Справа № 932/9970/21
Провадження № 2/932/1535/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 липня 2023року м. Дніпро
Бабушкінський районний суд м. Дніпропетровська у складі:
головуючого судді - Куцевола В.В.
при секретарі - Рибалці В.І.
за участі
представника позивача - Риженко М.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду у місті Дніпрі за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 , Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, виконавчого комітету Дніпровської міської ради про визнання рішення недійсним та його скасування, припинення права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державного земельному кадастрі, -
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2021 року до Бабушкінського районного суду м.Дніпропетровська надійшла позовна заява Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 , Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, виконавчого комітету Дніпровської міської ради про визнання рішення недійсним та його скасування, припинення права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, у якій позивач просив суд: визнати недійсним та скасувати рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 25.03.1998 №188; припинити право приватної власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:02:135:0425; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:02:135:0425 у Державному земельному кадастрі з виключенням відомостей щодо кадастрового номеру 1210100000:02:135:0425 з Державного земельного кадастру припинивши речові права на неї; вирішити питання розподілу судових витрат.
Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач посилався на те, що під час службового розслідування, проведеного на виконання розпорядження міського голови за №2-22/1-рк від 22.01.2020, було встановлено, що заволодіння земельною ділянкою з кадастровим номером 1210100000: 02:135:0425 відбулося на підставі підробленого рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради за №188 від 25.03.1998, на підставі якого, у подальшому, зареєстроване право приватної власності за ОСОБА_1 про що було видано державний акт від 02.04.1998, серія ДПД*148141.
З огляду на вищевикладене, оскільки будь-яких рішень щодо передання у власність земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , не приймалося, позивач вважав за необхідне звернутися до суду з даним позовом.
ВК Дніпровської міської ради надано відзив на позовну заяву, доводи викладені в якому зводяться до визнання заявлених позовних вимог та є аналогічними до змісту позову.
ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області було надано відзив доводи викладені в якому зводяться до не згоди з заявленими позовними вимогами з огляду на те, що ним не порушено прав позивача, які підлягають судовому захисту, а також у зв`язку з тим, що останнім обрано не вірний спосіб захисту.
Позивачем ДМР було надано відповідь на відзив ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якому зазначено, що рішення, яке стало підставою для виникнення права приватної власності на земельну ділянку у ОСОБА_1 не існувало, у зв`язку з чим, наявні всі законні підстави для задоволення заявлених позовних вимог.
Ухвалою Бабушкінського районного суду м.Дніпропетровська від 08.12.2021 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження з проведенням підготовчого судового засідання.
Ухвалою Бабушкінського районного суду м.Дніпропетровська від 03.11.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено її до розгляду по суті у судовому засіданні.
У судовому засіданні представник позивача підтримала заявлені позовні вимоги та надала пояснення аналогічні викладеним у позові.
Відповідачі, будучи належним чином повідомленими про час та місце розгляду справи, у судове засідання не з`явилися, про причини не явки суд не повідомили.
Вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали цивільної справи, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Так, судом встановлено, що згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 19.09.2022, за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:02:135:0425, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Документ, який є підставою для виникнення права: рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради №188 від 25.03.1998. Документ, що посвідчує право: Державний акт від 02.04.1998 ДПД*148141. Інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки: технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), 01.07.2019; ТОВ «РАДА-ЦЕНТР» ОСОБА_2 .
Відповідно копії Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, відомості щодо зареєстрованого права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1210100000:02:135:0425, відсутні.
Згідно копії рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради №188 від 19.02.1998, вирішено,внести зміни у список сімей, які відселяються з житлового будинку по АДРЕСА_2 (затверджений рішенням виконкому міської ради від 21.01.1993 №58).
Відповідно копії листа голови Дніпровської міської ради Філатова Б.А. від 13.02.2020 за №7/22-413, технічна документація, яка стала підставою для формування земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000: 02:135:0425, розроблена ТОВ «РАДА-ЦЕНТР», ОСОБА_2 , який відсутній у реєстрі землевпорядників.
Згідно копії листа ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 29.09.2021 за вих.№1556/407-21, внаслідок пожежі, яка відбулась 04.08.2008 в приміщенні інституту ДП «Дніпроцивільпроект» в якому зберігався фонд документації із землеустрою Управління земельних ресурсів м.Дніпропетровська, було знищено більшу частину документації із землеустрою разом із документами Державного реєстру земель, що посвідчують права на землю, у зв`язку з чим надати достовірну інформацію з Державного реєстру земель щодо реєстрації прав на земельні ділянки за вказаними у листі кадастровими номераминемає можливості.
Згідно ч. 1ст. 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ч.ч. 1-3ст.12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Частиною 1статті 15 ЦК Українивизначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до ч.1ст.122 ЗК Українисільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Статтею 116 ЗК Українипередбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначенихКонституцією України,Земельним кодексомта іншими законами України, що регулюють земельні відносини.
Згідно ч.1ст.21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до ч.1ст.393 ЦК Україниправовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Згідно ч.1ст. 393ЦК Україниякщо інше не встановлено законом, власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.
Відповідно до ч.2, 5ст.158ЗК України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей. У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органу місцевого самоврядування спір вирішується у судовому порядку.
Тобто,з аналізу вказаних норм вбачається, що акти індивідуальної дії (уданому випадку рішення №188 від 25.03.1998) породжують права та обов`язки тільки того суб`єкта, якому його адресовано.Необхідною умовою для встановлення незаконності правового акту індивідуальної дії, виданого органом місцевого самоврядування є встановлення його невідповідності вимогам законодавства. Встановити не відповідність вимогам Законодавства можливо лише того правового акта який існує.
З огляду на те, що Виконавчим комітетом Дніпровської міської ради, згідно інформації зазначеній у відзиві, та Дніпровською міською радою, згідно інформації зазначеній у позові, а також виходячи з матеріалів справи, рішення №188 від 25.03.1998 не приймалося, відсутня можливість його скасування, оскільки Законом не передбачено можливість скасування того, чого не існує.
Також суд зазначає, що рішення Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради №188 від 19.02.1998 не стосується суті спору та не містить будь яких ідентифікаційних даних які б його пов`язували з земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 .
Статтею 328 ЦК Українивстановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
В той же час, відповідно до вимогст.140 ЗК України, підставами припинення права власності на земельну ділянку є: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ)відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) не відчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Відповідно висновку до якого дійшла колегія суддів ВС/КГС у постанові від 11.02.2020 прийнятій за результатами розгляду справи №915/572/17, державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а вважається лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації. Досліджуючи обставини існування в особи права власності, суд має передусім встановлювати підстави, на якій особа набула таке право, оскільки за Законом, сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права власності.
Оскільки судом встановлено відсутність законних підстав набуття ОСОБА_1 права власності на земельну ділянку з кадастровим номером: 1210100000:02:135:0425, відсутні підставидля припинення права приватної власності на земельну ділянку за ОСОБА_1 .
Разом з цим суд зазначає, щостатті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр»визначено, що державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до ст.21 ЗУ «Про Державний земельний кадастр»відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначенихстаттею 79-1 ЗК України, при їх формуванні; на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно достатті 107 ЗК України; на підставі проектів землеустрою щодо впорядкування існуючих землеволодінь - у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками.
Відповідно до ст.16Закону України«Про Державнийземельний кадастр» земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
Згідно ч.6 ст.16Закону України«Про Державнийземельний кадастр» кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Частиною 1 статті 24Закону України«Про Державнийземельний кадастр» передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Відповідно до Порядку ведення Державного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051державна реєстрація земельної ділянки - внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну.
Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки та закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки (ст.25 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
Згідно ч.13 ст.79-1 ЗК України та ч.10 ст.24 ЗУ «ПроДержавний земельнийкадастр» земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Оскільки земельна ділянка, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:02:135:0425, вибула із власності територіальної громади м. Дніпра поза волею власника, документація із землеустрою спірної земельної ділянки відсутня, тобто відсутні законні підстави для встановлення розміру та меж земельної ділянки, є підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, з одночасним припиненням усіх речових прав та обтяжень.
Виходячи з приписівст.141 ЦПК України, з відповідача ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області на рахунок позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 2270,00 грн.
Керуючись ст.ст. 4, 12, 76-81, 83, 258, 259, 265, 268, 272-273, 352-355 ЦПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 , Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, виконавчого комітету Дніпровської міської ради про визнання рішення недійсним та його скасування, припинення права власності на земельну ділянку, скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державного земельному кадастрі задовольнити частково.
Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210100000:02:135:0425 у Державному земельному кадастрі з виключенням відомостей щодо кадастрового номеру 1210100000:02:135:0425 з Державного земельного кадастру, припинивши усі речові права та обтяження.
В іншій частині позову відмовити.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на користь Дніпровської міської ради судовий збір у розмірі 2270,00 грн.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Дніпровської міської ради судовий збір у розмірі 2270,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 273 ЦПК України та може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Дніпровського апеляційного суду.
Повний текст рішення суду складено 13.07.2023 року.
Суддя В.В. Куцевол
03 липня 2023 року
Суд | Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2023 |
Оприлюднено | 11.09.2023 |
Номер документу | 113317044 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська
Куцевол В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні