Рішення
від 22.09.2023 по справі 480/4055/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 вересня 2023 року Справа № 480/4055/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Бондаря С.О., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4055/23 за позовом фермерського господарства "НАЗАРКО" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправними та скасування рішень,-

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство "НАЗАРКО" звернулося до суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Сумській області , в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати Рішення комісії ГУ ДПС в Сумській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 20.01.2023: № 8125842/38019930 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 22.12.2022; № 8125845/38019930 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 23.12.2022; № 8125847/38019930 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 26.12.2022;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкові накладні ФГ "Назарко" № 2 від 22.12.2022, № 3 від 23.12.2022, № 4 від 26.12.2022 датами їх фактичного надходження.

В обгрунтування позовних вимог зазначає, що основним видом економічної діяльності господарства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. На виконання вимог договору поставки від 27.04.2022 позивач здійснив передачу товару - насіння соняшнику ТОВ "Бокарьов". У зв`язку з передачею товару, позивачем було складено та подано на реєстрацію податкові накладні № 2 від 22.12.2022, № 3 від 23.12.2022 та № 4 від 26.12.2022, реєстрація яких була зупинена, а позивачу запропоновано надати письмові пояснення та додаткові документи. Позивачем на підтвердження господарської операції були направлені відповідачу пояснення та додаткові документи. Проте, відповідач оскаржуваними рішеннями відмовив у реєстрації спірних податкових накладних. На думку позивача, відмова в реєстрації податкових накладних є протиправною, оскільки відповідачу були направлені всі документи та пояснення, необхідні для реєстрації накладних.

Ухвалою суду від 05.05.2023 відкрито провадження у справі, розгляд якої вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Державна податкова служба України та Головне управління ДПС у Сумській області у відзивах на позов зазначають, що направлені позивачем на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні №2 від 22.12.2022, №3 від 23.12.2022. №4 від 26.12.2022 в автоматичному режимі перевірялися на відповідність ознакам безумовної реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, що перелічені у пункті 3 Порядку №1165. За результатами автоматизованого моніторингу реєстрація вищевказаних податкових накладних була зупинена, а платникові надіслано квитанції, в яких вказано підставу їх зупинення, а саме: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних (ПН) для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розглянувши надані позивачем копії документів, Комісією ГУ ДПС у Сумській області прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, які підтверджують інформацію, що вказана в податкових накладних.

Суд, дослідивши надані сторонами докази, встановив такі обставини.

Фермерське господарство "НАЗАРКО" основним видом економічної діяльності господарства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

27.04.2022 ФГ "Назарко" уклало договір поставки з ТОВ "Бокарьов" про передачу у власність соняшника урожаю попереднього / поточного року відповідної якості, в кількості та вартістю, визначених у Специфікаціях до цього Договору (а.с.25-27).

На виконання вимог умов договору позивач здійснив передачу товару - насіння соняшнику покупцю ТОВ "Бокарьов" згідно видаткових накладних № НЗ-0000026 від 22.12.2022, № НЗ-0000027 від 23.12.2022, № НЗ-0000028 від 26.12.2022 (а.с.28-30).

По першій події - відвантаження товару, позивачем було складено та подано на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні № 2 від 22.12.2022, № 3 від 23.12.2022 та № 4 від 26.12.2022 (а.с.10, 12, 14).

За результатами автоматизованого моніторингу реєстрація вищевказаних податкових накладних була зупинена, а платникові надіслано Квитанції, в яких вказано підставу їх зупинення: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Позивачеві запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ФГ "Назарко" подало до Головного управління ДПС у Сумській області один комплект документів щодо зупинених податкових накладних №2 від 22.12.2022, №3 від 23.12.2022, №4 від 26.12.2022, а саме:

- пояснення;

- витяг з державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності;

- договір поставки товару №133-П від 27.04.2022 та Специфікація №2 від 20.12.2022;

- договір оренди (приміщення, будинку) 01.11.2020 р.;

- товарно-транспортні накладні №174, від 22.12.2022, №175 від 22.12.2022, №176 від 23.12.2022, №177 від 26.12.2022 реалізація на ТОВ "Бокарьов";

- видаткові накладні №НЗ-0000026 від 22.12.2022, №НЗ-0000027 від 23.12.2022 реалізація на ТОВ «Бокарьов»; №НЗ-0000028 від 26.12.2022 реалізація на ТОВ «Бокарьов»;

- видаткові накладні №См000013 від 03.05.2022, №См000093 від 27.05.2022 придбання у ТОВ «Украгроком»;

- видаткова накладна №715 від 15.06.2022 придбання у ТОВ «Сумська агропромислова компанія»;

- видаткова накладна №2984 від 21.10.2021 придбання у ТОВ «Бахмач Нафтосервіс»;

- видаткова накладна №1304 від 13.07.2022 придбання у ТОВ «Бахмач Нафтосервіс»;

- видаткова накладна №6105 від 15.03.2022 придбання у ТОВ «Спектр-Агро»;

- видаткова накладна №6107 від 15.03.2022 придбання у ТОВ «Спектр-Агро»;

- видаткова накладна №159 від 06.09.2022 придбання у ТОВ «ГАР НАФТА»;

- видаткова накладна № НТ000188 від 30.03.2022 придбання у ТОВ «ТД «Нейрон»;

- акт №4 про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин за червень 2022 р. ;

- акт №3 про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин за травень 2022 р.;

- акт №2 про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин за квітень 2022 р.;

- акт №1 витрати насіння і садивного матеріалу за квітень 2022 р.;

- агротехнологічна карта ФГ «Назарко» на 2022 рік;

- копія свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів НОМЕР_1 та НОМЕР_2 ;

- копія свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ;

- копія посвідчення водія ОСОБА_1 ;

- копія посвідчення водія ОСОБА_2 ;

- звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року;

- звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році;

- платіжна інструкція №566 від 28.12.2022;

- оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за 01.01.22-30.11.22 ФГ «Назарко»;

- оборотно-сальдова відомість по рахунку 10 за 01.01.22-30.11.22 ФГ «Назарко»;

- картка рахунку 361 за 01.12.22 - 31.01.23 ФГ «Назарко»;

- картка рахунку 27 за 4 квартал 2022 ФГ «Назарко».

За результатами розгляду пояснень та копій документів Комісією ГУ ДПС у Сумській області прийняті рішення від 20.01.2023: № 8125842/38019930 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 22.12.2022; № 8125845/38019930 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 23.12.2022; № 8125847/38019930 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 26.12.2022.

Вважаючи такі рішення протиправними, ФГ "Назарко" звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зазначена конституційна норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України (далі по тексту ПК України). Зокрема, цим Кодексом визначається вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платники податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст. 188 ПК України).

Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пункт 7 вказаного Порядку передбачає, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п. 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

За змістом вказаної норми, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, податковий орган зобов`язаний вказати, зокрема, критерій ризиковості, на підставі якого зупинено реєстрацію.

Такі критерії визначаються додатком 3 до Порядку № 1165, пункт 1 якого відносить до ознак ризиковості здійснення операцій таке: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, врегульовано Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до п. 3, 4 Порядку № 520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування (п.6 Порядку).

Згідно з пунктами 9, 10 та 11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Аналіз приписів вказаних норм, дає підстави дійти висновку, що окрім критеріїв ризиковості, у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, податковий орган зобов`язаний вказувати чого саме мають стосуватися пояснення платника податків та запропонувати надати будь-які документи з переліку, який зазначений у п. 5 Порядку № 520.

Суд звертає увагу позивача на те, що п. 5 Порядку № 520 має наступну редакцію: «Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: …».

Тобто правова конструкція вказаного пункту не передбачає обов`язку податкового органу вказувати конкретний перелік документів, які платник податку зобов`язаний подати відповідачу, вона передбачає лише запропонувати надати будь-які документи з переліку, який зазначений у п.5 Порядку №520.

Отже, твердження позивача про те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податковим органом повинен вказуватися конкретний перелік документів, які платник податку зобов`язаний подати, є хибним, оскільки відповідно до вказаного пункту, податковий орган повинен зазначати не конкретний перелік документів, а пропонує надати будь-які документи, але за вичерпним переліком.

Даний висновок суду повністю узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, зазначеної у постанові від 03.06.2021 у справі № 822/2095/18.

Враховуючи викладене, зупинення реєстрації податкової накладної позивача відповідає вимогам чинного законодавства.

ДПС України та ГУ ДПС у Сумській області, обґрунтовуючи правомірність оскаржуваних рішень, вказують на наявність підстав для відмови в реєстрації спірнихподаткових накладних, оскільки ФГ "Назарко" не надало достатніх документів для підтвердження реальності господарської операції поставки насіння соняшнику ТОВ "Бокарьов".

Так, підставою для відмови зазначено про ненадання платником податку копій документів, а саме: "первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних".

Також у Рішеннях зазначено, що відсутні: документи з питання вирощування с/г продукції; документи з питання збору вражаю, зберігання врожаю, оприбуткування врожаю та зберігання врожаю; документи з питання транспортування ТМЦ від контрагентів - постачальників; акт прийому-передачі майна в оренду від ФО ОСОБА_3 ; документи з питання оренди транспортного засобу у ФО ОСОБА_3 .

Суд погоджується з позицією контролюючого органу, що за відсутності вказаних документів неможливо підтвердити інформацію, яка зазначена у спірних податкових накладних щодо реалізації соняшника власного урожаю 2022 року Фермерським господарством "Назарко" Товариству з обмеженою відповідальністю "Бокарьов".

Так, з наданих позивачем пояснень та копій документів Комісії ГУ ДПС в Сумській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН неможливо зробити висновок, що ФГ "Назарко" здійснювало постачання товариству "Бокарьов" соняшнику саме власного урожаю 2022 року, оскільки позивачем не надано документів щодо посіву насіння соняшника, його вирощування, збору вражаю, транспортування, навантаження, розвантаження, зберігання врожаю, складських документів (інвентаризаційні описи), оприбуткування врожаю та його зберігання. Не було надано також документи з питання оренди транспортного засобу у ФО ОСОБА_3 .

Таким чином, аналіз наданих позивачем пояснень та документів свідчить про те, що контролюючий орган не мав можливості достеменно встановити зміст господарської операції, її фактичне здійснення та настання правових наслідків, обумовлених нею.

Стосовно посилань ФГ "Назарко" на документи, які не надавалися Комісії ГУ ДПС в Сумській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, але були додані до скарги до ДПС та до суду, варто зауважити, що Комісія приймала рішення на підставі наданих позивачем пояснень та документів, а тому у суду відсутні правові підстави брати до уваги документи, які позивачем не надавалися контролюючому органу у встановленому законом порядку.

Посилаючись на додаткові документи, позивач фактично просить, щоб суд перебрав на себе функції контролюючого органу в частині дослідження документів та визначення права позивача на складення податкової накладної.

Верховний Суд у постанові від 21.05.2019 у справі №940/1240/18 звернув увагу, що дослідження тих первинних документів, які не були підставами для прийняття рішень про зупинення реєстрації податкової накладної, свідчить про порушення судами вимог принципу офіційного з`ясування обставин справи та безпідставного розширення предмету доказування.

Отже, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації податкових накладних.

Враховуючи викладене, суд вважає, що рішення комісії ГУ ДПС в Сумській області з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 20.01.2023: № 8125842/38019930 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 22.12.2022; № 8125845/38019930 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 23.12.2022; № 8125847/38019930 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 26.12.2022 - є правомірними, у зв`язку з чим у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову фермерського господарства "НАЗАРКО" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправними та скасування рішень відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.О. Бондар

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.09.2023
Оприлюднено25.09.2023
Номер документу113660984
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —480/4055/23

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 29.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 22.09.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні