Рішення
від 05.09.2023 по справі 620/3794/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

(повне)

05 вересня 2023 року м. Чернігів Справа № 620/3794/22

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Тихоненко О.М.,

за участю секретаря Шукай К.П.,

представника позивача Торбєєва М.О.,

та представника відповідача Данішевського А.В.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області про визнання протиправними та скасування протокольного рішення та постанов,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування протокольного рішення Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області Про прийняття до відома, неухильного виконання та використання в роботі комісії інформації голови Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Дудка О.В. про рішення Чернігівської обласної партійної організації політичної партії Рідний дім щодо рішення конференції партії про відкликання депутатів Бобровицької міської ради: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , оформленого Протоколом № 10 від 14.12.2021; визнання протиправною та скасування Постанови Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області №53 від 14 грудня 2021 року Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_6 , обраного наступним за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії Рідний дім; визнання протиправною та скасування Постанови Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області № 54 від 14 грудня 2021 року Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_7 , обраної наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії Рідний дім; визнання протиправною та скасування Постанови Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області № 55 Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_8 , обраного наступним за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії Рідний дім; визнання протиправним та скасування Постанови № 56 Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області від 14 грудня 2021 року Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_9 , обраної наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії Рідний дім Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області; визнання протиправною та скасування Постанови № 57 Бобровицької міської територіальної виборчої комісії від 14 грудня 2021 року Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_10 , обраною наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії Рідний дім.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами виборів депутатів Бобровицької міської ради 8 скликання 25 жовтня 2020 року позивача було обрано депутатом Бобровицької міської ради 8 скликання від Чернігівської обласної партійної організації Політичної партії «Рідний дім». 01 грудня 2020 року позивач набув повноважень депутата Бобровицької міської ради 8 скликання (далі за текстом - Рада), що підтверджується Рішенням Ради «Про початок повноважень депутатів Бобровицької міської ради» від 01 грудня 2020 року № 1-1/VIII (рішення як нормативно-правовий акт оприлюднено на офіційному сайті Ради та доступно до публічного ознайомлення за посиланням: [Електронне офіційне джерело: Офіційний сайт Бобровицької міської ради] URL: https://bobrovycka- gromada.gov.ua/news/1606988460/). 14 грудня 2022 року відбулося засідання відповідача. На даному засіданні Комісією було прийнято перелік рішень, взаємопов`язаних між собою та єдиним наслідками щодо позивача. Так, відповідно до протоколу №10 засідання Комісії від 14.12.2021 прийняла наступні рішення: «Про прийняття до відома, неухильного виконання та використання в роботі комісії інформацію голови Бобровицької міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_11 про рішення Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім» щодо рішення конференції партії про відкликання депутатів Бобровицької міської ради: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ». Похідним від цього рішення стало наступні рішення Комісії, оформленні постановами: № 53 «Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_6 , обраного наступним за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім»; № 54 «Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_7 , обраної наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім»; № 55 «Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_8 , обраного наступним за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім»; №56 «Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_9 , обраної наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім»; № 57 «Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_10 , обраною наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім». Тобто, відповідачем було прийнято первинне рішення про прийняття до відома та виконання інформації про припинення повноважень депутатів Бобровицької міської ради та використано в своїй роботі для прийняття послідуючих похідних від нього рішень комісії про визнання обраними інших депутатів в порядку черговості, згідно виборчого списку ПП «Рідний дім». Позивач зазначає, що похідні рішення про визнання обраними депутатів наступних, в порядку черговості, згідно із виборчим списком партії - суб`єкта висування є дискреційними повноваженнями самої Комісії, передбаченими статтею 284 з бланкетними положеннями на статтю 283 Виборчого кодексу України. Тобто сама Комісія як спеціальний суб`єкт уповноважена визначати порядок черговості новообраних депутатів і лише Комісія має такі повноваження щодо визначення такої черговості. Будь-яка зміна черговості, в тому числі у випадку відкликання депутата може вирішуватися лише самою Комісією на її засіданні. Саме тому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати всі похідні від первинного рішення постанови відповідача про визнання обраними наступних депутатів. Це пояснюється тим, що у випадку задоволення первинної вимоги змінюються похідні обставини, а саме хто саме та скільки осіб-кандидатів має бути визнано обраним на своєму засіданні самою Комісією. Тому, і первинне протокольне рішення, що оскаржується і всі похідні рішення відповідача прямо стосуються та зачіпають права та інтереси позивача та формують остаточний предмет цього позову. Вказує, що процедура, а отже спосіб відкликання позивача як депутата Бобровицької міської ради Чернігівської області відбулася не у спосіб, передбачений спеціальним законом України, що є самостійною підставою для задоволення позову повністю. Повідомлення про проведення 10 грудня 2021 року Чернігівською обласною партійною організацією Політичної партії «Рідний дім» конференції стосовно відкликання депутатів Бобровицької міської ради позивачем було отримано за день до її проведення. Вказує про необґрунтованість та нерозумність такого повідомлення позивача через призму свідомої дії організаторів конференції, направленої на позбавлення/обмеження останнього в можливості прибути на цей захід та захистити свої представницькі права як депутата місцевої ради. Отже вже на первинному етапі порушено права та гарантії позивача, а саме: не повідомлено відповідачем про рішення конференції; не повідомлено позивача про дату та місце розгляду питання щодо його відкликання вищим керівним органом партії; порушено права на участь у розгляді питання позивача під час його розгляду вищим керівним органом партії.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 прийнято справу до провадження та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні.

Протокольною ухвалою суду від 10.07.2023 підготовче провадження закрито та призначено розгляд справи по суті.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити їх, посилаючись на обставини, викладені в позові.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив відмовити у їх задоволенні, посилаючись на обставини, викладені у відзиві, в якому зазначив, що доводи позивача щодо порушення Бобровицькою територіальною виборчою комісією його прав ґрунтуються на хибному ототожненні двох процедур відкликання депутата за народною ініціативою. В результаті чого склалась ситуація, в якій Бобровицька міська територіальна виборча комісія не приймала жодного рішення про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою і відповідно не порушувала прав та інтересів останнього.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

За результатами виборів депутатів Бобровицької міської ради 8 скликання 25 жовтня 2020 року позивача було обрано депутатом Бобровицької міської ради 8 скликання від Чернігівської обласної партійної організації Політичної партії «Рідний дім».

01 грудня 2020 року, зокрема, позивач набув повноважень депутата Бобровицької міської ради 8 скликання, що підтверджується Рішенням «Про початок повноважень депутатів Бобровицької міської ради» від 01 грудня 2020 року № 1-1/VIII (а.с.31).

14 грудня 2022 року відбулося засідання Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області.

Відповідно до протоколу №10 засідання Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області від 14.12.2021 прийняті наступні рішення: «Про прийняття до відома, неухильного виконання та використання в роботі комісії інформації голови Бобровицької міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_11 про рішення Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім» щодо рішення конференції партії про відкликання депутатів Бобровицької міської ради: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 » та постанови: № 53 «Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_6 , обраного наступним за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім»; № 54 «Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_7 , обраної наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім»; № 55 «Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_8 , обраного наступним за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім»; №56 «Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_9 , обраної наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім»; № 57 «Про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_10 , обраною наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім» (а.с.14-16, 38-42).

Вважаючи вказані рішення відповідача протиправними, та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з відповідним позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначає та встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради Закон України від 11 липня 2002 року № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад» (далі - Закон № 93-1V).

Частинами першою, другою статті 4 Закону № 93-IV передбачено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів». Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

За статтею 37 Закону № 93-1V підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано; 4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними; 5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції

Згідно із частиною першою статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Тобто, процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою передбачає 2 чітко визначені суб`єкти, котрі уповноважені ініціювати процедуру відкликання - (1) місцева організація політичної партії або (2) громадяни України. В залежності від того, хто ініціює процес відкликання депутата, передбачається і 2 відмінні процедури відкликання, кожна з яких передбачає свої етапи та свій суб`єктний склад, зокрема, при відкликанні депутата за ініціативою громадян України передбачається проведення зборів ініціативної групи громадян, на своєму засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 Закону № 93-IV під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 Закону, залучає органи ведення Державного реєстру виборців, здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, залучає правоохоронні органи - для такої перевірки. Результатом роботи територіальної виборчої комісії в такому випадку є прийняття територіальною виборчою комісією рішення щодо відкликання депутата за народною ініціативою; при відкликанні депутата за ініціативою місцевої організації політичної партії рішення щодо відкликання депутата за народною ініціативою приймає вищий керівний орган політичної партії відповідно до ст. 41 Закону України «Про статус депутата місцевої ради». У даному випадку роль територіальної виборчої комісії, на відміну від вищезазначеної процедури, є лаконічною, чіткою та однозначною і полягає лише у визнанні обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії. Законодавством не передбачений обов`язок виборчої комісії при прийнятті рішення щодо визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати перевіряти або встановлювати наявність підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, передбачених ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а тому наявність чи відсутність підстав, зазначених в даній статті ніяким чином не повинна впливати на прийняття територіальною виборчою комісією рішення про визнання обраним та реєстрацію депутатів наступних за черговістю.

Аналізуючи вказані норми законодавства, суд дійшов висновку, що територіальна виборча комісія не приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою у випадку ініціювання даної процедури місцевою організацією політичної партії, а тому доводи позивача щодо порушення відповідачем його прав не знайшли свого підтвердження.

Як було зазначено судом відповідно до статті 38 Закону № 93-1V право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою має місцева організація політичної партії. Частиною дев`ятою статті 38 Закону № 93-IV визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції). Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.

Відповідно до частини другої статті 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення (абзац перший); голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду (абзац другий); протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом (абзац третій).

Відповідно до скриншот публікації на офіційному сайті Бобровицької міської ради [https://bobrovycka-gromada.gov.ua/news/l639400732/] Бобровицькою міською територіальною виборчою комісією Чернігівської області було здійснено інформування шляхом публікації відповідного повідомлення на вищезазначеному сайті (а.с.86-87).

Натомість, представником позивача в судовому засіданні наголошено, що даний скриншот повідомлення не може вважатись належним доказом в розумінні ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України.

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України електронними доказами є інформація в електронній (цифровій) формі, що містить дані про обставини, що мають значення для справи, зокрема, електронні документи (текстові документи, графічні зображення, плани, фотографії, відео- та звукозаписи тощо), веб-сайти (сторінки), текстові, мультимедійні та голосові повідомлення, метадані, бази даних та інші дані в електронній формі. Такі дані можуть зберігатися, зокрема на портативних пристроях (картах пам`яті, мобільних телефонах тощо), серверах, системах резервного копіювання, інших місцях збереження даних в електронній формі (в тому числі в мережі Інтернет).

Електронні докази подаються в оригіналі або в електронній копії, засвідченій електронним підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги". Законом може бути визначено інший порядок засвідчення електронної копії електронного доказу (ч. 2 ст.99 Кодексу адміністративного судочинства України).

Частиною третьою статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що учасники справи мають право подавати електронні докази в паперових копіях, посвідчених в порядку, визначеному законом. Паперова копія електронного доказу не вважається письмовим доказом.

Враховуючи вказані норми законодавства та здійснивши їх аналіз суд дійшов висновку, що учасник справи на обґрунтування своїх вимог і заперечень має право подати суду електронний доказ в таких формах: 1) оригінал; 2) електронна копія, засвідчена електронним цифровим підписом; 3) паперова копія, посвідчена в порядку, передбаченому законом. Паперова копія електронного доказу не вважається письмовим доказом, однак є однією з форм, у якій учасник справи має право подати електронний доказ, який, у свою чергу, є засобом встановлення даних, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Таким чином подання електронного доказу в паперовій копії саме по собі не робить такий доказ недопустимим. Суд може не взяти до увагу копію (паперову копію) електронного доказу у випадку, якщо оригінал електронного доказу не поданий, а учасник справи або суд ставить під сумнів відповідність поданої копії (паперової копії) оригіналу.

Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у справі № 922/51/20.

А, отже, оскільки оригінал електронного доказу відповідачем не поданий, а учасник справи (представник позивача) ставить під сумнів відповідність поданої копії (паперової копії) оригіналу даний доказ суд не бере до уваги.

Водночас, позивачем не заперечується про отримання повідомлення про проведення 10 грудня 2021 року Чернігівською обласною партійною організацією Політичної партії «Рідний дім» конференції стосовно відкликання депутатів Бобровицької міської ради за день до її проведення, про що останнім зазначено в позовній заяві.

Також, як слідує з листа позивача до Голови Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім», датованого 09.12.2021, останньому було відомо, що 10.12.2021 відбудеться конференція Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім» (а.с.37).

За приписами частини сьомої статті 41 Закону № 93-1V вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії (частина восьма статті 41 Закону № 93-1V).

Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Відповідно до ч. 9 ст. 41 Закону України «Про статус депутата місцевої ради» на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Частиною першою статті 284 Виборчого кодексу України передбачено, що у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України; за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.

Частина друга статті 284 Виборчого кодексу України передбачає, що реєстрація особи депутатом, здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.

Як встановлено судом, процес відкликання депутата ОСОБА_1 полягав у наступних діях уповноважених суб`єктів цієї процедури.

Так, як слідує з матеріалів справи ОСОБА_1 був обраний депутатом Бобровицької міської ради восьмого скликання від Політичної партії "Рідний дім".

10 грудня 2021 року конференцією Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім» прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутатів VIII скликання Бобровицької міської ради ОСОБА_1 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_2 , відповідно до пунктів 3, 5 частини першої статті 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

12 грудня 2021 року Бобровицька міська територіальна виборча комісія Ніжинського району Чернігівської області отримала від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім» повідомлення про факт проведення конференції Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім» та додала витяг з протоколу конференції. Протокол конференції Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім» від 10 грудня 2021 року було надіслано політичній партії «Рідний дім» для розгляду питання про відкликання депутатів VIII скликання Бобровицької міської ради ОСОБА_1 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_2 її вищим керівним органом.

14 грудня 2022 року відбулось засідання четвертого чергового з`їзду політичної партії «Рідний дім», на якому прийнято рішення №2 від 14.12.2021 про відкликання депутатів Бобровицької міської ради ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 ; ОСОБА_5 та ОСОБА_2 за народною ініціативою. Вказане рішення 14 грудня 2021 року було вручено голові Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Чернігівської області Дудку О.В.

Також 14.12.2022 відбулось засідання Бобровицької міської територіальної виборчої комісії, на якому на виконання вимог закону було прийнято до відома, неухильного виконання та використання в роботі комісії інформації голови Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Дудка О.В. про рішення Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім» щодо відкликання депутатів Бобровицької міської ради: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 », що відображено в протоколі Бобровицької міської територіальної виборчої комісії №10 від 14.12.2021 року та прийнято: постанову №53 про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_6 , обраним наступним за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім», постанову №54 про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_7 , обраної наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім», постанову №55 про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_8 , обраним наступним за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім», постанову №56 про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_9 , обраної наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім», та постанову №57 про обрання депутатом Бобровицької міської ради ОСОБА_10 , обраною наступною за черговістю у виборчому списку Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «Рідний дім».

Суд зауважує, що визнання обраними наступних за черговістю депутатів відповідно до ч.7 ст.39 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» є обов`язком Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Чернігівської області, яка не має інших варіантів поведінки, окрім як прийняти до відома інформацію про відкликання депутатів уповноваженим суб`єктом та прийняти рішення про визнання обраними наступних за черговістю депутатів. Територіальна виборча комісія не уповноважена перевіряти порядок проведення конференції та з`їзду політичної партії, за ініціативою якої відкликається депутат, це є поза її компетенцією.

Суд зазначає, що відповідачем на засіданні 14.12.2021 не приймалось жодного рішення про відкликання позивача за народною ініціативою.

Відповідно до частини восьмої статті 41 Закону №93-IV депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Однак доводи позивача щодо його не запрошення на засідання територіальної виборчої комісії та цим порушення його прав та гарантій, як депутата не приймаються судом до уваги зважаючи на те, що територіальною виборчою комісією не розглядались питання, що б стосувались його відкликання, оскільки на момент проведення засідання Бобровицької міської територіальної виборчої комісії 14.12.2021 позивач уже був відкликаний. З моменту прийняття рішення вищим керівним органом партії та офіційного повідомлення вищим керівним органом партії територіальну комісію процедура відкликання позивача уже була завершена і від комісії не вимагалось прийняття жодного рішення, яке б стосувалось позивача.

Суд зазначає, що саме вищий керівний орган партії розглядає звернення щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та за наявності відповідних підстав, в тому числі, встановлених статті 37 Закону №93-IV, приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи. Рішення вищого керівного органу партії щодо відкликання за народною ініціативою депутата, наслідком якого є покладений на відповідача (ТВК) законодавством України обов`язок визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії, є чинним та не оскарженим.

Враховуючи вищевикладене та керуючись наведеними нормами законодавства процедура відкликання п`ятьох депутатів вищим керівним органом партії та визнання обраними наступними за черговістю п`яти нових депутатів територіальною виборчою комісією була проведена у відповідності з чинним законодавством.

З наведених норм законодавства та досліджених обставин справи суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд вважає, що наявні правові підстави для відмови ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 168, 227-228, 241, 243, 244-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області про визнання протиправними та скасування протокольного рішення та постанов - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач: Бобровицька міська територіальна виборча комісія Ніжинського району Чернігівської області (вул. Незалежності, 46, м. Бобровиця, Ніжинський район, Чернігівська область, 17400, од ЄДРПОУ 43766214).

Повне судове рішення складено 13.09.2023.

Суддя О.М. Тихоненко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2023
Оприлюднено15.09.2023
Номер документу113435153
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо виборчого процесу та референдуму, зокрема щодо місцевих виборів, з них

Судовий реєстр по справі —620/3794/22

Рішення від 05.09.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Тихоненко О.М.

Рішення від 05.09.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Тихоненко О.М.

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Тихоненко О.М.

Постанова від 04.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Постанова від 04.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні