Рішення
від 21.09.2023 по справі 138/1817/23
МОГИЛІВ-ПОДІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 138/1817/23

Провадження №:2/138/627/23

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2023 року м. Могилів-Подільський

Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області в складі:

головуючого судді Холодової Т.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Паламарчук І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури Романа Піголя в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Товариство з обмеженою відповідальністю «МХП-Агрокряж» про припинення права власності на земельну ділянку,-

ВСТАНОВИВ:

Керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури Роман Піголь звернувся до Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області з вказаним вище позовом. Позовна заява мотивована тим, що Могилів-Подільською окружною прокуратурою було виявлено факт порушення інтересів держави щодо незаконного перебування у приватній власності громадян Російської Федерації земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Так у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 20.06.2018 за ОСОБА_1 зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0522685800:01:000:0045 площею 3,1367 га. Реєстрацію права власності проведено на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 20.06.2018 № 962. Також за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0522685800:01:000:0046 площею 2,9241 га, реєстрацію права власності на яку проведено на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 20.06.2018 № 960 та право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0522685800:01:000:0047 площею 3,221 га, реєстрацію права власності на яку проведено на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 20.06.2018 № 960. Відповідно до вказаних свідоцтв про право на спадщину ОСОБА_1 є спадкоємцем після смерті своєї матері ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 . На даний час на вказані земельні ділянки зареєстровано право оренди за ТОВ «МХП-Агрокряж». Разом з тим, ОСОБА_1 , будучи громадянкою Російської Федерації, всупереч положенням ч. 4 ст. 81 Земельного кодексу України не відчужила вказані вище земельні ділянки протягом року та продовжує ними володіти, а тому наявні підстави для її конфіскації у власність держави. За таких підстав прокурором подано даний позов в інтересах держави.

Ухвалою Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 24.07.2023 відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження, надано відповідачу строк для подання відзиву, призначено судове засідання.

10.08.2023 до суду від представника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області надійшли пояснення на позовну заяву, в яких представник просив задовольнити позовну заяву. Пояснення мотивовано тим, що ОСОБА_1 будучи іноземною громадянкою порушила національне законодавство України, оскільки упродовж року після набуття права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0522685800:01:000:0045, 0522685800:01:000:0046, 0522685800:01:000:0047, не здійснила їх відчуження. За таких підстав вказані земельні ділянки підлягають конфіскації у власність держави в порядку визначеному ст. 145Земельного кодексу України.

19.09.2023 сторони належним чином повідомленні про дату, час та місце проведення судового засідання до суду не прибули. Прокурор Могилів-Подільської окружної прокуратури Заболотна І.А. подала до суду заяву, в якій позов підтримала, не заперечувала щодо ухвалення заочного рішення. Уповноважений представник Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області надіслав до суду заяву, в якій позовні вимоги підтримав та просив справу розглянути без участі представника, не заперечував щодо ухвалення заочного рішення.

Оскільки позивач не заперечує проти заочного вирішення справи, з урахуванням викладеного вище, це дає підстави суду відповідно до ст. 280 ЦПК України ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

В силу статті 1 Першого протоколу доКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод(далі - Перший протокол, Конвенція) кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

Відповідно до сталої практики ЄСПЛ (серед багатьох інших, рішення ЄСПЛ у справахСпорронґ і Льоннрот проти Швеціївід 23 вересня 1982 року,Джеймс та інші проти Сполученого Королівствавід 21 лютого 1986 року,Щокін проти Українивід 14 жовтня 2010 року,Сєрков проти Українивід 07 липня 2011 року,Колишній король Греції та інші проти Греціївід 23 листопада 2000 року,БулвесАД проти Болгаріївід 22 січня2009 року,Трегубенко проти Українивід 02 листопада 2004 року,East/West Alliance Limitedпроти Українивід 23 січня 2014 року) напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воносуспільний,публічнийінтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.

Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону - нормативно-правового акта, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм.

Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволеннясуспільного, «публічного» інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватисязначною свободою (полем) розсуду.

Принциппропорційностіпередбачає, що втручання в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання.Справедлива рівновагапередбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються.

Згіднозі ст. 13 Конституції Україниземля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ст. 14 Конституції України).

Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом (ст. 41 Конституції України).

Правовий статус та порядок використання, зокрема, земель сільськогосподарського призначення визначеноЗемельним кодексом України(далі -ЗК України).

Відповідно до ч. ч. 1-3ст.1 ЗК України,земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Згідно ч. ч. 1, 2ст. 22 ЗК України,землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);

Набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог цьогоКодексу(ч. 5ст. 22 ЗК України).

За змістом ч. ч. 3-4ст. 81 ЗК Україниіноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі прийняття спадщини.

Землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Згідно п. е ст.140 ЗК Українипідставами припинення права власності на земельну ділянку є, зокрема, невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Відповідно до п. вст.143 ЗК Українипримусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі конфіскації земельної ділянки.

Положеннями ч.ч. 1, 2, 4ст. 145 ЗК Українивизначено, якщо до особи переходить право власності на земельну ділянку, яка за цим Кодексом не може набуватися нею у власність, ця ділянка підлягає відчуженню її власником протягом року з моменту переходу такого права. У разі якщо відповідно до закону власник земельної ділянки зобов`язаний відчужити її протягом певного строку і земельна ділянка не була відчужена ним протягом такого строку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах. Ціна проданої на земельних торгах земельної ділянки, за вирахуванням витрат, пов`язаних з її продажем, виплачується її колишньому власнику.

Судом встановлено, що згідно копії свідоцтва про право на спадщину за законом від 20.06.2018, посвідченого приватним нотаріусом Могилів-Подільського районного нотаріального округу Вінницької області Анцут Л.М., зареєстрованого в реєстрі за № 962, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , після смерті матері ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , успадкувала земельну ділянку з кадастровим номером 0522685800:01:000:0045, площею 3,1367 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Серебринецької сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області (а.с. 17).

Згідно копії свідоцтва про право на спадщину за законом від 20.06.2018, посвідченого приватним нотаріусом Могилів-Подільського районного нотаріального округу Вінницької області Анцут Л.М., зареєстрованого в реєстрі за № 960, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , після смерті матері ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , успадкувала земельну ділянку з кадастровим номером 0522685800:01:000:0046, площею 2,9241 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Серебринецької сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області (а.с. 18).

Згідно копії свідоцтва про право на спадщину за законом від 20.06.2018 посвідченого приватним нотаріусом Могилів-Подільського районного нотаріального округу Вінницької області Анцут Л.М., зареєстрованого в реєстрі за № 958, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , після смерті матері ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , успадкувала земельну ділянку з кадастровим номером 0522685800:01:000:0047, площею 3,2210 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Серебринецької сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області (а.с. 19).

На даний час в результаті адміністративно-територіальної реформи територія Серебринецької сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області відноситься до Серебринецького старостинського округу Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області.

З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, за відповідачем ОСОБА_1 , яка є громадянкою Російської Федерації згідно посвідки на постійне проживання серії та номер НОМЕР_1 , виданого 20.07.2012 Відділом громадянства імміграції та реєстрації фізичних осіб УМВС України у Вінницькій області, 20 червня 2018 року зареєстровано право власності на вказані вище земельні ділянки на підставі вказаних вище свідоцтв про право на спадщину за законом (а.с. 9-13).

Крім того з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна вбачається, що щодо вказаних земельних ділянок зареєстровано права оренди на підставі договорів, укладених між ОСОБА_1 та СТОВ «Агрокряж».

Як вбачається з копії паспорта громадянина Російської Федерації НОМЕР_2 , виданим 26.02.2002 підрозділом 772-071, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є громадянкою Російської Федерації та зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 (а.с. 17-18).

Згідно повідомлення Управління державної міграційної служби України у Вінницькій області № 0501.5-2810/05.2-23 від 19.04.2023, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , документована посвідкою на постійне проживання серії НОМЕР_1 від 20.07.2012, виданою УМВС України у Вінницькій області, яка проживає: АДРЕСА_2 , країна громадянства: Російська Федерація (а.с. 27-28).

Отже, враховуючи, що ОСОБА_1 не дотримано передбаченої земельним законодавством процедури щодо відчуження набутих земельних ділянок сільськогосподарського призначення протягом року, такі земельні ділянки підлягають конфіскації за рішенням суду.

При цьому чинним законодавством передбачено порядок відшкодування колишньому власнику земельної ділянки її вартості, внаслідок конфіскації та відчуження її уповноваженим органом.

Отже, в даному випадку наявнасправедлива рівновагаміж державним (суспільним) інтересом та приватним інтересом власника оспорюваних земельних ділянок, оскільки остання мала достатньо часу та засобів для реалізації свого права та виконання свого обов`язку, однак до цього часу земельну ділянку не відчужила, що порушує вимоги земельного законодавства та потребує невідкладного втручання уповноваженого органу.

Вказане узгоджується із правовою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду у справі №513/444/15-ц від 23 січня 2018 року.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Могилів-Подільськоїокружної прокуратуриРомана Піголяв інтересахдержави вособі Головногоуправління Держгеокадаструу Вінницькійобластіпро припинення права власності на земельну ділянку, шляхом її конфіскації підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь Вінницької обласної прокуратури слід стягнути судовий збір, сплачений при зверненні до суду з даним позовом.

Керуючись ст.ст. 13, 14, 41 Конституції України, ст.ст. 1, 22, 81, 140, 143, 145 Земельного кодексу України, ст.ст. 76-81,141ч.1,247ч.2,259ч.1,2,263-265,280-283,289ЦПК України суд, -

ВИРІШИВ:

Позов керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури Романа Піголя в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Товариство з обмеженою відповідальністю «МХП-Агрокряж» про припинення права власності на земельну ділянку задовольнити повністю.

Припинити право власності громадянки Російської Федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , на земельні ділянки з кадастровими номерами № 0522685800:01:000:0045 площею 3,1367 га, № 0522685800:01:000:0046 площею 2,9241 га та № 0522685800:01:000:0047 площею 3,221 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані на території Вендичанської селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області, право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 20 червня 2018 року, шляхом їх конфіскації у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , на користь Вінницької обласної прокуратури (49044, м. Вінниця, вул. Монастирська, 33, IBAN UA 568201720343110002000003988, Державна Казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 02909938) судовий збір в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених Цивільним процесуальним кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача.

Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Відповідач, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана позивачем протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Вінницького апеляційного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури Роман Піголь, місце знаходження: вул. Покровська, 5, м. Могилів-Подільський, Вінницька область.

Позивач: Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, місце знаходження: вул. Келецька, 63, м. Вінниця, 21027, адреса електронної пошти: vinnytsia@land.gov.ua, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 39767547.

Відповідач: ОСОБА_1 , останнє відоме місце проживання: АДРЕСА_2 .

Третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «МХП-Агрокряж», місцезнаходження: вул. Головна, 161, с. Яришів, Могилів-Подільський район, Вінницька область, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 36187994.

Суддя: Т.Ю. Холодова

Повне судове рішення складено 21.09.2023

Дата ухвалення рішення21.09.2023
Оприлюднено25.09.2023
Номер документу113619422
СудочинствоЦивільне
Сутьприпинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —138/1817/23

Ухвала від 20.12.2023

Цивільне

Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області

Холодова Т. Ю.

Рішення від 21.09.2023

Цивільне

Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області

Холодова Т. Ю.

Рішення від 19.09.2023

Цивільне

Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області

Холодова Т. Ю.

Ухвала від 04.09.2023

Цивільне

Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області

Холодова Т. Ю.

Ухвала від 24.07.2023

Цивільне

Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області

Холодова Т. Ю.

Ухвала від 28.06.2023

Цивільне

Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області

Холодова Т. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні