Рішення
від 25.09.2023 по справі 500/4961/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/4961/23

25 вересня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 через представника - адвоката Драус Ольгу Олегівну звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (далі - Головне управління), в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління від 28 червня 2023 року № 5137-5206/К-02/8-1900/23 про відмову у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 ;

зобов`язати провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 із урахуванням заробітку за період з 01 лютого 1995 року по січень 2000 року, при цьому період роботи із листопада 1999 року по січень 2000 року зарахувати за даними спеціалізованого персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб (далі - СПОВ), починаючи з 06 червня 2023 року - дати звернення із заявою про проведення перерахунку;

стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь ОСОБА_1 понесені ним судові витрати у вигляді сплати судового збору в сумі 1073,00 грн та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 1000,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що з 25 квітня 2023 року отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV).

06 червня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії шляхом зарахування йому заробітної плати за період роботи із 01 лютого 1995 року по січень 2000 року, в тому числі за період із листопада 1999 року по січень 2000 року на підставі заробітної плати за даними СПОВ, оскільки неможливо представити довідку про заробітну плату у Багатогалузевому приватному малому підприємству «Лідер» (далі - БПМП «Лідер»).

У відповідь Головне управління листом від 28 червня 2023 року відмовило у проведенні перерахунку пенсії із врахуванням заробітної пати за будь-які 60 календарних місяці страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року через відсутність довідки про заробітну плату (дохід) встановленого зразка.

Позивач не погоджується з такою відмовою відповідача та вважає, що Головне управління протиправно не врахувало при обчисленні розміру його пенсії заробітну плату за вказаний період, у тому числі за даними СПОВ. Його діяльність за цей період належним чином підтверджена записами трудової книжки, а відомості про заробітну плату - довідкою про заробітну плату за період роботи з 01 лютого 1995 року по 27 жовтня 1999 року по Тернопільському регіональному центрі AT тютюнова компанія ВАТ «Прилуки», та інформацією спеціалізованого персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб за період з листопада 1999 року по січень 2000 року (за формою ОК-5). Пред`явити довідку про заробітну плату за період роботи з листопада 1999 року по січень 2000 року у БПМП «Лідер» позивач не має можливості, оскільки згідно довідки архівного відділу № 680 від 04 липня 2023 року кадрові документи БПМП «Лідер» на зберігання в архівний відділ не надходили.

Вважає, що право особи на пенсійне забезпечення не може ставитись в залежність від існування конкретного документу, позаяк збереження таких відомостей не може контролюватися пенсіонером, а значить на нього не може покладатись відповідальність за їх відсутність.

З наведених підстав позивач просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 11.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Копія ухвали про відкриття провадження у справі від 11.08.2023 разом з позовною заявою та додатками надіслані відповідачу в його електронний кабінет та доставлені від 11.08.2023 та 08.08.2023 відповідно, що підтверджується довідками про доставку електронного листа.

Відповідач відзив на позов у строк встановлений судом (п`ятнадцять днів з дня вручення йому ухвали про відкриття провадження у справі) до суду не подав, як і будь-які докази у спростування позовних вимог. Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позові, суд встановив такі обставини.

ОСОБА_1 з 25 квітня 2023 року отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

06 червня 2023 року позивач звернувся до Головного управління з заявою, у якій просив здійснити перерахунок його пенсії шляхом зарахування заробітної плати за період роботи з 01 лютого 1995 року по січень 2000 року, в тому числі за період із листопада 1999 року по січень 2000 року за даними СПОВ, оскільки неможливо представити довідку про заробітну плату у БПМП «Лідер» за цей період (а.с.13).

У відповідь на заяву відповідач направив позивачу лист від 28 червня 2023 року № 5137-5206/К-02/8-1900/23, яким відмовив у проведенні перерахунку пенсії із врахуванням заробітної плати за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року через відсутність довідки про заробітну плату (дохід) встановленого зразка. Також відповідач вказав на положення статті 40 Закону № 1058-IV про можливість проведення перерахунку пенсії за умови підтвердження довідки про заробітну плату за період по 30 червня 2000 року первинними документами; право територіальних органів Пенсійного фонду проводити перевірку обґрунтованості видачі довідки та її достовірність (а.с.14).

Не погодившись з відмовою відповідача у перерахунку пенсії з урахуванням довідки про заробітну плату та даних СПОВ, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначає Закон № 1058-IV.

Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії регламентований статтею 40 Закону № 1058-IV. Так, згідно з частиною першою статті 40 Закону № 1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Згідно з підпунктом 3 пункту 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1 (у редакції постанови від 07.07.2014 № 13-1), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846) у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 22-1), до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи, зокрема, для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу з 01 липня 2000 року орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу (додатки 3, 4 до Положення).

За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року (додаток 5).

Відповідно до пункту 2.10 Порядку № 22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.

Тобто для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу до 01 липня 2000 року особою до пенсійного органу надається довідка про заробітну плату, яка видається на підставі первинних документів підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією, або їх правонаступниками чи архівними установами. Обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 1 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами.

Судом встановлено, що відповідно до записів трудової книжки ОСОБА_1 № 11- №14 його трудову діяльність, серед іншого, складають такі періоди роботи:

з 01 лютого 1995 року по 27 жовтня 1999 року - робота на посаді менеджера по збуту Тернопільського регіонального центру ВАТ «Прилуки» (накази № 17 від 01.01.1995 року та № 13 від 27 жовтня 2023 року);

з 01 листопада 1999 року по 31 травня 2004 року - робота на посаді заступника директора БПМП «Лідер» (накази № 53 від 01 листопада 1999 року та № 2 від 28 травня 2004 року) (а.с.19-24).

Позивач виявив бажання при обчисленні пенсії врахувати заробітну плату за час роботи на даних підприємствах.

При зверненні до Головного управління з заявою про призначення пенсії ОСОБА_1 подав довідку про заробітну плату за період роботи з 01 лютого 1995 року по 27 жовтня 1999 року по Тернопільському регіональному центрі AT тютюнова компанія ВАТ «Прилуки» (а.с.16).

Проте довідку про заробітну плату за період роботи з листопада 1999 року по січень 2000 року у БПМП «Лідер» позивач не мав можливості надати та стверджує, що кадрові документи цього підприємства на зберігання в архів не надходили, про що свідчить довідка архівного відділу Тернопільської районної військової адміністрації № 680 від 04 липня 2023 року (а.с.25).

Судом встановлено, що в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування наявні індивідуальні відомості про застраховану особу ОСОБА_1 за період з 1998 року (за формою ОК-5).

Дані персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування містять відомості про суму заробітку для нарахування пенсії та кількість днів трудових або цивільно-правових відносин, зокрема, за 1999-2000 року. Заробітна плата виплачувалася у спірні періоди (листопад 1999 року - січень 2000 року) страхувальниками позивача БПМП «Лідер» (код ЄДРПОУ 14044840) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Дельта» (код ЄДРПОУ 25343876) (а.с.26).

Для перерахунку пенсії необхідні відомості про заробітну плату за 60 місяців. Довідка про заробітну плату у ВАТ «Прилуки» містить інформацію про заробітну плату за період з лютого 1995 року по жовтень 1999 року (57 місяців). Довідку про заробітну плату за решту 3 місяці позивач вказує, що не може надати, бо в цей період працював на БПМП «Лідер», яке не здало первинну документацію в архів.

Разом з тим, судом встановлено, що відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 25.09.2023 БПМП «Лідер» (код ЄДРПОУ 14044840) зареєстроване як юридична особа, не перебуває у стані припинення, керівник ОСОБА_2 , юридична адреса: АДРЕСА_1 , що співпадає за адресою місця проживання позивача (а.с.39-42).

За вказаних обставин, коли відсутні відомості про припинення юридичної особи, відповідні відомості про заробітну плату за період до 01 липня 2000 року мають бути надані безпосередньо страхувальником позивача - БПМП «Лідер» у вигляді довідки про заробітну плату.

При цьому у позовній заяві ОСОБА_1 жодним чином не спростував обставин, за яких довідка про заробітну плату не може бути надана БПМП «Лідер», яке не ліквідоване та не припинило своє існування. Позивач не надав жодного звернення до цього підприємства та на вказав причин, за яких таке позбавлене можливості видати відповідну довідку про заробітну плату.

Натомість позивач долучив до позову довідку архівного відділу, яку не надавав до територіального органу Пенсійного фонду України, про відсутність відповідних первинних документів у архіві, які й не мали туди передаватися через відсутність факту припинення юридичної особи, оформленого з внесенням відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

В свою чергу, правильність та достовірність внесення відповідних відомостей до довідки про заробітну плату підлягає перевірці територіальними органами Пенсійного фонду України. Так, відповідно до частини третьої статті 44 Закону № 1058-ІV органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Повертаючись до обставин справи, суд зазначає, що позивач не навів обставин, які б свідчили про його звернення до страхувальника БПМП «Лідер» за отриманням довідки про заробітну плату та неможливості її отримати.

При цьому чинне законодавства передбачає визначення заробітної плати (доходу) для призначення пенсії на підставі інших джерел лише у разі втрати документів про нарахування заробітної плати.

Так, Порядком визначення заробітної плати (доходу) для призначення пенсії у разі втрати документів про її нарахування та виплату, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05 липня 2006 року № 919 (далі - Порядок № 919), встановлено механізм визначення заробітної плати (доходу) для призначення пенсії застрахованої особи, страховий стаж якої починаючи з 1 липня 2000 р. становить менш як 60 місяців, за основним місцем роботи за період страхового стажу до 1 липня 2000 р. за умови відсутності заробітної плати (доходу) за будь-які інші 60 календарних місяців страхового стажу підряд незалежно від перерв до 1 липня 2000 р. у разі втрати первинних документів про нарахування та виплату підприємствами, установами, організаціями заробітної плати (доходу) у зв`язку із стихійним лихом, аваріями, катастрофами або з інших незалежних від застрахованої особи обставин.

Відповідно до пункту 2 цього Порядку за вказаних обставин (у зв`язку із стихійним лихом, аваріями, катастрофами або з інших незалежних від застрахованої особи обставин) заробітна плата (дохід) для призначення пенсії за період страхового стажу застрахованої особи за кожний місяць страхового стажу починаючи з 1 січня 1998 р. визначається за даними Державного реєстру фізичних осіб - платників податків і Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Пунктом 4 Порядку №919 визначено, що відсутність на підприємстві, в установі, організації або в їх правонаступника документів про нарахування та виплату заробітної плати (доходу), а також час та причини, що призвели до втрати таких документів, підтверджується довідкою роботодавця, правонаступника органу вищого рівня, Національного банку України щодо ліквідованих банків або відповідної архівної установи.

Оскільки позивачем не наведено жодної обставини, за якої він не може отримати довідку про заробітну плату за період з листопада 1999 року по лютий 2000 року та відсутні відомості про втрату таких документів БПМП «Лідер», то у розумінні Порядку №919 відсутні підстави для врахування ОСОБА_1 заробітної плати (доходу) для призначення пенсії за спірний період за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Крім того, судом встановлено, що позивач у період з листопада 1999 року по лютий 2000 року за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування отримував дохід ще від однієї юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Дельта» (код ЄДРПОУ 25343876). Проте щодо неможливості надання довідки про заробітну плату по цьому Товариству позивач нічого не вказує, хоча позовні вимоги стосуються зарахування заробітної плати на підставі даних СПОВ, тобто сукупного заробітку. В цій частині взагалі відсутнє будь-яке обґрунтування позовних вимог.

Враховуючи встановлені судом обставини справи та наведені положення законодавства суд вважає, що Головне управління правомірно відмовило ОСОБА_1 у перерахунку пенсії через відсутність довідки про заробітну плату за період з листопада 1999 року по січень 2000 року, підстави для перерахунку пенсії на підставі даних СПОВ за цей період відсутні за вказаних обставин. У позові слід відмовити.

Оскільки позов не підлягає задоволенню, то відсутні підстави для вирішення питання розподілу судових витрат, у тому числі витрат на правничу допомогу.

Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 241-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволення позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (Майдан Волі, 3, місто Тернопіль, 46001, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 14035769).

Повний текст рішення складено та підписано 25 вересня 2023 року.

Суддя Чепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2023
Оприлюднено27.09.2023
Номер документу113695607
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —500/4961/23

Рішення від 25.09.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 11.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні