Рішення
від 18.09.2023 по справі 440/7236/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 вересня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/7236/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/7236/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

05.06.2023 керівник Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" Писаненко Я.В., діючи від імені та в інтересах вказаного Товариства (надалі - ТОВ СП "Зеленецьке", Товариство), через систему "Електронний суд" звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом, що пред`явлений до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - відповідач, ГУДПС), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення ГУДПС від 02.06.2023 №526 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

В якості підстави для звернення до суду заявник вказує на обставини порушення своїх прав через протиправність, як на його думку, спірного рішення про віднесення позивача до ризикових платників відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, яке містить інформацію щодо здійснення господарських операцій з контрагентом ТОВ "Базис Експо", з яким у позивача були відсутні будь-які господарські відносини. Зауважує, що податковий орган не звертався із запитом про надання інформації до ТОВ СП "Зеленецьке" та не вчинив дій щодо підтвердження або спростування інформації, яка зазначена в оскаржуваному рішенні. Наголошує на відсутності підстав для віднесення позивача до ризикових платників, оскільки на час прийняття спірного рішення у позивача жодного разу не було зупинено направлені на реєстрацію податкові накладні, пов`язані з ризиковістю операцій.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 09.06.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (в письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 19.06.2023 заперечення представника ГУДПС проти розгляду за правилами спрощеного провадження справи №440/7236/23 залишено без задоволення.

Відповідач позову не визнав. У відзиві на позов представник вказує, що підставою відповідності платника податку критеріям ризиковості є п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки виявлено факти господарських взаємовідносин позивача у період з 01.05.2023 по 02.06.2023 із постачальником ТОВ "Базис Експо", якого віднесено до переліку ризикових з 09.05.2023. Вважає дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУДПС) є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України. Безпосередньо рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку таких платників, які відповідають критеріям ризиковості, без прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування не порушує права та інтереси позивача (а.с. 19-24).

У відповіді на відзив, що надійшов до суду 26.06.2023, позивач навів доводи аналогічні тим, що приведені у позовній заяві (а.с. 30-31).

Правом на заперечення відповідач не скористався.

Розгляд справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Юридичну особу ТОВ СП "Зеленецьке" зареєстровано в установленому законом порядку. Видами діяльності підприємства за КВЕД є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів, 01.25 Вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників, 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід, 01.45 Розведення овець і кіз, 01.46 Розведення свиней, 01.47 Розведення свійської птиці, 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві, 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля. Позивач є платником ПДВ.

Як зазначає представник позивача, йому стало відомо про наявність рішення Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №526 від 02.06.2023 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (а.с. 4), яким відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У графі "У разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" зазначено:

09 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування. відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийтяе рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Крім того, у графі "Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" зазначено:

Тип інформації - придбання; період здійснення господарської операції - з 01.05.2023 по 02.06.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 0407, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 43519658;

Тип інформації - постачання; період здійснення господарської операції - з 01.05.2023 по 02.06.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 0407, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 36750331.

Згідно з витягом з протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 02.06.2023 №110 зафіксовано таку інформацію: "від управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків отримано службову записку №1195/16-31-18-01-04 від 02.06.2023 стосовно ТОВ сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" (36750331). Зокрема відповідно до доповідної записки, встановлено, що основний вид діяльності підприємства вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Керівником підприємства є ОСОБА_1 (3351410386), яка займає аналогічні посади на інших суб`єктах господарювання, а саме: Сільськогосподарський виробничий кооператив "Фаворит" (36542484, 1102, ОВД вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, платник ПДВ, внесений до переліку ризикових з 30.05.2023), ТОВ "АГРОТРЕЙД-1" (40500356, 2659, ОВД - діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами, не платник ПДВ). Статутний фонд TOB сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" (36750331) - 40 000 грн.

Зареєстрований в якості платника ПДВ з 01.05.2023. Знаходиться у стані 65 - "платник з наступного року (основне місце обліку)". ТОВ СП "Зеленецьке" (36750331) 27.04.2023 вибув з ГУ ДПС У Чернівецькій області, Кельменецька державна податкова інспекція (Кельменецький р-н) (2405). За формою № 20-ОПП повідомлення відсутнє. Згідно ЄРПН у 2023 році підприємство не придбає послуги. Згідно податкової декларації з ПДВ за травень 2023 придбання від неплатників ПДВ (р.10.4) відсутнє. Відомість про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору (за формою 4 ДФ) у 2023 не подана. Згідно фінансової звітності малого підприємства на 31.12.2022 основні засоби становлять - 40,0 тис. грн. У 2023 році сплати до бюджету відсутні. Податковий борг у місцевий Бюджет 7,8 тис. грн. Позабюджетний спеціальний рахунок переплата 2850,3 тис. грн. Ліміт в СЕА ПДВ станом на 12.05.2023 становить 689,2 тис. грн. Поповнення рахунку ПДВ грошовими коштами в 2023 році становить 689,2 тис. грн. Податкова декларація з податку на додану вартість подана за травень 2023 року, задеклароване від`ємне значення, яке становить 685,7 тис. грн. Згідно відомостей ЄРПН ТОВ сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" у 2023 реалізація товарів/послуг відсутня. Згідно відомостей ЄРПН у 2023 році підприємством придбано товари на загальну суму ПДВ (20%) - 852,1 тис.грн., з них ПН зі статусом реєстрацію зупинено суму ПДВ - 166,4 тис. грн.

Постачальниками є:

- ТОВ "Базис Експо" (43519658, 1402, ОВД оптова торгівля зерно необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, серед видів діяльності оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами, платник внесений до переліку ризикових з 09.05.2023) у травні 2023 придбає яйце кур, вищ категорії нефасоване біл. (360) (УКТЗЕД 407) на загальну суму ПДВ - 166,4 тис. грн, ПН зі статусом реєстрацію зупинено. Не включено до ПК.

- ТОВ "Захід Міт" (43098594, 2658, ОВД оптова торгівля м`ясом і м`ясні продуктами, серед видів діяльності розведення свійської птиці; виробництво м`яса свійської птиці, 20 ОПП: 3 склади, офіс, 2 автопричепа, 2 автомобіля; згідно 4 ДФ за березень 2023 - 9 найманих працівників) придбає тушка курчати бройлера 1 категорія охолоджена 25 кг (L) на загальну суму ПДВ 685,7 тис. грн.

За результатами голосування (одноголосно) прийняли рішення про відповідність ТОВ сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" (36750331) п.8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість за кодами, відповідно наказу ДПС України від 11.01.2023 №17 "Про затвердження довідника кодів податкової інформації":

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів д виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкт оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно поданої до контролюючих органів звітності.

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції)

13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.".

Не погодившись із правомірністю рішення відповідача в частині висновку про відповідність ТОВ СП "Зеленецьке" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку за відсутності зупинених податкових накладних, що пов`язані з ризиковістю операцій, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до п.п. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України (далі ПК України), контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Згідно з п. 61.1 ст. 61 ПК України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 62.1.2 п. 62.1 ст. 62 ПК України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом, зокрема, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Положеннями п. 71.1 ст. 71 ПК України визначено, що інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Відповідно до п. 74.1, п. 74.3 ст. 74 ПК України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 2 зазначеного Порядку, терміни вживаються у такому значенні: автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

За приписами пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Одним з критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що закріплені у Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування (пункт 8 Додатку 1).

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Таким чином, згідно з нормами Порядку №1165, при автоматизованому моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків спочатку встановлюється чи підлягає чи ні ПН/РК безумовній реєстрації. Якщо ПН/РК підлягають відповідно до п. 3 Порядку безумовній реєстрації - вони не зупиняються, а реєструються. Якщо ж ПН/РК не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, то перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, а також щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Однак, зі змісту протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 02.06.2023 №110 неможливо встановити під час моніторингу та перевірки якої саме ПН/РК Комісія дійшла висновку щодо відповідності ТОВ СП "Зеленецьке" критеріям ризиковості.

Відповідні відомості відсутні також у відзиві на позовну заяву.

Як вже зазначалося судом, відповідне рішення приймалося за результатом надходження від управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків службової записки №1195/16-31-18-01-04 від 02.06.2023 стосовно ТОВ СП "Зеленецьке".

Таким чином, оскаржуване рішення прийнято у зв`язку з наявною податковою інформацією, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що у свою чергу свідчить про порушення податковим органом вимог Порядку №1165 в частині встановленої послідовності прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, якому має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

У постанові від 23.06.2022 по справі №640/6130/20 Верховний Суд зазначив, що питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатися Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. Віднесення суб`єкта господарювання до ризикових на підставі рішення, яке прийнято не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації суперечить положенням Порядку №1165.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначені критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, згідно з п. 8, таким критерієм визначено наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій/розрахунку коригування.

Згідно із встановленою Порядком №1165 формою рішення про відповідність / невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) якщо воно приймається з підстави, визначеної у п. 8 Критеріїв, то податкова інформація розшифровується, що є логічно-послідовним з огляду на те, що інші критерії є зрозумілими та не потребують розшифровки.

Враховуючи те, що збір податкової інформації, відповідно до ст. 72 ПК України, є різноманітним, а сама інформація є об`ємною, зазначення в рішенні Комісії підстави його прийняття має бути чітким, що надаватиме платнику податків можливість визначитись із переліком документів для надання Комісії у спростування вказаного рішення, а у разі неприйняття позитивного для платника рішення - оскаржити його з наведенням відповідних мотивів.

Як встановлено судом зі спірного рішення Комісії №526 від 02.06.2023, у графі "Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" зазначено:

Тип інформації - придбання; період здійснення господарської операції - з 01.05.2023 по 02.06.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 0407, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 43519658;

Тип інформації - постачання; період здійснення господарської операції - з 01.05.2023 по 02.06.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова - 0407, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 36750331.

Тож очевидним є факт відсутності в оскаржуваному рішенні конкретики щодо суті ризиковості, пояснень чому вся господарська діяльність товариства є ризиковою, вказівки на конкретну ризикову операцію та/або податкову накладну платника, в якій були зафіксовані такі операції.

Під час судового розгляду документального підтвердження обставин щодо того, що TOВ СП "Зеленецьке" задіяне у проведенні ризикових операцій, відповідач також не надав.

Як свідчить витяг з протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 02.06.2023 №110, постачальником позивача був ТОВ "Базис Експо" (43519658), який був внесений до переліку ризикових з 09.05.2023.

Разом з тим до матеріалів судової справи контролюючим органом не надано жодних фактичних доказів провадження заявником господарської діяльності з означеним контрагентом в умовах та обставинах, які характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України.

До того ж позивач заперечує наявність будь-яких господарських взаємовідносин із ТОВ "Базис Експо".

Водночас суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Отже, у разі наявності у контролюючого органу інформації, що може свідчити про вчинення позивачем порушень вимог податкового законодавства, такий орган не позбавлений можливості призначити та провести документальну перевірку платника податку, за результатами якої дослідити питання ведення ним господарської діяльності та правомірності відображення її результатів у податковому обліку.

Посилання відповідача на постанови Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 480/4006/18 та від 03.03.2020 у справі №240/3665/19 щодо того що, включення платника податків до переліку ризикових не порушує його прав є необґрунтованими, оскільки вказані судові рішення ухвалено за інших фактичних обставин, під час дії норм Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, які на час прийняття спірного рішення втратили чинність.

Суд зазначає, що оскаржуване рішення є підставою для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН і це створює відповідні перешкоди у господарській діяльності позивача. Наявність запису в базах даних ДПС про ТОВ СП "Зеленецьке" як «ризикове підприємство» порушує права та охоронювані законом інтереси платника, оскільки не дозволяє виконувати покладений на останнього обов`язок щодо реєстрації податкових накладних, що, у свою чергу, фактично позбавляє можливості позивача належним чином проводити свою господарську діяльність.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача у спірних відносинах буде саме зобов`язання ГУДПС виключити Товариство з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Під час судового розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів належними засобами доказування правомірність та обґрунтованість оскаржуваного рішення, а тому позовні вимоги ТОВ СП "Зеленецьке", з урахуванням встановлених судом обставин справи, підлягають задоволенню у спосіб визначений судом.

Відтак понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору у розмірі 2 684,00 грн, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУДПС.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 02.06.2023 №526.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" (код ЄДРПОУ 36750331) з переліку ризикових платників податків.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" судові витрати, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Зеленецьке" (код ЄДРПОУ 36750331; с. Зелене, Миргородський район, Полтавська область, 38042).

Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, 36000).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.09.2023
Оприлюднено20.09.2023
Номер документу113531252
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/7236/23

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 10.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 18.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні