ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 вересня 2023 року ЛуцькСправа № 140/10477/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Плахтій Н.Б.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 , фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 , фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 , приватного підприємства «Константа-М», ОСОБА_5 до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Державне підприємство «Камінь-Каширське лісове господарство» про визнання протиправною та скасування вимоги,
ВСТАНОВИВ:
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , фізична особа-підприємець ОСОБА_2 , фізична особа-підприємець ОСОБА_3 , фізична особа-підприємець ОСОБА_4 , приватне підприємство «Константа-М» (далі позивачі) звернулися до суду з позовом до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (далі відповідач, Управління), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Державне підприємство «Камінь-Каширське лісове господарство» (далі третя особа, ДП «Камінь-Каширське ЛГ) про визнання протиправною та скасування вимоги №130307-14/987-2023 «Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства».
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до п.2.3.5.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2022 року та на підставі направлень на проведення ревізії від 19.12.2022 №№237-239 та від 21.03.2023 №71 Управлінням проведено планову виїзну ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності ДП «Камінь-Каширське ЛГ» за період із 01.04.2019 по 31.10.2022, за результатами якої складено акт від 29.03.2023 №070-22/01.
13.04.2023 Управління скерувало на адресу голови комісії з припинення ДП «Камінь-Каширське ЛГ» Володимира Дроздика вимогу №130307-14/987-2023 «Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства», відповідно до якої:
1. У бухгалтерському обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» безпідставно відображені операції, які проведені по розрахунках з ФОП ОСОБА_1 без підтвердження первинними документами протягом 2019-2021 років та які згідно даних обліку та наданих для ревізії банківських виписок оплачені в повному обсязі становить 555 335,20 грн (в тому числі за 2019 рік - 226 397,00 грн, за 2020 - 239 153,00 грн та за 2021 - 89 785,20 грн), чим порушено ч.1 ст.67, ч.1, 2 ст.193 Господарського кодексу України від 16.01.2003 №436-IV (далі ГК України), ч.1 ст.526, ч.2, 3, 4 ст.538, ч.1 ст.692, ч.2 ст.693 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-IV (далі ЦК України), ч.1, 5 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1996 року №996-XIV (далі Закон №996-XIV), п.1.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.1995 №88 (далі Положення №88).
Внаслідок вищевказаного ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» завдано матеріальної шкоди )збитків) в сумі 555 335,20 грн.
ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» протягом 2019-2021 років ФОП ОСОБА_1 перераховано коштів на загальну суму 1 203 205,00 грн (в тому числі за 2019 рік - 67 000,00 грн, за 2020 - 384 995,00 грн та за 2021 - 751 210,00 грн) без підтвердження отримання товарів, робіт чи послуг, які не проведені по обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» як розрахунки з ФОП ОСОБА_1 , чим порушено ч.1 ст.526, ч.1 ст.527, ч.2, 3, 4 ст.538, ч.1, 2 ст.692, ч.2 ст.693 та ч.1 ст.1212 ЦК України, ч.1 ст.67, ч.5 ст.75, ч.1, 2 ст.193 ГК України IV, п.5 Положення (Стандарту) бухгалтерського обліку 10 «Дебіторська заборгованість», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.10.1999 №237 (далі Положення (Стандарт) №237).
Внаслідок вищевказаного та враховуючи повернення коштів на рахунок Підприємства в сумі 247000,00 грн ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» завдано матеріальної шкоди (збитків) в сумі 956205,00 грн.
У зв`язку з чим вимагається, зокрема, відповідно до норм статей 216-219 ГК України, статей 22, 610-625 ЦК України, забезпечити проведення претензійно-позовної роботи із ФОП ОСОБА_1 щодо стягнення на користь ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») коштів на суму 1511540,20 грн.
2. У бухгалтерському обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» безпідставно відображені операції, які проведені по розрахунках з ФОП ОСОБА_2 без підтвердження первинними документами протягом 2021 року та які згідно даних обліку та наданих для ревізії банківських виписок оплачені в повному обсязі становить 119 551,00 гривень, чим порушено ч.1 ст.67, ч.1, 2 ст.193 ГК України, ч.1 ст.526, ч.2,3,4 ст.538, ч.1 ст.692, ч.2 ст.693 ЦК України, ч.1, 5 ст.9 Закону №996-XIV, п.1.2 Положення №88.
Внаслідок вищевказаного ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» завдано матеріальної шкоди (збитків) в сумі 119 551,00 гривень.
Ревізією питання проведення взаємозаліку з ПП «Константа-М» у 2019 році на суму 181 300,00 грн встановлено, що така операція не підтверджена як розрахунки з ПП «Константа-М», внаслідок чого по розрахунках з ФОП ОСОБА_2 25.03.2019 безпідставно зменшено суму дебіторської заборгованості ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» по розрахунках із ФОП ОСОБА_2 по субрахунку 631 на суму 181 300,00 грн, чим порушено ч.1, 5, ч.3 ст.9 Закону №996-XIV, п.1.2 Положення №88, п.5 Положення (Стандарту) №237, п. 6.3 Статутів ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» від 14.11.2013 та від 05.02.2021.
Внаслідок вищевказаного ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» завдано матеріальної шкоди (збитків) в сумі 181 300,00 гривень.
ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» протягом 2019-2021 років ФОП ОСОБА_2 перераховано коштів на загальну суму 587 374,00 грн (в тому числі за 2020 рік - 340 420,00 грн та за 2021 - 246 954,00 грн) без підтвердження отримання товарів, робіт чи послуг, які не проведені по обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» як розрахунки з ФОП ОСОБА_2 , чим порушено чим порушено ч.1 ст.526, ч.1 ст.527, ч.2, 3, 4 ст.538, ч.1, 2 ст.692, ч.2 ст.693 та ч.1 ст.1212 ЦК України, ч.1 ст.67, ч.5 ст.75, ч.1, 2 ст.193 ГК України, п.5 Положення (Стандарту) №237.
Внаслідок вищевказаного ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» завдано матеріальної шкоди (збитків) в сумі 587 374,00 гривень.
У зв`язку з чим вимагається, зокрема, відповідно до норм статей 216-219 ГК України, статей 22, 610-625 ЦК України, забезпечити проведення претензійно-позовної роботи із ФОП ОСОБА_2 щодо стягнення на користь ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») коштів на суму 888225,0 грн.
3. По бухгалтерському обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» 29.10.2020 безпідставно відображено надходження коштів від ФОП ОСОБА_3 на загальну суму 440 000,00 грн, в тому числі по субрахунку 361 «Розрахунки із вітчизняними покупцями» на 40 000 грн та субрахунку 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» на 400 000 грн, внаслідок чого збільшено зобов`язання ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» перед ФОП ОСОБА_3 на вказану суму, чим порушено ч.8 ст.19 ГК України, ч.1, 5 ст.9 Закону №996-XIV, п.1.2, 2.2 Положення №88, п. 6.3 Статутів ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» від 14.11.2013 та від 05.02.2021.
Вказане порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків) Підприємству на 440 000,00 грн.
По бухгалтерському обліку Підприємства по розрахунках із ФОП ОСОБА_3 протягом 2019-2021 років безпідставно відображено операції (зазначені як надання Підприємству послуг, в тому числі ПДВ податковий кредит) за кредитом субрахунку 631 на суму 686 557,35 грн (в тому числі у 2019 році - 114 000 грн, 2020 році - 37 649,85 грн та 2021 році - 534 907,50 грн) в кореспонденції з ДТ рахунків 2323 «Виробництво», 911 «Загальновиробничі витрати», 93 «Витрати на збут», 6441 «Податковий кредит», які не підтверджені жодними первинними документами та договорами, внаслідок чого збільшено зобов`язання Підприємства на вказану суму та здійснено їх оплату, чим порушено ч.8 ст.19, ч.1 ст.67, ч.1,2 ст.193 ГК України, ч.1 ст.526 ЦК України, ч1, 5 ст.9 Закону №996-XIV, п.1.2, 2.2 Положення №88, п.6.3 Статутів ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» від 14.11.2013 та від 05.02.2021, п.4.2, 9.9 Статуту ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» від 05.02.2021.
Вказане порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків) Підприємству на 686 557,35 гривень.
Згідно наданого до ревізії договору від 02.01.2020 (інших договорів із ФОП ОСОБА_3 не надано), згідно якого ФОП ОСОБА_3 був зобов`язаний надавати ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» послуги навантаження лісопродукції, ціна вказаних послуг складає 42,0 грн з ПДВ, а не 60,0грн як зазначено у акті здачі-приймання робіт (надання послуг) від 31.03.2021 №3/1. Внаслідок вищевикладеного в акті здачі-приймання робіт (надання послуг) від 31.03.2021 №3/1 вартість наданих послуг навантаження лісопродукції в кількості 639,055 мЗ завищена на 11 502,97 грн (639,055 * 42,00 - 38343,28 = -11502,97 грн), чим порушено ч.1 ст.67, ч.1 ст.74, ч.5 ст.75. ч. 1, ч.2 ст. 93 ГК України , ч.1 ст.526, ч.1 ст.629, ч.1 ст.901, ч.1 ст. 903 ЦК України, п. 4.2, 9.9 Статуту ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» від 05.02.2021.
Внаслідок вищевикладеного ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» завдано матеріальної шкоди (збитків) на суму 11 502,97 гривень.
ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» у 2021 році ФОП ОСОБА_3 незаконно (безпідставно) перераховано коштів на загальну суму 976 300,00 грн, які не проведені по обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» як розрахунки з ФОП ОСОБА_3 та не підтверджено отримання товарів, робіт чи послуг на вказану суму, чим порушено ч.1 ст.526, ч.1 ст.527, ч.2,3,4 ст.538 та ч.1 ст.1212 ЦК України, ч.1 ст.67, ч.5 ст.75, ч.1, 2 ст.193 ГК України, ч.1, 5, ч.3 ст.9 Закону №996-XIV, п.1.2 Положення №88, п.5 Положення (Стандарту) №237, п. 6.3 Статуту ДП СЛАП «Камінь- Каширськагроліс» від 05.02.2021.
Внаслідок вищевказаного та враховуючи повернення ФОП ОСОБА_3 коштів на рахунок Підприємства в сумі 87 000,00 грн (14.07.2022) ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» завдано матеріальної шкоди (збитків) в сумі 889 300,00 грн.
По бухгалтерському обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» у травні та червні 2021 року відображено вартість послуг по перевезенню сміття на суму 68 250,00 грн (в тому числі по актах здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 31.05.2021 №5/1 на 33250,00 грн та від 30.08.2021 №8/1 на 35000,00 грн), які оплачені Підприємством в повному обсязі, надання яких не підтверджене договорами, товарно-транспортними документами, документами щодо приймання сміття (із відміткою контрольно-пропускного пункту полігону чи сміттєзвалища) та не підтверджується особою, яка зазначена як підписант актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 31.05.2021 №5/1 та від 30.08.2021 №8/1, чим порушено ч.8 ст.19, ч.1 ст.67, ч.1, 2 ст.193 ГК України, ч.1 ст.526 ЦК України, ч.1, 5 ст.9 Закону №996-XIV, п.1.2, 2.2, 2.4 Положення №88, п.6.3 Статутів ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» від 14.11.2013 та від 05.02.2021.
Внаслідок вищевикладеного ДП СЛАП «КаміньКаширськагроліс» завдано матеріальної шкоди (збитків) на суму 68 250,00 грн.
Внаслідок відображення по бухгалтерському обліку Підприємства на субрахунку 361 «Розрахунки із вітчизняними покупцями» та 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» по розрахунках із ФОП ОСОБА_3 протягом ревізійного періоду операцій (коригувань, взаємозаліків, списання заборгованостей), які не підтверджені жодними первинними документами чи договорами (та будь-яких документів ФОП ОСОБА_3 на запит Управління Західною офісу Держаудитслужби у Волинській області не надано), внаслідок чого по розрахунках з ФОП ОСОБА_6 протягом ревізійного періоду безпідставно зменшено суму дебіторської заборгованості ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» по розрахунках із ФОП ОСОБА_6 на суму 400 470,4 грн (950 251,69 грн - 65 603,00 грн - 484 178,29 грн) та завдано Підприємству матеріальної шкоди (збитків) на вказану суму.
У зв`язку з чим вимагається, зокрема, відповідно до норм статей 216-219 ГК України, статей 22, 610-625 ЦК України, забезпечити проведення претензійно-позовної роботи із ФОП ОСОБА_3 щодо стягнення на користь ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») коштів на суму 2496080,72 грн.
4. По бухгалтерському обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» у квітні, травні та червні 2021 року відображено вартість послуг від ФОП ОСОБА_4 по перевезенню сміття на суму 51 450,00 грн (в тому числі по актах здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.04.2021 №4 на суму 13 300,00 грн, від 30.06.2021 №5 на суму 16 800,00 грн та від 31.05.2021 №8 на суму 21 350,00 грн), які оплачені Підприємством в повному обсязі, надання яких не підтверджене товарно-транспортними документами, документами щодо приймання сміття (із відміткою контрольно-пропускного пункту полігону чи сміттєзвалища) та не підтверджується особою, яка зазначена як підписант одного з актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.06.2021 №5 на суму 16 800,00 грн, чим порушено ч.8 ст.19, ч.1 ст.67, ч.1, 2 ст.193 ГК України, ч.1 ст.526 ЦК України, ч.1, 5 ст.9 Закону № 996-XIV, п. 1.2, 2.2, 2.4 Положення №88, п. 6.3 Статутів ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» від 14.11.2013 та від 05.02.2021.
Внаслідок вищевикладеного ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» завдано матеріальної шкоди (збитків) на суму 51 450,00 грн.
ДП СЛАП «Камінь- Каширськагроліс» без отримання робіт, товарів, послуг у 2019-2021 роках та без договірних відносин, фактичної наявності кредиторської заборгованості за проведені фінансово-господарські операції у минулих періодах, протягом 2019-2021 років здійснювалось перерахування коштів на суму 6 379 691,03 грн для ФОП ОСОБА_4 , без подальшого відображення фактичної наявності дебіторської заборгованості в бухгалтерському обліку Підприємства станом на 24.12.2021 року та як наслідок в передавальний баланс на загальну суму 6 379 691,03 грн, чим порушено ч.1 стю526, ч.1 ст.527, ч.2, 3, 4 ст.538 та ч.1 ст.1212 ЦК України, ч.1 ст.67, ч.5 ст.75, ч.1, 2 ст.193 ГК України, ч.1, 3, 5 ст.9 Закону №996-XIV п.2.1, п.2.2 Положення №88, п.5 Положення (Стандарту) №237, п.5 ПсБО «Зобов`язання», п.6.3 Статутів ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» від 14.11.2013 та від 05.02.2021 року.
Вищевказане порушення призвело до завдання матеріальної шкоди (збитків) Підприємству на суму 6 379 691,03 грн гривень.
У зв`язку з чим вимагається, зокрема, відповідно до норм статей 216-219 ГК України, статей 22, 610-625 ЦК України, забезпечити проведення претензійно-позовної роботи із ФОП ОСОБА_4 щодо стягнення на користь ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») коштів на суму 6431141,03 грн.
5. По бухгалтерському обліку Підприємства по розрахунках із ПП «Константа-М» протягом 2019-2021 років безпідставно відображено операції (зазначені як ремонтно-будівельні роботи на суму 2 381 959,70 грн, послуги навантаження на суму 87 419,00 грн, списання заборгованості на витрати на суму 2 539,00 грн) за кредитом субрахунку 631 на суму 2 471 917,70 грн в кореспонденції з ДТ рахунків 6441, 911, 92, 944, які не підтверджені жодними первинними документами та договорами, внаслідок чого збільшено зобов`язання Підприємства на вказану суму та здійснено їх оплату, чим порушено ч.8 ст.19, ч.1 ст.67, ч.1, 2 ст.193 ГК України, ч.1 ст.526 ЦК України, ч.1, 5 ст.9 Закону №996-XIV, п.1.2, 2.2 Положення №88, п. 6.3 Статутів Підприємства.
Вказане порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків) Підприємству на 2 471 917,70 грн.
ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» без отримання робіт, товарів, послуг у 2021 році та без договірних відносин, фактичної наявності кредиторської заборгованості за проведені фінансово-господарські операції у минулих періодах, протягом 2021 року здійснювалось перерахування коштів на суму 2 620 409,69 грн для ПП «Константа-М» та здійснювало реалізацію лісопродукції у 2021 році для ПП «Коистанта-М», за яку не проведено розрахунки на суму 293 528,75 грн, без подальшого відображення фактичної наявності дебіторської заборгованості в бухгалтерському обліку Підприємства за усі вказані фінансово-господарські операції станом на 24.12.2021 року та як наслідок в передавальний баланс на загальну суму 2 913 938, 44 грн, яка не підтверджена обліком ПП «Константа-М», чим порушено ч.1 ст.526, ч.1 ст.527, ч.2, 3, 4 ст.538 та ч.1 ст.1212 ЦК України, ч.1 ст.67, ч.5 ст.75, ч.1, 2 ст.193 ГК України, ч.1, 3, 5 ст.9 Закону № 996-XIV, п. 2.1, п.2.2 Положення №88, п.5 Положення (Стандарту) №237, п.5 ПсБО «Зобов`язання», п.6.3 Статутів ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» від 14.11.2013 та від 05.02.2021.
Вищевказане порушення призвело до завдання матеріальної шкоди (збитків) Підприємству на загальну суму 2 913 938,44 гривень.
У зв`язку з чим вимагається, зокрема, відповідно до норм статей 216-219 ГК України, статей 22, 610-625 ЦК України, забезпечити проведення претензійно-позовної роботи із ПП «Константа-М» щодо стягнення на користь ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») коштів на суму 5385856,14 грн.
Позивачі вказують, що спірна вимога є підставою для стягнення з них грошових коштів в зазначених у ній сумах, а тому породжує правові наслідки (зокрема обов`язки) для них.
При цьому посилаються на незаконність проведення ревізії, її упередженості та необ`єктивності, оскільки слідчий не має повноважень призначати ревізії та перевірки, а КПК України не передбачено право або обов`язок спеціаліста встановлювати дотримання або порушення окремих питань фінансово-господарської діяльності шляхом проведення перевірки з питань, які у відповідності до ч.1, п.1 ч.5 ст.69 КПК України можуть бути предметом експертного дослідження.
Також зазначають про неповноту проведення ревізії, оскільки відповідач всупереч вимог пункту 26 Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 №550 (далі Порядок №550) не провів зустрічну звірку.
Щодо висновків акту ревізії, то позивачі зауважують, що фінансово-господарські операції з ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» проводились на підставі первинних документів, додатковим підтвердження чого є проведені податковим органом та Держаудитслужбою перевірки, а також внутрішні аудити, в ході яких недоліків, зазначених в акті ревізії відповідача, не було виявлено та не зафіксовано жодного факту відсутності чи ненадання первинних документів.
З наведених підстав позивачі просять позов задовольнити.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 22.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (т.1, а.с.111).
У поясненнях третя особа - ДП «Камінь-Каширське ЛГ» вважає позов безпідставним і таким, що не підлягає задоволенню.
При цьому вказує, що в період із 30.06.2022 по 05.07.2022 спеціалістами Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства було проведено плановий аудит ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» з метою проведення оцінки діяльності підприємства щодо правильності ведення бухгалтерського обліку та з питань дотримання нормативно-правових актів лісогосподарської діяльності в повному обсязі або окремих питань (на окремих етапах) і надання відповідних рекомендацій для покращення бухгалтерського обліку.
За результатами проведеного аудиту був складений Аудиторський звіт №01/08-05/2022 від 05.07.2022 із зазначеними в ньому порушеннями, який направлений на адресу ДП «Камінь-Каширське ЛГ» для відповідного реагування та вжиття відповідних заходів.
Під час вивчення Аудиторського звіту підприємству стало відомо, що службовими особами ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» вчинені дії, які ймовірно можуть містити ознаки кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст.191, 364 КК України, у зв`язку з чим в липні 2022 року підприємство звернулось до Територіального управління ДБР, розташованого у м.Львові (далі ТУ ДБР), із заявою про вчинення злочину, на підставі якої відкрито кримінальне провадження №62022140130000054 від 27.07.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України.
В ході проведення досудового розслідування ТУ ДБР було надіслано звернення до Управління з проханням провести перевірку фінансово-господарської діяльності ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (як правонаступника ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс») за період 2019-2022 роки, зокрема, щодо правовідносин ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» із ФОП ОСОБА_4 , ФОП ОСОБА_2 , Фоп ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_1 .
Перевіркою охоплено всю фінансово-господарську діяльність ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» за період з 01.01.2019 по 31.10.2019, в тому числі взаємовідносини із ФОП ОСОБА_4 , ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_1 та додатково ПП «Константа-М».
За результатами перевірки виявлено порушення по незаконно (безпідставно) перерахованих коштах та завдання матеріальної шкоди (збитків) по взаємовідносинах із вказаними суб`єктами господарювання на загальну суму 16712843,09 грн, а також невідшкодованої суми 129778,00 грн, нанесеної самовільними порубками лісу.
ДП «Камінь-Каширське ЛГ» скерувало позивачам претензії по поверненню безпідставно перерахованих коштів, які частково, зокрема, ФОП ОСОБА_3 були задоволені.
Третя особа зазначає, що обґрунтування позивачами незаконності проведення перевірки є безпідставними та такими, що не відповідають вимогам КПК України (т.1, а.с.122-127).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву (т.1, а.с.134-183) відповідач позов не визнає, мотивуючи наступним.
Управлінням відповідно до п.2.3.5.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2022 року з 20.12.2022 по 22.03.2023 проведено планову виїзну ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності ДП «Камінь-Каширське ЛГ» за період із 01.01.2019 по 31.10.2022.
При цьому, акт вищезазначеної ревізії від 29.03.2023 №070-22/01 підписано посадовими особами ДП «Камінь-Каширське ЛГ» без заперечень.
Так, для ревізії було надано наказ Державного агентства лісових ресурсів України від 04.10.2021 №598 «Про припинення ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» та затвердження складу Комісії з припинення» (далі - Наказ № 598).
Згідно Наказу №598 припинення діяльності ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» відбулося шляхом реорганізації, а саме - приєднання до ДП «Камінь-Каширське ЛГ». Також вищевказаним наказом визначено, що ДП «Камінь-Каширське ЛГ» є правонаступником прав та обов`язків ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс».
Також, для ревізії надано передавальний акт балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів, матеріалів лісовпорядкування та документів, які підтверджують речові права на земельні ділянки, нерухоме майно та інше ДП СЛАП «Камінь-Кагшрськагроліс» від 24.12.2021 №б/н, затверджений наказом Держлісагентства від 31.12.2021 №972 «Про затвердження передавального акту ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс», в якому документально закріплено факт передачі прав та обов`язків, в тому числі фінансових зобов`язань, які виникли у ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» з іншими суб`єктами господарювання до ДП «Камінь-Каширськс ЛГ».
Таким чином, ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» 31.12.2021 припинило самостійну господарську діяльність та було реорганізоване шляхом приєднання до ДП «Камінь-Каширське ЛГ» згідно Наказу №598. Первинні документи та дані обліку були передані ДП «Камінь-Каширське ЛГ», як правонаступнику, та використовувались для дослідження тих питань фінансово-господарської діяльності ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс», які вплинули на розмір активів ДП «Камінь-Каширське ЛГ».
Ревізія ДП «Камінь-Каширське ЛГ» проведена правомірно, відповідно до Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2022 року, до якого у зв`язку із надходженням звернення правоохоронного органу, а саме листа ТУ ДБР від 21.10.2022 № 12-31/18504-вих 22 та фактів, викладених у ньому, що свідчать про значні фінансові порушення щодо безпідставного перерахування ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» (правонаступником якого є ДП Камінь-Каширське ЛГ») грошових коштів для інших суб`єктів господарювання, було включено ревізію третьої особи, що відповідає вимогам пункту 28 Порядку №550.
Щодо доводів позивачів про неповноту проведення ревізії у зв`язку з не проведенням зустрічних звірок, відповідач вказує, що ФОП не є об`єктом зустрічної звірки, а тому законодавчих підстав для проведення зустрічних звірок у ФОП ОСОБА_4 , ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_1 немає.
Разом з тим підприємцям були скеровані запити про надання інформації та отримано відповіді (без дати та номера) на них, до яких не було додано жодних первинних чи інших підтверджуючих документів. Щодо ПП «Константа-М», то вказаному підприємству теж направлявся запит, проте необхідної інформації та документів на запит Управління ПП «Константа-М» не надано. Необхідну інформацію та документи для ревізії було надано правоохоронним органом шляхом вилучення у ПП «Константа-М» та передачі вилучених документів для ревізії, які були досліджені в ході ревізії.
Щодо висновків акту ревізії від 29.03.2023 №070-22/01 та оскаржуваної вимоги по суті, відповідач зазначає, що в ході ревізії встановлено укладення між ФОП ОСОБА_1 та ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» усного договору про закупівлю канцтоварів, на виконання якого поставлялись канцтовари. Разом з тим, жодних підтверджуючих документів щодо надання послуг та постачання товарно-матеріальних цінностей за 2019-2021 роки ФОП ОСОБА_1 не надано, як і не надано інформацію про стан взаєморозрахунків та сум заборгованості на звітні дати, договорів, що укладались з ДП СЛАП «Камінь- Каширськагроліс» та інформації, яким чином постачались товарно-матеріальні цінності чи надавались послуги.
Надані для ревізії видаткові накладні не відповідають даним бухгалтерського обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» в частині періоду, в якому вони були здійснені, сум відображених в обліку операцій та суті операцій. Ревізією не встановлено фактів оприбуткування канцтоварів від ФОП ОСОБА_1 у 2020-2021 роках. Крім того, перерахування коштів ФОП ОСОБА_1 у 2019-2021 роках в бухгалтерському обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» не відображено як операції по розрахунках з ФОП ОСОБА_1 .
При цьому згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань у ФОП ОСОБА_1 не передбачено виду діяльності, пов`язаного з торгівлею канцтоварами.
Щодо взаємовідносин із ФОП ОСОБА_2 , то ревізією встановлено, що між ФОП ОСОБА_2 та ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» було укладено договір від 02.01.2020 б/н про надання послуг, на виконання якого надавались транспортні послуги з вивозу сміття. У відповідь на запит ФОП ОСОБА_2 не надано жодних підтверджуючих документів щодо надання послуг та постачання товарно-матеріальних цінностей за 2019-2021 роки, не надано інформацію про стан взаєморозрахунків та сум заборгованості на звітні дати, не надано договорів, що укладались з ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» та інформації, яким чином постачались товарно-матеріальні цінності чи надавались послуги.
Надані для ревізії ТУ ДБР копії 20 актів наданих послуг по вивезенню сміття за 2020-2021 роки не відображені за даними бухгалтерського обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» по розрахунках з ФОП ОСОБА_2 . Для ревізії до вищевказаних актів наданих послуг не надано жодних документів, що містять інформацію щодо місць навантаження та розвантаження сміття, об`єму та виду сміття, транспорту, яким здійснювалось перевезення тощо.
При цьому перерахування коштів ФОП ОСОБА_2 у 2019-2021 роках в бухгалтерському обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» не відображено як операції по розрахунках з ФОП ОСОБА_2 .
Щодо взаємовідносин з ФОП ОСОБА_3 відповідач зазначає, що протягом 2019-2021 років по бухгалтерському обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» по розрахунках із ФОП ОСОБА_3 відображено операції, зазначені як надання підприємству послуг.
Для ревізії достовірності проведених в обліку операцій договори та документи, що підтверджують послуги по ремонту грейдера, автопослуг та транспортних перевезень не надані та фактично на Підприємстві відсутні. Надання ФОП ОСОБА_3 послуг перевезення сміття також не підтверджується, оскільки в актах здачі-приймання робіт (надання послуг) не зазначено транспортних засобів, механізмів, якими надавались послуги, не зазначено місця пункту розвантаження сміття, реквізитів товарно-транспортних накладних (інших супровідних документів на транспортні засоби, якими перевозилось сміття), даних щодо водіїв, якими перевозилось сміття, об`єму та виду сміття.
Крім того, до ревізії не надано, а на Підприємстві відсутні будь-які товарно-транспортні документи, шо підтверджують надання ФОП ОСОБА_3 послуг перевезення сміття для ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс».
Щодо послуг навантаження лісопродукції для ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс», то в актах здачі-приймання робіт (надання послуг) не зазначено період надання вказаних послуг (в тому числі в розрізі дат), місця проведення навантаження лісопродукції, транспортних засобів, механізмів, якими надавались послуги, не зазначено транспортні засоби, на які навантажувалась лісопродукція, ціна наданої послуги відрізняється від договірної. Товарно-транспортні документи на підтвердження послуг навантаження лісопродукції відсутні.
Звіркою даних бухгалтерського обліку по субрахунку 311 «Поточні рахунки в національній валюті» за 2019-2021 роки з даними банківських виписок по рахунках за 2021 рік встановлено, що ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» перераховано у 2021 році з банківського рахунку ФОП ОСОБА_3 кошти, які по бухгалтерському обліку ДП СЛАП «КаміньКаширськагроліс» по розрахунках із ФОП ОСОБА_3 не відображені.
Щодо взаємовідносин в ФОП ОСОБА_4 , то відповідач вказує, що ревізією встановлено відображення в бухгалтерському обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» послуг по перевезенню сміття, які не підтверджені жодними первинними документами та договорами. ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» без отримання робіт, товарів, послуг у 2019-2021 роках та без договірних відносин, фактичної наявності кредиторської заборгованості за проведені фінансово-господарські операції у минулих періодах здійснювало перерахування коштів для ФОП ОСОБА_4 без подальшого відображення фактичної наявності дебіторської заборгованості в бухгалтерському обліку Підприємства.
Щодо взаємовідносин із ПП «Константа-М», то Управління зазначає, що в ході ревізії на Підприємстві не надано жодного первинного документа (акта виконаних робіт, надання послуг), на підставі яких в бухгалтерському обліку проведено господарські операції надання послуг, для ревізії не надано дозвільних документів на проведення ремонтно-будівельних робіт ПП «Константа-М». Проведені з даним підприємством розрахунки не підтверджені документально, в бухгалтерському обліку ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» міститься недостовірна інформація по взаєморозрахункам із ПП «Константа-М».
Крім того, відповідач звертає увагу, що попередня ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» за період з 01.01.2015 по 31.12.2019 проведена вибірковим способом, що передбачено п.35 Порядку №550, та розрахунки з ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_4 та ПП «Константа-М» в ході вказаної ревізії не перевірялись.
Також відповідач вказує, що позивачі оскаржують дії контролюючого органу під час проведення планової ревізії у ДП «Камінь-Каширське ЛГ». Разом із тим, вимога від 13.04.2023 №130307-14/987-2023 «Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства» Управлінням пред`явлена підконтрольній установі - ДП «Камінь-Каширське ЛГ», тому саме для об`єкта контролю - ДП «Камінь-Каширське ЛГ» вказана вимога є обов`язковою для виконання та породжує юридичні наслідки.
Висновки Управління щодо завдання матеріальної шкоди (збитків), викладені у акті планової ревізії від 29.03.2023 №070-22/01 та вимога Управління від 13.04.2023 №130307-14/987-2023 «Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства», прийнята на підставі вищезазначеного акта ревізії, не порушують права ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_4 , ПП «Константа-М» (непідконтрольних установ), оскільки оцінка їх обґрунтованості та підтвердженості надаватиметься судом при розгляді позову підконтрольної установи - ДП «Камінь-Каширське ЛГ» до позивачів.
З урахування зазначеного, відповідач просить у задоволенні позову відмовити повністю.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 15.06.2023 у справі №140/12104/23 за позовом ОСОБА_5 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Державне підприємство «Камінь-Каширське лісове господарство», до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області про визнання протиправною та скасування вимоги об`єднано в одне провадження справу №140/12104/23 з даною справою №140/10477/23 та об`єднаній справі присвоєно номер №140/10477/23 (т.2, а.с.308-309).
У позовній заяві ОСОБА_7 просить визнати протиправною та скасувати вимогу Управління від 13.04.2023 №130307-14/987-2023 «Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства» з аналогічних підстав, що і позивачі ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_4 , ПП «Константа-М» (т.2, а.с.84-101).
На позов ОСОБА_7 третя особа - ДП «Камінь-Каширське ЛГ» подала аналогічні пояснення, що і на позов інших позивачів (т.2, а.с.287-289).
Заперечення відповідача, викладені у відзиві на позов ОСОБА_7 , є ідентичними наведеним вище (т.3, а.с.3-33).
У відповіді на відзив позивачі не погоджуються з доводами Управління, викладеними у відзивах, та додатково зазначають, що за зверненням органів ДБР та у разі наявності рішення суду Держаудитслужба може призначити позапланову виїзну ревізію, у разі відсутності рішення суду - за зверненням правоохоронного органу можливе включення ревізії об`єкта контролю до плану проведення заходів державного фінансового контролю на наступний плановий період.
Виходячи з викладеного, у відповідача були відсутні правові підстави для включення ДП «Камінь-Каширське ЛГ» до проведення заходів державного фінансового контролю у 4 кварталі 2022 року, відповідно, відсутні правові підстави і для призначення планової виїзної ревізії.
Ревізія проведена за період 2019-2021 роки при тому, що період 2019 року охоплений попередньою перевіркою Держаудитслужби (акт від 13.04.2020 №070-22/02). Що стосується первинних документів за період 2020-2021 років, то всі первинні документи наявні в матеріалах кримінального провадження, а копії позивачами надані суду та є належними доказами щодо взаємовідносин підприємців з ДП СЛАП «Камінь- Каширськагроліс» за вказаний період.
Просять позову заяву задовольнити повністю (т.2, а.с.58-63).
У запереченні на відповідь на відзив (т.3, а.с.189-198) відповідач просить в задоволенні позову відмовити з підстав, викладених у відзиві.
Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов не підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що відповідно до п.2.3.5.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на IV квартал 2022 року з 20.12.2022 по 22.03.2023 відповідачем проведено планову виїзну ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності ДП «Камінь-Каширське ЛГ» за період із 01.01.2019 по 31.10.2022, за наслідками якої складено акт від 29.03.2023 №070-22/01 (т.1, а.с.186-290). Акт ревізії підписаний головою комісії з припинення ДП «Камінь-Каширське ЛГ» Дроздиком В.І. без зауважень.
За наслідками проведеної ревізії Управління винесло вимогу від 13.04.2023 №130307-14/981-2023 «Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства», яку скерувало голові комісії з припинення ДП «Камінь-Каширське ЛГ» та якою вимагало:
1. відповідно до норм статей 216-219 ГК України, статей 22, 610-625 ЦК України, забезпечити проведення претензійно-позовної роботи із ФОП ОСОБА_1 щодо стягнення на користь ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») коштів на суму 1511540,20 грн;
відповідно до норм ст.ст.130-136, 232, 233 Кодексу законів про працю України забезпечити відшкодування завданої матеріальної шкоди (збитків) в сумі 1511540,20 грн винними особами;
забезпечити згідно вимог ст.9 Закону №996-XIV належного відображення всіх первинних документів по розрахунках із ФОП ОСОБА_1 у бухгалтерському обліку ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ»);
забезпечити згідно вимог ст.9 Закону №996-XIV відображення у бухгалтерському обліку ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») дебіторську заборгованість по розрахунках із ФОП ОСОБА_1 на суму 1511540,20 грн (із врахуванням повернення коштів в сумі 247000,00 грн).
2. відповідно до норм статей 216-219 ГК України, статей 22, 610-625 ЦК України, забезпечити проведення претензійно-позовної роботи із ФОП ОСОБА_2 щодо стягнення на користь ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») коштів на суму 888225,00 грн;
відповідно до норм ст.ст.130-136, 232, 233 Кодексу законів про працю України забезпечити відшкодування завданої матеріальної шкоди (збитків) в сумі 888225,00 грн винними особами;
забезпечити згідно вимог ст.9 Закону №996-XIV належного відображення всіх первинних документів по розрахунках із ФОП ОСОБА_2 у бухгалтерському обліку ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ»);
забезпечити згідно вимог ст.9 Закону №996-XIV відображення у бухгалтерському обліку ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») дебіторську заборгованість по розрахунках із ФОП ОСОБА_2 на суму 888225,00 грн.
3. відповідно до норм статей 216-219 ГК України, статей 22, 610-625 ЦК України, забезпечити проведення претензійно-позовної роботи із ФОП ОСОБА_3 щодо стягнення на користь ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») коштів на суму 2496080,72 грн;
відповідно до норм ст.ст.130-136, 232, 233 Кодексу законів про працю України забезпечити відшкодування завданої матеріальної шкоди (збитків) в сумі 2496080,72 грн винними особами;
забезпечити згідно вимог ст.9 Закону №996-XIV належного відображення всіх первинних документів по розрахунках із ФОП ОСОБА_3 у бухгалтерському обліку ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ»);
забезпечити згідно вимог ст.9 Закону №996-XIV відображення у бухгалтерському обліку ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») дебіторську заборгованість по розрахунках із ФОП ОСОБА_3 на суму 2496080,72 грн (із врахуванням повернення коштів в сумі 87000,00 грн).
4. відповідно до норм статей 216-219 ГК України, статей 22, 610-625 ЦК України, забезпечити проведення претензійно-позовної роботи із ФОП ОСОБА_4 щодо стягнення на користь ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») коштів на суму 6431141,03 грн;
відповідно до норм ст.ст.130-136, 232, 233 Кодексу законів про працю України забезпечити відшкодування завданої матеріальної шкоди (збитків) в сумі 6431141,03 грн винними особами;
забезпечити згідно вимог ст.9 Закону №996-XIV належного відображення всіх первинних документів по розрахунках із ФОП ОСОБА_4 у бухгалтерському обліку ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ»);
забезпечити згідно вимог ст.9 Закону №996-XIV відображення у бухгалтерському обліку ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») дебіторську заборгованість по розрахунках із ФОП ОСОБА_4 на суму 6431141,03 грн.
5. відповідно до норм статей 216-219 ГК України, статей 22, 610-625 ЦК України, забезпечити проведення претензійно-позовної роботи із ПП «Константа-М» щодо стягнення на користь ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») коштів на суму 5385856,14 грн;
відповідно до норм ст.ст.130-136, 232, 233 Кодексу законів про працю України забезпечити відшкодування завданої матеріальної шкоди (збитків) в сумі 5385856,14 грн винними особами;
забезпечити згідно вимог ст.9 Закону №996-XIV належного відображення всіх первинних документів по розрахунках із ПП «Константа-М» у бухгалтерському обліку ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ»);
забезпечити згідно вимог ст.9 Закону №996-XIV відображення у бухгалтерському обліку ДП «Камінь-Каширське ЛГ» (правонаступників ДП «Камінь-Каширське ЛГ») дебіторську заборгованість по розрахунках із ПП «Константа-М» на суму 5385856,14 грн.
6. враховуючи те, що в ході ревізії забезпечено відшкодування збитків на загальну суму 134325,00 грн, забезпечити відшкодування винними особами збитків, нанесених самовільними рубками в сумі 129778,00 грн, відповідно до ст.19 Лісового кодексу України та норм ст.130-136, 232, 233 Кодексу законів про працю України.
7. забезпечити відшкодування винними особами збитків в сумі 19932,46 грн відповідно до ст.19 Лісового кодексу України та норм ст.130-136, 232, 233 Кодексу законів про працю України (т.2, а.с.22-32).
Не погоджуючись із вимогою органу державного фінансового контролю, позивачі звернулися із цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 №2939-XII (далі - Закон №2939-XII) здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Згідно з частиною першою статті 2 Закону №2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 (далі - Положення №43) Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Крім того, підпунктом 3 пункту 4 Положення №43 закріплено, що Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.
Згідно з пунктом 7 Положення №43 Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Пунктом 2 Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 №550 (далі - Порядок № 550) визначено, що інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об`єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.
Пунктами 4, 5 Порядку №550 передбачено, що планові та позапланові виїзні ревізії проводяться контролюючими органами відповідно до Закону та цього Порядку.
Планові виїзні ревізії проводяться відповідно до планів контрольно-ревізійної роботи, затверджених в установленому порядку, позапланові виїзні ревізії - за наявності підстав, визначених Законом.
За приписами частини першої статті 4 Закону №2939-XII інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.
В силу пункту 6 Положення №43 Держаудитслужба для виконання покладених на неї завдань має право в установленому порядку, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства; у разі виявлення збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір в установленому законодавством порядку.
Вказані положення кореспондуються з пунктами 7 та 10 статті 10 Закону №2939-XII, за приписами яких органу державного фінансового контролю надається право: пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
У частині другій статті 15 Закону №2939-XII закріплено, що законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.
Згідно з пунктом 50 Порядку №550 за результатами проведеної ревізії у межах наданих прав органи державного фінансового контролю вживають заходів для забезпечення: притягнення до адміністративної, дисциплінарної та матеріальної відповідальності винних у допущенні порушень працівників об`єктів контролю; порушення перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства; звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства; застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що вимога органу державного фінансового контролю, спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства, є обов`язковою до виконання. Стосовно відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги, оскільки такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
Отже, правова природа письмової вимоги контролюючого органу породжує правові наслідки, зокрема обов`язки для свого адресата, а відтак наділена рисами правового акту індивідуальної дії з урахуванням її змістовної складової, незалежно від форми документа, в якому вона міститься, і такий акт може бути предметом судового контролю в порядку адміністративного судочинства у разі звернення із відповідним позовом.
Так, предметом оскарження у цій справі є вимога Управління від 13.04.2023 №130307-14/987-2023.
Спірна вимога контролюючого органу є індивідуально-правовим актом і в силу закону є обов`язковою до виконання саме підконтрольною установою, якій вона адресована, в даному випадку ДП «Камінь-Каширське ЛГ».
Саме для об`єкта контролю вказана вимога є обов`язковою для виконання та породжує юридичні наслідки.
Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23 червня 2022 року у справі №160/7717/19.
Завданням адміністративного судочинства, згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14 грудня 2011року № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист (абзац перший пункту 4.1 Рішення).
Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, обґрунтованим, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
За частиною першою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у спосіб, визначений в цій статті.
За приписами пункту 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності.
Відповідно до пункту 18 частини першої статті 4 КАС України нормативно-правовий акт - це акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який установлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.
Індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який (яке) стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк (пункт 19 частини першої статті 4 КАС України).
Отже, залежно від своєї юридичної природи правові акти управління поділяються на нормативно-правові та індивідуальні акти.
Індивідуальні акти стосуються інтересів конкретних осіб та правовідносин за участю таких осіб. Головною рисою таких актів є їхня конкретність, зокрема, чітка визначеність адресата - конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами.
У Рішенні Конституційного Суду України від 23 червня 1997 року № 2-зп (справа 3/35-313) передбачено, що за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію.
Зі змісту наведеного можна зробити висновок, що правові акти індивідуальної дії своїми приписами мають породжувати (породжують) права і обов`язки конкретних осіб, на яких спрямована їх дія. У такому випадку реалізується компетенція видавця цього акту як суб`єкта владних повноважень, уповноваженого управляти поведінкою іншого суб`єкта, а відповідно інший суб`єкт зобов`язаний виконувати його вимоги та приписи.
На відміну від нормативно-правових актів, індивідуально-правові акти як результати правозастосування адресовані конкретним особам, тобто є формально обов`язковими для персоніфікованих (чітко визначених) суб`єктів; містять індивідуальні приписи, в яких зафіксовані суб`єктивні права та/чи обов`язки адресатів цих актів; розраховані на врегулювання лише конкретної життєвої ситуації, а тому їх юридична чинність (формальна обов`язковість) вичерпується одноразовою реалізацією.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 1 грудня 2004 року № 18-рп/2004 поняття «порушене право», за захистом якого особа може звертатися до суду і яке вживається в низці законів України, має той самий зміст, що й поняття «охоронюваний законом інтерес». Щодо останнього, то в цьому ж Рішенні Конституційний Суд України зазначив, що поняття «охоронюваний законом інтерес» означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.
У пункті 53 рішення Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) від 8 квітня 2010 року у справі «Меньшакова проти України» (заява № 377/02), ЄСПЛ зазначив, що право на суд не є абсолютним і може підлягати легітимним обмеженням у випадку, коли доступ особи до суду обмежується або законом, або фактично таке обмеження не суперечить пункту 1 статті 6 Конвенції, якщо воно не завдає шкоди самій суті права і переслідує легітимну мету, за умови забезпечення розумної пропорційності між використовуваними засобами та метою, яка має бути досягнута (див. пункт 57 рішення ЄСПЛ від 28 травня 1985 року у справі «Ашинґдейн проти Сполученого Королівства» (Ashingdane v. the United Kingdom), Series A, № 93).
Отже, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Оскаржуючи вимогу Управління від 13.04.2023 №130307-14/987-2023, позивачі ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_4 та ПП «Константа-М» вказують на те, що спірна вимога породжує для них правові наслідки, оскільки є підставою для стягнення з них грошових коштів.
Разом з тим, суд зазначає, що у органу державного фінансового контролю наявне право заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході проведення перевірки підконтрольних установ, яка обов`язкова лише в частині усунення допущених порушень законодавства. Що стосується збитків, щодо наявності яких зроблено висновок Держаудитслужбою, то вони не можуть бути стягнуті шляхом пред`явлення вимоги. Такі збитки або відшкодовуються у добровільному порядку, або шляхом звернення контролюючого органу до суду з відповідним позовом. Відтак, наявність збитків та правильність їх обчислення перевіряються судом, який розглядає позов про відшкодування збитків, а не позов про визнання вимоги протиправною.
Вказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладену у постановах Верховного Суду від 02 липня 2019 року у справі №826/2525/15, від 29 липня 2019 року у справі №400/2658/18, від 11 грудня 2019 року у справі №160/641/19, від 28 грудня 2021 року у справі №420/5135/18.
З огляду на викладене, суд вважає, що позивачі ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_3 , ФОП ОСОБА_4 та ПП «Константа-М» не довели порушення саме їхніх прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача внаслідок прийняття оскаржуваної вимоги.
Що стосується позову ОСОБА_5 , то з матеріалів справи слідує, що позивач ОСОБА_5 перебував на посаді директора ДП СЛАП «Камінь-Каширськагроліс» (правонаступником якого є ДП «Камінь-Каширське ЛГ») в період з 17.11.2016 по 16.11.2021, що слідує з акта ревізії.
В позовній заяві ОСОБА_5 вказує, що спірна вимога є підставою для стягнення з нього грошових коштів, крім того, йому повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення за ознаками злочину, передбаченого ч.5 ст.191 КК України, в рамках кримінального провадження №62022140130000054.
З огляду на викладене, позивач ОСОБА_5 зазначає, що ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності ДП «Камінь-Каширське ЛГ» за період з 01.01.2019 по 31.10.2022 породжує правові наслідки (зокрема обов`язки) для нього, оскільки актом перевірки його визнають винною особою.
Щодо доводів ОСОБА_5 про те, що спірна вимога є підставою для стягнення з нього грошових коштів, то як зазначалось вище, наявність збитків та правильність їх обчислення перевіряються судом, який розглядає позов про відшкодування збитків, а не позов про визнання вимоги протиправною.
При цьому твердження ОСОБА_5 про те, що актом ревізії його визнають винною особою, суд відхиляє, оскільки в силу вимогу пункту 3 Порядку №550 акт ревізії - документ, який складається посадовими особами органу державного фінансового контролю, що проводили ревізію, фіксує факт її проведення та результати. Заперечення до акта ревізії (за їх наявності) та висновки до них є невід`ємною частиною акта.
Отже, результати проведення ревізії фіксуються у відповідному акті, в якому відображається узагальнений опис виявлених перевіркою порушень законодавства, що в свою чергу відповідає встановленим правилам складання акта перевірки.
Дії відповідача, пов`язані з включенням до акта висновків, є обов`язковими, тоді як самі висновки такими не є, оскільки акт ревізії не є правовим документом, який встановлює відповідальність об`єкта контролю та, відповідно, не є актом індивідуальної дії.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20 лютого 2020 року у справі №345/1575/15-а.
Щодо кримінального провадження №62022140130000054, то суд зауважує, що таке розпочате ТУ ДБР 27.07.2022, тобто до проведення ревізії, на підставі заяви ДП «Камінь-Каширське ЛГ» про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст.ст.191, 364 КК України (т.1, а.с.150-152).
Факт пред`явлення ОСОБА_5 підозри в кримінальному провадженні №62022140130000054 не може бути підставою для надання юридичної оцінки висновкам акта ревізії в межах розгляду даної справи, оскільки оцінка доказів в кримінальному провадженні виходить за межі предметної юрисдикції адміністративного суду.
Подібна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20 червня 2018 року у справі №826/5608/17.
З врахуванням вищевикладеного суд дійшов висновку, що доводи позивачів про порушення їх прав та інтересів спірною вимогою не знайшли своє підтвердження в ході судового розгляду справи, позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, з огляду на що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2023 |
Оприлюднено | 27.09.2023 |
Номер документу | 113701091 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні