22 пров. № А/857/10231/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Гудима Л.Я.,
суддів: Довгополова О.М., Ніколіна В.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 травня 2022 року, головуючий суддя Микитин., ухвалене у м. Івано-Франківську, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Інколортрейд» до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання до вчинення дій,-
ВС ТА Н О В И В :
В вересні 2022 року позивач ТзОВ «Інколортрейд» звернулося в суд з позовом до ГУ ДПС в Івано-Франківській області (Відповідач 1), ДПС України (Відповідач 2), в якому просило визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Івано-Франківській області про №48428 від 12.08.2022 року про відповідність ТзОВ "Інколортрейд" п.7 Критеріїв ризиковості платника податку, рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.09.2022 року за №7287077/41851793, №7287070/41851793, №7287078/4185179, №7287076/418517933, №7287074/41851793 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №8 від 19.07.2022 року, №9 від 21.07.2022 року, №10 від 26.07.2022 року, №11 від 27.07.2022 року, №12 від 29.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що починаючи з 2018 року одним з однотипних видів господарської діяльності ТзОВ "Інколортрейд" є надання послуг з фарбування різних деталей для виробництва пральних машин ТзОВ "ЕЛЕКТРОЛЮКС", яке є єдиним замовником вказаних послуг на підставі Договору № CS-04-18 від 01.09.2018 року. В зв`язку з наведеним, за наслідками господарських відносин з ТзОВ "ЕЛЕКТРОЛЮКС" в липні 2022 року ТОВ "Інколортрейд", склало та подало на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №8 від 19.07.2022 року, № 9 від 21.07.2022 року, № 10 від 26.07.2022 року, № 11 від 27.07.2022 року та № 12 від 29.07.2022 року, які прийняті, а їх реєстрацію зупинено, оскільки ТзОВ "Інколортрейд" відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку. ТОВ "Інколортрейд" було подано до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області Повідомлення за № 1 про подання інформації та копій документів разом з поясненнями щодо невідповідності ТОВ "Інколортрейд" критеріям ризиковості платника податку. Однак, комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з урахуванням отриманих від ТзОВ "Інколортрейд" інформації та копій документів прийнято Рішення №51437 від 02.09.2022 року про невідповідність ТзОВ "Інколортрейд" критеріям ризиковості платника податків. Крім того, комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області були прийняті рішення за №7287077/41851793, №7287070/41851793, №7287078/4185179, №7287076/418517933 та №7287074/41851793 про відмову у реєстрації податкових накладних № 8 від 19.07.2022 року, № 9 від 21.07.2022 року, № 10 від 26.07.2022 року, № 11 від 27.07.2022 року та №12 від 29.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких зазначено вже нову причину відмови в реєстрації податкових накладних, а саме: ненадання платником податків підтверджуючих документів щодо здійснення операцій з придбання товарів (робіт, послуг) потрібних для виконання робіт з фарбування пластмасових компонентів до пральних машин. Надалі, відповідач 1 безпідставно відмовив в реєстрації вищенаведених податкових накладних за відсутності конкретних обставин, які б виключали можливість реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Таким чином, фактичні обставини, на думку позивача, свідчать також про те, що зупинення реєстрації спірних податкових накладних є протиправними та рішення податкового органу такими, що підлягають скасуванню.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 травня 2022 року адміністративний позов задоволено частково; визнано протиправними та скасовано рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних №7287077/41851793, №7287070/41851793, №7287078/4185179, №7287076/418517933, №7287074/41851793 від 02.09.2022 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "Інколортрейд" №8 від 19.07.2022 року, №9 від 21.07.2022 року, №10 від 26.07.2022 року, №11 від 27.07.2022 року, №12 від 29.07.2022 року, з дня їх фактичного подання; в задоволенні решти вимог позову відмовлено.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС в Івано-Франківській області оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, не надано належної правової оцінки наявним доказам, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що реєстрацію податкових накладних №8 від 19.07.2022 року, №9 від 21.07.2022 року, №10 від 26.07.2022 року, №11 від 27.07.2022 року та №12 від 29.07.2022 року контролюючим органом було зупинено, із пропозицією подати додаткові документи чи пояснення, достатні для проведення такої реєстрації, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку. Так, податкові накладні подані до контролюючого органу 15.08.2022 року у період перебування ТзОВ "Інколортрейд" в категорії ризиковості, відповідно до Рішення комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 12.08.2022 року №48428 про відповідність ТзОВ "Інколортрейд" п.7 Критеріїв ризиковості платника податку. Долучені позивачем до повідомлення документи були винесені на розгляд комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації. Комісія ГУ ДПС в Івано-Франківській області, розглянувши отримані від платника податку на додану вартість документи щодо підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування до податкових накладних, прийняла рішення №7287077/41851793, №7287070/41851793, №7287078/4185179, №7287076/418517933 та №7287074/41851793 від 02.09.2022 року. За вказаних обставин оскаржені рішення є правомірними, оскільки прийняті контролюючим органом на підставі закону, в межах повноважень та у спосіб, який передбачений діючим податковим законодавством..
На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Згідно інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю "Інколортрейд" зареєстроване як юридична особа 05.01.2018. Видами діяльності зазначеної юридичної особи є: Код КВЕД 45.20 технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів (основний), Код КВЕД 27.51 виробництво електричних побутових приладів, Код КВЕД 27.52 виробництво неелектричних побутових приладів, Код КВЕД 31.09 виробництво інших меблів, Код КВЕД 46.73 оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, Код КВЕД 47.52 роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах, Код КВЕД 22.21 виробництво плит, листів, труб і профілів із пластмас, Код КВЕД 18.12 друкування іншої продукції (а.с.116).
30.07.2018 року між виконавцем TзOB "Електолюкс Україна" (Продавець) та замовником TзOB "Інколортрейд" (Покупець) було укладено договір №РМ 05-18 на продаж матеріалів для фарбування частин пральних машин, умовами якого продавець зобов`язується продати, а покупець зобов`язується прийняти на території покупця товар для його подальшого використання, а саме для фарбування частин пральних машин, відповідно до специфікації (додатків), які є невід`ємною частиною даного договору. У кожному окремому випадку Покупець зобов`язується купити лише чітко узгоджені (факсом чи електронною поштою) партії товару. Продавець зобов`язується використовувати куплений Товар для фарбування частин пральних машин (а.с.75).
Також, 04.10.2018 року між TзOB "Інколортрейд" (Виконавець) та TзOB "Електолюкс Україна" (Замовник) було укладено договір №CS-04-18, за умовами якого замовник доручає, а виконавець зобов`язується на власний ризик, власними і залученими силами і засобами, отримати за свій рахунок на складі у замовника за адресою вул. Юності 23-А, с. Микитинці, м. Івано-Франківськ договірний товар, здійснити фарбування та передати за свій рахунок на умовах франко-завод Замовника за адресою вул. Юності 23-А, с. Микитинці, м. Івано-Франківськ договірний товар, згідно програм поставок, які оформляються відповідними додатками до цього договору, але у будь-якому випадку відповідно до замовлень замовника (а.с.64-65).
За наслідками проведення господарських операцій на виконання вищенаведених договорів, на підставі підписаних з замовником актів приймання-здачі робіт (надання послуг) №ОЛ-32 від 19.07.2022 року, №ОЛ-33 від 21.07.2022 року, №ОЛ-34 від 26.07.2022 року, №ОЛ-35 від 27.07.2022 року та №ОЛ-36 від 29.07.2022 року склало та подало на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №8 від 19.07.2022 року, №9 від 21.07.2022 року, №10 від 26.07.2022 року, № 11 від 27.07.2022 року та №12 від 29.07.2022 року (а.с.24-28).
Згідно рішення від 12.08.2022 року №48428, TзOB "Інколортрейд" відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податків.
15.08.2022 року на адресу позивача з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшли Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, згідно з якою податкові накладні №8 від 19.07.2022 року, № 9 від 21.07.2022 року, №10 від 26.07.2022 року, №11 від 27.07.2022 року та №12 від 29.07.2022 року, доставлені до ДПС України. Документи прийнято. Реєстрація зупинена.
Підставу для зупинення реєстрації ПН зазначено: "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрацій ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "Р"=4.1879%, "Р"=105103.93" (а.с.29-33).
26.08.2022 року позивачем було подано до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області повідомлення за № 1 про подання інформації та копій документів разом з поясненнями щодо невідповідності TзOB "Інколортрейд", критеріям ризиковості платника податку (а.с.8-22).
Крім того, ТзОВ "Інколортрейд" 26.08.2022 року засобами телекомунікаційного зв`язку направлено повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №8 від 19.07.2022 року, №9 від 21.07.2022 року, №10 від 26.07.2022 року, №11 від 27.07.2022 року та №12 від 29.07.2022 року, реєстрацію яких було зупинено (а.с.34-41).
02.09.2022 року комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з урахуванням отриманих від позивача інформації та копій документів від 26.08.2022 року №1 прийнято Рішення № 51437 про невідповідність ТОВ "Інколортрейд" критеріям ризиковості платника податків.
Також, комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області були прийняті рішення від 02.09.2022 року №7287077/41851793, №7287070/41851793, №7287078/4185179, №7287076/418517933 та №7287074/41851793 про відмову у реєстрації податкових накладних №8 від 19.07.2022 року, №9 від 21.07.2022 року, №10 від 26.07.2022 року, №11 від 27.07.2022 року та №12 від 29.07.2022 року з мотивів ненадання позивачем копій документів, а саме: не надано підтверджуючих документів (договорів з постачальниками на товар, акти звірок взаєморозрахунків та сальдово-оборотні відомості по взаєморозрахунках з постачальником, ТТН), щодо здійснення операцій з придбання товарів/робіт/послуг потрібних для виконання робіт з фарбування пластмасових компоненті до пральних машин (а.с.42-46).
Не погоджуючись із рішеннями від 02.09.2022 року №7287077/41851793, №7287070/41851793, №7287078/4185179, №7287076/418517933 та №7287074/41851793, позивачем 02.09.2022 року було подано скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. До скарг також долучено копії первинних документів та документи, що підтверджуючі реальність господарських операцій позивача (а.с.47-58).
За результатами розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних №8 від 19.07.2022 року, №9 від 21.07.2022 року, №10 від 26.07.2022 року, №11 від 27.07.2022 року та №12 від 29.07.2022 року, ДПС України позивачу відмовлено в задоволенні скарги рішеннями від 20.09.2022 року за №45485/41851793/2, №45464/41851793/2, №45465/41851793/2, №45466/41851793/2 та №45442/41851793/2 з підстав "ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних" (а.с.59-63).
Вважаючи прийняті рішення №48428 від 12.08.2022 року про відповідність ТОВ "Інколортрейд" п.7 Критеріїв ризиковості платника податку та рішення від 02.09.2022 про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся із вказаним позовом до суду з метою захисту свого порушеного права.
Задовольняючи частково адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати. Також, контролюючим органом доведено правомірність прийняття рішення №48428 від 12.08.2022 про відповідність ТзОВ "Інколортрейд" п.7 Критеріїв ризиковості платника податку.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.
У відповідності до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Як встановлено п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із п.201.10статті201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно допункту 201.16 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту74.2статті74цьогоКодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту201.16статті201 ПК Україниу разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Водночас за приписами пункту 74.2 статті74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
На виконання цієї нормипостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі- Порядок № 1165).
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відтак, встановлена контролюючим органом невідповідність податкової накладної жодній з ознак безумовної реєстрації є підставою для її перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника, а також критеріям ризиковості здійснення операцій.
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної вподатковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Так, відповідно до отриманих позивачем квитанції, реєстрація спірної накладної зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16статті201 Податкового кодексу Українизупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Платником податків надано до податкового органу всі первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій, із здійснення яких була виписана відповідна податкова накладна.
Всупереч зазначеній у рішенні підставі його прийняття, контролюючим органом у оскаржуваному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не надано для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної та не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Із оскаржених рішень видно, що відмова податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містить загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є ненадання копій документів.
Квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №8 від 19.07.2022 року, №9 від 21.07.2022 року, №10 від 26.07.2022 року, №11 від 27.07.2022 року, №12 від 29.07.2022 року не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкові накладні в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
У квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Аналізуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду попередньої інстанції про те, що оскаржені рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної прийняті не у спосіб, визначений законом, а відтак належним способом порушеного права позивача є необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні.
В іншій частині судове рішення доводами апеляційної скарги не охоплюється.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Крім цього, згідно із ч. 2ст. 6 КАС Українитаст. 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини»передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.
Так, у п. 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 травня 2022 року у справі №300/3884/22 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді О. М. Довгополов В. В. Ніколін
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2023 |
Оприлюднено | 11.09.2023 |
Номер документу | 113307353 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні