Рішення
від 11.09.2023 по справі 495/280/22
БІЛГОРОД-ДНІСТРОВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 495/280/22

рішення

ІМЕНЕМ УКрАЇНи

11 вересня 2023 року м. Білгород-Дністровський

Білгород-Дністровський міськрайонний судОдеськоїобласті у складі:

головуючого одноособово судді Шевчук Ю.В.,

за участю секретаря Бучка В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Білгород-Дністровському Одеськоїобласті цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ОСОБА_2 , Треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Одеська обласна державна адміністрація, Білгород-Дністровська районна державна адміністрація Одеської області, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, Білгород-Дністровська районна рада Одеської області про скасування рішення, припинення права власності на земельну ділянку,-

ВСТАНОВИВ:

18 січня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області з позовом до Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ОСОБА_2 , Треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Одеська обласна державна адміністрація, Білгород-Дністровська районна державна адміністрація Одеської області, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, Білгород-Дністровська районна рада Одеської області про скасування рішення, припинення права власності на земельну ділянку, просить суд визнати незаконним та скасувати рішення сесії VIII скликання Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району «Про передачу безоплатно у приватну власність гр. ОСОБА_2 земельної ділянки комунальної власності, для індивідуального дачного будівництва, Шабівська сільська рада» від 10.09.2021 року за №2/581-VIII; припинити право приватної власності громадянки ОСОБА_2 на земельну ділянку, загальною площею 0,0624 га, кадастровий номер: 5120887700:05:001:0244, для індивідуального дачного будівництва, за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 2445294551208; номер запису про право власності: 44281459); стягнути на його користь з відповідачів судові витрати у розмірі 11 984 грн. 80 коп.(одинадцять тисяч дев`ятсот вісімдесят чотири гривень 80 копійок), що включають судовий збір за подання позовної заяви та витрати на професійну правничу допомогу.

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача, пояснення третіх осіб

Свої вимоги обґрунтовує тим, що 28 серпня 2021 року Шабівська сільська рада Білгород-Дністровського району здійснює дії, спрямовані на державну реєстрацію права комунальної власності за територіальною громадою на земельну ділянку, загальною площею 0,0624 га, кадастровий номер: 5120887700:05:001:0244, для індивідуального дачного будівництва, за адресою: АДРЕСА_1 (номер запису про право власності: 43742365).

В подальшому, рішенням сесії VIII скликання від 10.09.2021 року за №2/581-VIII Шабівською сільською радою передано громадянці ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність вищевказану земельну ділянку.

На підставі вказаного рішення Шабівською сільською радою здійснено державну реєстрацію права приватної власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про право власності: 44281459).

Вищевказані факти підтверджені інформаційною довідкою від 22.12.2021 року за №291965177.

Розпорядженням Білгород - Дністровської районної державної адміністрації від 27.10.2015 року за №524/А-2015 було надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га із земель рекреаційного призначення, що перебувають в запасі, яка розташована біля селища Затока на території Шабівської сільської ради, ділянка № НОМЕР_1 за межами населеного пункту, для індивідуального дачного будівництва.

На виконання вказаного розпорядження був виготовлений і погоджений у встановленому діючим законодавством порядку проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки.

Завдяки вказаним діям відбулась державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, тобто, земельна ділянка стала сформованим об`єктом і їй був присвоєний кадастровий номер 5120887700:05:001:0244, про що, зокрема, вбачається з витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.07.2021 року за номером НВ-6315722362021.

Абзац 6 пункту 24 РозділуX Перехідних положень Земельного кодексу Українинаголошує, що надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим,органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації і зземлеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними.

Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом.

Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Проте, незважаючи на наведене рішенням сесії VIII скликання від 10 вересня 2021 року за №2/581 VIII Шабівською сільською радою передано гр. ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність вищевказану земельну ділянку, загальною площею 0,0624 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120887700:05:001:0244, для індивідуального дачного будівництва, із земель комунальної власності, за адресою: АДРЕСА_1 .

Правовою підставою для ухвалення вказаного рішення Шабівською сільською радою послугувала лише заява ОСОБА_2 , яку до речі було подано лише 09 вересня 2021 року за вх. реєстр. №П-589/02.2-08, тобто, за 1 день до сесії VIII скликання Шабівської сільської ради.

29 вересня 2021 року на підставі вказаного рішення Шабівською сільською радою було здійснено державну реєстрацію права приватної власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про право власності: 44281459).

Зазначає, що вказані обставини достеменно свідчать, що вказане рішення Шабівської сільської ради не ґрунтується на принципах добросовісності, неупередженості та рівності перед законом.

Вказані обставини з урахуванням вимог діючого законодавства порушують права та охоронювані законом інтереси позивача, у зв`язку з чим виникла необхідність звернутися з відповідним позовом до суду.

21 лютого 2022 року не погоджуючись з позовними вимогами позивача, представник відповідача Шабівської сільської ради БілгородДністровського району Одеської області надав відзив на позовні вимоги позивача, просить суд у задоволені позову відмовити повністю.

Свою незгоду з позовом обґрунтовує тим, що проект формування території на який посилається позивач не відповідає чинному адміністративнотериторіальному устрою України.

Згідно зРозпорядження Кабінету Міністрів України «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області» від 12 червня 2020 року №720-р, відповідно до якого до складу Шабівської територіальної громади входять Шабівська, Бритівська, Салганська, Софіївська та Адамівська громади.

Відповідно до Інтерактивної карти адміністративнотериторіальних одиниць України, розробленої Міністерством розвитку громад та територій України на підставі вищевказаного Розпорядження таПостанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 17 липня 2020 року, територія Шабівської територіальної громади складається з двох відокремлених частин, одна з яких займає значну частину Будацької коси.

Відповідно до п. 24Перехідних положень Земельного Кодексу Україниз дня набрання чинності, 27 травня 2021 року, цим пунктом, всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів, у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природнозаповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів ітериторій природнозаповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г)зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Оскільки в Державному земельному кадастрі відсутні відомості щодо віднесення земельної ділянки Будацької коси, кадастровий номер: 5120800000:01:001:0044, до виключень, встановлених п. 24Перехідних положень Земельного кодексу України, то така земельна ділянка за межами населених пунктів Шабівської територіальної громади в межах Будацької коси, яка була зареєстрована в Державному земельному кадастрі перейшла у комунальну власність Шабівської територіальної громади з моменту її державної реєстрації, а саме: 02.09.2021 року, що також підтверджується картосхемою територіальної громади, розробленої Міністерством розвитку громадян та територій України.

Крім того, особи, які отримали дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом.

Позивачу було надано місячний термін, протягом якого він зобов`язався повідомити Шабівську сільську раду про наявність розпорядження БілгородДністровської районної державної адміністрації від 27 жовтня 2015 року № 524/А-2015, але не повідомив.

Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі

Ухвалою БілгородДністровського міськрайонного суду Одеської області від 19.01.2022 року провадження у зазначеній справі було відкрито з призначенням справи до її підготовчого розгляду.

Ухвалою БілгородДністровського міськрайонного суду Одеської області від 04.07.2022 року підготовче провадження у справі було закрито з призначенням її судового розгляду по сутті.

Позивач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, однак адвокат Шепетенко Л.О., яка діє в її інтересах, надала на адресу суду заяву, згідно якої просила розглядати справу за її відсутності, просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Представник відповідача Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району у судове засідання не з`явився, проте надав на адресу суду заяву, згідно якої просив розглядати справу за його відсутності.

В судове засідання відповідач ОСОБА_2 не з`явилася, про дату та час судового засідання була повідомлена належним чином, причини неявки суду не відомі.

В судове засідання представник Одеської обласної державної адміністрації не з`явився, про дату та час судового засідання був повідомлений належним чином, причини неявки суду не відомі.

В судове засідання представник Білгород-Дністровської районної державної адміністрації не з`явився, про дату та час судового засідання був повідомлений належним чином, причини неявки суду не відомі.

В судове засідання представник Головного управління Держгеокадастру в Одеській області не з`явився, проте надав до суду письмові пояснення.

В судове засідання представник Білгород-Дністровської районної ради Одеської області області не з`явився, проте надав на адресу суду заяву, згідно якої просив розглядати справу за його відсутності.

Суд вважає за можливе розглянути справу без участі відповідачів та третіх осіб, на підставі наявних та достатніх для розгляду матеріалів справи.

Фактичні обставини, встановлені судом

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджується, що 28 серпня 2021 року Шабівська сільська рада Білгород-Дністровського району здійснює дії, спрямовані на державну реєстрацію права комунальної власності за територіальною громадою на земельну ділянку, загальною площею 0,0624 га, кадастровий номер: 5120887700:05:001:0244, для індивідуального дачного будівництва, за адресою: АДРЕСА_1 (номер запису про право власності: 43742365).

В подальшому, рішенням сесії VIII скликання від 10.09.2021 року за №2/581-VIII Шабівською сільською радою передано громадянці ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність вищевказану земельну ділянку.

На підставі вказаного рішення Шабівською сільською радою здійснено державну реєстрацію права приватної власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про право власності: 44281459).

Вищевказані факти підтверджені інформаційною довідкою від 22.12.2021 року за №291965177.

Розпорядженням Білгород - Дністровської районної державної адміністрації від 27.10.2015 року за №524/А-2015 було надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га із земель рекреаційного призначення, що перебувають в запасі, яка розташована біля селища Затока на території Шабівської сільської ради, ділянка № НОМЕР_1 за межами населеного пункту, для індивідуального дачного будівництва.

На виконання вказаного розпорядження був виготовлений і погоджений у встановленому діючим законодавством порядку проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки.

Завдяки вказаним діям відбулась державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, тобто, земельна ділянка стала сформованим об`єктом і їй був присвоєний кадастровий номер 5120887700:05:001:0244, про що, зокрема, вбачається з витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.07.2021 року за номером НВ-6315722362021.

Абзац 6 пункту 24 РозділуX Перехідних положень Земельного кодексу Українинаголошує, що надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим,органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації і зземлеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними.

Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом.

Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Проте, незважаючи на наведене рішенням сесії VIII скликання від 10 вересня 2021 року за №2/581 VIII Шабівською сільською радою передано гр. ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність вищевказану земельну ділянку, загальною площею 0,0624 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120887700:05:001:0244, для індивідуального дачного будівництва, із земель комунальної власності, за адресою: АДРЕСА_1 .

Правовою підставою для ухвалення вказаного рішення Шабівською сільською радою послугувала лише заява ОСОБА_2 , яку до речі було подано лише 09 вересня 2021 року за вх. реєстр. №П-589/02.2-08, тобто, за 1 день до сесії VIII скликання Шабівської сільської ради.

29 вересня 2021 року на підставі вказаного рішення Шабівською сільською радою було здійснено державну реєстрацію права приватної власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про право власності: 44281459).

27 травня 2021 року набрав чинностіЗакон України від 28 квітня 2021 року №1423-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», основною метою якого є реформування системи управління в сфері земельних відносин.

Вказаним законом розділ Х «Перехідні положення»ЗК Українидоповнено пунктом 24, згідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель визначених цим пунктом.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішення Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними.

Особи,якіотрималитакі дозволи,атакожоргани,щоїхнадали,зобов`язаніповідомитипроце протягоммісяцявідповіднісільські,селищні,міськірадиз днянабраннячинностіцим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Як зазначив представник Держгеокадастру у своїх письмових поясненнях, рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 30 січня 1992 року № 137-ХХІ «Про затвердження проектів формулювання території та встановлення меж сільських і селищних рад народних депутатів» було затверджено проекти формулювання територій та встановлено межі сільських і селищних рад народних депутатів БілгородДністровського району Одеської області.

Відповідно до проекту формулювання території та встановлення меж сільських, селищних і районної рад народних депутатів БілгородДністровського району Одеської області землі, за рахунок яких було сформовано земельну ділянку з кадастровим номером: 5120887700:05:001:0244, розташовані за межами населених пунктів БілгородДністровського району Одеської області та не входять в межі жодної із сільських, селищних рад району.

Згідно Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстрі Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №291965177 від 22.12.2021 року, земельна ділянка з кадастровим номером 5120887700:05:001:0244, площею 0,0624 га, за адресою: АДРЕСА_1 була зареєстрована 29.09.2021 року за відповідачем ОСОБА_2 на підставі рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 2/581-VIII від 10.09.2021 року.

Нормативне обґрунтування

За загальним правилом (ч.1 ст.13 ЦПК України), суд розглядає справу в межах заявлених вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи, або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках і, відповідно до ч.1 ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановлених цим Кодексом.

Згідно зіст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно зіст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Згідно зі статтею 55 Конституції України,кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно зі ст.144 Конституції України,органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідностіКонституціїчи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону України «Про місце самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року № 280/97-ВР, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначеніКонституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 26 Закону України ««Про місце самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, п. 34, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ст. 59 Закону України «Про місце самоврядування в Україні», Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

ч. 10, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідностіКонституціїабо законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно дост. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

За змістомстатті 3 ЗК України, земельні відносини в Україні регулюютьсяКонституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частиною другоюстатті 4 ЗК України, завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Статтею 123 ЗК Українипередбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Повноваження органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у власність або користування визначені статтями12,17,122 ЗК України.

Таким чином, відповідно ст.ст.12,17,122 ЗК Українирозмежовують повноваження органів місцевого самоврядування та органів державної влади щодо розпорядження землями за критеріями, зокрема, територіальності та належності на праві власності.

Отже, зазначені норми встановлюють підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у користування громадян та органи, уповноважу розглядати ці питання.

Відповідно до пункту 7 Закону України «Про внесеннязміндодеяких законодавчихактівУкраїнищодо розмежуванняземельдержавноїкомунальної власності» (набрання чинності 01.01.2013 року) з дня набрання чинності цим Законом, землі державної такомунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Згідно зі статтею 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», місцева державна адміністрація, зокрема, розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Разом з тим,законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління дерегуляції у сфері земельних відносин»(набрання чинності 27.05.2021 року РозділXПерехідних положень Земельного кодексу Українидоповнено пунктом 24 відповідно до абзацу першого якого з дня набрання чинності ці пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межа населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель певних категорій.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішення Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними.

Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом.

Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Оцінка аргументів сторін, висновки суду

Виходячи з системного аналізу норм діючого законодавства, можливо дійти до висновку, що відповідна земельна ділянка розташована поза межа територіальної громади Шабівської сільської ради БілгородДністровського району Одеської області, а отже рішення Шабівської сільської ради ухвалено всупереч вимогам діючого законодавства, та як правовий наслідок підлягає визнанню незаконним та скасуванню.

Суд не погоджується з ствердженнями представника відповідача викладеними у відзиві на позовні вимоги, що позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають, Шабівська сільська рада діяла в межах своєї компетенції, відповідно до вимог законодавства, оскільки вказані ствердження спростовуються матеріалами справи та доказів вказаного представником не надано.

В судовому засіданні встановлено, що розпорядженням Білгород-Дністровської районної державної адміністрації від 27.10.2015 року за №524/А-2015 було надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га із земель рекреаційного призначення, що перебувають в запасі, яка розташована біля селища Затока на території Шабівської сільської ради за межами населеного пункту, для індивідуального дачного будівництва.

На виконання вказаногорозпорядженнябув виготовлений і погоджений у встановленому діючим законодавством порядку проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянкита відбулась державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, тобто, земельна ділянка стала сформованим об`єктом і їй був присвоєний кадастровий номер 5120887700:05:001:0244, про що, зокрема, вбачається з витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.07.2021 року за номером НВ-6315722362021.

Абзац 6 пункту 24 РозділуX Перехідних положень Земельного кодексу Українинаголошує, що надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим,органів виконавчої влади дозволина розробленнядокументації ізземлеустрої» щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність,є чинними.

Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомні про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом.

Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Проте, незважаючи на вищезазначене рішенням сесії VIII скликання від 10 вересня 2021 року за №2/581-VIII Шабівської сільської ради Білгород - Дністровського району Одеської області передано гр. ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність вищевказану земельну ділянку, загальною площею 0,0624 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120887700:05:001:0244, для індивідуального дачного будівництва, із земель комунальної власності, за адресою: АДРЕСА_1 .

Суд погоджується з ствердженнями позивача, стосовно того, шо ще у 1992 році рішенням Президії Білгород-Дністровської районної ради Одеської області затверджено Проект формування територій меж сільських, селищних та районних рад Білгород-Дністровського району Одеської області, де встановлено межі кожної сільської та селищної ради, які не змінювались.

Відповідно до даного Проекту територія Будацького лиману та Будацької коси не входили до складу жодної сільської та селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області, в тому числі і Шабівської сільської ради.

Територія Будацького лиману та Будацької коси є державною власністю, повноваження на розпорядження якою здійснюється повноважними особами державної влади, згідно з нормамиЗемельного кодексу України, що у свою чергу виключає можливість органів місцевого самоврядування ухвалювати рішення стосовно розпорядження відповідною територією.

Вказані ствердження підтверджуються листом Білгород-Дністровської районної державної адміністрації Одеської області від 14.12.2021 року за вих. реєстр. №2925/01-33/1/3880; листом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 15.12.2021 року за вих. реєстр. №29-15-0.82-8173/2-21.

Заслуговує на увагу, що Шабівська об`єднана територіальна громада була утворена в порядку, який визначеноЗаконом України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», у листопаді 2017 року в наслідок об`єднання чотирьох сільських рад.

Відповідно до абзацу першого пункту 71розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 року за №720-Рзатверджено адміністративні центри та визначено території територіальних громад Одеської області.

Станом на теперішній час, межі жодної об`єднаної територіальної громади в тлумаченні приписів пункту 24 РозділуXПерехідних положень Земельного кодексу України- не встановлено.

Розробка проектів встановлення меж об`єднаних територіальних громад можлива лише з 27.11.2021 року, тобто після набрання чинності підпункту 20Розділу І Закону України від 28.04.2021 за №1423- IX, відповідно до якогоЗакон України «Про землеустрій»буде доповнено ст. 46-1 «Проекти землеустрою щодо встановлення меж територій територіальних громад».

Враховуючи вказане, на виконання пункту 5 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 квітня 2021 року, яке введено в діюУказом Президента України від 29 квітня 2021 року №180/2021, головою Одеської обласної державної адміністрації видано розпорядження від 15 липня 2021 року №737/од-2021 «Про надання дозволу на проведення державної інвентаризації земель державної власності».

Відповідно до листа Одеської обласної державної адміністрації від 13.08.2021 року зазначено, що лише після проведення інвентаризації земель державної власності, розташованих на території Одеської області, та внесення відомостей до Державного земельного кадастру, обласна державна адміністрація розгляне питання щодо передачі відповідної земельної ділянки з державної у комунальну власність.

Згідно з листом Одеської обласної державної адміністрації від 11.11.2021 року за №10822/5/01-46/9960/2-21, зазначено, що інвентаризація земель державної власності, відповідно до розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації від 15.07.2021 року №737/од-2021, ще триває.

Отже, судом встановлено, що відповідачем Шабівською сільською радою БілгородДністровського району Одеської області було ухвалено рішення всупереч вимогам діючого законодавства у відношенні земельної ділянки, яка розташована поза межам населеного пункту та перебуває у державній формі власності.

Відповідно до приписівст. 27 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема, судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно.

У свою чергу, приписами абз. 2 ч. 3 ст. 26 Закону наголошено, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цьогоЗакону.

Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання не дійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Таким чином, суд вважає, що з метою ефективного захисту прав та охоронюваних законом інтересів позивача, а також відновлення становища, що існувало до порушення вимог діючого законодавства, задовольнити вимоги позивача щодо припинення права за ОСОБА_2 на відповідну земельну ділянку.

Враховуючі усе вищевикладене, на основі повно та всебічно досліджених доказів, у відповідності вимог чинного законодавства, та його правозастосування до фактичних обставин справи, того, що Шабівською сільською радою БілгородДністровського району Одеської області ухвалене рішення «Про передачу безоплатно у приватну власність гр. ОСОБА_2 земельної ділянки комунальної власності, для індивідуального дачного будівництва, Шабівська сільська рада» від 10 вересня 2021 року за №2/581-VIII всупереч вимогам діючого законодавства у відношенні земельної ділянки, яка розташована поза межами населеного пункту та перебуває у державній формі власності, що безумовно порушує права позивача, суд вважає позовні вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат

Згідно ч.1ст. 133 ЦПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

За умовамист. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Виходячи із доведеності та обґрунтованості позовних вимог ОСОБА_1 , суд вважає за доцільне стягнути з відповідачів на її користь в рівних частках судовий збір за подання до суду відповідного позову у розмірі 1984 грн. 80 коп., згідно квитанції №698Т003Т6Q від 13.01.2022 року.

Стосовно витрат на правову допомогу, судом встановлено наступне.

Згідно з частинами першою, третьоюстатті 133 ЦПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з частиною другоюстатті 137 ЦПК України, за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами.

Для цілей розподілу судових витрат: розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд, відповідно до частини третьоїстатті 141 ЦПК України, враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялися.

Відповідно до частин третьої, четвертоїстатті 137 ЦПК Українидля визначення розміру витрат на правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Частиною п`ятоюстатті 137 ЦПКвстановлено, що у разі недотримання вимог частини четвертої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Згідно з частиною шостоюстатті 137 ЦПКобов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

При стягненні витрат на правову допомогу слід враховувати, що особа, яка таку допомогу надавала, має бути адвокатом (стаття 6 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність) або іншим фахівцем у галузі права незалежно від того, чи така особа брала участь у справі на підставі довіреності, чи відповідного до договору (статті 12, 46, 56 ЦПК України).

Витрати на правову допомогу мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.

Вказане кореспондується з позицією ВС, викладеною у Постанові від 23.11.2020 року у справі №638/7748/18.

При визначенні суми відшкодування, суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.

Зазначені критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставістатті 41 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Зокрема, згідно з його практикою заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим.

Відповідно до частини четвертоїстатті 263 ЦПК України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин. суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в Постановах Верховного Суду.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 27 червня 2018 року у справі №826/1216/16 (провадження №11-562ас18) зазначено, що «склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі.

На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг тощо), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження).

Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені.

Згідно позиції ВСУ, викладеної у справі №640/18402/19 від 28.12.2021 року, у разі встановлення адвокатом та клієнтом фіксованого розміру гонорару, детальний опис робіт, виконаний під час надання правової допомоги не потрібен.

Натомість, розмір гонорару адвоката має бути встановлений сторонами у договорі.

З огляду на відсутності даних сплати позивачем адвокату Головцан Є.О. будь-яких коштів у рахунок його гонорару, судом не стягується витрати на правову допомогу на користь позивача.

За таких обставин, суд приходить до висновку про необхідність відмовити в задоволені позовних вимог ОСОБА_1 в частині стягнення витрат на правову допомогу у розмірі 10000,00 грн.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.19,41,55,144 Конституції України, ст.ст.10,26,59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.21ЦК України, ст.ст.3,12,17,122,123 ЗК України, ст.ст.12,13,83,263-265,354 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ОСОБА_2 , Треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Одеська обласна державна адміністрація, Білгород-Дністровська районна державна адміністрація Одеської області, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, Білгород-Дністровська районна рада Одеської області про скасування рішення, припинення права власності на земельну ділянку - задовольнити частково.

Визнати незаконним та скасувати рішення сесії VIII скликання Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району «Про передачу безоплатно у приватну власність гр. ОСОБА_2 земельної ділянки комунальної власності, для індивідуального дачного будівництва, Шабівська сільська рада» від 10.09.2021 року за №2/581-VIII.

Припинити право приватної власності громадянки ОСОБА_2 на земельну ділянку, загальною площею 0,0624 га, кадастровий номер: 5120887700:05:001:0244, для індивідуального дачного будівництва, за адресою: АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно: 2445294551208; номер запису про право власності: 44281459).

Стягнути з Шабівської сільської ради БілгородДністровського району Одеської області, ОСОБА_2 в рівних частинах на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 1984 грн. 80 коп..

В задоволеніпозовних вимог ОСОБА_1 щодо стягнення витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 10000,00 грн. - відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення, (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги.

Повний текст рішенняскладений 12.09.2023 року.

Суддя:

Дата ухвалення рішення11.09.2023
Оприлюднено13.09.2023
Номер документу113383471
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —495/280/22

Ухвала від 10.04.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Ухвала від 05.01.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Громік Р. Д.

Рішення від 11.09.2023

Цивільне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Шевчук Ю. В.

Ухвала від 25.10.2022

Цивільне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Шевчук Ю. В.

Ухвала від 14.07.2022

Цивільне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Шевчук Ю. В.

Ухвала від 03.07.2022

Цивільне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Шевчук Ю. В.

Ухвала від 14.06.2022

Цивільне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Шевчук Ю. В.

Ухвала від 19.01.2022

Цивільне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Шевчук Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні