Постанова
від 04.07.2023 по справі 925/859/20
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" липня 2023 р. Справа№ 925/859/20

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Скрипки І.М.

суддів: Михальської Ю.Б.

Іоннікової І.А.

при секретарі судового засідання Репіковій З.А.

за участю представників сторін згідно протоколу судового засідання від 04.07.2023

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Приватного підприємства "Агро-Темп 2010" та Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради

на рішення Господарського суду Черкаської області від 06.04.2021 (повний текст складено 28.04.2021)

у справі №925/859/20 (суддя Г.М.Скиба)

за позовом Приватного підприємства "Облагрохім-2000"

до Черкаської міської ради (відповідач -1)

Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (відповідач -2) Приватного підприємства "Агро-Темп 2010" (відповідач -3)

за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" в особі Черкаського міського РЕМ

про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсними земельних торгів та визнання недійсним договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 06.04.2021 у справі №925/859/20 позов задоволено повністю, вирішено:

- визнати недійсним рішення Черкаської міської ради №2-727 від 24.06.2016 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по просп. Хіміків, та визначення умов земельних торгів»;

- визнати недійсними земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки площею 0,2986 га, яка розташована в м. Черкаси, пр-т Хіміків, кадастровий номер 7110136400:05:007:0016, оформлені протоколом №378 від 24.11.2016;

- визнати недійсним Договір оренди землі від 24.11.2016, що укладений між Черкаською міською радою та Приватним підприємством «Агро Темп 2010», та посвідчений нотаріально за №1-5030.

Не погодившись із судовим рішенням, Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради (відповідач-2 у справі) подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Черкаської області суду від 06.04.2021 року у справі № 925/859/20 та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог Приватному підприємству «Облагрохім-2000».

Приватним підприємством «Агро-Темп 2010» (відповідач-3 у справі) також подано до суду апеляційну скаргу, згідно з вимогами якої, останнє просить рішення Господарського суду Черкаської області від 06.04.2021 у справі № 925/859/20 скасувати повністю; в задоволенні позову ПП «Облагрохім-2000» відмовити повністю.

Апеляційний перегляд рішення здійснюється повторно, після скасування постановою Верховного Суду від 08.12.2021 прийнятої постанови Північного апеляційного господарського суду від 14.07.2021.

Короткий зміст позовних вимог

Приватне підприємство «Облагрохім-2000» звернулось до Господарського суду Черкаської області з позовом до Черкаської міської ради (відповідач-1), Департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради (відповідач-2), Приватного підприємства «Агро-Темп 2010» (відповідач-3), в якому заявлені вимоги:

- визнати недійсним рішення Черкаської міської ради №2-727 від 24.06.2016 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по просп. Хіміків, та визначення умов земельних торгів»;

- визнати недійсними земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки площею 0,2986 га, яка розташована в м. Черкаси, пр.-т Хіміків, кадастровий номер 7110136400:05:007:0016, оформлені протоколом №378 від 24.11.2016;

- визнати недійсним Договір оренди землі від 24.11.2016, посвідчений приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу за №1-5030; та відшкодувати судові витрати.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ПП «Облагрохім-2000» на підставі договору оренди землі від 04.01.2004 є орендарем земельної ділянки комунальної власності площею 0,4312 га, кадастровий номер 7110136400:05:007:0004, що розташована по просп. Хіміків, 84/1 у м. Черкаси, на якій знаходяться належні позивачу об`єкти нерухомого майна - нежитлові будівлі загальною площею 388,9 кв. м, право власності на які зареєстровано у встановленому законом порядку.

Інженерні мережі та комунікації, що належать позивачу та забезпечують функціонування зазначених об`єктів нерухомого майна, а саме: газопровід високого тиску (зазначено в містобудівному розрахунку), мережі водопостачання, каналізація, електромережі основного живлення - електрична опора та кабель високої напруги (зазначено у відповідних робочих проектах, та висновку № 11/21/Буд.), проходять по земельній ділянці, переданій в оренду ПП «Агро-Темп 2010» на підставі договору оренди від 24.11.2016, та наявність яких не було враховано при затвердженні проекту землеустрою, проведенні торгів з продажу права оренди та укладенні договору оренди землі.

ПП «Облагрохім-2000» послалося на те, що оспорювані рішення ради, земельні торги, договір оренди суперечать законодавству, порушують права та законні інтереси позивача, тому мають бути визнані недійсними в судовому порядку.

Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 06.04.2021 у справі №925/859/20 позов задоволено повністю.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що проект землеустрою затверджено рішенням Черкаської міської ради без дотримання вимог Законів України «Про землеустрій» та «Про державний земельний кадастр», а отже, рішення Черкаської міської ради №2-727 від 24.06.2016 є незаконним та таким, що підлягає скасуванню. При цьому, земельні торги з продажу права оренди землі, оформлені протоколом № 378 від 24.11.2016 суд визнав недійсними, оскільки вони відбулись з порушенням процедури проведення, на підставі некоректних документів. З огляду на вказані порушення та керуючись частиною першою ст. 203 ЦК України, суд дійшов висновку про визнання недійсним Договору оренди землі від 24.11.2016.

Короткий зміст вимог апеляційних скарг та узагальнення їх доводів

В апеляційній скарзі Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради вважає, що рішення суду є незаконним та необґрунтованим, оскільки прийнято внаслідок нез`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеності обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими; невідповідності висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; з неправильним застосуванням норм матеріального та з порушенням норм процесуального права, посилаючись на наступне:

- при затвердженні завдання на виконання робіт із розробки землеустрою, п. 4 завдань було визначено, що для спірної земельної ділянки наявні обмеження - зона діючих інженерних мереж (каналізація, теплотраса), коди 01.08. Такі обмеження були враховані і при прийнятті Черкаською міською радою рішення від 24.06.2016 № 2-727 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по проспекту Хіміків» при виставленні земельної ділянки на торги. З огляду на такі обставини, висновок суду, що Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради не надав проектній організації інформацію про наявні обмеження суміжної ділянки, що було б підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою, не відповідає дійсним обставинам справи;

- обмеження щодо користування ділянкою були вказані в договорі оренди землі, що укладений за результатами проведення земельних торгів, а тому висновок суду першої інстанції, що земельні торги з продажу права оренди землі, що оформлені протоколом № 378 від 24.11.2016 відбулись з порушенням процедури їх проведення, є неправильним;

- визнання недійсним договору оренди жодним чином не захистить право позивача, натомість доцільним було б звернення до міської ради про встановлення сервітуту.

Щодо спливу позовної давності, то Департамент зазначив про те, що директор позивача звертався до Черкаської міської ради із запитом про надання публічної інформації до подання позову - у грудні 2019 року, в якому вказував про обізнаність із рішенням міської ради від 24.06.2016 № 2-727. Окрім того, на визначення перебігу позовної давності впливає факт оголошення на офіційному сайті Держгеокадастру України проведення земельних торгів за лотом № 11754 24.11.2016.

В апеляційній скарзі ПП «Агро-Темп 2010» посилається на те, що суд першої інстанції вирішив спір з порушенням правил дії закону у часі та прийняв рішення на підставі норм закону, яку не належало застосовувати до спірних правовідносин; не застосував до правовідносин норми ст. 19 Конституції України, статей 134-136, 186, 1861 ЗК України; порушив правило допустимості доказів, встановлене ст. 77 ГПК України; неправомірно не застосував до спірних правовідносин норми частини третьої ст. 125 ЗК України та п. 4 Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 № 209; висновок в частині порушення прав позивача грунтується на припущеннях; не враховано позиції відповідачів про неучасть позивача у земельних торгах та безпідставно не застосовано позовної давності.

Згідно доводів апеляційної скарги ПП «Агро-Темп 2010» суд першої інстанції не урахував під час судового розгляду, що:

- ст. 123 ЗК України не є нормою, що належить враховувати при визначенні правових підстав надання у користування земельної ділянки Приватному підприємству «Агро-Темп 2010», оскільки у користування останньому ділянку передано на підставі протоколу земельних торгів від 24.11.2016, на підставі статей 26, 59 ЗУ «Про місцеве самоврядування», статей 135-136, 186-1 ЗК України;

- при продажу земельних ділянок або речового права за наявності будь-яких недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, згідно з частинами першою та восьмою ст. 186-1 ЗК України, надається розумний строк для усунення таких недоліків, і лише у випадку неусунення приймається відмова у погодженні проекту землеустрою;

- згідно вимог чинного законодавства, зокрема ст. 50 ЗК України, станом на дату затвердження проекту землеустрою, обмеження у використанні земельної ділянки, із зазначенням площ та кодів, були зазначені у проекті відведення земельної ділянки Приватному підприємству «Агро-Темп 2010», що означає відповідність вимогам вказаної ст. 50 ЗК України та ст. 34 Закону України «Про державний земельний кадастр»;

- згідно з частиною третьою ст. 125 ЗК України, п. 4 Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою КМУ від 04.03.1997 № 209, право на прокладання комунікацій виникає лише після державної реєстрації права на земельну ділянку, а тому робочі проекти, технічні умови, договір приєднання до електричних мереж, погодження проектів прокладання комунікацій не є документами, що надають право на використання земельної ділянки;

- за умови наявності інформації про користування земельною ділянкою іншим користувачем Приватне підприємство «Облагрохім-2000» для прокладання комунікацій мало можливість укласти сервітут, проте цього не зробило;

- не враховано, що Приватне підприємство «Облагрохім-2000» не вчинило жодних дій на можливе набуття ділянки у користування: не узяло участі у земельних торгах щодо продажу права оренди, при умові розміщення на момент оголошення торгів, комунікацій;

- суд при аналізі початку перебігу позовної давності не узяв до уваги, що такий початок пов`язаний з офіційним опублікуванням на офіційному сайті Держгеокадастру України оголошення про проведення земельних торгів за лотом № 11754 24.11.2016;

- ймовірна дата розміщення малої архітектурної форми Приватним підприємством «Облагрохім-2000» з 19.04.2017 - 25.08.2017, тобто, після проведення земельних торгів.

Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті

Постановою Верховного Суду від 08.12.2021 у справі № 925/859/20 постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.07.2021 скасовано, справу передано на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 12.01.2022 апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Скрипка І.М., судді Михальська Ю.Б., Тищенко А.І.

13.01.2022 задоволено заяву судді Тищенко А.І. про самовідвід у справі № 925/859/20; матеріали апеляційних скарг ПП «Агро-Темп 2010» та Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 06.04.2021 у справі №925/859/20 передано для здійснення визначення складу судової колегії автоматизованою системою відповідно до положень статті 32 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.01.2022 та протоколу передачі судової справи (апеляційної скарги, заяви, картки додаткових матеріалів) раніше визначеному головуючому судді (судді-доповідачу)(складу суду) від 21.01.2022, справу №925/859/20 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Скрипка І.М., судді Михальська Ю.Б., Іоннікова І.А.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 26.01.2022 колегією суддів у визначеному складі відкрито апеляційне провадження, розгляд справи призначено на 10.03.2022.

Судове засідання 10.03.2022 у справі № 925/859/20 не відбулося, розгляд апеляційних скарг призначено на 26.05.2022 ухвалою суду від 12.04.2022.

Ухвалами суду від 26.05.2022, 21.07.2022, 22.09.2022 розгляд апеляційної скарги у справі відкладався на 21.07.2022, 22.09.2022, 27.10.2022.

Судове засідання у справі № 925/859/20 призначене на 27.10.2022 не відбулося, розгляд апеляційних скарг призначено на 24.11.2022 ухвалою суду від 31.10.2022.

09.02.2023 розгляд апеляційних скарг у справі відкладався на 16.03.2023.

16.03.2023, 06.04.2023 судові засідання у справі у справі №925/859/20 не відбулися, розгляд апеляційних скарг призначено на 06.04.2023, 13.06.2023.

13.06.2023 у справі оголошено перерву до 04.07.2023.

До справи під час нового апеляційного розгляду представником позивача надано відзив на апеляційну скаргу, до якого долучені листи та відповіді, які не могли бути подані позивачем до справи, оскільки отримані в період касаційного оскарження, зазначено, що позивач повністю підтримує заявлені позовні вимоги, просить апеляційні скарги залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

01.04.2022 судом зареєстровано надходження від ПП «Арго-Темп 2010» пояснень щодо висновків суду касаційної інстанції, які викладені в постанові Верховного Суду від 08.12.2021 у справі.

Явка представників сторін

Відповідачами у справі в судових засіданнях апеляційної інстанції підтримувались доводи поданих апеляційних скарг з підстав, викладених у них, оскаржуване рішення представники відповідачів просили скасувати і прийняти нове про відмову у задоволенні позову.

Представник позивача в судових засіданнях апеляційної інстанції заперечував проти задоволення апеляційних скарг, просив їх відхилити, а рішення прийняте судом першої інстанції залишити без змін.

Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвал в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень (ч. 3 ст. 120 ГПК України).

Представник третьої особи в судове засідання апеляційної інстанції не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини його неявки суду не відомі.

Враховуючи положення ч. 12 ст. 270 ГПК України, відповідно до якого неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, зважаючи на те, що явка представника третьої особи обов`язковою в судове засідання не визнавалась, судова колегія вважає за можливе розглянути справу у його відсутність за наявними у справі матеріалами.

В судовому засіданні 04.07.2023 відповідно до ст.ст. 240, 283 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

Обставини справи, встановлені судом першої інстанції у даній справі та перевірені судом апеляційної інстанції

В оплатному строковому користуванні Приватного підприємства «Облагрохім-2000» на підставі договору оренди землі від 04.01.2004 з Черкаською міською радою перебуває земельна ділянка комунальної власності площею 0,4312 га, кадастровий номер 7110136400:05:007:0004, що розташована по проспекту Хіміків, 84/1 в м. Черкаси (том 2, а.с. 100-102), та межує з земельною ділянкою, переданою в користування Приватному підприємству «Агро-Темп 2010» на підставі договору оренди від 24.11.2016, що посвідчений приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу за №1-5030 (том 1, а.с. 83-89).

На вказаній ділянці кадастровий номер 7110136400:05:007:0004 приватним підприємством «Облагрохім-2000» збудовано об`єкт нерухомого майна: нежитлові будівлі загальною площею 388,9 м2, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 08.04.2019, номер витягу 162687269.

Інженерні мережі та комунікації, що належать позивачу та забезпечують функціонування приміщень позивача, а саме: газопровід високого тиску (зазначено в містобудівному розрахунку), мережі водопостачання, каналізація, електромережі основного живлення - електрична опора та кабель високої напруги (зазначено у відповідних робочих проектах, та висновку №11/21/Буд.), проходять по наданій Приватному підприємству «Агро-Темп 2010» в оренду земельній ділянці комунальної власності.

Відповідно до рішення Черкаської міської ради від 04.11.2014 № 2-251 «Про включення до переліку земельних ділянок, які пропонуються для продажу на земельних торгах (у формі аукціону), та надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок» земельну ділянку орієнтовною площею 0,30 га по просп. Хіміків для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (під стоянку транспортних засобів) включено до переліку земельних ділянок, які пропонуються для продажу та надано дозвіл Департаменту архітектури та містобудування на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах.

Рішенням Черкаської міської ради від 24.06.2016 № 2-727, зокрема, затверджено проект землеустрою та визначено умови земельних торгів.

Згідно з протоколом від 24.11.2016 № 378 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 7110136400:05:007:0016, переможцем земельних торгів визнано ПП «Агро-Темп 2010».

24.11.2016 між Черкаською міською радою (орендодавець) і ПП «Агро-Темп 2010» (орендар) на підставі протоколу земельних торгів від 24.11.2016 № 378 укладено договір оренди землі (посвідчений приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу за № 1-5030), за умовами якого орендар прийняв в строкове платне користування під стоянку для транспортних засобів земельну ділянку площею 0,2986 га, кадастровий номер 7110136400:05:007:0016, що знаходиться у м. Черкаси, по просп. Хіміків.

У пункті 26 цього договору зазначено, зокрема, що на момент його укладення земельна ділянка не обмежена та не обтяжена будь-якими правами інших фізичних, юридичних осіб, або будь-яким іншим чином. Разом із тим зазначений пункт договору містить умови, за якими обов`язковими для діяльності орендаря є обмеження, за якими орендар зобов`язаний забезпечити вільний доступ для прокладки нових, ремонту та експлуатації існуючих інженерних мереж і споруд, що знаходяться у межах наданої в оренду земельної ділянки; на земельну ділянку наявні містобудівні обмеження та обтяження землекористування, пов`язані з розміщенням земельної ділянки в санітарно-захисній зоні, частини земельної ділянки в охоронній зоні навколо інженерних комунікацій.

ПП «Облагрохім-2000», звертаючись до суду з позовом про визнання недійсними рішення Черкаської міської ради від 24.06.2016 № 2-727 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по просп. Хіміків та визначення умов земельних торгів»; земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки, площею 0,2986 га, яка розташована в м. Черкаси, просп. Хіміків, кадастровий номер 7110136400:05:007:0016, оформлених протоколом від 24.11.2016 № 378, та договору оренди землі від 24.11.2016, укладеного між Черкаською міською радою і ПП «Агро-Темп 2010», в обґрунтування вимог послалося на те, що оспорювані рішення та договір оренди не відповідають положенням, зокрема, Закону України «Про землеустрій», Земельного кодексу України (далі - ЗК), статей 203, 215 Цивільного кодексу України (далі - ЦК) та порушують права і законні інтереси позивача.

Позивач посилався на те, що 08.04.2020 на його адресу надійшла позовна заява від ПП «Агро-Темп 2010» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою площею 0,2986 га, кадастровий 7110136400:05:007:0016, що розташована в м. Черкаси по просп. Хіміків, до якої було додано документи, зокрема, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,2986 га по проспекту Хіміків для розміщення та експлуатація будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (під стоянку для транспортних засобів), яка пропонується для продажу права оренди на земельних торгах, що розроблено в 2015 році на підставі рішення Черкаської міської ради від 04.11.2014 № 2-25; містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва «Розміщення та експлуатація будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (під стоянку для транспортних засобів) на ділянці площею 0,2986 га по проспекту хіміків в м. Черкаси); рішення Черкаської міської ради від 24.06.2016 № 2-727, протокол земельних торгів від 24.11.2016 № 378 та договір оренди землі від 24.11.2016. Проте у цих документах була відсутня інформація про наявні обмеження у використанні земельної ділянки, наданої в оренду ПП «Агро-Темп 2010», знаходженням на ній інженерних мереж і комунікацій, а також високовольтних кабельних ліній, що обслуговують об`єкти нерухомого майна, належні ПП «Облагрохім-2000».

У подальшому 16.06.2020 на адресу ПП «Облагрохім-2000» від ПП «Агро-Темп 2010» надійшла вимога про перенесення електричної опори, і як наслідок, перенесення електричних мереж, та змушує позивача припинити електропостачання, зупинити господарську діяльність та нести додаткові витрати.

Згідно з висновком судового експерта від 25.02.2021 №11/21/Буд., за результатами проведення на замовлення ПП «Облагрохім-2000» комплексного експертного земельно-технічного та будівельно-технічного дослідження, складено «План розміщення інженерних комунікацій, нанесений на фотоплан, земельних ділянок по проспекту Хіміків, 84», у якому нанесено інженерні мережі каналізації, водопроводу, надземна та підземна кабельні лінії електропостачання, лінія газопроводу, що проходять по земельній ділянці кадастровий номер 7110136400:05:007:0016. Частина зазначених інженерних мереж, а саме надземна лінія електропостачання напругою 10 кВ від опори № 34 до опори № 34/1, підземна кабельна лінія електропостачання напругою 10 кВ від опори № 34/1 до трансформаторної підстанції (ТП), лінії водопостачання діаметром 50 мм та каналізації діаметром 150 мм належать ПП «Облагрохім-2000». Лінія газопостачання (газопровід) належить іншому власнику. Відповідно до акта № 17 здачі-прийомки електромонтажних робіт від 20.09.2009 підземна та надземна кабельні лінії електропостачання, що проходять через земельну ділянку кадастровий номер 7110136400:05:007:0016, є зданими в промислову експлуатацію з 20.09.2009.

Крім того, 24.10.2008 ПП «Облагрохім-2000» отримало технічні умови № 381/2008 приєднання до електричних мереж ВАТ «Черкасиобленерго» (змінено назву на ПАТ «Черкасиобленерго») електроустановок позивача за адресою: м. Черкаси, просп. Хіміків 84, величина прогнозованої приєднаної потужності 70 кВт.

29.10.2008 між ВАТ «Черкасиобленерго» та ПП «Облагрохім-2000» укладено договір про приєднання до електричних мереж № 1238/01-21, за умовами якого ВАТ «Черкасиобленерго» здійснює приєднання та підключення електроустановок ПП «Облагрохім-2000» до своїх електричних мереж після виконання ТУ № 381/2008, оплати вартості приєднання, укладення ПП «Облагрохім-2000» договору про постачання електричної енергії. Узгоджена проектна документація є невід`ємною частиною цього договору.

Відповідно до умов цього договору ПП «Облагрохім-2000» було розроблено та погоджено: 19.03.2009 з Інспекцією Держенергонагляду у Черкаській області, 02.03.2009 з Департаментом архітектури, будівництва та землеустрою Черкаської міської ради робочий проект встановлення трансформаторної підстанції типу КТП на території ПП «Облагрохім-2000» по просп. Хіміків, 84 у м. Черкаси, а у подальшому 10.01.2012 між ПАТ «Черкасиобленерго» і ПП «Облагрохім-2000» укладено договір про постачання електричної енергії № 6036.

Згідно з актом розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін за договором № 6036 межа відповідальності за стан та обслуговування електричних мереж та установок встановлюється в точці приєднання відгалуження ЛЕП-10кВ до ПЛ 10Кв Л546-591 опора № 34. Електропередавальна організація несе відповідальність за технічний стан і обслуговування ПЛ 10кВ Л546-591, споживач (ПП «Облагрохім-2000») несе відповідальність за технічний стан і обслуговування ПЛ 10кВ після межі відповідальності КТП 766 та все внутрішнє електрообладнання.

Суд першої інстанції задовольнив позов ПП «Облагрохім-2000» і мотивував рішення тим, що проект землеустрою на земельну ділянку площею 0,2986 га за адресою: м. Черкаси, просп. Хіміків, кадастровий 7110136400:05:007:0016, на момент його виготовлення не містив повного обсягу та наявних на земельній ділянці обтяжень і обмежень, тому не відповідає вимогам земельного законодавства; виконавчі органи міської ради були обізнані про наявні обмеження і Черкаська міська рада мала відмовити в затвердженні проекту землеустрою в силу вимог пункту 14 статті 123 ЗК, отже рішення Черкаської міської ради від 24.06.2016 № 2-727 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по просп. Хіміків та визначення умов земельних торгів є незаконним та таким, що підлягає скасуванню. Земельні торги з продажу права оренди землі, що оформлені протоколом від 24.11.2016 № 378, відбулися з порушенням процедури їх проведення, на підставі некоректних документів і тому мають бути визнані недійсними, як і договір оренди землі, укладений за результатами проведення земельних торгів.

Щодо заяви відповідачів про пропуск позивачем строку позовної давності та застосування наслідків такого спливу, суд зазначив, що про порушення своїх прав, які виникли у зв`язку з тим, що проект землеустрою не відповідав ЗУ: «Про землеустрій», «Про державний земельний кадастр» і, в силу положень Земельного кодексу України не повинен був затверджений відповідачем-1 Черкаською міською радою, Приватне підприємство «Облагрохім 2000» дізналось 08.04.2020 після отримання від Приватного підприємства «Агро-Темп 2010» позовної заяви про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою. Тому саме з цієї дати позивач обчислює строк позовної давності.

Позивач звернувся в суд з позовом 02.07.2020. Відповідачами не доведено порушення строку позовної давності діями чи бездіяльністю позивача, відповідно порушене право підлягає захисту.

Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови

У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

У відповідності до ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників апеляційного провадження, перевіривши правильність застосування господарським судом при прийнятті оскарженого рішення норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про те, що рішення суду, яке переглядається, підлягає залишенню без змін, виходячи з наступного.

Предметом позовних вимог у справі є вимоги позивача про визнання недійсним рішення Черкаської міської ради від 24.06.2016 № 2-727 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по просп. Хіміків та визначення умов земельних торгів»; та похідні вимоги: про визнання недійсними земельних торгів та визнання недійсним Договору оренди землі від 24.11.2016, що укладений між Черкаською міською радою та Приватним підприємством «Агро-Темп 2010».

Направляючи справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції, у постанові від 08.12.2021 Верховним Судом відзначено, що судом апеляційної інстанції при вирішенні спору не було враховано наведених норм законодавства, якими урегульовано правовий режим охоронних зон, що обмежують права на землю, належним чином не досліджено подані позивачем на підтвердження позовних вимог докази та не надано відповідної правової оцінки тому, чи не знаходиться спірна земельна ділянка з огляду на розташування на ній, зокрема, газопроводу високого тиску, мережі водопостачання та каналізації, електромережі основного живлення, що у тому числі забезпечують функціонування належних позивачу об`єктів нерухомого майна, в межах охоронних зон та щодо якої (земельної ділянки) установлюється спеціальний режим використання; чи не відносяться ці обмеження до тих, які безпосередньо встановлені законом та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а відтак, чи підлягають такі обмеження у використанні земельної ділянки державній реєстрації, і якщо підлягають, то чи є позивач тією особою, яка має здійснити відповідні дії щодо реєстрації таких обмежень; чи містить проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по просп. Хіміків, який було затверджено оспорюваним рішенням Черкаської міської ради від 24.06.2016 № 2-727, всі наявні на земельній ділянці спеціальні зони відповідних об`єктів, щодо яких відповідно до законодавства встановлюються охоронні зони, а відтак, чи були наявні/відсутні у Черкаської міської ради підстави для затвердження такого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до вимог законодавства та чи порушує таке рішення органу місцевого самоврядування права та/або інтереси позивача, що є підставою для визнання такого рішення незаконним і його скасування.

Відповідно до встановлених обставин, підтверджених матеріалами справи, суд першої інстанції дійшов правильних висновків, що проект землеустрою на земельну ділянку площею 0,2986 га, що розташована в м. Черкаси, пр-т Хіміків, кадастровий 7110136400:05:007:0016 на момент його виготовлення не містив повного обсягу та наявних на земельній ділянці обтяжень і обмежень, і тому не відповідав вимогам земельного законодавства.

Так, судом першої інстанції надано належну оцінку:

- відповіді Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради на адвокатський запит від 17.04.2020 (том 1, а.с. 90-91) від 04.05.2020 №2944-01-21 (том 1, а.с. 92-93), в котрій вказано, що інформація про наявність обмежень щодо земельної ділянки зазначена в листі від 05.05.2014 №337/08-10 (том 1, а.с. 94). Департамент використовує у своїй роботі матеріали архівної топографо-геодезичної зйомки масштабу 1:500 для визначення планового положення інженерних комунікацій. В управлінні планування та архітектури департаменту функціонує відділ містобудівного кадастру та ГІС виконуючий обов`язки служби містобудівного кадастру відповідно до положення, затвердженого Постановою КМУ від 25 травня 2011 №559 «Про містобудівний кадастр». Згідно із п. 13 положення в організаційній структурі системи містобудівного кадастру визначаються базові суб`єкти, які відповідають в межах своїх повноважень за постачання інформаційних ресурсів для системи містобудівного кадастру, в тому числі: проектні, вишукувальні та будівельні організації за матеріали і дані щодо проведених проектних, інженерно-геодезичних, інженерно-геологічних будівельних та інших вишукувальних робіт та інформацію про встановленні обмеження використання території в затверджених проектах;

- відповіді ТОВ «Черкасиархпроект» на адвокатський запит від 17.04.2020 (том 1, а.с. 95-96), в якій: з приводу причин відсутності в містобудівному розрахунку посилань на інженерні мережі та комунікації Приватного підприємства «Облагрохім 2000» на прилеглій території повідомило, що замовником Департаментом архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради було надано геодезичну зйомку передбачуваного будівництва. З врахуванням інженерних мереж, нанесених на зйомку, було розроблено містобудівний розрахунок. За достовірність геодезичної зйомки відповідає Замовник (тобто - Департамент архітектури).

В свою чергу, наявність на спірній ділянці інженерних мереж та комунікацій, належних ПП «Облагрохім-2000» підтверджується висновком за результатами проведення комплексного експертного земельно-технічного та будівельно-технічного дослідження (судовий експерт Гнаток В.В.) від 25 лютого 2021 року №11/21/Буд. (том 2, а.с. 67-70).

Таким чином, дані про погодження робочого проекту водопостачання та водовідведення побутових приміщень ПП «Облагрохім-2000» по просп. Хіміків, 84 в м. Черкаси з Управлінням містобудування та архітектури ще 13.04.2009, та погодження проекту встановлення трансформаторної підстанції типу КТП на території ПП «Облагрохім-2000» по просп. Хіміків, 84 в м. Черкаси з Управлінням містобудування та архітектури ще 02.03.2009, не були відображені Департаментом архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради (відповідач 2), у завданні на проектування (проект землеустрою) у повному обсязі як обмеження та обтяження у використанні земельної ділянки комунальної власності. В подальшому ця інформація не внесена і до договору оренди землі орендодавцем Черкаською міською радою (відповідач 1).

Згідно з висновком судового експерта від 25.02.2021 №11/21/Буд., за результатами проведення на замовлення ПП «Облагрохім-2000» комплексного експертного земельно-технічного та будівельно-технічного дослідження, складено «План розміщення інженерних комунікацій, нанесений на фотоплан, земельних ділянок по проспекту Хіміків, 84», у якому нанесено інженерні мережі каналізації, водопроводу, надземна та підземна кабельні лінії електропостачання, лінія газопроводу, що проходять по земельній ділянці кадастровий номер 7110136400:05:007:0016. Частина зазначених інженерних мереж, а саме надземна лінія електропостачання напругою 10 кВ від опори № 34 до опори № 34/1, підземна кабельна лінія електропостачання напругою 10 кВ від опори № 34/1 до трансформаторної підстанції (ТП), лінії водопостачання діаметром 50 мм та каналізації діаметром 150 мм належать ПП «Облагрохім-2000». Лінія газопостачання (газопровід) належить іншому власнику. Відповідно до акта № 17 здачі-прийомки електромонтажних робіт від 20.09.2009 підземна та надземна кабельні лінії електропостачання, що проходять через земельну ділянку кадастровий номер 7110136400:05:007:0016, є зданими в промислову експлуатацію з 20.09.2009.

За змістом статті 111 ЗК (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) обтяження прав на земельну ділянку встановлюється законом або актом уповноваженого на це органу державної влади, посадової особи, або договором шляхом встановлення заборони на користування та/або розпорядження, у тому числі шляхом її відчуження (частина 1). Законом, прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами, договором, рішенням суду можуть бути встановлені обмеження у використанні земель (частина 2). Обтяження прав на земельні ділянки (крім обтяжень, безпосередньо встановлених законом) та обмеження у використанні земель (крім обмежень, безпосередньо встановлених законом та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами) підлягають державній реєстрації (частини 3, 4).

У частині 1 статті 112 ЗК визначено, що охоронні зони створюються, зокрема уздовж ліній зв`язку, електропередачі, земель транспорту, навколо промислових об`єктів для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодження, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об`єкти.

За змістом частини 6 статті 19 Закону України «Про електроенергетику» (чинного на час виникнення спірних правовідносин) в охоронних зонах електричних мереж, а також інших особливо важливих об`єктів електроенергетики діють обмеження, передбачені законодавством України щодо використання земель. Розміщення споруд та інших об`єктів в охоронних зонах електричних і теплових мереж без здійснення передбачених нормативно-технічними документами технічних заходів безпеки не допускається.

Відповідно до пунктів 1, 2 Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 № 209 (зі змінами) електричними мережами, які підлягають охороні згідно з Правилами, вважаються трансформаторні підстанції, розподільні пункти і пристрої, струмопроводи, повітряні лінії електропередачі, підземні і підводні кабельні лінії електропередачі та споруди, які до них належать. Для створення нормальних умов експлуатації електричних мереж, забезпечення їх збереження та дотримання вимог техніки безпеки здійснюються заходи, зокрема щодо відведення земельних ділянок, встановлення охоронних зон.

Зони санітарної охорони відповідно до частин 1, 2 статті 113 ЗК створюються навколо об`єктів, де є підземні та відкриті джерела водопостачання, водозабірні та водоочисні споруди, водоводи, об`єкти оздоровчого призначення та інші, для їх санітарно-епідеміологічної захищеності. У межах зон санітарної охорони забороняється діяльність, яка може призвести до завдання шкоди підземним та відкритим джерелам водопостачання, водозабірним і водоочисним спорудам, водоводам, об`єктам оздоровчого призначення, навколо яких вони створені.

За визначенням термінів, наведеним у статті 1 Закону України «Про трубопровідний транспорт», до промислових трубопроводів (приєднані мережі) належить всі інші немагістральні трубопроводи в межах виробництв, а також нафтобазові, внутрішньопромислові нафто-, газо- і продуктопроводи, міські газорозподільні, водопровідні, теплопровідні, каналізаційні мережі, розподільчі трубопроводи водопостачання, меліоративні системи тощо. Охоронна зона - це землі вздовж магістральних та промислових трубопроводів, навколо промислових об`єктів для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодженню, а також для зменшення їх негативного впливу на людей, суміжні землі, природні об`єкти та довкілля в цілому.

За змістом пункту 8 Правил охорони магістральних трубопроводів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2002 № 1747 (зі змінами) земельні ділянки, розташовані у межах охоронних зон, не вилучаються у їх власників і користувачів, а використовуються з обмеженнями, передбаченими цими Правилами та в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Враховуючи, що відповідні дозвільні документи на прокладення інженерних мереж і комунікацій, які надані позивачем та наявні у матеріалах справи, було виготовлено та затверджено у 2009 році відсутні підстави для застосування положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» (набрав чинності 01.01.2013) в частині реєстрації обмежень у використанні спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Відомості щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7110136400:05:007:0016 площею 0,2986 га внесені до Державного земельного кадастру 24.03.2016; право комунальної власності Черкаською міською радою зареєстроване 28.07.2016 (відповідь ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області № 32-23-0.221-3/343-21 від 04.08.2021).

В свою чергу, невідображення у проекті землевідведення прокладення інженерних мереж/споруд через земельну ділянку кадастровий номер 7110136400:05:007:0016 та встановлення їх охоронних зон підтверджено матеріалами справи, натомість передбачено: (електропередачі високої напруги (код 01.05); газопровід високого тиску (код 01.03); джерело центрального питного водопостачання, каналізації (код 02.01.1); зону особливого режиму забудови (код 06.01) та обмежене право на землю санітарно-захисного режиму (код 03) відповідно до ДСП 173-96 Державні санітарні правила планування і забудови населених пунктів.

У відповідності до частини 3 ст. 76 ЗК України, вздовж повітряних і підземних кабельних ліній електропередачі встановлюються охоронні зони.

Відповідно до абз. 2 ст. 24 Закону України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів», межі охоронних та санітарно-захисних зон об`єктів енергетики зазначаються в містобудівній документації, документації землеустрою та кадастрових планах.

Відповідно до ч. 3 ст. 50 Закону України «Про землеустрій» акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки) є складовою частиною проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Посилання відповідача-2 в апеляційній скарзі на те, що у рішенні Черкаської міської №2-727 від 24.06.2016 зазначено, що «на земельну ділянку наявні містобудівні обмеження та обтяження землекористування, пов`язані з розміщенням земельної ділянки у санітарно-захисній зоні та частини земельної ділянки у охоронній зоні навколо інженерних комунікацій» не підтверджує виконання вимог ст. 50 Закону України «Про землеустрій», оскільки є лише узагальненою умовою з урахуванням якої доручено забезпечити проведення земельних торгів.

Такими, що не спростовані скаржниками є висновки суду першої інстанції про те, що Проект землеустрою затверджено рішенням Черкаської міської №2-727 від 24.06.2016 без дотримання вимог закону, оскільки він не відповідав вимогам ЗУ «Про землеустрій» та «Про державний земельний кадастр»; а в умовах договору оренди, котрий надавався відповідно до ст. 137 Земельного кодексу України: не внесено інформації для користувача про обтяження та обмеження в користуванні орендованою земельною ділянкою; про наявність на ній інженерних мереж та комунікацій позивача; не визначено відповідні охоронні зони.

Щодо незастосування судом першої інстанції наслідків спливу строку позовної давності, апеляційний господарський суд знаходить вірним висновок суду першої інстанції про його непропущення позивачем з огляду на наступне.

В апеляційних скаргах, відповідачі-2 -3 стверджують, що перебіг строку позовної давності за вимогами про визнання недійсним рішення Черкаської міської ради № 2-727 від 24.06.2016 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по просп. Хіміків, та визначення умов земельних торгів»; про визнання недійсними земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди має розпочинатися з 24.11.2016.

Натомість, з оголошення про проведення земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки позивач міг дізнатися лише про проведення відповідних торгів, а не про порушення своїх прав при прийнятті рішення Черкаською міською радою № 2-727 від 24.06.2016 про затвердження проекту землеустрою та проведенні торгів.

Оскаржуючи рішення міської ради, торги та укладений договір оренди, позивач не претендує на право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 7110136400:05:007:0016, а отже не оспорює таке право відповідача-3; натомість, порушенням своїх прав, на захист яких подано позов у даній справі, вважає недотримання при виготовленні проекту землеустрою відповідного земельного законодавства, невідображення в проекті землеустрою повного обсягу обмежень в користуванні земельною ділянкою, передбачених законом охоронних зон та встановлення відповідних сервітутів при проведенні конкурсу з права оренди.

Підлягають відхиленню також, оскільки не є такими, що впливають на підстави для застосування строку позовної давності у спірних відносинах, твердження відповідача-2 про можливу обізнаність директора ПП «Облагрохім-2000», який одночасно є генеральним директором ТОВ «Облагрохім-Черкаси» та звертався до міського голови м. Черкаси із запитом про надання публічної інформації у грудні 2019.

Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

За змістом частини першої статті 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.

Положеннями статті 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Перебіг позовної давності починається з дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (частина перша статті 261 Цивільного кодексу України).

Про порушення свого права позивач дізнався з позову ПП «Агро-Темп 2010» про усунення перешкод (отриманий 08.04.2020), а також за вхідним № 123 від 16.06.2020 позивачем зареєстровано вимогу ПП «Агро-Темп 2010» про звільнення земельної ділянки від опори для повітряної лінії електропередавання КТП 766.

Позивач звернувся в суд з позовом 02.07.2020, тобто в межах строку позовної давності, що правильно встановлено судом першої інстанції при вирішенні спору у даній справі.

Викладені в апеляційних скаргах аргументи скаржників не можуть бути підставами для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки спростовуються встановленими у справі фактичними обставинами, яким надана належна оцінка судом першої інстанції.

Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційних скарг

Доводи апеляційних скарг відповідачів не знайшли свого підтвердження під час перегляду справи судом апеляційної інстанції.

З урахуванням відмови в задоволенні апеляційних скарг, понесені судові витрати за розгляд справи в суді апеляційної інстанції (судовий збір) покладаються на скаржників в порядку ст. 129 ГПК України. Витрати позивача по сплаті судового збору сплачені в суді касаційної інстанції (12 612 грн. платіжне доручення № 40 від 09.08.2021, № 105 від 28.09.2021) підлягають відшкодуванню за рахунок відповідачів в порядку, передбаченому ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275, ст.ст. 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1.Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Агро-Темп 2010" на рішення Господарського суду Черкаської області від 06.04.2021 у справі №925/859/20 залишити без задоволення.

2. Апеляційну скаргу Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 06.04.2021 у справі №925/859/20 залишити без задоволення.

3. Рішення Господарського суду Черкаської області від 06.04.2021 у справі №925/859/20 залишити без змін.

3. Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційних скарг покласти на Приватне підприємство "Агро-Темп 2010" та Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради.

4. Стягнути з Приватного підприємства "Агро-Темп 2010" (18005, м.Черкаси, вул. Нарбутівська, 75, код ЄДРПОУ 36995177) на користь Приватного підприємства "Облагрохім-2000" (18018, м.Черкаси, проспект Хіміків, 84/1, код ЄДРПОУ 32268346) 4204,00 грн судового збору за подання касаційної скарги.

5. Стягнути з Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (18001, м.Черкаси, вул. Б.Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 38715770) на користь Приватного підприємства "Облагрохім-2000" (18018, м.Черкаси, проспект Хіміків, 84/1, код ЄДРПОУ 32268346) 4204,00 грн судового збору за подання касаційної скарги.

6.Стягнути з Черкаської міської ради (18001, м.Черкаси, вул. Б.Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542) на користь Приватного підприємства "Облагрохім-2000" (18018, м.Черкаси, проспект Хіміків, 84/1, код ЄДРПОУ 32268346) 4204,00 грн судового збору за подання касаційної скарги.

7. Доручити Господарському суду Черкаської області видати накази.

8. Матеріали справи №925/859/20 повернути до Господарського суду Черкаської області.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строки, передбачені Господарським процесуальним кодексом України.

Повний текст постанови підписано 18.09.2023 після виходу судді Іоннікової І.А. з відпустки.

Головуючий суддя І.М. Скрипка

Судді Ю.Б. Михальська

І.А. Іоннікова

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.07.2023
Оприлюднено20.09.2023
Номер документу113549971
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —925/859/20

Ухвала від 29.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Ухвала від 22.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Ухвала від 22.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Ухвала від 21.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Ухвала від 15.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Ухвала від 06.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Ухвала від 06.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Судовий наказ від 04.03.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Судовий наказ від 04.03.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Судовий наказ від 04.03.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні