ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
13 вересня 2023 року Справа № 280/3809/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовною заявою Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю доТовариства з обмеженою відповідальністю "БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД" про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, -
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (даліпозивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД» (далі - відповідач), в якій позивач просить суд стягнути з ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД» на користь Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у розмірі 34 645,31 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що середньооблікова кількість штатних працівників, що працювали у Товариства з обмеженою відповідальністю«БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД» за звітний період складає 17 осіб, отже середньооблікова кількість осіб з інвалідністю повинна складати 1 особа. Водночас, кількість працевлаштованих осіб з інвалідністю у даного роботодавця за звітний період - 2022 рік, склала 0 осіб. Посилаючись на норми Закону України«Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», просить задовольнити позов.
Відповідач позовні вимоги не визнав, 10 липня 2023 року надав до суду відзив (вх.№29733), в якому зазначив, що відповідно до штатного розкладу, введеного в дію з 01 січня 2022 року, станом на 02 січня 2022 року чисельність працівників на підприємстві становила 21 особу, а не 17 як вказано у позові. Також, зазначає, що доводи позивача щодо відсутності на підприємстві відповідача осіб не відповідає дійсності, оскільки з 01 лютого 2020 року на підприємстві відповідача працює особа, якій встановлена третя група інвалідності, що підтверджується відповідним наказом про прийом на роботу, записами в трудовій книжці працівника та актом огляду медико-соціальної експертної комісії. З огляду на вказане, у задоволенні позову просить відмовити.
Ухвалою суду від 12 червня 2023 року зазначену позовну заяву було залишено без руху, в зв`язку із її невідповідністю вимогам статті 161 КАС України.
21 червня 2023 року позивачем усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 26 червня 2023 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/3809/23 безвиклику сторін та проведення судового засідання.
Відповідно до частини 5статті 262 КАС Українисуд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно з пунктом 10 частини 1статті 4 КАС Україниписьмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.
Відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, надісланого ТОВ «БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД», середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у ТОВ «БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД», за рік склала 17 осіб, таким чином, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 Закону, ТОВ"БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД" повинна складати 1 особу. Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлена інвалідність, у роботодавця склала 0 осіб.
Листом від 17 квітня 2023 року позивач повідомив відповідача, що Запорізьке обласне відділення ФСЗОІ відповідно до вимогстатті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»отримало інформацію від Пенсійного фонду України, яка містить ознаки порушення підприємством ТОВ "БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД"в 2022 році законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, а саме: середньооблікова чисельність працюючих на підприємстві осіб з інвалідністю менша, ніж установлена частиною першою статті 19 Закону. У зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, підприємству нараховані АГС в сумі 33441,56 грн. Розрахунок надіслано підприємству через електронний кабінет підприємства на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Однак, адміністративно-господарські санкції відповідачем сплачені не були, у зв`язку із чим відповідачу нараховано пеню у розмірі 1203,75 грн.
У зв`язку з несплатою відповідачем суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2022 році у загальному розмірі 34645,31 грн. у добровільному порядку Запорізьке ОВ ФСЗОІ звернулось із даним позовом до суду.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Положеннями частини 8статті 69 Господарського кодексу Українивизначено, що підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється законом.
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначає Закон України«Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в України»від 21 березня 1991 року №875-ХІІ (далі -Закон № 875-ХІІ).
Частинами 1, 2 та 3статті 19 Закону № 875-ХІІпередбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимогстатті 18 цього Закону.
Судом встановлено, що ТОВ«БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД» є юридичною особою, яка використовує найману працю та відноситься до категорії суб`єктів підприємницької діяльності, яким відповідно достатті 19 Закону № 875-ХІІвстановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів, який у відповідача повинен складати 01 робоче місце. Середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до законодавства встановлена інвалідність на підприємстві протягом 2022 року склала 1 особу, про зазначає відповідач у відзиві на позовну заяву.
Частиною 1статті 20 Закону № 875-ХІІвизначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченимстаттею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Згідно із частиною 2статті 20 Закону № 875-ХІІпорушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
У даному випадку Фонд соціального захисту інвалідів у розрахунку суми адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю визначив суму адміністративно-господарських санкцій у розмірі 33441,56 грн. Крім того, Фонд визначивпеню в сумі 1203,75грн. Загальна сума заборгованості, на думку позивача, склала 34645,31грн.
Адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця не є податком, збором (обов`язковим платежем), обов`язкова сплата яких передбаченаКонституцією України,Податковим кодексом України, а є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення.
Разом з тим, відповідно до частини 1статті 218 Господарського кодексу Українипідставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Частиною 2 наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Згідно із частиною 1статті 18 Закону № 875-ХІІзабезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина 3статті 18 Закону № 875-ХІІ).
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до штатного розкладу ТОВ «Будіндустрія, ЛТД», введеного з 01 січня 2022 року та додатку до нього, станом на 02 січня 2022 року чисельність працівників на підприємстві склала 21 особа.
Наказом № 1-к від 30 січня 2020 року «Про прийом на роботу» відповідачем прийнято на роботу на посаду лаборанта ОСОБА_1 з 01 лютого 2020 року, що також підтверджується Повідомленням про прийняття працівника на роботу, складеної за формою встановленою у Додатку до постанови КМУ «Про порядок повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу/укладення контракту» від 17 червня 2015 року № 413 та подане 30 січня 2020 року.
Згідно Довідки до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії АВ №0668342 від 05 травня 2016 року, ОСОБА_1 встановлено III групу інвалідності безстроково.
Крім того, відповідно до трудової книжки серії НОМЕР_1 від 29 червня 1988 року під № 14 наявний запис про прийняття ОСОБА_1 на посаду лаборанта з фізико - механічних випробувань ТОВ «Будіндустрія, ЛТД» згідно наказу №1-к від 30 січня 2020 року. Запис про звільнення ОСОБА_1 з займаної посади лаборанта в ТОВ «Будіндустрія, ЛТД», у вказаній трудовій книжці відсутній.
З огляду на вказане вбачається, що відповідачем виконано норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4% (чотирьох відсотків) середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а саме середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».
На думку суду, сукупність названих обставин свідчить, що ТОВ«БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД»виконано вимоги в частині працевлаштування на підприємстві осіб, яким встановлена інвалідність, що виключає підстави для застосування санкцій та пені, передбаченихстаттею 20 Закону №875-XII.
Згідно з частинами 1 та 2статті 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Суд, відповідно достатті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями2,77,139,241,243-246,255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю доТовариства з обмеженою відповідальністю "БУДІНДУСТРІЯ, ЛТД" про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення,а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 13 вересня 2023 року.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2023 |
Оприлюднено | 18.09.2023 |
Номер документу | 113478524 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні