Рішення
від 07.09.2023 по справі 120/5865/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

07 вересня 2023 р. Справа № 120/5865/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Поліщук І.М., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Саїнського закладу дошкільної освіти "Теремок" Чернівецької селищної ради до Чернівецької селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави до Чернівецької селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю дій відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку, які перебувають в користуванні Саїнського закладу дошкільної освіти Чернівецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області.

Ухвалою від 10.05.2023 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

Крім того, цією ж ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Саїнський заклад дошкільної освіти "Теремок" (вул. Центральна, 46/2, с. Саїнка, Вінницька область, код ЄДРПОУ 44487397).

У встановлений судом строк відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому останній заперечив щодо задоволення даного позову. Зокрема зазначив, що Саїнський заклад дошкільної освіти «Теремок» створений 17.09.2021. З моменту створення Саїнський ЗДО «Теремок» не приступив до здійснення статутної діяльності, оскільки не було сформовано штату працівників, а також не було передано в користування потрібного для здійснення діяльності майна (будівлі, земельної ділянки). З введенням в дію на території України правового режиму воєнного стану Чернівецька селищна рада була позбавлена можливості профінансувати видатки з місцевого бюджету на виготовлення документацій на нерухоме майно та на земельні ділянки, оскільки органи Державного казначейства не проводили платежі за відповідними потребами. На даний час Чернівецькою селищною радою проводиться робота із оформлення прав власності на майно, передане від сільських рад, в тому числі на будівлю та земельну ділянку, за адресою вул. Центральна, 46/2, с. Саїнка. Зазначив, що готуються проекти рішень до сесії селищної ради про надання дозволів на виготовлення технічних документацій на об`єкти нерухомості та земельні ділянки, які будуть розглянуті на найближчій сесії Чернівецької селищної ради.

29.05.2023 прокурором подано відповідь на відзив, в якому останній зазначив, що підтримує заявлені позовні вимоги в повному обсязі.

Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив наступні обставини.

Рішенням Чернівецької селищної ради №188 від 24.02.2021 «Про затвердження передавальних актів, прийняття майна сільських рад у комунальну власність Чернівецької селищної ради та передачі в оперативне управління та на баланс» вирішено затвердити передавальні акти, окрім інших, Саїнської сільської ради. Даним рішенням також вирішено прийняти основні засоби та товарно-матеріальні цінності у комунальну власність Чернівецької селищної територіальної громади в особі Чернівецької селищної ради.

В подальшому, рішенням Черівецької селищної ради №474 від 17.09.2021 створено юридичну особу Саїнський заклад дошкільної освіти «Теремок» Чернівецької селищної ради та затверджено Статут закладу. Виконувача обов`язків директора дошкільного закладу зобов`язано подати документи для проведення державної реєстрації юридичної особи Саїнського закладу дошкільної освіти «Теремок».

Відповідно до Статуту Саїнського закладу дошкільної освіти «Теремок» Чернівецької селищної ради, Саїнський заклад дошкільної освіти «Теремок» має статус комунального закладу. Засновником закладу є Чернівецька селищна рада, уповноваженим органом засновника є відділ освіти Чернівецької селищної ради.

Відповідно до інформації Чернівецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області, викладеної у листі від 10.03.2023 №253, правовстановлюючі документи на земельну ділянку та приміщення Саїнського закладу дошкільної освіти «Теремок» відсутні.

Таким чином, вважаючи, що Чернівецькою селищною радою із часу прийняття в комунальну власність закладу дошкільної освіти, не вжито жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні вказаного закладу дошкільної освіти, прокурор звернувся до суду із цим позовом.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 № 2145-VIII (далі - Закон №2145-VIIІ) освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави.

Статтею 10 Закону №2145-VIII визначено, що невід`ємним складником системи освіти, зокрема, є дошкільна освіта.

Згідно з ч. 6 ст. 25 Закону №2145-VIIІ засновник закладу освіти зобов`язаний, зокрема, забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Відповідно до ч. 1 ст. 80 Закону №2145-VIIІ до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Частина друга статті 80 Закону №2145-VIII передбачає, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Згідно з ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Відповідно до п. а ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV) у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 частини першої статті 3 Закону № 1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Отже, право власності та право користування земельною ділянкою підлягають державній реєстрації відповідно до закону.

6 вересня 2012 року був прийнятий Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" №5245-VI, який набрав чинності з 1 січня 2013 року.

Пунктом 3 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади.

Також згідно з пунктом 13 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону органи місцевого самоврядування протягом року з дня опублікування цього Закону зобов`язані були забезпечити оформлення комунальними підприємствами, установами, організаціями права постійного користування земельними ділянками, які використовують земельні ділянки комунальної власності без документів, що посвідчують право користування ними; забезпечити визначення будівель, споруд, інших об`єктів нерухомого майна комунальної власності, право власності на які не зареєстровано, та забезпечити здійснення державної реєстрації такого права.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно із частиною п`ятою статті 16 Закону №280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

За змістом частини першої статті 10 вказаного Закону визначено статус міських рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп.1 п. а ч. 1 ст. 32 Закону №280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

За приписами частин першої, другої, п`ятої статті 60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Згідно із частиною першою статті 328 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Відповідно до статті 329 ЦК України юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

За приписами частини четвертої статті 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Статтею 327 ЦК України передбачено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Аналіз вказаних нормативно-правових актів дає підстави дійти висновку про те, що відповідач, як орган, уповноважений управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Чернівецької територіальної громади, зобов`язаний вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на будівлю та земельну ділянку Саїнського закладу дошкільної освіти "Теремок" за адресою: село Саїнка вулиця Центральна, 46/2.

Як видно із матеріалів справи, Саїнський заклад дошкільної освіти "Теремок" є самостійним закладом освіти, що належить до комунальної власності. Саїнський заклад дошкільної освіти "Теремок" знаходиться за адресою: село Саїнка вулиця Центральна, 46/2. Площа земельної ділянки освітнього закладу складає 0,30 га. Освітній заклад також має одну будівлю.

Разом із тим, відповідно до інформації Чернівецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області, викладеної у листі від 10.03.2023 №253, правовстановлюючі документи на земельну ділянку та приміщення Саїнського закладу дошкільної освіти «Теремок» відсутні.

Крім того, згідно з Інформацією із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна щодо суб`єкта - Саїнський заклад дошкільної освіти "Теремок", відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості.

Наведені вище обставини вказують на те, що відповідач не виконав обов`язок, передбачений пунктом 13 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 №5245-VI та допустив бездіяльність щодо забезпечення оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку та будівлю закладу дошкільної освіти.

Відтак, суд погоджується із доводами прокурора, що всупереч вимогам законодавства, відповідачем упродовж тривалого проміжку часу не вжито належних заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів та державної реєстрації права власності на вказану земельну ділянку та майновий комплекс закладу дошкільної освіти.

При цьому, посилання відповідача на те, що ним вживаються заходи щодо виготовлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно комунального закладу дошкільної освіти та земельну ділянку під вказаним закладом, суд вважає необґрунтованими, адже вони не підтвердженні жодними доказами.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про наявність підстав для задоволення даного адміністративного позову.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує на наступне.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

За таких обставин, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстав для стягнення з відповідача судових витрат немає.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Чернівецької селищної ради щодо не вжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку, які перебувають в користуванні Саїнського закладу дошкільної освіти "Теремок" Чернівецької селищної ради, та розташовані за адресою: вул. Центральна, 46/2 с. Саїнка, Могилів-Подільський район, Вінницька область, та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості.

Зобов`язати Чернівецьку селищну раду вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів на будівлю та земельну ділянку, які перебувають в користуванні Саїнського закладу дошкільної освіти "Теремок" Чернівецької селищної ради, та розташовані за адресою: вул. Центральна, 46/2 с. Саїнка, Могилів-Подільський район, Вінницька область, та державної реєстрації права комунальної власності на ці об`єкти нерухомості.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури Вінницької області (вул. Покровська, 5, м. Могилів-Подільський, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02909909)

Відповідач: Чернівецька селищна рада (вул. Святомиколаївська, 103/1, смт. Чернівці, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04326856)

Третя особа: Саїнський заклад дошкільної освіти "Теремок" Чернівецької селищної ради (вул. Центральна, 46/2, с. Саїнка, Вінницька область, код ЄДРПОУ 44487397)

Повний текст рішення складено 07.09.2023

СуддяПоліщук Ірина Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.09.2023
Оприлюднено11.09.2023
Номер документу113326918
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —120/5865/23

Рішення від 07.09.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні