ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2023 року Справа № 160/16082/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Голобутовського Р.З.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «МП-ЦЕНТР» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
07.07.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «МП-ЦЕНТР» (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач), в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №0011880708 від 19.01.2023 форми «С» на суму штрафних санкцій 33929,25 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №0011870708 від 19.01.2023 форми «ПС» на суму штрафних санкцій 2040,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач не погоджується з оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями. Позивач вказує, що органом ДПС встановлено порушення в проведенні розрахункових операцій без застосування реєстратора розрахункових операцій та без видачі відповідного розрахункового документу, проведення розрахункових операцій через РРО без використання режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів. Висновки податкового органу про вчинення позивачем податкового правопорушення спростовуються фіскальними чеками від 07.07.2022 та 08.07.2022, створеними у паперовій формі реєстраторами розрахункових операцій (РРО заводський номер АТ402011757), в яких зазначений код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів. Фіскальний чек є первинним документом, який містить відомості про господарську операцію. На думку позивача, інформація, зазначена в додатку №1 (інформація про фіскальні чеки за період 07.07.2022-08.07.2022) не відповідає дійсності.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.07.2023 відкрито провадження в адміністративній справі; справу №160/16082/23 призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом.
27.07.2023 судом отримано відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх безпідставними з огляду на наступне. У чеках за період з 07.07.2022 по 08.07.2022 не відображено обов`язковий реквізит код УКТ ЗЕД, підтверджуючих документів щодо спростування даного порушення з боку позивача в ході фактичної перевірки надано не було. Позивач в позовній заяві посилається на фіскальні чеки 07.07.2022 та 08.07.2022 в паперовій формі, якими нібито спростовуються встановлені порушення. Відповідач зазначає, що такі фіскальні чеки не були надані в ході проведення фактичної перевірки. У розрахунковому документі, який створюється РРО при проведенні розрахункових операцій з продажу підакцизних товарів, має відображатися такий обов`язковий реквізит як «код УКТ ЗЕД». Відсутність обов`язкового реквізиту у фіскальних чеках тягне за собою неприйнятність такого документа як розрахункового. У ході проведення фактичної перевірки позивачу вручено запит про надання документів, який ним не виконано, документи не надано. Відповідач вважає, що порушення, викладені в акті фактичної перевірки є у повному обсязі доведеними контролюючим органом.
02.08.2023 через автоматизовану систему «Електронний суд» представником позивача подано до суду відповідь на відзив, у якій зазначено наступне. Позивач не може відповідати за коректність роботи інформаційних баз ДПС України. Внесення інформації до РРО або до фіскального чека вже після проведення розрахункової операції технічно неможливо, а тому, код УКТ ЗЕД, який вказаний в фіскальних чеках доданих до позовної заяви, спростовує доводи відповідача про їх відсутність. Також позивач вважає, що інформація, зазначена у витягу з баз даних ДПС, не може бути належним доказом та мати перевагу над доказами наданими позивачем, а саме розрахунковими документами, створеними РРО. Згідно із загальнодоступною інформацією довідкового ресурсу (далі - ЗІР) програмування товарів/послуг в ПРРО здійснюється суб`єктом господарювання/оператором (касиром) самостійно шляхом додавання товарів/послуг або шляхом імпорту даних перелік (файлу у форматі CSV), який формується згідно з інструкцією користувача ПРРО. Позивач акцентує увагу суду, що мова йде про обов`язок програмування товарів/ послуг в ПРРО, що і було здійснено позивачем. При цьому, відповідальність за передачу контрольно-звітної інформації до органів ДПС несе Інформаційний еквайєр. Відповідач не надав належних доказів того, що позивач не виконав обов`язок програмування товарів/послуг в ПРРО, або здійснив втручання в роботу ПРРО. Позивач також не погоджується із твердженням, що фіскальні чеки надані разом із позовною заявою не можуть враховуватися при розгляді даного спору, оскільки не були надані до закінчення перевірки, або протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта перевірки. З приводу цього позивач зазначає, що фіскальні чеки надані разом із позовною заявою було роздруковані за допомогою РРО, а їх електронні копії містяться в інформаційних базах ДПС України. Крім того, за посиланням на сайті ДПС України (https://cabinet.tax.gov.ua/cashregs/check) в розділі «Пошук фіскального чека», будь-хто може перевірити наявність та реквізити фіскального чека. З огляду на викладене, на думку позивача, відповідач мав змогу роздрукувати їх та перевірити самостійно.
11.08.2023 відповідачем подано до суду заперечення, в яких вказано, що при проведені перевірки магазину ТОВ «МП-ЦЕНТР» контролюючим органом, встановлено зберігання, реалізацію підакцизного товару, а саме: зберігання та реалізацію алкогольних напоїв, що підтверджено чеками у додатку 1 від 07.07.2022 та 08.07.2022. Під час перевірки виявлено порушення вимог пункту 1, 2, статті 3 Закону №265/95-BP, в частині проведення розрахункових операцій без застосування РРО/ПРРО та без роздрукування та видачі розрахункового документу на суму 28829,50 грн. Так, у ході проведення фактичної перевірки встановлено проведення розрахункових операцій з видачею касових чеків за даними ТОВ «МП-ЦЕНТР» на суму 28829,50 грн без застосування зареєстрованого, опломбованого у встановленому порядку та переведеного у фіскальний режим роботи реєстратора розрахункових операцій або через зареєстрований фіскальним сервером контролюючого органу програмного реєстратора розрахункових операцій та без надання особі, яка отримує товар, розрахункового документу встановленої форми та змісту «Додаток 1» до акту перевірки). Підтверджуючі документи щодо спростування даного порушення з боку позивача не надавались (витяг з баз даних СОД РРО, де в чеках не зазначено код УКТЗЕД додано - «Додаток 1» акту фактичної перевірки). Суд не може брати до уваги документи, надані платником податків на підтвердження доводів про неправомірність прийнятого щодо нього за результатами перевірки рішення, які не були надані під час перевірки або протягом п?яти робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта перевірки, оскільки ці документи не відповідають вимозі щодо допустимості доказів у адміністративній справі. Вказані висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 02.02.2021 у справі №е826/13307/17, повинні застосовуватись до спірних правовідносин на виконання ч.5 ст.242 КАС України. Оскільки позивачем були надані фіскальні чеки разом з позовною заявою, тому відповідно до наведених норм та висновків Верховного Суду, суд не може враховувати такі докази при розгляді даного спору, оскільки вони не були надані до закінчення перевірки, або протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта перевірки. Всупереч п.85.2 ст.85 ПК України, ТОВ «МП-Центр» не надано посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всіх документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки.
Згідно з ч.ч.5, 8 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «МП-ЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 43422255) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 20.12.2019, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, Дніпровська ДПІ (Дніпровський район).
Основним видом діяльності за КВЕД є: 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.
01.12.2022 Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області прийнято наказ №1400-п «Про проведення фактичної перевірки ТОВ «МП-Центр», яким вирішено керуючись ст. 19-1, п.п.20.1.2, 20.1.4, 20.1.8-20.1.11 п.20.1 ст. 20, п.п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75, п.п. 80.2.2 п. 80.2 ст. 80, п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України провести фактичну перевірку господарської одиниці магазину, за адресою: м. Кропивницький, вул. Жадова, буд. 23, що належить ТОВ «МП-Центр», з 01.12.2022 тривалістю 5 діб за період діяльності з 01.01.2022 по 05.12.2022 з метою здійснення контролю за дотриманням норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, дотримання роботодавцем законодавства стосовно укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), порядку розрахунків з використанням електронних платіжних засобів за товари (послуги), а також тимчасово, на період до припинення або скасування дії воєнного стану в Україні, під час здійснення контролю за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки).
На підставі наказу №1400-п від 01.12.2022 складені направлення на проведення перевірки від 01.12.2022 №2405, №2406.
01.12.2022 посадовими особами Головного управління ДПС у Кіровоградській області здійснено вихід за адресою перевірки, визначеною у наказі №1400-п від 01.12.2022.
Суду надані копії направлень на проведення перевірки від 01.12.2022 №2405, №2406, на яких здійснено напис про пред`явлення направлень та наказу про проведення фактичної перевірки 01.12.2022 о 15 год. 00 хв. продавцю ОСОБА_1 .
За результатами фактичної перевірки посадовими особами Головного управління ДПС у Дніпропетровській області складено акт від 05.12.2022 №4190/11/11/РРО/ НОМЕР_1 .
У пункті 2.2.8 акту фактичної перевірки викладені додаткові факти, встановлені в ході перевірки: вибірковою перевіркою встановлено роздрібну торгівлю підакцизними товарами без використання режиму попереднього програмування товарної підкатегорії згідно УКТ ЗЕД, як наслідок, видача розрахункових документів невстановленої форми. Загальна сума розрахункових операцій, проведених через РРО з видачею розрахункових документів не встановленої форми, складає 19219,50 грн. У ході перевірки було надано запит про надання документів, відповідь на який на кінець перевірки не надано.
У розділі 3 «висновки перевірки» встановлені наступні порушення:
- п.п. 2, 11 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 №265/95-P «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»;
- п. 85.2 ст. 85 ПК України;
- наказу МФУ від 21.01.2016 №13 «Про затвердження Положення про форму та зміст розрахункових документів» (зі змінами та доповненнями).
До акту перевірки складено додаток №1 з переліком фіскальних чеків та розрахункових операцій, проведених 07.07.2022 та 08.07.2022, інформація про які не була надіслана до інформаційних систем ДПС.
19.01.2023 відповідачем сформовані податкові повідомлення-рішення форми «С»:
- №0011880708 за проведення розрахункових операцій без застосування реєстратора розрахункових операцій та без видачі відповідного розрахункового документу, проведення розрахункових операцій через РРО без використання режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів, застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) на суму 33929,25 грн;
- №0011870708 за ненадання платником податків посадовим (службовим) особам органів державної податкової служби у повному обсязі всіх документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки, застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) на суму 2040 грн.
Не погоджуючись з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями про застосування штрафних санкцій, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Судом встановлено, що податковим повідомленням-рішенням форми «С» від 19.01.2023 №0011880708 застосовано штрафну санкцію до позивача за порушення:
- п. 11 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», в частині проведення розрахункових операцій через РРО без використання режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів;
- п.2 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 №13 в частині проведення розрахункових операцій без видачі розрахункового документу встановленого зразка, а саме в фіскальних чеках не відображено обов`язковий реквізит код УКТ ЗЕД на суму 19219,50 грн.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг регулюються Законом України від 06.07.1995 №265/95-P «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Відповідно до вимог статті 3 Закону №265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані:
проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок (пункт 1 статті 3 Закону №265/95-ВР);
надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти) (пункт 2 статті 3 Закону №265/95-ВР);
вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку. При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті) (пункт 12 статті 3 Закону №265/95-ВР).
З акту фактичної перевірки від 05.12.2022 №4190/11/11/РРО/43422255 (пункт 2.1.1) встановлено, що ТОВ «МП-Центр» використовує реєстратор розрахункових операцій: Datecs FP 320, фіскальний номер 3000804553, заводський номер АТ 402011757, дата видачі 12.06.2020, версія внутрішнього програмного забезпечення 5.03.
Відповідач стверджує, що працівниками магазину за адресою: м. Кропивницький, вул. Жадова, буд. 23, що належить ТОВ «МП-Центр», 07.07.2022 та 08.07.2022 проведені розрахункові операції без застосування реєстратора розрахункових операцій та без видачі відповідного розрахункового документу, проведення розрахункових операцій через РРО без використання режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів.
До позовної заяви позивачем додані копії фіскальних чеків, сформованих за 07.07.2022 та 08.07.2022.
Судом проаналізовані надані розрахункові документи та встановлено, що вони містять інформацію про товар, суму, дату, час та коди УКТ ЗЕД товару.
Форма та зміст фіскального чека та інших розрахункових документів, надання покупцю яких є обов`язковим, встановлені Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженимнаказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 року №13 «Про затвердження Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, Порядку подання звітності, пов`язаної із використанням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок), форми № ЗВР-1 Звіту про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок)»(зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 лютого 2016 року за №220/28350; далі - Положення №13).
Відповідно до п.1 розділу 1 Положення №13, розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на надані такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Відповідно до п.3 розділу 1 Положення №13, установлені в цьому Положенні вимоги до змісту розрахункових документів визначають обов`язкові реквізити розрахункових документів/електронних розрахункових документів.
У разі відсутності в документі хоча б одного з обов`язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий.
Відповідно до п.1 розділу 2 Положення №13, у фіскальному чеку зазначаються обов`язкові реквізити, зокрема: назва та адреса господарської одиниці; назва та кількість товару, який реалізується; вартість проданого товару; код товарної підкатегорії згідно зУКТ ЗЕД(зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством); ставки та суми податку на додану вартість (далі - ПДВ) та акцизного податку.
Судом проаналізовані надані розрахункові документи та встановлено, що вони містять інформацію про товар, суму, дату, час та коди УКТ ЗЕД товару.
Таким чином, надані до суду копії розрахункових документів, сформовані 07.07.2022 та 08.07.2022, повністю відповідають вимогам Положення №13, в тому числі вони містять код УКТ ЗЕД товару, щодо відсутності якого відповідачем встановлено порушення.
Відповідачем зроблено висновок про наявність порушення щодо проведення розрахункових операцій без застосування реєстратора розрахункових операцій та без видачі відповідного розрахункового документу, проведення розрахункових операцій через РРО без використання режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів, через те, що в інформаційних базах ДПС відсутня інформація про фіскальні чеки, сформовані 07.07.2022 та 08.07.2022.
Між ТОВ «МП-ЦЕНТР» (замовник) та ТОВ «Перша Українська Сервісна Компанія» (виконавець), укладений договір технічного обслуговування та ремонту обладнання №95/3369 від 01 лютого 2020 року, умовами якого визначено, що виконавець зобов`язується виконувати роботи, передбачені відповідним додатком до цього договору, а замовник зобов`язується в порядку та строки, передбачені цим договором, приймати та оплачувати такі роботи.
Відповідно до додатку 4 до договору № 95/3369 від 01.02.2020 року, ТОВ «Перша Українська Сервісна Компанія», зокрема, здійснює супроводження акаунту РРО.
Згідно з п. 1.10 Договору № 95/3369 від 01.02.2020 року, супроводження акаунту РРО додаткові роботи, які полягають у здійснення контролю виконання Інформаційним еквайєром функції щодо передачі реєстраторами розрахункових операцій замовника контрольно-звітної інформації в електронній формі до органів ДПС дротовими або бездротовими каналами зв`язку. Відповідальність за передачу контрольно-звітної інформації до органів ДПС несе інформаційний єквайєр.
Порядок передачі електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв`язку до органів державної податкової служби затвердженийнаказом Міністерства фінансів України від 08 жовтня 2012 року №1057.
Згідно з п.1.2 Порядку №1057 інформаційний еквайр - юридична особа, яка уповноважена Платіжною організацією надавати суб`єктам господарювання послуги з технічної підтримки та інформаційного обслуговування передачі даних РРО до системи обліку даних РРО ДПС за технологією Національного банку України (далі - Національного банку).
Пунктом 1.5 Порядку №1057 суб`єкти господарювання, які використовують РРО (крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та РРО, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі), повинні подавати до органів ДПС по дротових або бездротових каналах зв`язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці у пам`яті РРО або пам`яті модемів, які до них приєднані.
Відповідно до п.3.1 Порядку №1057 інформаційні еквайєри як компоненти СЗЗД РРО є "точками входу" в систему для РРО.
Інформаційні еквайєри забезпечують:
організацію первинної взаємодії з РРО - вирішення питань у випадках виявлення проблем підключення РРО до СЗЗД РРО, здійснення заходів для вирішення технічних питань передачі даних РРО, які виникають у суб`єктів господарювання;
організацію сеансу зв`язку з РРО та функції серверу обробки інформації: первинну перевірку автентичності і реєстрації РРО в СЗЗД РРО, перевірку цілісності захищених пакетів даних, що надходять від РРО;
тимчасове зберігання захищених пакетів даних, що надходять від РРО в будь-який час (у тому числі в моменти «пікових» навантажень та під час відсутності зв`язку з СОД РРО або збоїв у її роботі), у базі даних інформаційного еквайра;
реалізацію оптимального регламенту подальшої передачі захищених даних, отриманих від РРО, із бази даних інформаційного еквайєра до СОД РРО;
зберігання у базі даних інформаційного еквайєра захищених пакетів команд і даних, які надходять від СОД РРО для РРО, що обслуговуються цим інформаційним еквайєром;
передачу на РРО захищених пакетів команд і даних, накопичених у базі даних інформаційного еквайєра, сеансом зв`язку з відповідним РРО.
Згідно з п. 3.2 Порядку №1057 Інформаційний еквайр отримує дозвіл на виконання функцій у СЗЗД РРО за рішенням Платіжної організації. Порядок отримання дозволу на виконання функцій та діяльності інформаційного еквайра у СЗЗД РРО визначається документами Платіжної організації та укладеними договорами.
Пунктом 9.1 Порядку №1057 визначено, що передача даних РРО до серверу обробки інформації виконується згідно з регламентом, заданим у конфігурації РРО у форматі XML-документів, визначеному у протоколі передачі інформації. Інформаційні еквайри забезпечують подальшу передачу захищених даних, що були отримані від РРО, з бази даних інформаційного еквайра до СОД РРО виходячи із вимог якнайшвидшої передачі даних до СОД РРО з урахуванням оптимізації навантажень на компоненти ЦКММ та СОД РРО. ЦКММ може встановлювати обмеження щодо обсягу передачі даних за одиницю часу від інформаційних еквайрів до СОД РРО у випадках перевищення навантажень на компоненти СОД РРО та/або при нештатних ситуаціях.
Відповідно до п. 9.2 Порядку №1057 для РРО з КСЕФ порядок передачі даних є таким:
процесор РРО вибирає з носія КСЕФ ті ПД РРО, які підлягають передачі;
отриманий набір даних засобами МБ SAM захищається від підміни, модифікації та перегляду;
модем встановлює з`єднання з інформаційним еквайєром та передає захищений за допомогою МБ SАМ набір даних;
сервер обробки інформації інформаційного еквайра перевіряє цілісність набору даних та зберігає його у незмінному (захищеному від перегляду та модифікації) вигляді у базі даних свого апаратно-програмного комплексу до отримання підтвердження про успішний прийом даних від СОД РРО;
інформаційний еквайєр надсилає РРО підтвердження про отримання та успішне зберігання набору даних;
РРО приймає підтвердження та зберігає його у носії КСЕФ з фіксацією дати та часу прийому підтвердження;
у разі невдалого виконання операції (порушення цілісності набору даних під час передачі, неможливість зберігання інформації у базі даних тощо) інформаційний еквайр повертає до РРО код помилки. Залежно від коду помилки РРО повторює спробу передачі негайно або через визначений час згідно з конфігурацією РРО.
Листом від 05.04.2023 ТОВ «Перша Українська Сервісна Компанія» повідомлено, що дані РРО, у тому числі коди УКТ ЗЕД, були передані на еквайєр. Дані на еквайєр передаються згідно технології, розробленої Національним банком України, «Технологія зберігання і збору даних РРО для ДПС. Протокол передачі інформації».
З метою дослідження наявності інформації про розрахункові документи, сформовані РРО ТОВ «МП-Центр» 07.07.2022 та 08.07.2022, судом здійснено перевірку на сайті ДПС України https://cabinet.tax.gov.ua/cashregs/check. Так, за результатами перевірки на сайті ДПС України, було встановлено, що на сторінці перевірки чеків відсутні надані до суду разом з позовом розрахункові документи.
Відтак, розрахункові документи, сформовані РРО ТОВ «МП-Центр» 07.07.2022 та 08.07.2022, не були передані до інформаційних баз ДПС України.
Приймаючи рішення, суд враховує, що в договорі технічного обслуговування та ремонту обладнання №95/3369 від 01 лютого 2020 року, укладеним між ТОВ «МП-ЦЕНТР» (замовник) та ТОВ «Перша Українська Сервісна Компанія» (виконавець) визначено, що відповідальність за передачу контрольно-звітної інформації до органів ДПС несе інформаційний єквайєр.
Однак, вказана норма договору суперечить пункту 1.5 Порядку №1057, відповідно до якої суб`єкти господарювання, які використовують РРО (крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та РРО, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі), повинні подавати до органів ДПС по дротових або бездротових каналах зв`язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці у пам`яті РРО або пам`яті модемів, які до них приєднані.
Таким чином, обов`язок передачі до органів ДПС електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків покладено на суб`єкта господарювання, який провадить господарську діяльність, в даному випадку ТОВ «МП-ЦЕНТР».
При цьому, у випадку отримання розрахункових документів інформаційний еквайєр надсилає РРО підтвердження про отримання та успішне зберігання набору даних, РРО приймає підтвердження та зберігає його у носії КСЕФ з фіксацією дати та часу прийому підтвердження, у випадку невдалого виконання операції (порушення цілісності набору даних під час передачі, неможливість зберігання інформації у базі даних тощо) інформаційний еквайр повертає до РРО код помилки.
Позивачем не надано до суду підтвердження про отримання та успішне зберігання набору даних з РРО, що підтверджує виконання ТОВ «МП-ЦЕНТР» обов`язку передачі до органів ДПС електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків.
Саме наявність такого підтвердження звільняє позивача від відповідальності за ненадходження до органів ДПС вказаних розрахункових документів за 07.07.2022 та 08.07.2022, оскільки підтверджує вчинення позивачем всіх належних дій щодо виконання відповідного обов`язку.
Однак, позивачем суду не надано відповідних доказів підтвердження про отримання та успішне зберігання набору даних з РРО. Враховуючи відсутність відповідних фіскальних чеків, сформованих 07.07.2022 та 08.07.2022, в базі даних органів ДПС (https://cabinet.tax.gov.ua/cashregs/check), суд робить висновок про наявність порушення законодавства в діях позивача в цій частині.
Судом встановлено, що податковим повідомленням-рішення від 19.01.2023 форми «С» №0011880708 за проведення розрахункових операцій без застосування реєстратора розрахункових операцій та без видачі відповідного розрахункового документу, проведення розрахункових операцій через РРО без використання режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів, застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) на суму 33929,25 грн.
При цьому, вказане податкове повідомлення-рішення містить санкцію: п.1, п.7 ст. 17 Закону №265/95.
Відповідно до ст. 17 Закону №265/95 за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах:
1) у разі встановлення в ході перевірки факту: проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи; невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання:
100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення;
7) триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно зУКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості;
10) тридцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі неподання до контролюючих органів звітності, пов`язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з реєстраторів розрахункових операцій через дротові або бездротові канали зв`язку в разі обов`язковості її подання.
Суд звертає увагу, що відповідачем неправильно застосовано штрафну санкцію до позивача.
Судом за наслідками розгляду справи встановлено лише неподання до контролюючих органів звітності, пов`язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з реєстраторів розрахункових операцій через дротові або бездротові канали зв`язку.
Отже, сума штрафної санкції має складати тридцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 510 грн (30 х 17 грн).
Стосовно твердження відповідача щодо ненадання розрахункових документів та фіскальних чеків під час проведення перевірки, суд зазначає, що санкція ст. 17 Закону №265/95 передбачає застосування штрафу не за ненадання розрахункових документів та фіскальних чеків під час проведення перевірки, а за непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи та за проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно зУКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.
Наданими до суду фіскальними чеками за 07.07.2022 та 08.07.2022 підтверджено проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно зУКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.
Відтак, санкція вказаної статті не застосовується до позивача.
Отже, податкове повідомлення-рішення від 19.01.2023 №0011880708 форми «С» є протиправним та підлягає скасуванню в частині суми штрафних санкцій на суму 33419,25 грн.
Стосовно правомірності прийняття податкового повідомлення-рішення від 19.01.2023 №0011870708 форми «ПС» суд зазначає, що вказане рішення відповідачем прийнято за ненадання платником податків посадовим (службовим) особам органів державної податкової служби у повному обсязі всіх документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки, застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) на суму 2040 грн.
01.12.2022 посадовими особами Головного управління ДПС у Кіровоградській області здійснено вихід за адресою перевірки, визначеною у наказі №1400-п від 01.12.2022.
Суду надані копії направлень на проведення перевірки від 01.12.2022 №2405, №2406, на яких здійснено напис про пред`явлення направлень та наказу про проведення фактичної перевірки 01.12.2022 о 15 год. 00 хв. продавцю ОСОБА_1 , що підтверджується особистим підписом продавця на копіях направлень на перевірку.
Відповідно до п. 85.2 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
При цьому великий платник податків на запит контролюючого органу зобов`язаний також надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України"Про електронні документи та електронний документообіг"та"Про електронні довірчі послуги"копії таких документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту.
Пунктом 85.4 статті 85 Податкового кодексу України при проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).
Відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати закінчення перевірки.
Відповідно до п. 85.6 ст. 85 Податкового кодексу України у разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис.
Судом встановлено, що посадовими особами Головного управління ДПС у Кіровоградській області пред`явлені направлення та наказ про проведення фактичної перевірки 01.12.2022 о 15 год. 00 хв. продавцю ОСОБА_1 .
Жодних запитів про надання документів до суб`єкта господарювання ТОВ «МП-Центр» не надано.
Відповідачем не надано до суду акту, що засвідчує відмову суб`єкта господарювання ТОВ «МП-Центр», його представника, продавця ОСОБА_1 від надання документів, фіскальних чеків тощо, відповідний запит про надання таких документів позивачу та суду не надавався.
Отже, відсутні підстави для застосування до позивача штрафних санкцій за ненадання платником податків посадовим (службовим) особам органів державної податкової служби у повному обсязі всіх документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки, оскільки запит про надання документів не надавався позивачу, акт про відмову від надання документів не складався.
Таким чином, податкове повідомлення-рішення від 19.01.2023 №0011870708 форми «ПС» є протиправним та підлягає скасуванню повністю.
Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частина 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.
Водночас частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України покладено обов`язок на позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.
Враховуючи встановлені судом обставини справи, суд робить висновок про задоволення позову.
На підставі ч. 3ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати розподіляються пропорційно до задоволених вимог позивача.
Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 2684 грн, що документально підтверджується платіжною інструкцією №26 від 26.06.2023.
Отже, оскільки позовну заяву задоволено частково, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі пропорційному до задоволених позовних вимог у сумі 2645,89 грн.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «МП-ЦЕНТР» (вул. Бабенка, буд. 2, смт. Слобожанське, Дніпровський район, Дніпропетровська область, 52005, код ЄДРПОУ 43422255) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ ВП 44118658) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №0011880708 від 19.01.2023 форми «С» на суму штрафних санкцій 33419,25 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №0011870708 від 19.01.2023 форми «ПС» на суму штрафних санкцій 2040 грн.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «МП-ЦЕНТР» судові витрати з оплати судового збору у розмірі 2645 (дві тисячі шістсот сорок п`ять) грн 89 коп.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Р.З. Голобутовський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2023 |
Оприлюднено | 18.09.2023 |
Номер документу | 113477079 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні