СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
з питань призначення експертизи
12 вересня 2023 року Справа № 480/8312/23
Сумський окружний адміністративний суд у складу головуючого судді Кунець О.М., розглянувши в приміщенні суду в м. Суми клопотання позивача про призначення судово-медичної експертизи у справі за позовом ОСОБА_1 до Національного військово-медичного клінічного центру "Головний військовий клінічний госпіталь" в особі Військово-лікарської комісії Терапевтичного профілю, Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України, третя особа: Ірпінський військовий шпиталь (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправними та скасування постанов, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Національного військово-медичного клінічного центру "Головний військовий клінічний госпіталь" в особі Військово-лікарської комісії Терапевтичного профілю, Центральної військово-лікарської комісії Збройних сил України, третя особа: Ірпінський військовий шпиталь (військова частина НОМЕР_1 ), в якій просить:
- визнати протиправною та скасувати Постанову Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України від 01.04.2023 року про незатвердження постанови госпітальної ВЛК "ерапевтичного профілю військової частини НОМЕР_1 від 07.03.2023: (п.13) «На підставі статті 39а графи II Розкладу хвороб - Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку», оформленої Свідоцтвом про хворобу №419 від 07 березня 2023 року:
- зобов`язати Центральну військово-лікарську комісію Збройних Сил України затвердити постанову госпітальної ВЛК терапевтичного профілю військової частини НОМЕР_1 від 07.03.2023: (п.13) «На підставі статті 39а графи II Розкладу хвороб - Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку», оформлену Свідоцтвом про хворобу №419 від 07 березня 2023 року;
- визнати протиправною та скасувати постанову військово-лікарської комісії терапевтичного профілю Національного військово-медичного клінічного центру "Головний військовий клінічний госпіталь", оформлену Довідкою ВЛК №595 від 03.05.2023.
Ухвалою суду від 07.08.2023 відкрито провадження у справі за справилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Разом з позовною заявою позивачем до суду подано клопотання про призначення судово-медичної експертизи, яке обгрунтоване тим, що до предмета доказування у цій справі входять обставини, що потребують з`ясування стану здоров`я позивача. Відповідні обставини мають вирішальне значення для розгляду цього спору та для їх з`ясування необхідні спеціальні знання у сфері медицини.
На вирішення с у д о в о - м е д и ч н о ї експертизи позивач вважає за необхідне поставити такі питання:
1. Чи наявні станом на дату експертного дослідження солдата ОСОБА_1 , військовослужбовця військової частини НОМЕР_2 : хвороби, стани та/або фізичні вади, що відображені в медичних документах, що містяться в матеріалах даної справи?: «Гіпертонічна хвороба III ст.».
2. Якщо так, то яким ступенем порушення функцій супроводжуються та якому пункту статті відповідають такі хвороби/стани/вади солдата ОСОБА_1 , військовослужбовця військової частини НОМЕР_2 , відповідно до етапів ст. ст. 39графи II «Розкладу хвороб» Додатку № 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України?
3. У випадку, якщо такі хвороби/стани/вади наявні у солдата ОСОБА_1 , військовослужбовця військової частини НОМЕР_2 , станом на дату здійснення експертного дослідження, то чи могли ці хвороби/стани/вади бути наявними у даної особи станом на 07.03.2023 року та виявленою у солдата ОСОБА_1 під час проходження ним військово-лікарської комісії?
4. Чи є солдат ОСОБА_1 , військовослужбовець військової частини НОМЕР_2 , на момент проведення судово-медичної експертизи, призначеної у цій справі непридатним до військової служби у воєнний час із виключенням з військового обліку?
Проведення судово-медичної експертизи позивач просить доручити Київському міському клінічному бюро судово-медичної експертизи (код ЄДРПОУ: 23698049, адреса бюро: 03141, м. Київ, вул. Докучаєвська, буд. 4), у складі якого діє Відділ судово-медичної експертизи потерпілих, звинувачених та інших осіб (04073, м. Київ, пров. Бондарський, буд. 7-А).
Щодо о п л а т и за проведення експертизи, з посиланням на вимоги статті 133 Кодексу адміністративного судочинства України, позивач просить її в і д с т р о ч и т и до прийняття рішення по даній справі та вирішити питання оплати під час розподілу судових витрат.
В обґрунтування клопотання про призначення експертизи позивач зазначив, що однією з обставин, яка підлягає з`ясуванню по даній справі, та відповідно, має значення для об`єктивного та правильного вирішення справи, є факт наявності чи відсутності у позивача на момент проходження ним медичного огляду захворювань, які є підставою для визнання його непридатним до військової служби або непридатним у мирний час, обмежено придатним у воєнний час відповідно до Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (Положення про військово - лікарську експертизу в Збройних силах України, затверджене Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2012 №402). Позивач не погоджується з тим, що його визнано обмежено придатним у воєнний час та вважає, що має хворобу, що підпадає під пункт «а» статті 39 «Положення про військово- лікарську експертизу в Збройних Силах України», затвердженого Наказом Міністерства оборони України № 402 від 14.08.2014, а також ст. 41-а, 13-6 графи II Розкладу хвороб: «Непридатий до військової служби з виключенням з військового обліку».
Позивач зазначає, що відповідно до медичної картки амбулаторного хворого має захворювання, що належить до «Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби» Положення №402 пункт «а» ст.39, симптоматичні артеріальні гіпертензії з підвищенням артеріального тиску до 3 ступеня та наголошує, що під час медичного обстеження позивача, з показниками тиску 220/110 мм. р.с., та перенесеного у 2016 році лакунарного інфаркту головного мозку, відповідач протилежного не надав, однак, при прийнятті рішення про визнання позивача обмежено придатним у воєнний час, ЦВЛК не було взято до уваги ВЄМ позивача, з показниками тиску 220/110 мм. р.с.
Тому, як зазначає позивач, для встановлення даної обставини необхідні знання, відмінні від знань у сфері права, а саме - знання у сфері судової медицини.
Ухвалою суду від 07.07.2023 відповідачам та третій особі запропоновано надати до суду письмові обґрунтування своєї позиції щодо заявленого клопотання ОСОБА_1 стосовно призначення судово-медичної експертизи.
Представниками відповідачів до суду було надано заперечення щодо заявленого клопотання позивача про призначення судово-медичної експертизи, в задоволенні якого просять відмовити, обгрунтовуючи тим, що надання відповіді на питання зазначені позивачем, а саме:
- чи є ОСОБА_1 , військовослужбовець військової частини НОМЕР_2 , на момент проведення судово-медичної експертизи, призначеної у цій справі непридатним до військової служби у воєнний час із виключенням з військового обліку, а також
- якому пункту статті відповідають такі хвороби/стани/вади солдата ОСОБА_1 , військовослужбовця військової частини НОМЕР_2 , відповідно до етапів ст. 39 графи її Розкладу хвороб додатку 1 до Положения про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах У країни,
виходить за межі компетенції експертів судово-медичної експертизи, оскільки відносяться до компетенції військово-лікарських комісій які проводять військово-лікарську експертизу.
Проаналізувавши клопотання позивача про призначення судової експертизи, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів.
Частиною 2 ст.73 КАС України визначено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно із ч.1-3 ст.101 КАС України висновком експерта є докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені в результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи.
Відповідно до ч.1 ст.102 КАС України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.
Отже, експертиза призначається у разі необхідності з`ясування судом обставин, які стосуються предмету доказування, у спірному випадку обставин, які підтверджують заявлені позовні вимоги.
Статтею 1 Закону України «Про судову експертизу» від 25.02.1994 №4038-ХІІ визначено, що судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.
Тобто експертиза передбачає дослідження певних об`єктів, яке провадиться експертами на базі спеціальних знань і на науковій основі з метою одержання даних про факти, що мають значення для правильного вирішення справи. При цьому, підставою для призначення судової експертизи є необхідність з`ясування обставин, які потребують спеціальних знань, тобто тих, що виходять за межі знань осіб, які беруть участь у справі, та судді, котрий розглядає справу.
Так, відповідно до ч.10 ст.2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України 14 серпня 2008 року №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 року за № 1109/15800 (далі - Положення №402).
Згідно із пунктами 1.1-1.3 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.
Основними завданнями військово-лікарської експертизи є добір громадян України, придатних за станом здоров`я до військової служби, для укомплектування Збройних Сил України; аналіз результатів медичного огляду та розробка заходів щодо комплектування Збройних Сил України особовим складом, придатним до військової служби за станом здоров`я; контроль за організацією і станом лікувально-оздоровчої роботи серед призовників, аналіз результатів і розроблення пропозицій із удосконалення цієї роботи; контроль за організацією, проведенням і результатами лікувально-діагностичної роботи у військових, цивільних лікувальних закладах та медичних підрозділах військових частин, що стосується військово-лікарської експертизи; надання методичної та практичної допомоги з питань військово-лікарської експертизи військово-лікарським комісіям, лікувальним закладам Міністерства оборони України; визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть; розроблення спільно з головними медичними спеціалістами Міністерства охорони здоров`я України (далі - МОЗ України) і Міністерства оборони України вимог щодо стану здоров`я призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, резервістів для найдоцільнішого використання їх на військовій службі; визначення ступеня придатності військовослужбовців до військової служби у зв`язку з їх звільненням; проведення наукової роботи з питань військово-лікарської експертизи; підготовка кадрів для військово-лікарських комісій.
Згідно із пунктом 2.1 Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії, штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 Положення №402 визначено, що Центральна військово- лікарська комісія є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.
Відповідно до підпункту 2.3.3 пункту 2.3 розділу І Положення №402 на Центральну військово-лікарську комісію покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також контроль за лікувально-оздоровчою роботою серед допризовників, організація медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних та резервістів (кандидатів у резервісти); розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.
Згідно із підпунктом 2.3.4 пункту 2.3 розділу І Положення №402 Центральна військово-лікарська комісія має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.
Верховний Суд у постанові від 12.06.2020 року у справі №810/5009/18 зазначив, що у разі наявності сумніву щодо правильності висновку військово-лікарської комісії щодо придатності до військової служби, позивач мав право звернутись до Центральної військово-лікарської комісії для перегляду відповідного висновку.
З матеріалів справи вбачається, що 01.04.2023 ЦВЛК ЗС України прийняла рішення не затверджувати постанови ВЛК, оформлені свідоцтвом про хворобу № 419, з зазначенням підстав не затвердження та рекомендаціями, що підтверджується відповідним записом засвідченим підписом начальника та печаткою ЦВЛК ЗС України.
Підставами не затверджувати постанови ВЛК, оформлені свідоцтвом про хворобу № 419 стало:
дані МРТ, виконаного в НВМКЦ ГВКГ від 22.09.2022, не підтверджують лакунарні зміни у головному мозку, зазначені в дослідженні МРТ головного мозку від 22.02.2023, виконаному в приватній організації LIFESCAN, заключення якого не містить підпису лікаря-рентгенолога;
копія виписки з медичної карти стаціонарного хворого № 3325/857 від 20.08.2016 не завірена встановленим порядком. Також відсутні підтверджуючі медичні документи про лікування з приводу наслідків ГПМК;
відповідно до виписки з медичної карти стаціонарного хворого № 3325/857 від 20.08.2016 було діагностовано артеріальну гіпертензію II ст., а
не гіпертонічну хворобу.
ЦВЛК ЗС України надано р е к о м е н д а ц і ю :
з метою контролю обґрунтованості встановленого діагнозу та прийнятої постанови ОСОБА_1 п і д л я г а є к о н т р о л ь н о м у медичному о г л я д у госпітальною ВЛК НВМКЦ ТВКГ з урахуванням зауважень ЦВЛК ЗС України.
У порядку передбаченому пунктом 22.10 глави 22 розділу II Положення № 402, свідоцтво про хворобу № 419 з незатвердженою штатною ВЛК постановою повернуто до госпітальної ВЛК терапевтичного профілю військової частини НОМЕР_1 , яка склала його.
Разом з тим, суд зазначає, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.
Слід також зазначити, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.
Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 13.06.2018 у справі №806/526/16.
За правилами частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відтак суд приходить до висновку, що визначення ступеня придатності особи до військової служби належить до виключної компетенції військово-лікарських комісій, а не судово-медичної експертизи, тому не знаходить підстав для задоволення клопотання позивача.
Керуючись ст.ст. 102, 241-243, 248, 250, 294 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
У Х В А Л И В:
У задоволенні клопотання ОСОБА_1 про призначення судово-медичної експертизи в адміністративній справі №480/8312/23 - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та оскарженню не підлягає.
Суддя О.М. Кунець
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2023 |
Оприлюднено | 15.09.2023 |
Номер документу | 113433774 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо прийняття громадян на публічну службу, з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.М. Кунець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні