Ухвала
від 11.09.2023 по справі 855/6/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 855/6/23

УХВАЛА

11 вересня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів судді-доповідача Чаку Є.В., суддів Коротких А.Ю., Єгорової Н.М., перевіривши адміністративний позов ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Політична партія «ДОВІРА», Полтавська обласна організація Політична партія «ДОВІРА», Лохвицька міська територіальна виборча комісія Миргородського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Позивачка звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати постанову Центральної виборчої комісії №56 від 25.08.2023 в частині п. 2 та п. 3, що стосується депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 , чиї повноваження достроково припинено рішеннями четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 3, а саме:

-в частині задоволення скарги Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра», зареєстрованої в Центральній виборчій комісії 27 липня 2023 року за № 21-34-4116. У частині вимог, що стосуються питання визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від названої організації партії замість ОСОБА_1 ;

-в частині визнання такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» замість депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1, чиї повноваження достроково припинено рішенням четвертого (позачергового)з`їзду Політичної партії «Довіра» від 06 березня 2023 №3, невиконанні в цій частині постанови Центральної виборчої комісії від 19 травня 2023 року №31 «Про скаргу Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» зареєстровану в Центральній виборчій комісії 20 квітня 2023 року №21-34-1966» та від 04 липня 2023 року №39 «Про скаргу Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра», зареєстровану в Центральній виборчій комісії 27 червня 2023 року №21-34-3003».

Перевіривши позовну заяву, колегія суддів дійшла до висновку, дана справа не підсудна Шостому апеляційному адміністративному суду як суду першої інстанції та підлягає передачі до іншого адміністративного суду з огляду на таке.

Згідно статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Юрисдикцію та повноваження адміністративних судів, порядок здійснення судочинства в адміністративних судах визначає Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС).

Відповідно до ч.1 ст.5 КАС кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Пунктом 6 частини першої статті 19 КАС передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій регулює стаття 273 КАС.

Згідно ч.1 ст.273 КАС право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму оскаржуються до Верховного Суду. Усі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена цієї комісії, прийняті у межах виборчого процесу, оскаржуються до апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ (ч.3 ст.273 КАС).

Аналіз викладених норм свідчить, що у спеціальному порядку, визначеному статтею 273 КАС, до Шостого апеляційного адміністративного суду можуть бути оскаржені рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії (крім рішення щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму), які прийняті (вчинені, допущені) у межах виборчого процесу.

Виборчий процес, у розумінні ч.1 статті 20 Виборчого кодексу України, - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

У частині 7 ст. 194 Виборчого кодексу України зазначено, що перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад, сільських селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією за відповідним зверненням уповноваженого органу.

Згідно ч.5 ст.195 Виборчого кодексу України перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня перших місцевих виборів.

Орган, який відповідно до статті 194 цього Кодексу прийняв рішення про призначення місцевих виборів, не пізніш як на третій день з дня прийняття такого рішення оприлюднює його у визначений ним спосіб, а також доводить до відома Центральної виборчої комісії в цей самий строк.

Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу чергових місцевих виборів, перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, а територіальна виборча комісія - про початок виборчого процесу позачергових, повторних, проміжних місцевих виборів на своєму засіданні, про що зазначається у протоколі засідання комісії. Офіційним оголошенням є прийняття відповідною виборчою комісією рішення про початок виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів. Рішення відповідної виборчої комісії про оголошення початку виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів оприлюднюється не пізніше ніж на третій день після його прийняття у визначений нею спосіб.

Згідно ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи:

1) утворення виборчих округів;

2) утворення дільничних виборчих комісій;

3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;

4) висування та реєстрація кандидатів;

5) проведення передвиборної агітації;

6) голосування у день виборів;

7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

У випадках, передбачених цим Кодексом, виборчий процес включає також такі етапи:

1) повторне голосування;

2) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків повторного голосування і результатів місцевих виборів.

Виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Аналіз викладених норм дає підстави для висновку, що виборчий процес розпочинається за дев`яносто днів до дня голосування та завершується через п`ятнадцять днів після дня офіційного оприлюднення Центральною виборчою комісією результатів виборів депутатів.

Колегія суддів зазначає, що пов`язаність правовідносин з виборчим процесом полягає в тому, щоб ці правовідносини виникли в межах виборчого процесу й стосувалися підготовки та проведення виборів.

Спори, які виникли поза межами виборчого процесу або не стосуються виборчого процесу (проведення та підготовки виборів), не належать до виборчих спорів у розумінні КАС України, а тому визначення судової юрисдикції таких спорів та їх розгляд здійснюється в загальному порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, звертаючись до суду з позовом, позивачка вказувала, що 25 жовтня 2020 року її було обрано депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області від 25 жовтня 2020 року за територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Ловицької міської ради Миргородського району Полтавської області, висунутих Полтавською обласною організацією Політичної партії «Довіра» у територіальному виборчому окрузі №2.

Згідно протоколу шостої (позачергової) конференції Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» від 15.02.2023 було прийнято рішення №3 четвертого ( позачергового) з`їзду Політичної партії «Довіра» про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 за народною ініціативою від 06.03.2023.

У зв`язку з тим, що Лохвицька міська територіальна виборча комісія тривалий час не вирішувала питання щодо призначення обраними депутатами Лохвицької міської ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра», Полтавська обласна організація Політичної партії «Довіра» надіслала до Центральної виборчої комісії зокрема скаргу в якій просила визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті рішень про визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області від Полтавської обласної організації Політичної партії «Довіра» та невиконанні приписів постанов ЦВК від 19 травня 2023 року №31 та від 04 липня 2023 року №39; встановити факт систематичного порушення Лохвицької міською територіальної виборчою комісією Виборчого кодексу України, законів України та невиконання рішення комісії вищого рівня; достроково припинити повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії; прийняти рішення про визнання обраними депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від обласної організації Політичної партії «Довіра».

28 серпня 2023 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову №56.

Позивачка, не погоджуючись з п. 2 та п. 3 постанови №56 від 25.08.2023, а саме в частині, що стосується депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області ОСОБА_1 , чиї повноваження достроково припинено рішеннями четвертого (позачергового) з`їзду Політичної партії "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 3, подала до суду даний позов.

Колегія суддів зазначає, що виборчий процес депутатів Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області скінчився через п`ятнадцять днів після дня офіційного оприлюднення результатів виборів, а тому колегія суддів наголошує, що поданий позивачкою позов не стосується безпосередньо виборчого процесу та поданий поза його межами.

Відтак, дана справа не підсудна Шостому апеляційному адміністративному суду, як суду першої інстанції та не підпадає під категорію справ, пов`язаних з виборчим процесом.

Аналогічну позицію у подібних правовідносинах висловив Верховний Суд у постанові від 05.03.2020 по справі № 640/12339/19.

Відповідно до частини першої статті 22 КАС місцеві адміністративні суди (місцеві загальні суди як адміністративні суди та окружні адміністративні суди) вирішують адміністративні справи як суди першої інстанції.

Згідно частини першої статті 25 КАС адміністративні справи з приводу оскарження індивідуальних актів, а також дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об`єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Враховуючи те, що місцезнаходженням відповідача є м.Київ позов має вирішуватися Київським окружним адміністративним судом як судом першої інстанції.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 29 КАС суд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду, якщо при відкритті провадження у справі суд встановить, що справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що позовну заяву слід передати на розгляд (зі стадії вирішення питання щодо відкриття провадження у справі) Київського окружного адміністративного суду, якому згідно частини першої статті 27 КАС підсудний даний спір.

Керуючись статтями 19, 22, 27, 29, 34, 243, 273, 277 КАС, суд

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Політична партія «ДОВІРА», Полтавська обласна організація Політична партія «ДОВІРА», Лохвицька міська територіальна виборча комісія Миргородського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування постанови передати за підсудністю до Київського окружного адміністративного суду..

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Верховного Суду через Шостий апеляційний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач Є.В. Чаку

Суддя А.Ю. Коротких

Суддя Н.М. Єгорова

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2023
Оприлюднено14.09.2023
Номер документу113404162
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад

Судовий реєстр по справі —855/6/23

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні