Рішення
від 14.09.2023 по справі 380/4638/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 вересня 2023 рокусправа № 380/4638/23 м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Качур Р.П. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Золочівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Золочівської районної військової адміністрації (Золочівська районна державна адміністрація), Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Відділу культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Бродівської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

Перший заступник керівника Золочівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Золочівської районної військової адміністрації (Золочівська районна державна адміністрація), Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Відділу культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо приведення протирадіаційного укриття № 50716 у стан готовності відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018;

- зобов`язати відповідача у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди № 50716, що знаходиться за адресою: вул. Кутова, 4а, с. Пониковиця Золочівського району Львівської області, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позову зазначив те, що в ході вивчення стану додержання законів при використанні захисних споруд цивільного захисту населення на території Золочівського району Львівської області виявлено факт порушень відповідачем законодавства у вказаній сфері, що призвело до надання статусу захисній споруді цивільного захисту протирадіаційному укриттю № 50716 (далі-ПРУ № 50716), що знаходиться по вул. Кутова, 4а, с. Пониковиця Золочівського району Львівської області, а саме у будівлі «Народного дому», як неготове до експлуатації. Вказав, що споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття № 50716 перебуває на балансі відповідача. Стверджує, що на момент проведення останньої оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що мала місце 08.09.2022, у складі комісії за участі представників Золочівської районної військової адміністрації, Бродівської міської ради, інспектора Золочівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області та у присутності директора Народного дому с. Пониковиця О.Мацюк, вказану захисну споруду було визнано неготовою для експлуатації за призначенням, однак, відзначено, що є можливість частково привести її в обмежену готовність як найпростіше укриття, за результатом чого було складено акт з рекомендацією привести вказану захисну споруду у відповідність до встановлених вимог, затверджених наказом МВС № 579 від 09.08.2018. Зазначив, що допущені відповідачем порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характеру та, як наслідок, невжиття відповідних заходів з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності. Відтак звернувся до суду із цим позовом.

Ухвалою від 16.03.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін; відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення копії цієї ухвали для подання відзиву на позовну заяву. Цією ж ухвалою залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Бродівську міську раду (далі - третя особа).

Ухвалою суду від 14.09.2023 відмовлено у задоволенні клопотання представниці Золочівської окружної прокуратури про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Від ГУ ДСНС України у Львівській області надійшла заява (вх. № 24464 від 07.04.2023) у якій зазначив, що діяльність ГУ ДСНС України у Львівській області здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу забезпечує введення владних функцій у законні рамки і тим самим істотно обмежує можливі ГУ ДСНС України у Львівській області, а також суттєво обмежує ГУ ДСНС України у Львівській області у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, забезпечує використання ГУ ДСНС України у Львівській області владних повноважень виключно в межах закону. Основні повноваження ГУ ДСНС України у Львівській області визначаються Кодексом цивільного захисту України та Положенням про ГУ ДСНС України у Львівській області. У зазначених нормативно правових актах є вичерпний перелік повноважень ГУ ДСНС України у Львівській області, в тому числі повноваження щодо звернення із позовною заявою до суду лише з одним видом позову щодо застосування заходів реагування у сфері пожежної та техногенної безпеки. Відтак, ГУ ДСНС України у Львівській області не має повноважень на звернення до суду із позовною заявою про зобов`язання приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан та готовність до укриття населення, а отже і жодної протиправної бездіяльності зі сторони ГУ ДСНС України у Львівській області не має, як про це зазначив позивач у позовній заяві. При цьому зазначив, що ГУ ДСНС України у Львівській області підтримує всі ініціативи і процеси, які своїм наслідком мають забезпечення (відновлення) пожежної та техногенної безпеки, в тому числі і у захисних спорудах.

Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 16.03.2023 надіслано відповідачу та третій особі 21.03.2023 засобами електронного зв`язку, що підтверджується наявним у матеріалах справи повідомленням про доставку електронних листів. Правом подати письмовий відзив на позовну заяву відповідач станом день розгляду справи не скористався, відтак суд, керуючись ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), вирішив справу за наявними матеріалами. Третя особа станом на день розгляду справи жодних пояснень по суті заявлених позовних вимог не надіслала.

Позивачем до позовної заяви також додано квитанцію про надіслання примірника позовної заяви відповідачу.

Від представниці Золочівської окружної прокуратури також надійшли додаткові пояснення (вх. № 69823 від 13.09.2023) у яких вказала, що повноваження органів ДСНС в мирний час, обумовленні проведенням заходів державного нагляду (контролю), і відповідно мають певні обмеження, однак вказані обмеження, до яких, зокрема, відноситься і право звернення до суду з приводу приведення об`єктів цивільного захисту у стан готовності, не діють через введення в Україні воєнного стану на весь час дії особливого періоду на території нашої країни. Зазначила, що відповідно до ст. 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України. Стверджує, що наразі Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перших кроків дерегуляції бізнесу шляхом страхування цивільної відповідальності» (далі Закон № 2655-ІХ), який набрав чинності 29.10.2022, внесено зміни до ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до яких Центральний орган державної виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, має право звертається до адміністративного суду, крім позовів про застосування заходів реагування, також з інших підстав, визначених законом. Тобто, на момент внесення позову першим заступником керівника Золочівської окружної прокуратури законодавцем розширено повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту щодо звернення до адміністративного суду та закріплено право на звернення з позовами з інших підстав, окрім тих, що прямо визначені п.48 ст.17-1 Кодексу цивільного захисту України. Стверджує, що обраний прокурором спосіб захисту права спрямований на захист інтересів держави, зокрема на захист країни в умовах збройної агресії, підвищення обороноздатності держави, на спонукання Відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані. Захист життя і здоров`я людей є основною функцією правової держави, на захист яких і направлений позов прокурора. Тому звернення прокурора до суду з позовною заявою про зобов`язання власника чи балансоутримувача привести захисну споруду цивільного захисту до стану готовності є єдиним ефективним та дієвим засобом захисту порушених інтересів держави, а обраний прокурором спосіб захисту права спрямований на захист інтересів держави, зокрема на захист країни в умовах збройної агресії, підвищення обороноздатності держави, а також на захист життя та здоров`я людей, на спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані.

Суд дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази та встановив такі обставини справи.

Згідно з актом оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 08.09.2022, наданого до інформації ГУ ДСНС України у Львівській області від 03.02.2023 встановлено, що захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття (далі - ПРУ) № 50716 (балансоутримувач відділ культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради, код ЄДРПОУ 43966506 (далі-Відділ міської ради)) є неготовим для експлуатації за призначенням.

Відповідно до паспорта НОМЕР_1 останнє знаходиться в будівлі «Народного дому» с. Пониковиця Бродівського району (на теперішній час Золочівського району) та належало Пониковицькій сільській раді, та становить 342 кв.м. Введена в експлуатацію вказана споруда у 1984 році. Згідно з паспортом, це укриття у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 400 осіб.

Відповідно до рішення Бродівської міської ради від 15.12.2020 № 23 «Про реорганізації сільських рад, шляхом приєднання до Бродівської міської ради» Бродівська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Пониковицької сільської ради.

Згідно із інформації Золочівської районної державної адміністрації (далі Золочівська райдержадміністрація) № 56-vyh-209/0/2-23 від 13.02.2023, об`єднана територіальна громада (тобто, в особі Бродівської міської ради Львівської області) є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою, на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій», а також постанови Кабінету Міністрів України № 807 від 17.07.2020.

Балансоутримувачем захисної споруди № 50716 визначено відділ культури Бродівської міської ради.

Згідно із додатком 1 до інформації Бродівської міської ради № 81/03-01 від 19.01.2023 (пункт 11 додатку), ПРУ № 50716 знаходиться в будівлі «Народного дому» с. Пониковиця Бродівської територіальної громади, має комунальну форму власності, балансоутримувач/власник - Відділ культури Бродівської міської ради, стан готовності: неготове, є можливість частково привести в обмежену готовність як найпростіше укриття.

Згідно з поверховим планом технічного паспорта на ПРУ № 50716, вказана захисна споруда визначена літерою «А-2» та розташована по вул. Кутова, 4а, с. Пониковиця Бродівського району (на даний час Золочівського району).

Відповідно до інформації, наданої Відділом міської ради № 01-10-21 від 14.02.2023 КУ «Народний дім с. Пониковиця» Бродівської міської ради, розташованого по вул. Кутова, 4 «а», в с. Пониковиця Львівської області, був переданий відділу культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради.

З інформації із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності слідує, що право комунальної власності на будівлю, яка розташована по вул. Кутова, 4а в с. Пониковиця Золочівського району не зареєстровано.

При цьому, відповідно до даних Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку за адресою с. Пониковиця, вул. Кутова, 4а, зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4620385800:09:009:0012, з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів культурно-просвітницького обслуговування. Право комунальної власності на вказану земельну ділянку зареєстровано за Бродівською міською радою, а право постійного користування вищезазначеною земельною ділянкою було зареєстровано за Відділом культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради.

На момент проведення оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що мала місце 08.09.2022, у складі комісії за участі представників Золочівської районної військової адміністрації, Бродівської міської ради, інспектора Золочівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області та у присутності директора Народного дому с. Пониковиця О.Мацюк, вказану захисну споруду було визнано неготовою для експлуатації за призначенням, однак, відзначено, що є можливість частково привести її в обмежену готовність як найпростіше укриття, за результатом чого було складено акт з рекомендацією привести вказану захисну споруду у відповідність до встановлених вимог, затверджених наказом МВС № 579 від 09.08.2018.

Матеріалами справи також підтверджується те, що у 2019 та 2021 роках аналогічно складалися відповідні акти оцінки стану готовності ПРУ № 50716 (від 07.02.2029 та 19.07.2021) за результатами яких захисна споруда оцінювалася як обмежено готова для експлуатації за призначенням. Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту впродовж 2019-2021 років встановлено, у тому числі, відсутність системи вентиляції; відсутність - запірної арматури системи водопостачання, покажчиків руху води, безнапірних та напірних баків для питної води; відсутність санвузлів, труб каналізації, резервуарів для збирання фекальних вод, насосів відкачування, запірної системи каналізаційної системи, вигрібних ям, пудр-клозетів, виносних баків; відсутність - запірної арматури системи опалення, трубопроводів; відсутність системи зв`язку та оповіщення; відсутність заземлення електрообладнання; відсутність автоматичних систем пожежогасіння та сигналізації, пожежних кранів, неукомплектованість первинними засобами пожежогасіння, вимірювальних приладів температурно-вологісного режиму; неукомплектованість робочим інструментом формування з обслуговування захисної споруди.

Відповідно до акта оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 08.09.2022 ПРУ № 50716 оцінено як неготова до експлуатації за призначенням та встановлено, як і у попередніх роках, відсутність системи вентиляції, безнапірних та напірних баків для питної води, санвузлів, труб каналізації, резервуарів для збирання фекальних вод, насосів відкачування, запірної системи каналізаційної системи, вигрібних ям, пудр-клозетів, виносних баків, запірної арматури системи опалення, трубопроводів, відсутність системи зв`язку та оповіщення, відсутність заземлення електрообладнання, автоматичних систем пожежогасіння та сигналізації, пожежних кранів, неукомплектованість первинними засобами пожежогасіння, вимірювальних приладів температурно-вологісного режиму, неукомплектованість робочим інструментом формування з обслуговування захисної споруди.

Відомості, що зазначені в акті готовності від 08.09.2022 відповідачем не оскаржувалися.

Відповідно до інформації Бродівської міської ради від 14.02.2023 № 224/03-01, наданої на запит прокуратури, у 2022 році кошти на капітальний чи поточний ремонт ПРУ № 50716 з міського бюджету не виділялись. Розпочато роботу щодо виключення даної захисної споруди із фонду таких споруд. Крім того, інформації про вжиті заходи щодо приведення у готовність вказаної захисної споруди міською радою не наведено.

Розпорядженням міського голови № 30/03-03 від 09.02.2023 утворено комісію по виключенню з обліку захисної споруди (ПРУ № 50716), та наказом начальника відділу культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради №7 від 10.02.2023 затверджений склад комісії по виключенню з обліку захисної споруди в який увійшли головні спеціалісти вказаного відділу, директор КУ Народний дім с. Пониковиця та інші.

З урахуванням вищевказаних обставин, Перший заступник керівника Золочівської окружної прокуратури звернувся до суду із цим позовом.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Згідно з ч.ч. 3-5 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

В частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Львівській області. Разом з тим, знаючи про тривале невиконання відповідачем вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття № 50716, ГУ ДСНС у Львівській області не вживає необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Суд звертає увагу на обґрунтованість доводів ГУ ДСНС України у Львівській області щодо відсутності у ГУ ДСНС України в Львівській області повноважень на звернення з позовом про зобов`язання балансоутримувача привести у стан готовності захисну споруду.

Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України «Про прокуратуру» повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі № 820/4717/16.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, подання прокурором позову є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів держави.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який відповідними указами Президента України триває станом на день розгляду справи.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 № 1932-XII оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно статті 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Пунктом 11 частини першої статті 18 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.

Частиною першою статті 20 вищевказаного Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 32 КЦЗ України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів (частина восьма статті 32 КЦЗ України).

Згідно з абз. 1 п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок № 138), утримання фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі (абзац другий пункту 3 Порядку № 138).

Відповідно до абз. 1 п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Пунктом 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі - Вимоги № 579), встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Згідно пункту 3 розділу І Вимог № 579, фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.

Пунктами 1 і 2 розділу ІІ Вимог № 579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.

Відповідно до абз. 1, 2 п. 7 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог № 579).

Для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд (підпункт 1 пункту 2 розділу VI Вимог № 579).

Отже, власник протирадіаційного укриття або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимог № 579.

Суд встановив, що укриття № 50716, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , а саме у будівлі «Народного дому», перебуває у комунальній власності. Таке право на вказану земельну ділянку зареєстровано за Бродівською міською радою, а право постійного користування вищезазначеною земельною ділянкою було зареєстровано за Відділом культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради.

З огляду на вказані обставини, суд дійшов висновку, що саме відповідач зобов`язаний забезпечувати протирадіаційне укриття № 50716 у стані, необхідному для приведення у готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами № 579.

Стан непридатності укриття № 50716 до використання за призначенням підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, зокрема, актами оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту ПРУ № 50716 від 08.09.2022, від 19.07.2021 та від 07.02.2019.

Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою утримання у належному стані укриття № 50716 суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд в постанові від 03.10.2018 у справі № 826/12192/16 та в постанові від 25.07.2019 у справі № 820/5164/15.

Також варто вказати, що відповідачем акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 50716, що проведені контролюючими органами упродовж 2019- 2022 років та вжиті заходи за їх наслідками не оскаржувалися.

Протирадіаційне укриття № 50716 є захисною спорудою цивільного захисту у вигляді протирадіаційного укриття на території Бродівської міської територіальної громади (с. Пониковиця), в якій, зважаючи на її місткість, при необхідності можуть розміститися жителі вказаного села.

Вищенаведене, на думку суду, свідчить, що позивачем обрано належний та ефективний спосіб захисту у вигляді зобов`язання відповідача привести у стан готовності захисну споруду сховище № 50716, у належний технічний стан з метою використання її за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов слід задовольнити повністю.

Ураховуючи положення частини 2 статті 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 53, 72-77, 90, 139, 243-246, 255, 293, 295 КАС України, суд -

у х в а л и в :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Відділу культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 50716, що розміщене за адресою: Львівська область Золочівський район с. Пониковиця вул. Кутова, 4а.

3. Зобов`язати Відділ культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради привести у стан готовності захисну споруду сховище № 50716, у належний технічний стан з метою використання її за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

4. Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Перший заступник керівника Золочівської окружної прокуратури (80700 Львівська область м. Золочів вул. Поштова 7; код ЄДРПОУ 02910031) в інтересах Золочівської районної військової адміністрації (Золочівська районна державна адміністрація) (80700 Львівська область м. Золочів вул. В`ячеслава Чорновола 3; код ЄДРПОУ 20858831), Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008 м. Львів вул. Підвальна 6; код ЄДРПОУ 38627339).

Відповідач: Відділ культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради (80600 Львівська область м. Броди вул. Коцюбинського 7; код ЄДРПОУ 43966506).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Бродівська міська рада (80600 Львівська область м. Броди вул. Коцюбинського 7; код ЄДРПОУ 26525941).

СуддяКачур Роксолана Петрівна

Дата ухвалення рішення14.09.2023
Оприлюднено18.09.2023
Номер документу113479271
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/4638/23

Рішення від 14.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні