Рішення
від 12.09.2023 по справі 712/5955/23
СОСНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Справа № 712/5955/23

Провадження № 2а/712/94/23

РІ Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 вересня 2023 Соснівський районний суд м. Черкаси в складі:

головуючого судді - Пироженко В.Д.

з участю секретаря - Туз Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання дій протиправними та скасування постанови про адміністративне правопорушення,

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) звернувсядо судуз позовомдо відповідачаДержавної служби України з безпеки на транспорті (м. Київ, вул. Антоновича, 51) про визнання дій протиправними та скасування постанови про адміністративне правопорушення вказуючи, що головним спеціалістом відділу впровадження систем автоматичної фіксації порушень Департаменту державного контролю за безпекою на наземному транспорті Дмитренком М.О. 14.03.2023 року винесено постанову про адміністративне правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване в автоматичному режимі серія АА № 00006272 у якій зазначено, що 16.02.2023 року о 9 год 29 хв за адресою Н-01 Київ-Знам`янка, км. 206+200, автоматичним пунктом фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті зафіксовано транспортний засіб VOLVO FN днз НОМЕР_1 , відповідальною особою якого допущено рух транспортного засобу із перевищенням нормативних параметрів зазначених п.22.5 ПДР України: перевищення загальної маси транспортного засобу на 11,555% (4,622 тон), при дозволеній максимальній фактичній масі 40 тон, відповідальність за яке передбачена ч. 2 ст. 132-1 КУпАП. У даній постанові зазначено, що порушення скоїв ОСОБА_1 , Його притягнуто до адміністративної відповідальності та накладено стягнення у вигляді штрафу в розмірі 17000 гривень.

Вважає, що притягнення його до адміністративної відповідальності є неправомірним.

16.02.2023року автомобіль VOLVOFNднз НОМЕР_1 ,який напідставі свідоцтвапро реєстраціютранспортного засобу НОМЕР_2 належить ТОВ«СМГ-21»на спеціалізованому напівпричепіЕХО р.н. НОМЕР_3 ,який належитьСТОВ «ЛНЗ-АГРО» здійснював перевезення екскаватора з м. Сміла до м. Шпола на підставі товаро-транспортної накладної № 750671.

При складанні постанови серія АА № 00006272 від 14.03.2023 року позивач повідомлений не був. У постанові зазначено, що технічний засіб має назву WIM10.10, свідоцтво про повірку даного приладу діє до 16.06.2022 року. За допомогою технічного засобу було зафіксовано, що загальна маса 49580 кг, (фактичні зафіксовані параметри ТЗ); загальна маса 44622( виміряні з урахуванням похибки).

Також 14.03.2023 року старшим державним інспектором відділу впровадження систем автоматичної фіксації Савченком В.О. було винесено постанову про адміністративне правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване в автоматичному режимі, стосовно особи, яка має реєстрацію місця проживання на території України серія НОМЕР_4 , у якій зазначено, що 16.02.2023 року о 9 год 57 хв за адресою Н-01 Київ-Знам`янка км.198+300 зафіксовано транспортний засіб VOLVO FN днз НОМЕР_1 , відповідальною особою якою допущено рух транспортного засобу із перевищенням нормативних параметрів зазначених в п.22.5 ПДР України.

Про складання даної постанови позивача повідомлено не було. У даній постанові зазначено, що технічний засіб, яким в автоматичному режимі зафіксовано правопорушення має назву WIM9.9, свідоцтво про повірку даного приладу діє до 16.06.2022. За допомогою вищевказаного технічного засобу зафіксовано, що загальна маса 51146 (фактичні параметри ТЗ); загальна маса - 46031 кг (виміряні з урахування похибки).

Виходячи з вищевказаних даних, маса транспортного засобу за 28 хвилин руху без зупинки збільшилася приблизно на 1500 кг.

Даний факт ставить під сумнів правильність роботи технічних засобів WIM9.9 та WIM10.10, якими в автоматичному режимі було зафіксовано правопорушення виходячи з того, що свідоцтво на повірку даних приладів діє до 16.06.2022 року та вважає, що встановлені та зазначені в постанові серія АА №00006272 від 14.03.2023 року вагові параметри автомобіля можуть не відповідати фактичним обставинам і не можуть бути належним доказом у справі.

Також зазначає, що позивач ОСОБА_1 не є відповідальною особою, якою допущено перевищення нормативних параметрів зазначених п.22.5 ПДР України і він не може бути притягнутим до адміністративної відповідальності за дане правопорушення постільки, даний транспортний засіб зареєстровано за СП «ЛНЗ-АГРО».

Просить скасувати постанову про притягнення його до адміністративної відповідальності, поновити строки звернення до суду постільки до 07.06.2023 року він не був повідомлений про існування постанови від 14.03.2023 року.

Ухвалою Соснівського районного суду м. Черкаси від 19.06.2023 року відкрито провадження по справі та справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

28.06.2023 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якій відповідач просить відмовити у задоволенні вимог позивача посилаючись на те, що відповідач виконує функції габаритно-вагового контролю транспортних засобів та може накладати адміністративні стягнення. Механізм фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі визначено Порядком фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті. Перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм під час руху великоваговим транспортним засобом підтверджується загальними результатами зважування.

У постанові встановлено, що загальна маса 49580 кг і перевищення нормативних вагових параметрів транспортного засобу було встановлено із врахуванням допустимої похибки вагового комплексу і зафіксовано перевищення на 11,555% (4,622 тон) при дозволеній фактичній масі 40 тон і доводи позивача про невідповідність встановлених параметрів у постанові серія АА № 00006271 та постанові серія АА №00006272 не можуть бути взяті до уваги постільки наведені позивачем математичні розрахунки зроблені без врахування допустимої похибки пристрою, яка складає 10% щодо визначення загальної маси транспортного засобу.

Щодо роботи комплексного технічного засобу марки WIM10.10 сертифікат відповідності UA.TR.001 35211-21, 213-21, строк дії яких закінчився в період військового стану та протягом місяця після його припинення чи скасування, чинні на період воєнного і надзвичайного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування на всій території України або в окремих місцевостях. Майданчики WIM облаштовуються там, де рух транспортних засобів рівномірний і навіть рідкий вантаж, знаходиться у відносному спокої.

Низка відомостей, які обов`язково опрацьовуються під час винесення постанови про адміністративне правопорушення стосується особи, за якою зареєстровано транспортний засіб.

Підставою для внесення до Реєстру відомостей про належного користувача є електронна заява або заява, яка сформована та подана заявником, якою визначено належного користувача безпосередньо власником транспортного засобу у зв`язку з передачею фізичній чи юридичній особі транспортного засобу в користування.

Згідно з п.36 Порядку № 1197, внесення до ЄДРТЗ відомостей про належного користувача, який користується транспортним засобом на підставі тимчасового реєстраційного талону здійснюється у сервісному центрі МВС за заявою належного користувача. Внесенню до ЄДРТЗ підлягають лише власники транспортних засобів (фізичні та юридичні особи) або належні користувачі транспортних засобів, які несуть відповідальність за вчинення адміністративного правопорушення передбаченого ч.2 ст.132-1 КУпАП лише у випадку такого їх внесення до ЄДРТЗ. За відсутності відомостей про належного користувача, уповноваженій особі при розгляді справи надаються відомості про особу за якою зареєстровано транспортний засіб.

Внесення відомостей до ЄДРТЗ щодо належного користувача транспортного засобу є виключно правом особи, уповноваженої на подання відповідної заяви в порядку № 1197. При цьому невнесення відомостей до ЄДРТЗ щодо належного користувача транспортного засобу, незалежно від підстав такого невнесення викликає автоматичне визначення відповідальної особи за вчинення адміністративного правопорушення саме особу, за якою зареєстрований транспортний засіб або ж керівника юридичної особи, за якою він зареєстрований.

Постановою серія АА № 00006272 притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності та накладено штраф у розмірі 17000 гривень. Шляхом отримання інформації з ЄДРТЗ встановлено, що належним користувачем автомобіля VOLVO FN днз НОМЕР_1 є ОСОБА_1 . Місце реєстрації АДРЕСА_2 . Транспортний засіб належить ТОВ «ЕНВІО Україна», керівником якого є ОСОБА_1 .

Просили в позові позивачу відмовити.

30.06.2023 року від позивача надійшла відповідь на відзив в якому позивач зазначає, що прийнята постанова КМУ № 412 не змінює вплив навколишнього середовища на технічний стан та на працездатність приладу WIM10.10 під час його експлуатації і жодним чином не впливає на роботу приладу, яким було зафіксовано правопорушення, а тому вважає, що покази не повіреного належним чином технічного засобу не можуть бути належним доказом у справі.

14.07.2023 року від відповідача надійшли додаткові пояснення по справі в якій відповідач зазначає, що головним сервісним центром МВС надано відповідь на запит Укртрансбезпеки стосовно надання інформації про власника та належного користувача транспортного засобу VOLVO FN днз СА17411К. Відповідно до інформації, транспортний засіб зареєстрований на праві власності з 02.06.2022 року по теперішній час за ТОВ «ЕНВІО Україна», керівником якої є ОСОБА_1 . Відомості про належного користувача не вносилися, незважаючи на те, що транспортний засіб переданий у користування іншій юридичній особі.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Постановою головного спеціаліста відділу впровадження систем автоматичної фіксації порушень Департаменту державного контролю за безпекою на наземному транспорті Дмитренком М.О., серія АА № 00006272 від 14.03.2023 року, притягнуто до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за адміністративне правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване в автоматичному режимі у якій зазначено, що 16.02.2023 року о 9 год 29 хв за адресою Н-01 Київ -Знам`янка, км. 206+200, автоматичним пунктом фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті зафіксовано транспортний засіб VOLVO FN днз НОМЕР_1 , відповідальною особою якого допущено рух транспортного засобу із перевищенням нормативних параметрів зазначених п.22.5 ПДР України: перевищення загальної маси транспортного засобу на 11,555% (4,622 тон), при дозволеній максимальній фактичній масі 40 тон, відповідальність за яке передбачена ч. 2 ст. 132-1 КУпАП з накладенням адміністративного стягнення в сумі 17000 гривень

Не погоджуючись із вказаною постановою, позивач звернувся з позовом до суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльність автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт», згідно з ч. 12 ст. 6 якого державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Частиною другою статті 29 Закону України «Про дорожній рух» визначено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмірі плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

У силу п. 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізником Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху України, на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідно до п. 3 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок № 879) габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.

Отже, положеннями чинного законодавства визначені повноваження Укртрансбезпеки щодо контролю за рухом транспортних засобів з перевищенням габаритно-вагових параметрів, а також порядок здійснення такого контролю.

Указане узгоджується з правовою позицією, викладеною у постанові Великої Палати від 12.02.2020 у справі № 917/210/19.

Відповідно до ст. 132-1 КУпАП порушення правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, правил проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами - тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, уповноважених з питань безпеки перевезення небезпечних вантажів, громадян - суб`єктів господарської діяльності - у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм під час руху великогабаритними і великоваговими транспортними засобами автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами тягне за собою накладення штрафу в розмірі: п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно; однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20%; двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20%, але не більше 30%; трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30%. Ухилення або відмова від проходження габаритно-вагового контролю, а так само перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, розташування транспортних засобів на проїзній частині, вчинення правопорушень, передбачених частиною шостою статті 121 цього Кодексу, в зоні габаритно-вагового контролю - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Примітка. Дія частини першої цієї статті не поширюється на правопорушення, пов`язані з перевищенням габаритних та/або вагових параметрів. Підставою для звільнення від відповідальності, передбаченої частинами першою і другою цієї статті, є наявність дозволу на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Позивач посилаєтьсяна те,що технічний засіб WIM10.10, якими в автоматичному режимі було зафіксовано правопорушення виходячи з того, що свідоцтво на повірку даних приладів діє до 16.06.2022 року та вважає, що встановлені та зазначені в постанові серія АА №00006272 від 14.03.2023 року вагові параметри автомобіля можуть не відповідати фактичним обставинам і не можуть бути належним доказом у справі.

Як вбачається з оскаржуваної постанови при проведенні вагового контролю використовувався технічних засіб WIM10.10, сертифікат відповідності UA.TR.001 35211-21, 213-21. Свідоцтво про повірку даного пристрою діє до 16.06.2022 року.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 412 від 05.04.2022 року «Про деякі питання повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки в умовах воєнного стану» позитивні результати періодичної, позачергової повірки та повірки після ремонту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, засвідчені відбитком повірочного тавра на таких засобах чи записом з відбитком повірочного тавра у відповідному розділі експлуатаційних документів та/або оформлені свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, строк дії яких закінчився в період військового стану та протягом місяця після його припинення чи скасування, чинні на період воєнного і надзвичайного стану та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування на всій території України або в окремих місцевостях.

Відповідачем надані копії сертифікатів технічних засобів. На даний час в Україні діє військовий стан. Таким чином, твердження позивача щодо невідповідності роботи комплексного технічного засобу марки WIM10.10 не може бути взято судом до уваги, постільки технічний засіб фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі відповідають вимогам встановленим чинним законодавством України.

Отже, оскаржувана постанова містить посилання на технічний засіб, номер свідоцтва про його повірку та строк його дії, що призводить до можливості його точної ідентифікації, а також вимірювальна техніка за своїми характеристиками відповідає вимогам ДСТУ, враховує гранично допустимі похибки при зважуванні.

Відповідно до п. 3 Інструкції з оформлення уповноваженими посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксовані в автоматичному режимі, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 27.09.2021 № 512, (далі - Інструкція № 512) під час опрацювання матеріалів інформаційного файлу та встановлення факту вчинення адміністративного правопорушення, розгляд якого віднесено до компетенції Державної служби України з безпеки на транспорті, уповноважена посадова особа виносить сформовану системою в автоматичному режимі постанову без складання протоколу про адміністративне правопорушення. Постанова по справі про адміністративне правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване в автоматичному режимі стосовно особи, яка має реєстрацію місця проживання/перебування (місцезнаходження юридичної особи) на території України, оформлюється відповідно до додатка 1 до цієї Інструкції.

Відповідно до ст. 283 КУпАП постанова по справі про адміністративне правопорушення повинна мітити: найменування органу (прізвище, ім`я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову; дату розгляду справи; відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування; опис обставин, установлених під час розгляду справи; зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення; прийняте у справі рішення.

Постанова по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі в автоматичному режимі, або про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксоване в режимі фотозйомки (відеозапису), крім даних, визначених частинами другою і третьою цієї статті, повинна містити відомості про адресу веб-сайту в мережі Інтернет, на якому особо може ознайомитися із зображенням чи відеозаписом транспортного засобу в момент вчинення адміністративного правопорушення, ідентифікатор для доступу до зазначеної інформації та порядок звільнення від адміністративної відповідальності.

Згідно з п. 4 Інструкції № 512 під час опрацювання матеріалів інформаційного файлу з використанням системи уповноважена посадова особа з`ясовує: наявність фактичних даних учинення адміністративного правопорушення, ознаки якого зафіксовані на фотознімках, відеозаписі (за наявності) в інформаційному файлі; відповідність символів номерного знака транспортного засобу на отриманих фотознімках, відеозаписі (за наявності) символам, розпізнаним системою; наявність та повноту інформації про зафіксований транспортний засіб; відповідність типу, марки та моделі зафіксованого транспортного засобу його реєстраційним даним, отриманим із системи; наявність у системі інформації про те, що до моменту вчинення правопорушення зафіксований транспортний засіб вибув із володіння особи, зазначеної у статті 14-3 КУпАП, внаслідок протиправних дій інших осіб або щодо протиправного використання іншими особами номерних знаків, що належать цьому транспортному засобу; наявність та повноту інформації про особу, зазначену у статті 14-3 КУпАП, зафіксованого транспортного засобу; наявність інформації про обставини, що виключають адміністративну відповідальність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; наявність і відповідність дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, або документу про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Опрацювання матеріалів інформаційного файлу здійснюється в один або два етапи (рівні) залежно від наявності та повноти інформації про зафіксований транспортний засіб або про особу, яка притягається до відповідальності, а також оцінки інших матеріалів інформаційного файлу у справі про адміністративне правопорушення.

Відповідно до п. 5, 6 Інструкції № 512 зафіксовані в автоматичному режимі, на першому етапі (рівні) за результатами опрацювання матеріалів інформаційного файлу уповноважена посадова особа:

1) за наявності відомостей у справі про адміністративне правопорушення стосовно осіб, зазначених у частинах першій та другій статті 14-3 КУпАП, щодо відповідності символів номерного знака зафіксованого транспортного засобу, наявності та повноти інформації про зафіксований транспортний засіб та відповідальну особу або особу, яка ввезла такий транспортний засіб на територію України, відсутності інформації про протиправне використання зафіксованого транспортного засобу або його номерних знаків іншими особами та відсутності обставин, що виключають адміністративну відповідальність особи, виносить із використанням засобів системи постанову, зміст якої відповідає вимогам статті 283 КУпАП, з підтвердженням прийнятого рішення шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису та створення кваліфікованої електронної печатки;

2) у разі потреби додаткової перевірки фактичних даних учинення адміністративного правопорушення, відсутності достовірної та/або повної інформації щодо зафіксованого транспортного засобу, особи, яка притягається до відповідальності, постанову не виносить, а матеріали адміністративної справи невідкладно передає з використанням засобів системи на другий етап (рівень) іншій уповноваженій посадовій особі із зазначенням підстав передання для продовження їх розгляду шляхом детального опрацювання та уточнення наявних матеріалів інформаційного файлу, іншої інформації стосовно транспортного засобу та особи, яка притягається до відповідальності, отриманої із системи, з подальшим прийняттям відповідного рішення;

3) невідкладно передає з використанням засобів системи в автоматизовному режимі таку інформацію до відповідної функціональної підсистеми єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України (далі - ФП ЄІС МВС). При цьому постанова не виноситься.

На другому етапі (рівні) уповноважена посадова особа опрацьовує не пізніше 2-х місяців з дня вчинення правопорушення, передані на розгляд з першого етапу (рівня) матеріали інформаційного файлу, аналізує їх та у разі потреби уточнює необхідні відомості для прийняття рішення у справі шляхом отримання інформації відповідно до законодавства та за результатами опрацювання:

1) у разі наявності у матеріалах інформаційного файлу відомостей про вчинення адміністративного правопорушення, відсутності в матеріалах інформаційного файлу даних про протиправне використання зафіксованого транспортного засобу або його номерних знаків іншими особами, відсутності обставин, визначених статтею 247 КУпАП, з використанням засобів системи виносить адміністративну постанову, зміст якої відповідає вимогам статті 283 КУпАП, з накладенням кваліфікованого електронного підпису;

2) за наявності хоча б однієї з обставин, визначених статтею 247 КУпАП, закриває провадження у справі без винесення постанови з унесенням відповідної інформації до системи та накладенням кваліфікованого електронного підпису;

3) у разі отримання відомостей про протиправне використання зафіксованого транспортного засобу або його номерних знаків іншими особами невідкладно передає в автоматизованому режимі таку інформацію до ФП ЄІС МВС з метою інформування відповідних органів (підрозділів) Національної поліції України для прийняття рішення згідно із законодавством. При цьому постанова не виноситься.

Таким чином, згідно з п. 3 розділу ІІ цієї Інструкції, під час опрацювання матеріалів інформаційного файлу та встановлення факту вчинення адміністративного правопорушення, розгляд якого віднесено до компетенції Державної служби України з безпеки на транспорті, уповноважена посадова особа виносить сформовану системою у автоматичному режимі постанову без складання протоколу про адміністративне правопорушення. Постанова по справі про адміністративне правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване в автоматичному режимі стосовно особи, яка має реєстрацію місця проживання/перебування (місцезнаходження юридичної особи) на території України, оформлюється відповідно до додатка 1 до цієї Інструкції.

Вказане свідчить, що Інструкцією затверджено лише форму, а не вимоги до змісту постанови. Дана форма визначає перелік інформаційних даних, які можуть міститися в постанові в залежності від обставин вчинення порушення.

Постанова по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі в автоматичному режимі, або про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксоване в режимі фотозйомки (відеозапису), крім даних, визначених частинами другою і третьою цієї статті, повинна містити відомості про адресу веб-сайту в мережі Інтернет, на якому особа може ознайомитися із зображенням чи відеозаписом транспортного засобу в момент вчинення адміністративного правопорушення, ідентифікатор для доступу до зазначеної інформації та порядок звільнення від адміністративної відповідальності.

Враховуючи вищевикладене, зміст постанови відображає усі істотні ознаки складу адміністративного правопорушення та винесена уповноважено особою в строк, передбачений ст. 38 КУпАП для накладення адміністративного стягнення за адміністративне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 132-1 КУпАП.

За приписами ст. 33 Закону України «Про автомобільні дороги» рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженням з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 18.01.2001 № 30, транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у п. 22.5 Правил дорожнього руху.

Згідно з п. 22.5 ПДР за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні- 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Відсоткове значення перевищення максимально допустимої маси транспортних засобів отримується з врахуванням допустимої похибки вимірювання вагового комплексу, яка складається до 10% щодо визначення загальної маси транспортного засобу, та 16% щодо навантаження на осі.

Можлива максимальна дозволена похибка автоматичного комплексу габаритно-вагового контролю, відсоткове перевищення загальної маси транспортного засобу здійснюється за формулою: (Мфакт-Ммакс-10%*Мфакт)/Ммакс)*100, (Мфакт - фактична маса транспортного засобу, зафіксована в автоматичному режимі; Ммакс - максимально допустима п. 22. Правил дорожнього руху України, загальна маса транспортного засобу), а навантаження на строєні осі за формулою: (Мфакт-Ммакс-16%*Мфакт)/Ммакс)*100.

Механізм фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі визначений Порядком фіксації адміністративних правопорушень у сфері безпеки на автомобільному транспорті в автоматичному режимі, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2019 №1174 (надалі - Порядку № 1174).

Згідно з п. 11-12 Порядку № 1174 автоматичні пункти, якими правопорушення, передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення, забезпечують, зокрема, вимірювання навантажень, що припадають на кожну вісь транспортного засобу та вимірювання загальної маси транспортного засобу.

Відповідно до п. 8 Порядку № 1174 вимоги до технічних засобів автоматичних пунктів визначаються Технічним регламентом засобів вимірювальної техніки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 № 163.

Доводи позивачапро те,що підчас фіксації правовпорушеннямаса транспортного засобу за 28 хвилин руху без зупинки збільшилася приблизно на 1500 кг, постільки показала за даний час різну вагу є необґрунтованими.

Перевищення нормативних вагових параметрів транспортного засобу, визначених п.22.5 ПДР України встановлено із врахуванням допустимої похибки вагового комплексу, як це передбачено ДСТУ OIML R 134-1:2010. Отже, відсоткове та натуральне значення перевищення максимально допустимої маси транспортних засобів отримується з врахуванням допустимої похибки вимірювання вагового комплексу, яка складає до 10% щодо визначення загальної маси транспортного засобу і наведені позивачем математичні розрахунки не можуть братися до уваги, постільки вони зроблені без врахування допустимої похибки пристрою.

Слід звернути увагу, відповідно до п. 12.5 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363, для транспортування вантаж треба рівномірно розміщувати в кузові таким чином, щоб не була порушена стійкість автомобіля і не утруднювалося керування ним. Вантаж не повинен зміщуватися під час руху, випадати з кузова, волочитися і створювати небезпеку для пішоходів та інших учасників дорожнього руху.

З метою збереження автомобільних доріг від руйнування через значні навантаження на дорожнє покриття законодавцем установлено заборону перевезення вантажів транспортними засобами та їх составами, що перевищують установлені параметри фактичної маси та навантаження на вісь (осі).

У контексті п. 22.5 ПДР перевізник, зважаючи на особливості та характер вантажу, зобов`язаний обрати вагу, яка не перевищуватиме як повну масу транспортного засобу, так і навантаження на осі.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 24 липня 2019 року у справі № 803/1540/16.

Таким чином, перевезення рухомого чи сипучого вантажу не може зумовлювати перенавантаження на осі.

Отже, факт перевищення позивачем нормативних параметрів транспортних засобів, визначених п. 22.5 ПДР, доведено належними, допустимими та достовірними доказами, що пов`язані із правомірністю порядку проведення габаритно-вагового контролю, а також використання при проведенні останнього належного технічного приладу.

Посилання позивача ОСОБА_1 на те, що він не є відповідальною особою, якою допущено перевищення нормативних параметрів зазначених п.22.5 ПДР України і він не може бути притягнутим до адміністративної відповідальності за дане правопорушення постільки, даний транспортний засіб зареєстровано за СП «ЛНЗ-АГРО» є не обгрунтованими виходячи з наступного.

Низка відомостей, які обов`язково опрацьовуються під час винесення постанови про адміністративне правопорушення стосується особи, за якою зареєстровано транспортний засіб.

Підставою для внесення до Реєстру відомостей про належного користувача є електронна заява або заява, яка сформована та подана заявником, якою визначено належного користувача безпосередньо власником транспортного засобу у зв`язку з передачею фізичній чи юридичній особі транспортного засобу в користування.

Згідно з п.36 Порядку № 1197, внесення до ЄДРТЗ відомостей про належного користувача, який користується транспортним засобом на підставі тимчасового реєстраційного талону здійснюється у сервісному центрі МВС за заявою належного користувача. Внесенню до ЄДРТЗ підлягають лише власники транспортних засобів (фізичні та юридичні особи) або належні користувачі транспортних засобів, які несуть відповідальність за вчинення адміністративного правопорушення передбаченого ч.2 ст.132-1 КУпАП лише у випадку такого їх внесення до ЄДРТЗ. За відсутності відомостей про належного користувача, уповноваженій особі при розгляді справи надаються відомості про особу за якою зареєстровано транспортний засіб.

Внесення відомостей до ЄДРТЗ щодо належного користувача транспортного засобу є виключно правом особи, уповноваженої на подання відповідної заяви в порядку № 1197. При цьому невнесення відомостей до ЄДРТЗ щодо належного користувача транспортного засобу, незалежно від підстав такого невнесення викликає автоматичне визначення відповідальної особи за вчинення адміністративного правопорушення саме особу, за якою зареєстрований транспортний засіб або ж керівника юридичної особи, за якою він зареєстрований.

Відповідно до підпункту 4 пункту 2 Порядку 1145, належним користувачем є фізична особа, яка на законних підставах користується транспортним засобом, що їй не належить, а також керівник юридичної особи, або працівник, визначений керівником юридичної особи, яка є власником транспортного засобу, які в разі внесення щодо них відомостей до реєстру несуть відповідно до ст. 14-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення відповідальність за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, або за порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйоки (відеозапису).

З відповіді головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України вбачається, що транспортний засіб VOLVO FN днз СА17411К зареєстрований на праві власності з 02.06.2022 року по теперішній час на ТОВ «ЕНВІО Україна» ( код ЄДРПОУ 39261682), керівником якої згідно витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є ОСОБА_1 .

Позивачем надана довідка Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Черкаській області від 05.07.2023 року № 31/23-1457 відповідно до якої станом на 14.03.2023 року за ОСОБА_1 транспортні засоби серед зареєстрованих не значаться та на праві приватної власності за ОСОБА_1 автомобіль VOLVO FN днз СА17411К не зареєстровано.

Дана довідка не може бути підставою для скасування постанови, так як зазначалось вище, автомобіль зареєстрований на праві власності з 02.06.2022 року по теперішній час за ТОВ «ЕНВІО Україна» ( код ЄДРПОУ 39261682), керівником якої згідно витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є ОСОБА_1 . Відомостей щодо належного користувача не вносилися, незважаючи на те, що транспортний засіб перебуває у користуванні іншої юридичної особи.

Таким чином, перевезення рухомого чи сипучого вантажу не може зумовлювати перенавантаження на осі.

Отже, факт перевищення позивачем нормативних параметрів транспортних засобів, визначених п. 22.5 ПДР, доведено належними, допустимими та достовірними доказами, що пов`язані із правомірністю порядку проведення габаритно-вагового контролю, а також використання при проведенні останнього належного технічного приладу.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що постанова у справі про адміністративне правопорушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті, зафіксоване в автоматичному режимі, стосовно позивача є правомірною і підстав для її скасування не встановлено.

Суд вважає поважними причини пропуску позивача зі зверненням до суду з даним позовом, а тому вважає за необхідне їх поновити.

Керуючись ст.ст. 241-246, 286, 293 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання дій протиправними та скасування постанови про адміністративне правопорушення залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів.

Головуючий Пироженко В.Д.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ).

Відповідач: Державна служба України з безпеки на транспорті (м. Київ, вул. Антоновича, 51, код ЄДРПОУ 39816845).

Повний текст рішення складений 12.09.2023

СудСоснівський районний суд м.Черкас
Дата ухвалення рішення12.09.2023
Оприлюднено14.09.2023
Номер документу113406659
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них дорожнього руху

Судовий реєстр по справі —712/5955/23

Рішення від 12.09.2023

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Пироженко (В.Д.) В. Д.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Пироженко (В.Д.) В. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні