Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
04 вересня 2023 року № 520/10102/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мельникова Р.В.,
за участю секретаря судового засідання - Лапіної Ю.В.,
представника позивача - Шелудька А.Д.,
представника відповідачів - Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України - Чорнобривець Є.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Львівській області про визнання протиправними бездіяльності та дій, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому з урахуванням уточнень до позовної заяви просить суд:
- визнати бездіяльність Головного управління Державної податкової служби України в Харківській області та Державної податкової служби України стосовно надання Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬК" довідки про статус платника єдиного податку 4 групи за 2022 рік;
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби України в Харківській області направити на юридичну адресу: 64282, Харківська обл., Балаклійський р-н, с. Петрівське, вул. Шкільна,1 та електронну адресу: ІНФОРМАЦІЯ_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 ТОВ "АПК ДОНЕЦЬК" довідки про статус платника єдиного податку 4 групи за 2022 рік.
Ухвалою суду від 05.05.2023 року прийнято вищевказаний позов до розгляду, відкрито спрощене провадження у справі та призначено розгляд справи в спрощеному позовному провадженні.
Ухвалою суду від 14.06.2023 року, зокрема, розгляд справи №520/10102/23 за вищевказаним позовом ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін та призначено розгляд справи в спрощеному позовному провадженні на 27.06.2023 року о 11:00 год. у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду за адресою: м. Харків, майдан Свободи, 6, зал №20.
Прокольною ухвалою суду, постановленою без видалення до нарадчої кімнати у судовому засіданні, яке відбулось 22.08.2023 року, судом було прийнято уточнення до позовної заяви, згідно яких позивач звертається до суду з вимогами до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Львівській області та просить суд:
- визнати бездіяльність Головного управління Державної податкової служби України в Харківській області та Державної податкової служби України стосовно надання Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬК" довідки про статус платника єдиного податку 4 групи за 2022 рік;
- визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Львівській області щодо анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬК" реєстрації платником єдиного податку четвертої групи;
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби України в Харківській області поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬК" (код ЄДРПОУ 346329028) реєстрацію платника єдиного податку 4 групи в відповідному реєстрі на 2022 рік та видати відповідну довідку.
В обґрунтування уточненої позовної заяви вказано, що бездіяльність відповідачів Головного управління Державної податкової служби України в Харківській області та Державної податкової служби України стосовно надання Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬК" довідки про статус платника єдиного податку 4 групи за 2022 рік є протиправною, оскільки порушує його права. Також, представником позивача наголошено на тому, що дії Головного управління ДПС у Львівській області щодо анулювання товариству реєстрації платником єдиного податку четвертої групи є протиправними, оскільки такі були вчинені за відсутності на те законодавчих підстав та причин.
Представником Державної податкової служби України під час розгляду справи було подано до суду відзив на позов, в якому вказано, що відповідач проти заявленого позову заперечує з підстав його необґрунтованості та недоведеності. Також, представником відповідача зазначено, що відповідачем було належним чином розглянуто лист позивача від 17.02.2023 року та надано обґрунтовану відповідь, що свідчить про помилковість доводів позивача. В той же час, представником відповідача зазначено, що за даними Головного управління ДПС у Львівській області, оскільки у товариства станом на 01.01.2022 обліковувався податковий борг з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у сумі 122623,44 грн., територіальним органом ДПС на підставі пп.291.5-1.3 п. 291.5-1 ст. 291 Кодексу прийнято рішення про відмову у підтвердженні статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік. Відтак, Державна податкова служба України діяла виключно у межах діючого законодавства.
Представником Головного управління ДПС у Харківській області під час розгляду справи було подано до суду відзив на позов, в якому вказано, що відповідач проти заявленого позову заперечує з підстав його необґрунтованості та недоведеності. Також, представником відповідача зазначено, що у ході перевірки податкової звітності з єдиного податку четвертої групи на 2022 рік підприємства позивача встановлено факт порушення пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 та пп. 295.9.1 п.295.9 ст.295 Податкового кодексу України, а саме не підтвердження статусу платника єдиного податку на 2022 рік. Представником відповідача зазначено, що підприємством позивача було подано до контролюючого органу податкову звітність, але у зв`язку з введенням воєнного стану в Україні з 24.02.2022 року Головним управлінням ДПС у харківській області камеральні перевірки нових звітних податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік не були проведені до граничного терміну проведення камеральної перевірки, який припадав на 23.03.2022 року. Наказом ДПС України від 28.03.22 № 173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС» закріплені повноваження за ГУ ДПС у Львівській області. Відтак, ГУ ДПС у Львівській області було проведено камеральну перевірку податкової звітності, податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи «загальна звітна» № 9037428025 та «звітна» № 9037428018, № 9037428009 із відомостями про наявність земельних ділянок та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва № 9037428021 від 21.02.2022 року для підтвердження статусу платника єдиного податку на 2022 рік ТОВ «АПК Донець», за результатами якої було встановлено, що станом на 01.01.2022 року у позивача в інтегрованій картці платника з орендної плати за землю за кодом платежу 18010600 01 обліковувався податковий борг у сумі 122623,44 грн., що виник за рахунок несвоєчасної сплати орендної плати по терміну 30.12.2021 року згідно декларації № 9016584240 від 08.02.2021 року та № 9278121200 від 24.09.2021 року, у зв`язку з чим контролюючий орган дійшов висновку про те, що підприємством позивача не дотримано вимог п. п. 291.51. 3, п. 291.51, ст. 291 Податкового кодексу України та останнє не може бути платником єдиного податку четвертої групи. Про вказані обставини підприємство позивача було повідомлено листом від 26.10.2022 року.
Представником Головного управління ДПС в Львівській області через канцелярію суду було подано відзив на позовну заяву, в якому вказано, що відповідач проти заявленого позову заперечує з підстав його необґрунтованості та недоведеності. Також, представником відповідача вказано, що наказом ДПС України від 28.03.22 № 173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС» (далі - наказ № 173) закріплені повноваження за ГУ ДПС у Львівській області. Листом ДПСУ № 3441/7/99-00-04-01-03-07 від 30.03.2022 з метою забезпечення реалізації наказу № 173 закріплення виконання повноважень було за ГУ ДПС у Полтавській області. На підставі підпункту 191 1.1 пункту 19.1 статті 19, підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І Податкового кодексу України, відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу ІІ Податкового кодексу України старшим державним інспектором Стрийського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку податкової звітності, податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи «загальна звітна» № 9037428025 та «звітна» № 9037428018, №9037428009 із відомостями про наявність земельних ділянок та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва № 9037428021 від 21.02.2022 року для підтвердження статусу платника єдиного податку на 2022 рік підприємства ТОВ «АПК Донець», код ЄДРПОУ 34329028. Станом на 01.01.2022 року по ТОВ «АПК Донець» в інтегрованій картці платника з орендної плати за землю за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 01 обліковувався борг в сумі 122 623,44грн., що виник за рахунок несвоєчасної сплати орендної плати по терміну 30.12.2021 року згідно декларації № 9016584240 від 08.02.2021 року та № 9278121200 від 24.09.2021 року. Враховуючи вищенаведене, ТОВ «АПК Донець» не дотримано пп.291.51.3, п.291.51, ст.291 Податкового кодексу України та не може бути платником єдиного податку четвертої групи. Відтак, на переконання відповідача, скасування статусу платника єдиного податку четвертої групи, прийняте за результатами камеральної перевірки податкової звітності, податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи ТОВ «АПК Донець» за 2022 рік відповідає діючим нормам податкового законодавства. Додатково представником відповідача вказано, що лист № 70136/6-13-01-18 13-13 від 19.05.2022 щодо скасування статусу платника єдиного податку четвертої групи був направлений на адресу позивача про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення.
Представник позивача в судове засідання прибув, позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.
Представник відповідачів Головного управління ДПС у Харківській області та Державної податкової служби України в судове засідання прибув, проти позовних вимог заперечував.
Представник Головного управління ДПС в Львівській області в судове засідання не прибув, про дату, час та місце слухання справи повідомлявся належним чином.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ", код ЄДРПОУ - 34329028, є суб`єктом господарювання, який належним чином зареєстрований у відповідності до норм діючого законодавства.
Основний видом діяльності підприємства позивача є виробництво сільськогосподарської продукції за видом діяльності КВЕД 01.11 - вирощування зернових культурі крім рису, бобових культур і насіння олійних культур.
У позовній заяві представником позивача вказано, що діяльність підприємством здійснюється за рахунок власних та орендованих основних засобів виробництва на орендованих землях на території Харківської області.
Також, представником позивача наголошено на обставинах того, що товариство є платником єдиного податку четвертої групи платником податку на додану вартість.
Під час розгляду справи встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" на виконання вимог п.п.298.8.1 п.298.8 ст.298 Податкового кодексу України було здійснено подачу до контролюючого органу наступних звітів:
- «Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік», прийнятий за реєстраційним номером 9035203989 від 18.02.2022 року;
- «Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік», прийнятий за реєстраційним номером 9035203790 від 18.02.2022 року;
- «Податкова декларація платника єдиного податку 4 групи» (код КОАТУУ 6320210100), прийнятий за реєстраційним номером 9035203817 від 18.02.2022 року;
- «Податкова декларація платника єдиного податку 4 групи» (код КОАТУУ 6320210100), прийнятий за реєстраційним номером 9035203897 від 18.02.2022 року;
- «Податкова декларація платника єдиного податку 4 групи» (код КОАТУУ 6320255700), прийнятий за реєстраційним номером 9035203824 від 18.02.2022 року;
- «Податкова декларація платника єдиного податку 4 групи» (код КОАТУУ 6320410100), прийнятий за реєстраційним номером 9035203863 від 18.02.2022 року.
Також, в подальшому, Товариством з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" 21.02.2022 року було подано нові звітні податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік, а саме:
- «Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік», прийнятий за реєстраційним номером 9037428021 від 22.02.2022 року;
- «Податкова декларація платника єдиного податку 4 групи» (код КОАТУУ 6320410100), прийнятий за реєстраційним номером 9037427978 від 22.02.2022 року;
- «Податкова декларація платника єдиного податку 4 групи» (код КОАТУУ 6320210100), прийнятий за реєстраційним номером 9037428025 від 22.02.2022 року;
- «Податкова декларація платника єдиного податку 4 групи» (код КОАТУУ 6320255700), прийнятий за реєстраційним номером 9037428018 від 22.02.2022 року;
- «Податкова декларація платника єдиного податку 4 групи» (код КОАТУУ 6320210100), прийнятий за реєстраційним номером 9037428009 від 22.02.2022 року.
Зі змісту поданого до суду представником Головного управління ДПС у Харківській області відзиву на позов встановлено доводи стосовно того, що податкова звітність, подана підприємством 18.02.2022 року з огляду на повторну подачу підприємством позивача податкової звітності набула статусу «Історія подання».
Також, представником відповідача Головного управління ДПС у Харківській області повідомлено суду, що у зв`язку з введенням воєнного стану в Україні з 24.02.2002, Головним управлінням ДПС у Харківській області камеральні перевірки нових звітних податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік не були проведені до граничного терміну проведення камеральної перевірки, який припадав на 23.03.2022 року.
Наказом Державної податкової служби України від 28.03.22 № 173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС» закріплені повноваження за Головним управлінням ДПС у Львівській області.
Листом Державної податкової служби України № 3441/7/99-00-04-01-03-07 від 30.03.2022 з метою забезпечення реалізації наказу № 173 закріплення виконання повноважень було за Головним управлінням ДПС у Полтавській області.
Судовим розглядом справи встановлено, що підприємством позивача 30.09.2022 року було направлено лист №51 до Головного управління ДПС у Харківській області про підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи та надати довідку про підтвердження вказаного статусу на 2022 рік.
Листом Головного управління ДПС у Харківській області № 15334/6/20-40-18-10-10 від 26.10.2022 було поінформовано товариство, що підприємством ТОВ «АПК Донець», код ЄДРПОУ 34329028, було подано звітні податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік від 18.02.2022 №9035203817, від 18.02.2022 №9035203897, від 18.02.2022 №9035203824, від 18.02.2022 №9035203863, звітний розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік від 18.02.2022 №9035203790, яким присвоєно статус «історія подання» у зв`язку з тим, що підприємством 21.02.2022 року була подана звітна нова податкова звітність. Звітним новим податковим деклараціям платника єдиного податку четвертої групи за 2022 рік від 21.02.2022 №9037427978, від 21.02.2022 №9037428025, від 21.02.2022 №9037428018, від 21.02.2022 №9037428009, звітному розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік від 18.02.2022 №9035203989 та звітному новому розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2021 рік від 21.02.2022 № 9037428021 за результатами камеральної перевірки податкової звітності 20.05.2022 року присвоєно статус «історія подання» і така звітність вважається неподаною. З огляду на зазначене вказано, що підприємству неможливо підтвердити статус платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік.
Представником позивача зазначено, що вказаний лист було отримано підприємством 31.10.2022 року.
У позовній заяві, представником позивача було вказано, що підприємством ні через електронний кабінет, ні у паперовій формі не було отримано результатів камеральної перевірки.
Також, представником позивача було надано пояснення та вказано, що через електронний кабінет платника податків товариством було отримано лист від Головного управління ДПС у Харківській області від 28.12.2022 року №21648/6/20-40-04-08-09 в якому вказано, що підприємством не були подані податкові декларації з податку на прибуток підприємств та фінансову звітність за 1 квартал 2022 року, 1 півріччя 2022 року, три квартали 2022 року чим порушено пп. 49.18.2 п. 49.18 ст. 49 Податкового кодексу України.
В той же час, представником позивача наголошено на обставинах того, що у підприємства не було ніяких підстав для подання декларацій зазначених в листі Головного управління ДПС у Харківській області від 28.12.2022 року №21648/6/20-40-04-08-09, оскільки товариство зареєстроване 06.12.2006 року та є сільськогосподарським товаровиробником з 2012 року, проте документальну перевірку на підприємстві не було проведено контролюючим органом у 2022 році, що свідчить про відсутність підстав для відмови у наданні довідки про статус платника єдиного податку 4 групи за 2022 рік.
Підприємство позивача, вважаючи свої права порушеними, 17.02.2023 року звернулось з листом до Державної податкової служби України з проханням провести перевірку правомірності рішень, дій чи бездіяльності посадової або службової особи контролюючого органу згідно ст. 21 Податкового кодексу України та надати відповідь на електронний кабінет платника податків.
Як було вказано представником позивача у позовній заяві, в порушення приписів ст. 20 Закону України «Про звернення громадян» відповіді на вказану заяву отримано не було.
При цьому, зі змісту наданих представником відповідача Головного управління ДПС у Харківській області пояснень встановлено, що за результатами розгляду порушених підприємством питань було сформовано висновок за підписом начальника Стрийського відділу податків і зборів з юридичних осіб ГУ ДПС у Львівській області.
Так, з наявної в матеріалах справи копії висновку по листу ТОВ «АПК Донець», код ЄДРПОУ 34329028, (вхідна кореспонденція Головного управління ДПС у Львівській області від 02.03.2023 №932/8) про скасування підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи встановлено наступне: на підставі пп.19-1.1.1 п.19.1 ст.19, пп.20.1.4 п.20.1 ст. 20 розділу 1 Податкового кодексу України, відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу II Податкового кодексу України старшим державним інспектором Стрийського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Львівській області Крижанівською Іванною Василівною проведено камеральну перевірку податкової звітності, податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи «загальна звітна» № 9037428025 та «звітна» 9037428018, №9037428009 із відомостями про наявність земельних ділянок та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва № 9037428021 від 21.02.2022 року для підтвердження статусу платника єдиного податку на 2022 рік підприємства ТОВ «АПК Донець», код ЄДРПОУ 34329028. Перевіркою встановлено порушення ТОВ «АПК Донець», а саме із посиланням на приписи п.291.2 ст.291, абз.4 п.291.4 ст.291, пп.291.5-1.3 п.291.5-1 ст.291 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI, із змінами і доповненнями, вказано, що станом на 01.01.2022 року по ТОВ «АПК Донець» (ЄДРПОУ 34329028) в інтегрованій картці платника з орендної плати за землю за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 01 обліковувався борг в сумі 122623,44 грн., що виник за рахунок несвоєчасної сплати орендної плати по терміну 30.12.2021 року згідно декларації № 9016584240 від 08.02.2021 року та №9278121200 від 24.09.2021 року. Враховуючи вказане посадова особа контролюючого органу дійшла висновку про те, що ТОВ «АПК Донець» (ЄДРПОУ 34329028) не дотримано пп.291.5-1.3 п.291.5-1 ст.291 Податкового кодексу України та не може бути платником єдиного податку четвертої групи. Відтак, вказано, що скасування статусу платника єдиного податку четвертої групи, прийняте за результатами камеральної перевірки податкової звітності, податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи ТОВ «АПК Донець», код ЄДРПОУ 34329028, за 2022 рік відповідає діючим нормам податкового законодавства.
Також, під час розгляду справи зі змісту наданих представником відповідачів пояснень та доказів встановлено, що Головним управлінням ДПС у Львівській області листом №7073/6/13-01-18-13-13 від 19.05.2022 року було повідомлено підприємство позивача про те, що товариством подано до Балаклійської державної податкової інспекції ГУ ДПС у Харківській області податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи «загальну звітну» №9037428025 від 21.02.2022, «звітну» №9037428018, №9037428009 від 21.02.2022 із відомостями про наявність земельних ділянок на 2022 рік та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва №9037428021 від 21.02.2022 для переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності з 01.01.2022 року. Вказаним листом позивача було також повідомлено, що станом на 01.01.2022 року за даними «АІС Податковий блок» в ІКП ТОВ «АПК Донець» обліковується податковий борг по орендній платі з юридичних осіб код платежу 18010600 в сумі 122623,44 грн., у зв`язку з чим ТОВ «АПК Донець» не може застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності з 01.01.2022 року, а поданим податковим деклараціям платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік присвоєно ознаку «історія подання».
Суд наголошує, що представниками відповідачів не було надано до суду доказів направлення та вручення позивачу зазначеного листа.
Отже, підприємство позивача, вважаючи свої права порушеними, звернулось до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам та запереченням проти них, суд зазначає наступне.
Відповідно до приписів пунктів 291.2, 291.3 статті 291 Податкового кодексу України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - ПК України) спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
Пунктом 291.3 ст. 291 ПК України визначено, що юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Згідно з пп. 4 п. 291.4 ст. 291 ПК України суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на такі групи платників єдиного податку: четверта група - сільськогосподарські товаровиробники: а) юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Відповідно до пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України, сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:
загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);
розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
Положеннями пп. 298.8.4 п. 298.8 ст. 298 ПК України визначено, що у разі коли у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва становить менш як 75 відсотків, сільськогосподарський товаровиробник - юридична особа сплачує податки у наступному податковому (звітному) році на загальних підставах.
Відтак, до платників 4 групи єдиного податку можуть належати сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Відповідно до пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:
загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);
розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок. У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
Відповідно до пп. 295.9.1 п.295.9 ст. 295 ПК України платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.
Відповідно до пунктів 299.1, 299.2 ст. 299 ПК України реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.
Згідно п.299.10 ст. 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі:
1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву;
2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;
3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу;
4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків;
5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.
З аналізу вищевказаних норм слід дійти висновку про те, що Податковий кодекс України передбачає підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку (пункт 299.10 статті 299) або підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку 4 групи (пункт 291.5 статті 291)
В той же час, приписами п.291.5-1 ст. 291 ПК України встановлено випадки (умови) за яких суб`єкти господарювання не можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи, тоді як порядок анулювання реєстрації платників єдиного податку врегульовано положеннями статті 299 ПК України.
Так, положеннями п.п. 291.5-1.3 п. 291.5-1, ст. 291 ПК України передбачено, що не може бути платником єдиного податку четвертої групи суб`єкт господарювання, який станом на 1 січня базового (звітного) року має податковий борг, за винятком безнадійного податкового боргу, який виник внаслідок дії обставини непереборної сили (форс - мажорних обставин).
Під час розгляду справи було встановлено доводи контролюючого органу, а саме Головного управління ДПС у Львівській області, стосовно того, що станом на 01.01.2022 року у позивача в інтегрованій картці платника з орендної плати за землю за кодом платежу 18010600 01 обліковувався податковий борг у сумі 122623,44 грн., що виник за рахунок несвоєчасної сплати орендної плати по терміну 30.12.2021 року згідно декларації № 9016584240 від 08.02.2021 року та № 9278121200 від 24.09.2021 року.
Вказані обставини, як повідомлено суду представником контролюючих органів, були встановлені під час проведення камеральної перевірки, що призвело до встановлення недотримання ТОВ «АПК Донець» вимог п.п. 291.5-1.3 п. 291.5-1 ст. 291 ПК України, у зв`язку з чим останнє не може бути платником єдиного податку четвертої групи.
В той же час, суд зазначає, що згідно з п.299.10 ст.299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.
Таким чином, нормами Податкового кодексу України закріплені вичерпні підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку четвертої групи, які не тотожні підставам за яких суб`єкти господарювання не можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи. Законодавством чітко розмежовано поняття переходу на спрощену систему оподаткування та щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.
Відповідно до абзацу другого п. 299.11 ст. 299 ПК України у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам підпункту 4 пункту291.4 та пункту 291.5-1 статті 291 цього Кодексу у податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу II цього Кодексу. Такий платник податку зобов`язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.
З аналізу змісту наведених норм (п. 299.10 та абзац 2 пункту 299.11 статті 299 Податкового кодексу України), що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у встановлених законом випадках. При цьому прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливе лише на підставі проведеної документальної перевірки відповідного платника податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку четвертої групи).
Таким чином, способом реалізації владних управлінських функцій за наявності встановлення обставин, за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку, шляхом виключення з реєстру платників цього податку.
Під час розгляду справи встановлено доводи позивача стосовно того, що у попередніх роках господарство вже було платником єдиного податку четвертої групи, доказів на спростування вказаного до суду подано не було, а відтак, спірним у даній справі є саме питання підтвердження статусу платника єдиного податку, а не дії товариства, спрямовані на перехід на спрощену систему оподаткування.
Матеріали справи свідчать та сторонами не спростовано, що позивачем податкову звітність було подано до контролюючого органу 18.02.2022 року та 21.02.2022 року.
Відповідно до пп. 299.1 ст.299 ПК України реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Тобто способом реалізації владних управлінських функцій податковим органом за наявності обставин за яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку), є прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку, шляхом виключення з реєстру платників цього податку.
Згідно з пп. 299.2 ст.299 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.
Відповідно до абз.2 пп. 76.1. ст.76 ПК Україну вся податкова звітність суцільним порядком підлягає камеральній перевірці.
Згідно з приписами п.76.3. ст.76 ПК України камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.
Пунктом 86.2. ст.86 ПК України передбачено, що за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Під час розгляду справи встановлено, що відповідач, який прийняв податкову звітність позивача, яка подавалась з метою підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік, не здійснив письмової відмови у її прийняті, а відтак після надходження такої звітності зобов`язаний був провести камеральну перевірку поданої позивачем звітності, і у разі виявлення порушень податкового законодавства щодо подання такої звітності, як то подання неповного комплекту документів, порушення строків подання тощо, скласти акт перевірки та протягом трьох днів надати його для підписання позивачу.
Вказані дії контролюючого органу давали б можливість позивачу як платнику податків відповідно до п.86.7. ст. 86 ПК України, у разі незгоди з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті перевірки, подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, до контролюючого органу, який проводив перевірку, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта.
Однак, вказаного контролюючим органом здійснено не було. Під час розгляду справи до суду не було надано доказів проведення Головним управлінням ДПС у Львівській області камеральної перевірки або документальної перевірки позивача, а також прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за наявності законодавчо визначених для цього підстав. Доказів протилежного до суду не надано та судом в рамках реалізації принципу офіційного з`ясування обставин у справі не встановлено.
Суд наголошує на обставинах того, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у встановлених законом випадках. При цьому прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку можливе лише на підставі проведеної перевірки відповідного платника податку та встановлених в ході останньої порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку четвертої групи).
Відтак, відсутність рішення контролюючого органу про анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку четвертої групи вказує на не доведення податковим органом дотримання ним як суб`єктом владних повноважень способу реалізації владних управлінських функцій, а також свідчить про безпідставність та протиправність дій податкового органу щодо не підтвердження позивачу статусу платника єдиного податку четвертої групи у 2022 році.
Крім того, суд зазначає, що направлений на адресу позивача лист Головного управління ДПС у Львівській області від 19.05.2022 №70136/6-13-01-18-13-13 як і лист Головного управління ДПС в Харківській області від 26.10.2022 року №15334/6/20-40-18-10-10 не є рішенням контролюючого органу про анулювання реєстрації платника єдиного податку, оскільки не містить висновку відповідача про таке анулювання.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про наявність підстав вважати, що саме відповідачем Головним управлінням ДПС в Львівській області було вчинено протиправні дії щодо анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" статусу платника єдиного податку четвертої групи, у зв`язку з чим належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання Головного управління ДПС у Харківській області поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" статус платника єдиного податку четвертої групи у відповідному реєстрі на 2022 рік та видати відповідну довідку.
Стосовно позовних вимог позивача про визнання бездіяльності Головного управління Державної податкової служби України в Харківській області та Державної податкової служби України стосовно надання Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬК" довідки про статус платника єдиного податку 4 групи за 2022 рік суд зазначає, що оскільки в спірний період часу виконання функцій контролюючого органу, зокрема, і стосовно підприємства позивача та поданої останнім податкової звітності було покладено саме на Головне управління ДПС у Львівській області, яке і мало за результатом розгляду поданих підприємством документів підтвердити останньому статус платника єдиного податку 4 групи, то у суду відсутні підстави вважати, що Головним управлінням Державної податкової служби України в Харківській області та Державною податковою службою України було допущено стосовно позивача протиправну бездіяльність.
Відтак, у задоволенні даної частини позовних вимог належить відмовити.
Відповідно до положень ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ".
Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 257-262, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" (вул. Шкільна, буд. 1,с. Петрівське,Балаклійський район, Харківська область,64282) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057), Державної податкової служби України (Львівська площа буд. 8, м. Київ, 04053), Головного управління ДПС в Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003) про визнання протиправними бездіяльності та дій, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління ДПС в Львівській області щодо анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" статусу платника єдиного податку четвертої групи.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" (код ЄДРПОУ 34329028) статус платника єдиного податку четвертої групи у відповідному реєстрі на 2022 рік та видати відповідну довідку.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" (вул. Шкільна, буд. 1,с. Петрівське,Балаклійський район, Харківська область,64282, код ЄДРПОУ - 34329028) сплачену суму судового збору у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ ВП 43968090).
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст рішення виготовлено 11 вересня 2023 року.
Суддя Мельников Р.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2023 |
Оприлюднено | 14.09.2023 |
Номер документу | 113402323 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мельников Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні