Рішення
від 15.09.2023 по справі 140/12383/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 вересня 2023 року ЛуцькСправа № 140/12383/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінвест Україна» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Вінвест Україна» (далі ТзОВ «Вінвест Україна») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія ГУ ДПС у Волинській області, комісія регіонального рівня) від 28 березня 2023 року №8508114/44771492, від 28 березня 2023 року №8508113/44771492, від 28 березня 2023 року №8508115/44771492; зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) днем їх подання на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за фактом часткової оплати попередньо погоджених рахунків на суму 474125,00 грн та на суму 367190,00 грн за виконання будівельних робіт з демонтажу, установлення площадок та рам згідно з договором від 01 грудня 2022 року №ДГ-001 про надання послуг, укладеного між ТзОВ «Вінвест Україна» (виконавець) та Приватним акціонерним товариством «Теремно Хліб» (замовник) (далі ПрАТ «Теремно Хліб»), позивач сформував податкові накладні від 05 грудня 2022 року №1 на суму 316625,00 грн та від 05 грудня 2022 року №2 на суму 187200,00 грн, які відповідно до статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в електронному вигляді відправив на реєстрацію в ЄРПН. Проте реєстрацію податкових накладних було зупинено. Окрім того за фактом часткової оплати ПрАТ «Теремно Хліб» робіт у межах того ж договору податкова накладна від 11 січня 2023 року №1 на суму 89995,00 грн була зареєстрована в ЄРПН, а реєстрацію податкової накладної від 11 січня 2023 року №2 про оплату на суму 157500,00 грн було зупинено. В усіх випадках зупинення реєстрації податкових накладних вказано одну і ту ж підставу - код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99 відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Як зазначив позивач, після надіслання ним повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, ГУ ДПС у Волинській області були сформовані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. Не дивлячись на надання додаткових пояснень та документів, Комісією ГУ ДПС у Волинській області однаково прийняті спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Позивач не погоджується із прийнятими рішеннями та підставами зупинення реєстрації податкових накладних. Так у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутній розрахунок показника для віднесення господарської операції до відповідного критерію, не зазначено, які саме документи слід надати та чого мають стосуватися пояснення для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою. Комісією регіонального рівня безпідставно не враховано пояснення та копії документів щодо перебування у користуванні товариства об`єктів нерухомого майна (виробничої бази та стоянки), наявності трудових ресурсів, залишено поза увагою документи, які стосуються виконання будівельних робіт та залучення додатково фізичних осіб для виконання робіт, платіжні документи, акти звірки взаєморозрахунків та ін. На повідомлення Комісії ГУ ДПС у Волинській області про надання додаткових документів - додатків до договору, рахунків на оплату, інформації щодо калькулювання виконаних робіт такі документи були надані. Поряд з тим спірні рішення мотивовані невідповідністю сплати податку з доходів фізичних осіб обсягам виконаних робіт.

Позивач вважає, що оспорювані рішення прийняті з непередбачених підстав для їх прийняття та документи про сплату податків з доходів фізичних осіб не є первинними документи щодо постачання/придбання товарів/послуг й відсутні в переліку документів, які платник податків має надати на розгляд комісії. При цьому розрахунки з працівниками та фізичними особами підтверджується розрахунковими відомостями, відомостями на виплату, а суми винагороди у додатку 4ДФ буде відображено у першому-другому кварталах 2023 року.

Окремо позивач наголосив на непослідовності дій відповідачів з огляду на те, що податкові накладні від 11 січня 2023 року №1 та від 13 лютого 2023 року №1, сформовані ТзОВ «Вінвест Україна» у зв`язку з оплатою ПрАТ «Теремно Хліб» рахунків за договором від 01 грудня 2022 року №ДГ-001, були відразу зареєстровані без зупинення реєстрації та надання додаткових пояснень.

З наведених підстав та зважаючи на те, що реєстрація в ЄРПН податкових накладних, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України, позивач просив позов задовольнити у визначений ним спосіб.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 07 червня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі; судовий розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву (а.с.1-4 том 2) представник відповідачів Ковальчук Ю.М. просила відмовити в задоволенні позовних вимог повністю, зазначивши, що реєстрацію податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2 за взаємовідносинами з ПрАТ «Теремно Хліб» згідно з договором від 01 грудня 2022 року №ДГ-001 про надання послуг було зупинено та запропоновано позивачу подати до контролюючого органу пояснення та копії документів щодо цих податкових накладних. За результатами розгляду поданих товариством документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 28 березня 2023 року №8508113/44771492, №8508114/44771492, №8508115/44771492 про відмову в реєстрації податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, при цьому зазначено про невідповідність сплати податку з доходів фізичних осіб обсягам виконаних робіт. Також рахунок на оплату складений на підставі договору від 01 грудня 2022 року №ДР-001, як і податкові накладні. Проте на розгляд комісії надано договір надання послуг від 01 грудня 2022 року №ДГ-001; така невідповідність не дозволяє ідентифікувати господарську операцію. Не було надано розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків на продаж та оплату з придбання товарно-матеріальних цінностей.

Представник відповідачів зауважила, що ТзОВ «Вінвест Україна» суду надало більше документів, ніж Комісії ГУ ДПС у Волинській області (зокрема, платіжні доручення). Однак дослідженню підлягають виключно ті документи, за результатами розгляду яких було прийнято оскаржувані рішення.

Також, на думку представника відповідачів, задоволення позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкову накладну є втручанням у дискреційні повноваження ДПС України.

У відповіді на відзив (а.с.8-12 том 2) позивач підтримав доводи позову. На аргументи відповідача з приводу того, що рахунок на оплату складений на підставі договору від 01 грудня 2022 року №ДР-001, а наданий договір від 01 грудня 2022 року №ДГ-001, позивач зазначив, що до наданих письмових пояснень були долучені також платіжні доручення про оплату та цих документів у сукупності було достатньо, щоб переконатися в тому, що такий рахунок виписаний на підставі договору від 01 грудня 2022 року №ДГ-001. Поряд з тим така розбіжність в одній літері не впливала на прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, адже спірні рішення мотивовані невідповідністю сплати податку на доходи фізичних осіб обсягам виконаних робіт.

Відповідач заперечення на відповідь на відзив не подав.

Сторони не зверталися у встановленому порядку із клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Суд звертає увагу представника відповідачів, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, оскільки заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Тому заявлене у відзиві на позовну заяву представником відповідача клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи не підлягало вирішенню судом по суті.

Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТзОВ «Вінвест Україна» 04 листопада 2022 року зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності якої є виробництво будівельних металевих конструкцій і частин виробів (а.с.15 том 1).

Позивач є платником податку на додану вартість з 01 грудня 2022 року (а.с.16 том 1).

01 грудня 2022 року між ПрАТ «Теремно Хліб» (замовник) та ТзОВ «Вінвест Україна» (виконавець) укладено договір №ДГ-001 про надання послуг (а.с.17-22 том 1), предметом якого є виконання будівельних робіт, виготовлення збірних металевих конструкцій та рекламної продукції. Договором передбачено надання виконавцем таких послуг: будівельні роботи, установлення площадок та рами; виготовлення збірних металевих конструкцій, монтаж основ під конструкції та вкладання бруківки; виготовлення всіх видів рекламної світлової та не світлової продукції (пункти 2.1, 2.2). Договором передбачено оплату замовником послуг у такий спосіб: передоплата 80% перед початком робіт; решта - 20% протягом трьох календарних днів з дня підписання акта приймання-передачі (пункт 2.4).

ПрАТ «Теремно Хліб» платіжними інструкціями від 05 грудня 2022 року №11885 на суму 316625,00 грн, від 05 грудня 2022 року №11886 на суму 187200,00 грн, від 11 січня 2023 року №321 на суму 89995,00 грн, від 11 січня 2023 року №320 на суму 157500,00 грн здійснило оплату за демонтаж та установлення площадки, будівельні роботи (а.с.29, 33, 37, 41 том 1). У листах від 05 грудня 2022 року №5/12, від 11 січня 2023 року №11/01, від 11 січня 2023 року №11/01 ПрАТ «Теремно Хліб» уточнило призначення платежу в платіжних дорученнях від 05 грудня 2022 року №11885 на суму 316625,00 грн та від 05 грудня 2022 року №11886 на суму 187200,00 грн, від 11 січня 2023 року №320 на суму 157500,00 грн часткова оплата за демонтаж та установлення площадки, будівельні роботи згідно з рахунком від 01 грудня 2022 року №1, в т.ч. ПДВ 52770,83 грн; часткова оплата за демонтаж та установлення площадки, будівельні роботи згідно з рахунком від 02 грудня 2022 року №2, в т.ч. ПДВ 31200,00 грн, часткова оплата за демонтаж та установлення площадки, будівельні роботи згідно з рахунком від 01 грудня 2022 року №1, в т.ч. ПДВ 26250,00 грн (а.с.27, 28 том 1).

ТзОВ «Вінвест Україна» за фактом сплати ПрАТ «Теремно Хліб» коштів за надання будівельних робіт демонтажу, установлення площадок та рамп згідно з договором від 01 грудня №ДГ-001 склало податкові накладні від 05 грудня 2022 року №1 на суму 316625,00 грн, в т.ч. ПДВ 52770,83 грн, (а.с.30-31 том 1), від 05 грудня 2022 року №2 на суму 187200,00 грн, в т.ч. ПДВ 31200,00 грн (а.с.34-35 том 1), від 11 січня 2023 року №1 на суму 89995,00 грн, в т.ч. ПДВ 14999,17 грн (а.с.38-39 том 1), від 11 січня 2023 року №2 на суму 157500,00 грн, в т.ч. ПДВ 26250,00 грн (а.с.42-32 том 1), які подано на реєстрацію в ЄРПН.

Згідно із квитанціями від 28 грудня 2022 року, від 29 грудня 2022 року реєстрацію податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1 та від 05 грудня 2022 року №2 зупинено (а.с.32, 36 том 1). Відповідно до квитанції від 27 січня 2023 року податкову накладну від 11 січня 2023 року №1 зареєстровано в ЄРПН (а.с.40 том 1). Проте, як видно з квитанції від 31 січня 2023 року, реєстрацію податкової накладної від 11 січня 2023 року №2 також зупинено (а.с.44 том 1).

Реєстрацію податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2 та від 11 січня 2023 року №2 зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99 відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Не є спірною та обставина, що для підтвердження господарських операцій, відображених у податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2 та від 11 січня 2023 року №2 ТзОВ «Вінвест Україна» подало повідомлення від 15 березня 2023 року №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.86 том 1). На розгляд комісії регіонального рівня для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних до письмових пояснень від 15 березня 2023 року №15/03 (а.с.106 том 1) згідно з квитанціями від 15 березня 2023 року №2 (а.с.87-105 том 1) надано копії таких документів: договору від 01 грудня 2022 року №ДГ-001 про надання послуг, укладеного з ПрАТ «Теремно Хліб» (а.с.17-21 том 1); актів приймання-передачі робіт від 13 лютого 2023 року №1 (а.с.46 том 1), від 28 лютого 2023 року №2 (а.с.71 том 1); акта звірки за грудень 2022 року лютий 2023 року (а.с.85 том 1); повідомлення форми №20-ОПП (а.с.107 том 1); договору оренди виробничої бази від 01 січня 2023 року №2 (а.с.108-109 том 1); штатного розпису від 01 лютого 2023 року (а.с.114-115 том 1); договорів цивільно-правового характеру від 05 грудня 2022 року №00000000000001 та №0000000000002 (а.с.110, 112 том 1) та актів приймання-здачі виконаних робіт від 13 лютого 2023 року до них (а.с.111, 113 том 1); виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.15 том 1).

Комісією ГУ ДПС у Волинській області у повідомленнях від 20 березня 2023 року №8454011/44771492 (а.с.123-125 том 1), від 20 березня 2023 року №8454033/44771492 (а.с.126-128 том 1), від 20 березня 2023 року №8454017/44771492 (а.с.129-131 том 1) про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а саме первинних документів щодо постачання послуг, а в графі «Додаткова інформація» вказано, що не надано підтверджуючі документи за вказаною операцією: додатки до договору, рахунки на оплату, інформацію щодо калькулювання виконаних робіт.

23 березня 2023 року ТзОВ «Вінвест Україна» подало повідомлення №1 (а.с.132 том 1) про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН (стосується податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1 та від 11 січня 2023 року №2), надавши при цьому копії документів (а.с.133-147 том 1): додаткової угоди від 01 лютого 2023 року №ДГ-001/1 (а.с.45 том 1); рахунків на оплату №1 та №2 (а.с.25-27 том 1), кошторисів до актів приймання виконаних робіт (а.с.47-66, 77-84 том 1).

23 березня 2023 року позивач також подав повідомлення №2 (а.с.140 том 1) про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН (стосується податкової накладної від 05 грудня 2022 року №2), надавши при цьому копії документів (а.с.133-147 том 1): додаткової угоди від 01 лютого 2023 року №ДГ-001/1 (а.с.45 том 1); рахунка на оплату №1 (а.с.25 том 1), кошторису до акта приймання виконаних робіт (а.с.47-66 том 1).

Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28 березня 2023 року №8508114/44771492 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 05 грудня 2022 року №1 (а.с.148-149 том 1), рішенням від 28 березня 2023 року №8508113/44771492 у реєстрації податкової накладної від 05 грудня 2022 року №2 (а.с.150-151 том 1), а рішенням від 28 березня 2023 року №8508115/44771492 у реєстрації податкової накладної від 11 січня 2023 року №2 (а.с.152-153 том 1). У кожному випадку підставою відмови у реєстрації податкових накладних вказано надання платником документів, складених з порушенням законодавства та у графі «Додаткова інформація» зазначено про невідповідність сплати податку з доходів фізичних осіб обсягам виконаних робіт.

Ці рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області позивач оскаржив до ДПС України (а.с.154-155, 184-185, 214-215 том 1), надавши до письмових пояснень від 03 квітня 2023 року №03/04, від 04 квітня 2023 року №04/04, від 05 квітня 2023 року №05/04 (а.с.182-183, 212-213,241-242 том 1) також документи, які попередньо були надані комісії регіонального рівня, а також оборотно-сальдову відомість (а.с.121-122 том 1; квитанції про надання документів на а.с.206-207, 241-242 том 1).

Рішеннями комісії центрального рівня від 11 квітня 2023 року №34071/44771492/2, від 12 квітня 2023 року №34465/44771492/2, від 13 квітня 2023 року №34916/44771492/2 (а.с.243-248 том 1) скарги ТзОВ «Вінвест Україна» залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня - без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Не погоджуючись із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області, позивач звернувся до суду із цим позовом.

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165, тут і надалі в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

У разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку №1165).

За приписами пункту 5 зазначеного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У спірних правовідносинах зі змісту квитанцій від 28 грудня 2022 року, від 29 грудня 2022 року та від 31 січня 2023 року про зупинення реєстрації податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2 встановлено, що реєстрацію податкових накладних зупинено, оскільки код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99 відсутній у таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них - відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/ розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1165, таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Суд зазначає, що серед видів діяльності ТзОВ «Вінвест Україна», про які зазначено у виписці з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.15), значиться такий вид діяльності, як інші спеціалізовані будівельні роботи (код 43.99). Спірні податкові накладні складені за номенклатурою послуг згідно з ДКПП 43.99.

Наведене вказує на те, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять обґрунтування (фактичних причин) для зупинення реєстрації спірних податкових накладних.

Поряд з тим, визначаючи у квитанції як підставу зупинення реєстрації податкової накладної конкретну підставу, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Натомість надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216, далі - Порядок №520; зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів від 12 січня 2023 року №19, чинні з 08 березня 2023 року), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (пункт 6 Порядку №520).

Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.

За обставин цієї справи контролюючим органом у квитанціях не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної.

Незважаючи на це, позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які, на його думку, розкривають зміст господарської операції, щодо якої складено спірні податкові накладні, та які вважав достатніми для їх реєстрації в ЄРПН (з огляду на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено конкретний перелік документів, які необхідно подати).

Тут також необхідно зауважити, що у повідомленнях Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 20 березня 2023 року №8454011/44771492 (а.с.123-125 том 1), від 20 березня 2023 року №8454033/44771492 (а.с.126-128 том 1), від 20 березня 2023 року №8454017/44771492 (а.с.129-131 том 1) вказано про необхідність надання первинних документів щодо постачання послуг; у графі «Додаткова інформація» зазначено, що не надано додатки до договору, рахунки на оплату, кошториси будівельних робіт.

На повідомлення Комісії ГУ ДПС у Волинській області позивачем було надано додаткові документи, що не заперечує відповідач 1: додатки до договору, рахунки на оплату, кошториси будівельних робіт.

Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації спірних податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу (пункт 3 Порядку №520).

Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року №261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/ часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається із рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28 березня 2023 року №8508114/44771492, від 28 березня 2023 року №8508113/44771492, від 28 березня 2023 року №8508115/44771492, у реєстрації податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2 відмовлено у зв`язку із наданням копій документів, які складено з порушенням законодавства.

Однак у кожному із рішень відсутнє обґрунтування, які конкретно із поданих документів складені з порушення законодавства (і якого законодавства), в чому саме полягають такі порушення.

При цьому необхідно нагадати, що реєстрація податкових накладних була зупинена з підстави відповідності господарських операцій пункту 1 Критеріїв ризиковості операцій. Відповідачі не надали доказів, які підтверджують зазначену підставу зупинення реєстрації податкової накладної, а у відзиві на позов представник відповідачів вказав іншу причину зупинення реєстрації податкової накладної обсяг постачання товару/послуги 1205 (з реалізації ріпаку) дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу такого постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Така причина не відповідає змісту квитанцій від 28 грудня 2022 року, від 29 грудня 2022 року та від 31 січня 2023 року №2. З огляду на наведене суд має підстави для висновку про недоведеність податковим органом підстав для зупинення реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН.

Суд зауважує, що згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Отже, зарахування коштів від замовника послуг на банківський рахунок платника податку як оплата послуг, вказує на виникнення податкових зобов`язань у постачальника послуг та відповідно до приписів пункту 201.1 статті 201 ПК України зумовлює складання ним та реєстрацію в ЄРПН податкової накладної.

Для підтвердження господарських операцій, щодо яких складено податкові накладні від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2, ТзОВ «Вінвест Україна» надало письмові пояснення та документи, що розкривають зміст правовідносин із контрагентом ПрАТ «Теремно Хліб».

Так зі змісту договору від 01 грудня 2022 року №ДГ-001 слідує, що ПрАТ «Теремно Хліб» має обов`язок здійснити оплату послуг (їх зміст наведено у пунктах 2.1, 2.2 договору) перед початком робіт 80% (передоплата); решта 20% - протягом трьох календарних днів з дня підписання акта приймання-передачі.

В контексті вимог пункту 187.1 статті 187 ПК України першій події виникнення податкових зобов`язань з постачання послуг (виконання робіт) відповідає їх оплата замовником згідно з платіжними дорученнями від 05 грудня 2022 року №11885 на суму 316625,00 грн, від 05 грудня 2022 року №11886 на суму 187200,00 грн, від 11 січня 2023 року №320 на суму 157500,00 грн. Саме з цією подією пов`язане складання позивачем відповідно до приписів статті 201 ПК України податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2.

Окрім того самі послуги вже надані ТзОВ «Вінвест Україна», про що сторонами підписано акт наданих послуг від 13 лютого 2023 року №1 та від 28 лютого 2023 року №2, до яких складено довідку про вартість виконаних будівельних робіт, підсумкову відомість, відомість ресурсів, локальний кошторис та договірну ціну (надавалися відповідачам та наявні в матеріалах справи, про що зазначалося вище).

Не можна погодитися і з такою підставою для відмови у реєстрації податкових накладних, яка вказана у графі «Додаткова інформація», як невідповідність сплати податку з доходів фізичних осіб обсягам виконаних робіт.

Суд зазначає, що ні форма рішення, ні ПК України не передбачають такої підстави для відмови у реєстрації податкової накладної, як несплата податків. Власне перевірка повноти нарахування та сплати податків (у т.ч. податку з доходів фізичних осіб) здійснюється шляхом проведення документальної перевірки платника податків, а не під час реєстрації податкової накладної.

Позивач до повідомлень від 15 березня 2023 року №1 надавав письмові пояснення від 15 березня 2023 року №15/03 (а.с.106 том 1) про чисельність працівників на підприємстві за штатом та залучення фізичних осіб на підставі укладених цивільно-правових договорів підряду з виконанням певних робіт, розмір винагороди яких обумовлена договором, актами виконаних робіт (надавалися контролюючому органу). Виплата заробітної плати працівникам та винагороди за виконання робіт на підставі цивільно-правових договорів безпосередньо не стосується взаємовідносин між позивачем та ПрАТ «Теремно Хліб». Поряд з тим позивач у тексті пояснень до скарг вказав, що виплата заробітної плати та винагороди підтверджується оборотно-сальдовими відомостями, розрахунковими відомостями, відомостями на виплату (а.с.182-183, 212-213, 241-242 том 1). Про порядок виплати заробітної плати та винагороди, нарахувань та сплати податків (при виплаті заробітної плати штатним працівникам, а також при виконанні цивільних договорів фізичними особами) позивач пояснював в письмових поясненнях комісії регіонального рівня (а.с.132, 140 том 1).

З огляду на наведене слід дійти висновку про формальне прийняття Комісією ГУ ДПС у Волинській області рішень про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №1.

Також не може залишитися поза увагою і та обставина, що за тим же договором від 01 грудня 2022 року №ДГ-001 про надання послуг, укладеним позивачем із ПрАТ «Теремно Хліб», реєстрація податкових накладних в одних випадках була зупинена (податкові накладні від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2), а в іншому випадку зареєстровано відразу (податкова накладна від 11 січня 2023 року №1; а.с.38-40 том 1). Також причини відмови у реєстрації спірних податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2 у рішеннях комісії регіонального рівня одні, а в рішеннях комісії центрального рівня за результатами розгляду скарг інші, що вказує на непослідовність у діях органів ДПС, неоднозначність та незрозумілість їх рішень, відсутність легітимної мети під час прийняття ними рішень.

Додаткові зауваження до поданих документів, про які представник відповідачів зазначила у відзиві на позов неможливість ідентифікації рахунків на оплату з договором, у яких є посилання на договір від 01 грудня 2022 року №ДР-001, а укладено договір від 01 грудня 2022 року №ДГ-001, суд відхиляє, оскільки про такі підстави у прийнятих рішеннях комісії регіонального рівня, як і в рішеннях центрального рівня, не йдеться. Також не заслуговують на увагу доводи відповідачів про надання суду іншого переліку документів, ніж на розгляд комісії, оскільки в матеріалах справи наявні квитанції №2 про надіслання документів в електронному вигляді (до повідомлень ТзОВ «Вінвест Україна» від 15 березня 2023 року №1 та від 23 березня 2023 року №1, а також до скарг).

Воднораз, на думку суду, детальне вивчення письмових пояснень ТзОВ «Вінвест Україна» та поданих документів дає можливість встановити коло сторін господарських операцій, зміст наданих послуг, їх кількісні та вартісні значення. Додатково позивач надав документи про наявність у нього виробничих, майнових, трудових ресурсів для ведення господарської діяльності. При цьому зміст укладеного договору від 01 грудня 2022 року №ДГ-001 відповідає видам діяльності, вказаним у Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

При вирішенні спору суд враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 07 грудня 2022 року у справі №500/2237/20, відповідно до яких суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено податкову накладну, подану для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. Предметом розгляду у справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. При розгляді таких спорів, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України.

Суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних. Під час реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у податкових накладних. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18, від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. При цьому суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень повинні ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Зважаючи на надання позивачем документів, які стосуються господарських операцій, які обумовлюють складання податкових накладних від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2, недоведення відповідачами підстав зупинення їх реєстрації, а також враховуючи відсутність у сформованих контролюючим органом квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної конкретного переліку документів, які слід подати платнику податків для прийняття рішення про реєстрацію цих податкових накладних, надання платником на повідомлення комісії регіонального рівня додаткових документів, суд дійшов переконання, що в контролюючого органу не було обґрунтованих причин для відмови у реєстрації цих податкових накладних.

На підставі аналізу норм законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, та встановлених обставин у справі, суд дійшов висновку про те, що рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28 березня 2023 року №8508114/44771492, від 28 березня 2023 року №8508113/44771492, від 28 березня 2023 року №8508115/44771492 як безпідставні та необґрунтовані (в контексті фактичних обставин та норм податкового законодавства) є протиправними та підлягають скасуванню, тому позов у цій частині позовних вимог суд задовольняє.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №341), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (пункт 20 Порядку №1246).

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірних рішень, то з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідні позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2 датою подання їх на реєстрації також належить задовольнити.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Звертаючись до суду, позивач сплатив судовий збір у сумі 8052,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 19 травня 2023 року №106 (а.с.14 том 1), випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України (а.с.250 том 1).

Оскільки суд задовольняє позов, то на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області (комісією якого прийняті протиправні рішення) судові витрати у сумі 8052,00 грн.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінвест Україна» (43010, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Профспілкова, будинок 26, ідентифікаційний код юридичної особи 44771492) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4 ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28 березня 2023 року №8508114/44771492, від 28 березня 2023 року №8508113/44771492, від 28 березня 2023 року №8508115/44771492.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінвест Україна» від 05 грудня 2022 року №1, від 05 грудня 2022 року №2, від 11 січня 2023 року №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінвест Україна» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати у сумі 8052,00 грн. (вісім тисяч п`ятдесят дві грн 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.09.2023
Оприлюднено21.09.2023
Номер документу113562640
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/12383/23

Ухвала від 16.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 06.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 02.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 02.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 15.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні