Рішення
від 18.09.2023 по справі 500/3293/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3293/23

18 вересня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну праву за позовом Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Марго" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-

ВСТАНОВИВ:

Тернопільське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - позивач) звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Марго" (далі - відповідач), в якому просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Марго" адміністративно-господарські санкції в розмірі 47607,03 грн та пеню в розмірі 2475,85 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що дана сума адміністративно-господарських санкцій виникла у зв`язку із невиконанням відповідачем нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік. При цьому, у зв`язку із тим, що відповідач порушив терміни плати адміністративно-господарських санкцій на 65 днів, йому нараховано пеню у розмірі 2475,85 грн.

Ухвалою судді від 07.07.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

29.08.2023 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача заперечує проти позовних вимог та вказує, що через воєнну агресію російської федерації проти України, у перші місяці війни 2022 майже всі державні реєстри були закриті, а електроні кабінети не працювали, тому у відповідача не було альтернативної можливості направити звітність форми N 3- ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" до Тернопільського міського центру зайнятості, з використанням електронного цифрового підпису через електронний кабінет.

06.11.2022 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю" від 18.10.2022 № 2682-IX.

Даним законом відмінено подання звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю (звіту № 10-ПОІ). Тобто, за 2022 рік до 01.03.2023 цей звіт вже не подавався.

Відповідачем у 2022 році було вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення у вигляді невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

22.11.2021 згідно з наказом директора ТОВ "Марго" № 007-К, був прийнятий на роботу ОСОБА_1 , на посаду менеджер з питань регіонального розвитку за основним місцем праці на умовах повного робочого часу.

Згідно довідки до акту огляду МСЕК серії 12 ААБ № 478533, ОСОБА_1 встановлена 1 група інвалідності.

24.03.2022 згідно з наказом директора ТОВ "Марго" № 003-К, ОСОБА_1 був звільнений з роботи з 24.03.2022 року за угодою сторін відповідно до п. 1 ст. 36 КЗпП України.

Після звільнення з роботи ОСОБА_1 , центр зайнятості не направляв відповідачу працівників для працевлаштування.

З початку 2022 року в ТОВ "Марго" відбувалися зміни в організації виробництва і праці у зв`язку із зменшенням обсягів здійснюваної господарської діяльності.

У зв`язку із воєнними діями, обсяг виробництва товариства зменшився, тому наказами директора ТОВ "Марго" від 15.12.2021 року № 007-К, від 23.02.2022 року № 001-К, від 27.05.2022 року № 002-К, від 19.08.2022 року № 003-К, від 23.12.2022 року № 004-К, проведено скорочення для всіх найманих працівників передбаченої законодавством тривалості робочого часу на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 (арк. справи 38-40).

Розглянувши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, судом встановлено наступні обставини.

Позивач є суб`єктом підприємницької діяльності, здійснює господарську діяльність та використовує найману працю.

Середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік на підприємстві складає 10 осіб.

На запит Тернопільське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю Тернопільською філією Тернопільського обласного центру зайнятості 08.05.2023 листом №14-2053/407 повідомлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Марго" протягом 2022 року звіти форми 3-ПН (звіт про наявність вакансій) не подавались (арк. справи 16-21).

У зв`язку з тим, що товариством не виконано нормативу щодо працевлаштування інвалідів у 2022 році у кількості, визначеній чинним законодавством, Тернопільським обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю було нараховано відповідачу адміністративно-господарські санкції в сумі 47607,03 грн та пеню в сумі 2475,85 грн, всього на загальну суму 50082,88 грн, що підтверджується розрахунком заборгованості.

Вказаний розрахунок розміщено в електронному кабінеті роботодавця, на веб порталі електронних послуг пенсійного фонду України 17.04.2023 о 13:30 год, про що свідчить відповідний розрахунок і квитанція, які наявні в матеріалах справи (арк. справи 6-7).

Відповідачем вказані санкції в добровільному порядку не сплачено, що стало причиною звернення позивача до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 43 Конституції України визначено, що Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.

Згідно зі ч. 1, 2 ст. 19 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (далі - Закон № 875-XII) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Статтею 20 Закону № 875-XII передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця є заходом впливу до правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення, передбаченого статтею 20 Закону № 875-XII.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом в постанові від 03.08.2023 у справі №120/4975/22.

Суд зазначає, що у листопаді 2022 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю" від 18.10.2022 р. № 2682-IX (далі - Закон № 2682).

Законом № 2682 скасовано реєстрацію у територіальних відділеннях Фонду та подання звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за формою № 10-ПОІ. Тобто, за 2022 рік до 01.03.2023 р. роботодавцем цей звіт вже не подається.

Всю інформацію щодо зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю та виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю від підприємств до Фонду надає Пенсійний фонд України, а саме:

про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".

Поряд із цим, вимоги законодавства стосовно працевлаштування та зайнятості осіб з інвалідністю відповідно до Закону № 875, виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, а також нарахування і сплати адміністративно-господарських санкцій за його не виконання, залишились без змін.

Так, відповідно до ч.1, 2 ст.218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Зі змісту ч.2 ст.218 Господарського кодексу України вбачається, що вказана норма встановлює підстави для звільнення від відповідальності, як за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання (за що встановлено відповідальність у вигляді відшкодування збитків, штрафні санкції, або оперативно-господарські санкції), так і за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що встановлено відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій).

Отже, суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.

Згідно з пунктом 4 частини 3 статті 50 Закону України від 05 липня 2012 року № 5067 "Про зайнятість населення" (далі - Закон № 5067) роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію, зокрема, про: попит на робочу силу (вакансії).

На виконання пункту 4 частини 3 статті 50 Закону № 5067 наказом Державного комітету статистики №316 від 31.05.2013 року затверджено Порядок подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)".

Згідно пунктів 3 та 5 вказаного вище Порядку розділу 1, Форма № 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця. Форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії.

Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Надалі наказом Міністерства економіки України №827-22 від 12.04.2022 року затверджено форму звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядок її подання.

Згідно пункту 1.4. та 1.5. Порядку форма № 3-ПН подається юридичними особами, фізичними особами - підприємцями, які в межах трудових відносин використовують працю фізичних осіб (далі - роботодавець), за наявності попиту на робочу силу (вакансії). Форма № 3-ПН заповнюється та подається роботодавцем до філії міжрегіонального/регіонального центру зайнятості (або до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості - до дати припинення їхньої діяльності) (далі - центр зайнятості) незалежно від місцезнаходження роботодавця з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників та/або з дати відкриття вакансії, але не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення нового робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Форма № 3-ПН може подаватися роботодавцем в електронній формі (з накладенням чи без накладення електронного підпису або печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів) або в паперовій формі (із засвідченням підписом керівника / фізичної особи - підприємця або уповноваженої ним (нею) особи).

Отже, як слідує із наведеного, у позивача наявний обов`язок подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії), зокрема у разі припинення трудових відносин з працівником. При цьому дану інформацію потрібно подати не пізніше трьох днів з дня відкриття вакансії в електронній або паперовій формі.

Надавши своєчасно та в повному обсязі інформацію про попит на вакансії, зокрема осіб з інвалідністю, суб`єкт господарювання фактично вживає усіх залежних від нього передбачених законом заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

Суд зазначає, що обов`язок по працевлаштуванню осіб з інвалідністю відповідно до встановленого Законом нормативу субсидіарно покладається як на роботодавців, так і на державну службу зайнятості.

Доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для осіб з інвалідністю, є наказ по підприємству стосовно створення відповідного робочого місця, звіт форми № 3-ПН, що подається у порядку, визначеному наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013, та в подальшому наказом Міністерства економіки України №827-22 від 12.04.2022 року.

Такий висновок також узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 02 травня 2018 року у справі № 804/8007/16, від 13 липня 2020 року у справі №804/4097/18.

Крім того, суд зауважує, що періодичності подачі звітності за формою №3-ПН законодавством не встановлено, між тим передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію. Тому, якщо роботодавець одноразово подав звітність форми №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" у строк не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, він виконав обов`язок своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку подати інформацію про попит на робочу силу (вакансії). Це означає, що в такому випадку учасник господарських відносин вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

Вищенаведене узгоджується із правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 11.05.2023 у справі № 520/1450/2020.

Як встановлено судом 22.11.2021 на роботу до ТОВ "Марго" був прийнятий ОСОБА_1 , якому встановлена І група інвалідності.

24.03.2022 ОСОБА_1 був звільнений з ТОВ "Марго" за згодою сторін (арк. справи 49-50).

Однак, в порушення вищенаведеного, ТОВ "Марго" свого обов`язку щодо подання інформації про попит на робочу силу (вакансії) у зв`язку з припиненням трудових відносин з ОСОБА_1 не виконало.

Щодо посилання відповідача на те, що у перші місяці війни 2022 майже всі державні реєстри були закриті, а електроні кабінети не працювали, тому у відповідача не було альтернативної можливості направити звітність форми N 3- ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" до Тернопільського міського центру зайнятості, то суд оцінює їх критично, оскільки як зазначалося вище, вказану інформацію можна подавати як в електронній так і паперовій формі. При цьому відповідачем не наведено поважних причин, які б йому перешкоджали (навіть з порушенням термінів) подати до Тернопільського міського центру зайнятості звітність форми N 3- ПН у паперовій формі, чи доказів невдалого надсилання їх в електронній формі через електронний кабінет, або, принаймі, на електронну пошту.

Крім того, суд зауважує, що скорочення для всіх найманих працівників передбаченої законодавством тривалості робочого часу не позбавляє відповідача від обов`язку подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Таким чином, відповідачем не виконано норматив щодо працевлаштування інвалідів у 2022 році у кількості, визначеній чинним законодавством, відтак суд приходить до висновку про правомірність застосування до нього штрафних санкцій і пені, визначених статтею 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".

Закріплений у частині першій статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини другої статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

За змістом частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З урахуванням встановлених обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають до задоволення в повному обсязі.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Марго" на користь Тернопільського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції в розмірі 47607 (сорок сім тисяч шістсот сім) грн 03 коп., та пеню в розмірі 2475 (дві тисячі чотириста сімдесят п`ять) гривень 85 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 18 вересня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Тернопільське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (місцезнаходження: вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021, РНОКПП 14032334);

відповідач:

- Товариство з обмеженою відповідальністю "МАРГО" (місцезнаходження: вул. Бродівська, 60, м.Тернопіль, 46400, код ЄДРПОУ 32941950).

Головуючий суддяБаб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.09.2023
Оприлюднено20.09.2023
Номер документу113531796
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —500/3293/23

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Рішення від 18.09.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 07.07.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні