Справа № 420/10084/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючої судді - Бойко О.Я.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕВЕЛ-ТОЙС» про стягнення штрафу у сумі 5100,00 грн., вирішив адміністративний позов задовольнити.
І. Суть спору:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за адміністративним позовом позивача, Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області, до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕВЕЛ-ТОЙС», в якому позивач просить:
- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕВЕЛ-ТОЙС» (65005, Одеська обл., м. Одеса, вул. Мельницька, буд.24А, каб.204, код ЄДРПОУ 42512101) на користь Сумської міської ОТГ, р/р UA228999980313080106000018355, одержувач Сумська міська ОТГ, код одержувача 37970404, банк одержувача Казначейство України, код платежу 21081100 штраф за порушення законодавства про рекламу в сукупному розмірі 5100,00 грн. накладеного відповідно до рішення № 000017 від 01.03.2023, рішення № 000037 від 29.03.2023.
ІІ. Аргументи сторін
(а) Позиція позивача
В обґрунтування заявлений позовних вимог позивач зазначив, що в ході здійснення контролю за дотриманням порядку розповсюдження реклами щодо захисту прав споживачів реклами та вимог до її змісту на території м. Суми службовою особою позивача виявлено та зафіксовано зовнішню рекламу, яка не відповідає вимогам Закону. На підставі матеріалів справи встановлено факт порушення відповідачем вимог ч. 7 ст. 27 Закону України «Про рекламу» та прийнято рішення № 000017 від 01.03.2023 про застосування штрафних санкцій у розмірі 3400,00 гри за недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами у відповідності до ч.7 ст. 27 Закону «Про рекламу». Крім того, у зв`язку з невиконанням законних вимог органу державної влади, на який згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, визначених ч.2 ст.26 Закону щодо надання інформації про вартість розповсюдженої реклами, на підставі матеріалів справи прийнято рішення № 000037 від 29.03.2023 про накладення на відповідача штрафу в розмірі 1700,00 грн.
У зв`язку із невиконанням відповідачем у добровільному порядку рішення про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу, позивач звернувся до суду із вказаним адміністративним позовом.
(б) Позиція відповідача
Відповідач не скористався своїм правом для подання відзиву на позовну заяву, належним чином та своєчасно повідомлений про розгляд вказаної адміністративної справи.
ІІІ. Процесуальні дії у справі
15.05.2023 ухвалою Одеський окружний адміністративний суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
17.07.2023 ухвалою Одеський окружний адміністративний суд продовжив Товариству з обмеженою відповідальністю «ТРЕВЕЛ-ТОЙС» строк для подання відзиву на 15 днів з дня отримання ухвали.
IV. Обставини, встановлені судом
31.01.2023 в ході здійснення контролю за дотриманням порядку розповсюдження реклами щодо захисту прав споживачів реклами та вимог до її змісту на території м. Суми службова особа позивача виявила та зафіксувала зовнішню рекламу, яка не відповідає вимогам Закону, а саме: на опорі суцільноскляної перегородки магазину «ЧУДО ОСТРІВ (місто Суми, вул. Кооперативна, будинок 1), діяльність, в якому, згідно даних з куточку покупця, здійснює відповідач розміщено рекламу у вигляді плакату жовтого кольору з текстом наступного змісту: «ЧУДО ОСТРІВ дитячий магазин «ВАУ» БОНУС відтепер Всім по сім! 7% Деталі запитуйте на касі або дивіться на сайті chudo-ostriv.com.ua».
01.02.2023 складено протокол про порушення законодавства про рекламу, в якому зазначено, що враховуючи, що ч.3 ст.8 Закону України «Про рекламу» встановлено, що реклама про проведення заходів рекламного характеру повинна містити інформацію про строки проведення цих заходів, слід констатувати факт порушення законодавства про рекламу. Зазначена реклама не містить відомостей про дату початку і закінчення заходу.
03.02.2023 прийняте рішення № 000017 про початок розгляду справи про порушення законодавства про рекламу.
На адресу відповідача 07.02.2023 в порядку ч.2 ст.26 Закону направлено лист-вимогу № 425-05.4/23 від 06.02.2023, в якому зазначено встановлені порушення, повідомлено про можливість надання письмових пояснень, зобов`язано надати у термін до 25.02.2023 інформацію про вартість розповсюдженої реклами, а також повідомлено про розгляд на 01.03.2023 об 10.00 год. справи відносно нього про порушення законодавства про рекламу. Одночасно відповідача повідомлено про наслідки неподання або подання завідомо недостовірної вартості реклами, а також неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням. Дану вимогу направлено за місцем реєстрації і місцем здійснення діяльності товариства та отримано ним 09.02.2023 року (за місцем фактичного здійснення діяльності) та 07.03.2023 (за місцем реєстрації).
Відповідач на засідання справи 01.03.2023 не з`явився, інформацію про вартість розповсюдженої реклами чи пояснення по суті виявлених правопорушень не надав.
01.03.2023 позивач прийняв рішення № 000017 про застосування штрафних санкцій у розмірі 3400,00 гри за недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами у відповідності до ч.7 ст. 27 Закону «Про рекламу», яке направлено відповідачу рекомендованим листом з повідомленням за адресою фактичного здійснення діяльності та юридичної адреси та отримано ним 06.03.2023 (за місцем фактичного здійснення діяльності) та 07.03.2023 (за місцем реєстрації).
01.03.2023 позивач склав протокол про порушення законодавства про рекламу № 000035 у зв`язку з ненаданням відповідачем відповіді на вимогу № 0425-05.4/23 від 06.02.2023 органу державної влади, на який згідно з законом покладено контроль за дотриманням законодавства про рекламу інформації про вартість розповсюдженої реклами за адресою: АДРЕСА_1 , чим порушено ч.2 ст. 26 Закону України «Про рекламу».
02.03.2023 позивач направив відповідачу повторну вимогу № 739-05.4/23 від 01.03.2023 у порядку ч.2 ст. 26 Закону України «Про рекламу» щодо надання відповідної інформації та попереджено про відповідальність за її ненадання або подання завідомо недостовірної інформації, передбачену ч. 6 та ч.7 ст. 27 Закону у вигляді штрафу в розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Одночасно відповідача повідомлено про розгляд справи на 29.03.2023 об 10.00 год. відносно нього про порушення законодавства про рекламу. Дана вимога отримана відповідачем 06.03.2023 ( за місцем здійснення фактичної діяльності) та 07.03.2023 (За місцем реєстрації). Відповідач на засідання справи, яке відбулося 29.03.2023 не з`явився, інформацію про вартість розповсюдженої реклами чи пояснення по суті виявлених правопорушень не надав.
У зв`язку з невиконанням законних вимог органу державної влади, на який згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, визначених ч.2 ст.26 Закону щодо надання інформації про вартість розповсюдженої реклами, на підставі матеріалів справи прийнято рішення № 000037 від 29.03.2023 про накладення на відповідача штрафу в розмірі 1700,00 грн., що передбачений ч.6 ст.27 ЗУ за недотримання встановлених органом державної влади, на який згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу.
V. Джерела права та висновки суду.
Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить до задоволення. Свій висновок вмотивовує наступним чином.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про рекламу», реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару; зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
За приписами ч. 1 ст. 26 Закону України «Про рекламу» від 03 липня 1996 року № 270/96-ВР, контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснює у межах своїх повноважень, зокрема, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів - щодо захисту прав споживачів реклами.
10 вересня 2014 року, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» (далі - Постанова №442), абз.2 п.1 якої передбачено утворити Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, реорганізувавши шляхом перетворення Державну ветеринарну та фіто санітарну службу і приєднавши до Служби, що утворюється, Державну інспекцію з питань захисту прав споживачів і Державну санітарно-епідеміологічну службу та поклавши на службу, що утворюється, функції з реалізації державної політики, які виконували органи, що припиняються (крім функцій з реалізації державної політики у сфері племінної справи у тваринництві, у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), а також функції із здійснення державного контролю (нагляду) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері туризму та курортів.
Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) - є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері (п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №667 від 02.09.2015 року).
Відповідно до п.2 вказаного Положення Держпродспоживслужба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює контроль за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів реклами, приймає рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження (пп.9 п.4 Положення).
При цьому, Законом, який регулює відносини, які пов`язані з виробництвом, розповсюдженням та споживанням реклами на території України є Закон України Про рекламу, а нормативним документом, що регулює питання накладення уповноваженими особами Держпродспоживслужби та її територіальними органами в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі (далі - територіальні органи) штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу (крім штрафів, накладення яких належить виключно до компетенції Антимонопольного комітету і регулюється законодавством з питань авторського права та суміжних прав), є Постанова Кабінету Міністрів України №693 від 26.05.2004 року, якою затверджений Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу.
Так, на підставі ч.1 ст.16 Закону України «Про рекламу», розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил (2067-2003-п), що затверджуються Кабінетом Міністрів України. Під час видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами втручання у форму та зміст зовнішньої реклами забороняється.
Частиною 2 ст. 26 Закону України «Про рекламу» визначено, що на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов`язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео - та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю. Органи державної влади зобов`язані повідомляти рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами про розгляд справ про порушення ними вимог законодавства про рекламу не менше ніж за п`ять робочих днів до дати розгляду справи.
При цьому, частиною 3 статті 26 Закону України «Про рекламу» передбачено, що рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами під час розгляду питання про порушення цього Закону мають право: бути присутніми на засіданні державного органу під час розгляду питання про порушення ними цього Закону; подавати необхідні документи, давати пояснення; отримувати копію протоколу засідання та рішення державного органу, прийнятого щодо них; оскаржувати дії чи бездіяльність зазначеного державного органу та його посадових осіб до суду.
Матеріалами справи підтверджується, що рішення про накладення штрафу на відповідача за порушення законодавства про рекламу направлені рекомендованим відправленням з повідомленням про вручення.
Відповідно до ч.1 ст. 27 Закону України «Про рекламу», особи, винні у порушенні законодавства про рекламу, несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону.
Згідно з ч.2 та ч.6 ст.27 Закону України «Про рекламу», відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть: 1) рекламодавці, винні: у замовленні реклами продукції, виробництво та/або обіг якої заборонено законом; у наданні недостовірної інформації виробнику реклами, необхідної для виробництва реклами; у замовленні розповсюдження реклами, забороненої законом; у недотриманні встановлених законом вимог щодо змісту реклами та у замовленні розповсюдження реклами, в якій не дотримано встановлені законом вимоги щодо її змісту; у порушенні порядку розповсюдження реклами, якщо реклама розповсюджується ними самостійно; 2) виробники реклами, винні у порушенні прав третіх осіб при виготовленні реклами; 3) розповсюджувачі реклами, винні в порушенні встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами. За неподання або подання завідомо недостовірної інформації щодо вартості розповсюдженої реклами та/або виготовлення реклами та/або вартості розповсюдження реклами центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, необхідної для здійснення ними передбачених цим Законом повноважень, на рекламодавців, виробників реклами та розповсюджувачів реклами накладається штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Частиною 7 статті 27 ЗУ «Про рекламу» визначено, що у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог цього Закону, на рекламодавців та розповсюджувачів реклами рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року № 693 затверджено «Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу», який регулює питання накладення уповноваженими особами Держспоживінспекції та її територіальних органів в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - територіальні органи) штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу (крім штрафів, накладення яких належить виключно до компетенції Антимонопольного комітету і регулюється законодавством з питань авторського права та суміжних прав) (далі Порядок).
Відповідно до п.9 Порядку, штрафи відповідно до статті 27 Закону України «Про рекламу», підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу є відповідний протокол, складений уповноваженою посадовою особою Антимонопольного комітету, Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, Мінфіну, НКЦПФР або Держспоживінспекції та її територіальних органів.
Справа розглядається за участю представника особи, щодо якої порушено справу. В разі його відсутності справу може бути розглянуто, якщо незважаючи на своєчасне повідомлення про місце і час розгляду справи не надійшло обґрунтоване клопотання про відкладення розгляду справи (п.16 Порядку).
Відповідно до п.20 Порядку, сума штрафів за порушення законодавства про рекламу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку відповідно до законодавства.
Враховуючи вищевикладене, за відсутності добровільної сплати відповідачем суми штрафу в сукупному розмірі 5100,00 грн. накладеного відповідно до рішення № 000017 від 01.03.2023, рішення № 000037 від 29.03.2023, вказана сума підлягає стягненню з відповідача за рішенням суду.
Також, в матеріалах справи відсутні письмові докази щодо оскарження вказаних рішень про накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу.
Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги належать до задоволення.
VI. Судові витрати
Згідно з ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки суд не залучав свідків та призначав проведення експертизи з відповідача судові витрати не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст 2, 139, 244-246 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1.Адміністративний позов задовольнити.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕВЕЛ-ТОЙС» на користь Сумської міської ОТГ, р/р UA228999980313080106000018355, одержувач Сумська міська ОТГ, код одержувача 37970404, банк одержувача Казначейство України, код платежу 21081100 штраф за порушення законодавства про рекламу в сукупному розмірі 5100,00 грн. накладеного відповідно до рішення № 000017 від 01.03.2023, рішення № 000037 від 29.03.2023.
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Оскільки справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Позивач Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області, адреса: 40021, м. Суми, вул. Лихвинська Стінка, 25, код ЄДРПОУ: 40356714.
Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРЕВЕЛ-ТОЙС», адреса: 65005, Одеська обл., м. Одеса, вул. Мельницька, буд.24А, каб.204.
Суддя Оксана БОЙКО
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2023 |
Оприлюднено | 18.09.2023 |
Номер документу | 113479924 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бойко О.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні