Справа №:755/12026/23
Провадження №: 1-кс/755/2487/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" вересня 2023 р. Дніпровський районний суд міста Києва (далі Суд) у складі слідчої судді ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 та сторін кримінального провадження: прокурора ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у місті Києві клопотання старшого слідчого в ОВС 1 відділу СУ ГУ Служби безпеки України в АР Крим ОСОБА_5 про надання дозволу на проведення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 04 січня 2023 року за № 42023010000000004 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 Кримінального кодексу (далі КК) України, установив:
І. СУТЬ КЛОПОТАННЯ
До слідчого судді цього місцевого надійшло вказане клопотання слідчого, котре погоджене з прокурором у кримінальному провадженні - прокурором відділу нагляду за додержанням законів регіональним органом безпеки та процесуального керівництва і публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях щодо злочинів, вчинених в умовах збройного конфлікту прокуратури АР Крим та м. Севастополя ОСОБА_3 про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування у наведеному кримінальному провадженні стосовно підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за його підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України.
У клопотанні вказується, що СУ ГУ СБ України в АР Крим (адреса управління з 23 травня 2023 року, згідно даних ЄДР юридичних осіб, ФОП та громадських формувань, - м. Київ, вул. Поправки Юрія, буд. 14-А) здійснюється досудове розслідування цього кримінального провадження у ході якого встановлено, що громадянин України ОСОБА_6 перебуваючи на тимчасово окупованій території України, у м. Сімферополь, будучи засновником і директором ТОВ «НЬЮ АВТО ЛЕНД», діючи від імені цієї юридичної особи, здійснив провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором - РФ та незаконними органами окупаційної влади АР Крим, а саме т.зв. «Федеральным казенным учреждением «Центр хозяйственного и сервисного обеспечения Министерства внутренних дел по Республике Крым», створеним на тимчасово окупованій території, зокрема, на виконання п`яти «государственных контрактов» № 2222188100232009102030868/ 0875100005522000056- 61859 від 19 вересня 2022 року, № 2222188100322009102030868/ 0875100005522000082- 65171 від 18 листопада 2022 року, № 2223188100352009102030868/ 0875100005522000087- 66812 від 05 грудня 2022 року, № 2222188100362009102030868/ 0875100005522000090- 67275 від 12 грудня 2022 року та № 2323188100092009102030868/ 0875100005523000007- 79461 від 28 лютого 2023 року, надавши послуги з діагностики, технічного обслуговування та ремонту службових автотранспортних засобів для потреб «ФКУ «ЦХиСО МВД по Республике Крым» (у рамках державного оборонного замовлення з метою забезпечення державної програми озброєння) на загальну суму 33 561 431,93 російських рублів, що підтверджується наявною інформацією, викладеною на «Официальном сайте единой информационной системы в сфере закупок в информационной-телекоммуникационной сети интернет» (http://zakupki.gov.ru), чим реалізував злочинний умисел, направлений на провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.
05 квітня 2023 року ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого ч.4 ст.111-1 КК України та 28 липня 2023 року складено письмове повідомлення про зміну раніше повідомленої підозри у вчиненні все того ж злочину.
29 липня 2023 року, у зв`язку з тим, що ОСОБА_6 перебуває на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим, письмове повідомлення про зміну раніше повідомленої підозри було йому вручено у спосіб, передбачений КПК України для вручення повідомлень, тобто шляхом опублікування повідомлення про підозру в газеті «Урядовий кур`єр» (№ 152 від 29 липня 2023 року) та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора (протокол огляду від 31 липня 2023 року).
Окрім того, 04 серпня 2023 року ОСОБА_6 , на зареєстрований ним аккаунт у програмі-месенджері «WatsApp», додатково направлено сканкопію повного тексту повідомлення про зміну раніше повідомленої підозри, а також листа з відповідним повідомленням та повісткою про виклик, якою викликано для проведення слідчих дій до органу досудового розслідування (див. протокол огляду від 17 серпня 2023 року).
При цьому, ще 12 квітня 2023 року у зв`язку з тим, що підозрюваний ОСОБА_6 переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності його оголошено в розшук.
Розшук був обумовлений тим, що повістки про виклик на 10, 11 та 12 квітня 2023 року у відношенні підозрюваного опубліковано в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження - газеті «Урядовий кур`єр», випуск № 69 (за 07 квітня 2023 року) та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора, однак до слідчих органів останній не прибув, про причини неявки не інформував.
Нині підозрюваний переховується від органів досудового розслідування на тимчасово окупованій території АР Крим, з метою ухилення від кримінальної відповідальності, що підтверджується матеріалами оперативного підрозділу.
Водночас, у кримінальному провадженні проведено всі можливі слідчі, а також негласні слідчі (розшукові) дії, спрямовані на встановлення у провадженні обставин регламентованих ст. 9 КПК України.
Зібрані під час досудового розслідування докази є достатніми для складання обвинувального акту, однак завершити досудове розслідування не виявляється за можливе, оскільки підозрюваний переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території АР Крим з метою ухилення від кримінальної відповідальності.
Отже, наявні підстави, з числа регламентованих ст. 297-1, 297-2, 297-4, 297-5 КПК України, для надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування у цьому кримінальному провадженні.
ІІ. ПОЗИЦІЇ СТОРІН
Відповідно до ч. 1 ст. 297-3 КПК України клопотання про здійснення спеціального досудового розслідування розглядається слідчим суддею за участі особи, яка подала клопотання, та захисника.
В цьому провадженні в судовому засіданні особи вказані в ч. 1 ст. 297-3 КПК України зазначили таке:
? прокурор групи прокурорів - прокурор відділу нагляду за додержанням законів регіональним органом безпеки та процесуального керівництва і публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях щодо злочинів, вчинених в умовах збройного конфлікту прокуратури АР Крим та м. Севастополя ОСОБА_3 подане клопотання підтримала, з наведених у ньому передумов;
? захисник підозрюваного - адвокат ОСОБА_4 вважав за необхідне клопотання відхилити, позаяк відсутні ґрунтовні підстави вважати, що його клієнт набув статусу підозрюваного.
ІІІ. КРИМІНАЛЬНЕ ПРОЦЕСУАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО
Кримінальний процесуальний кодекс України
Стаття 297-1. Загальні положення спеціального досудового розслідування
1. Спеціальне досудове розслідування (in absentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень цієї глави.
2. Спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених статтями […] 111, 111-1 […] Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, […], з метою ухилення від кримінальної відповідальності […].
Стаття 297-4. Вирішення питання про здійснення спеціального досудового розслідування
1. Слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про здійснення спеціального досудового розслідування, якщо прокурор, слідчий не доведе, що підозрюваний переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, […], з метою ухилення від кримінальної відповідальності […].
2. Під час вирішення питання про здійснення спеціального досудового розслідування слідчий суддя зобов`язаний врахувати наявність достатніх доказів для підозри особи щодо якої подано клопотання у вчиненні кримінального правопорушення.
3. За наслідками розгляду клопотання слідчий суддя постановляє ухвалу, в якій зазначає мотиви задоволення або відмови у задоволенні клопотання про здійснення спеціального досудового розслідування.
ІV. ОЦІНКА СЛІДЧОГО СУДДІ
Вирішуючи питання про здійснення спеціального досудового розслідування щодо підозрюваного у кримінальному провадженні, слідчий суддя повинен встановити такі обставини:
1) чи передбачає КПК України спеціальне досудове розслідування щодо злочину, який розслідується у межах кримінального провадження, в якому подане клопотання;
2) факт набуття особою статусу підозрюваного в цьому кримінальному провадженні;
3) наявність достатніх доказів для підозри особи у вчиненні кримінального правопорушення;
4) чи переховується підозрюваний від органів досудового розслідування та суду на тимчасово окупованій території України, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та якими доказами це підтверджується.
Для здійснення спеціального досудового розслідування (in absentia) повинні бути наявними усі зазначені підстави і відсутність хоча б однієї виключає можливість здійснення кримінального провадження у такому порядку.
Отже, відповідаючи на питання, котрі постали перед судом в цій справі, слідча суддя зауважує таке:
(і) щодо правової кваліфікації кримінального правопорушення
Встановлено, що досудове розслідування здійснюється за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України.
Отже, ч. 2 ст. 297-1 КПК України передбачається можливість здійснення спеціального досудового розслідування щодо інкримінованого злочину у вказаному кримінальному провадженні.
(іі) щодо набуття статусу підозрюваного
Згідно з ст. 42 КПК України підозрюваним є особа, якій у порядку, передбаченому ст. 276-279 цього Кодексу, повідомлено про підозру, особа, яка затримана за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, або особа, щодо якої складено повідомлення про підозру, однак його не вручено їй внаслідок не встановлення місцезнаходження особи, проте вжито заходів для вручення у спосіб, передбачений цим Кодексом для вручення повідомлень.
Велика Палата Верховного Суду у поставі від 11 грудня 2019 року у справі № 536/2475/14-к зазначила, що викладена в письмовому повідомленні підозра служить підґрунтям для виникнення системи кримінально-процесуальних відносин та реалізації засади змагальності у кримінальному провадженні. З моменту повідомлення особі про підозру слідчий, прокурор набувають щодо підозрюваного додаткових владних повноважень, а особа, яка отримала статус підозрюваного, набуває процесуальних прав та обов`язків, визначених ст. 42 КПК України.
Дотримання прав особи при врученні їй складеного щодо неї повідомлення про підозру, у разі тимчасової відсутності такої особи за місцем її проживання та за відсутності відомостей про її місце перебування, зважаючи на приписи ч. 1 ст. 42, ст. 135 КПК України, полягає не у фактичному врученні такого повідомлення (процесуального документа), а у вжитті органом досудового розслідування усіх можливих заходів для того, щоб така особа могла дізнатися про факт складання такого повідомлення про підозру щодо неї та суть викладених у ньому обставин не тільки від правоохоронних органів чи суду, а й з інших, доступних для неї джерел.
Відповідно до ч. 8 ст. 135 КПК України повістка про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, у випадку обґрунтованої неможливості вручення їй такої повістки згідно з ч. 1, 2, 4 - 7 цієї статті, публікується в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
З матеріалів клопотання вбачається, що повідомлення про підозру опубліковано на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора та в газеті Кабінету Міністрів України «Урядовий кур`єр».
Васпекті встановлення факту повідомлення, слід зауважити, що у національному законодавстві та судовій практиці може застосовуватися такий засіб юридичної техніки, як юридична фікція (legal fiction), тобто умовно прийнятий факт, що не може бути спростований у процесі доказування та беззаперечно приймається за істину (має імперативний характер), зовнішньою формою якого є норми матеріального та процесуального права, оскільки застосування юридичних фікцій має на меті забезпечення принципу правової визначеності та, головним чином, спрямовано на фіксацію виконання уповноваженим суб`єктом певного обов`язку у визначених законом випадках.
Отже, слідчий суддя вважає, що у провадженні доведено вжиття можливих заходів для доведення до відома підозрюваної особи фактів складання повідомлення про підозру щодо неї та суть викладених у ньому обставин у порядку, передбаченому КПК України.
(ііі) щодо наявності "обґрунтованої підозри"
Національне законодавство не містить визначення поняття обґрунтованої підозри, однак відповідно до ч. 5 ст. 9 КПК України кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини "розумна підозра у вчиненні кримінального злочину, про яку йдеться у ст. 5 п.1(с) Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини, передбачає "наявність обставин або відомостей, які переконали б неупередженого спостерігача, що ця особа, можливо, вчинила злочин" (див. рішення «O'Hara v. United Kingdom», заява № 37555/97, від 16 жовтня 2001 року, п. 34, https://hudoc.echr.coe.int/rus?i=001-59721).
Слід зазначити, що на даній стадії кримінального провадження слідчий суддя не вирішує питання винуватості особи у вчиненні кримінального правопорушення, які вирішуються судом при ухваленні вироку, а лише встановлює наявність обставин підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, що може слугувати підставою, у разі наявності обставин, передбачених ст. 297-1 КПК України, для надання дозволу на проведення спеціального досудового розслідування, на підставі поданих стороною обвинувачення до клопотання матеріалів.
Відповідно до ч. 4 ст. 111-1 КК України згідно із Законом № 2108-IX від 03.03.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність», котра діє з 15 березня 2022 року, слідує, що кримінально караним є в т.ч. провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.
Під господарською діяльністю, у розрізі ст. 111-1 КК України, розуміється діяльність суб`єктів господарювання спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Також враховуючи, зокрема, постанову Верховної Ради України від 27 січня 2015 року № 129-VIII, Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/20223, затверджений Законом України № 2102-IX від 24 лютого 2022 року, Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (далі Закон), державною агресором є РФ.
При цьому, зважаючи на те, що законодавець не визначив переліку суб`єктів, що конкретно вважаються представниками держави-агресора, а застосував загальну вказівку «провадження господарської діяльності», слідча суддя вважає за необхідне трактувати цю норму у широкому значенні. Таким чином, заборонено здійснення суб`єктам господарювання будь-якої господарської діяльності у співпраці з окупаційною владою та будь-якими резидентами держави-агресора котрими в свою чергу слід уважати усіх тих, котрі створені за законодавством РФ.
Слова «у взаємодії з державою-агресором» означають провадження господарської діяльності за відповідними договорами.
У цій ситуації йдеться про провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором після 15 березня 2022 року за контрактом. Особливістю даних «государственных контрактов» згідно Федерального закону РФ від 05.04.2013 року № 44-Ф3 «О контрактной системе в сфере закупок товаров, работ, услуг для обеспечения государственных и муниципальных нужд» є те, що дані контракти укладаються для забезпечення державних та муніципальних потреб, отже усі вони (укладені згідно цього закону рф), є контрактами, котрі відповідають критеріям «провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором».
Понад це, в чинній редакції ч. 4 ст. 111-1 КК України її словесно-граматичне тлумачення, на переконання суду, сформоване у порядку ст. 94 КПК України,не вказує на те, що не може бути суб`єктом вчинення цього злочину засновник (громадянин України) юридичної особи, яка знаходиться та здійснює господарську діяльність на території РФ або ж її керівник (громадянин України).
Отже, дослідивши матеріали клопотання слідча суддя вважає, що прокурором доведено наявність достатніх підстав вважати, що підозрювана особа в цій справі може бути причетним до вчинення злочину, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 КК України, що стверджується, зокрема:
- витягом з «Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», про те, що громадянин України ОСОБА_6 є засновником та керівником ТОВ "АВТО-ЛЕНД ЛТД" (код ЄДРПОУ 38829544, юридична адреса Україна, 95051, Автономна Республіка Крим, місто Сімферополь, вулиця Елеваторна, будинок 3А), із розміром частки засновника (учасника): 5000,00 грн., що складає 50% статутного фонду. Основним видом економічної діяльності зазначено «45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів»;
- копією реєстраційної картки на проведення державної реєстрації ТОВ "АВТО-ЛЕНД ЛТД" (код ЄДРПОУ 38829544, юридична адреса Україна, 95051, Автономна Республіка Крим, м. Сімферополь, вул. Елеваторна, буд. 3А);
- копією картки платника податків громадянина України ОСОБА_6 ;
- випискою з «Единого государственного реестра юридических лиц» щодо незаконної реєстрації ОСОБА_6 на ТОТ України АР Крим відповідно до законодавства РФ підприємства «Общество с ограниченной ответственностью «НЬЮ АВТО ЛЕНД» (ОГРН рф: 1199112002990, ИНН РФ: 9102252645, КПП РФ: 910201001), за адресою: Автономна Республіка Крим (тимчасово окупована територія України), м. Сімферополь, вул. Елеваторна, буд. 3А, прим. 6;
- відповіддю Офісу Президента України від 20 квітня 2023 року № 45-01/366 на запит слідчого, про те, що матеріали стосовно припинення громадянства України ОСОБА_6 на розгляд Комісії при Президентові України з питань громадянства у встановленому порядку не надходили;
- відповіддю Державної прикордонної служби України від 13 квітня 2023 року № 91-17005/18/23-вих на запит слідчого, про те, що за результатами перевірки інформації, що зберігається в базі даних, який містить відомості щодо перетину ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , лінії розмежування в КПВВ «Чаплинка» у 2019 році, останній з яких датований 19 груднем 2019 року;
- протоколом огляду від 18 березня 2023 року інформації у мережі Інтернет, а саме щодо незаконної реєстрації ОСОБА_6 на ТОТ України АР Крим відповідно до законодавства РФ підприємства «Общество с ограниченной ответственностью «НЬЮ АВТО ЛЕНД» (ОГРН РФ: 1199112002990, ИНН РФ: 9102252645, КПП рф: 910201001), за адресою: Автономна Республіка Крим (тимчасово окупована територія України), м.Сімферополь, вул. Елеваторна, буд. 3А, прим. 6, а також укладання та виконання ним від імені цієї фірми «государственного контракта» №2223188100352009102030868/ 0875100005522000087-66812 від 05.12.2022 з т.зв. «Федеральным казенным учреждением «Центр хозяйственного и сервисного обеспечения Министерства внутренних дел по Республике Крым» (рос.скороч. «ФКУ «ЦХиСО МВД по Республике Крым») на предмет надання послуг з діагностики, технічного обслуговування та ремонту службових автотранспортних засобів іноземного виробництва для потреб «ФКУ «ЦХиСО МВД у по Республике Крым» у 2023 році, в рамках державного оборонного замовлення з метою забезпечення державної програми озброєння на загальну суму 7 542 250, 00 російських рублів;
- протоколом огляду від 24 липня 2023 року інформації у мережі Інтернет, а саме щодо укладання та виконання ОСОБА_6 від імені «ООО «НЬЮ АВТО ЛЕНД» «государственного контракта» №2222188100232009102030868/ 0875100005522000056-61859 від 19.09.2022 з т.зв. «ФКУ «ЦХиСО МВД по Республике Крым» на предмет надання послуг з діагностики, технічного обслуговування та ремонту службових автотранспортних засобів марки «ГАЗ», «УАЗ» для потреб «ФКУ «ЦХиСО МВД у по Республике Крым» у 2022 році, в рамках державного оборонного замовлення з метою забезпечення державної програми озброєння на загальну суму 5 500 000,00 російських рублів;
- протоколом огляду від 24 липня 2023 року інформації у мережі Інтернет, а саме щодо укладання та виконання ОСОБА_6 від імені «ООО «НЬЮ АВТО ЛЕНД» «государственного контракта» № 2222188100322009102030868/0875100005522000082-65171 від 18.11.2022 з т.зв. «ФКУ «ЦХиСО МВД по Республике Крым» на предмет надання послуг з діагностики, технічного обслуговування та ремонту службових автотранспортних засобів іноземного виробництва для потреб «ФКУ «ЦХиСО МВД у по Республике Крым» у 2022 році, в рамках державного оборонного замовлення з метою забезпечення державної програми озброєння на загальну суму 4 070 456,94 російських рублів;
протоколом огляду від 24 липня 2023 року інформації у мережі Інтернет, а саме щодо укладання та виконання ОСОБА_6 від імені «ООО «НЬЮ АВТО ЛЕНД» «государственного контракта» № 2223188100352009102030868/ 0875100005522000087-66812 від 05.12.2022 з т.зв. «ФКУ «ЦХиСО МВД по Республике Крым» на предмет надання послуг з діагностики, технічного обслуговування та ремонту службових автотранспортних засобів іноземного виробництва для потреб «ФКУ «ЦХиСО МВД у по Республике Крым» у 2023 році, в рамках державного оборонного замовлення з метою забезпечення державної програми озброєння на загальну суму 7 542 250, 00 російських рублів;
- протоколом огляду від 24 липня 2023 року інформації у мережі Інтернет, а саме щодо укладання та виконання ОСОБА_6 від імені «ООО «НЬЮ АВТО ЛЕНД» «государственного контракта» № 2222188100362009102030868/0875100005522000090-67275 від 12.12.2022 з т.зв. «ФКУ «ЦХиСО МВД по Республике Крым» на предмет надання послуг з діагностики, технічного обслуговування та ремонту службових автотранспортних засобів іноземного виробництва для потреб «ФКУ «ЦХиСО МВД у по Республике Крым» у 2022 році, в рамках державного оборонного замовлення з метою забезпечення державної програми озброєння на загальну суму 2 100 521,68 російських рублів;
- протоколом огляду від 24 липня 2023 року інформації у мережі Інтернет, а саме щодо укладання та виконання ОСОБА_6 від імені «ООО «НЬЮ АВТО ЛЕНД» «государственного контракта» № 2323188100092009102030868/ 0875100005523000007-79461 від 28.02.2023 з тим же т.зв. «ФКУ «ЦХиСО МВД по Республике Крым» на предмет надання послуг з діагностики, технічного обслуговування та ремонту службових автотранспортних засобів іноземного виробництва для потреб «ФКУ «ЦХиСО МВД у по Республике Крым» у 2023 році, в рамках державного оборонного замовлення з метою забезпечення державної програми озброєння на загальну суму 18 500 000,00 російських рублів;
- відповіддю ГУ «І» ДЗНД СБУ №5/7/5/1-19845 від 15 серпня 2023 року на доручення слідчого про те, що підозрюваний ОСОБА_6 переховується від органу досудового розслідування та суду на тимчасово окупованій території України АР Крим.
З огляду на зазначене, слідча суддя вважає, що на час розгляду клопотання обґрунтованість повідомленої підозри у вчиненні інкримінованого злочину є доведеною, тобто зазначені у клопотанні обставини і надані до клопотання докази у своїй сукупності формують у слідчого судді внутрішнє переконання щодо можливої причетності підозрюваної особи до вчинення наведеного злочину.
(iv) щодо переховування від органів досудового розслідування
Аналіз норм КПК України щодо вирішення питання про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування дозволяє зробити висновок, що під час вирішення вказаних питань слідчому, прокурору необхідно довести, а слідчому судді достатньо встановити, що певна особа переховується на тимчасово окупованій територій (далі ТОТ).
Згідно ст. 1 Закону тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Датою початку тимчасової окупації Російською Федерацією окремих територій України є 19 лютого 2014 року.
Автономна Республіка Крим та місто Севастополь є тимчасово окупованими Російською Федерацією з 20 лютого 2014 року.
В цьому випадку з`ясовано, що підозрювана особа перебуває на ТОТ АР Крим та державний кордон і адміністративну межу з тимчасово окупованою територією АР Крим не перетинала.
Згідно ст. 12 Закону порядок вручення повістки про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, а також правові наслідки ухилення визначаються Кримінальним процесуальним кодексом України.
Згідно ч. 9 ст. 135 КПК України, повістка про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, у випадку обґрунтованої неможливості вручення їй такої повістки згідно з частинами першою, другою, четвертою - сьомою цієї статті, публікується в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Особа, зазначена в абзаці першому цієї частини, вважається такою, яка належним чином повідомлена про виклик, з моменту опублікування повістки про її виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
У випадку наявності в особи, зазначеної в абзаці першому цієї частини, захисника (захисників) копія повістки про її виклик надсилається захиснику (захисникам).
На виконання вимог ст. 135 КПК України у зв`язку з тим, що підозрюваний перебуває на тимчасово окупованій території АР Крим, повістки на 10, 11 та 12 квітня 2023 року про виклик його до слідчого управління ГУ СБУ в АР Крим опубліковані в газеті «Урядовий кур`єр», яка являється друкованим засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження. Також ці повістки опубліковані на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Водночас, як зазначив Верховний Суд у постанові від 05 квітня 2021 року у справі № 328/1109/19, під ухиленням від слідства або суду слід розуміти будь-які умисні дії, вчинені певною особою з метою уникнення кримінальної відповідальності за вчинений злочин, що змушує правоохоронні органи вживати заходів, спрямованих на розшук і затримання правопорушника (нез`явлення без поважних причин за викликом до слідчого або суду, недотримання умов запобіжного заходу, зміна документів, які посвідчують особу, зміна зовнішності, перехід на нелегальне становище, перебування в тайнику, імітація своєї смерті тощо).
Суд встановив, що в цьому провадженні у відношенні підозрюваної особи є достатні підстави вважати можливою її обізнаність, з огляду на вжиті стороною обвинувачення дії, визначені ст. 135 КПК України, про:
- здійснення щодо неї кримінального провадження, свій статус у ньому, а також покладені процесуальні обов`язки та необхідність їх виконання;
- виклик до органу досудового розслідування щонайменше двічі.
Ці ж дані засвідчують собою, факт не прибуття підозрюваної особи у зазначені в оголошення в газеті дати до органу досудового розслідування, не надання доказів поважності причин неприбуття.
За вказаних обставин, враховуючи положення ч. 3 ст. 12 Закону та ч. 5 ст. 139 КПК України, слід дійти висновку про наявність достатніх підстав вважати, що підозрювана особа переховується від органу досудового розслідування на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим з метою ухилення від кримінальної відповідальності.
Ба більше, за рішенням слідчого від 12 квітня 2023 року підозрювану особу оголошено в розшук.
Кримінальний процесуальний закон не містить визначень понять «розшук» та «міжнародний розшук».
Водночас «розшук» можна витлумачити як комплекс слідчих та оперативно-розшукових заходів, здійснюваних компетентними органами та спрямованих на встановлення місцезнаходження особи з метою виконання завдань кримінального провадження.
«Міжнародний розшук» є таким же за своїм змістом комплексом заходів, які здійснюються компетентними органами декількох держав у відповідності до актів міжнародного права, зокрема, актів Міжнародної організації кримінальної поліції - Інтерполу, членом якої Україна є з 04 листопада 1992 року.
Отже, «розшук» є більш широким інститутом по відношенню до «міжнародного розшуку», який є його кваліфікованим різновидом, відповідно оголошення особи в розшук у цьому провадження, є супутнім додатковим фактором, котрий вказує на наявність підстав для здійснення спеціального досудового розслідування, поряд із даними про перебування на ТОТ з метою ухилення.
Більш того, для ініціювання саме міжнародного розшуку прокурор має навести аргументовані доводи щодо використання підозрюваним для ухилення від суду території інших держав. ТОТ є територією України, котра тимчасово окупована/анексована рф, у цей час. Відповідно, в силу положень Закону, оголошення особи саме в міжнародний розшук, було б порушенням норм Закону та вказувало на протиправність дій уже з боку суб`єкта, котрий прийняв це рішення.
В той час, як сам факт перебування особи в розшуку уже вказує на те, вона ухиляється від правосуддя, позаяк академічний тлумачний словник Української мови передбачає, що розшук (юр.) - це система слідчих та оперативних заходів щодо виявлення злочинця, який зник і т. ін.
V. ВИСНОВОК СЛІДЧОГО СУДДІ
Отже, враховуючи, що КПК України передбачено спеціальне досудове розслідування щодо злочину, який є предметом розслідування у цьому кримінальному провадженні, набуття особою, котру повідомлено про підозру, статусу підозрюваного у кримінальному провадженні, наявність її обґрунтованої підозри у вчиненні вказаного злочинів, а також те, що підозрювана особа оголошена у розшук, й наявні дійсні підстави вважати, що вона переховується від органу досудового розслідування на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим з метою ухилення від кримінальної відповідальності, слідчий суддя вважає наявними підстави, передбачені ст. 297-1 КПК України для надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування у цьому кримінальному провадженні.
З цих підстав та керуючись ст. 297-1 - 297-4, 369 - 372, 376 Кримінального процесуального кодексу України, Суд постановив:
клопотання - задовольнити.
Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні внесеному до ЄРДР 04 січня 2023 року за № 42023010000000004 за підозрою громадянина України ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 111-1 Кримінального кодексу України.
Ухвала набирає законної сили з моменту оголошення та оскарженню не підлягає.
Слідча суддя ОСОБА_1
Суд | Дніпровський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2023 |
Оприлюднено | 14.09.2023 |
Номер документу | 113414539 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування |
Кримінальне
Дніпровський районний суд міста Києва
Бірса О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні