Рішення
від 21.09.2023 по справі 320/21389/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 вересня 2023 року № 320/21389/23

Суддя Київського окружного адміністративного суду Щавінський В.Р., розглянувши позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Троїцька Артіль" до Управління інфраструктури Київської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Троїцька Артіль" звернулось до суду з позовом до Управління інфраструктури Київської обласної державної адміністрації з вимогами:

- визнати протиправним та скасувати наказ №21-од від 15.05.2023 «Про недопущення до участі 18.05.2023 в конкурсі перевізників - претендентів (згідно переліку)» Управління транспортної інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (Київська обласна військова адміністрація), у частині недопущення ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ТРОЇЦЬКА АРТІЛЬ» (пункт 5 наказу) до участі 18.05.2023 в конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації;

- зобов`язати Управління транспортної інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (Київська обласна військова адміністрація) допустити ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ТРОЇЦЬКА АРТІЛЬ» (код ЄДРПОУ: 37648955) до участі у конкурсі, який відбувся 18 травня 2023 року з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації, а саме на об`єкт конкурсу № 49: № маршруту або № рейсу 3550/3551, 3552/3553, 3554/3555, назва маршруту (початковий та кінцевий пункт призначення) Войтове - Київ АС «Видубичі».

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 04.07.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

В обґрунтування заявлених вимог позивач вказує на протиправність дій відповідача, який не допустив його до участі 18.05.2023 в конкурсі перевізників претендентів, відповідно до п. 5 переліку у додатку 1 до оскаржуваного наказу, а також позивач зазначає щодо наявності підстав для скасування оскаржуваного наказу та просить зобов`язати відповідача вчинити певні дії.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому Управління транспортної інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (Київська обласна військова адміністрація) не погоджується із заявленими вимогами та з доводами позивача, що транспортний засіб з номерним знаком НОМЕР_1 пройшов обов`язковий технічний контроль 02.03.2023, а перевірка відповідачем проходження ним обов`язкового технічного контролю не передбачена законом. Відповідач зазначає при цьому, що з листа РСЦ ГСЦ МВС в Київській області від 08.05.2023 №31/10-2939 вбачається, що до закінчення строку прийняття відповідачем документів на конкурс, дані протоколу перевірки стану транспортного засобу від 02.03.2023 р. №00571-00324-23 не були передані «Татарбунарським центром технічного огляду ТЗ» до загальнодержавної бази даних про результати обов`язкового технічного контролю, яка ведеться територіальним органом з надання сервісних послуг МВС.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, суд вважає, що адміністративний позов слід задовольнити, виходячи з наступного.

ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ТРОЇЦЬКА АРТІЛЬ» (код ЄДРПОУ 37648955) зареєстровано в м. Баришівка, Київська область (далі - Позивач) здійснює господарську діяльність з перевезення пасажирів автомобільним транспортом, зокрема на автобусних маршрутах загального користування, є автомобільним перевізником в розумінні Закону України «Про автомобільний транспорт» - юридичною особою, що здійснює на комерційній основі перевезення пасажирів транспортними засобами відповідно до вимог законодавства з надання послуг з перевезення пасажирів автобусами. На підприємстві наявні ліцензії на пасажирські перевезення, що підтверджується долученими документами до позовної заяви, а саме копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 431481910071 від 03.03.2023, копією Статуту ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ТРОЇЦЬКА АРТІЛЬ», копією наказу № 1К від 1.08.2011, копією ліцензії серії АГ № 587854 від 27.07.2011.

З матеріалів справи вбачається, що 13.04.2023 Київська обласна державна адміністрація (Київська обласна військова адміністрація) в особі Управління транспортної інфраструктури (Організатор конкурсу), далі - Відповідач) відповідно до законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану», «Про автомобільний транспорт», Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081, розпоряджень Київської обласної державної адміністрації від 02 жовтня 2018 року № 554 «Про деякі питання організації пасажирських перевезень», від 29 вересня 2022 року № 676 «Про упорядкування структури Київської обласної державної адміністрації (Київської обласної військової адміністрації)» розмістила на своєму офіційному сайті оголошення в якому запрошувала суб`єктів господарювання взяти участь 18 травня 2023 року у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації.

В зазначеному конкурсі приймало участь Товариство з обмеженою відповідальністю «ПІДПРИЄМСТВО «ТРОЇЦЬКА АРТІЛЬ», код ЄДРПОУ: 37648955, зокрема на об`єкт конкурсу № 49: № маршруту або № рейсу 3550/3551, 3552/3553, 3554/3555,назва маршруту (початковий та кінцевий пункт призначення) Войтове Київ АС «Видубичі».

Судом встановлено, що позивач відповідно до умов конкурсу подав пакет документів (конверт з позначкою № 1 (А) у кількості 10 арк., які визначені ст. 46 Закону України «Про автомобільний транспорт» та які подані за формою та у кількості згідно з додатками 1 4 до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 (зі змінами), а саме:

- заяву на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування за формою згідно з додатком 1 до Порядку;

- відомості про автобуси, які будуть використовуватися на маршруті, разом з копіями сертифікатів відповідності та екологічності, свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів (за наявності - тимчасових реєстраційних талонів) за формою згідно з додатком 2 до Порядку;

- відомості про додаткові умови обслуговування маршруту за формою згідно з додатком 3 до Порядку;

- анкету до заяви про участь у конкурсі з перевезення пасажирів за формою згідно з додатком 4 до Порядку;

- документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі, із зазначенням дати проведення конкурсу.

Надалі, позивач дізнався про те, що його не допущено до участі 18.05.2023 в конкурсі перевізників претендентів.

Відповідач листом №42.01-08-23/775 від 30.05.2023 у відповідь на адвокатський запит № 2/05-23 від 23.05.2023 представника Позивача надав перелік документів на підставі яких Товариство з обмеженою відповідальністю «ПІДПРИЄМСТВО „ТРОЇЦЬКА АРТІЛЬ», код ЄДРПОУ: 37648955 по наданому пакету документів, а саме конверт з позначкою № 1 (А) не допускається до участі 18.05.2023 в конкурсі перевізників - претендентів з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації.

Відповідно до наказу № 21-од від 15.05.2023 «Про недопущення до участі 18.05.2023 в конкурсі перевізників претендентів (згідно переліку)» Управління транспортної інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (Київська обласна військова адміністрація) (Організатор конкурсу) Товариство з обмеженою відповідальністю «ПІДПРИЄМСТВО „ТРОЇЦЬКА АРТІЛЬ», код ЄДРПОУ: 37648955 не було допущено до участі 18.05.2023 в конкурсі перевізників претендентів, відповідно до п. 5 переліку у додатку 1 до оскаржуваного наказу.

Відповідно до п. 11 Довідки за результатами аналізу одержаних пропозицій, а також перевірки достовірності інформації, викладеної у документах перевізників претендентів на конкурс 18 травня 2023 року з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації (додаток 2 до наказу управління транспортної інфраструктури від 15 травня 2023 року № 21-од) підставою для недопущення Позивача до вищезазначеного конкурсу стало те, що відповідно до листа Регіонального Сервісного Центру ГСЦ МВС в Київській області (філія ГСЦ МВС) від 08.05.2023 № 31/10-2939 транспортний засіб з д.н.з. НОМЕР_2 (який закріплений за перевізником) не має діючого сертифікату проходження обов`язкового технічного контролю, який перевізником був запропонований на конкурс.

Позивач вважає, що винесений відносно нього наказ № 21-од від 15.05.2023 «Про недопущення до участі 18.05.2023 в конкурсі перевізників претендентів (згідно переліку)» Управління транспортної інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (Київська обласна військова адміністрація) є протиправними та підлягає скасуванню (пункт 5), тому звертається до суду з відповідним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин): Законом України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 року № 2344-III (далі - Закон № 2344-III), Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року № 1081 (далі - Порядок № 1081).

Відповідно до ст. 1 Закону № 2344-III у цьому Законі наведені терміни вживаються в такому значенні: автобусний маршрут загального користування - автобусний маршрут, на якому здійснюють регулярні пасажирські перевезення; автобусний маршрут - шлях проходження автобуса між початковим та кінцевим пунктами з визначеними місцями на дорозі для посадки (висадки) пасажирів.

Згідно з ст. 7 Закону № 2344-III, зокрема, забезпечення організації пасажирських перевезень покладається на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі району, - на районні державні адміністрації.

Відповідно до ст. 43 Закону № 2344-III, зокрема, визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).

На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.

Згідно зі ст. 44 Закону № 2344-III, зокрема, організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать:

- визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками;

- державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.

Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на термін від трьох до п`яти років.

Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) у разі відсутності в нього автобусів, що відповідають умовам конкурсу, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на один рік.

Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

Для організації забезпечення і підготовки матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування на конкурсних умовах за договором залучають підприємство (організацію), що має фахівців та досвід роботи не менше трьох років з питань організації пасажирських перевезень. Конкурс проводиться із залученням представників відповідних органів виконавчої влади, а також представників громадських організацій. Залучене для проведення засідань конкурсного комітету підприємство (організація) готує матеріали щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інші матеріали.

Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно до ст. 45 Закону №2344-III, зокрема, у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.

До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які:

- визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання;

- подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію;

- не відповідають вимогам статті 34 цього Закону;

- передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.

Згідно з ст. 46 Закону №2344-III, зокрема, для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи:

- заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент;

- відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником;

- відомості про додаткові умови обслуговування маршруту;

- документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

Відповідно до п. 1 Порядку №1081 цей Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі області (внутрішньообласний маршрут), автобусному маршруті, що не виходить за межі території району (внутрішньорайонний маршрут), автобусному маршруті, що проходить у межах населеного пункту (міський маршрут), та автобусному маршруті, що проходить у межах об`єднаної територіальної громади (далі - конкурс), а також процедуру визначення автомобільного перевізника для роботи на міжміському і приміському автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласний маршрут).

Згідно з п. 2 Порядку №1081 терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:

- перевізник-претендент - автомобільний перевізник, який в установленому порядку подав заяву та документи для участі в конкурсі;

- умови конкурсу - встановлені організатором (обов`язкові та додаткові) умови перевезень пасажирів, які повинні виконувати автомобільні перевізники, визначені на відповідному об`єкті конкурсу.

Відповідно до п. 6 Порядку №1081 об`єктом конкурсу може бути: маршрут (кілька маршрутів) та/або оборотний рейс (кілька оборотних рейсів) міжміського автобусного сполучення; маршрут (кілька маршрутів) міського або приміського автобусного сполучення; сукупність оборотних рейсів міського або приміського автобусного сполучення за умови, що кількість таких рейсів на об`єкті конкурсу становить не менш як 50 на день; сукупність маршрутів приміського та маршрутів або оборотних рейсів міжміського сполучення.

Згідно з п. 7 Порядку №1081 об`єкт конкурсу визначається організатором перевезень відповідно до встановленого порядку як самостійно, так і за зверненням підприємств, установ, організацій, громадських об`єднань, а також фізичних осіб - підприємців і громадян.

Об`єктом конкурсу не може бути новий міжобласний автобусний маршрут, який за розкладом руху та схемою збігається з маршрутами, дозволи на які були видані до 1 січня 2018 р. (інтервал між відправленнями з автостанції початкового пункту відправлення повинен становити не менше ніж 30 хвилин).

Відповідно до пп. 1 п. 12 Порядку №1081 організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію.

Згідно з пунктом 27 Порядку №1081 члени конкурсного комітету:

- беруть участь в обговоренні, розгляді оцінки за бальною системою та зіставленні конкурсних пропозицій перевізників-претендентів і забезпечують прийняття рішення про визначення переможця конкурсу;

- мають право на ознайомлення з усіма матеріалами, що стосуються проведення оцінки за бальною системою пропозицій перевізників-претендентів, а також на відображення своєї окремої думки у протоколі засідання комітету на підставі інформації, що підтверджена документально та врахування якої не порушуватиме процедуру проведення конкурсу;

- зобов`язані дотримуватися норм законодавства, цього Порядку, об`єктивно та неупереджено розглядати конкурсні пропозиції перевізників-претендентів.

Згідно з п. 28 Порядку №1081, організатор або робочий орган публікує в друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку конкурсу оголошення про конкурс (крім друкованих оголошення може бути розміщено також в інших засобах масової інформації), яке повинне містити таку інформацію:

1) найменування організатора та робочого органу;

2) порядковий номер та основні характеристики кожного об`єкта конкурсу:

- на міжміському маршруті - номер рейсу, початковий та кінцевий пункти маршруту, протяжність, час відправлення з кінцевих пунктів та прибуття до них, особливості періодичності виконання перевезень, рекомендовану кількість зірочок за параметрами комфортності;

- на міському та приміському маршруті - номер маршруту, найменування кінцевих зупинок, кількість оборотних рейсів або кількість автобусів для забезпечення перевезень, режим руху та інтервал, особливості періодичності виконання перевезень (сезонний, у певні дні тижня тощо);

3) умови конкурсу;

4) порядок одержання необхідної інформації про об`єкт конкурсу;

5) кінцевий строк прийняття документів для участі в конкурсі;

6) найменування організації, режим її роботи та адреса, за якою подаються документи для участі в конкурсі;

7) місце та дата одержання бланків документів для участі в конкурсі;

8) місце, дата та час початку проведення засідання конкурсного комітету;

9) розмір плати за участь у конкурсі;

10) телефон для довідок (електронна адреса або адреса веб-сайту) з питань проведення конкурсу.

Відповідно до п. 29 Порядку №1081, зокрема, для участі у конкурсі перевізник-претендент подає окремо щодо кожного об`єкта конкурсу документи, визначені статтею 46 Закону України «Про автомобільний транспорт», за формою згідно з додатками 1-4.

Перевірку поданих документів на відповідність обов`язковим і додатковим (за наявності) умовам конкурсу та наявності усіх документів, передбачених цим Порядком, проводить організатор перевезень.

Згідно з пунктом 32 Порядку до заяви автомобільного перевізника додається анкета за формою згідно з додатком 5, в якій передбачаються питання, що будуть враховані під час перевірки достовірності відомостей, що містяться у документах для участі у конкурсі, та під час підрахунків за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів.

Кінцевий строк прийняття документів для участі в конкурсі визначається організатором і не може становити менш як 10 робочих днів до дати проведення конкурсу.

Відповідно до п. 37 Порядку №1081 достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.

Пунктом 40 Порядку №1081 визначено, що під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів виключно за такими показниками:

- наявність достатньої кількості автобусів, які відповідають умовам конкурсу за класом та пасажиромісткістю (категорія, пасажиромісткість, наявність багажних відділень, додаткового обладнання);

- наявність, характеристика та кількість резерву автобусів для заміни рухомого складу в разі виходу техніки з ладу;

- наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями;

- наявність свідоцтва відповідності автобуса параметрам комфортності (для міжміського перевезення);

- строк експлуатації автобусів (рік виготовлення, строк фактичної експлуатації);

- наявність сертифіката відповідності послуг з перевезення пасажирів автобусами ліцензійним умовам;

- наявність та характеристика виробничої бази;

- умови підтримання належного технічного та санітарного стану рухомого складу;

- умови контролю технічного стану транспортних засобів перед виїздом;

- умови виконаних регламентних робіт з технічного обслуговування та ремонт транспортних засобів;

- досвід роботи перевізника-претендента;

- наявність та тяжкість порушень безпеки дорожнього руху транспортного законодавства, ліцензійних умов;

- якість роботи автомобільного перевізника на даному маршруті (у разі обслуговування на умовах договору (дозволу), укладеного (наданого) на підставі попереднього конкурсу;

- інвестиційний розвиток суб`єкта господарювання та соціальний ефект від його діяльності;

- умови контролю за станом здоров`я водіїв.

Відповідно до пункту 42 Порядку №1081 у разі участі в конкурсі двох або більше перевізників-претендентів конкурсний комітет визначає кращого з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів відповідно до цього Порядку та Закону України «Про автомобільний транспорт».

Сумарна кількість балів, одержаних кожним перевізником-претендентом згідно з додатком 4, є підставою для визначення переможця конкурсу.

Згідно з п. 47 Порядку №1081 рішення про результати конкурсу приймається конкурсним комітетом на закритому засіданні в присутності не менш як половини його складу, в тому числі голови конкурсного комітету або його заступника, простою більшістю голосів.

У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого.

Відповідно до п. 49 Порядку №1081 рішення про результати конкурсу оформляється протоколом, який підписується головуючим, секретарем та присутніми членами конкурсного комітету і подається організатору перевезень протягом п`яти робочих днів.

Організатор перевезень протягом десяти робочих днів від дати надходження протоколу конкурсного комітету опрацьовує матеріали проведеного конкурсу з перевезення пасажирів та у разі відсутності зауважень до порядку проведення конкурсу приймає рішення окремо за кожним об`єктом щодо переможця чи переможців конкурсу, а також того, хто зайняв друге місце у разі проведення конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах.

За наявності підстав вважати рішення конкурсного комітету про результати конкурсу такими, що прийняті з порушенням законодавства, приймається обґрунтоване рішення із зазначенням змісту порушень про скасування рішення конкурсного комітету щодо результатів конкурсу або скасування свого рішення як за окремими об`єктами конкурсу, так і в цілому всього конкурсу.

Відповідно до статті 21 Закону України «Про автомобільний транспорт» власники (користувачі) автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі, повинні забезпечувати їх зберігання у спеціально пристосованих для цього приміщеннях, гаражах, на майданчиках, стоянках, забезпечених засобами охорони.

Статтею 34 цього Закону закріплено вимоги до автомобільного перевізника, який повинен:

- виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів;

- утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону;

- забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут;

- забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв;

- організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання до медичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод;

- забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства;

- забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту;

- забезпечувати безпеку дорожнього руху;

- забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

На підставі статті 12 Закону України «Про дорожній рух» підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та господарювання розробляють і здійснюють заходи для забезпечення безпеки дорожнього руху, проводять у трудових колективах профілактичну роботу по дотриманню вимог законодавства про дорожній рух, за згодою з первинними профспілковими організаціями включають до колективних договорів вимоги щодо форм впливу на членів трудового колективу у разі порушення ними обов`язків учасників дорожнього руху, встановлених чинним законодавством про дорожній рух.

Посадові особи, які відповідають за експлуатацію і технічний стан транспортних засобів, зобов`язані:

- забезпечувати добір, підвищення кваліфікації та професійного рівня водіїв, здійснювати контроль за станом їх здоров`я і дотриманням режиму праці та відпочинку;

- забезпечувати належний технічний стан транспортних засобів та дотримання екологічних вимог їх експлуатації;

- не допускати до керування транспортними засобами осіб, які не мають права на керування транспортним засобом відповідної категорії, не пройшли у встановлений строк медичного огляду, перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції;

- не випускати на лінію транспортні засоби, технічний стан яких не відповідає вимогам державних стандартів, правил дорожнього руху, а також якщо вони не зареєстровані у встановленому порядку, переобладнані з порушенням вимог законодавства або не пройшли обов`язкового технічного контролю.

Відповідно до статті 23 Закону України «Про дорожній рух» контроль технічного стану транспортних засобів включає: обов`язковий технічний контроль транспортних засобів; перевірку технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, визначені відповідно до Закону України «Про дорожній рух» в порядку, який встановлює Кабінет Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженого постановою КМУ від 30 січня 2012 року № 137 (далі - Порядок №137) встановлено періодичність проходження обов`язкового технічного контролю.

Зокрема, для автобусів та спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, незалежно від строку експлуатації встановлено періодичність проходження обов`язкового технічного контролю - двічі на рік.

Відповідно до підпункту 5 пункту 2 Порядку №137 істотна невідповідність - невідповідність технічного стану транспортного засобу, що характеризується наявністю небезпечного для дорожнього руху недоліку, який не може бути усунений замовником на місці перевірки, за якого допускається можливість руху транспортного засобу у застережному режимі під відповідальність водія.

Згідно з підпунктом 10 пункту 2 Порядку №137 незначна невідповідність - невідповідність технічного стану транспортного засобу, що характеризується наявністю недоліку, який може бути усунений замовником на місці перевірки, за якого допускається можливість руху транспортного засобу.

Відповідно до пункту 18 Порядку №137 у разі позитивного результату після проведення обов`язкового технічного контролю транспортного засобу замовникові видається протокол перевірки технічного стану. У разі негативного результату або невідповідності даних у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу даним ідентифікації транспортного засобу складається акт невідповідності технічного стану транспортного засобу за формою згідно з додатком 4.

У протоколі перевірки технічного стану транспортного засобу виконавець зазначає дату проведення наступного обов`язкового технічного контролю транспортного засобу відповідно до пункту 3 цього Порядку.

Як вбачається з вищенаведених правових норм, власники (користувачі) автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі, повинні утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 Закону України «Про автомобільний транспорт», також забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут.

Отже, від переможців на час проведення конкурсу необхідна інформація не щодо проходження обов`язкового технічного огляду транспортних засобів у відповідності до Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, а щодо умов їх утримання (забезпечення їх зберігання у спеціально пристосованих для цього приміщеннях, гаражах, на майданчиках, стоянках, забезпечених засобами охорони) та забезпечення контролю технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут.

Судом встановлено, що позивач відповідно до умов конкурсу подав відповідачеві пакет документів, а саме: заяву на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування за формою згідно з додатком 1 до Порядку; відомості про автобуси, які будуть використовуватися на маршруті, разом з копіями сертифікатів відповідності та екологічності, свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів (за наявності - тимчасових реєстраційних талонів) за формою згідно з додатком 2 до Порядку; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту за формою згідно з додатком 3 до Порядку; анкету до заяви про участь у конкурсі з перевезення пасажирів за формою згідно з додатком 4 до Порядку; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі, із зазначенням дати проведення конкурсу.

Тобто подані позивачем документи для участі у конкурсі відповідають вимогам чинного законодавства України, що не заперечується відповідачем, та подання будь-яких інших документів чинним законодавством не передбачено.

Однак, відповідно до наказу № 21-од від 15.05.2023 «Про недопущення до участі 18.05.2023 в конкурсі перевізників претендентів (згідно переліку)» Управління транспортної інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (Київська обласна військова адміністрація) (Організатор конкурсу) Товариство з обмеженою відповідальністю «ПІДПРИЄМСТВО „ТРОЇЦЬКА АРТІЛЬ», код ЄДРПОУ: 37648955 не було допущено до участі 18.05.2023 в конкурсі перевізників претендентів, відповідно до п. 5 переліку у додатку 1 до оскаржуваного наказу.

Судом встановлено, що відповідно до п. 11 Довідки за результатами аналізу одержаних пропозицій, а також перевірки достовірності інформації, викладеної у документах перевізників претендентів на конкурс 18.05.2023 з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації (додаток 2 до наказу управління транспортної інфраструктури від 15 травня 2023 року № 21-од) підставою для недопущення позивача до вищезазначеного конкурсу стало те, що відповідно до листа Регіонального Сервісного Центру ГСЦ МВС в Київській області (філія ГСЦ МВС) від 08.05.2023 № 31/10-2939 транспортний засіб з д.н.з. НОМЕР_2 (який закріплений за перевізником) не має діючого сертифікату проходження обов`язкового технічного контролю, який перевізником був запропонований на конкурс.

Отже, на думку відповідача перевізник претендент, у даному випадку позивач, не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень та не відповідає вимогам статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», що є підставою для не допуску до участі у конкурсі.

Суд зазначає, що з матеріалів справи вбачається, що перевірка пакету документів та інформації зазначеної в конверт з позначкою № 1 (А), поданих позивачем для участі у конкурсі здійснювалася без участі перевізника та відповідно не вимагалося від претендента наявність документів про проходження обов`язкового технічного контролю транспортних засобів до участі у конкурсі.

Таким чином, відповідачем мала бути проведена перевірка тільки тих документів позивача, перелік яких передбачений ст. 46 Закону України «Про автомобільний транспорт» і перевірка наявності протоколу, проходження обов`язкового технічного контролю в цей перелік не входить.

Позивач у своїй позовній заяві наголошував на тому, що всі конкурсні документи подані ним у порядку і спосіб, передбачений законом і зауважень до них не було, а документів про проходження обов`язкового технічного контролю позивача взагалі ніколи ніким не вимагались.

Разом з тим, судом встановлено, що у позивача наявний діючий Протокол перевірки технічного стану транспортного засобу № 00571-00324-23 від 02.03.2023 на транспортний засіб з д.н.з. НОМЕР_2 (який закріплений за перевізником), який дійсний до 02.09.2023. Повідомлень про анулювання протоколів перевірки технічного стану транспортного засобу на товариство не надходило (копія Протоколу наявна в матеріалах справи).

Проте, в матеріалах справи відсутні докази того, що відповідач просив позивача уточнити інформацію по наданим для участі у конкурсі документам або надати додаткові документи, які відповідач вважав за необхідні для участі позивача у конкурсі.

Отже, Законом України «Про автомобільний транспорт» та Постановою №1081 не визначено обов`язку учасника-претендента подавати інформацію щодо стану проходження транспортним засобом обов`язкового технічного контролю саме до участі у конкурсі.

Вказана позиція узгоджується із висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 19.03.2020 по справі № 812/732/17 (адміністративне провадження №К/9901/4380/17).

У постанові від 23.06.2021 у справі № 460/3147/19 Верховний Суд зазначив, що правомірність рішень конкурсного комітету про допущення чи недопущення претендента-перевізника до конкурсу повинна оцінюватися судами виключно на підставі аналізу відомостей, які містяться в документах, що подані перевізником-претендентом для участі у конкурсі, в той же час, оскаржувані рішення судів базуються на відсутності чинного станом на дату проведення конкурсу - протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу.

При цьому Верховний Суд зауважив, що Законом України «Про автомобільний транспорт» та пунктами 29, 37, 40, 67 Порядку № 1081 не передбачено надання протоколу технічного огляду транспортного засобу конкурсному комітету у складі конкурсної пропозиції, відтак, згідно пункту 12 Постанови № 1081 відсутність таких документів не могла бути розглянута конкурсним комітетом під час проведення конкурсу як підстава недопуску ПП «Надія Авто» до конкурсу.

При цьому Верховний Суд акцентував увагу на тому, що чинним законодавством не визначено обов`язку учасника-претендента подавати інформацію щодо стану проходження транспортним засобом обов`язкового технічного контролю саме до участі у конкурсі.

Також Верховний Суд зауважив, що недостовірність наданої претендентом-перевізником інформації чи подання документів не у повному обсязі може бути встановлено лише на підставі підтвердженими судами фактами невідповідності вимогам Порядку № 1081 поданих перевізником-претендентом документів для участі в конкурсі та не може бути установлена на підставі інших документів чи зазначення відомостей, надання яких до участі у конкурсі не завбачено Законом України «Про автомобільний транспорт» та Порядком №1081.

Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав до суду достатньо належних і достовірних доказів, а відтак, не довів правомірності своєї бездіяльності та прийнятих рішень.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивач сплатив судовий збір у розмірі 5368,00 грн., тому ці витрати слід присудити на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати наказ № 21-од від 15.05.2023 «Про недопущення до участі 18.05.2023 в конкурсі перевізників претендентів (згідно переліку)» Управління транспортної інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (Київська обласна військова адміністрація), у частині недопущення Товариства з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Троїцька Артіль" (пункт 5 наказу) до участі 18.05.2023 в конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації.

3. Зобов`язати Управління транспортної інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (Київська обласна військова адміністрація) допустити Товариство з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Троїцька Артіль" (код ЄДРПОУ: 37648955) до участі 18 травня 2023 року у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації, а саме на об`єкт конкурсу № 49: № маршруту або № рейсу 3550/3551, 3552/3553, 3554/3555, назва маршруту (початковий та кінцевий пункт призначення) Войтове Київ АС «Видубичі».

4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Підприємство "Троїцька Артіль" за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Управління транспортної інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (Київська обласна військова адміністрація) витрати по сплаті судового збору у розмірі 5368,00 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 коп.).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Щавінський В.Р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.09.2023
Оприлюднено25.09.2023
Номер документу113632141
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —320/21389/23

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 21.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні