Справа № 420/15450/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за позовом Юридичного департаменту Одеської міської ради до Благодійної організації Міжнародний фонд Ярош, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Управління Служби безпеки України в Одеській області про припинення благодійної організації, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд припинити благодійну організацію Міжнародний фонд Ярош (ідентифікаційний код 43407918); призначити президента благодійної організації Міжнародний фонд Ярош ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) ліквідатором благодійної організації Міжнародний фонд Ярош із встановленням двомісячного строку заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що від Управління Служби безпеки України в Одеській області надійшов лист щодо протиправної діяльності благодійної організації Міжнародний фонд Ярош з проханням розглянути питання про припинення вказаної благодійної організації. Приписами законодавства встановлено, що благодійна організація має діяти виключно для досягнення цілей благодійної організації, визначених законом та установчими документами організації. За порушення законодавства про благодійну діяльність суб`єкти благодійної організації несуть відповідальність, в тому числі у вигляді припинення благодійної організації. Зі змісту листа Управління Служби безпеки України в Одеській області вбачається, що фактична діяльність благодійної організації Міжнародний фонд Ярош та її засновника, мета, цілі та завдання благодійної організації не відповідають ані вимогам ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації», ані положенням Статуту цієї юридичної особи. ОСОБА_1 в соціальних мережах неодноразово публічно пропонував оплатну видачу посвідчень волонтера від благодійної організації Міжнародний фонд Ярош, в тому числі взамін на участь в «боротьбі з незаконними діями представників влади». Такий зміст пропозицій та характер закликів очевидно суперечить юридичній природі та цілям благодійної організації, визначеним законом та установчими документами благодійної організації Міжнародний фонд Ярош. При цьому, посвідчення волонтера видається особі, яка безоплатно та на добровільних засадах здійснює соціальну спрямовану волонтерську діяльність. Продаж волонтерський посвідчень не лише не передбачено положеннями законодавства, але й паплюжить статус волонтера. Відповідно до інформації Управління Служби безпеки України в Одеській області на підставі посвідчень благодійної організації Міжнародний фонд Ярош з України виїжджали чоловіки призовного віку. Дії ОСОБА_1 розцінюються як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний контент, що дискредитує діяльність органів державної влади та її представників, в тому числі і з використанням можливостей благодійної організації Міжнародний фонд Ярош. Таким чином, діяльність благодійної організації Міжнародний фонд Ярош та її керівника ОСОБА_1 не відповідає ані нормам національного законодавства, ані положенням установчих документів юридичної особи, не зосереджена на досягненні завдань, цілей і мети благодійної організації, а відтак зумовлює вжиття необхідних заходів у вигляді її припинення.
Від відповідача Благодійної організації Міжнародний фонд Ярош відзив на адміністративний позов не надходив, відповідно до ст. 162 КАС України суд вирішує справу за наявними матеріалами справи.
Представником третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Управління Служби безпеки України в Одеській області до суду надано пояснення, в яких представник третьої особи просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 12 липня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 12.12.2019 року зареєстровано Благодійну організацію Міжнародний фонд Ярош (код ЄДРПОУ 43407918), адреса місцезнаходження: 65000, м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 31Б (а.с. 53-60).
Рішенням № 101 від 22.02.2022 року затверджено Статут благодійної організації Міжнародний фонд Ярош (код ЄДРПОУ 43407918) (а.с. 62-72).
Листом від 12.06.2023 року Управлінням Служби безпеки України в Одеській області повідомлено Одеського міського голову щодо протиправної діяльності засновника благодійної організації Міжнародний фонд Ярош та розгляд питання щодо припинення благодійної організації (а.с. 27-54).
Загальні засади благодійної діяльності в Україні, забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій визначає Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
Відповідно до ст. 1 ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації» благодійна діяльність - добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара; благодійна організація - юридична особа приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених цим Законом, як основну мету її діяльності.
Згідно ст. 3 ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації» цілями благодійної діяльності є надання допомоги для сприяння законним інтересам бенефіціарів у сферах благодійної діяльності, визначених цим Законом, а також розвиток і підтримка цих сфер у суспільних інтересах.
Сферами благодійної діяльності є: 1) освіта; 2) охорона здоров`я; 3) екологія, охорона довкілля та захист тварин; 4) запобігання природним і техногенним катастрофам та ліквідація їх наслідків, допомога постраждалим внаслідок катастроф, збройних конфліктів і нещасних випадків, а також біженцям та особам, які перебувають у складних життєвих обставинах; 5) опіка і піклування, законне представництво та правова допомога; 6) соціальний захист, соціальне забезпечення, соціальні послуги і подолання бідності; 7) культура та мистецтво, охорона культурної спадщини; 8) наука і наукові дослідження; 9) спорт і фізична культура; 10) права людини і громадянина та основоположні свободи; 11) розвиток територіальних громад; 12) розвиток міжнародної співпраці України; 13) стимулювання економічного росту і розвитку економіки України та її окремих регіонів та підвищення конкурентоспроможності України; 14) сприяння здійсненню державних, регіональних, місцевих та міжнародних програм, спрямованих на поліпшення соціально-економічного становища в Україні; 15) сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану.
Відповідно до ст. 14 ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації» установчим документом благодійного товариства та благодійного фонду є статут. Установчим документом благодійної установи є установчий акт. Установчі документи благодійної організації затверджуються засновником (засновниками) благодійної організації або уповноваженими ними особами. Установчі документи благодійної організації повинні містити: 1) найменування благодійної організації; 2) цілі та сфери благодійної діяльності; 3) органи управління благодійної організації, їх склад, компетенцію, порядок діяльності та прийняття ними рішень; 4) порядок призначення, обрання або затвердження членів органів управління благодійної організації, крім вищого органу управління благодійного товариства та благодійного фонду, їх заміщення, зупинення їх повноважень, припинення їх повноважень (відкликання); 5) порядок внесення змін до установчих документів благодійної організації; 6) джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації; 7) підстави та порядок припинення благодійної організації, у тому числі порядок розподілу активів. Установчі документи благодійної організації можуть визначати особливості діяльності та припинення такої організації і не повинні суперечити законам України.
Згідно ст. 15 ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації» благодійні організації набувають прав та обов`язків юридичної особи з моменту їх державної реєстрації. Державну реєстрацію благодійних організацій проводять державні реєстратори за місцезнаходженням благодійних організацій відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».
Відповідно до ст. 18 ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації» державна реєстрація припинення благодійних організацій здійснюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом. Правонаступниками благодійної організації у разі її реорганізації має бути одна чи кілька благодійних організацій. Рішення про ліквідацію благодійної організації приймає орган управління, уповноважений установчими документами благодійної організації. Підстави для прийняття судом рішення про ліквідацію благодійної організації визначаються законом. Активи, що залишаються під час ліквідації благодійних організацій після задоволення вимог їх кредиторів, мають бути передані одній чи кільком благодійним організаціям у порядку, встановленому установчими документами, або за рішенням суду. У випадках, визначених законами України, та за умови відсутності благодійних організацій, зазначених у частині п`ятій цієї статті, активи благодійної організації, що ліквідується, спрямовуються до Державного бюджету України.
Згідно ст. 27 ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації» суб`єкти благодійної діяльності і посадові особи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування несуть цивільно-правову, адміністративну, дисциплінарну та кримінальну відповідальність за порушення законодавства про благодійну діяльність у порядку, встановленому законом. Підставами для постановлення судового рішення щодо припинення благодійної організації за позовом державного реєстратора, спеціально уповноваженого органу з питань державної реєстрації або іншої заінтересованої особи, зокрема, є: 1) використання активів (доходів) благодійної організації з порушенням встановлених цим Законом вимог до здійснення благодійної діяльності, що триває протягом не менш як 12 місяців; 2) неможливість самостійної реорганізації або ліквідації благодійної організації у випадках, визначених законом або установчими документами цієї організації; 3) засудження уповноважених осіб благодійної організації за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України.
Пунктом 2.1 Статуту благодійної організації Міжнародний фонд Ярош (код ЄДРПОУ 43407918) визначено, що метою фонду є здійснення благодійної діяльності, спрямованої на допомогу внутрішньо переміщеним особам та постраждалим від російської агресії на Україні та ветеранам війни; допомогу особам, які досягли 18 років: безпритульним повнолітнім, випускникам дитячих сирітських установ, малозабезпеченим сім`ям та тим, що опинились у скрутній життєвій ситуації, одиноким похилим людям, інвалідам 1-2-3 групи, особам, що перебувають в психоневрологічних та геронтологічних закладах, особам, о відбули покарання в місцях позбавлення волі, особам, що страждають від залежності; допомогу особам, хворим на гематологічні, онкологічні захворювання та інші важкі хвороби, участь у наданні медичної допомоги таким особам та здійснення догляду за ними, сприяння профілактиці, діагностики та лікуванню цих хвороб; здійснення іншої благодійної діяльності в інтересах суспільства, фізичних та юридичних осіб, військових, Збройних Сил України, збройних формувань України, Територіальної оборони. Надання благодійної допомоги тим, хто її потребує.
Основні завдання та напрями діяльності благодійної організації Міжнародний фонд Ярош визначено п. 2.3 Статуту (а.с. 62-72).
Відповідно до п. 5.6 Статуту фонд здійснює благодійну діяльність, спрямовану на виконання його статутних завдань та цілей.
Листом від 12.06.2023 року Управлінням Служби безпеки України в Одеській області повідомлено, що отримана інформація свідчить про створення реальної загрози національним інтересам, національні безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України з боку окремого благодійного фонду, діяльність засновника якого з 2019 року має ознаки антиукраїнської. Наявні дані свідчать, що спецслужбами та збройними силами російської федерації активно використовуються вітчизняні громадські об`єднання, в тому числі благодійні організації проросійської спрямованості, для закріплення та зміцнення позицій ворога на тимчасово окупованих територія України. Окремі ознаки спостерігають в діяльності заснованих мешканцем м. Одеса ОСОБА_1 ГО Міжнародний фонд Ярош. Фактично ОСОБА_2 під прикриттям організацій неодноразово здійснювались провокаційні несанкціоновані мітинги, які призводили до систематичного порушення громадського порядку. За результатами експертного дослідження промов ОСОБА_3 задокументовано скоєння ним злочину, передбаченого ч. 2 ст. 109 КК України. З 2022 року після початку широкомасштабного вторгнення рф в Україну, П.Ярош публічно та активно виправдовував дії російської влади та звинувачував єврейську націю у розв`язанні війни. В результаті чого у травні ОСОБА_4 повідомлено про підозру у вчиненні злочинів, передбачених ч.ч. 2, 3 ст. 109, ч.ч. 2, 3 ст. 436-2, ч. 1 ст. 161 КК України. Протягом 2020-2021 рр. П.Ярош неодноразово притягувався до адміністративної відповідальності. 08.05.2023 судом ухвалено рішення щодо заборони (примусового розпуску) ГО «Ярош «Україна» ПОНАД УСЕ» та припинено випуск друкованого виданні «журнал «ЯРОШ». Вказані організації існували формально, а однією із цілей їх створення було отримання додаткового прибутку, зокрема шляхом продажу посвідчень журналіста та свідоцтв волонтерів. Особливої актуальності зазначені документи набули після початку збройної агресії рф проти України, оскільки свідоцтво волонтера дає можливість клопотати перед керівництвом обласних військових адміністрацій про внесення особи у БД «Шлях». Встановлено, що за вказаною процедурою на підставі свідоцтв волонтера БО Міжнародний фонд Ярош з України виїжджали чоловіки, а один до теперішнього часу не повернувся. Сам ОСОБА_5 у травні-червні 2022 року перебував у закордонній подорожі, виїзд він оформлював через БД «Шлях», як засновник благодійної організації Міжнародний фонд Ярош, а метою було нібито доставка гуманітарних вантажів (факт доставки не встановлено). Дії ОСОБА_3 розцінюються як такі, що спрямовані на порушення суверенітету, територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний контент, спрямований проти інтересів України, створюють підгрунття для визначення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, в тому числі з використанням можливостей благодійної організації Міжнародний фонд Ярош (а.с. 27-29).
До зазначеного листа Управлінням Служби безпеки України в Одеській області було додано, зокрема акт огляду сторінок соціальних мереж ОСОБА_6 та благодійної організації Міжнародний фонд Ярош, під час якого встановлено наявність публікацій зі написами «замовлення посвідчення журналіста та волонтера», а такою мовою оригіналу «друзья здравствуйте! Обращаюсь к вам с предложением. Мне нужна финансовая поддержка на борьбу с незаконными действиями представителей у власти. В замен могу предложить удостоверение ( ОСОБА_7 ) журналиста или волонтера 100 € удостоверение, для ваших знакомых тоже могу сделать. С уважением Павел Ярош». Перша згадка про наявність прикладу волонтерського свідоцтва з`явилась ще 27.04.2022 року (а.с. 37-44).
Згідно висновку експертного дослідження за результатами семантико-текстуального аналізу тексту від 20.12.2022 року, у тексті розміщених публікацій власником Telegram-каналу під назвою журнал YAROSH наявне публічне заперечення здійснення збройної агресії рф проти України; у наданих матеріалах наявна інформація, зміст якої спрямований на розпалювання національної ворожнечі та ненависті; у наданих матеріалах відсутня інформація, зміст якої принижує національну честі та гідність громадян України; у наданих матеріалах наявна інформація, яка прямо чи опосередковано обмежує права або встановлює прямі чи непрямі привілеї громадян за ознаками національної приналежності (а.с. 45-54).
Відповідно до ст.2 Закону України Про Службу безпеки України, на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.
До завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.
Статтею 24 Закону України Про Службу безпеки України визначені обов`язки Служби безпеки України.
Служба безпеки України відповідно до своїх основних завдань зобов`язана, окрім іншого, здійснювати контррозвідувальні заходи з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України; забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об`єднань; здійснювати відповідно до законодавства профілактику правопорушень у сфері державної безпеки.
Таким чином, враховуючи встановлені Управлінням Служби безпеки України в Одеській області обставини, які вказують на діяльність благодійної організації Міжнародний фонд Ярош та її керівника, яка не відповідає цілям благодійної діяльності, визначеним ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації» та Статутом, затвердженим рішенням № 101 від 22.02.2022 року, а також використання активів (доходів) благодійної організації з порушенням встановлених ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації» вимог, суд дійшов висновку, що наявні підстави для припинення благодійної організації Міжнародний фонд Ярош (код ЄДРПОУ 43407918).
Також, позивач, крім іншого, просить суд призначити президента благодійної організації Міжнародний фонд Ярош ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) ліквідатором благодійної організації Міжнародний фонд Ярош із встановленням двомісячного строку заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Разом з тим, приписами ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації» та ст. 105 ЦК України не передбачено при прийнятті рішення судом щодо припинення благодійної організації одночасного призначення ліквідатора та встановлення строку для заявлення кредиторами своїх вимог.
Суд не приймає до уваги посилання представника позивача на правові висновки, викладені в постанові Верховного Суду від 09.12.2020 року по справі № 819/3419/15, оскільки у вказаній постанові надано правову оцінку спірним правовідносинам, які не є тотожними спірним правовідносинам по даній справі.
За таких підстав, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про призначення президента благодійної організації Міжнародний фонд Ярош ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) ліквідатором благодійної організації Міжнародний фонд Ярош із встановленням двомісячного строку заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи, задоволенню не підлягають.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, суд вважає, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню шляхом припинення благодійної організації Міжнародний фонд Ярош (ідентифікаційний код 43407918). В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 6, 8, 9, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Юридичного департаменту Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 26302537, адреса місцезнаходження: 65026, м. Одеса, пл. Думська, 1) до Благодійної організації Міжнародний фонд Ярош (код ЄДРПОУ 43407918, адреса місцезнаходження: 65059, м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 31б), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Управління Служби безпеки України в Одеській області (код ЄДРПОУ 20001645, адреса місцезнаходження: 65045, м. Одеса, вул. Єврейська, 43) про припинення благодійної організації, - задовольнити частково.
Припинити благодійну організацію Міжнародний фонд Ярош (ідентифікаційний код 43407918).
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2023 |
Оприлюднено | 14.09.2023 |
Номер документу | 113400816 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні