ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2023 р.Справа № 440/10310/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Бегунца А.О.,
Суддів: Мельнікової Л.В. , Рєзнікової С.С. ,
за участю секретаря судового засідання Реброва А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21.02.2023, головуючий суддя І інстанції: Л.М. Петрова, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 21.02.23 року по справі № 440/10310/22
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС 2020"
до Державної податкової служби України , Головного управління ДПС у Полтавській області
про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС 2020" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України, в якому просив суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН від 31.05.2022 №6885714/43276768, №6885717/43276768, №6885718/43276768, №6885719/43276768, №6885725/43276768, №6885726/43276768;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені та подані на реєстрацію ТОВ "Альянс 2020", в строки визначені діючим законодавством: №8 від 26.11.2021 на суму 109071,46 грн, в т.ч. ПДВ 18178,58 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381783468; №9 від 26.11.2021 на суму 157501,32 в т.ч. ПДВ 26250,22 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381783527; №10 від 26.11.2021 на суму 213190,44 в т.ч. ПДВ 35531,74 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381782041; №11 від 26.11.2021 на суму 211338,48 в т.ч. ПДВ 35223,08 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381011246; №12 від 29.11.2021 на суму 160398,00 в т.ч. ПДВ 26733,00 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9380990935; №13 від 29.11.2021 на суму 214219,44 в т.ч. ПДВ 35703,24 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9380970605.
В обгрунтування позовних вимог позивач вказує на невідповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства. Зазначає, що на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкових накладних ТОВ "АЛЬЯНС 2020" надані всі наявні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, проте, відповідні документи не прийняті контролюючим органом до уваги та ухвалено рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 21.02.2023 позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.05.2022 №6885714/43276768, №6885717/43276768, № 6885718/43276768, №6885719/43276768, № 6885725/43276768, №6885726/43276768.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних, подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС 2020", податкові накладні №8 від 26.11.2021, №9 від 26.11.2021, №10 від 26.11.2021, №11 від 26.11.2021, №12 від 29.11.2021, №13 від 29.11.2021, датою їх подання на реєстрацію.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС 2020" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 14886,00 грн.
Не погодившись з вказаним рішенням, відповідачем ГУ ДПС у Полтавській області подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм права та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, просить рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21.02.2023 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обгрунтування вимог апеляційної скарги зазначено, що реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено, оскільки платником податків не надано первинних документів, які підтверджують реалізацію товару, на підставі яких складені податкові накладні. Зазначив, що спірні рішення відповідають вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.
Відповідно до положень ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Матеріалами справи підтверджено, що відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, до видів діяльності ТОВ "АЛЬЯНС 2020" (код ЄДРПОУ 43276768) відносяться: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний); 43.21 Електромонтажні роботи; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 46.41 Оптова торгівля текстильними товарами; 46.47 Оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у.; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 71.20 Технічні випробування та дослідження; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 33.19 Ремонт і технічне обслуговування інших машин і устатковання.
Між ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" (Покупець) та ТОВ "АЛЬЯНС 2020" (Постачальник) укладено договір поставки №0612/2019 від 06.12.2019 (далі - Договір).
Відповідно до пункту 1.1. вищезазначеного договору постачальник зобов`язується на умовах, визначених цим договором, поставити та передати у власність покупця товарно - матеріальні цінності, далі - товар, відповідно до специфікацій та/або видаткових накладних, які є його невід`ємними частинами, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його. Найменування (асортимент), кількість, вартість товару, що є предметом цього договору, визначається специфікаціями та/або видатковими накладними постачальника (пункт 1.2 Договору).
Відповідно до пункту 3.1. розрахунки за цим договором здійснюються покупцем шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника, який указаний в реквізитах договору. Оплата за кожну поставлену партію товарів здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на рахунок постачальника на умовах, визначених сторонами додатково. У разі здійснення покупцем оплати товару на умовах післяоплати/часткової післяоплати, остаточних розрахунок здійснюється протягом тридцяти календарних днів після підписання документів, які підтверджують факт поставки. Сторони домовились, що вони мають право розраховуватись будь-якими іншими способами, дозволеними діючим законодавством України.
Умови постачання та приймання товару визначені розділами 5, 6 договору поставки №0612/2019 від 06.12.2019.
ТОВ "АЛЬЯНС 2020" на адресу ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" здійснено відвантаження товару: 26.11.2021 загальною вартістю 109071,46 грн, у т.ч. ПДВ, що підтверджується видатковою накладною від 26.11.2021 №258 та ТТН №2611-1 від 26.11.2021, 26.11.2021 загальною вартістю 157501,32 грн, у т.ч. ПДВ, що підтверджується видатковою накладною від 26.11.2021 №259 та ТТН №2611-1 від 26.11.2021, 26.11.2021 загальною вартістю 213190,44 грн, у т.ч. ПДВ, що підтверджується видатковою накладною від 26.11.2021 №260 та ТТН №2611-1 від 26.11.2021, 26.11.2021 загальною вартістю 211338,48 грн, у т.ч. ПДВ, що підтверджується видатковою накладною від 26.11.2021 №261 та ТТН №2611-1 від 26.11.2021, 29.11.2021 загальною вартістю 160398, 00 грн, у т.ч. ПДВ, що підтверджується видатковою накладною від 29.11.2021 №262 та ТТН №2911-1 від 29.11.2021, 29.11.2021 загальною вартістю 214219,44 грн, у т.ч. ПДВ, що підтверджується видатковою накладною від 29.11.2021 №263 та ТТН №2911-1 від 29.11.2021.
За наслідками здійснення вищезазначених господарських операцій з постачання товару ТОВ "АЛЬЯНС 2020" складені податкові накладні: №8 від 26.11.2021 на суму 109071,46 грн, в т.ч. ПДВ 18178,58 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381783468; №9 від 26.11.2021 на суму 157501,32 в т.ч. ПДВ 26250,22 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381783527; №10 від 26.11.2021 на суму 213 190,44 в т.ч. ПДВ 35531,74 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381782041; №11 від 26.11.2021 на суму 211338,48 в т.ч. ПДВ 35223,08 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381011246; №12 від 29.11.2021 на суму 160398,00 в т.ч. ПДВ 26733,00 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9380990935; №13 від 29.11.2021 на суму 214219,44 в т.ч. ПДВ 35703,24 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9380970605.
Позивачем отримані квитанції про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в ЄРПН, у яких зазначено: документ прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних №8 від 26.11.2021, №9 від 26.11.2021, №10 від 26.11.2021, №11 від 26.11.2021, №12 від 29.11.2021, №13 від 29.11.2021 зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних.
Позивачем подані пояснення та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, що підтверджується повідомленнями від 29.03.2022 №1, від 07.04.2022 №2, від 07.04.2022 №3, від 07.04.2022 №4, від 19.04.2022 №10, від 19.04.2022 №8.
За результатами розгляду зазначених повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті рішення від 31.05.2022 №6885714/43276768, №6885717/43276768, № 6885718/43276768, №6885719/43276768, № 6885725/43276768, №6885726/43276768.
У зазначених рішеннях зазначено, що надані первинні документи, які складено з порушенням статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме відсутність печаті постачальника в договорі на придбання даного товару.
Не погодившись із рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з їх обгрунтованості.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України).
За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Також абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із подій виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Абзацом другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Таким чином, достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, є зареєстрована у ЄРПН податкова накладна.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).
Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Згідно з приписами пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 яких передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Матеріалами справи встановлено, що за результатами розгляду податкових накладних, реєстрацію податкових накладних зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних.
Відповідачем зазначено, що комісією Головного управління ДПС у Полтавській області прийнято рішення про відповідність ТОВ "АЛЬЯНС 2020" критеріям ризиковості платника податку, з підстав п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (рішення від 08.12.2021 №88401).
Доказів оскарження та скасування цього рішення цього рішення до суду не надано.
Правомірність чи неправомірність прийняття рішення від 08.12.2021 №88401 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ "АЛЬЯНС 2020" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку не є предметом доказування у даній справі, оскільки воно позивачем не оскаржується.
Верховним Судом у постанові від 07 травня 2020 року у справі №300/183/19 викладено висновок щодо застосування норм статей 8, 9, 77, 245 Кодексу адміністративного судочинства України, за змістом якого предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації. Тобто позивач має довести, що ним подано вичерпний перелік документів, достатніх для реєстрації податкової накладної, натомість відповідач має це спростовувати на підтвердження правильності свого рішення із наведенням обґрунтованих доводів, чому надані позивачем документи не були достатніми для реєстрації податкової накладної.
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем направлено контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
До повідомлення додано письмові пояснення та копії документів, а саме:
- до податкової накладної №8 від 26.11.2021 надано платіжне доручення №230 від 31.01.2022 на суму 109071,46 грн, договір поставки №0612/2019 від 06.12.2019, додаткова угода, специфікація від 26.11.2021, рахунок на оплату від 26.11.2021 № 395, видаткова накладна №258 від 26.11.2021, товарно-транспортна накладна №2611-1 від 26.11.2021 та документи на підтвердження походження товару (договір поставки від 25.11.2021 №2511/21/АС, специфікація №2 від 26.11.2021, видаткова накладна від 26.11.2021 №000393, акт прийому-передачі товару від 26.11.2021 № 393, рахунок на оплату від 26.11.2021 №638, бухгалтерська довідка, акт звірки взаємних розрахунків);
- до податкової накладної №9 від 26.11.2021 надано платіжне доручення №233 від 31.01.2022 на суму, договір поставки №0612/2019 від 06.12.2019, додаткова угода, специфікація від 26.11.2021, рахунок на оплату від 26.11.2021 № 396, видаткова накладна №259 від 26.11.2021, товарно-транспортна накладна №2611-1 від 26.11.2021 та документи на підтвердження походження товару (договір поставки від 25.11.2021 №2511/21/АС, специфікація №3 від 26.11.2021, видаткова накладна від 26.11.2021 №000394, акт прийому-передачі товару від 26.11.2021 № 394, рахунок на оплату від 26.11.2021 №637, бухгалтерська довідка, акт звірки взаємних розрахунків);
- до податкової накладної №10 від 26.11.2021 надано платіжне доручення №232 від 31.01.2022, додаткова угода, специфікація від 26.11.2021, рахунок на оплату від 26.11.2021 № 397, видаткова накладна №260 від 26.11.2021, товарно-транспортна накладна №2611-1 від 26.11.2021 та документи на підтвердження походження товару (договір поставки від 25.11.2021 №2511/21/АС, специфікація №1 від 26.11.2021, видаткова накладна від 26.11.2021 №000387, акт прийому-передачі товару від 26.11.2021 № 387, рахунок на оплату від 26.11.2021 №639, бухгалтерська довідка, акт звірки взаємних розрахунків);
- до податкової накладної №11 від 26.11.2021 надано платіжне доручення №231 від 31.01.2022, додаткова угода, специфікація від 26.11.2021, рахунок на оплату від 26.11.2021 № 398, видаткова накладна №261 від 26.11.2021, товарно-транспортна накладна №2611-1 від 26.11.2021 та документи на підтвердження походження товару (договір поставки від 25.11.2021 №2511/21/АС, специфікація №4 від 26.11.2021, видаткова накладна від 26.11.2021 №000386, акт прийому-передачі товару від 26.11.2021 № 386, рахунок на оплату від 26.11.2021 №640, бухгалтерська довідка, акт звірки взаємних розрахунків);
- до податкової накладної №12 від 29.11.2021 надано платіжне доручення №235 від 31.01.2022, додаткова угода, специфікація від 26.11.2021, рахунок на оплату від 29.11.2021 № 399, видаткова накладна №262 від 29.11.2021, товарно-транспортна накладна №2911-1 від 29.11.2021 та документи на підтвердження походження товару (договір поставки від 25.11.2021 №2511/21/АС, специфікація №5 від 29.11.2021, видаткова накладна від 29.11.2021 №000398, акт прийому-передачі товару від 29.11.2021 № 398, рахунок на оплату від 29.11.2021 №635, бухгалтерська довідка, акт звірки взаємних розрахунків);
- до податкової накладної №13 від 29.11.2021 надано платіжне доручення №234 від 31.01.2022, додаткова угода, специфікація від 29.11.2021, рахунок на оплату від 29.11.2021 №400, видаткова накладна №263 від 29.11.2021, товарно-транспортна накладна №2911-1 від 29.11.2021 та документи на підтвердження походження товару (договір поставки від 25.11.2021 №2511/21/АС, специфікація №6 від 29.11.2021, видаткова накладна від 29.11.2021 №000397, акт прийому-передачі товару від 29.11.2021 № 397, рахунок на оплату від 29.11.2021 №636, бухгалтерська довідка, акт звірки взаємних розрахунків).
У спірних рішеннях зазначено, що надані первинні документи, які складено з порушенням статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме відсутність печаті постачальника в договорі на придбання даного товару.
Колегія суддів зазначає, що формальні недоліки у первинних документах, а також недоліки, зумовлені дефектами правого статусу особи, що їх видала, мають розцінюватися у сукупності з іншими обставинами. Перевагу варто надавати реальності здійснення господарської операції та її економічному змісту, а не оформленню такої операції. У свою чергу, реальність господарської операції визначається фактом руху активів та зміною стану зобов`язань суб`єкта господарювання, а не повноваженнями осіб зі складання первинних документів, що засвідчують здійснення господарської операції.
Аналогічні висновки містять постанови Верховного Суду від 18.05.2018 у справі №П/811/1508/16, від 12.06.2018 у справі №802/1155/17-а, від 24.09.2019 у справі №826/9039/16, від 18.11.2019 у справі №808/3356/17, від 22.11.2021 у справі №0670/2176/11.
При цьому, перевірка реальності здійснення господарської операції за процедурою реєстрації податкової накладної у ЄРПН фактично є неможливою, адже платник податків не залучається до роботи комісії податкового органу з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а члени комісії не здійснюють вихід на підприємство з метою з`ясування фактичних обставин ведення платником податків господарської діяльності.
Також, колегія суддів зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічні висновки містять постанови Верховного Суду від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Крім того, матеріали справи містять договір поставки №2511/21АС від 25.11.2021 укладений між ПП "МЕТАСЕРВІС" (постачальник) та ТОВ "АЛЬЯНС 2020" (покупець), який містить печатку постачальника ПП "МЕТАСЕРВІС".
З урахуванням наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, контролюючий орган не довів відповідність господарської операції критеріям ризиковості та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення цих податкових накладних, які позивач мав надати на пропозицію контролюючого органу.
Колегія суддів зазначає, що спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, обов`язок щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданої платником податків податкових накладних №8 від 26.11.2021, №9 від 26.11.2021, №10 від 26.11.2021, №11 від 26.11.2021, №12 від 29.11.2021, №13 від 29.11.2021 покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику - ДПС України.
З урахуваням наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.05.2022 №6885714/43276768, № 6885717/43276768, № 6885718/43276768, №6885719/43276768, № 6885725/43276768, №6885726/43276768 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №8 від 26.11.2021 на суму 109071,46 грн, в т.ч. ПДВ 18178,58 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381783468; №9 від 26.11.2021 на суму 157501,32 в т.ч. ПДВ 26250,22 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381783527; №10 від 26.11.2021 на суму 213 190,44 в т.ч. ПДВ 35531,74 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381782041; №11 від 26.11.2021 на суму 211338,48 в т.ч. ПДВ 35223,08 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9381011246; №12 від 29.11.2021 на суму 160 398,00 в т.ч. ПДВ 26733,00 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9380990935; №13 від 29.11.2021 на суму 214 219,44 в т.ч. ПДВ 35703,24 грн, направлена на реєстрацію в ЄРПН 14.12.2021, реєстраційний номер документу: 9380970605.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення, суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права.
Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21.02.2023 по справі № 440/10310/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя А.О. БегунцСудді Л.В. Мельнікова С.С. Рєзнікова Повний текст постанови складено 14.09.2023 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2023 |
Оприлюднено | 18.09.2023 |
Номер документу | 113481693 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Бегунц А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні