Рішення
від 15.09.2023 по справі 320/5306/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 вересня 2023 року м. Київ№ 320/5306/23

Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця", у якому просить суд припинити право користування АТ "Українська залізниця" надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22.10.2008 № 4742.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами та, як додаток до спеціального дозволу, укладено угоду про умови користування надрами, проте відповідачем, в порушення вимог угоди про умови користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра, не виконано умов законодавства та допущено порушення. Враховуючи, що відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, наявні підстави для анулювання дозволу, згідно ст. 26 Кодексу України про надра.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 09.03.2023 даний позов було залишено без руху, у зв`язку з його невідповідністю КАС України, однак недоліки позовної заяви було усунуто.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.04.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).

30.05.2023 до суду від Акціонерного товариства "Українська залізниця" надійшов відзив на позовну заяву, в якому заперечуючи проти задоволення позовних вимог, представник відповідача зазначає, що позовна заява є необґрунтованою та містить низку обставин, які не відносяться до спірних правовідносин, а також, позовні вимоги про анулювання спеціального дозволу на користування надрами задоволенню не підлягають через неврахування позивачем часткове усунення визначених приписом порушень та повідомлення контролюючого органу про необхідність надання додаткового часу для усунення порушень, по яким вчиняються відповідні дії.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, АТ "Українська залізниця" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4742 від 22.10.2008 з метою видобування незмінних і порушених вивітрюванням габро-анортозиту, граніту, габро-нориту в якості сировини для виробництва щебеню будівельного, для баластного шару залізничної колії та виготовлення щебеневих основ для дорожнього будівництва.

Згідно подання про зупинення дії (анулювання) спеціального дозволу на користування надрами Державної екологічної інспекції України від 29.12.2021 № 14964/2.2/6-21 (вх. Держгеонадр від 30.12.2021 № 7906/01/02-21), Державна екологічна інспекція Поліського округу проінформувала Держекоінспекцію стосовно невиконання вимог природоохоронного законодавства під час користування надрами Виробничим підрозділом «Пенізевицький карєр» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (ЄДРПОУ 40081389).

Так, згідно акта Державної екологічної інспекції Поліського округу від 16.07.2021 № 417 було виявлено наступні порушення:

- виробничий підрозділ «Пенізевицький карєр» Акціонерного товариства «Українська залізниця`здійснює діяльність за відсутності висновку із оцінки впливу на довкілля;

-порушено особливі умови користування надрами щодо обов`язкового проведення процедури із оцінки впливу на довкілля згідно Закону України «Про оцінку впливу па довкілля»;

-відсутня реєстрація прав на земельну ділянку з кадастровим номером: 1823455200:03:000:0009, що використовує Виробничий підрозділ «Пенізевицький карєр» Акціонерного товариства «Українська залізниця» для потреб повязаних із користування надрами;

-забір та використання карєрної води здійснюється за відсутності дозволу на спеціальне користування;

-відсутні засоби вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, обліку забору, використання та водовідведения карєрних вод;

-відсутній нормативний розрахунок використання і водовідведения (обґрунтування потреб у воді) по підприємству;

-не в повній мірі здійснюється контроль за якістю скинутих (відведених) кар`єрних вод до водного обєкту (нафтопродукт);

-відсутній облік кількості забраної води на технологічні потреби;

-відсутні правила експлуатації (технологічний регламент роботи) ставків-відстійників карєрних вод;

-не у повній мірі виконуються умови дозволу на викиди забруднюючих речовин стаціонарними джерелами № 1823455200-78, а саме, пункти 2.1.4.4 та 2.6.1;

-не проведено заходи щодо здійснення контролю за дотриманням встановлених нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин на джерела викидів № 55;

-під час проведення вибухових робіт після зміни вибухової речовини, яка не врахована чинним дозволом на викиди та проектною документацією внаслідок зміни виду вибухівки; відбуваються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;

-не здійснюється виробничий контроль за охороною атмосферного повітря інструментально-лабораторними вимірюваннями пересувних джерел;

-не подано документи для постановки субєкта на державний облік в галузі охорони атмосферного повітря, як такого, що відноситься до першої групи та може справляти негативний вплив на здоров`я людей та стан атмосферного повітря.

У зв`язку із не усуненням вказаних порушень, Державна екологічна інспекція України направила подання на зупинення дії (анулювання) спеціального дозволу на користування надрами від 29.12.2021 № 14964/2.2/6-21.

Наказом Держгеонадр України від 18.02.2022 № 92 «Про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4742 від 22.10.2008, зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано 30 днів для усунення порушень надрокористувачу.

Листом Державної служби геології та надр України від 22.02.2022 № 2133/01/02-22, було повідомлено про вказаний наказ. Даний лист, було отримано уповноваженим представником відповідача.

Однак, у звязку із не усуненням порушень, Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України від 12.05.2022 № 96-22/02, було підготовлено подання на анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами.

Державна екологічна інспекція України листом від 16.08.2022 направила на адресу Держгеонадр лист, в якому зазначено, що станом на дату надання відповіді, жодної інформації стосовно усунення припису не надходило від надрокористувача.

Листом Державна служба геології та надр України звернулась до АТ «Укрзалізниця» про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами.

АТ «Укрзалізниця» направила на адресу Держгеонадр свою позицію стосовно незгоди з анулюванням спеціального дозволу.

Наведені і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

При вирішенні спору, суд виходить з наступного.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України.

Держгеонадра України відповідно до покладених завдань, здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Відповідно до приписів ст. 19 Кодексу України про надра, право користування надрами надається шляхом надання спеціального дозволу на користування надрами.

При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами.

Користування надрами здійснюється без надання спеціального дозволу на користування надрами у випадках, передбачених цим Кодексом.

Облік ділянок надр, наданих у користування, ведеться в єдиній державній електронній геоінформаційній системі, забезпечення ведення якої здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Порядок ведення єдиної державної електронної геоінформаційної системи затверджується Кабінетом Міністрів України і має передбачати можливість внесення до неї інформації про видані спеціальні дозволи на користування надрами та гірничі відводи, зокрема за ініціативою користувачів надр.

Відповідно до норм ст. 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.

Відсутність у підприємств, установ, організацій і громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати геологічне вивчення корисних копалин, є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.

Стаття 25 Кодексу України про надра, передбачає, що права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.

Згідно з ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі закінчення встановленого строку користування надрами, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з відчуженням прав на користування надрами шляхом укладення договору купівлі-продажу чи внесення таких прав як вклад до статутного капіталу суб`єктів господарювання, анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Анулювання спеціального дозволу на користування надрами здійснюється у разі:

1) звернення користувача надр із заявою про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, в тому числі якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) виявлення факту вичерпання запасів, визначених спеціальним дозволом на користування надрами, на основі звітності, поданої надрокористувачем, - якщо надрокористувач не звернувся у встановленому цим Кодексом порядку із заявою про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами на підставі пункту 5 частини першої статті 16-5 цього Кодексу;

3) наявності в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи, яка є надрокористувачем, шляхом ліквідації або відомостей про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, яка є надрокористувачем, а також у разі неподання надрокористувачем заяви про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з перетворенням юридичної особи - власника спеціального дозволу на користування надрами у строк, встановлений пунктом 14 частини першої статті 16-5 цього Кодексу;

4) заподіяння внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої шкоди життю чи здоров`ю людей або виникнення істотного забруднення навколишнього природного середовища;

5) невиконання, за винятком наявності обставин, не залежних від надрокористувача, затвердженої програми робіт з порушенням строків на більш як один рік з дати закінчення виконання відповідного етапу програми робіт;

6) встановлення факту подання в заяві про видачу спеціального дозволу на користування надрами та документах, що додаються до неї, недостовірних відомостей щодо заявника;

7) невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог законодавства - після зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з таким порушенням із наданням достатнього часу для їх усунення;

8) застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України "Про санкції" у вигляді анулювання спеціального дозволу на користування надрами;

9) наявності підстави, передбаченої частиною четвертою статті 16-1 цього Кодексу;

10) виявлення підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами, передбачених Законом України "Про газ (метан) вугільних родовищ" - для спеціальних дозволів на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, та видобування газу (метану) вугільних родовищ.

Спеціальний дозвіл на користування надрами анулюється з підстав, визначених пунктами 1, 3, 8 і 9 частини другої цієї статті, відповідним дозвільним органом, а з підстав, визначених пунктами 2, 4-7 і 10 частини другої цієї статті - виключно судом.

Анулювання спеціального дозволу на користування надрами з підстав, визначених пунктами 4, 5, 7 і 10 частини другої цієї статті, дозволяється виключно у разі, якщо такі підстави були встановлені за результатами проведення заходів державного нагляду (контролю). Анулювання спеціального дозволу на користування надрами з підстави, визначеної пунктом 8 частини другої цієї статті, здійснюється з урахуванням вимог, передбачених частинами п`ятою - сьомою статті 13 цього Кодексу.

У разі визнання за рішенням суду, що набрало законної сили, незаконним (безпідставним) анулювання спеціального дозволу на користування надрами строк дії такого спеціального дозволу на користування надрами та відповідно строк користування надрами продовжується дозвільним органом на строк такого анулювання.

У разі припинення права на користування надрами внаслідок закінчення встановленого строку користування надрами або у разі анулювання спеціального дозволу на користування надрами питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Тож, з навеедного слідує, що надрокористувач наділений не правом, а обов`язком вчасно усунути виявлені порушення, при цьому, не усунення у встановлений строк порушень, є підставою для анулювання спеціального дозволу.

Позивач вважає, що, оскільки вищезазначені порушення, є порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом, наявні підстави для анулювання відповідачу дозволу, згідно ст. 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615.

Судом досліджено, що 22.10.2008 АТ «Укрзалізниця» було отримано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4742 щодо видобування незмінених і порушених вивітрюванням габро-анортозиту, граніту, габро-нориту в якості сировини для виробництва щебню будівельного, для баластного щару залізничної колії та виготовлення щебеневих основ для дорожнього будівництва (Пенізевицьке-1 родовище).

23.07.2019 між АТ «Укрзалізниця» та Держгеонадрами укладено Угоду № 4742 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин.

23.07.2019 Державною екологічною інспекцією України (Державною екологічною інспекцією Поліського округу) з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час планового заходу державного нагляду (контролю) дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеного на Виробничому підрозділі «Пенізевицький кар`єр» Філії «Центр управління промисловості» АТ «Укрзалізниця» в період з 07.07.2021 по 16.07.2021, зафіксованих актом перевірки від 16.07.2021 № 417, видано припис щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства № 417-2/2 (14 пунктів).

04.11.2021 проведено перевірку виконання припису від 23.07.2021 № 417-2/2 (14 пунктів) Державної екологічної інспекції України Державною (екологічною інспекцією Поліського округу), у якому зазначено, що приписи пунктів 5, 6, 7, 8, 11 виконано, що підтверджує акт перевірки від 04.11.2021 № 702.

Відповідач наголошує на тому, що, у подальшому, за період з 04.11.2021 по 01.02.2022, АТ «Укрзалізниця» виконано інші пункти, а саме; 9, 10, 12, 13, 14, при цьому, стороною позивача не було поставлено під сумнів та спростовано вказаного.

Тож, відповідач стверджує про те, що наразі у процесі виконання пункти припису 1, 2, 3 щодо висновку з оцінки впливу на довкілля та реєстрації земельної ділянки.

21.12.2021 між АТ «Укрзалізниця» та Держгеонадра укладено Угоду № 4742 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин.

29.12.2021 Державна екологічна інспекція України надіслало до Держгеонадра подання № 14964/2.2/6-21 про зупинення дії (анулювання) спеціального дозволу на користування надрами № 4742.

18.02.2022 наказом Держгеонадра № 92 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 22.10.2008 № 4742 та надано 30 днів для усунення порушень надрокористувачу.

30.09.2022 Держгеонадра звернулись з листом № 1307/02-1/2-22 до АТ «Укрзалізниця» щодо надання власної позиції (згоди/незгоди) на припинення права користування надрами за спеціальним дозволом № 4742.

12.10.2022 АТ «Укрзалізниця» листом від № ЦУП-8/3991 повідомило Держгеонадра про ненадання згоди на припинення права користування надрами за спеціальним дозволом № 4742, оскільки останнім усунуті або в процесі усунення, так як процедура отримання таких документів займає певний час.

Проте, 23.12.2022 Держгеонадра звернулись до адміністративного суду з позовними вимогами до АТ «Укрзалізниця» щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4742 від 22.10.2008.

Відповідно до ст. 1 Кодексу України про надра, надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.

Згідно положень статей 13, 14 Кодексу України про надра, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи. Надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.

Статтею 15 Кодексу України про надра, визначено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.

Строк дії дозволу № 4742 від 22.10.2008 на користування надрами, виданий АТ «Укрзалізниця», встановлено до 23.10.2038.

Як вже зазначалось вище, саме ст. 24 Кодексу України про надра, встановлені права та обов`язки користувачів надр. Згідно положень цієї статті користувачі надр зобов`язані, зокрема: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

При цьому, згідно ст. 57 Кодексу України про надра, право користування надрами може бути тимчасово заборонено (зупинено) виключно з підстав, зокрема, невиконання иадрокористувачем у встановлений строк приписів щодо усунення порушення вимог законодавства, відповідної угоди про умови користування надрами та передбаченої нею програми робіт, виданих за результатами проведення заходів державного геологічного контролю центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або недопущення посадових осіб такого органу до здійснення заходів державного геологічного контролю, за умови дотримання ними встановленого порядку здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Кодексу України про надра, Кабінет Міністрів України затвердив Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок № 615).

Згідно положень вищезазначеного Порядку № 615, цей Порядок регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, поновлення дії, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.

Пункт 21 Порядку № 615, розширює визначені Кодексом України про надра підстави зупинення дії спеціального дозволу органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоіиспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі, зокрема, невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин.

Згідно ст. 16-3 Кодексу України про надра, невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами є угода про умови користування надрами, що укладається між відповідним дозвільним органом та иадрокористувачем протягом 30 календарних днів з дня прийняття відповідним дозвільним органом рішення про надання спеціального дозволу на користування надрами. Угода про умови користування надрами має містити характеристику ділянки надр та програму робіт, що оформлюються як додатки до угоди, які є її невід`ємною частиною, а також умови надрокористування, що передбачають: 1) вимоги щодо ефективності робіт; 2) сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; 3) порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання

негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; 4) основні види, обсяги робіт і економічно обґрунтовані строки виконання робіт на ділянці надр (з урахуванням геологічних особливостей); 5) підстави для припинення діяльності, пов`язаної з користуванням ділянкою надр.

У даному випадку, 21.12.2021 між АТ «Укрзалізниця» та Держгеонадра укладено Угоду № 4742 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, що стала невід`ємною частиною спеціального дозволу та виконання якої є обов`язковим для надрокористувача.

Згідно п. 1.1. Угоди, Держгеонадра надають надрокористувачу право тимчасового користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а Надрокористувача зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою та нормами діючого законодавства.

Пункт 3.6. Угоди, передбачає, що умови користування надрами, види, обсяги, джерело фінансування та строки виконання надрокористувачем робіт з видобування корисних копалин габро-анортозиту, граніту та габро-нориту, протягом строку дії дозволу визначаються в програмі робіт з видобування корисних копалин, які підписуються сторонами, є Додатком 2 та невід`ємною частино цієї Угоди.

При цьому, відповідно до пункту 3.6 Угоди, особливі умови користування надрами визначаються в Дозволі та цією Угодою і є обов`язковими до виконання надрокористувачем.

Так, згідно положень пункту 5.3 цієї Угоди, при виконанні робіт відповідно до умов цієї Угоди Надрокористувач зобов`язаний, зокрема, забезпечувати охорону надр та довкілля в межах ділянки надр, наданої в користування, а також забезпечувати проведення порущених земель у стан, придатний для використання за призначенням, або придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві відповідно до програми робіт, проводити роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт.

Згідно Програми робіт з видобування корисних копалин габро-анортозиту, граніту та габро-нориту Пеиізевського-1 родовища, що є Додатком 2 та невід`ємною частиною Угоди, Держгеоиадрами та АТ «Укрзалізниця» погоджені та встановлені наступні види, обсяги і строки проведення робіт, зокрема: Пункт 3: види робіт - Проведення процедури оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», обсяг робіт - висновок ОВД, строк проведення робіт - IV квартал 2021 - І квартал 2022; Пункт 4: види робіт - Оформлення у встановленому порядку правовстановлюючих документів на земельну ділянку для потреб пов`язаних з користуванням надр, обсяг робіт - по мірі згідно з вимогами земельного законодавства, строк проведення робіт - IV квартал 2021 - І квартал 2022.

Таким чином, Держгеонадра, користуючись власними повноваженням, як центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, у межах чинного законодавства України встановив для АТ «Укрзалізниця» особливі умови користування надрами відповідно до спеціального дозволу № 4742 від 22.10.2008.

Згідно припису Державної екологічної інспекції України Державної (екологічної інспекції Поліського округу від 23.07.2021 № 417-2/2) всі пункти, крім, 1, 2, 3 наразі є виконаними.

Суд звертає увагу на лист відповідача про незгоду на припинення права користування надрами, направлений позивачу 13.10.2022 № 5601-ЗА/1-22, за змістом якого, на лист від 30.09.2022 № 1307/02-1/2-22, філія «Центр управління промисловістю» акціонерного товариства «Українська залізниця» не надає згоду на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами від 22.10.2008 № 4742.

Зазначено, що ВП «Пенізевицький кар`єр» філії «ЦУП» АТ «Укрзалізниця» постійно ведуться роботи по виконанню припису Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України від 23.07.2021 № 1013-14/06, а саме, ВП «Пенізевицький кар`єр» філії «ЦУП» АТ «Укрзалізниця» направлено лист до Держгеонадра з необхідним пакетом документів з проханням погодити вищезазначений проект. При розгляді проекту Державною службою геології та надр України було виявлено ряд недоліків та зауважень, які наразі усунуті та повторно направлено проект на погодження (просили продовжити термін виконання до 01.01.2023); ВП «Пенізевицький кар`єр» філії «ЦУП» АТ «Укрзалізниця» постійно ведуться роботи по переоформленню земельної ділянки. Довготривалість вирішення питання пояснюється необхідністю проведення процедури закупівлі в системі «PROZORRO» деяких видів робіт необхідних для переоформлення земельної ділянки. Наразі фахівцями філії «ЦУП» підготовлена вся необхідна тендерна документація та іде процедура погодження проекту договору (просили продовжити термін виконання до 01.01.2023); наразі між філією «ЦУП» АТ «Укрзалізниця» та ТОВ «Дніпровське енергетичне об`єднання» укладено договір на виконання послуги із складання звіту з оцінки впливу на довкілля (ОВД) по Пенізевицькому-1 родовищу та отримання позитивного висновку Мін довкілля. Зважаючи на довготривалість виконання ОВД, а саме 4 місяці, просили продовжити термін виконання до 01.01.2023; стосовно п. 4 (не проводиться геологічне обслуговування гірничих робіт при розробці Пенізевицького-1 родовища габро-анортозитів, гранітів та габро-норитів в Малинському районі Житомирської області), зазначено, що порушення усунуто повністю, а саме, на ВП «Крюківський кар`єр» філії «ЦУП» АТ «Укрзалізниця» на постійну роботу прийнято геолога 1 категорії, якому поставлено в обов`язки виконання геологічного супроводу гірничих робіт та ведення геологічної документації на ВП «Пенізевицький кар`єр» Пенізевицьке-1 родовище габро-анортозиту, граніту, габро-нориту у Житомирській області.

Підсумовуючи, суд вважає, що покладені в основу позовних вимог про анулювання спеціального дозволу на користування надрами обставини та підстави, є недоопрацьваними, не враховують всіх фактичних обставин, зокрема, часткового усунення відповідачем виявлених порушень та направлення листа про необхідність надання додаткового строку для усунення порушень, що залишились, до того ж, позовна заява містить описки та не підтверджені обставин.

За даних обставин, суд вважає, що відсутні підсатви для задоволення позовних вимог про припинення права користування АТ "Українська залізниця" надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22.10.2008 № 4742 через відсутність доведеності наявності підсатв для застосування ст. 26 Кодексу України про надра, зокрема, а саме, не врахування доводів відповідача про часткове усунення виявлених порушень та прохання надати додатковий строку для усунення тих порушень, що залишились, враховуючи те, що відповідачем вчиняються активні дії по користуванню наданим дозволом на на користування надрами № 4742 від 22.10.2008.

У свою чергу, в разі встановлення після належного встановлення всіх важливих обставин та неусунення відповідачем всіх виявлених порушень, позивач не позбавлений права звернутись до суду з позовом про анулювання спеціального дозволу.

Згідно з приписами ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За наслідком розгляду даного спору, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими, не знайшли свого підтвердження та задоволенню не підлягають. Судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. 77, 90, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Головенко О.Д.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.09.2023
Оприлюднено18.09.2023
Номер документу113495060
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —320/5306/23

Рішення від 15.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 09.03.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні