Рішення
від 18.09.2023 по справі 420/7349/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/7349/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 вересня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМЕНАДА» (вул. Фонтанська дорога, 143, м. Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 37008597) до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, 83, м.Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 20987385) про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМЕНАДА" до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області в якому позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати Рішення ГУ ПФУ в Одеській області від 30.03.2023 року №5.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на підставі Наказу Головного управління Пенсійного фонду України №1475 від 23.03.2023 року «Про проведення документальної перевірки» в період з 21.03.2023 року по 24.03.2023 року проведена документальна перевірка дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду Товариством з обмеженою відповідальністю «Променада» за період з 01.01.2011 року по 20.03.2023 року. За наслідками проведеної перевірки складений акт №11 від 24.03.2023 року яким встановлено порушення ч.1 ст.31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105- (в редакції що діяла до 01.01.2023 року).

Порушення полягає, в тому що під час перевірки не надано: листки непрацездатності по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах, які є підставою щодо призначення та виплати відповідних вимог: в одному випадку допомогу по тимчасовій непрацездатності надано застрахованій особі за відсутністю листка непрацездатності за період 09.07.2015 року-21.07.2015 року, загальна сума неправомірно витрачених коштів -250,66грн., та в іншому випадку допомогу надано по тимчасовій непрацездатності застрахованій особі відсутності за листка непрацездатності за період 02.03.2015-05.07.2015 року, загальна сума неправомірно витрачених коштів -5638,50грн.

На підставі вказаного висновку Рішенням ГУ ПФУ в Одеській області прийнято рішення №05 від 30.03.2023 року яким визначено, що підлягають поверненню до Пенсійного фонду України неправомірно витрачені страхові кошти в сумі 5889,16грн., через що застосував до ТОВ фінансову санкцію за порушення порядку використання страхових коштів у розміру 2944,58грн.

З вказаним рішенням позивач не згоден у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України.

11.05.2023 року до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому зазначено, що на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від Товариства з обмеженою відповідальністю "Променада" вх. від 09.02.2023 № 4634/8 надійшла заява про здійснення перевірки. На підставі заяви страхувальника видано наказ Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 20.03.2022 № 1475 (додається) про здійснення позапланової перевірки.

Відповідач вказує, що порядком 23 не передбачено надання наказу на здійснення перевірки страхувальнику, тому доводи позивача з цього приводу безпідставні.

Відповідно до п.2.13 Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 № 23, на підставі наказу оформлюється направлення на проведення перевірки. Направлення на проведення документальної перевірки видається у двох примірниках.

Направлення від 21.03.2023 № 2268/КПР оформлене за формою, згідно з додатком 1 до Порядку 23 та вручено під розписку голові комісії з ліквідації.

Відповідно до п. 2.7 Порядку 23 за умови наявності акта про вилучення документів для знищення, не внесених до Національного архівного фонду попередніх років, перевірці підлягають документи за всі роки, які не підлягали знищенню за актом про вилучення.

Відповідач звертає увагу суду, що під час проведення перевірки страхувальником не надавалися акти про знищення документів.

Разом з тим, при здійсненні перевірки виявлено відсутність двох паперових листків непрацездатності за період 2015 року, в той час, як листки непрацездатності за період 2011-2012 були наявні. Таким чином, за результатами перевірки було складено Акт перевірки від 24.03.2023 № 11, який, зокрема, містить опис виявлених порушень вимог законодавства.

Також відповідач звертає увагу суду, що вищевказаний Акт перевірки позивачем підписано без заперечень.

На підставі вищезазначеного, керуючись абз. 1 ч. 6 ст 8 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», пп. 6 п. 2 ст. 5 р.ІІ та п.4 р.ІІ Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» Головним управлінням щодо відповідача прийнято Рішення від 30.03.2023 №5 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду.

Враховуючи вищевикладене, Головне управління діяло в порядку встановленому чинним законодавством України та в межах повноважень, покладених на нього.

Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив наступне: на підставі заяви голови ліквідаційної комісії ТОВ «Променада» від 08.02.2023 року ГУ ПФУ в Одеській області винесено наказ від 20.03.2023 року №1475 про проведення позапланової перевірки ТОВ «Променада»

Відповідно до направлення №2268/КПР від 21.03.2023 року з 21.03.2023 по 27.03.2023 проведена позапланова перевірка правильності використання ТОВ «Променада» страхових коштів за період з 01.01.2011 по 20.03.2023 року.

За результатами перевірки складений Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду від 24.03.2023 №11, яким встановлено порушення ч.1 ст.31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105. Порушення полягає, в тому що під час перевірки не надано: листки непрацездатності по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах, які є підставою щодо призначення та виплати відповідних вимог: в одному випадку допомогу по тимчасовій непрацездатності надано застрахованій особі за відсутністю листка непрацездатності за період 09.07.2015 року-21.07.2015 року, загальна сума неправомірно витрачених коштів -250,66грн., та в іншому випадку допомогу надано по тимчасовій непрацездатності застрахованій особі відсутності листка за непрацездатності за період 02.03.2015-05.07.2015 року, загальна сума неправомірно витрачених коштів -5638,50грн.

На підставі вказаного висновку Рішенням ГУ ПФУ в Одеській області прийнято рішення №5 від 30.03.2023 року яким визначено, що підлягають поверненню до Пенсійного фонду України неправомірно витрачені страхові кошти в сумі 5889,16грн., через що застосував до ТОВ фінансову санкцію за порушення порядку використання страхових коштів у розміру 2944,58 грн.

Вважаючи рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду протиправним та незаконним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначено Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (надалі - Закон №1105-XIV).

Відповідно до частини першої статті 4 вказаного Закону Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно з частиною першої статті 9 Закону №1105-XIV основними завданнями Фонду та його робочих органів є, зокрема, реалізація державної політики у сферах соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, медичного страхування; надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності; здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

Порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок визначено Інструкцією про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженою постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 №29 (надалі - Інструкція №29).

За приписами пункту 3.12 Інструкції №29 під час перевірок страхувальників перевіряються, крім іншого, правомірність призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам; правомірність заявлення і використання страхових коштів, які надійшли від органів Фонду; відповідність даних бухгалтерського обліку даним звітності по коштах Фонду та даним статистичної звітності.

Як з`ясовано судом, в ході перевірки встановлено, що під час перевірки не надано: листки непрацездатності по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах, які є підставою щодо призначення та виплати відповідних вимог: в одному випадку допомогу по тимчасовій непрацездатності надано застрахованій особі за відсутністю листка непрацездатності за період 09.07.2015 року-21.07.2015 року, загальна сума неправомірно витрачених коштів -250,66грн., та в іншому випадку допомогу надано по тимчасовій непрацездатності застрахованій особі відсутності листка за непрацездатності за період 02.03.2015-05.07.2015 року, загальна сума неправомірно витрачених коштів -5638,50грн.

Відтак, на переконання відповідача, не було жодних фактичних підстав для призначення, нарахування та виплати зазначеним особам за рахунок коштів Фонду допомоги.

Позивач вказує, що відповідачем безпідставно не прийнято до уваги, те що документи в періоді який перевірявся, вже було раніше знищені за актом знищення, про що наголошувалось на початку перевірки, проте безпідставно не враховано перевіряючим.

Відповідно до акту від 20.01.2022 року №1 про вилучення та знищення документів, відповідно до якого вилучені та знищені листки непрацездатності, корінці листків непрацездатності за період з 2010 по 2018 р.р. оскільки минуло більше трьох років - термін, протягом якого чинне законодавство зобов`язує страхувальників зберігати лікарняні листки та документи про їх оплату.

Надаючи оцінку твердженням, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 31 Закону №1105 підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

Як визначено статтею 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (в редакції, чинній на момент видачі лікарняного листка) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.

Разом з тим, як встановлено пунктом 6.6 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, строк зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської та іншої звітності в архіві підприємства, установи визначається згідно з нормативно-правовим актом з питань визначення строків зберігання документів, затвердженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства.

Перелік типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затверджено наказом Міністерства юстиції України 12.04.2012 № 578/5 (надалі - Перелік).

Так, пунктом 320 вказаного Переліку визначено строк зберігання документів (копії звітів, витяги з протоколів, висновки, заяви, довідки, списки працівників) про виплату допомоги, пенсій, оплату листків непрацездатності з фонду соціального страхування, який становить 3 роки. Такий же строк зберігання встановлено пунктом 716 Переліку і для листків непрацездатності, корінців листків непрацездатності.

Таким чином, за відсутності законодавчо встановленого обов`язку зберігати документи на підтвердження оплати листків непрацездатності з Фонду соціального страхування понад трирічний строк підприємство не може нести за це відповідальність.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 13.10.2020 у справі №440/57/19.

З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини, суд констатує відсутність у матеріалах справи належних та допустимих доказів, що доводять факт наявності у діях ТОВ «Променада» ознак порушень.

За таких обставин, рішення відповідача яким визначено, що підлягають поверненню до Пенсійного фонду України неправомірно витрачені страхові кошти в сумі 5889,16грн., через що застосував до ТОВ фінансову санкцію за порушення порядку використання страхових коштів у розміру 2944,58грн. є таким що підлягає скасуванню.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, відповідно до основних засад адміністративного судочинства, вимог законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позивач навів законні й обґрунтовані підстави для визнання протиправним та скасування Рішення ГУ ПФУ в Одеській області від 30.03.2023 року №5, а тому наявні правові підстави для задоволення позову.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМЕНАДА» (вул. Фонтанська дорога, 143, м. Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 37008597) до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, 83, м.Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 20987385) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати Рішення ГУ ПФУ в Одеській області від 30.03.2023 року №5.

Стягнути Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМЕНАДА» сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Д.К. Василяка

Дата ухвалення рішення18.09.2023
Оприлюднено22.09.2023
Номер документу113599809
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —420/7349/23

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 24.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Рішення від 18.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні