Рішення
від 20.09.2023 по справі 560/11805/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/11805/23

РІШЕННЯ

іменем України

20 вересня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - комунальне підприємство Хмельницька міська лікарня Хмельницької міської ради до Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки , третя особа - військово - лікарська комісія Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення військово - лікарської комісії Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки, яке оформлене довідкою №146/8 від 21.09.2022, яким позивача визнано обмежено придатним до військової служби;

- зобов`язати військово - лікарську комісію Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки прийняти відповідне рішення про непридатність позивача до військової служби у мирний і воєнний час та виключити його із військового обліку.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про те, що відповідач всупереч вимогам чинного законодавства та діагнозу лікаря ендокринолога визнав його обмежено придатним до військової служби у військовий час, що на думку позивача, є протиправним, оскільки станом на цей час він є непридатним до військової служби у військовий час. Зважаючи на це, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Ухвалою суду позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження. Вказаною ухвалою суду визнано поважними причини пропуску строку звернення до адміністративного суду та поновлено пропущений строк.

Цією ухвалою суду також залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - комунальне підприємство Хмельницька міська лікарня Хмельницької міської ради.

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, зі змісту якого відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що медичний огляд позивача проведений із дотриманням Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України, зветердженого наказом МОУ від 14.08.2008 року №402. Також зазначає, що рішення ВЛК про обмежену придатність позивача до військової служби у воєнний час є законним.

Позивачем надана відповідь на відзив відповідача, в якому вказує про необґрунтованість його тверджень, викладених у відзиві. Просить позовні вимоги задовольнити.

Від комунального підприємства Хмельницька міська лікарня Хмельницької міської ради надійшли письмові пояснення по справі, в яких вказано, що третя особа не займається амбулаторним проведенням ВЛК та не визначає ступінь придатності до військової служби.

Ухвалою суду залучено до участі у справі як третю особу - військово-лікарську комісію Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

Від зазначеної третьої особи до суду надійшли письмові пояснення, де зазначено, що рішенням ВЛК Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки було правильно встановлено придатність до військової служби позивача та зроблено запис в протоколі засідання комісії №146/1 від 21.09.2023 - "обмежено придатний до військової служби у воєнний час".

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив таке.

Судом встановлено, що відповідно до довідки військово-лікарської комісії Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 21.09.2022 №146/8 позивач, на підставі медичного огляду ВЛК та ст. 60-б, 42-в, 61-б графи 11 Розкладу хвороб, визнаний обмежено придатним до військової служби у воєнний час.

Так, згідно проведеного медичного огляду, у позивача встановлений наступний діагноз: остеоартритний, первинний поліостеоартрит, ПТФМ. Остеохондроз колінних суглобів.

Позивач вважаючи протиправним та необґрунтованим рішенням, прийняте відповідачем за результатами медичного огляду звернувся із скаргою до Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки, за результатами розгляду якої його було повторно направлено на ВЛК з урахуванням медичних документів.

В подальшому, позивач направив відповідачу ряд документів, які підтверджують стан його здоров`я, однак, як вказує позивач будь - якої відповіді не отримав, зважаючи на що звернувся із скаргою до Центральної ВЛК Міністерства оборони України.

Листом від 19.05.2023 відповідач повідомив позивача про те, що його заява розглянута та зазначено, що для визначення його ступеня придатності до військової служби відповідно до наказу Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402 "Про затвердження Положення про військово - лікарську експертизу в Збройних Силах України", позивачу необхідно особисто прибути до Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки з оригіналами відповідних документів, про які зазначено ним у заяві від 15.05.2023.

Позивач, вважаючи свої права порушеними звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Правове регулювання щодо даних правовідносин передбачені Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 №2232-XII (далі - Закон № 2232).

Відповідно до частини десятої статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи, наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України.

Відповідно до п. 1.1. Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно п. 1.2 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Відповідно до п. 2.1 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Тобто, лише вказані органи мають повноваження на визначення ступеня захворювання особи. У свою чергу, суд не може підміняти орган у виконані його дискреційних повноважень.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 18 квітня 2022 року по справі № 815/5707/16.

Відповідно до п. 2.4.5 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

Згідно з п. 2.10.3 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України ВЛК військового комісаріату Автономної Республіки Крим, областей, міста Києва мають право переглядати постанови ВЛК районного (міського) військового комісаріату, крім постанов, які згідно з цим Положенням підлягають розгляду, контролю та затвердженню ЦВЛК, ВЛК регіону.

З огляду на вище викладене, переглядати та скасовувати постанови військово-лікарських комісій районних ТЦК та СП мають право Центральна ВЛК, ВЛК регіону та ВЛК обласного ЦК та СП.

Як видно з матеріалів справи та не заперечується позивачем, його було повторно направлено на проходження контрольного медичного огляду до ВЛК при Хмельницькому ОМТЦК та СП з метою перегляду постанови ВЛК від 21.09.2022 з урахуванням усіх наявних медичних документів та результатів дослідження (лист Центральної ВЛК №598/7554 від 28.07.2023). Разом з тим, позивач направив відповідачу ряд оригіналів документів (актів дослідження стану здоров`я №1838-1842), які підтверджують стан його здоров`я, однак на огляд не прибув.

Відповідач ознайомившись з актами дослідження стану здоров`я позивача проінформував його про те, що для визначення ступеня придатності до військової служби йому необхідно особисто прибути до Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки з оригіналами документів, які підтверджують стан його здоров`я.

Разом з тим, станом на цей час позивач до Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки не прибув, оригінали зазначених документів не надав, а отже повторний огляд ВЛК не пройшов, що свідчить про безпідставність та необґрунтованість позовних вимог.

Згідно правового висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 12.02.2021 у справі № 820/5570/16, при розгляді по суті спору у справах, у яких оспорюються висновки за результатами медичного огляду, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності такого висновку виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суди вправі перевіряти законність висновку щодо стану здоров`я лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку, зокрема на підставі Положення №402.

Отже, суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку діагнозу позивача, оскільки означені питання є дискреційними повноваженнями військово - лікарської комісії.

Таким чином, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог.

Оцінюючи правомірність дій та рішень відповідача, суд керується критеріями, закріпленими у ч. 3 ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, яких повинні дотримуватися суб`єкти владних повноважень при реалізації дискреційних повноважень.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положення ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними до суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Як зазначено ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Під час судового розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів належними засобами доказування правомірність своїх дій, тому позовні вимоги не підлягають до задоволення.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

в задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Хмельницький об`єднаний міський територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (вул. Проскурівська, 35, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 09526028) Треті особи:Військово - лікарська комісія Хмельницького об`єднаного міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки (вул.Проскурівська, 35, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29001, код ЄДРПОУ - 09526028) Комунальне підприємство Хмельницька міська лікарня Хмельницької міської ради (провул. Проскурівський, 1, м. Хмельницький, 29000 , код ЄДРПОУ - 02774384)

Головуючий суддя Я.В. Драновський

Дата ухвалення рішення20.09.2023
Оприлюднено22.09.2023
Номер документу113601363
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/11805/23

Постанова від 07.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 05.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 20.09.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 02.08.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні