Рішення
від 08.09.2023 по справі 340/4048/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 вересня 2023 року справа № 340/4048/23

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши в м.Кропивницький в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі Фонд) до Фермерського господарства «Елена» (далі Господарство) про стягнення адміністративно-господарської санкції і пені,

В С Т А Н О В И В :

Фонд звернувся до суду з позовом до відповідача про стягнення адміністративно-господарської санкції і пені у загальній сумі 42235,72 грн.

У позовній заяві зазначає, що Господарство не виконало норматив з працевлаштування осіб, котрі набули інвалідність.

Господарство заперечило щодо задоволення позову, подавши відзив на нього (а.с.37-39).

Зазначило, що інформація про адміністративно-господарську санкцію з`явилася в особистому кабінеті відповідача на порталі Пенсійного фонду України 17 квітня 2023 року, а Фонд почав нараховувати пеню з 18 числа того ж місяця і року, що є протиправним.

Водночас повідомило, що обов`язок підприємства щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується обов`язком шукати і працевлаштовувати таких осіб.

Ухвалою суду від 20 червня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.27-28).

Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про задоволення позову з таких підстав.

Встановлені судом обставини, що стали підставами звернення.

Так, кількість робочих місць у Господарстві для забезпечення працевлаштування осіб, котрі набули інвалідність, відповідно 4% нормативу, який визначений приписами статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон), протягом 2022 року становила 1 одиницю.

Згідно розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій у відповідача середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу з 01 січня 2022 року становила 11 осіб (а.с.10).

Упродовж 2022 року не працювала особа, яка набула інвалідність (а.с.10).

Середньорічна заробітна плата в 2022 році становила 80849,36 грн (а.с.10).

Сума адміністративно-господарської санкції, яка визначена приписами статті 20 Закону, за невиконання нормативу із забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю складає 40424,68 (80849,36 : 2) грн (а.с.10).

Станом на день звернення до суду Господарство не сплатило адміністративно-господарські санкції.

Фонд нарахував пеню за несвоєчасну сплату санкції у сумі 1811,04 грн станом на 12 червня 2023 року (за період з 18 квітня по 12 червня 2023 року) (а.с.12).

За інформацією центру зайнятості протягом 2022 року відповідач не подав звітність про наявну вакансію для працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с.32).

Юридична оцінка встановлених судом обставин справи.

Перш за все, приписами частини 3 статті 18 Закону передбачено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Приписами ж частини 1 статті 19 Закону визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю», котрий набрав чинність 06 листопада 2022 року, внесено зміни до зазначених норм права і викладено у такій редакції:

«Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.».

Згідно приписів частин 1, 2, 4 статті 20 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Аналізуючи обставини справи, суд зробив висновок, що Господарство упродовж 2022 року допустило порушення приписів статті 18 Закону, оскільки жодного разу не звітувало про наявність вакансій, на які можуть бути працевлаштовані особи з інвалідністю і не працевлаштувало таких осіб.

Це не давало можливості центру зайнятості направляти для працевлаштування осіб, щодо яких встановлена інвалідність.

На застосування санкції не впливає факт звернення осіб з інвалідністю до центру зайнятості для працевлаштування, якщо суб`єкт господарської діяльності створив робоче місце для згаданих осіб і прозвітував до центру зайнятості.

Тому суд відмовляє Господарству у задоволенні клопотання про витребування у центру зайнятості інформації про звернення осіб з інвалідністю для працевлаштування упродовж 2022 року.

Відповідач зобов`язаний сплатити адміністративно-господарську санкцію і пеню відповідно до приписів статті 20 Закону.

Суд не виявив помилок у обрахунку санкції і пені, який наданий Фондом.

Підсумовуючи, суд зробив висновок про задоволення позову.

Судові витрати у справі складаються зі сплати судового збору в сумі 2684 грн (а.с.9).

Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Задовільнити позов.

Стягнути з Фермерського господарства «Елена» (код ЄДРПОУ 23694092, вул.Цимбала,1а, с.Недогарки, с.Межирічка, Голованівський район, Кіровоградська область, 26510) на користь Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарську санкцію і пеню у загальній сумі 42235,72 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.09.2023
Оприлюднено11.09.2023
Номер документу113328837
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —340/4048/23

Рішення від 08.09.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні