Рішення
від 06.09.2023 по справі 912/985/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

06.09.2023Справа № 912/985/23

Господарський суд міста Києва у складі: головуючого - судді Лиськова М.О.,

при секретарі судового засідання Осьмаку Ю.Р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

За позовом Керівника Кропивницької окружної прокуратури

(25002, м. Кропивницький, вул. Євгена Чикаленка, 11) поданого

в інтересах держави в особі позивача:

Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області

(25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26)

до 1. Кіровоградської обласної ради

(25022, м. Кропивницький, площа Героїв Майдана, 1)

2. Комунального підприємства "Регіональний центр розвитку послуг"

(25006, м. Кропивницький, вул. Преображенська, 2)

про визнання недійсним рішення Кіровоградської обласної ради в частині припинення права постійного користування земельною ділянкою та скасування державної реєстрації

За участі представників учасників справи згідно протоколу судового засідання

ВСТАНОВИВ:

08.06.2023 керівник Кропивницької окружної прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави в особі позивача - Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області до Кіровоградської обласної ради та Комунального підприємства "Регіональний центр розвитку послуг" про визнання недійсним рішення Кіровоградської обласної ради в частині припинення права постійного користування земельною ділянкою та скасування державної реєстрації.

Ухвалою Господарського суду Кіровоградської області вирішено передати справу №912/985/23 за підсудністю до Господарського суду міста Києва.

26.06.2023 до Господарського суду міста Києва надійшли матеріали справи №912/985/23.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.06.2023 справу №912/985/23 передано на розгляд судді Лиськову М.О.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 30.05.2023 за вказаним позовом відкрито провадження у справі №912/985/23, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 26.07.2023.

24.07.2023 від Комунального підприємства "Регіональний центр розвитку послуг" надійшов відзив на позовну заяву.

26.07.2023 від Кіровоградської обласної ради надійшла заява про визнання позову.

Протокольною ухвалою суду від 26.07.2023 розгляд справи відкладено на 06.09.2023.

31.07.2023 від прокуратури надійшла відповідь на відзив.

01.09.2023 від Комунального підприємства "Регіональний центр розвитку послуг" надійшла заява про визнання позову.

04.09.2023 від керівник Кропивницької окружної прокуратури надійшло клопотання про повернення 50% судового збору з державного бюджету, в зв`язку з визнанням відповідачами позовних вимог.

В підготовче засідання 06.09.2023 представники відповідачів не з`явились, про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином, завчасно подали клопотання про розгляд справи без їх участі.

Як вбачається з матеріалів справи обома відповідачами було в підготовчому провадженні подано заяви про визнання позову у справі № 912/985/23 в повному обсязі. Заяви підписані повноважним представником відповідача-1 та повноважним представником відповідача-2.

Відповідно до п. 1ч. 2 ст. 46 ГПК України позивач вправі відмовитися від позову (всіх або частини позовних вимог), відповідач має право визнати позов (всі або частину позовних вимог) - на будь-якій стадії судового процесу.

Відповідно до ст. 191 ГПК України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. До ухвалення судового рішення у зв`язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення. У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд. Суд не приймає відмову позивача від позову, визнання позову відповідачем у справі, в якій особу представляє її законний представник, якщо його дії суперечать інтересам особи, яку він представляє.

Відповідно до ч. 3, 4 ст. 185 ГПК України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем. Ухвалення в підготовчому засіданні судового рішення у разі відмови від позову, визнання позову, укладення мирової угоди проводиться в порядку, встановленому статтями 191, 192 цього Кодексу.

До суду надійшли заяви про визнання позову обома відповідачами, підписані повноважними особами. Суд не вбачає, що визнання позову у даній справі суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, а тому не вбачає підстав для відмови у прийнятті заяв відповідачів про визнання позову та вбачає за можливе ухвалити рішення за результатами підготовчого провадження.

Представник позивача в підготовчому засіданні 06.09.2023 підтримав свою заяву про повернення з бюджету 50% судового збору, в зв`язку з визнанням відповідачами позову.

У судовому засіданні 06.09.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню з наступних підстав.

Кропивницькою окружною прокуратурою за результатами опрацювання інформації щодо відчуження об`єктів комунальної власності встановлено порушення права постійного користування земельною ділянкою закладу освіти.

Відповідно до рішення виконавчого комітету Кіровоградської міської ради народних депутатів Кіровоградської області від 03.11.1983 № 1164 надано дозвіл гірничо-збагачувальному комбінату на будівництво школи на 1176 учнів з клубним приміщенням на земельній ділянці площею 2,5 га по вул. Калініна.

Відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-КР № 000123, реєстраційний № 870 від 11.09.1997 Кіровоградському дитячо-юнацькому центру надано право постійного користування земельною ділянкою площею 1,79 га в м. Кіровоград по вул. Калініна, 36 для розміщення дитячо-юнацького центру.

В подальшому Державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-КР № 000123, реєстраційний № 870 від 11.09.1997 скасовано на підставі рішення Кіровоградської міської ради № 459 від 04.11.2003 та видано Державний акт на право постійного користування землею, серії КР, за яким Кіровоградському обласному ЦДЮТ надано право постійного користування земельною ділянкою площею 17 886,60 кв. м. за адресою м. Кіровоград, вул. Калініна, 36. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 7.

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 № 5245-УІ ст. 117 Земельного кодексу України викладено в такій редакції: до земель комунальної власності, які не можуть передаватися у державну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у державну власність.

З дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими (п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 5245-VІ).

Таким чином земельна ділянка 1,79 га в м. Кіровоград по вул. Калініна, 36 для розміщення дитячо-юнацького центру є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області в силу закону.

Відповідно до Статуту комунального позашкільного навчального закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості», затвердженого заступником голови Кіровоградської обласної ради від 17.07.2009 (зі змінами) (далі - Статут), Комунальний позашкільний навчальний заклад «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» (далі за текстом - Кіровоградський обласний ЦДЮТ) є правонаступником прав і обов`язків Кіровоградського обласного державного дитячо-юнацького центру. Засновник (учасник) - Кіровоградська обласна рада. Кіровоградський обласний ЦДЮТ належить до об`єктів комунальної власності і користується майном, яке належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міст, що перебуває в управлінні Кіровоградської обласної ради (далі - спільної власності).

Управління освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації забезпечує галузеву політику (управління діяльністю) та розвиток Кіровоградського обласного ЦДЮТ.

Кіровоградський обласний ЦДЮТ у своїй діяльності керується Конституцією України, Законом України «Про освіту», Законом України «Про позашкільну освіту», Положенням про позашкільний навчальний заклад,

Кодексом законів про працю України, іншими законодавчими актами України, Конвенцією ООН «Про права дитини», наказами Міністерства освіти і науки України, наказами управління освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації, цим Статутом.

За своїм статусом Кіровоградський обласний ЦДЮТ відноситься до категорії неприбуткових бюджетних організацій.

Основною метою створення і діяльності Кіровоградського обласного ЦДЮТ є здійснення єдиної державної і регіональної політики в Кіровоградській області та підвищення ефективності використання майна спільної власності в галузі освіти і науки.

Майно Кіровоградського обласного ЦДЮТ складають основні фонди та оборотні кошти, а також цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі.

Майно Кіровоградського обласного ЦДЮТ є спільною власністю і закріплюється на праві оперативного управління. Здійснюючи право оперативного управління, Кіровоградський обласний ЦДЮТ володіє, користується та розпоряджається зазначеним рухомим та нерухомим майном за узгодженням з обласною радою у встановленому порядку та у межах, встановленій законодавством.

Управління майном здійснюється відповідно до порядку, встановленому законодавством України, нормативними актами обласної ради.

Земельні ділянки надаються Кіровоградському обласному ЦДЮТ у порядку, встановленому законодавством України. Розпорядження земельними ділянками проводиться за узгодженням з обласною радою у встановленому порядку.

Відчуження, у тому числі приватизація, передача в оренду, концесію або під заставу майна Кіровоградського обласного ЦДЮТ, що належить до спільної власності, здійснюється за погодженням з обласною радою у порядку, встановленому чинним законодавством.

Кіровоградський обласний ЦДЮТ забезпечує збереження майна, що передається в користування, утримує і експлуатує основні фонди відповідно до технічних правил і дотриманням вимог охорони праці і техніки безпеки.

Контроль за використанням та збереженням комунального майна, що закріплене на праві оперативного управління за Кіровоградським обласним ЦДЮТ як установи спільної власності, здійснює безпосередньо директор Кіровоградського обласного ЦДЮТ та обласна рада.

Відповідно до рішення дванадцятої сесії сьомого скликання Кіровоградської обласної ради від 19.05.2017 № 304 «Про відчуження об`єкта незавершеного будівництва» надано дозвіл на відчуження (продаж) об`єкта незавершеного будівництва - школи на 1176 учнівських місць із загальношкільними приміщеннями (II черга), розташованого у м. Кропивницький, вул. Шульгіних, 38, що перебував на балансі КП «Регіональний центр розвитку послуг», шляхом продажу на аукціоні, разом із земельною ділянкою, на якій розташований об`єкт.

При цьому, пунктом 4 рішення дванадцятої сесії сьомого скликання Кіровоградської обласної ради від 19.05.2017 № 304 комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» доручено відмовитись від земельної ділянки, на якій розташований об`єкт відчуження, та передати дану земельну ділянку КП «Регіональний центр розвитку послуг» для забезпечення продажу об`єкта відчуження разом із земельною ділянкою.

На виконання рішення № 304 від 19.05.2017 було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» для обслуговування дитячо- юнацького центру (код КВЦПЗ-03.02.) за адресою: м. Кропивницький, вул. Шульгіних (Калініна), 36. Підстава виконання робіт - заява на розподіл земельної ділянки комунального позашкільного навчального закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості».

Крім того, відповідно до інформації ДП «УКРСПЕЦЗЕМ», яка міститься у розробленій технічній документації із землеустрою «Земельні ділянки передаються у постійне користування комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості», Цільове призначення: для обслуговування дитячо-юнацького центру».

На підставі розробленої технічної документації 26.02.2018 внесені відомості до Державного земельного кадастру про окремі земельні ділянки, кожна з яких «Вид використання земельної ділянки: для обслуговування дитячо-юнацького центру».

Відповідно до листа КП «Регіональний центр розвитку послуг» від 04.05.2018 до Кіровоградської обласної ради, підприємством зазначено прохання припинити право постійного користування Кіровоградському обласному ЦДЮТ та про надання КП «Регіональний центр розвитку послуг» в постійне користування земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:29:258:0010 площею 1,1701 га. *

Листом від 05.05.2018 на адресу Кіровоградської обласної ради директор комунального позашкільного навчального закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» просила «затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок відведених у постійне користування даному закладу, що знаходиться за адресою м. Кропивницький, вул. Шульгіних, 36, кадастровий номер 3510100000:29:258:0001, цільове призначення: для дитячо-юнацького центру, цією заявою надаю згоду на розподіл вищевказаної земельної ділянки згідно схеми поділу земельної ділянки, що додається до заяви, за якою Ділянка № 1 площею 0,6186 га та Ділянка № 2 площею 1,1701 га, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що перебувають у спільній власності територіальної громади сіл, селищ міст області, та надані у постійне користування Кіровоградському обласному ЦДЮТ для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти».

При цьому, про припинення права постійного користування земельною ділянкою не зазначається.

Рішенням дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Кіровоградської обласної ради № 505 від 08 червня 2018 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості», комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» затверджено документацію із землеустрою та припинено право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 3510100000:29:258:0010 площею 1,1701 га.

Цим же рішенням зазначену земельну ділянку передано в постійне користування Комунальному підприємству «Регіональний центр розвитку послуг».

Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельна ділянка площею 1,1701 га, кадастровий номер 3510100000:29:258:0010 з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1604123535101) належить до комунальної власності територіальної громади сіл, селищ та міст Кіровоградської області в особі Кіровоградської обласної ради на праві комунальної власності на підставі рішення Кіровоградської обласної ради № 505 від 08.06.2018 (номер запису про право власності 27147235).

Право постійного користування зазначеною земельною ділянкою зареєстровано за Комунальним підприємством «Регіональний центр розвитку послуг» (номер запису про Інше речове право 27155705).

В подальшому, листом від 29.07.2022 № 174 КП «Регіональний центр розвитку послуг» звернулося до КПНЗ «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» з проханням «надати інформацію та підтверджуючі документи про відмову від земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:29:258:0010».

Разом з цим, інших заяв, окрім як зазначеної вище, закладом не надано.

На запит Кропивницької окружної прокуратури 26.01.2023 директором комунального позашкільного навчального закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» надано відповідь, що «заяви уповноваженої особи від комунального позашкільного навчального закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» щодо припинення права постійного користування земельною ділянкою площею 1,1701 га в наявності в закладі немає».

Звертаючись із означеним позовом до суду прокурор вказує, що п. 2 рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Кіровоградської обласної ради № 505 від 08 червня 2018 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» в частині припинення права постійного користування земельною ділянкою комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» (п. 2 рішення) та в частині передання зазначеної земельної ділянки в постійне користування Комунальному підприємству «Регіональний центр розвитку послуг» (п. З рішення), а також реєстрація за Комунальним підприємством «Регіональний центр розвитку послуг» є незаконними та підлягають скасуванню.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Статтею 13 Конституції України визначено, що органи державної влади та місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, здійснюють від імені Українського народу права власника щодо об`єктів права власності Українського народу, в тому числі щодо землі, яка знаходиться в межах території України.

Відповідно до статей 140, 143 та 144 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України, що здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування; територіальні громади безпосередньо або через утворені ними органи управляють майном, що є в територіальній власності, вирішують інші питання, віднесені законом до їх компетенції; вирішуючи питання місцевого значення, органи місадвого самоврядування в межах визначених законом повноважень приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Згідно ст. 8 ЗК України до повноважень обласних рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями, що знаходяться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області; забезпечення реалізації державної політики в галузі використання та охорони земель; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відтак, з аналізу наведених правових норм вбачається, що реалізуючи надані Конституцією та законодавством України повноваження у галузі земельних відносин, Кіровоградська обласна рада зобов`язана діяти виключно в межах наданих їй повноважень та в інтересах її територіальної громади, дотримуючись приписів законодавства України у своїй діяльності.

Прийняття Кіровоградською обласною радою рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості», порушує право останнього на користування землею, зменшує матеріально-технічну базу навчального закладу та перешкоджає здійсненню профільного навчального процесу.

Статтею 92 ЗК України передбачено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Пунктом ґ) ч. 2 ст. 92 ЗК України передбачено, що права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.

Згідно вимог ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 95 ЗК України передбачено, що землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право: а) самостійно господарювати на землі; б) власності на посіви і насадження

сільськогосподарських та інших культур, на вироблену продукцію; в) використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, ліси, водні об`єкти, а також інші корисні властивості землі; г) на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом; ґ) споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.

Порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Підставами припинення права користування земельною ділянкою, згідно вимог ст. 141 ЗК України, є:

а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою;

б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;

в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій;

г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам;

ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

д) систематична несплата земельного податку або орендної плати;

е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці;

є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Статтею 142 ЗК України передбачено, що припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки.

Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Статтею 152 ЗК України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав та визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Як зазначено вище, пунктом 4 рішення дванадцятої сесії сьомого скликання Кіровоградської обласної ради від 19.05.2017 № 304 «Про відчуження об`єкта незавершеного будівництва» комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» доручено відмовитись від земельної ділянки, на якій розташований об`єкт відчуження, та передати дану земельну ділянку КП «Регіональний центр розвитку послуг» для забезпечення продажу об`єкта відчуження разом із земельною ділянкою.

Однак, по-перше, згідно заяви від 12 грудня 2017 року директором комунального позашкільного навчального закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» Сурковою Г.П. зазначено, що вона «згодна із встановленням та погодженням меж земельної ділянки, відведеної у постійне користування даному закладу, що знаходиться за адресою м. Кропивницький, вул. Шульгіних, 36, кадастровий номер 3510100000:29:258:0001, цільове призначення: для дитячо-юнацького центру, цією заявою надаю згоду на розподіл вищевказаної земельної ділянки згідно схеми поділу земельної ділянки»; по-друге, фактичною підставою прийняття рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Кіровоградської обласної ради № 505 від 08 червня 2018 року стала не відмова закладу освіти, а лист КП «Регіональний центр розвитку послуг» від 04.05.2018 до Кіровоградської обласної ради з проханням припинити право постійного користування комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» та про надання КП «Регіональний центр розвитку послуг» в постійне користування земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:29:258:0010 площею 1,1701 га.

Статтею 4 Закону України «Про позашкільну освіту» визначено, що позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти, визначеної Конституцією України, Законом України «Про освіту», цим Законом, і спрямована на розвиток здібностей та обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні.

До структури позашкільної освіти входять (ст. 5 Закону України «Про позашкільну освіту»):

заклади позашкільної освіти;

інші заклади освіти як центри позашкільної освіти, до числа яких належать: заклади загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, в тому числі школи соціальної реабілітації, міжшкільні навчально-виробничі комбінати, заклади професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої;

гуртки, секції, клуби, культурно-освітні, спортивно-оздоровчі, науково- пошукові об`єднання на базі закладів загальної середньої освіти, міжшкільних навчально-виробничих комбінатів, закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої;

клуби та об`єднання за місцем проживання незалежно від підпорядкування, типів і форм власності;

культурно-освітні, фізкультурно-оздоровчі, спортивні та інші заклади освіти, установи;

фонди, асоціації, діяльність яких пов`язана із функціонуванням позашкільної освіти.

Відповідно ст. 80 Закону України «Про освіту» до майна закладу відносяться будівлі, споруди, землі, комунікації, обладнання та інші цінності підприємств системи освіти.

Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом. Відповідно до ч. 4 ст. 80 Закону України «Про освіту» (в редакції, чинній на час прийняття оспорюваних рішень) Об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням.

При цьому, ч. 4 ст. 80 Закону України «Про освіту» містить положення про те, що об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню для провадження видів діяльності, не передбачених спеціальними законами, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення уповноваженим органом управління можливості користування державним або комунальним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Заклад позашкільної освіти самостійно розпоряджається коштами, одержаними від господарської та іншої діяльності відповідно до його статуту. Заклад позашкільної освіти безоплатно користується земельними ділянками, на яких він розташований, та несе відповідальність за раціональне використання і відновлення природних ресурсів. Заклади позашкільної освіти можуть набувати у власність, брати у постійне користування або в оренду земельні ділянки, на яких вони розміщуються, у порядку відповідно до земельного законодавства.

Основні фонди, земельні ділянки та інше майно закладу позашкільної освіти не підлягають вилученню, не можуть бути джерелом погашення податкового боргу (ст. 27 Закону України «Про позашкільну освіту»).

Слід також завернути увагу суду, що з питань використання закладу освіти не за цільовим призначенням Верховним судом надано ряд правових висновків, викладених у постановах від 15.06.2018 у справі № 906/164/17; від 25.07.2018 у справі № 906/143/17; від 10.10.2018 у справі № 917/1934/17.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про освіту» система освіти - сукупність складників освіти, рівнів і ступенів освіти, кваліфікацій, освітніх програм, стандартів освіти, ліцензійних умов, закладів освіти та інших суб`єктів освітньої діяльності, учасників освітнього процесу, органів управління у сфері освіти, а також нормативно-правових актів, що регулюють відносини між ними.

Частиною 3 ст. 22 Закону України «Про освіту» передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

До майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та / або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти, яке не використовується в освітньому процесі, може бути вкладом у спільну діяльність або використане відповідно до статті 81 цього Закону (ст. 80 Закону України «Про освіту»).

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 79 Закону України «Про освіту» майно навчальних закладів може використовуватись як додаткове джерело фінансування цих закладів шляхом отримання доходів від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання.

За приписами ч. 4 ст. 80 Закону України «Про освіту» об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства, тобто встановлено законодавчу заборону використання його з іншою метою.

У пп. 2 п. 8 постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 796 «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності» вказано, що навчальні заклади мають право надавати інші послуги, зокрема, надання в оренду будівель, споруд, окремих тимчасово вільних приміщень і площ, іншого рухомого та нерухомого майна або обладнання, що тимчасово не використовується у освітній, навчально-виховній, навчально-виробничій, науковій діяльності, у разі, коли це не погіршує соціально-побутових умов осіб, які навчаються або працюють у навчальному закладі.

Отже, вирішальним в аспекті неухильного дотримання вимог зазначеної норми законодавець визначає обов`язкове використання об`єктів освіти і науки, що фінансуються з бюджету, за цільовим призначенням, тобто тісну пов`язаність з навчально-виховним процесом мети такого використання.

Таким чином, невикористання певного приміщення чи земельної ділянки навчальним закладом не свідчить про неприналежність цього приміщення до об`єкта освіти.

Аналогічні правові висновки викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі № 905/1227/17, постановах Верховного Суду від у справах № 905/1266/17, від 10.04.2018 № 906/165/17, від 04.07.2018 № 902/653/17, від 14.04.2021 № 917/782/20, від 15.06.2018 № 906/164/17, від 05.08.2020 № 913/152/18.

Освітній процес - система науково-методичних і педагогічних заходів, спрямованих на розвиток особистості шляхом формування та застосування її компетентностей (п. 16 ст. 1 Закону України «Про освіту»),

З огляду на це, спірна земельна ділянка використовується не за освітнім призначенням та в цілях, не пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу.

У постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 15.06.2018 у справі № 906/164/17 викладений висновок про застосування вказаних норм права та вказано, що об`єкт освіти - це не тільки навчальний заклад, а й будівлі, споруди, землі, комунікації, обладнання та інші цінності підприємств системи освіти.

Аналогічний висновок викладений у постанові Касаційного господарського суду Верховного суду від 09.08.2018 у справі № 922/2686/15.

Свого правового статусу, як об`єкт освіти, спірна земельна ділянка набула з моменту передання її у постійне користування навчальному закладу за Державним актом на право постійного користування землею, серії КР, виданого на підставі рішення Кіровоградської міської ради № 459 від 04.11.2003.

Таким чином, земельна ділянка кадастровий номер 3510100000:29:258:0010 площею 1,1701 га, яка утворена в результаті поділу земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:29:258:0001 площею 17 886,60 кв.м. за адресою м. Кіровоград, вул. Калініна (Шульгіних),36, переданої в постійне користування комунального позашкільного навчального закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» (як правонаступнику), є об`єктом освіти, має використовуватись виключно в освітніх цілях та не може бути вилучена для інших цілей.

При цьому, за даними Кіровоградської обласної військової адміністрації в Ліцензійному реєстрі юридичних осіб, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної та повної середньої загальної освіти Кіровоградської області, відсутні відомості про КП «Регіональний центр розвитку послуг» щодо отримання ним ліцензій на право провадження освітньої діяльності у сферах дошкільної, повної загальної середньої та позашкільної освіти. В період з 01.01.2018 по 24.05.2023 документи, які стосуються отримання ліцензії на право провадження освітньої діяльності, від КП «Регіональний центр розвитку послуг» до органу ліцензування не подавалися.

З наведеного також слідує, що при прийнятті рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Кіровоградської обласної ради № 505 від 08 червня 2018 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» в частині припинення права постійного користування земельною ділянкою комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» (п. 2 рішення) та в частині передання зазначеної земельної ділянки в постійне користування Комунальному підприємству «Регіональний центр розвитку послуг» (п. З рішення) не дотримано вимог законодавства щодо належного освітньо- виховного процесу навчального закладу. Вказане є підставою для визнання його незаконним в частині як вже зазначалось вище.

Отже, приймаючи рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Кіровоградської обласної ради № 505 від 08 червня 2018 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» в частині припинення права постійного користування земельною ділянкою комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» (п. 2 рішення) та в частині передання зазначеної земельної ділянки в постійне користування Комунальному підприємству «Регіональний центр розвитку послуг» (п. З рішення) Кіровоградська обласна рада порушила вимоги ст. 141 Земельного кодексу України, ст. 80 Закону України «Про освіту», ст. 27 Закону України «Про позашкільну освіту» та незаконно вивела з постійного користування вказаного навчального закладу земельну ділянку.

Суд відзначає, що обома відповідачами було визнано позов у повному обсязі.

За таких обставин, суд приходить до висновку, позовні вимоги про визнання недійсним п. п. 2, 3 рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Кіровоградської обласної ради № 505 від 08 червня 2018 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» в частині припинення права постійного користування земельною ділянкою 3510100000:29:258:0010 площею 1,1701 га, за адресою: м. Кропивницький, вул. Шульгіних, 36 комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» (п. 2 рішення) та передання зазначеної земельної ділянки в постійне користування Комунальному підприємству «Регіональний центр розвитку послуг» (п. 3 рішення) та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права постійного користування за Комунальним підприємством «Регіональний центр розвитку послуг» на земельну ділянку площею 1,1701 га під кадастровим номером 3510100000:29:258:0010, яка розташована за адресою: м. Кропивницький, вул. Шульгіних, 36, здійснену державним реєстратором Обласного комунального підприємства «Кіровоградське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» Москаленком Г.В. від 23.07.2018 під № 42173545 є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Підсумовуючи викладені вище фактичні обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства та матеріалів справи в цілому, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Статтею 73 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно із статтею 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до ст. 130 ГПК України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову, а в разі якщо домовленості про укладення мирової угоди, відмову позивача від позову або визнання позову відповідачем досягнуто сторонами за результатами проведення медіації - 60 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Оскільки, відповідачі визнали позов до початку розгляду справи по суті, суд вбачає підстави для повернення позивачу з бюджету 50% сплаченого ним судового збору у розмірі 2684,00 грн.

Решта судового збору покладається на відповідачів порівну згідно приписів ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 73-74, 76-79, 86, 129, 233, 237-238 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати недійсним п. п. 2, 3 рішення дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Кіровоградської обласної ради № 505 від 08 червня 2018 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» в частині припинення права постійного користування земельною ділянкою 3510100000:29:258:0010 площею 1,1701 га, за адресою: м. Кропивницький, вул. Шульгіних, 36 комунальному позашкільному навчальному закладу «Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості» (п. 2 рішення) та передання зазначеної земельної ділянки в постійне користування Комунальному підприємству «Регіональний центр розвитку послуг» (п. 3 рішення).

3. Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права постійного користування за Комунальним підприємством «Регіональний центр розвитку послуг» на земельну ділянку площею 1,1701 га під кадастровим номером 3510100000:29:258:0010, яка розташована за адресою: м. Кропивницький, вул. Шульгіних, 36, здійснену державним реєстратором Обласного комунального підприємства «Кіровоградське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» Москаленком Г.В. від 23.07.2018 під № 42173545.

4. Стягнути з Кіровоградської обласної ради (25022, м. Кропивницький, площа Героїв Майдана, 1) судовий збір у розмірі 1342,00 грн на користь Кіровоградської обласної прокуратури (25002, м. Кропивницький, вул. Євгена Чикаленка, 11; код ЄДРПОУ 02910025).

5. Стягнути з Комунального підприємства "Регіональний центр розвитку послуг" (25006, м. Кропивницький, вул. Преображенська, 2) судовий збір у розмірі 1342,00 грн на користь Кіровоградської обласної прокуратури (25002, м. Кропивницький, вул. Євгена Чикаленка, 11; код ЄДРПОУ 02910025).

6. Повернути Кіровоградській обласній прокуратурі (25002, м. Кропивницький, вул. Євгена Чикаленка, 11) з Державного бюджету України судового збору у сумі 2684,00 грн., який було сплачено на підставі платіжного доручення №0.0.3028116220.1 від 02.06.2023 на загальну суму 5 368,00 грн.

7. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено у порядку і строк, встановлені ст. 254, 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення складено 15.09.2023

Суддя М.О. Лиськов

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення06.09.2023
Оприлюднено18.09.2023
Номер документу113484284
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —912/985/23

Ухвала від 13.02.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Рішення від 06.09.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Рішення від 06.09.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Ухвала від 26.07.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Ухвала від 30.06.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Лиськов М.О.

Ухвала від 09.06.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Закурін М.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні