Заводський районний суд м. Запоріжжя
вул. Лізи Чайкіної 65, м. Запоріжжя, 69106тел.099-55-49-125 , inbox@zv.zp.court.gov.ua
Справа № 332/4779/21
Провадження №: 2/332/369/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 вересня 2023 р. м.Запоріжжя
Заводський районний суд м. Запоріжжя у складі: головуючого судді - Сінєльніка Р.В., при секретарі - Васильченко Н.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Позашкільного навчального закладу «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського районну» Запорізької міської ради Запорізької області», третя особа: Територіальний відділ Заводського району департаменту освіти і науки Запорізької міської ради, про визнання незаконним та скасування Наказу № 101-к, від 08.11.2021 року «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1 », -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась з позовними вимогами до Позашкільного навчального закладу «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського району» Запорізької міської ради про визнання незаконним та скасування Наказу №101-к від 08.09.2021р. «Про відсторонення від роботи працівників» в частині відсторонення ОСОБА_1 від роботи на час відсутності щеплення від СОVD-19 без збереження заробітної плати, а також стягнення з відповідача судових витрат по справі. В позові вона указала що 08.11.2021 року їй було вручено наказ №101-к про відсторонення від роботи з 08.11.2021 року до моменту усунення нею причин відсторонення - надання підтверджувального документа про обов`язкове профілактичне щеплення від COVID-19 або копії медичного висновку про наявність протипоказань до такої вакцинації. В подальшому відповідно до Наказу №21-к/тр від 28.02.2022 р. «Про допуск до роботи» позивача було допущено до роботи з 25.02.2022 до завершення воєнного стану в країні. Позивачка вважає наказ про відсторонення від роботи незаконним та просить його скасувати з підстав того, що законодавством України не передбачено відсторонення працівника від роботи з причини відсутності у нього щеплення від СОVID-19. Посилаючись на положення статті 43 Конституції України, статей 2, 2-1, 46, 147 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), тому позивачка просила скасувати наказ №101-к від 08.11. 2021 року про відсторонення її від роботи, стягнути з відповідача судовий збір в сумі 908 грн. та витрати на правову допомогу в сумі 1400 грн. (а.с.2-9).
Згідно наданого відзиву на позовну заяву (а.с. 55) відповідач позов не визнав з тих підстав що у межах своїх повноважень МОЗ України затвердило Наказ від 04.11 2021 № 2153 про Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням. За цим Наказом обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби СОVD-19, спричиненої коронавірусом СОVD-19, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVD-19, спричиненої коронавірусом, підлягають працівники в тому числі закладів позашкільної освіти. Позивачка, як робітник закладу позашкільної освіти відмовилась від проходження профілактичних щеплень від СОVD-19, а тому правомірно була відсторонена від роботи. При відстороненні від роботи згідно КЗпП заробітна плата не зберігається, а тому нарахування та виплати заробітної плати позивачу не проводились.
Ухвалою суду від 15.02.23р. суд залучив в якості третьої особи - Територіальний відділ Заводського району департаменту освіти і науки Запорізької міської ради (а.с.84).
Згідно наданих Заперечень на позовну заяву (а.с. 94) третя особа не погодилась з позовом з аналогічних підстав, які були зазначені відповідачем у своєму відзиву на позов, просили в позові відмовити.
В судовому засіданні позивач та її представник адвокат Новіков І.О. підтримали позов, просили його задовольнити з підстав, вказаних в позові.
Представник відповідача Позашкільного навчального закладу «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського району» Запорізької міської ради, та одночасно представник третьої особи Юрій Соколов в судовому засіданні не визнав позовні вимоги, як безпідставні. Вважає позовні вимоги відповідача такими, що не підлягають задоволенню, оскільки керівництво навчального закладу діяло у відповідності до чинного законодавства. Не дивлячись на те, що заняття під час відсторонення позивачки проводились дістанційно, але викладачі ходили на роботу, знаходились на робочому місці і вона могла бути небезпечна для оточення, а саме працівників Позашкільного навчального закладу «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського району».
Вислухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд вважає позов таким, що підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 08.11.2021 року сторожу ОСОБА_1 було вручено наказ №101-к про відсторонення від роботи з 08.11.2021 року до моменту усунення нею причин відсторонення - надання підтверджувального документа про обов`язкове профілактичне щеплення від COVID-19 або копії медичного висновку про наявність протипоказань до такої вакцинації. (а.с. 13, 60). В подальшому, відповідно до Наказу №21-к/тр від 28.02.2022 р. «Про допуск до роботи» сторожа ОСОБА_1 було допущено до роботи з 25.02.2022 до завершення воєнного стану в країні (а.с.98).
Пунктом «б» частини першої статті 10 Закону України № 2801-XII «Основи законодавства України про охорону здоров`я» визначено, що громадяни зобов`язані у передбачених законодавством випадках робити щеплення. Щодо окремих особливо небезпечних інфекційних захворювань можуть здійснюватися обов`язкові медичні огляди, профілактичні щеплення, лікувальні та карантинні заходи в порядку, встановленому законами України (друге речення частини другої статті 30 цього Закону). Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 42 Закону України № 2801-XII «Основи законодавства України про охорону здоров`я», медичне втручання (застосування методів діагностики, профілактики або лікування, пов`язаних із впливом на організм людини) допускається лише в тому разі, коли воно не може завдати шкоди здоров`ю пацієнта. Медичне втручання, пов`язане з ризиком для здоров`я пацієнта, допускається як виняток в умовах гострої потреби, коли можлива шкода від застосування методів діагностики, профілактики або лікування є меншою, ніж та, що очікується в разі відмови від втручання, а усунення небезпеки для здоров`я пацієнта іншими методами неможливе.
Положеннями статті 284 ЦК України передбачено, що надання медичної допомоги фізичній особі, яка досягла чотирнадцяти років, провадиться за її згодою. Повнолітня дієздатна фізична особа, яка усвідомлює значення своїх дій і може керувати ними, має право відмовитися від лікування.
Отже, для отримання профілактичного щеплення, в тому числі проти COVID-19, необхідна згода працівника, який отримав повну й об`єктивну інформацію про щеплення, наслідки відмови від нього тощо.
Роботодавець має довести до відома працівника наслідки для виконання трудових обов`язків відмови чи ухилення працівника від обов`язкового профілактичного щеплення, а лікар - надати об`єктивну інформацію про щеплення, наслідки відмови від нього для здоров`я та можливі поствакцинальні ускладнення.
Відмова проінформованого працівника від проведення обов`язкового профілактичного щеплення чи факт ухилення від останнього мають бути належно підтвердженими.
Підпункт 2 пункту 41-6 Постанови № 1236 встановлює відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена переліком та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, відповідно до статті 46 КЗпП України, частини другої статті 12 Закону № 1645-ІІІ та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу», крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я.
Відповідно до ч.1 ст. 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Згідно ч.1 ст. 43 Конституції України держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Положеннями ч. 1 ст. 46 КЗпП України передбачено, що відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається у разі:
- появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння;
- відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони;
- в інших випадках, передбачених законодавством.
Накази МОЗ, видані в межах повноважень, передбачених законом, є обов`язковими до виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими держадміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та громадянами (пункт 8 вказаного Положення).
Наказом МОЗ від 04 жовтня 2021 року № 2153 затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням (далі - Перелік № 2153). У первинній редакції до цього переліку ввійшли: працівники центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів; місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів; закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.
Наказом МОЗ від 25 лютого 2022 року № 380, який набрав чинності 01 березня 2022 року, зупинено дію наказу МОЗ № 2153 до завершення воєнного стану в Україні, який триває в Україні з 24 лютого 2022 року відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» з подальшими змінами.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2021 року № 1096 постанову Кабінету Міністрів України № 1236 було доповнено пунктом 41-6, відповідно до якого керівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій доручено забезпечити:
1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена Переліком № 2153;
2) відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена переліком та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 відповідно до статті 46 КЗпП України, частини другої статті 12 Закону № 1645-ІІІ та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу», крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я;
3) взяття до відома, що:
- на час такого відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першої статті 94 КЗпП України, частини першої статті 1 Закону України «Про оплату праці» та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу»;
- відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома особам, які відсторонюються;
- строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26 березня 2022 року № 372 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України № 1236, зокрема на період воєнного стану:
- фізичним особам і суб`єктам господарювання рекомендовано дотримуватися протиепідемічних заходів, спрямованих на запобігання поширенню COVID-19;
- фізичним особам рекомендовано забезпечити отримання повного курсу вакцинації від COVID-19 вакцинами, включеними ВООЗ до переліку дозволених для використання в надзвичайних ситуаціях;
- закладам охорони здоров`я забезпечити готовність до реагування на спалахи COVID-19 в умовах воєнного стану;
- пункт 41-6постанови № 1236 було доповнено абзацом такого змісту: «Положення цього пункту не застосовуються на період воєнного стану».
Отже, після набрання чинності цими нормативно-правовими актами і до завершення воєнного стану в Україні до працівників, які належать до Переліку № 2153, не може бути застосовано відсторонення від роботи у зв`язку з відсутністю щеплення від COVID-19. Відсторонення від роботи (виконання робіт) певних категорій працівників, які відмовляються або ухиляються від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, було передбачене законом. Приписи законів України з приводу такого відсторонення є чіткими, зрозумілими та за дотримання визначеної в них процедури дозволяють працівникові розуміти наслідки його відмови або ухилення від такого щеплення за відсутності медичних протипоказань, виявленої за наслідками медичного огляду, проведеного до моменту відсторонення, а роботодавцеві дозволяють визначити порядок його дій щодо такого працівника.
Встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 є працівником Позашкільного навчального закладу «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського району» Запорізької міської ради, а саме сторожем. Формально вона належала до числа працівників, які підлягали обов`язковому профілактичному щепленню від COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Згідно повідомлення від 27.10.2021 року Фоміна була ознайомлена з необхідністю обов`язкового профілактичного щеплення проти COVID-19 (а.с.62).
ОСОБА_1 була повідомлена про необхідність надання її керівнику не пізніше 05.11.2021 року документа, який підтверджує проведену вакцинацію проти COVID-19 однією чи кількома дозами вакцини, або надання висновку лікаря щодо наявності протипоказань для проведення такого щеплення, виданого закладом охорони здоров`я (а.с.62).
Відповідно до наказу Позашкільного навчального закладу «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського району» Запорізької міської ради від 08.11. 2021 року «Про відсторонення від роботи» відсторонено сторожа ОСОБА_1 від роботи з 08.11.2021 року до усунення нею причин відсторонення через ненадання підтверджуючого документа про обов`язкове профілактичне щеплення від COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, або копії медичного висновку про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19. На час відсторонення нарахування заробітної плати (середнього заробітку) не здійснювалося (а.с.60).
В судовому засіданні сторони підтвердили та не оспорювали той факт, що відповідно до наказу № 42 о від 23.09.2021, який діяв під час відсторонення позивачки від роботи на період дії обмеження карантинних заходів освітній процес у Позашкільному навчальному закладі «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського району» Запорізької міської ради був організований з використанням технологій дистанційного навчання. Цей же факт було встановлено іншим судовим рішенням при розгляді цивільної справи № 332/50/65/21 за аналогічним позовом, в якому в якості відповідачів приймали участь Позашкільний навчальний заклад «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського районну» Запорізької міської ради Запорізької області» та Територіальний відділ Заводського району департаменту освіти і науки Запорізької міської ради, про визнання незаконним та скасування Наказу № 101-к, від 08.11.2021 року, про відсторонення від роботи іншого працівника (а.с.190). Згідно постанови Запорізького апеляційного суду від 12.07.2023р. по справі № 332/50/65/21, встановлено, що 06 грудня 2021 наказом №55-о відновлено освітній процес у Позашкільного навчальному закладі «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського району» Запорізької міської ради в очному форматі (а.с.190).
Враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що застосування до позивачки передбачених Законом № 1645-ІІІ заходів не передбачало жодної індивідуальної оцінки виконуваних нею трудових обов`язків, зокрема об`єктивної необхідності під час їхнього виконання особисто контактувати з іншими людьми, учнями та колегами.
Судом не встановлено жодних фактів, які б підтверджували нагальність потреби у відстороненні саме позивачки від роботи в той час, коли навчання і так проводилось дистанційно згідно наказу № 42 о від 23.09.2021.
Відповідач в ході розгляду справи не довів, що, обіймаючи посаду сторожа установи, учні та працівники якої знаходяться дистанційно, позивачка могла спричинити поширення коронавірусної інфекції серед працівників навчального закладу або учнів, які знаходились не в навчальному закладі.
Позивачку відсторонили від роботи, позбавивши на час відсторонення заробітку, лише тому, що вона працювала в закладі, що належав до системи освіти, всі працівники якого підлягали обов`язковому щепленню проти COVID-19 (тоді як для працівників підприємств багатьох інших галузей економіки України таке щеплення було добровільним).
Таким чином, суд приходить до висновку, що таке відсторонення не можна вважати пропорційним меті охорони здоров`я населення та самої позивачки.
Щодо стягнення з відповідача судових витрат суд вважає, що в цій частині позовні вимоги не підлягають задоволенню за таких підстав.
Згідно Довідки про нарахування заробітної плати позивачу, виданих Територіальним відділом освіти Заводського району (а.с.101) вбачається, що виплату заробітної плати ОСОБА_1 проводить Територіальний відділ Заводського району департаменту освіти і науки Запорізької міської ради (ЄДРПОУ 37611433 ).
Згідно п.п.1.6, 1.7 статуту Позашкільного навчального закладу «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського районну» Запорізької міської ради Запорізької області» його органом управління є Територіальний відділ Заводського району департаменту освіти і науки Запорізької міської ради, який здійснює фінансування та матеріально-технічне забезпечення ПНЗ «БЮТ Заводського районну» (а.с.35).
Але ОСОБА_1 пред`явлено вимогу про стягнення судових витрат до Позашкільного навчального закладу «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського району» Запорізької міської ради, тобто до неналежного відповідача.
Згідно ч. 2 ст.51ЦПК України якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання за клопотанням позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі.
Клопотання до суду про залучення до участі у справі належного співвідповідача позивачем не було надано.
Тому суд роз`яснює позивачу, що остання не позбавлена права вимоги в цій частині заявлених вимог в порядку, визначеному чинним законодавством до належного позивача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 12, 13, 81, 89, 141, 259, 263-265 ЦПК України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати наказ № 101-К від 08.11.2021р. в частині відсторонення від роботи ОСОБА_1 , виданий Позашкільним навчальним закладом «Будинок дитячої та юнацької творчості Заводського районну» Запорізької міської ради Запорізької області».
В задоволенні інших позовних вимог - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Запорізького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 11.09.2023р.
Суддя Р.В. Сінєльнік
Суд | Заводський районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2023 |
Оприлюднено | 12.09.2023 |
Номер документу | 113352073 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них |
Цивільне
Заводський районний суд м. Запоріжжя
Сінєльнік Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні