Рішення
від 15.09.2023 по справі 925/819/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 вересня 2023 року м. Черкаси справа № 925/819/23

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Довганя К.І., із секретарем судового засідання Дяченко Т.В. за участю прокурора Олійник І.А., представників: позивача не з`явився, відповідача Мовчанюка М.М. адвоката за ордером (приймав участь в режимі відеоконференції), розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом Першого заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Лип`янської сільської ради до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Іскра про внесення змін до договору,

ВСТАНОВИВ:

15 червня 2023 року Перший заступник керівника Звенигородської окружної прокуратури звернувся до суду з позовною заявою, в якій просив внести зміни до договору оренди землі 17.05.2006 без номеру (зі змінами внесеними додатковою угодою від 31.07.2015), укладеного між Шполянською районною державною адміністрацією та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю (далі - СТОВ) ІСКРА (код ЄДРПОУ 03790439), зареєстрованому в Шполянському районному відділі Черкаської регіональної філії Центр Державного земельного кадастру від 09.08.2006 № 010679900002, право оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване 19.08.2015, виклавши пункти договору в наступній редакції:

- п. 5 Нормативна грошова оцінка земельних ділянок загальною площею 284,0136 га становить - 10 801 180,4, а саме:

4 613 893,36 грн. за земельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:02:001:0183;

5702764,26 грн. за земельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:03:001:0135;

327212,38 грн. за земельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:03:001:0173;

157310,45 грн. за земельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:02:001:0172;

- п. 9 Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 1 296 141,65 (один мільйон двісті дев`яносто шість тисяч сто сорок одна гривня 65 копійок) гри на рік , що становить 12 (дванадцять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

В обґрунтування заявлених вимог прокурор послався на те, що за умовами Договору оренди від 17.05.2006 (зі змінами, внесеними на підставі додаткової угоди від 31.07.2015) Орендар сплачує орендну плату за ставкою 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Рішенням Лип`янської сільської ради від 16.06.2021 № 6-8/21 «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки» з 01.01.2022 встановлено ставку орендної плати за використання земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки, яка поширюється, зокрема, і на с. Нечаєве, Звенигородського району, Черкаської області.

У подальшому, рішенням Лип`янської сільської ради від 16.06.2022 № 6-19/22 «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки» з 01.01.2023 встановлено ставку орендної плати за використання земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки, яка поширюється, зокрема, і на с. Нечаєве. Звенигородського району, Черкаської області.

Прокурор зауважив, що вказані вище рішення у відкритому доступі розміщені на офіційному сайті органу місцевого самоврядування.

П.13 Договору оренди від 17.05.2006 передбачено, що розмір орендної плати переглядається кожен рік та у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів.

Прокурор зазначив, що на даний час зміни до Договору оренди від 17.05.2006 в частині збільшення ставки орендної плати за землю та приведення її у відповідність до рішення органу місцевого самоврядування про затвердження ставок орендної плати за земельну ділянку не внесені, чим порушуються інтереси держави та територіальної громади, що підтверджується листами Лип`янської сільської ради від 13.12.2022 № 02-22/1954 та від 09.03.2023 № 02-36/519.

Прокурор наголошував, що за інформацією Лип`янської сільської ради, яка зазначена у вищевказаних листах, сільською радою неодноразово надсилалися листи Орендарю щодо збільшення ставки орендної плати за земельні ділянки та щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а саме: від 09.04.2021 № 103/02-23, від 05.07.2021 № 188/02-23, від 17.02.2022 № 63/02-23, від 08.06.2022 № 148/02-23, від 31.01.2023 № 34/03-28, але відповіді на жодний з листів до органу місцевого самоврядування не надходили.

Прокурор вважає, що така позиція Орендаря свідчить про небажання дотримуватися вимог земельного законодавства в частині приведення умов договору оренди землі у відповідність до нормативної грошової оцінки земельних ділянок та діючих рішень органу місцевого самоврядування щодо встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки.

Прокурор вказував, що з урахуванням не забезпечення внесення змін до Договору до місцевого бюджету Лип`янської ОТГ від Орендаря не надходить орендна плата у сумі щонайменше 648 070,83 грн в рік. Тобто 12 % від нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки загальною площею 284.0136 га (яка складається із земельних ділянок: площею 145.8129 га. кадастровий номер 7125786000:03:001:0135: площею 121.4879 га кадастровий номер 7125786000:02:001:0183: площею 8.9163 га. кадастровий номер 7125786000:03:001:0173: площею 7.7965 га. кадастровий номер 7125786000:02:001:0172) згідно витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 09.03.2023 (10 801 180.4 грн * 12 %) становить 1 296 141.65 грн. а фактична сплата орендарем за використання земельних ділянок в рік становить 424 008,82 грн.

Прокурор повідомив, що станом на час звернення із позовом до суду, відповідачем у добровільному порядку зміни до зазначеного договору оренди землі в частині розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок та відсоткової ставки за сплату орендної плати не внесено, як наслідок, до місцевого бюджету щорічно не надходить орендна плата у розмірі 648 070.83 грн, що зумовлює недоотримання місцевим бюджетом значної суми коштів.

Суд, враховуючи доводи прокурора щодо його представницьких повноважень, викладені у позові, та враховуючи норми ст.131-1 Конституції України, ст.23 Закону України «Про прокуратуру» вважає обґрунтованими підстави для звернення прокурора з даним позовом до суду.

Справа розглядається за правилами загального позовного провадження.

17.07.2023 відповідач подав до суду відзив на позов, в якому зазначив, що позов прокурора визнає частково та просить суд внести зміни до договору оренди землі від 17.05.2006 без номеру (зі змінами внесеними додатковою угодою від 31.07.2015), укладеного між Шполянською районною державною адміністрацією та СТОВ «Іскра», виклавши пункти договору в наступній редакції:

- п. 5 «Нормативна грошова оцінка земельних ділянок загальною площею 284,0136 га становить - 10920968,71 грн, а саме:

4613893,36 грн 7125786000:02:001:0183;за земельнуділянку зкадастровимномером5702764,26 грн 7125786000:03:001:013за земельнуділянку з кадастровимномером327212,38 грн 7125786000:03:001:0173;за земельнуділянку зкадастровимномером277098,71 грн 7125786000:02:001:0172.».за земельнуділянку зкадастровимномеромВ частині позовної вимоги про внесення змін до п. 9 вказаного договору щодо внесення орендарем орендної плати у розмірі, що становить 12 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, відповідач просить суд відмовити.

Свою позицію відповідач обґрунтовує тим, що згідно висновків Великої Палати Верховного суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19, рішення органу місцевого самоврядування не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру (ставки) орендної плати, оскільки орган місцевого самоврядування не наділений повноваженнями встановлювати граничні (мінімальний та максимальний) розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, бо такі ставки встановлюються з урахуванням правової природи орендної плати, як загальнодержавного податку, у Податковому кодексі України.

Крім цього, відповідач зазначив, що Лип`янською сільською радою не надсилалися відповідачу рішення органу місцевого самоврядування про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки на 2022 та 2023 рік, а листи сільської ради, якими ініціювалося питання внесення змін до договору адресовані фізичній особі, а не орендарю - СТОВ «Іскра».

24.07.2023 прокурор подав до суду відповідь на відзив, в якій не погодився із доводами відповідача, викладеними у відзиві на позов та просив суд позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 17.08.2023 підготовче провадження у справі закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 14 вересня 2023 р.

18.05.2023 відповідач подав до суду заяву, в якій визнав заявлені позовні.

Прокурор в судовому засіданні заявлені вимоги підтримав повністю, просив суд позов задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, про причини нез`явлення суд не повідомлений.

Представник відповідача в судовому засіданні заявлені вимоги визнав частково.

Суд вважає можливим здійснювати розгляд справи в порядку ст. 202 ГПК України без представника позивача.

Після завершення розгляду справи суд видалився в нарадчу кімнату до 10:00 год. 15 вересня 2023 р.

Суд, вислухавши прокурора та представника відповідача, дослідивши наявні у справі докази, встановив наступне.

Звенигородською окружною прокуратурою у порядку ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» було виявлено порушення у сфері користування землями комунальної власності щодо не внесення змін до договору оренди землі в частині визначення ставки орендної плати за землю у відповідності до рішення органу місцевого самоврядування.

Прокуратурою встановлено, що відповідно до договору оренди землі від 17.05.2006 без номеру (далі - Договір оренди від 17.05.2006) Шполянська районна державна адміністрація (Орендодавець) передала відповідачу - СТОВ «ІСКРА» (Орендар) в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 314.778 га (рілля), які знаходяться на території Нечаєвської сільської ради Шполянського (на даний час - Звенигородського) району Черкаської області.

Вказаний Договір був укладений строком на 10 років, а саме - до 01.01.2016 та зареєстрований в Шполянському районному відділі Черкаської регіональної філії «Центр Державного земельного кадастру» за № 010679900002.

За змістом п. 5 Договору оренди від 17.05.2006 нормативна грошова оцінка земельних ділянок площею 314,778 га (коефіцієнт індексації 2,551) становила 4 001 457,94 грн.

Також, згідно з п.п. 9-11 Договору оренди від 17.05.2006 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі: 191 грн 30 коп. за 1 га в рік за земельні ділянки площею 234, 278 га; 36 грн за 1 га ріллі за земельні ділянки площею 80,5 га. Орендна плата вноситься щомісячно рівними долями до 15-го числа місяця звітного за наступним та обчислюється з урахуванням індексів інфляції.

Розмір орендної плати переглядається кожен рік та у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом (п. 13 Договору оренди від 17.05.2006).

Зміни умов договору здійснюються у письмовій формі за взаємною згодою сторін (п. 36 Договору оренди від 17.05.2006).

В подальшому, на підставі наказу Головного управління Держгеокадстру у Черкаській області від 31.07.2015 № 23-3718/14-15-СГ «Про внесення змін до договору оренди» між Головним управлінням Держгеокадастру Черкаській області та Орендарем - СТОВ «ІСКРА» укладено додаткову угоду від 31.07.2015 про внесення змін до договору оренди землі від 17.05.2006. відповідно до якої за згодою сторін внесено зміни до Договору, а саме:

- п. 2: «В оренду передаються земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 284,0136 га, з них: площею 145,8129 га (сільськогосподарські угіддя - рілля), кадастровий помер 7125786000:03:001:0135; площею 121,4879 га (сільськогосподаські угіддя - рілля), кадастровий номер 7125786000:02:001:0183; площею 8,9163 га (сільськогосподаські угіддя - рілля), кадастровий номер 7125786000:03:001:0173; площею 7.7965 га (сільськогосподаські угіддя - рілля), кадастровий номер 7125786000:02:001:0172), розташовані за межами населеного пункту в адміністративних межах Нечаєвської сільської ради Шполянського району Черкаської області.»;

-п. 5: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає проведенню на замовлення та за рахунок орендаря на протязі трьох місяців з моменту державної реєстрації права оренди земельної ділянки з поданням орендарем у встановленому законом порядку впродовж цього ж строку технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на розгляд та затвердження відповідному органу місцевого самоврядування та укладанням додаткової угоди про внесення змін до договору оренди в частині нормативної грошової оцінки. До моменту набрання чинності рішенням відповідного органу місцевого самоврядування, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначення суми орендної плати, що вноситься орендарем згідно цього договору, здійснюється за даними про середній розмір нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Черкаській області, що для цієї земельної ділянки становить 9 422 418.15 грн з розрахунку за 1 га площі ріллі - 33 175, 94 грн з урахування коефіцієнта індексації - 3.997 станом на 01.01.2015.

Сторони дійшли згоди, що у разі якщо розмір орендної плати, визначений за даними затвердженої технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки буде більшим за розмір орендної плати, визначений згідно цього пункту договору оренди та сплачений орендарем, то сума різниці між вказаними розмірами підлягає сплаті орендарем до відповідного бюджету у місячний строк з дня набрання чинності рішенням органу місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.»;

-п. 8: «Договір продовжено терміном до 01.01.2037. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.»;

-п. 9: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 424 008.82 грн на рік. що становить 4.5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки».

Право користування указаними земельними ділянками зареєстровано за відповідачем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 19.08.2015. що підтверджується інформацією з реєстру.

Отже, за умовами Договору оренди від 17.05.2006 (зі змінами, внесеними на підставі додаткової угоди від 31.07.2015) Орендар сплачує орендну плату за ставкою 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Як зазначив прокурор, нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає проведенню на замовлення та за рахунок орендаря протягом трьох місяців з моменту державної реєстрації права оренди земельної ділянки з поданням орендарем у встановленому законом порядку впродовж цього ж строку технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на розгляд та затвердження відповідному органу місцевого самоврядування та укладанням додаткової угоди про внесення змін до договору оренди в частині нормативної грошової оцінки.

Рішенням Лип`янської сільської ради від 16.06.2021 № 6-8/21 «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки» з 01.01.2022 була встановлена ставка орендної плати за використання земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки, яка поширюється, зокрема, і на с. Нечаєве, Звенигородського району, Черкаської області.

У подальшому, рішенням Лип`янської сільської ради від 16.06.2022 № 6-19/22 «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки» з 01.01.2023 було встановлено ставку орендної плати за використання земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки, яка поширюється, як вважає прокурор, і на с. Нечаєве. Звенигородського району, Черкаської області.

Вказані вище рішення були розміщені у відкритому доступі на офіційному сайті органу місцевого самоврядування за відповідним посиланням.

У листі Лип`янська сільська рада від 09.03.2023 № 02-36/519 повідомила прокуратуру, що нормативну грошову оцінку вказаних земельних ділянок згідно з п. 5 Договору (зі змінами, внесеними додатковою угодою від 31.07.2015) повинен був провести Орендар в трьохмісячиий термін та сільській раді не відомо, чи виконано даний пункт Орендарем, оскільки на той час розпорядником землі було Головне управління Держгеокадстру у Черкаській області.

Разом з цим, відділом архітектури та будівництва, земельних відносин та житлово-комунального господарства Лип`янської сільської ради подано запит до Головного управління Держгеокадстру у Черкаській області щодо надання витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки та відповідно до наданих витягів нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 284,0136 га становила 10 801 180,4 грн, а саме:

- за замельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:02:001:01833 - 4 613 893,36 грн;

- за замельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:03:001:0135 - 5 702 764,26 грн;

- за замельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:03:001:0173 - 327 212,38 грн;

- за замельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:02:001:0172 - 157 310,45 грн.

Відповідно рішення Лип`янської сільської ради від 16.06.2022 № 6-19/22 «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки» на території Лип`янської сільської територіальної громади встановлено ставку орендної плати за земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Прокурор, посилаючись на листи Лип`янської сільської ради від 13.12.2022 № 02-22/1954 та від 09.03.2023 № 02-36/519 вважає, що зміни до Договору оренди від 17.05.2006 в частині збільшення ставки орендної плати за землю та приведення її у відповідність до рішення органу місцевого самоврядування про затвердження ставок орендної плати за земельну ділянку не внесені, і тому порушуються інтереси держави та територіальної громади.

Також, за інформацією Лип`янської сільської ради, що міститься у вищевказаних листах, сільською радою неодноразово надсилалися листи Орендарю щодо збільшення ставки орендної плати за земельні ділянки та щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а саме: від 09.04.2021 № 103/02-23, від 05.07.2021 № 188/02-23, від 17.02.2022 № 63/02-23, від 08.06.2022 № 148/02-23, від 31.01.2023 № 34/03-28. Проте, відповіді на жодний з листів до органу місцевого самоврядування не надходили.

Як зазначив прокурор, з урахуванням не забезпечення внесення змін до Договору до місцевого бюджету Лип`янської ОТГ від Орендаря не надходить орендна плата у сумі щонайменше 648 070,83 гри в рік. Тобто 12% від нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки загальною площею 284.0136 га (яка складається із земельних ділянок: площею 145.8129 га кадастровий номер 7125786000:03:001:0135: площею 121.4879 га кадастровий номер 7125786000:02:001:0183: площею 8.9163 га. кадастровий номер 7125786000:03:001:0173: площею 7.7965 га. кадастровий номер 7125786000:02:001:0172) згідно витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 09.03.2023 (10 801 180.4 грн * 12 %) становить 1 296 141.65 грн. а фактична сплата орендарем за використання земельних ділянок в рік становить 424 008,82 грн.

Листом від 31.01.2023 № 34/03-28 Лип`янська сільська рада повідомила відповідача про необхідність внесення змін до договору оренди землі від 17.05.2006 для приведення розміру орендної плати в ньому у відповідність до вимог законодавства. Зазначений лист Лип`янською сільською радою направлений рекомендованою кореспонденцією на адресу СТОВ «Іскра», тому як зазначив прокурор, Орендаря повідомлено належним чином про необхідність внесення змін до зазначеного договору.

Прокурор зауважив, що у добровільному порядку відповідачем зміни до зазначеного договору оренди землі в частині розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок та відсоткової ставки за сплату орендної плати не внесено, і як наслідок, до місцевого бюджету щорічно не надходить орендна плата у розмірі 648 070.83 грн, що зумовлює недоотримання місцевим бюджетом значної суми коштів.

Щодо визначення позивача у справі - Лип`янської сільської ради, то суд вважає доводи прокурора обґрунтованими, виходячи з наступного.

Як зазначалося вище, договір оренди землі від 17.05.2006 укладений між Шполянською районною державною адміністрацією, яка на той час була розпорядником зазначеної земельної ділянки, та СТОВ «ІСКРА».

27.05.2021 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 № 1423-ІХ. яким було доповнено розділ X «Перехідні положення» Земельного кодексу України.

Відповідно до пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а)що використовуються органами державної влади. державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (утому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій. Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б)оборони:

в)природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г)зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д)під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е)визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

З для набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Згідно відомостей, які містяться у витязі з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на земельні ділянки площею 145.8129 га з кадастровим номером 7125786000:03:001:0135; площею 121,4879 га з кадастровим номером 7125786000:02:001:0183; площею 8,9163 га, кадастровим номером 7125786000:03:001:0173; площею 7,7965 га з кадастровим номером 7125786000:02:001:0172 зареєстровано право комунальної власності Лип`янської сільської ради на підставі наказу Головного управління Держгеокадстру у Черкаській області від 03.12.2020 № 36-ОТГ.

Згідно положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується, зокрема, таке питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно пп. 1 п. «б» ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.

Ст.12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.

Відтак, Лип`янська сільська рада є спеціально уповноваженим органом на здійснення повноважень щодо захисту порушених інтересів територіальної громади у спірних правовідносинах та є належним позивачем у даній справі.

Прокурор вважає, що умови укладеного 17.05.2006 між Шполянською районною державною адміністрацією та СТОВ «Іскра» договору землі загальною площею 284,0136 га, підлягають приведенню у відповідність до вимог чинного законодавства України шляхом внесення змін до його положень щодо розміру нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та відсоткової ставки орендної плати.

Ст.21 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з ст. 15 цього Закону, однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до положень ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Базою оподаткування відповідно ст.271 цього Кодексу є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

За приписами ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Суд враховує, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.

Суд бере до уваги, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 06.06.2018 у справі № 903/918/16

Статтею 23 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

На даний час, згідно п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, саме ця державна служба є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є його територіальним органом.

Ч.1 ст.632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі»).

Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 ПК України і ст. ст. 15, 21 Закону України «Про оренду землі», нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

За правилами ч.2 ст.651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

За приписами ч.2 ст. 632 ЦК України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Ст.30 Закону України «Про оренду землі» визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Враховуючи зміст ст. ст. 632, 651 ЦК України та ст.30 Закону України «Про оренду землі» суд приходить до висновку, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.

Ч.1 ст.652 ЦК України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Суд вважає, що у разі коли сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінилися, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених ч.4 ст. 652 ЦК України, змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

- в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

- зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

- виконання договору порушило би співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

- із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17.

Також, суд бере до уваги те, що дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави.

Так, за умовами Договору оренди землі від 17.05.2006 він був укладений строком на 10 років, до 01.01.2016 та зареєстрований в Шполянському районному відділі Черкаської регіональної філії «Центр Державного земельного кадастру» за № 010679900002.

За змістом п. 5 Договору оренди від 17.05,2006 нормативна грошова оцінка земельних ділянок площею 314,778 га (коефіцієнт індексації 2,551) становила 4 001 457,94 грн.

За умовами пунктів 9-11 Договору оренди від 17.05.2006 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі: 191 грн 30 коп. за 1 га в рік за земельні ділянки площею 234, 278 га; 36 грн за 1 га ріллі за земельні ділянки площею 80,5 га. Орендна плата вноситься щомісячно рівними долями, до 15-го числа місяця звітного за наступним та обчислюється з урахуванням індексів інфляції.

Розмір орендної плати переглядається кожен рік та у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом (п. 13 Договору).

За правилами п.36 цього Договору зміни умов здійснюються у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

31.07.2015 між сторонами укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди.

Отже, як вбачається з матеріалів справи, попередні зміни до Договору оренди були внесені шляхом укладення додаткових угод до Договору оренди і ці умови відповідач виконував належним чином, що не оспорюється позивачем.

Суд враховує положення статті 632 ЦК України, статті 288 ПК України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" про те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Виходячи із змісту статей 632, 651 ЦК України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" суд вважає, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.

За приписами п.288.5 ст.288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

З огляду на те, що за змістом пункту 288.5 статті 288 ПК та статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то згідно з п.13 Договору оренди землі підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами цього договору, має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру цієї плати або зміна розміру земельного податку, а не збільшення рішенням Лип`янської сільської ради розміру орендної плати за землю.

Аналогічні правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17, а також у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19.

Зокрема, єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України (ст.75 Конституції України).

Виключно законами України встановлюються система оподаткування, податки і збори (пункт 1 частини другої статті 92 Конституції України).

За приписами ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

За змістом п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Підпунктом 1 п. а) ч. 1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, щодо підготовки і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів.

Підсумовуючи вище викладене, вбачається, що до переліку повноважень селищних рад у галузі земельних відносин, визначеного у статті 12 ЗК України, не належить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження з огляду на положення статті 288 ПК України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні.

Тобто, орган місцевого самоврядування зобов`язаний діяти відповідно до закону при вирішенні питань регулювання земельних відносин, у тому числі і щодо встановлення ставки земельного податку, мінімальний та максимальний розмір якого встановлюється у ПК України. А порядок зміни умов договору врегульовано як у законах України, так і в конкретному договорі, укладеному між сторонами спору.

Отже, рішення Лип`янської сільської ради від 16.06.2022 № 6-19/22 «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки», яким встановлено ставку орендної плати для відповідача в розмірі 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є законодавчою зміною орендної плати. Крім того, Договором оренди сторонами не передбачено такої підстави для внесення змін до договору щодо розміру (ставки) орендної плати, як прийняття відповідного рішення орендодавцем, який є органом місцевого самоврядування.

Суд враховує правову позицію, викладену Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19 про те, що рішення органу місцевого самоврядування, у даному випадку сільської ради, не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру (ставки) орендної плати, оскільки орган місцевого самоврядування не наділений повноваженнями встановлювати граничні (мінімальний та максимальний) розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, бо такі ставки встановлюються, з урахуванням правової природи орендної плати як загальнодержавного податку, у ПК України.

Такі рішення сільської ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі передбачили таку підставу для зміни розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору.

Про те, що рішення органів місцевого самоврядування щодо перегляду розміру орендної плати не мають обов`язкового характеру за відсутності в договорах оренди землі погодженої сторонами підстави для такого перегляду, висловлено і в постановах Верховного Суду від 16 квітня 2018 року у справі № 910/7905/17, від 21 листопада 2018 року у справі № 911/3627/17, від 27 листопада 2018 року у справі № 910/21685/17, від 19 лютого 2019 року у справі № 910/21590/17, від 13 червня 2019 року у справі № 910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі № 922/378/19.

Аналізуючи вище викладене, суд приходить до переконання, що позовні вимоги в частині внесення змін до Договору оренди щодо збільшення розміру орендної плати до 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, задоволенню не підлягають.

Зокрема, пунктом 289.1 ст. 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" установлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5 7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7 10 років.

Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Тобто витяг з технічної документації є документом,. який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель становить основу для визначення розміру орендної плати, зміна розміру, нормативної грошової оцінки земельної ділянки та законодавча зміна граничного розміру орендної плати є підставами для перегляду розміру орендної плати, визначеної сторонами у договорі оренди землі.

Відповідач у відзиві на позов та його представник в судовому засіданні погодився з необхідністю внесення змін у вищевказаний Договір оренди в частині розміру нормативної грошової оцінки.

За таких обставин, позов підлягає до часткового задоволення.

Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.

При поданні позову Черкаською обласною прокуратурою за платіжним дорученням від 23.01.2023 №54 було сплачено до Державного бюджету України 2 684,00 грн. судового збору.

Згідно ч. 1 ст. 130 ГПК України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Аналогічна норма міститься в ч. 3 ст. 7 Закону України Про судовий збір.

Отже, у зв`язку з визнанням відповідачем позову в частині внесення змін у п.5 договору оренди землі від 17.05.2006 щодо нормативної оцінки земельних ділянок загальною площею 284,0136 га, Черкаській обласній прокуратурі підлягає до повернення з Державного бюджету України 50% сплачений нею судовий збір за платіжною інструкцією №899 від 15.05.2023 в сумі 1 342,00 грн.

Відповідно до ст.129 ГПК України з відповідача на користь Черкаської обласної прокуратури підлягають до стягнення 1342,00 грн витрат на оплату судового збору.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, 130, 185, 191, 233, 236-241 ГПК України суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі 17.05.2006 без номеру (зі змінами внесеними додатковою угодою від 31.07.2015), укладеного між Шполянською районною державною адміністрацією та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю (далі - СТОВ) ІСКРА (код ЄДРПОУ 03790439), зареєстрованому в Шполянському районному відділі Черкаської регіональної філії Центр Державного земельного кадастру від 09.08.2006 № 010679900002, право оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване 19.08.2015, виклавши пункт 5 договору в наступній редакції:

- «Нормативна грошова оцінка земельних ділянок загальною площею 284,0136 га становить - 10 801 180,4, а саме:

4 613 893,36 грн. за земельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:02:001:0183;

5702764,26 грн. за земельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:03:001:0135;

327212,38 грн. за земельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:03:001:0173;

157310,45 грн. за земельну ділянку з кадастровим номером 7125786000:02:001:0172».

В решті позовних вимог відмовити.

Повернути Черкаській обласній прокуратурі (код ЄДРПОУ: 02911119, бул. Шевченка, 286, м. Черкаси, 18001) з державного бюджету України сплачений судовий збір на підставі платіжної інструкції №899 від 15.05.2023 в розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві грн) у зв`язку із частковим визнанням відповідачем позову.

Стягнути із Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Іскра» (код ЄДРПОУ: 03790439; вул.Центральна,77, с.Нечаєве, Звенигородський район, Черкаська область, 20651) на користь Черкаської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ: 02911119, бул. Шевченка, 286, м. Черкаси, 18000, р/р: UА138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі в м. Київ) судовий збір в розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві грн).

Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 21.09.2023.

Суддя К.І. Довгань

Дата ухвалення рішення15.09.2023
Оприлюднено25.09.2023
Номер документу113651050
СудочинствоГосподарське
Сутьвнесення змін до договору

Судовий реєстр по справі —925/819/23

Судовий наказ від 23.10.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Рішення від 15.09.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 17.08.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 14.08.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 20.06.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні