Рішення
від 11.09.2023 по справі 620/8414/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 вересня 2023 року Чернігів Справа № 620/8414/23

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді БаргаміноїН.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Головного управління ДПС у Чернігівській області № 4186-2410-2522 від 16.08.2022, № 4187-2410-2522 від 16.08.2022, № 4185-2410-2522 від 16.08.2022.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями стягуються орендні платежі за користування земельною ділянкою, яка не перебувала у його користуванні.

Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову та зазначив, що Головним управлінням ДПС у Чернігівській області оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями визначено розмір податкового зобов`язання по орендній платі за земельну ділянку площею 0,2622 га, що розташована за адресою АДРЕСА_1 із застосуванням ставки податку в розмірі 6% від нормативно грошової оцінки за податкові періоди 2019, 2020, 2021 роки. Вказує, що інформація про кадастровий номер земельної ділянки, наданої в оренду не впливає на розмір податкового зобов`язання, оскільки технічна помилка зроблена в кадастровому номері нівелюється іншими фактами, що підтверджують той самий об`єкт оподаткування: загальна площа, адреса розміщення земельної ділянки та особа платник земельного податку.

Процесуальні дії у справі: ухвалою суду від 04.08.2023 було відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Чернігівській області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Пунктом 24 рішення Чернігівської міської ради від 28.11.2019 № 48/VII-31 «Про поновлення договорів оренди земельних ділянок юридичним та фізичним особам» у зв`язку з закінченням терміну дії договору, ОСОБА_1 було передано в оренду земельну ділянку кадастровий номер 7410100000:01:012:0205, строком до 28.11.2024, площею 0,2622 по АДРЕСА_1 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (для експлуатації споруди промислового призначення). Встановлено розмір орендної плати на рівні 6 відсотків нормативної грошової оцінки (а.с. 20).

Пунктом 20.2 рішення Чернігівської міської ради від 24.12.2019 № 49/VII-19 у зв`язку з технічною помилкою було внесено зміни до рішення Чернігівської міської ради від 28.11.2019 № 48/VII-31 «Про поновлення договорів оренди земельних ділянок юридичним та фізичним особам»: у пункті 24 читати кадастровий номер 7410100000:02:012:0205 замість кадастровий номер 7410100000:01:012:0205 (а.с. 19).

27.02.2020 між Чернігівською міською радою та ОСОБА_1 було укладено договір оренди земельної ділянки № 2632, згідно якого позивачу передана в оренду земельна ділянка кадастровий номер 7410100000:02:012:0205 площею 0,2622 по АДРЕСА_1 (а.с. 6-10).

Головним управлінням ДПС в Чернігівській області за вищенаведену земельну ділянку сформовано податкові повідомлення-рішення № 4186-2410-2522 від 16.08.2022, № 4187-2410-2522 від 16.08.2022, № 4185-2410-2522 від 16.08.2022, якими визначено позивачу суму податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік в сумі 23479,39 грн, за 2020 рік 252058,10 грн, за 2021 рік 252058,10 грн (а.с. 16-18).

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

У відповідності до приписів статті 206 Земельного кодексу Українивикористання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавствавизначено положеннямиПодаткового кодексу України.

За визначенням підпункту14.1.147пункту14.1статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

В свою чергу, згідно з підпунктом14.1.72пункту14.1статті14 Податкового кодексу Україниземельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).

При цьому землекористувачами у розумінні підпункту14.1.73пункту14.1статті14 Податкового кодексу Українивизнаються юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), які користуються земельними ділянками державної та комунальної власності: на праві постійного користування; на умовах оренди.

Орендною ж платою за земельні ділянки державної і комунальної власності (відповідно до підпункту14.1.136пункту14.1статті 14 Податкового кодексу України) є обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди

Наведені законодавчі приписи кореспондуються з положеннямистатті 96 Земельного кодексу України, пунктом «в» частини першої якої визначено обов`язок землекористувачів своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подаватиконтролюючому органуза місцезнаходженням земельної ділянкипереліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України).

Згідно пункту 288.4 статті288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Своєю чергою за приписами частини першоїстатті 93 Земельного кодексу Україниправо оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Частиною дев`ятою цієї жстатті Земельного кодексу Українивизначено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно статті 13 Закону України «Про оренду землі»договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до абзаців першого-четвертого статті 15 Закону України «Про оренду землі» Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Як вже було встановлено судом та не заперечується сторонами, позивач на правах оренди має в користуванні земельну ділянку площею 0,2622 га по АДРЕСА_1 .

Разом з тим, позивач не погоджується з винесеними податковими повідомленнями-рішеннями, оскільки в оренді у нього перебуває земельна ділянка з кадастровим номером 7410100000:02:012:0205, а відповідачем визначено розмір податкових зобов`язань по орендній платі за землю на земельну ділянку з кадастровим номером 7410100000:01:012:0205.

Так, позивачем окрім рішень Чернігівської міської ради від 28.11.2019 № 48/VII-31, від 28.11.2019 № 48/VII-31, договору оренди земельної ділянки № 2632 від 27.02.2020 також було надано суду витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 26.12.2012, згідно якого земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 присвоєно кадастровий номер 7410100000:02:012:0205 (а.с. 12).

Натомість відповідачем надано суду інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 19.05.2023, згідно якого у оренді позивача перебуває земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , якій присвоєно кадастровий номер 7410100000:01:012:0205 (а.с. 50).

Судом, в свою чергу, здійснено пошук відкритих даних земельного кадастру України на сайті https://kadastr.live, згідно яких в земельному кадастрі наявна інформація про земельну ділянку площею 0,2622 га за адресою: АДРЕСА_1 , якій присвоєно кадастровий номер 7410100000:01:012:0205, натомість земельну ділянку з кадастровим номером 7410100000:02:012:0205 не знайдено (а.с. 52-55).

За таких обставин судом встановлено, що відповідачем винесено оскаржувані податкові повідомлення-рішення саме відносно земельної ділянки площею 0,2622 га за адресою: АДРЕСА_1 , яка і перебуває в оренді позивача, а зазначення відмінних кадастрових номерів (7410100000:01:012:0205 чи 7410100000:02:012:0205) є лише технічною помилкою, яка не нівелює обов`язок позивача щодо сплати податкових зобов`язань по орендній платі за землю.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Головного управління ДПС у Чернігівській області № 4186-2410-2522 від 16.08.2022, № 4187-2410-2522 від 16.08.2022, № 4185-2410-2522 від 16.08.2022 задоволенню не підлягають.

Згідно частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, заперечуючи проти позову, спростував доводи позивача і довів правомірність прийнятих податкових повідомлень-рішень.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що в задоволенні позову ОСОБА_1 необхідно відмовити повністю.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Чернігівській області (вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124) про визнання протиправними та скасування рішень відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 11.09.2023.

Суддя Н.М. Баргаміна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2023
Оприлюднено13.09.2023
Номер документу113367522
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —620/8414/23

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 19.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 04.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Рішення від 11.09.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 04.08.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Баргаміна Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні