Рішення
від 25.09.2023 по справі 200/2777/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2023 року Справа№200/2777/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Арестової Л. В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; рнокпп НОМЕР_1 ) до Військової частини НОМЕР_2 (місцезнаходження: АДРЕСА_2 ; код ЄДРПОУ: НОМЕР_3 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

19.06.2023 ОСОБА_1 , позивач, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Військової частини НОМЕР_2 про:

- визнання протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_2 про відмову у виплаті додаткової винагороди в розмірі до 100 000 грн. ОСОБА_1 за безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії у складі оперативно-стратегічного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 09.03.2022 по грудень 2022 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах у відповідності до приписів Постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168;

- зобов`язання Військову частину НОМЕР_2 нарахувати та виплатити додаткову винагороду в розмірі до 100 000 грн. ОСОБА_1 за безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії у складі оперативно-стратегічного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 09.03.2022 по грудень 2022 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах у відповідності до приписів Постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, витребувано у відповідача та у Військової частини НОМЕР_4 встановлені судом докази по справі.

17.07.2023 відповідач, Військова частина НОМЕР_2 , надав відзив на позовну заяву з додатками.

Ухвалами суду від 01.08.2023 відмовлено в задоволенні клопотань відповідача про розгляд справи у закритому судовому засіданні, про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача. Повторно витребувано у Військової частини НОМЕР_4 встановлені судом докази по справі.

15.08.2023 відповідач надав до суду письмові пояснення по справі, в яких, зокрема, просив суд здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 01.09.2023 повторно витребувано у Військової частини НОМЕР_4 встановлені судом докази по справі.

18.09.2023 відповідач, Військова частина НОМЕР_2 , надав до суду докази по справі.

Ухвалою суду від 25.09.2023 відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Інші заяви та клопотання по розглядаємій справі не надходили.

У зв`язку із військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022, який діє і на теперішній час.

02.03.2022 опублікованими Радою суддів України 02.03.2022 Рекомендаціями щодо роботи судів в умовах воєнного стану року, судам України рекомендовано за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.

Відповідно до наказу голови Донецького окружного адміністративного суду від 26.02.2022 №14/І-г «Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи» запроваджено особливий режим роботи для суддів Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи з 26.02.2022 до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.

Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.

За приписами частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до частини п`ятоїстатті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Отже відсутні перешкоди для розгляду справи по суті.

Так, в обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що період з 09.03.2022 по грудень 2022 року безпосередньо приймав участь в бойових діях, однак йому виплачено додаткову винагороду у розмірі 30000,00 грн., замість 100000,00 грн., яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

Позивач вважає бездіяльність відповідача щодо не нарахування та не виплати додаткової винагороди у розмірі до 100000,00 грн. за період з 09.03.2022 по грудень 2022 року протиправною. Просив задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.

Відповідач надав відзив на позовну заяву в якому заперечив проти задоволення позовних вимог, обґрунтовуючи це тим, що позивач входить до складу оперативно-стратегічного угрупування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та безпосередньо не виконував бойові завдання у складі військової частини, яка веде бойові дії, тому командуванням Військової частини НОМЕР_2 здійснювалась виплата додаткової винагороди у розмірі 30000,00 грн.

Крім того, відповідач зазначив, що позивач не надавав будь-яких документів на право виплати додаткової винагороди у підвищеному розмірі 100000,00 грн., та Військова частина НОМЕР_2 не веде бойові дії у складі діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, тому відсутні правові підстави для виплати позивачу додаткової винагороди у підвищеному розмірі за виконання бойових завдань у складі військової частини, яка веде веде воєнні (бойові) дії у складі діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави в районі ведення воєнних (бойових) дій.

Відповідач вважає, що позивачу були здійснені всі виплати, визначені наказами командира Військової частини НОМЕР_2 , у тому числі додаткова винагорода. Просив у задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянином України, що підтверджується копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_5 .

Відповідач, Військова частина НОМЕР_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ), у розумінні пункту 7 частини першої статті 4 КАС України є суб`єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах згідно зі статтею 43 КАС України має адміністративну процесуальну дієздатність.

Позивач має реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Позивач є учасником бойових дій відповідно до посвідчення серії НОМЕР_6 , що видано Військовою частиною НОМЕР_7 10.03.2017. Позивач має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників бойових дій.

Позивач з 25.07.2016 проходить військову службу у Військовій частині НОМЕР_2 , що підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 (по стройовій частині) від 26.07.2016 №214 солдата ОСОБА_1 , призначеного наказом командира Військової частини НОМЕР_2 (по особовому складу) 25.06.2016 №44-РС на посаду механіка експлуатаційного взводу Військової частини НОМЕР_2 , який прибув з ІНФОРМАЦІЯ_3 , з 25.07.2016 зарахувати до списків особового складу частини та на всі види забезпечення та надати 1 добу для прийняття справ та посади.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 (по стройовій частині) від 26.07.2016 №215 солдата ОСОБА_1 , призначеного наказом командира Військової частини НОМЕР_2 (по особовому складу) 25.06.2016 №44-РС на посаду механіка експлуатаційного взводу Військової частини НОМЕР_2 , вважати таким, що з 26.07.2016 справи та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків за посадою з посадовим окладом 530 грн. на місяць.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 «Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 » від 15.03.2022 №38ад відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 та внесеною зміною до неї постановою Уряду від 07.03.2022 №217, телеграми Міністра оборони України від 07.03.2022 №248/1217, наказано нижчепойменованим військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000,00 грн. пропорційно у розрахунку на місяць за період з 24.02.2022 по 23.03.2022 старшому солдату ОСОБА_1 , механіку експлуатаційного взводу.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 «Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 » від 23.03.2022 №41ад відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 та внесеною зміною до неї постановою Уряду від 07.03.2022 №217, телеграми Міністра оборони України від 07.03.2022 №248/1217, наказано нижчепойменованим військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000,00 грн. пропорційно у розрахунку на місяць за період з 24.03.2022 по 25.03.2022 старшому солдату ОСОБА_1 , механіку експлуатаційного взводу.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 «Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 » від 02.04.2022 №45ад відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 (зі змінами) та на підставі рішення Міністра оборони України від 07.03.2022 №248/1217, наказано виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000,00 грн. пропорційно часу проходження служби у розрахунку на місяць за період з 26.03.2022 по 31.03.2022 старшому солдату ОСОБА_1 , механіку експлуатаційного взводу.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 «Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 » від 01.05.2022 №60ад відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 (зі змінами) та на підставі рішення Міністра оборони України від 07.03.2022 №248/1217, наказано виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000,00 грн. пропорційно часу проходження служби у розрахунку на місяць за період з 01.04.2022 по 30.04.2022 старшому солдату ОСОБА_1 , механіку експлуатаційного взводу.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 «Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 » від 01.06.2022 №73ад відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 (зі змінами) та на підставі рішення Міністра оборони України від 07.03.2022 №248/1217, наказано виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000,00 грн. пропорційно часу проходження служби у розрахунку на місяць за період з 01.05.2022 по 31.05.2022 старшому солдату ОСОБА_1 , механіку експлуатаційного взводу.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 «Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 » від 03.07.2022 №84ад відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 (зі змінами) та на підставі окремого доручення Міністра оборони України від 23.06.2022 №912/з/29, наказано виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000,00 грн. пропорційно часу проходження служби у розрахунку на місяць за період з 01.06.2022 по 30.06.2022 старшому солдату ОСОБА_1 , механіку експлуатаційного взводу.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 «Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 » від 02.09.2022 №107ад відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 (зі змінами) та на підставі окремого доручення Міністра оборони України від 23.06.2022 №912/з/29, наказано виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000,00 грн. пропорційно часу проходження служби у розрахунку на місяць за період з 01.08.2022 по 31.08.2022 старшому солдату ОСОБА_1 , механіку експлуатаційного взводу.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 «Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 » від 02.12.2022 №143ад відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 (зі змінами) та на підставі окремого доручення Міністра оборони України від 23.06.2022 №912/з/29, наказано виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000,00 грн. пропорційно часу проходження служби у розрахунку на місяць за період з 01.11.2022 по 31.11.2022 старшому солдату ОСОБА_1 , механіку експлуатаційного взводу.

Відповідно до витягу з наказу командира Військової частини НОМЕР_2 «Про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям Військової частини НОМЕР_2 » від 05.01.2023 №3ад відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 (зі змінами) та на підставі окремого доручення Міністра оборони України від 23.06.2022 №912/з/29, наказано виплатити додаткову винагороду в розмірі 30000,00 грн. пропорційно часу проходження служби у розрахунку на місяць за період з 01.12.2022 по 31.12.2022 старшому солдату ОСОБА_1 , механіку експлуатаційного взводу.

Відповідно до довідки Військової частини НОМЕР_2 від 26.02.2023 про участь особи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, старший солдат ОСОБА_1 дійсно в період з 01.05.2018 по 24.06.2018, з 26.07.2018 по 30.06.2019, з 29.07.2019 по 11.08.2019, з 12.09.2019 по 05.07.2020, з 05.08.2020 по 09.08.2021, з 15.09.2021 по 23.02.2022 брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та в період здійснення зазначених заходів у м. Краматорськ Донецької області.

Відповідно до витягу з платіжно-розрахункової відомості про нарахування, виплату та детальний розрахунок нарахованої та виплаченої додаткової винагороди на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 з 09.03.2022 по 31.12.2022 старшого солдата ОСОБА_1 позивачу була нарахована додаткова винагорода відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168 у березні 2022 року (23 дні) у розмірі 22258,06 грн., за період з квітня по грудень 2022 року у розмірі 30000,00 грн. в місяць.

15.05.2023 представник позивача звернувся з адвокатськими запитами до Генерального Штабу Збройних Сил України та до Командування Сухопутних військ Збройних Сил України, в яких просив, зокрема, наступне.

«1. Надати документальне підтвердження безпосередньої участі ОСОБА_1 у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії у період здійснення зазначених дій або заходів у період з 09.03.2022 року по момент звернення, а саме:

- надати інформацію стосовно перебування ОСОБА_1 в зоні проведення операції об`єднаних сил у складі угруповання об`єднаних сил.

- належним чином засвідчені копії наказів (витягів з наказів) Командувача угруповання об`єднаних сил або інших військових частин, угруповань підпорядкованих вам, усіх документів, врахованих під час їх прийняття, в тому числі, але не виключно, матеріалів службових перевірок, табелів термінових донесень, тощо, які складались відносно ОСОБА_1 ;

- належним чином завірених копій всіх бойових наказів (бойових розпоряджень) чи витяги з них, які складались відносно ОСОБА_1 ;

- належним чином завірених копій журналу бойових дій (вахтовий, навігаційно-вахтовий, навігаційний журнал) або журналу ведення оперативної обстановки або бойове донесення (підсумкове, термінове, позатермінове) або постова відомість (під час охорони об`єкта, на який було здійснено збройний напад) відносно ОСОБА_1 ;

- належним чином завірених копій рапортів (донесення) командира підрозділу (групи) про участь ОСОБА_1 (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань;

- вказати причини невиплати додаткової винагороди ОСОБА_1 , встановленої п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі, стримуванні збройної агресії у складі угруповання об`єднаних сил з 09.03.2022 року по день звернення з запитом;

- нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду, встановлену п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі, стримуванні збройної агресії в період з 09.03.2022 р. по день звернення з запитом із розрахунку до 100 000 грн. на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах, з урахуванням проведених платежів.».

Відповіді на зазначені запити в матеріалах цієї справи відсутні.

Не погоджуючись з вказаною бездіяльністю відповідача, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Відповідно до довідки Військової частини НОМЕР_2 від 27.07.2023 вих.№350/172/247/65/378/пс записи відносно старшого солдата ОСОБА_1 , командира відділення експлуатаційного взводу Військової частини НОМЕР_2 , у період з 24.02.2022 по 27.07.2023 до журналу бойових дій не вносились. Рапорти (донесення) командира підрозділу (групи) про участь старшого солдата ОСОБА_1 (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань не надавались, у зв`язку з тим, що старший солдат ОСОБА_1 не брав участь у бойових діях.

Отже, спірним питанням у цій справі є правомірність не виплати позивачу додаткової винагороди в розмірі до 100000,00 грн. за безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії у складі оперативно-стратегічного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 09.03.2022 по грудень 2022 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах у відповідності до приписів Постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами першою-другою статті 7 КАС України встановлено, що суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби визначає Закон України від 25.03.1992 №2232-XII «Про військовий обов`язок і військову службу» (далі Закон №2232-XII, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини першої статті 2 Закону №2232-ХІІ військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

За змістом статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Конституційний Суд України у пункті 3 мотивувальної частини Рішення від 20.03.2002 №5-рп/2002, посилаючись на своє ж Рішення від 06.07.1999 №8-рп/99, зауважив, що «служба в міліції, державній пожежній охороні передбачає ряд специфічних вимог, які дістали своє відображення у законодавстві. Норми, що регулюють суспільні відносини у цих сферах, враховують екстремальні умови праці, пов`язані з постійним ризиком для життя і здоров`я, жорсткі вимоги до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей. Це повинно компенсуватись наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексу організаційно-правових та економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення. Частина п`ята статті 17 Конституції України покладає на державу обов`язки щодо соціального захисту не тільки таких громадян, а й членів їхніх сімей. Конституційний Суд України вважає, що ці положення поширюються і на службу в Збройних Силах України, Військово-Морських Силах України, в органах Служби безпеки України, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції, Управління державної охорони України, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо».

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей визначені Законом України від 20.12.1991 №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон №2011-ХІІ).

За приписами статті 1 Закону №2011-ХІІ соціальний захист військовослужбовців - це діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною другою статті 1-2 Закону №2011-ХІІ у зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.

Відповідно до частин першої-четвертої статті 9 Закону №2011-ХІІ обумовлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.

До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України. Порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Указами Президента України №133/2022 від 14.03.2022, №259/2022 від 18.04.2022, №341/2022 від 17.05.2022 та №573/2022 від 12.08.2022, №757/2022 від 07.11.2022, №58/2023 від 06.02.2023, №254/2023 від 01.05.2023 строк дії воєнного часу продовжувався.

На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та №69 «Про загальну мобілізацію», Кабінетом Міністрів України 28.02.2022 прийнята постанова №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі Постанова №168) (у редакції чинній на дату прийняття), установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Постановами Кабінету Міністрів України №350 від 22.03.2022, №754 від 01.07.2022, №793 від 19.07.2022, №1066 від 27.09.2022, №1146 від 08.10.2022, №43 від 20.01.2023 до постанови №168 від 28.02.2022 внесено відповідні зміни та доповнення.

Разом із цим, пунктом 1 Постанови №168 (із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 № 1146, яка застосовується з 01.09.2022) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Відповідно до пункту 2-1 Постанови №168 порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.

Так, пункт 1 Постанови №168 передбачає обов`язкові умови для виплати додаткової винагороди військовослужбовцями у розмірі до 100000,00 грн.:

- період дії воєнного стану;

- беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів;

- наявність наказу командира.

Перша із зазначених умов не потребує доказування, оскільки на дату виникнення спірних правовідносин встановлена чинним законодавством України, проте, наявність інших умов для виплати додаткової винагороди військовослужбовцями у розмірі до 100000,00 грн. встановлюються судом на підставі наявних у справі доказів.

Суд зауважує, що саме лише проходження позивачем військової служби на території Донецької області не є підставою для виплати додаткової винагороди в збільшеному розмірі.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем не надано жодних доказів, які підтверджують його безпосередньої участі в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час безпосереднього перебування в районах проведення воєнних (бойових) дій в період здійснення зазначених заходів за період з березня 2022 року по грудень 2022 року у розумінні Постанови №168.

Разом із цим, відповідно до довідки відповідача від 27.07.2023 вих.№350/172/247/65/378/пс записи відносно старшого солдата ОСОБА_1 , командира відділення експлуатаційного взводу Військової частини НОМЕР_2 , у період з 24.02.2022 по 27.07.2023 до журналу бойових дій не вносились. Рапорти (донесення) командира підрозділу (групи) про участь старшого солдата ОСОБА_1 (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань не надавались, у зв`язку з тим, що старший солдат ОСОБА_1 не брав участь у бойових діях.

Водночас, судом встановлено, що за вказаний період позивачу була виплачена додаткова винагорода в розмірі до 30000,00 грн. пропорційно в розрахунку на місяць.

Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав вважати, що відповідачем порушено право позивача на спірну додаткову винагороду в належному розмірі.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від09.12.1994, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною другою статті 9 КАС України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно із частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оскільки позивачем не наведено обґрунтованих доводів відносно допущення відповідачем протиправної бездіяльності щодо не виплати йому додаткової винагороди в розмірі до 100000,00 грн. за безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії у складі оперативно-стратегічного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за період з 09.03.2022 по грудень 2022 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах у відповідності до приписів Постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 №168, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для відмови в задоволенні позову.

Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати не підлягають стягненню.

Керуючись статтями 2, 4, 7-14, 19, 143, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ; рнокпп НОМЕР_1 ) до Військової частини НОМЕР_2 (місцезнаходження: АДРЕСА_2 ; код ЄДРПОУ: НОМЕР_3 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 25.09.2023.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду у паперовому вигляді або через електронний кабінет (https://id.court.gov.ua/) у підсистемі «Електронний суд».

У разі застосування судом частини третьої статті 243 КАС України строк на апеляційне оскарження обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.В. Арестова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2023
Оприлюднено27.09.2023
Номер документу113692446
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —200/2777/23

Постанова від 06.11.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 25.09.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 01.09.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні