Постанова
від 18.09.2023 по справі 320/4578/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/4578/23 Суддя (судді) першої інстанції: Войтович І.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 вересня 2023 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача Аліменка В.О.,

суддів Вівдиченко Т.Р., Кучми А.Ю.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м.Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 24 травня 2023 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії-

В С Т А Н О В И Л А:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" із позовом до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві , Державної податкової служби України , у якому просило суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладно/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у м. Києві від 11.11.2022 №7615994/43372498, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №7 від 11.10.2022;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" №7 від 11.10.2022 датою її фактичного подання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 24 травня 2023 позов задоволено повністю. При цьому суд першої інстанції виходив з того, що надані позивачем документи надавали можливість контролюючому органу здійснити реєстрацію податкової накладної, у той час як оскаржуване рішення не містить конкретних відомостей про документи, яких не вистачало для її реєстрації. Також суд підкреслив відсутність обґрунтувань причин і підстав віднесення Позивача до ризикових платників податків, а також доказів задіяння його у розповсюдженні та використанні ймовірно схемного податкового кредиту. Покладаючи на ДПС України обов`язок зареєструвати податкову накладну, суд підкреслив, що відповідний спосіб захисту передбачений положеннями чинного законодавства та свідчитиме про остаточне вирішення спору.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з такого.

Вирішуючи вказаний спір, суд першої інстанції встановив, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" є юридичною особою, суб`єктом підприємницької діяльності з 28.11.2019, код ЄДРПОУ 43372498, місце знаходження: м. Київ, вул. Володимирська, 49А, офіс 6, є платником ПДВ. Основним видом діяльності ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" є: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.

30 травня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" та Публічним акціонерним товариством "Крюківський вагонобудівний завод" було укладено Договір поставки № 355.

Відповідно до п. 1.1. вказаного Договору ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" зобов`язується поставити, а ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" зобов`язується прийняти та оплатити підшипники (далі по тексту - Продукція) у асортименті та кількості, значених в специфікаціях, які є невід`ємною частиною цього Договору.

Відповідно до п.п. 2.1., 2.2. Договору поставки № 355 від 30.05.2022 умови, строки поставки та дата переходу права власності на Продукцію вказуються сторонами у специфікаціях (Додатках) до даного Договору

Відповідно до п. 3.1. Договору поставки № 355 від 30.05.2022 ціна на продукцію вказується в специфікаціях (Додатках) до договору.

Відповідно до п. 4.1. Договору поставки № 355 від 30.05.2022 оплата за продукцію здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника протягом 5-ти банківських днів з дати поставки Продукції Покупцеві, якщо інший порядок не передбачено Сторонами в специфікаціях (Додатках) до даного Договору.

07.07.2022 року Сторонами Договору було укладено Специфікацію № 1 до Договору № 355 від 30.05.2022, за умовами якої ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" зобов`язалось поставити ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" Підшипник 30(36)- 42726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. та Підшипник 30 (36) -232726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. Строк поставки - 70 (сімдесят) календарних днів з дати підписання даної специфікації. Умови поставки - автотранспортом на умовах СРТ - м. Кременчук, вул. Івана Приходька, 139, Покупця (Інкотермс-2020).

17.08.2020 на виконання умов Договору поставки № 355 від 30.05.2022 та Специфікації № 1 від 07.07.2022 ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" поставило, а ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" отримало Підшипник 30(36)-42726Е2М (код товару УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. та Підшипник 30(36)-232726Е2М (код згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. загальною вартістю 9 237 122,50 у т.н. ПДВ 1 539 520,42 грн., що підтверджується видатковою накладною № 72 від 17.08.2022.

Транспортування вказаної партії товару підтверджується товарно-транспортною накладною № Р-72 від 17.08.2022.

Враховуючи, що 17.08.2022 було здійснено господарську операцію з відвантаження поставки) товару, "за правилом першої події", визначеним п. 187.1 ст. 187 ПКУ, позивачем за вказаною господарською операцією було складено податкову накладну № 15 від 17.08.2022, яку було прийнято контролюючим органом. Вказана податкова накладна зареєстрована контролюючим органом без зауважень.

Для оплати продукції Покупцю було виставлено Рахунок на оплату № 14 від 17 серпня 2022р.

Поставка продукції здійснювалася на умовах відстрочення платежу згідно положень 4.1. укладеного Сторонами договору. В подальшому поставлену продукцію було оплачено Покупцем. Факт оплати ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" продукції, поставленої відповідно до видаткової накладної № 72 від 17.08.2022, підтверджується банківською випискою, з якої вбачається, що 22.08.2022 ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" двома платежами перерахувало ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" готівкові кошти в загальній сумі 9 237 122,50 грн., у т.ч. ПДВ 1 539 520,42 грн.

28.07.2022 року ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" та ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" укладено Додаткову угоду № 1 до Договору поставки № 355 від 30.05.2022, якою внесено зміни щодо орієнтовної загальної суми Договору та п.5.1. щодо якості Продукції. 28.07.2022 ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" та ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" було укладено Специфікацію № 2 до Договору поставки № 355 від 30.05.2022 за умовами якої ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" зобов`язалося поставити ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" Підшипник 30(36)-42726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 1764 шт. та Підшипник 30(36)-232726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 1764 шт. Строк поставки - 70 (сімдесят) календарних днів з дати підписання даної специфікації. Умови поставки - автотранспортом мовах СРТ - м. Кременчук, вул. Івана Приходька, 139, склад Покупця (Інкотермс-2020).

01.09.2022 на виконання умов Договору поставки № 355 від 30.05.2022 та Специфікації № 2 від 28.07.2022 ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" поставило, а ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" отримало Підшипник 30(36)-42726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. та Підшипник 30(36)-232726Е2М (код у згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. загальною вартістю 8 965 367,71 у т.ч. ПДВ 1 494 227,95 грн., що підтверджується видатковою накладною № 76 від /9.2022.

Транспортування вказаної партії товару підтверджується товарно-транспортною накладною № Р-76 від 01.09.2022.

За вказаною господарською операцією позивачем було складено податкову накладну №2 від 01.09.2022, яку було прийнято контролюючим органом. Вказана податкова накладна була зареєстрована контролюючим органом без зауважень.

Для оплати продукції Покупцю було виставлено Рахунок на оплату № б/н від 01 вересня 2022 р.

Факт оплати ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" продукції, поставленої відповідно до видаткової накладної № 76 від 01.09.2022, підтверджується банківською випискою, з якої вбачається, що 05.09.2022 ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" двома платежами перерахувало ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" грошові кошти загальній сумі 8 965 367,71 грн., у т.ч. ПДВ 1 494 227,95 грн.

Також 12.09.2022 на виконання умов Договору поставки № 355 від 30.05.2022 та Специфікації № 2 від 28.07.2022 ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" поставило, а ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" отримало Підшипник 30(36)-42726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. та Підшипник 30(36)-232726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. загальною вартістю 9 156 853,44 грн , у тому числі ПДВ 1 526 142,24 грн., що підтверджується видатковою накладною № 84 від 12.09.2022. Транспортування вказаної партії товару підтверджується товарно-транспортною накладною №Р-84 від 12.09.2022.

За вказаною господарською операцією позивачем було складено податкову накладну №4 від 12.09.2022, яку було прийнято контролюючим органом без зауважень.

Для оплати продукції Покупцю було виставлено Рахунок на оплату №84 від 12.09.2022р.

Факт оплати ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" продукції, поставленої до видаткової накладної № 84 від 12.09.2022, підтверджується банківською випискою з якої вбачається, що 14.09.2022 ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" перерахувало ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" грошові кошти в сумі 9 156 853,44 грн., у тому числі ПДВ 1 526 142,24 грн.

Також, 22.09.2022 на виконання умов Договору поставки № 355 від 30.05.2022 та Специфікації № 2 від 28.07.2022 ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" поставило, а ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" отримало Підшипник 30(36)-42726Е2М (код товару УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. та Підшипник 30(36)-232726Е2М (код Згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. загальною вартістю 9 031 454,21 т.ч. ПДВ 1 505 242,37 грн., що підтверджується видатковою накладною № 85 від 22.09.2022.

Транспортування вказаної партії товару підтверджується товарно-транспортною накладною № Р-85 від 22.09.2022.

За вказаною господарською операцією позивачем було складено податкову накладну №12 від 22.09.2022, яку було прийнято контролюючим органом та зареєстрована контролюючим органом без зауважень.

Для оплати продукції Покупцю було виставлено Рахунок на оплату №85 від 22 вересня 2022р.

Факт оплати ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" продукції, поставленої відповідно до видаткової накладної № 85 від 12.09.2022, підтверджується банківськими виписками, з яких вбачається, що 27.09.2022 ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" перерахувало ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" грошові кошти в сумі 4 031 454,21 грн , а 29.09.2022 - 5000000,00, всього - на загальну суму 9 031 454,21 грн., у т.ч. ПДВ 1 505 242, 37 грн.

06.10.2022 ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" та ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" було укладено Специфікацію № 3 до Договору поставки № 355 від 30.05.2022 за умовами якої ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" зобов`язалося поставити ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" Підшипник 30(36)-42726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 2352 шт. та Підшипник 30(36)-232726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 2352 шт. Строк поставки - 70 (сімдесят) календарних днів з дати підписання даної специфікації. Умови поставки - автотранспортом на умовах СРТ - м. Кременчук, вул. Івана Приходька, 139, склад Покупця (Інкотермс-2020).

Також 06.10.2022 року ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" та ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" було укладено Додаткову угоду № 2 до Договору поставки № 355 від 30.05.2022, якою внесено зміни щодо орієнтовної загальної суми Договору та умов оплати продукції, а саме п.4.1. Договору було викладено в наступній редакції: "4.1, Оплату за продукцію Покупець здійснює на підставі виставленого рахунку на умовах 100 % переплати протягом 3-х (трьох) банківських днів з дати виставлення рахунку".

У відповідності до умов Договору поставки № 355 від 30.05.2022 з урахуванням змін, внесених до вказаного договору згідно Додаткової угоди № 2 від 06.10.2022, ТОВ ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" було виставлено ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод" Рахунок № 07/355 від 07 жовтня 2022 р. на оплату товару, а саме Підшипників 30(36)-42726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. та Підшипників 30 (36)-232726Е2М (код товару згідно УКТЗЕД 8482 50 00 00) у кількості 588 шт. Загальна підлягала оплаті згідно виставленого рахунку - 8 751 119,33 грн., у т.ч. ПДВ 1 458 519, 89 грн.

11.10.2022 ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод", діючи у відповідності до Договору поставки № 355 від 30.05.2022, на підставі Рахунку № 07/355 від 07 жовтня 2022 здійснило оплату (передплату) продукції у сумі 8 751 119,33 грн., у т.ч. ПДВ 1 458 519,89 грн.

Вказані кошти надійшли на банківський рахунок ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" 11.10.2022 о 16 год. 50 хв, що підтверджується банківською випискою від 11.10.2022 по рахунку позивача.

У відповідності до п. 187.1 ст. 187 ПК України, враховуючи зарахування 11.10.2022 від Покупця (ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод") на банківський рахунок платника податку ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" як оплати товарів, що підлягають постачанню у майбутньому, 11.10.2022 року у ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" виникло податкове зобов`язання з ПДВ на суму 1 458 519,89 грн. та, згідно п. 201.1 ст. 201 ПК України ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" було зобов`язане скласти податкову накладну в електронній формі на дату виникнення таких податкових зобов`язань.

У відповідності до норм п. 187.1 ст. 187, п. 201.1 ст. 201 ПК України позивачем 11.10.2022 року було складено податкову накладну № 7, яку 31.10.2022 надіслано для реєстрації до Єдиного реєстру податкових накладних, що підтверджується квитанцією про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН № 9226365409 від 31.10.2022.

Позивачем було отримано квитанцію, у якій зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН №7 від 11.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8482 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної.

02 листопада 2022 року на виконання п.п. 201.16.2. п. 201.16. ст. 201 ПКУ позивачем за вихідним №02/11 направлено на адресу податкового органу пояснення та копій документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, реєстрацію якої було зупинено. До вказаного пояснення було додано документи, а саме копії Договору поставки № 355 від 30.05.2022, банківські виписки з рахунку Позивача, Рахунку № 07/355 від 07 жовтня 2022 р.

Проте 11.11.2022 р. комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві прийнято рішення №7615994/43372498, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної, у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: підприємством не надано первинні документи щодо придбання товарів, відсутня інформація та документи, розрахункові документи із постачальниками.

Не погоджуючись із рішення ГУ ДПС у м. Києві №7615994/43372498 від 11.11.2022 p. ТОВ "ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ" 14.11.2022 р. звернулось із скаргою щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. Проте рішенням №65454/43372498/2 від 25.11.2022 р. залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.

Не погодившись з рішенням №7615994/43372498 від 11.11.2022 p. про відмову у реєстрації податкових накладних №7 від 11.10.2022, позивач звернувся до суду з цим позовом.

На підставі встановлених вище обставин, здійснивши системний аналіз ст. ст. 185, 187, 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок зупинення №1165), а також додатків до нього, Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520), та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), суд першої інстанції прийшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на прийняття оскаржуваного рішення без наявних на те правових підстав.

З такими висновками суду першої інстанції колегія суддів не може не погодитися з огляду на таке.

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до п. 2 Порядку №1246 податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Це положення кореспондує п. 201.16 ст. 201 ПК України.

Згідно п. 3 Порядку зупинення №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, які наведені у цьому пункті.

Приписи п. 4 Порядку зупинення №1165 визначають, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Водночас, за правилами п. 5 Порядку зупинення №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п. 7 Порядку зупинення №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктом 10 Порядку зупинення №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації, та в якій зазначається, зокрема, критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку (п. 11 Порядку зупинення №1165).

У свою чергу, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначається Порядком №520.

Відповідно до п. 3 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Згідно п. 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, закріплено у пункті 5 Порядку №520, і може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п. 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

За правилами п. п. 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

При цьому, згідно п. 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії.

Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку зупинення №1165), одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в ЄРПН, у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у ЄРПН, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Матеріали справи свідчать, що у направленій Позивачу квитанції контролюючий орган вказав на те, що для реєстрації податкової накладної коди товару/послуг відсутні у таблиці даних платника податку як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Однак, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить у собі мотивації підстав та причин віднесення операцій Позивача до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, як і не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчила б про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи, як і доказів прийняття рішення про віднесення ТОВ «ТРАНСІНВЕСТКОМПАНІ» до ризикових.

Крім того, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не містять вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.

Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10.04.2020 у справі №819/330/18.

При цьому у пп. 3 п. 11 Порядку зупинення №1165 прямо передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються, зокрема, пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У свою чергу, як вбачається з матеріалів справи, на виконання вимог чинного законодавства Позивачем засобами електронного документообігу Відповідачу було направлено повідомлення разом з поясненнями щодо фактичного здійснення господарської операції.

Однак, всупереч наданих документів, Відповідачем прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Судова колегія вважає за необхідне звернути увагу, що при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому під час розгляду справи суд не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної. При цьому здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 21.05.2020 у справі №0940/1240/18).

З урахуванням наведеного колегія суддів приходить до висновку, що за відсутності належного мотивування податковим органом рішення про відмову у реєстрації податкової накладної з підстав ненадання певних документів без їх деталізації, а також посилання на обставини, необхідність з`ясування яких під час зупинення реєстрації податкової накладної не зазначалася, таке рішення не узгоджується з вимогами наведених вище нормативно-правових актів, а тому підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Щодо висновків суду першої інстанції про необхідність захисту прав Позивача шляхом покладення на ДПС України обов`язку з реєстрації податкових накладних, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.

Згідно п. 19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Відповідно до п. 20 Порядку №1246, який був чинний на моменту звернення до суду із цим позовом, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

З урахуванням викладеного судова колегія вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав Позивача, є зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 11.10.2022 датою її фактичного подання. При цьому твердження Апелянта про те, що такий спосіб захисту неправильний є безпідставним, позаяк він безпосередньо випливає із змісту згаданого вище п. 20 Порядку №1246.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а викладені в апеляційній скарзі доводи позицію суду першої інстанції не спростовують.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Приписи ст. 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремлений підрозділ ДПС - залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 24 травня 2023 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.

Суддя-доповідач В.О. Аліменко

Судді Т.Р. Вівдиченко

А.Ю. Кучма

Дата ухвалення рішення18.09.2023
Оприлюднено20.09.2023
Номер документу113534470
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/4578/23

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 18.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Рішення від 24.05.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 02.03.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні