ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 вересня 2023 року Чернігів Справа № 620/7404/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Галс Агро" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,
У С Т А Н О В И В:
У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі також позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Галс Агро" (далі також ТОВ "Торговий дім "Галс Агро", відповідач) про стягнення адміністративно-господарських санкцій 126799,88 грн та пені в розмірі 4666,24 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач не виконав нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, тим самим порушив вимоги Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні.
09.06.2023 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову, оскільки жодних порушень вимог Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні не вчиняв.
Позивачем подана відповідь на відзив, у якій заперечував проти доводів відповідача, викладених у відзиві, з тих підстав, що нарахування адміністративно-господарських санкцій у спірних правовідносинах нараховано правомірно.
Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив від 23.08.2023, у якому зазначає, що інформація Пенсійного фонду України від 01.08.2023 не спростовує факту надання відповідачем інформації щодо кількості штатних працюючих у 2022 році у останнього.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ТОВ "Торговий дім "Галс Агро" є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку.
17.04.2023 в електронному кабінеті відповідача на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України розміщено Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням ТОВ "Торговий дім "Галс Агро" нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік на суму 126799,88 грн. (а.с. 4-5). Крім того, у зв`язку із несплатою відповідачем вчасно вказаних штрафних санкцій, позивачем відповідачу нарахована пеня в розмірі 4666,24 грн. (а.с. 6).
Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, гарантії їх рівності з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами встановлює Закон України від 21.03.1991 №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон).
Статтею 17 Закону встановлено, що з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
Відповідно до частини третьої статті 18 Закону підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частиною першою статті 19 Закону передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Відповідно до частин другої та п`ятої статті 19 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць.
Частиною першою статті 20 Закону передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції
Так, згідно проведеного позивачем розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, згідно якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік 23 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 0 осіб; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 1 особа (а.с. 6).
Відповідач, на спростування позиції позивача, надав копії поданих ним до ПФУ уточнюючих розрахунків до об`єднаних звітів з ССВ відповідно за І, II, III, IV квартали 2022 року, в яких міститься інформація про кількість штатних працівників, а саме 5 осіб.
Таким чином, суд вважає, що відповідачем не порушено вимоги Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», тобто вжито всіх залежних від нього заходів для недопущення адміністративно-господарського правопорушення.
Докази, які б спростували позицію відповідача, Фондом суду не надано.
Адміністративно-господарська відповідальність, передбачена статтею 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", за своєю правовою природою є господарсько-правовою відповідальністю. Підставою для застосування такої відповідальності учасника господарських відносин, згідно частини першої статті 218 ГК України, є вчинене роботодавцем правопорушення в сфері господарювання. Відповідно до частини другої зазначеної статті учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Оскільки в матеріалах справи наявні відомості про виконання відповідачем обов`язку, передбаченого нормами чинного законодавства щодо соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні по створенню кількості робочих місць для працевлаштування інвалідів, суд доходить до переконання, що відповідачем вжито усі належні заходи для недопущення вчинення ним господарського правопорушення.
Отже, в контексті даної спірної ситуації не вбачається вини відповідача у не працевлаштуванні осіб з інвалідністю, як наслідок, в його діях відсутній склад правопорушення, пов`язаного із невиконанням нормативу робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю.
Враховуючи вище викладене, підстави для застосування адміністративно-господарських санкцій, передбачених статтею 20 Закону № 875-XII, в сумі 126799,88 грн. відносно відповідача відсутні. Як наслідок відсутні також підстави і для стягнення з відповідача пені за порушення строків сплати суми адміністративно-господарських санкцій в розмірі 4666,24 грн.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що в задоволенні адміністративного позову Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю слід відмовити повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Позивач: Чернігівське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю вул.В.Радченка, 14,м.Чернігів,14017 код ЄДРПОУ 14220194.
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Галс Агро" вул.Заводська, 4,смт.Линовиця,Прилуцький район, Чернігівська область,17584 код ЄДРПОУ 37109854.
Повний текст рішення виготовлено 11 вересня 2023 року.
Суддя І.І. Соломко
Дата ухвалення рішення | 11.09.2023 |
Оприлюднено | 13.09.2023 |
Номер документу | 113367399 |
Судочинство | Адміністративне |
Суть | основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні не вчиняв. Позивачем подана відповідь на відзив, у якій заперечував проти доводів відповідача, викладених у відзиві, з тих підстав, що нарахування адміністративно-господарських санкцій у спірних правовідносинах нараховано правомірно. Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив від 23.08.2023, у якому зазначає, що інформація Пенсійного фонду України від 01.08.2023 не спростовує факту надання відповідачем інформації щодо кількості штатних працюючих у 2022 році у останнього. Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні