Рішення
від 14.09.2023 по справі 915/353/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2023 року Справа № 915/353/23

м. Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області,

головуючий суддя Давченко Т.М.

за участі секретаря Дюльгер І.М.

та представника позивача - Табули О.М.;

від відповідача представник не з?явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні господарську справу № 915/353/23

за позовом державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта-лоцман" державного підприємства "Адміністрація морських портів України",

вул. Лягіна, 27, м. Миколаїв, 54017;

office@delta.uspa.gov.ua;

до товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ",

просп. Миру, 2А/10, м. Миколаїв, 54034;

prk14@ukr.net;

про стягнення грошових коштів у загальній сумі 321570 грн. 80 коп.

В С Т А Н О В И В:

Державним підприємством "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта-лоцман" державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (далі - Філія "Дельта-лоцман") пред??явлено позов про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ" грошових коштів у загальній сумі 321570 грн. 80 коп., із яких: 164682 грн. 53 коп. ? штрафні санкції за порушення строків виконання робіт; 156888 грн. 27 коп. ? невикористана (незакрита) сума попередньої оплати, з посиланням на неналежне виконання ТОВ "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ" зобов?язань за укладеним з позивачем договором від 14.11.2018 № 319-В-ФДЛ-18, з урахуванням додаткових угод до нього, а саме, зобов?язань щодо своєчасного виконання підрядних робіт та зобов?язань згідно п.п. 4.1.3, 6.3.9 договору щодо повернення замовнику незакритих сум попередньої оплати протягом 25 банківських днів після закінчення строку виконання робіт за вказаним етапом, внаслідок чого за час відповідних прострочень позивачем нараховано штрафні санкції згідно п.п. 7.2.1, 7.2.4 договору.

Філія "Дельта-лоцман" також просить суд про стягнення з відповідача грошових коштів на відшкодування судових витрат з оплати позовної заяви судовим збором.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.03.2023, справі присвоєно єдиний унікальний номер 915/353/23 та визначено головуючим у справі суддю Адаховську В.С.

Ухвалою від 07.03.2023 визнано заяву головуючого судді Адаховської В.С. про самовідвід обґрунтованою та задоволено цю заяву.

У зв?язку з викладеними обставинами 08.03.2023 проведено повторний автоматизований розподіл позовної заяви та визначено головуючим суддею Давченко Т.М.

Ухвалою від 09.03.2023 відкрито провадження в даній справі, вирішено розглянути справу за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 26.04.2023.

Ухвалою від 26.04.2023, занесеною до протоколу судового засідання, продовжено строк підготовчого провадження у справі; підготовче засідання відкладено на 14.06.2023, проте в указану дату засідання не відбулося у зв?язку з перебуванням головуючого судді у відпустці.

Ухвалою від 14.06.2023, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 14.09.2023.

Згаданою вище ухвалою від 09.03.2023 встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов, оформленого згідно вимог ст. 165 ГПК України, ? 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Поштове відправлення з ухвалою суду від 09.03.2023, надіслане на адресу реєстрації відповідача в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернуте до суду з поштовою відміткою від 20.03.2023 "адресат відсутній за вказаною адресою".

За приписами п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Ураховуючи викладене, та що відповідачем не повідомлено суду іншої адреси для надіслання кореспонденції, датою вручення ТОВ "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ" ухвали від 09.03.2023 належить вважати 20.03.2023. Отже, відповідач мав право на подання відзиву на позовну заяву у строк до 04.04.2023 включно.

Від відповідача у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не надійшов.

Решту направлених відповідачу поштових відправлень з ухвалами суду в даній справі також повернуто поштовим відділенням у зв?язку з відсутністю адресата за вказаною адресою.

Разом із тим, представник відповідача Цвеліков С.В. 20.04.2023 ознайомився з матеріалами справи згідно своєї заяви від 13.04.2023 (вх. № 4589/23).

Ураховуючи викладені обставини, а також те, що відповідач не скористався своїм правом подання відзиву на позовну заяву або інших документів по суті справи, суд вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами, у відповідності до ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Від відповідача, належим чином повідомленого про час та місце розгляду справи, представник у засідання не з?явився, його явка обов?язковою не визнавалася.

Вислухавши пояснення представника позивача, яка наполягала на задоволенні позовних вимог з підстав, викладених у позовній заяві, дослідивши матеріали справи, суд приходить до такого.

14.11.2018 між ДП "АМПУ" в особі Філія "Дельта-лоцман" (замовником) та ТОВ "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ" (підрядником) укладено договір від 14.11.2018 № 319-В-ФДЛ-18 (далі - договір), відповідно до п.п. 1.1, 1.2 якого відповідач як підрядник зобов?язується виконати роботи, зазначені в п. 1.2 цього договору, а позивач як замовник прийняти і оплатити такі роботи. Найменування робіт: Розробка проектио-кошторисної документації "Реконструкція адміністративно-промислової будови по вул. Новобудівна, ЇВ, Корабельний район, м. Миколаїв" (далі - проектна документація), відповідно до Завдання на проектування (додаток № 1), що є невід?ємною частиною цього договору (далі - роботи).

Згідно п. 1.4 договору виконання, прийняття та, відповідно, оплата робіт за цим договором здійснюється тільки за умови наявності відповідних витрат у затвердженому в установленому порядку фінансовому плані замовника на відповідний рік (відкладальна обставина згідно статті 212 Цивільного кодексу України). Відкладальна обставина вважається такою, що настала, в день направлення замовником підряднику письмового повідомлення про затвердження фінансового плану на відповідний рік із визначенням сум фінансування та освоєння за об?єктом.

Відповідно до п. 2.1. договору підрядник повинен виконати передбачені цим договором роботи, якість яких відповідає вимогам Порядку розроблення проектної документації на будівництво об?єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45 (зі змінами), ДБН А.2.2-3-2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво" та у відповідності до Завдання на проектування (додаток № 1), що є невід?ємною частиною цього договору.

Пунктом 3.1 договору передбачено, ціна цього договору становить 765000,00 грн. (сімсот шістдесят п?ять тисяч грн. 00 коп.) грн. без ПДВ, згідно з Протоколом погодження про договірну ціну (додаток № 3), що є невід?ємною частиною цього договору.

В Розділі 4 договору "Порядок здійснення оплати" сторони передбачили, що розрахунки здійснюються шляхом:

4.1.1. Попередньої оплати в розмірі 59214,77 (п?ятдесят дев?ять тисяч двісті чотирнадцять грн. 77 коп.) грн. без ПДВ, що становить 30 % від вартості робіт етапу № 1, визначеної Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору, протягом 10 (десяти) банківських днів з дати отримання замовником оригіналу належним чином оформленого рахунку на оплату та за умови передачі замовником підряднику вихідних даних згідно п. 24 Завдання на проектування (додаток № 1), що є невід?ємною частиною цього договору.

Підрядник зобов?язаний закрити суму попередньої оплати, отриманої від замовника (у разі наявності) фактично виконаними роботами за відповідним етапом № 1 у строки виконання робіт за вказаним етапом, визначені Календарним планом (ддаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору. Протягом 25 (двадцяти п?яти) банківських днів після закінчення строку виконання робіт за вказаним етапом незакриті суми попередньої оплати (у разі наявності) повертаються замовнику. Попередня оплата закривається на підставі наданих Підрядником актів здачі-приймання виконаних робіт за відповідним етапом.

4.1.2. Оплати виконаних робіт за етап № 1 у розмірі 118 133, 46 грн. без ПДВ, що становить 60 % від вартості робіт етапу № 1, визначеної Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору, протягом 10 (десяти) банківських днів з дати отримання замовником від підрядника оригіналу належним чином оформленого рахунку за умови наявності підписаного сторонами акту здачі-приймання виконаних робіт по зазначеному етапу та акту здачі-приймання проектної документації.

4.1.3. Попередньої оплати в розмірі 156 888,27 грн. без ПДВ, що становить 30 % від вартості робіт етапу № 2, визначеної Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору, протягом 10 (десяти) банківських днів з дати отримання замовником оригіналу належним чином оформленого рахунку на оплату та за умови виконання підрядником етапу № 1, визначеного Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору.

Підрядник зобов?язаний закрити суму попередньої оплати, отриманої від Замовника (у разі наявності) фактично виконаними роботами за відповідним етапом № 2 у строки виконання робіт за вказаним етапом, визначені Календарним планом (Додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього Договору. Протягом 25 (двадцяти п?яти) банківських днів після закінчення строку виконання робіт за вказаним етапом незакриті суми попередньої оплати (у разі наявності) повертаються Замовнику. Попередня оплата закривається на підставі наданих Підрядником актів здачі-приймання виконаних робіт за відповідним етапом.

4.1.4. Оплати виконаних робіт за етап № 2 у розмірі 313 776,54 грн. без ПДВ, що становить 60 % від вартості робіт етапу № 2, визначеної Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору, протягом 10 (десяти) банківських днів з дати отримання замовником від підрядника оригіналу належним чином оформленого рахунку за умови наявності підписаного сторонами акту здачі-приймання виконаних робіт по зазначеному етапу та акту здачі-приймання проектної документації.

4.1.5. Попередньої оплати в розмірі 45 150,00 (сорок п?ять тисяч двісті шістдесят три грн. 16 коп.) грн. без ПДВ, що становить 100% від вартості робіт етапу № 3, визначеної Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору, протягом 10 (десяти) банківських днів з дати отримання замовником оригіналу належним чином оформленого рахунку на оплату та за умови виконання підрядником етапів № 1 та № 2, визначених Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору.

Підрядник зобов?язаний закрити суму попередньої оплати, отриманої від замовника (у разі наявності) фактично виконаними роботами за відповідним етапом № 3 у строки виконання робіт за вказаним етапом, визначені Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору. Протягом 25 (двадцяти п?яти) банківських днів після закінчення строку виконання робіт за вказаним етапом незакриті суми попередньої оплати (у разі наявності) повертаються замовнику. Попередня оплата закривається на підставі наданих підрядником актів здачі-приймання виконаних робіт за відповідним етапом.

4.1.6. Остаточна оплата виконаних робіт за етапи № 1 та № 2 у розмірі 71 985,00 (сімдесят одна тисяча дев?ятсот сімдесят три грн. 69 коп.) грн. без ПДВ, що становить 10 % від вартості робіт етапів № 1 та № 2, визначеної Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору, протягом 10 (десяти) банківських днів з дати отримання замовником від підрядника оригіналу належним чином оформленого рахунку за умови наявності підписаного Сторонами акту здачі-приймання виконаних робіт по етапу № 3 та експертного звіту (позитивного).

Згідно п. 5.1 договору строк виконання підрядником робіт за цим договором складає 210 (двісті десять) календарних днів з дати початку виконання робіт, без урахування періоду проведення експертизи, зазначеної у п. 5.7 цього договору, та зупинок, передбачених пп. 5.1.1 цього договору.

Виконання робіт за цим договором здійснюється поетапно. Початок, закінчення, етапність виконання робіт та їх вартість за етапами визначаються в Календарному плані (додаток № 4), який є невід?ємною частиною цього договору.

За умовами п 5.2 договору, місце виконання робіт - м, Миколаїв, проспект Миру, 2А/10. Місце надання результату робіт - вул. Лягіна, 27, м. Миколаїв, Миколаївська область, 54017,

Згідно п. 5.3 договору прийняття результату робіт (етапу робіт) за цим договором підтверджується підписанням Сторонами акту здачі-приймання виконаних робіт, акту здачі-приймання проектної документації.

Пунктом 5.4. договору передбачено, що після завершення етапів робіт, передбачених п. 1 та п. 2 Календарного плану (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору, підрядник протягом 3 (трьох) робочих днів супровідним листом для попереднього узгодження направляє замовнику проектну документацію, згідно Завдання на проектування (додаток № 1), що є невід?ємною частиною цього договору по одному примірнику у паперовому вигляді та на електронному носієві (у форматі «JPG» та/або «PDF», «TIF») і по два примірники акту здачі-приймання виконаних робіт та акту здачі-приймання проектної документації.

В п. 5.5 договору сторони погодили, що замовник протягом 15 (п?ятнадцяти) робочих днів з дати отримання документів, зазначених у п. 5.4 цього договору, зобов?язаний направити підряднику по одному примірнику підписаного акту здачі-приймання виконаних робіт та акту здачі-приймання проектної документації або надати письмову мотивовану відмову від його підписання.

За умовами п. 5.7 договору після прийняття замовником етапу робіт № 2, передбаченого Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору, підрядник протягом 10 (десяти) календарних днів з дня отримання від замовника підписаного акту здачі-приймання виконаних робіт та акту здачі-приймання проектної документації направляє проектну документацію на проходження експертизи відповідно до Завдання на проектування (Додаток № 1), що є невід?ємною частиною цього Договору, згідно з ДСТУ-Н Б А.2.2-10:2012 "Настанова з організації проведення експертизи проектної документації на будівництво" та Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 № 560 (далі - Експертиза), про що надає повідомлення Замовнику протягом 5 (п?яти) календарних днів з дати направлення проектної документації.

Згідно п. 5.8 договору на період проведення експертизи проектної документації, виконання робіт по цьому договору призупиняється шляхом обміну листами між сторонами, до моменту отримання замовником від підрядника експертного звіту (позитивного) Експертизи. Замовник сприяє отриманню експертного звіту (позитивного) Експертизи.

Відповідно до 5.9 договору після отримання підрядником експертного звіту (позитивного) Експертизи, підрядник протягом 5 (п?яти) робочих днів супровідним листом передає замовнику проектну документацію, оформлену належним чином, у паперовому вигляді (чотири примірники) та на електронному носієві (у форматі «JPG» та/або «PDF», «TIF») і експертний звіт (позитивний) Експертизи, а також по два примірники акту здачі-приймання виконаних робіт та акту здачі-приймання проектної документації.

За умовами п. 5.10. договору замовник протягом 10 (десяти) робочих днів з дати отримання документів, зазначених у п. 5.9 цього договору, зобов?язаний направити підряднику по одному примірнику підписаних акту здачі-приймання виконаних робіт та акту здачі-приймання проектної документації або надати письмову мотивовану відмову від його підписання.

Пунктом 5.11 договору сторони визначили, що зміст результатів виконання робіт, що підлягають передачі підрядником замовнику (на окремих етапах виконання робіт та після виконання робіт в цілому), визначається відповідно до Завдання на проектування (додаток № І) та календарного плану (додаток № 4), що є невід?ємними частинами цього договору.

У п. 7.1 договору сторони погодили, що у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов?язань за цим договором сторони несуть відповідальність, передбачену законодавством України та цим договором.

За положеннями п. 7.2 договору сторони визначили види порушень та санкції за них, установлені цим договором:

7.2.1. У разі невиконання або несвоєчасного виконання зобов?язань, підрядник сплачує замовнику пеню у розмірі 0,1 відсотка вартості робіт, з яких допущено прострочення виконання, за кожний календарний день прострочення, а за прострочення понад 30 (тридцять) календарних днів додатково стягується штраф у розмірі 7 (семи) відсотків вказаної вартості.

У разі невиконання або несвоєчасного виконання зобов?язань за етапом № 3, передбачених п. 5.7 цього договору, підрядник сплачує замовнику пеню у розмірі 0,1 відсотка вартості робіт, визначених в п. 3 Календарного плану (Додаток № 4), який є невід?ємною частиною цього Договору, за кожний календарний день прострочення, а за прострочення понад 30 (тридцять) календарних днів додатково стягується штраф у розмірі 7 (семи) відсотків вказаної вартості.

7.2.2. Підрядник несе відповідальність за недоліки виконаних робіт та проектної документації, в тому числі виявлені в процесі реалізації проекту та експлуатації побудованого за даним проектом об?єкту. У разі виявлення недоліків проектної документації підрядник зобов?язаний безоплатно переробити проектну документацію, а також відшкодувати замовнику збитки, спричинені недоліками проектної документації.

7.2.3. У разі порушення строків усунення недоліків, визначених в Акті з переліком необхідних зауважень, доопрацювань та термінів їх виконання, підрядник сплачує замовнику пеню у розмірі 0,1% вартості робіт, виконаних з недоліками, за кожний день прострочення усунення недоліків, але не більше 10% від вартості робіт за відповідним етапом.

7.2.4. У разі неповернення (несвоєчасного повернення) незакритої актом здачі-приймання виконаних робіт суми попередньої оплати відповідно до умов цього договору, підрядник сплачує замовнику пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, від суми неповернутої (несвоєчасно повернутої) суми попередньої оплати за кожен день прострочення.

За умовами п. 10.1 договору сторони передбачили, що договір набирає чинності з дня його укладення сторонами і діє до 31.12.2019.

Зміни та доповнення до цього договору вносяться виключно у письмовій формі шляхом укладання додаткової угоди, скріпляються підписами і печатками сторін (за наявності) (п. 11.4 договору).

В розділі 13 договору визначено, шо невід?ємною частиною цього договору є: 13.1.1. Завдання на проектування (додаток № 1); 13.1.2. Зведений кошторис (додаток № 2); 13.1.3. Протокол погодження про договірну ціну (додаток № 3); 13.1.4. Календарний план (додаток № 4).

До договору сторонами укладені додаткові угоди №№ 1-6.

Так, 04.02.2019 укладено додаткову угоду № 1 до договору, згідно пунктів 1, 2 якої сторони передбачили, що на підставі вимог постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2012 № 899, п. 1.4 договору, сторони домовились зупинити виконання робіт за договором до затвердження в установленому порядку фінансового плану Замовника на 2019 рік, і, відповідно, зупинити перебіг строку виконання робіт, визначеного договором, на весь час зупинення виконання робіт за договором. Перебіг строку виконання робіт, визначеного договором, продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення, з дня, наступного за днем отримання підрядником від замовника письмового повідомлення про затвердження фінансового плану замовника на 2019 рік, в якому передбачені витрати на виконання робіт згідно умов договору.

21.12.2019 укладено додаткову угоду № 2 до договору згідно п. 1 якої сторони домовились продовжити строк дії договору та пункт 10.1 договору викласти в редакції: « 10.1. Цей Договір набирає чинності з дня його укладення Сторонами і діє до 31.12.2020 року.».

16.03.2020 укладено додаткову угоду № 3 до договору, згідно пунктів 1, 2 якої на підставі вимог постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2012 № 899, п. 1.4 договору, сторони домовились зупинити виконання робіт за договором до затвердження в установленому порядку фінансового плану Замовника на 2020 рік, і, відповідно, зупинити перебіг строку виконання робіт, визначеного договором, на весь час зупинення виконання робіт за договором. Перебіг строку виконання робіт, визначеного договором, продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення, з дня, наступного за днем отримання підрядником від замовника письмового повідомлення про затвердження фінансового плану замовника на 2020 рік, в якому передбачені витрати на виконання робіт згідно умов договору.

14.12.2020 укладено додаткову угоду № 4 до договору, за умовами якої сторони домовились розділ 5 договору "Виконання робіт. Приймання-передача закінчених робіт" новим пунктом 5.13 наступного змісту:

« 5.13. На періоди проведення узгоджень і розгляду Замовником розробленої проектної документації, що визначені пунктами 5.4, 5.5 Договору, строк виконання робіт по цьому Договору призупиняється, що не потребує укладання додаткової угоди.».

У п. 2 додаткової угоди № 4 сторони домовились абзац перший пункту 5.1 договору викласти в редакції: « 5.1. Строк виконання Підрядником робіт за цим Договором складає 210 (двісті десять) календарних днів з дати початку виконання робіт, без урахування періоду проведення експертизи, зазначеної у п. 5.7 цього Договору, та зупинок, передбачених пп. 5.1.1 та п. 5.13 цього Договору.».

3. Сторони домовились в додатку № 4 до договору «Календарний план» у стовпці «Строки виконання робіт» словосполучення «зупинок, передбачених пп. 5.1.1 цього Договору» у всіх випадках замінити на словосполучення «зупинок, передбачених пп. 5.1.1 та п. 5.13 цього Договору».

Також у п. 4. додаткової угоди № 4 до договору сторони домовились продовжити строк дії договору та пункт 10.1 договору викласти в редакції: « 10.1. Цей Договір набирає чинності з дня його укладення сторонами і діє до 31.12.2021 року.».

19.02.2021 укладено додаткову угоду № 5 до договору, пунктами 1, 2 якої на підставі вимог п. 1.4 договору сторони домовились зупинити виконання робіт за договором з 01.01.2021 до отримання підрядником від замовника письмового повідомлення про наявність відповідних витрат у затвердженому в установленому порядку фінансовому плані замовника на відповідний рік, і, відповідно, зупинити перебіг строку виконання робіт, визначеного договором, на весь час зупинення виконання робіт за договором. Перебіг строку виконання робіт, визначеного дговором, продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення, з дня, наступного за днем отримання підрядником від замовника письмового повідомлення про наявність відповідних витрат на виконання робіт за договором у затвердженому фінансовому плані замовника на відповідний рік, в якому передбачені відповідні витрати на виконання робіт згідно умов договору.

30.12.2021 укладено додаткову угоду № 6 до договору, за умовами якої сторони домовилися пункт 10.1 договору викласти в редакції: « 10.1. Цей Договір набирає чинності з дня його укладення Сторонами і діє до 31.12.2022 року.» Також домовилися по тексту Додатку № 1 до Договору «Завдання на проектування» позначення «ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» замінити на «Кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Мінрегїону від 01.11.2021 №281», по тексту Додатку № 1 до Договору «Завдання на проектування» позначення «ДСТУ-Н Б А.2.2-10:2012 «Настанова з організації проведення експертизи проектної документації на будівництво» замінити на «ДСТУ 8907:2019 «Настанова щодо організації проведення експертизи проектної документації на будівництво».

Як зазначалося вище, згідно п. 5.1. договору, з урахуванням змін, внесених додатковою угодою № 4, строк виконання підрядником робіт за цим договором складає 210 (двісті десять) календарних днів з дати початку виконання робіт, без урахування періоду проведення експертизи, зазначеної у п. 5.7 цього договору, та зупинок, передбачених пп. 5.1.1 та п. 5.13 цього договору.

Виконання робіт за цим договором здійснюється поетапно. Початок, закінчення, етапність виконання робіт та їх вартість за етапами визначаються в Календарному плані (додаток № 4), який є невід?ємною частиною цього договору.

Відповідно до Календарного плану (додаток № 4), який є невід?ємною частиною цього договору№ 319-В-ФДЛ-18 від 14.11.2018, поетапна розрахункова ціна становить:

вартість робіт етапу №1 - 196889,10 грн. без ПДВ;

вартість робіт етапу №2 - 522960,90 грн. без ПДВ;

вартість робіт етапу №3 - 45150,00 грн. без ПДВ.

Початок надання послуг за договором - з наступного дня після отримання підрядником від замовника попередньої оплати 30% від вартості етапу №1 у розмірі 59066,73 грн. без ПДВ та вихідних даних, згідно п. 24 Завдання на проектування.

Матеріалами справи підтверджується, що на виконання умов договору позивачем направлено ТОВ "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ" лист від 14.11.2018 № 5000 з необхідними вихідними даними в копіях та на електронному носії; зазначений лист отримано відповідачем 15.11.2018, що підтверджується підписом уповноваженої особи товариства на корінці листа.

У подальшому позивачем здійснено попередню оплату в розмірі 30% вартості етапу 1, згідно платіжного доручення від 01.09.2020 № 4844 на суму 59066,73 грн.

21.10.2020 сторонами складено та підписано Акт № 1/319 здачі-приймання виконаних робіт за етапом №1 на суму 196 889,10 грн. без ПДВ.

Остаточна оплата виконаних робіт по етапу №1 у сумі 118133,46 грн) була своєчасно сплачена Замовником згідно платіжного доручення від 17.11.2020 № 6474 на суму 1188133,46 грн.

Відповідно до п. 2 Календарного плану, початок виконання робіт етапу № 2 - з наступного дня після отримання від замовника попередньої оплати 30% від вартості етапу № 2 у розмірі 156888,27 грн. без ПДВ. Закінчення виконання робіт за етапом №2 - 150 календарних днів після початку етапу №2 (без урахування зупинок, передбачених пп. 5.1.1 та п. 5.13 цього договору, при виконанні робіт за етапом № 2).

14.12.2020 позивачем здійснено попередню оплату за етапом № 2 в розмірі 156888,27 грн. без ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням від 14.12.2020 № 6983.

Додатковою угодою від 19.02.2021 № 5 до договору сторони зупиняли виконання робіт за договором з 01.01.2021 до отримання підрядником від замовника письмового повідомлення про наявність відповідних витрат у затвердженому в установленому порядку фінансовому плані замовника на відповідний рік, і, відповідно, зупиняли перебіг строку виконання робіт, визначеного договором, на весь час зупинення виконання робіт за договором.

За умовами п. 2 додаткової угоди № 5 перебіг строку виконання робіт, визначеного договором, продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення, з дня, наступного за днем отримання підрядником від замовника письмового повідомлення про наявність відповідних витрат на виконання робіт за договором у затвердженому фінансовому плані замовника на відповідний рік, в якому передбачені відповідні витрати на виконання робіт згідно умов договору.

Листом від 12.10.2021 №2505/29-01-01/Вих, позивачем повідомлено відповідача про затвердження змін до фінансового плану ДП "АМПУ" на 2021 рік, а також про те, що показниками плану передбачено витрати на виконання робіт за етапами №№ 2, 3 договору. У зв?язку з наведеними обставинами позивач просив ТОВ "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ" врахувати дану інформацію та забезпечити своєчасне відновлення та завершення робіт за договором згідно умов п. 5.1 договору.

Зазначений лист отримано відповідачем 18.10.2021, що підтверджується підписом уповноваженої особи товариства на корінці листа.

Таким чином, останнім днем надання послуг етапу №2 за Договором є 28.02.2022, рахуючи з дати початку виконання робіт, з урахуванням зупинення виконання робіт з 01.01.2021 та відновлення їх виконання з 19.10.2021.

Разом із тим, за твердженнями позивача, не спростованими відповідачем, передбачені договором роботи ТОВ "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ" не виконані і досі. При цьому відповідачем всупереч умов п.п. 4.1.3, 6.3.9 договору не закрито суму попередньої оплати, отриманої від замовника фактично виконаними роботами за відповідним етапом № 2 у строки виконання робіт за вказаним етапом, а саме, не повернуто позивачу кошти в сумі 156888,27 грн.

Філією "Дельта-лоцман" направлено відповідачу претензію від 20.02.2023 № 228/29-01-01/Вих про повернення коштів попередньої оплати в сумі 156888,27 грн. та сплату у порядку п.п. 7.2.1, 7.2.4 договору штрафних санкцій за порушення строків виконання робіт та несвоєчасне повернення незакритої актом здачі-приймання суми попередньої оплати.

За твердженнями позивача, зазначену претензію ТОВ "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ" залишено без реагування та виконання.

Викладені обставини зумовили звернення позивача до суду з позовом уданій справі.

Згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов?язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов?язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов?язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Частиною 1 статті 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов?язків.

Частина 1 статті 202 ЦК України визначає, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов??язків.

При цьому за правилами статті 14 ЦК України цивільні обов?язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до статті 509 ЦК України зобов?язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов?язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов?язку. Зобов?язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Ч. 1 ст. 173 ГК України встановлено, що господарським визнається зобов?язання, що виникає між суб?єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб?єкт (зобов?язана сторона, у тому числі боржник) зобов?язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб?єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб?єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов?язаної сторони виконання її обов?язку.

Частиною 1 ст. 174 ГК України встановлено, що господарські зобов?язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно з частиною 1 статті 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов?язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов?язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов?язаної сторони виконання її обов?язку.

Майнові зобов?язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона зобов?язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони, а замовник зобов?язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Укладений між сторонами договір, який за своєю суттю є договором підряду на проведення проектних робіт, є підставою для виникнення у сторін договору господарських зобов??язань відповідно до ст.ст. 173, 174 ГК України (ст.ст. 11, 202, 509 ЦК України).

Згідно ст. 629 ЦК України вказаний договір є обов?язковим для виконання його сторонами.

Згідно ст. 887 ЦК України за договором підряду на проведення проектних та пошукових робіт підрядник зобов?язується розробити за завданням замовника проектну або іншу технічну документацію та (або) виконати пошукові роботи, а замовник зобов??язується прийняти та оплатити їх.

До договору підряду на проведення проектних і пошукових робіт застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.

Статтею 888 ЦК України передбачено, що за договором підряду на проведення проектних та пошукових робіт замовник зобов?язаний передати підрядникові завдання на проектування, а також інші вихідні дані, необхідні для складання проектно-кошторисної документації. Завдання на проектування може бути підготовлене за дорученням замовника підрядником. У цьому разі завдання стає обов?язковим для сторін з моменту його затвердження замовником.

Замовник зобов?язаний, якщо інше не встановлено договором підряду на проведення проектних та пошукових робіт, сплатити підрядникові встановлену ціну після завершення усіх робіт чи сплатити її частинами після завершення окремих етапів робіт або в іншому порядку, встановленому договором або законом (ч. 1 ст. 889 ЦК України).

Відповідно до ч. 1ст. 193 ГК України суб?єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов?язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов?язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов?язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов?язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).

Згідно приписів ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов?язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Судом встановлено, що згідно з п. 5.3 договору прийняття результату робіт (етапу робіт) за цим договором підтверджується підписанням сторонами акту здачі-приймання виконаних робіт, акту здачі-приймання проектної документації.

Умовами пп. 4.1.3, 6.3.9 договору передбачено, підрядник зобов??язаний закрити суму попередньої оплати, отриманої від замовника фактично виконаними роботами за відповідним етапом № 2 у строки виконання робіт за вказаним етапом, визначені Календарним планом (додаток № 4), що є невід?ємною частиною цього договору. Протягом 25 банківських днів після закінчення строку виконання робіт за вказаним етапом незакриті суми попередньої оплати повертаються замовнику. Попередня оплата закривається на підставі наданих підрядником актів здачі-приймання виконаних робіт за відповідним етапом.

З урахуванням наведеного, термін повернення незакритої актом здачі-приймання виконаних робіт суми попередньої оплати за етапом №2 у розмірі 156888,27 грн. сплинув 05.04.2022.

Матеріали справи не містять доказів повернення відповідачем позивачу спірної суми попередньої оплати.

Ураховуючи викладене, суд визнає вимоги позивача про стягнення з ТОВ "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ" заборгованості (суми попередньої оплати за етапом №2) у сумі 156888,27 грн. обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо вимог позивача про стягнення із ТОВ "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ" пені суд зазначає наступне.

Договірні правовідносини між платниками та одержувачами грошових коштів щодо відповідальності за несвоєчасне виконання грошових зобов?язань врегульовані Законом України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов?язань», положеннями якого встановлено, що за прострочення платежу, платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін (ст. 1 Закону). Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Якщо сторони у відповідному договорі не встановили конкретного розміру відповідальності, пеня стягненню не підлягає, за винятком випадків, коли розмір пені встановлений чинними актами законодавства.

Отже, в силу наведених положень законодавства розмір відповідальності у вигляді пені встановлюються у договорі за згодою сторін.

Як зазначалося вище, умовами п.п. 7.2.1, 7.2.4 договору визначено, що у разі невиконання або несвоєчасного виконання зобов?язань, підрядник сплачує замовнику пеню у розмірі 0,1 відсотка вартості робіт, з яких допущено прострочення виконання, за кожний календарний день прострочення, а за прострочення понад 30 (тридцять) календарних днів додатково стягується штраф у розмірі 7 (семи) відсотків вказаної вартості. У разі неповернення (несвоєчасного повернення) незакритої актом здачі-приймання виконаних робіт суми попередньої оплати відповідно до умов цього договору, підрядник сплачує замовнику пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, від суми неповернутої (несвоєчасно повернутої) суми попередньої оплати за кожен день прострочення.

Судом перевірено виконані позивачем розрахунки: пені за невиконання робіт за етапом № 2 в сумі 96224,81 грн., штрафу за прострочення строку виконання робіт понад 30 календарних днів у сумі 36607,26 грн. та пені за неповернення незакритої актом здачі-приймання виконаних робіт суми попередньої оплати в сумі 31850,46 грн., - та встановлено, що указані санкції нараховано за вірні періоди; розрахунки виконані арифметично вірно, у відповідності до умов договорів та приписів законодавства; розмір пені не перевищує той розмір, який установлено законом як граничний мір пені.

Отже, указані вище нарахування підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Таким чином, позов належить задовольнити у повному обсязі.

Господарським процесуальним законодавством передбачено покладання судових витрат, зокрема, витрат на оплату позовної заяви судовим збором, у разі задоволення позову, на відповідача (ст. 129 ГПК України).

Суд також вважає необхідним зазначити про те, що розгляд справи відбувається у розумний строк, тривалість якого обумовлюється введенням в Україні за указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, воєнного стану через військову агресію Російської Федерації проти України.

У судовому засіданні 14.09.2023, згідно зі ст. 240 ГПК України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керуючись ст.ст. 232, 233, 236-238 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта-лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" задовольнити повністю.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОЕКТ-КОМПЛЕКТ СТРОЙ", просп. Миру, 2А/10, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 41299123, на користь Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта-лоцман", Державного підприємства "Адміністрація морських портів України", вул. Лягіна, 27, м. Миколаїв, 54017, ідентифікаційний код 38728507, грошові кошти у загальній сумі 321570,80 грн., із яких: 156888 грн. 27 коп. ? основний борг; 164682 грн. 53 коп. ? штрафні санкції за порушення строків виконання робіт, а також грошові кошти на відшкодування витрат з оплати позовної заяви судовим збором у сумі 4823,56 грн.

Рішення може бути оскаржене в порядку та у строки, визначені статтею 256 і підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 19.09.2023.

Суддя Т.М. Давченко

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення14.09.2023
Оприлюднено25.09.2023
Номер документу113625951
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду

Судовий реєстр по справі —915/353/23

Рішення від 14.09.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 14.06.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 26.04.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 09.03.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 07.03.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні