Рішення
від 01.09.2023 по справі 280/3357/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 вересня 2023 року Справа № 280/3357/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Богатинського Б.В. за участю секретаря судового засідання: Горенко В.Р., представника позивача: Лисенка Є.А., представника відповідача: Золотарьова Є.Ю., розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» (далі позивач, ПАТ «Запоріжжяобленерго») до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправними та скасувати прийняті Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків податкові повідомлення-рішення №000/150/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021, №000/151/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021, №000/153/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021.

Стягнути зі Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків за рахунок бюджетних асигнувань на користь Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» витрати по сплаті судового збору в сумі 26840,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач вважає податкові повідомлення-рішення №000/150/32-00-07-01-01-32, №000/151/32-00-07-01-01-32, №000/153/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021 на загальну суму 287 420670, 08 грн. протиправними з наступних підстав.

Наказ від 11.02.2021 №49 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПАТ «Запоріжжяобленерго» є незаконним, оскільки прямо суперечить чинним нормам пункту 51-2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України. Оскільки перевірка була проведена незаконно, її результати підлягають скасуванню.

Щодо ППР №000/150/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021. Податок на прибуток в сумі 807676 грн. сплачено у складі суми 9 861 580 грн. 11.03.2021 платіжним дорученням № 4406.

Висновки податкового органу про заниження ПАТ «Запоріжжяобленерго» фінансового результату до оподаткування за три квартали 2020 року в сумі 4 487 090 грн. є хибними. Вказана сума податку була сплачена. Підстави для донарахування податку контролюючим органом відсутні, через винесення ППР №000/150/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021 з підприємства фактично двічі стягується один і той самий податок.

Щодо ППР №000/151 /32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021, ППР №000/153/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021. За період з лютого 2018 року по березень 2019 року внаслідок регуляторних дій НКРЕКП, сума заборгованості ПАТ «Запоріжжяобленерго» по виплаті заробітної плати перед найманими працівниками становила від 351 млн. грн., до 58,4 млн. грн. (з урахуванням нарахованих на зарплату податків), то підтверджується відповідними довідками (копії додаються). Всього протягом 2016 - 2019 р.р. внаслідок застосування до ПАТ «Запоріжжяобленерго» з боку НКРЕКП додаткових щодобових утримань коштів з рахунків ПАТ «Запоріжжяобленерго» не отримано на свої поточні рахунки кошти на загальну суму 1446,2 млн. грн. Вказані обставини призвели до дефіциту обігових коштів, виникнення значної податкової заборгованості, а також заборгованості із виплати заробітної плати працівникам. Внаслідок цього на рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість виникло від`ємне значення, що позбавило підприємство можливості реєструвати податкові накладні. Поновити кошти на рахунку в СЕА у підприємства також не було можливості через відсутність обігових коштів на поточних рахунках ПАТ «Запоріжжяобленерго». Порушення строків реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних сталось не з вини ПАТ «Запоріжжяобленерго», а через дії державного регулятора НКРЕКП, які не залежали від підприємства та на які підприємство не мало можливості впливати. Несвоєчасне виконаний податковим органом вимог пункту 200-1.9 статті 200.1. Податкового кодексу України (технічне налаштування та надання можливості реєстрації податкових накладних не з грудня 2016 року, а з серпня 2018 року) призвело до нарахування штрафних санкцій за порушення граничного терміну реєстрації податкових накладних, складених у період з січня 2017 року по червень 2018 року, не в розмірі 10%, а в розмірі від 10% до 50%.

Просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 29 травня 2023 року відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 23 червня 2023 року о 10:30 год.

16.06.2023 відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти позову з наступних підстав.

Щодо правомірності проведення планових документальних перевірок 2021 році. З врахуванням змін до Податкового кодексу України, пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України установлено мораторій на проведення документальних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19). Пунктом 4 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України від 17.09.2020 №909-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» у період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19. Кабінету Міністрів України надано право скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи. Прийнятою відповідно до зазначеної норми Закону України від 17.09.2020 року №909-ІХ Постановою Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» (далі - Постанова №89), надано дозвіл на проведення документальних позапланових перевірок юридичних осіб, право на проведення яких надається з дотриманням вимог підпункту 78.1.12 пункту 78.1 статті 78 Податкового Кодексу. Відповідно до ст.117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання, вищенаведена постанова №89 від 03.02.2021 року є обов`язковою для виконання, в результаті чого і була призначена перевірка. Планова перевірка позивача здійснювалася відповідно до Плану-графіку, який є загальнодоступним. Внесення змін до плану- графіка допускається не частіше одного разу у першому та одного разу у другому кварталах такого року. Окремих обмежень відносно проведення документальних перевірок, передбачених Планом-графіком перевірок на 2021 рік нормами Податкового кодексу України з врахуванням положень Постанови №89 - не передбачено.

Щодо податку на прибуток (ППР №000/150/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021 року): перевіркою встановлено, що на порушення п.44.1, п.44.2 ст.44, п.п.134.1.1 п. 134.1 ст.134 Податкового кодексу України, параграфу Б 5.1.1 МСФЗ 9 «Фінансові інструменти», п.9, параграфу К364 МСБО 39 «Фінансові інструменти: визнання та оцінка», ПАТ «Запоріжжяобленерго» не відображено у складі фінансових доходів операцію з амортизації дисконту довгострокової дебіторської заборгованості за мировою угодою №908/209/18 від 27.08.2018 по взаємовідносинах з АТ «Запорізький завод феросплавів», що призвело до заниження фінансового результату до оподаткування за три квартали 2020 року у сумі 4 487 090 грн. Податок на прибуток з цієї суми складає 807 686 грн., який не нараховано та не сплачено. Висновки контролюючого органу про заниження ПАТ «Запоріжжяобленерго» фінансового результату до оподаткування за три квартали 2020 року у сумі 4 487 090 грн. є правомірними.

Щодо порушення граничного терміну реєстрації податкових накладних (ППР №000/151/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021 року): перевіркою встановлено, що на порушення п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, п.3 Порядку заповнення податкової накладної затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 року №1307, п.5 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 року №1246, ПАТ «Запоріжжяобленерго» порушено граничний термін реєстрації податкових накладних, виписаних за період з 01.10.2017 по 31.01.2020 та зареєстрованих у період з 27.05.2020 по 30.04.2021 в ЄРПН, на суму ПДВ 74 697 607,58 грн., у тому числі: на суму 210 042,30грн. з порушенням терміну реєстрації від 61 до 365 календарних днів, на суму 74 487 565,28 грн. з порушенням терміну реєстрації від 366 календарних днів і більше. Висновки акту перевірки щодо порушення ПАТ «Запоріжжяобленерго» п.201.10 ст.201 ПКУ, п.3 Порядку заповнення податкової накладної затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307, п.5 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних», ствердженого постановою КМУ від 29.12.2010 року №1246 є такими, що підтверджуються матеріалами перевірки та не спростовані платником.

Щодо відсутності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних (ППР №000/153/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021 року), документальною перевіркою встановлено, що ПАТ «Запоріжжяобленерго» не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладі за перевiряємий період на загальну суму ПДВ 481 109813,14 грн. В Єдиному реєстрі податкових накладних відсутні податкові накладні до неплатників на суму ПДВ 481 109 813,14 грн. за період з 01.10.2017 по 30.09.2020. В Єдиному реєстрі податкових накладних відсутня податкова накладна, що виписана до ДП «СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКЕ ПІДПРИЄМСТВО ДЕРЖАВНОЇ КРИМІНАЛЬНО-ВИКОНАВЧОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ №1» (ЄДРПОУ 08680046) за вересень 2018 року. ПАТ «Запоріжжяобленерго» не зареєстровано розрахунки коригування в ЄРПН до AT «ЗФЗ» ( 1865408241 ) на загальну суму ПДВ 36333333,34 грн. у т.ч.: за березень 2018 відсутні зареєстровані розрахунки коригування на збільшення податкового зобов`язання на суму ПДВ 13 316 666.67 грн. до податкових накладних, за вересень 2015 на суму ПДВ 900 000,00 грн., жовтень 2015 на суму ПДВ 12 416 666,67 грн., за червень 2018 відсутні зареєстровані розрахунки коригування на збільшення податкового зобов`язання на суму ПДВ 23 016 666,67 грн. до податкових накладних за січень 2016 на суму ПДВ 11 850000,00 грн., березень 2016 на суму ПДВ 11 166 666,67 грн.

Податкове повідомлення-рішення від 15.06.2021 року №000/153/32-00-07-01-01-32 винесено на суму штрафу 248 523 218,28 грн. з урахуванням реєстрації податкових накладних на дату винесення ППР у т.ч. за період виписки з 01.10.2017 по 30.09.2020 період реєстрації податкових накладних з 27.05.2020 по 15.06.2021.

Винесені податкові повідомлення-рішення від 15.06.2021 року №000/150/32-00-07-01-01-32, №000/151/32-00-07-01-01-32, №000/153/32-00-07-01-01-32 на підставі висновків акту ПАТ «Запоріжжяобленерго» є правильним та відповідають нормам діючого податкового законодавства. Відповідач просить суд в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Ухвалою суду від 23 червня 2023 року відкладене підготовче засідання на 30 червня 2023 року - 15-30 год.

27.06.2023 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач зазначає, що порушення строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних сталось не з вини ПАТ «Запоріжжяобленерго», а через дії державного регулятора НКРЕКП, які не залежали від підприємства та на які підприємство не мало можливості впливати. У період з жовтня 2017 по січень 2020 ПАТ «Запоріжжяобленерго» було позбавлено можливості вчасно реєструвати податкові накладні в зв`язку з відсутністю коштів на рахунку в СЕА ПДВ. Податкові накладні, які направлялись до ДПС для реєстрації не приймались системою. ПАТ «Запоріжжяобленерго» вже на той момент було позбавлено технічної можливості для реєстрації вказаних накладних. Позивач наполягає на позовних вимогах у повному обсязі.

30 червня 2023 року відкладене підготовчого засідання до 28 липня 2023 року о 14-00 год.

03.07.2023 відповідачем надані до суду заперечення на відповідь на відзив. Відповідач не може погодитися з позицією позивача, викладеній у відповіді на відзив, з огляду на наступне. Згідно з статтею 109 Податкового кодексу України у випадках, визначених пунктом 119.3 статті 119, пунктами 123.2 - 123.5 статті 123, пунктами 124.2 124.3 статті 124, пунктами 125-1.2 125-1.4 статті 125-1 цього Кодексу, необхідною умовою притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення є встановлення контролюючими органами вини особи. Але стаття 120-1 Податкового кодексу України відсутня в даному переліку, а отже встановлення контролюючим органом вини особи не є необхідною умовою притягнення особи до фінансової відповідальності, а достатньо самого факту порушення граничного терміну реєстрації податкових накладних або не реєстрації податкових накладних взагалі.

Ухвалою суду від 28 липня 2023 року продовжене підготовче провадження у справі на тридцять днів.

28 липня 2023 року протокольною ухвалою закрито підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на01 вересня 2023 рокуо14:00год.

У судовому засіданні 01 вересня 2023 року судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши вступне слово та пояснення, надані учасниками справи, безпосередньо дослідивши письмові докази, надані сторонами, суд встановив такі обставини.

Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків згідно з 75.1.2 пункту 75. і статті 75, пункту 77.1. пункту 77.4, пункту 77.6 статті 77, пункту 82.1 статті 82 Податкового кодексу України, плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків на 2021 рік, на підставі наказу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 11.02.2021 року №49, проведена документальна планова виїзна перевірка ПАТ «Запоріжжяобленерго» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.10.2017 по 30.09.2020, валютного законодавства за період з 01.10.2017 по 30.09.2020, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.10.2017 по 30.09.2020, іншого законодавства за період з 01.10.2017 по 30.09.2020.

За результатами перевірки контролюючим органом встановлено порушення ПАТ «Запоріжжяобленерго»:

- п.44.1, п.44.2 ст.44, п.п.134.1.1 п.134.1 ст.134 Податкового кодексу України, параграфу Б 5.1.1 МСФЗ 9 «Фінансові інструменти», п.9, параграфу К364 МСБО 39 «Фінансові інструменти: визнання та оцінка», у результаті чого занижено податок на прибуток в періоді, що перевірявся, на суму 807 676 грн., у тому числі по періодах за три квартали 2020 року у сумі 807 676 грн.

- станом на 30.04.2021 встановлено порушення п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, п.3 Наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної», п. 5 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 №1246, а саме ПАТ «Запоріжжяобленерго» порушено граничний термін реєстрації податкових накладних, виписаних за період з 01.10.2017 по 31.01.2020 та зареєстрованих у період з 27.05.2020 по 30.04.2021 в ЄРПН, на суму ПДВ 74 697 607.58 грн., у тому числі на суму 210 042,30 грн. з порушенням терміну реєстрації від 61 до 365 календарних днів, на суму 74 487 565,28 грн. з порушенням терміну реєстрації від 366 календарних днів і більше.

- станом на 30.04.2021 встановлено порушення п.201.1, ст.201, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, пункту 3 Наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307 «Про затвердження форми податкової накладної га Порядку заповнення податкової накладної», а саме: ПАТ «Запоріжжяобленерго» не зареєстровано у законодавчо встановлений термін в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування на загальну 3 107 628 303,64 грн. у т.ч. ПДВ 5 17 922 290,89 грн.

На підставі акту винесені податкові повідомлення-рішення від 15.06.2021:

- №000/150/32-00-07-01-01-32 - донараховано суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств у сумі 807 676,00 грн.;

- №000/151/32-00-07-01-01-32 - застосовано штрафну санкцію за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних з урахуванням зареєстрованих податкових накладних/розрахунків коригування у сумі 38 084675,80 грн.;

- №000/153/32-00-07-01-01-32 - застосовано штрафну санкцію за відсутність реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань з урахуванням зареєстрованих податкових накладних/розрахунків коригування у сумі 248 523 218, 28 грн. та нараховано пеню у сумі 8232 331,92 грн.

ПАТ «Запоріжжяобленерго» оскаржувались винесені податкові повідомлення-рішення до ДПС України (скарга вх. 19538/6 від 06.07.2021).

За результатами розгляду ДПС ППР від 15.06.2021 №000/150/32-00-07-01-01-32, №000/151/32-00-07-01-01-32, №000/153/32-00-07-01-01-32 залишено без змін.

Вважаючи винесені податкові повідомлення-рішення протиправними та незаконними позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

Згідно частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 2 статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Згідно з пунктом 77.1 статті 77 ПК України, документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.

План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

Процедура формування плану графіка передбачена Порядком формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 524 від 02.06.2015 року, з наступними змінами та доповненнями (далі Порядок № 524).

Згідно з абзацом 1 пункту 3 Розділу 1 Порядку № 524, проекти річних планів-графіків складаються територіальними органами ДПС не пізніше 01 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки засобами інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів. Проекти коригування планів-графіків у разі здійснення такого коригування формуються територіальними органами ДПС не пізніше 15 числа останнього місяця першого або другого кварталу засобами інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів.

Відповідно до пункту 5 Розділу 1 Порядку № 524, план-графік складається з планів-графіків територіальних органів ДПС та затверджується Головою Державної податкової служби України (далі - Голова ДПС).

Після затвердження Головою ДПС плану-графіка (коригування плану-графіка) територіальними органами ДПС надаються підрозділам, до функцій яких входить здійснення контрольно-перевірочної роботи щодо податків і зборів юридичних та фізичних осіб, засобами автоматизованої інформаційної системи «Управління документами» плани-графіки (коригування планів-графіків) з відповідними додатками та обґрунтування підстав включення платника податків до плану-графіка (коригування плану-графіка).

Затверджений план-графік є обов`язковим для виконання всіма підрозділами територіальних органів ДПС.

Належну якість формування плану-графіка та його коригування забезпечує територіальний орган ДПС, який сформував план-графік (коригування плану-графіка).

В силу пункту 77.4 статті 77 ПК України, про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

За приписами пункту 77.6 статті 77 ПК України, допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна планова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу.

Між тим, Законом України від 17.03.2020 року №533-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України було доповнене пунктом 52-2 наступного змісту: «Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу».

Згідно з пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК України (в редакції на момент проведення перевірки) установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.

Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

На період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.

Тобто, вимоги пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пов`язані та прямо відсилають до актів Кабінету Міністрів України, на підставі яких завершується дія карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Постановою Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 9 грудня 2020 року № 1236 установлено з 19 грудня 2020 року до 31 грудня 2021 року на території України карантин.

Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №89 від 3 листопада 2021 року «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки» якою було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб:

- тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;

- документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року №568-ІХ);

- документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.

Водночас, мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України (в редакції на момент винесення спірного наказу) та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.

Відповідно до пункту 2.1 статті 2 Податкового кодексу України, зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.

Тобто, зміна приписів Податкового кодексу України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу, відповідно зміна строків, дії мораторію може бути здійснення виключно шляхом прямого внесення змін до Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.

За загальним правилом вирішення колізій, передбаченим частиною третьою статті 7 КАС України, у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Відповідно, за наявності суперечливих правил і положень щодо дії мораторію на проведення перевірок, які містяться у Податковому кодексу України, з одного боку і в постанові Кабінету Міністрів України з іншого боку - застосуванню підлягають положення і правила саме Податкового кодексу України.

Беручи до уваги той факт, що пункт 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України є нормою вищої юридичної сили, ніж Постанова Кабінету Міністрів України № 89 від 3 лютого 2021 року, за загальним правилом вирішення колізій, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України, а тому у даному випадку, підлягають застосуванню саме норми Податкового кодексу України.

Отже, судом встановлено, що Кабінетом Міністрів України на момент проведення перевірки не приймалось рішення про завершення дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а відтак діяв мораторій на проведення документальних планових перевірок платників податків.

Аналогічна позиція сформульована Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду 22 лютого 2022 року у постанові по справі №420/12859/21.

Крім того, правова позиція щодо застосування пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України висловлена Верховним Судом незмінно та послідовно у багатьох постановах зокрема, від 07 грудня 2022 року у справі №640/16523/21, від 28 жовтня 2022 року у справі №600/1741/21-а, від 27 квітня 2022 року у справі №140/1846/21, від 15 квітня 2022 року у справі №160/5267/21, від 23 лютого 2023 року у справі №160/20112/21, від 12 липня 2023 року у справі № 320/630/22.

За правовою позицією, висловленою Верховним Судом у складі колегії суддів палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду в постанові від 21.02.2020 в справі №826/17123/18, незалежно від прийнятого платником податків рішення про допуск (недопуск) посадових осіб до перевірки, оскаржуючи в подальшому наслідки проведеної контролюючим органом перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких податкових повідомлень-рішень. При цьому, таким підставам позову, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, - переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства. Щодо вимоги про визнання протиправним та скасування наказу як самостійного предмета позову, судова палата зазначила, що у разі якщо контролюючим органом була проведена перевірка на підставі наказу про її проведення і за наслідками такої перевірки прийнято податкові повідомлення-рішення чи інші рішення, то цей наказ як акт індивідуальної дії реалізовано його застосуванням, а тому його оскарження після проведення перевірки не є належним способом захисту права платника податків, оскільки наступне скасування наказу не може призвести до відновлення порушеного права. Належним способом захисту порушеного права платника податків у такому випадку є саме оскарження рішення, прийнятого за результатами перевірки.

Зазначені правові висновки здійснені судом з урахуванням застосування норм права Верховним Судом у постановах від 22 лютого 2022 року у справі № 420/12859/21, від 27 квітня 2022 року у справі № 140/1846/21, від 15 квітня 2022 року у справі № 160/5267/21, від 06 липня 2022 року у справі №360/1182/21.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає обґрунтованими доводи позивача про відсутність у контролюючого органу повноважень здійснювати проведення документальної планової перевірки в період дії мораторію.

Щодо правомірності винесення податкових повідомлень-рішень №000/150/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021, №000/151/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021, №000/153/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021.

Питання щодо впливу таких процедурних порушень на правомірність податкових повідомлень-рішень, прийнятих за результатами проведення відповідної податкової перевірки, також вже неодноразово вирішувалось Верховним Судом. У постановах від 28 грудня 2022 року у справах №420/22374/21, № 540/5445/21, № 160/14248/21, від 28 жовтня 2022 року у справі №600/1741/21-а, від 12 жовтня 2022 року у справі № 160/24072/21, від 01 вересня 2022 року у справі № 640/16093/21 Верховний Суд констатував, що проведення перевірки на підставі постанови КМУ №89 (в умовах чинності пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України) є протиправним і тягне за собою наслідки у вигляді скасування прийнятих за результатами такої перевірки податкових повідомлень-рішень. Під час ухвалення постанов від 28 жовтня 2022 року у справі №600/1741/21-а, від 12 жовтня 2022 року у справі № 160/24072/21 Верховний Суд також враховував висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 08 вересня 2021 року у справі № 816/228/17, і зазначив, що доводи про неправомірність дій контролюючого органу, а саме - невиконання вимог норм ПК України щодо процедури проведення перевірки, можуть бути підставою для висновку про відсутність правових наслідків такої та визнання протиправними рішень прийнятих за її наслідками.

У постанові від 22 вересня 2020 року у справі №520/8836/18 Верховний Суд також погодився із висновками судів попередніх інстанцій про те, що перевірка є способом реалізації владних управлінських функцій контролюючим органом як суб`єктом владних повноважень, який зобов`язаний діяти тільки на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України та законами України. Невиконання вимог закону щодо підстави для проведення документальної позапланової перевірки призводить до визнання перевірки незаконною та не породжує правових наслідків такої перевірки, акт перевірки, виходячи із положень щодо допустимості доказів, закріплених частиною 2 статті 74 КАС України, не може визнаватися допустимим доказом у справі, оскільки одержаний з порушенням порядку, встановленого законом. Таким чином, податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками перевірки та на підставі акта перевірки, який є недопустимим доказом, не може вважатись правомірним та підлягає скасуванню. Встановлені судами обставини щодо протиправності призначення та проведення відповідачем перевірки, за наслідками якої і було прийнято оскаржуване податкове повідомлення - рішення, є достатніми для висновку про протиправність податкового повідомлення - рішення. З урахуванням цього Суд касаційної інстанції зазначив про відсутність необхідності перевірки порушення позивачем вимог Податкового кодексу України, як підстави для донарахування суми грошового зобов`язання.

До аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 17 грудня 2021 року у справі 823/1601/18.

Отже, зміст висновків наведених постанов Верховного Суду свідчить про те, що, установивши таке порушення процедури проведення перевірки, наслідком якого є визнання протиправними її результатів, відсутня необхідність переходити до аналізу інших обставин, що слугували підставою ухвалення суб`єктом владних повноважень індивідуального акта - податкового повідомлення-рішення.

Вищенаведене у сукупності свідчить про неправомірність прийняття відповідачем податкових повідомлень-рішень №000/150/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021, №000/151/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021, №000/153/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про задоволення адміністративного позову.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Сплачений судовий збір у сумі 26 840,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати прийняті Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків податкові повідомлення-рішення №000/150/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021, №000/151/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021, №000/153/32-00-07-01-01-32 від 15.06.2021.

Стягнути з Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків за рахунок бюджетних асигнувань на користь Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» витрати по сплаті судового збору в сумі 26840,00 грн. (двадцять шість тисяч вісімсот сорок гривень 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст. 295, 297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін та інших учасників справи:

Позивач - Публічне акціонерне товариства «Запоріжжяобленерго» (вул. Сталеварів, 14, м.Запоріжжя, 69035; код ЄДРПОУ 00130926),

Відповідач - Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (пр. Олександра Поля, буд. 57, м. Дніпро, 49600; код ЄДРПОУ 43968079).

Повне судове рішення складено 08.09.2023.

Суддя Б.В. Богатинський

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.09.2023
Оприлюднено13.09.2023
Номер документу113362930
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —280/3357/23

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 01.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Постанова від 01.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 01.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні