Рішення
від 18.09.2023 по справі 520/13592/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

18 вересня 2023 року № 520/13592/23

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Зоркіна Ю.В., розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АСТЕР-М" (вул. Шевченка, буд. 164,м. Харків, ЄДРПОУ 35590228) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків, ЄДРПОУ 43983495), Державної податкова служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ, ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

установив:

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом, у якому просить суд:

визнати протиправними та скасувати рішення Комісії про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.02.2023 р. № 8310844/35590228, від 27.02.2023 р. № 8340401/35590228;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування податкові накладні № 79 від 16.12.2022 року та № 231 від 26.12.2022 року фактичною датою їх подання;

стягнути на користь позивача судові витрати.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що оскаржувані рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Харківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на думку позивача, є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідач, Головне управління ДПС у Харківській області подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідач у спірних правовідносинах діяло згідно чинного законодавства. Зазначили, що підставою для відмов у реєстрації податкових накладних стало ненадання позивачем первинних документів необхідних для реєстрації ПН, визначених у п. 5 Порядку, для підтвердження відсутності наявності ризику за податковими накладними, о отже рішення комісії ГУ ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, прийнято відповідно до чинного законодавства.

Державна податкова служба України правом надання відзиву на адміністративний позов не скористалась.

Позивачем надано відповідь на відзив, відповідно до якої позивач просив задовольнити позов з підстав зазначених у позові. Зауважив, що контролюючим органом не надано жодного доказу того, що після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу останнього направлялись запити щодо недостатності документів для прийняття рішень в рамках розглядуваних пояснень. Зазначив, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до висновку про задоволення позову з наступних підстав.

Судом встановлено, що Товариства з обмеженою відповідальністю "АСТЕР-М" належним чином зареєстровано в якості юридичної особи, основним видом діяльності за КВЕД 46.13 Діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Між ТОВ "АСТЕР-М" (Постачальник) та ТОВ "КАРРЕРА УКРАЇНА" (Покупець) було укладено договір поставки № 04/01-2022 від 04.01.2022 р. (далі - Договір), відповідно до якого Постачальник зобов`язується передати у власність, а Покупець зобов`язується прийняти і оплачувати сантехнічне та інженерне обладнання (далі за текстом - Товар), в найменуванні, кількості і ціні згідно рахунків, які є невід`ємними частинами цього Договору. Підтвердженням узгодження найменування, кількості і ціни замовленого Товару відповідно до рахунку є здійснення Покупцем оплати по ньому на умовах цього договору та/або отримання Товару та/або здійснення підтвердження замовлення засобами електронного зв`язку в залежності від умов конкретної поставки.

Відповідно до положень розділу 2 "Вартість і порядок розрахунків" загальна вартість цього договору є сума, що була фактично оплачена та/або сума всіх видаткових накладних за цим Договором, протягом всього строку його дії. Оплата Товару здійснюється Покупцем протягом 30 днів з моменту підписання Сторонами видаткової накладної на Товар, якщо інший порядок оплати не погоджений Сторонами. У випадку наявності у Покупця заборгованості за раніше поставлений Товар, отримані від Покупця грошові кошти, в чому числі з призначенням платежу як оплата за наступні партії Товару, Постачальник на власний розсуд в праві зарахувати в рахунок погашення боргу , що виник раніше. Датою оплати Товару вважається дата зарахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника, вказаний останнім у відповідному рахунку-фактурі на оплату.

За умовами Договору розділу 3 "Строки та умови поставки" Товар має бути поставлений у строк, погоджений Сторонами в замовленні. Поставка Товару може здійснюватися силами та за рахунок Покупця чи Постачальника, що погоджується Сторонами в замовленні. В залежності від умов конкретної поставки, датою поставки вважається дата відвантаження Товару зі складу Постачальника, або дата передачі Товару Перевізнику для доставки Покупцю. В разі, якщо Товар має бути відвантажений зі складу Постачальника силами та за рахунок Покупця, після оплати за Товар на умовах цього Договору та повідомлення Постачальником Покупця про наявність Товару на складі і готовність до його відвантаження, останній зобов`язаний протягом 5 (п`яти) робочих днів з дати отримання такого повідомлення здійснити вивіз такого Товару зі складу Постачальника. Сторони погодили, що повідомлення про готовність Товару до відвантаження може бути направлено: поштовим відправленням та/або електронним листом на електронну адресу зазначену в розділі "Місцезнаходження та реквізити сторін" цього Договору та/або шляхом здійснення усного повідомлення за телефоном. Підтвердженням отримання повідомлення про готовність Товару до відвантаження може бути: зворотне повідомлення про вручення поштового відправлення, та/або звіт про доставку електронною листа та/або роздруківка про направлення листа безпосередньо на адресу визначену цим Договором, та/або здійснення Покупцем повного розрахунку за Товар відповідно до умов договору. Підчас передачі товару (партії товару) Постачальник передає Покупцю повний пакет документів. що має відношення до Товару (технічна документація, паспорт товару, сертифікат, якщо такий товар підлягає обов`язковій сертифікації відповідно до вимог чинного законодавства тощо). Сторони домовились, що Товар за цим договором може бути поставлений достроково і на інших погоджених Сторонами умовах, не визначених рахунком та/або цим Договором та/або замовленням, без застосування до Постачальника будь-яких штрафних санкцій. У випадку настання події передбаченої цим пунктом, сторони шляхом обміну поштовими або електронними повідомленнями погоджують спосіб доставки, дату та місце, де Покупець отримає замовлений Товар.

На виконання умов Договору поставки № 04/01-2022 від 04.01.2022 р. позивачем складено рахунок на оплату №600712099-1 від 07.12.2022 р. на суму 2834677,89 грн (в тому числі ПДВ 472446,32 грн) (а.с. 40).

16.12.2022 ТОВ "АСТЕР-М" здійснено поставку Товару, що підтверджується видатковою накладною №2201270 від 16.12.2022 року на суму 2834677,89 грн (в тому числі ПДВ 472446,32 грн) (а.с. 41-42) та товарно-транспортною накладною №Р2201270 від 16.12.2022 року (а.с. 43-45).

Вказана господарська операція відображена у оборотно-сальдовій відомості по рахунку 361 за грудень 2022 р. позивача (а. с. 46).

По факту першої події (поставка товару) позивачем складено та подано на реєстрацію податкову накладну № 79 від 16.12.2022 року на суму 2834677,89 грн (у тому числі 472446,32 грн) та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем отримано квитанцію від 12.01.2023 про зупинення реєстрації податкової накладної №79 від 16.12.2022, з посиланнями на вимоги п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8537 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=2.1500%, "Р"=1528662.13 (а.с. 50).

Позивачем надано до контролюючого органу пояснення щодо податкової накладної №79 від 16.12.2022 року, що підтверджується квитанцією та повідомленням №5 від 15.02.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 51-52) та копії документів, а саме: податкову накладну від 16.12.2022 року № 79; оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за грудень 2022 року; договір поставки № 04/01 -2022 від 04.01.2022 року, укладений між ТОВ "АСТЕР - М" та ТОВ "КАРРЕРА УКРАЇНА"; рахунок на оплату №600712099-1 від 07.12.2022 року; видаткова накладна № 2201270 від 16.12.2022 року; видаткова накладна № 1160 від 21.10.2021 року; платіжне доручення № 6646 від 29.09.2021 року; платіжне доручення № 6653 від 29.09.2021 року; податкова накладна №148 від 29.09.2021 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період з 29.09.2021 - 31.10.2021; договір поставки від 27.07.2022 року, укладений між ТОВ "АСТЕР-М" та ФОП ОСОБА_1 ; видаткова накладна №112-1 від 01.12.2022 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за грудень 2022 року, що підтверджується відповідними квитанціями (а.с.53-78).

Відповідно до наданих пояснень ТОВ "АСТЕР-М" відвантажило ТОВ "КАРРЕРА УКРАЇНА" товар по договору поставки №04/01-2022 згідно ВН №22001270 від 16.12.2022. На цю подію була створена ПН №79, де в рядку 74 з технічних причин був невірно вказаний код УКТЗЕД (8537109990) Цей товар був придбаний у ТОВ "Хоумс Україна" (податкова накладна зареєстрована) та ФОП ОСОБА_1 .

Також позивачем складено рахунок на оплату №SAМ00000026 від 26.12.2022 р. на суму 420000,97 грн (в тому числі ПДВ 70000,16 грн) (а.с. 108).

26.12.2022 р. на виконання узгоджених сторонами домовленостей було здійснено постачання Товару, що підтверджується видатковою накладною №2201360 від 26.12.2022 р. на суму 420000,97 грн (в тому числі ПДВ 70 000,16 грн) (а.с. 109).

Факт транспортування підтверджуються товарно-транспортною накладною №Р2201360 від 26.12.2022р. (а. с. 110-111).

Крім того, вказана господарська операція відображена у оборотно-сальдовій відомості по рахунку 361 за грудень 2022 р. позивача (а. с. 112).

По факту першої події (поставка товару) позивачем складено та подано на реєстрацію податкову накладну № 231 від 26.12.2022 року на суму 420 000,97 грн (у тому числі 70000,16 грн) та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем отримано квитанцію від 13.01.2023 про зупинення реєстрації податкової накладної №231 від 26.12.2022, з посиланнями на вимоги п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8307 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D"=2.1500%, "Р"=2173471.92 (а.с. 115).

Позивачем надано до контролюючого органу пояснення щодо податкової накладної №231 від 26.12.2022 року, що підтверджується квитанцією та повідомленням №7 від 20.02.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с. 116-117).

Відповідно до наданих пояснень ТОВ "АСТЕР-М" відвантажило ТОВ "КАРРЕРА УКРАЇНА" товар на суму 420000,97 грн по договору поставки №04/01-2022 згідно видаткової накладної №2201360 від 26.12.2022. На цю подію була створена податкова накладна №231, де в товарі вказаний код УКТЗЄД 8307. Цей товар був придбаний у ТОВ "СЕКВОЙЯ 2000" (ЄДРПОУ 39503390), податкова накладна від постачальника зареєстрована. Копії документів, які підтверджують взаєморозрахунки з ТОВ "КАРРЕРА УКРАЇНА" та ТОВ "СЕКВОЙЯ 2000" додаються.

Вказані пояснення та повідомлення отримано відповідачем та прийнято до розгляду, що не заперечується сторонами по справі.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення від 22.02.2023 року №8310844/35590228 та від 27.02.2023 року №8340401/35590228 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №79 від 16.12.2022 на загальну суму 2834677,89 грн, в тому числі ПДВ 472446,32 грн та відповідно №231 від 26.12.2022 на загальну суму 420000,97 грн, в тому числі ПДВ 70000,16 грн з підстав ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У графі додаткова інформація в рішенні від 22.02.2023 року №8310844/35590228 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №79 від 16.12.2022 зазначено: відсутня інформація про походження товару (не вся номенклатура товарів), відсутня банківська виписка (а. с. 79-80).

У графі додаткова інформація в рішення від 27.02.2023 року №8340401/35590228 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №231 від 26.12.2022 зазначено: відсутні первинні документи щодо транспортування, зберігання товару, банківські виписки (118-119).

В подальшому, 28.02.2023 та 19.04.2023 підприємство звернулось зі скаргами на рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування, відповідно до яких просило, скасувати рішення комісії №8310844/35590228 від 22.02.2023 р. та №8340401/35590228 від 27.02.2023 р.

У скарзі на рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування №8310844/35590228 від 22.02.2023 позивач, зокрема, зазначив, що ТОВ "АСТЕР-М" у зв`язку із отриманням Квитанції від 12.01.2023 року, якою повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної від 16.12.2022 року № 79 були підготовлені та направлені до контролюючого органу пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній від 16.12.2022 року № 79, а саме: повідомлення № 5 від 15.02.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, в якому зазначені відповідні пояснення у розділі "пояснення"; податкову накладну від 16.12.2022 року № 79; оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за грудень 2022 року; договір поставки № 04/01 -2022 від 04.01.2022 року, укладений між ТОВ "АСТЕР - М" та ТОВ "КАРРЕРА УКРАЇНА"; рахунок на оплату №600712099-1 від 07.12.2022 року; видаткова накладна № 2201270 від 16.12.2022 року; видаткова накладна № 1160 від 21.10.2021 року; платіжне доручення № 6646 від 29.09.2021 року; платіжне доручення № 6653 від 29.09.2021 року; податкова накладна №148 від 29.09.2021 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за період з 29.09.2021 - 31.10.2021; договір поставки від 27.07.2022 року, укладений між ТОВ "АСТЕР-М" та ФОП ОСОБА_1 ; видаткова накладна №112-1 від 01.12.2022 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за грудень 2022 року.

Позивач у скарзі зауважив, що ТОВ "АСТЕР-М" на вимогу контролюючого органу були надані копії відповідних документів, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній від 16.12.2022 року № 79 щодо наявності у позивача товару з кодом УКТЗЕД 8537 (технічно невірно зазначений код) - "Контролер СМАЙЛ для котелень та теплового пункту, 1 змішувальний контур, 1 прямий контур, контур ГВП Honeywell", який був поставлений в подальшому на користь ТОВ "КАРРЕРА УКРАЇНА".

Повідомив, що податкова накладна від 16.12.2022 року № 79 містить 42 позиції різної номенклатури товару, а код товару згідно УКТ ЗЕД 8537 відповідає лише товару за порядковим номером 34 - "Контролер СМАЙЛ для котелень та теплового пункту, 1 змішувальний контур, 1 прямий контур, контур ГВП Honeywell", який й був поставлений в подальшому на користь TOB "КАРРЕРА УКРАЇНА" у кількості 3 штуки, отже TOB "АСТЕР-М" цілком правомірно надав пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній саме щодо товару з кодом УКТ ЗЕД 8537, оскільки жодних питань або зауважень з боку контролюючого органу до іншого товару, зазначеного у податковій накладній від 16.12.2022 року № 79 (а у податковій накладній зазначено 42 найменування товару з різними кодами згідно УКТ ЗЕД зроблено не було та у квитанції не зазначено.

Крім того, ТОВ "КАРРЕРА УКРАЇНА" станом на теперішній час не здійснювало оплати на користь ТОВ "АСТЕР-М" вартість отриманого товару згідно податкової накладної від 16.12.2022 року № 79, та, в свою чергу ТОВ "АСТЕР- М" не сплатило на користь ФОП ОСОБА_1 вартість товару, зазначеного у видатковій накладній № 112-1 від 01.12.2022 року, а отже надання в даному випадку будь-якого розрахункового документа або банківської виписки по взаємовідносинам з зазначеними контрагентами є не можливим, бо такі документи у платника податків відсутні.

У поясненнях до скарги на рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування №8340401/35590228 від 27.02.2023 позивач, зазначив, що причиною відмови у реєстрації податкової накладної був код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8307, відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Повідомив, що дійсно, таблиця даних на саме цей код УКТЗЄД не надавалась, але ТОВ "АСТЕР-М" направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 7 від 20.02.2023 р. Зауважив, що в цьому повідомленні надано документи у повному обсязі щодо господарчої операції, яка відбулася 26.12.2022 р. Зазначив, що при відмові про розблокування вказана причина: відсутні первинні документи щодо транспортування, зберігання товару, банківські виписки. Повідомив, що товарно-транспортна накладна додається до скарги. Крім того, зазначив, що ТОВ "АСТЕР- М" орендує складські та офісні приміщення у м. Харків, договори оренди нежитлового та офісних приміщень додаються. Банківські виписки відсутні, тому що на час подання скарги ТОВ "КАРРЕРА УКРАЇНА" не розрахувалася за відвантажений товар, зазначений у податковій накладній №231 від 26.12.2022 р.

За результатами розгляду вищезазначених скарг позивача, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення від 07.03.2023 р. №23099/35590228/2 та від 26.04.2023 р. №38015/35590228/2 про залишення скарг від 28.02.2023 р. та від 19.04.2023 р. відповідно без задоволення, та рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.02.2023 р. №8310844/35590228 та від 27.02.2023 р. № 8340401/35590228 якими відмовлено у реєстрації податкових накладних № 79 від 16.120.2022 та № 231 від 26.12.2022, без змін.

Суд зазначає, що Податковий кодекс України (далі по тексту - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Так, відповідно до п.п. "а" п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з, зокрема, постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України. Згідно з п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.1, 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних (далі за текстом Реєстр) відбувається в автоматизованому режимі за правилами Порядку ведення єдиного реєстру податкових накладних (затверджено постановою КМУ від 29.10.2010 № 1246 із змінами та доповненнями; далі за текстом - Порядок №1246), а також Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість (затверджено постановою КМУ від 16.10.2014р. із змінами та доповненнями; далі за текстом - Порядок №569).

Зокрема, п.12 Порядку №1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.

Відповідно до п.п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

З 01.02.2020р. діє Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (далі за текстом - Порядок зупинення №1165), відповідно до п.п.3-5 якого податкова накладна, котра не відповідає критеріям (ознакам) безумовної реєстрації, підлягає перевірці на предмет ризиковості господарських операцій в аспекті наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання податкового обов`язку.

За правилом п.6,11 Порядку зупинення №1165 підставою для зупинення реєстрації податкової накладної в Реєстрі є відповідність операції критерію ризиковості. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

При цьому суд зауважує, що вказані квитанції не містять чіткого переліку документів, які мають бути подані підприємством для реєстрації податкової накладної.

Верховний Суд у постанові від 23.05.2023 по справі №500/770/21 звернув увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної

Постановою КМУ від 19.12.2019 № 1165 разом з Порядком зупинення №1165 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі за текстом Порядок прийняття рішень №1165).

Згідно з п.4 Порядку прийняття рішень №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.6 Порядку прийняття рішень №1165 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Як передбачено, п.7 Порядку прийняття рішень №1165 письмові пояснення та копії документів платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За приписами п.11 Порядку прийняття рішень №1165 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до вимог ПК України та постанови КМУ № 1165 від 11.12.2019 позивачем подано пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, що були підставою для складання та реєстрації податкових накладних.

Згідно з правовими висновками постанови Верховного Суду від 02.07.2019р. по справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19) загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Суд вважає, що оскаржувані рішення контролюючого органу не відповідають вимогам умотивованості, адже містять лише загальне твердження про ненадання платником первинних документів, хоча у дійсності копії таких документів надані платником до контролюючого органу і реальність відомостей цих документів.

Надані позивачем до його пояснень документи не дають підстав для сумніву щодо дійсного укладання договору, здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Крім того, суд враховує позицію Верховного Суду в постанові від 07.12.2022 року по справі №500/2237/20, в якій зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.02.2023 року № 8310844/35590228 про відмову в реєстрації податкової накладної № 79 від 16.12.2022 року та рішення від 27.02.2023 №8340401/35590228 про відмову в реєстрації податкової накладної №231 від 26.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованими, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено, а тому є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Продовжуючи розгляд справи, суд зазначає, що за приписами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ № 1246 від 29.10.2010 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

У першому та третьому випадках податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної. У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день набрання законної сили саме рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної, при цьому датою реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, нормами ПК України та Порядку чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної та можливості зазначення дати її реєстрації.

Враховуючи викладене, суд для ефективного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 79 від 16.12.2022 та №231 від 26.12.2022 датою їх фактичного подання.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1,2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Частиною 1 статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 КАС України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.02.2023 р. № 8310844/35590228, від 27.02.2023 р. № 8340401/35590228;

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування податкові накладні № 79 від 16.12.2022 року та № 231 від 26.12.2022 року фактичною датою їх подання

Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АСТЕР-М" сплачений судовий збір в сумі 2147 (дві тисячі сто сорок сім) грн. 20 коп.

Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АСТЕР-М" сплачений судовий збір в сумі 2147 (дві тисячі сто сорок сім) грн. 20 коп.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Зоркіна Ю.В

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.09.2023
Оприлюднено21.09.2023
Номер документу113567554
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/13592/23

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 30.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 18.09.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні