Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" вересня 2023 р. Справа153/931/23
Провадження2/153/239/23-ц
Ямпільський районний суд Вінницької області у залі судових засідань у приміщенні Ямпільського районного суду Вінницької області у місті Ямпіль Могилів-Подільського району Вінницької області
у складі головуючого судді Гаврилюк Т. В.
за участю секретаря судового засідання Шарко Л. В.
справа №153/931/23
сторони та інші учасники справи: прокурор Компанієць В. Л., відповідач ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ямпільської міської ради Вінницької області до ОСОБА_1 про усунення перешкод шляхом зобов`язання повернути водний об`єкт та земельну ділянку під ним,
В С Т А Н О В И В :
Позивач керівник Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі позивача Ямпільської міської ради звернувся з вищевказаним позовом. Свої вимоги мотивує наступним: Могилів-подільською окружною прокуратурою під час здійснення процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальному проваджені №42023022220000026 від 10.03.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.197-1 КК України, та виконання повноважень, визначених ст.23 Закону України «Про прокуратуру», ст.131-1 Конституції України, виявлено факт порушення вимог земельного та водного законодавства на території Ямпільської територіальної громади. Встановлено, що на підставі розпорядження Вінницької обласної державної адміністрації від 07.10.2013 №427 «Про організаційні заходи щодо надання у користування водних об`єктів», між Вінницькою обласною державною адміністрацією в особі директора Департаменту екології та природних ресурсів та ОСОБА_1 укладено договір оренди водного об`єкта №525684600-1 від 04.11.2014. Згідно п.1 Договору водного об`єкта, орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування водний об`єкт для рибогосподарських потреб - ставок площею 4,7503 га. розташований за межами села Северинівка Ямпільського району Вінницької області на струмку без назви ліва притока р. Дністер басейну р. Дністер. Об`єктом оренди за договором є вода, водного об`єкта 73,1 тис.м.3; земельна ділянка під водним об`єктом 4,7503 га., під болотом 0,2197 га, зарослі очерету 0,9286 га, під гідротехнічною спорудою 0,3769 га, під частиною прибережної захисної смуги 1,2340 га, в тому числі пасовище 0,0996 га, захисні насадження 1,1344 га, кадастровий номер 0525684600:03:001:0261. Договір укладено строком до 15.09.2020. Орендна плата вноситься орендарем за воду 1625.29 грн., за земельну ділянку -3% від нормативної грошової оцінки в сумі 2465,67 грн. Порядок внесення орендної плати: за оренду водного об`єкта щоквартально протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового кварталу, за оренду землі щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового місяця. Об`єкт оренди передається для рибогосподарських потреб. Передача об`єкта оренди орендарю здійснюється протягом 10 робочих днів після державної реєстрації цього договору згідно з актом приймання-передачі. Актом приймання-передачі об`єкта оренди без дати (додаток до договору оренди водного об`єкта №525684600-1 від 04.11.2014), підписаного сторонами, орендодавець Вінницька обласна державна адміністрація в особі директора Департаменту екології та природних ресурсів передав, а орендар ОСОБА_1 прийняла відповідно до умов договору оренди водного об`єкта №525684600-1 від 04.11.2014 у строкове платне користування водний об`єкт для рибогосподарських потреб, ставок площею 4,7503га. та земельну ділянку водного фонду загальною площею 7,5095 га, яка розташована за межами села Северинівка Ямпільського району терміном до 15.09.2020. Згідно п.3 Акту приймання-передачі, з моменту фактичної передачі та підписання Акту право користування на об`єкт оренди переходить до орендаря, Акт є невід`ємною частиною договору оренди водного об`єкта №525684600-1 від 04.11.2014. Відповідно до Договору оренди водного об`єкта, після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві об`єкт оренди у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав його в оренду та дія договору припиняється у разі, зокрема, закінчення строку, на який його було укладено, також після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У такому випадку орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити дію договору. Згідно інформації Департаменту правового забезпечення Вінницької обласної військової адміністрації від 13.01.2023 №12.01-14-33, ОСОБА_1 24.07.2020 зверталась до ОДА щодо поновлення договору в чому її було відмовлено, оскільки відсутні відомості про реєстрацію права оренди земельної ділянки з водним об`єктом на підставі Договору, Договір оренди водного об`єкта, набирає чинності після його державної реєстрації. Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, право оренди за ОСОБА_1 на підставі договору оренди водного об`єкта від 04.11.2014 №525684600-1 не було зареєстровано. Позивач стверджує, що в листі Департаменту правового забезпечення від 13.01.2023 зазначено, що оскільки з 27.05.2021 набрав чинності п.24 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», згідно якого землями комунальної власності територіальних громад вважається всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, для отримання інформації щодо водного об`єкта площею 4,7503 га. розташованого за межами села Северинівка на території Ямпільської міської ради та земельної ділянки з кадастровим номером 0525684600:03:001:0261, необхідно звернутись до Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району. Позивач стверджує, що право комунальної власності на земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером 0525684600:03:001:0261 зареєстровано 22.08.2022 за Ямпільською міською радою. Також повідомляє, що ОСОБА_1 до Ямпільської міської ради щодо поновлення договору оренди земельної ділянки водного об`єкту не зверталася, але продовжує використовувати водний об`єкт та земельну ділянку водного фонду для рибогосподарських потреб. З липня 2020 року по теперішній час від відповідача не надходить орендна плата за оренду води та земельної ділянки. В ході досудового розслідування було проведено огляд місцевості-земельної ділянки водного фонду та встановлено, що на під`їзді до водного об`єкта розміщений шлагбаум, міститься напис «Жива риба», на земельній ділянці розміщені різні господарські приміщення, металевий та надувні човни, ваги, у воді металеві клітки, в яких згідно пояснень охоронника знаходиться риба до продажу. Охоронник ОСОБА_2 повідомив, що працює він там з лютого 2020 року без укладання трудового договору, отримує плату від ОСОБА_3 , якій являється чоловіком ОСОБА_1 . Позивач повідомляє, що оренда земельної ділянки з кадастровим №0525684600:03:001:0261 чи оренда земельної ділянки разом з розташованим на ній водним об`єктом, ні за якою особою не зареєстровано. Але, згідно деталізованої інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, було встановлено що 07.02.2014 було зареєстровано право оренди земельної ділянки з кадастровим №0525684600:03:001:0261 за ОСОБА_4 згідно договору оренди землі від 15.01.2008 укладеного з Ямпільською державною адміністрацією, згідно якого суб`єкту підприємницької діяльності ОСОБА_4 надано в строкове платне користування земельну ділянку і землю водного фонду Северинівської сільської ради за межами населеного пункту для рибогосподарських потреб загальною площею 7,5095 га. в тому числі під ставком 5,6789 га. під гідротехнічною спорудою 0,3769 га. під частиною прибережної смуги 1,4537 га. Строк дії договору 10 років. Договір оренди зареєстровано 16.09.2010 у Вінницькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру» за №041005700494. Також 18.02.2014 було зареєстровано право суборенди земельної ділянки за ОСОБА_1 згідно договору суборенди земельної ділянки із земель водного фонду Северинівської сільської ради за межами населеного пункту для рибогосподарських потреб кадастровий номер 0525684600:03:001:0261, укладеного 06.02.2013 між ОСОБА_4 (орендар) та ОСОБА_1 (суборендар) на підставі розпорядження №200 від 11.06.2013 Ямпільської районної державної адміністрації, яким надано дозвіл ОСОБА_4 на передачу в суборенду земельної ділянки загальною площею 7,5095 га. з земель водного фонду Северинівської сільської ради за межами населеного пункту для рибогосподарських потреб, яка перебуває в користуванні на умовах оренди згідно договору оренди землі, зареєстрованого 16.09.2010 у Вінницькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру» за №041005700494. Строк дії Договору суборенди договір укладено до 15 вересня 2020 (п.7 Договору суборенди). Згідно акту від 16.09.2020 повернення земельної ділянки до договору оренди землі від 16.09.2010, орендар ОСОБА_4 повернув орендодавцю Ямпільській районній державній адміністрації земельну ділянку водного фонду кадастровий номер 0525684600:03:001:0261. Відомості про припинення права користування ОСОБА_4 земельною ділянкою кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 внесено в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно 16.09.2020. Згідно актуальної інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, ні оренда земельної ділянки з кадастровим номером 0525684600:03:001:0261, ні оренда земельної ділянки разом з розташованим на ній водним об`єктом, за будьякою особою, не зареєстровано. Позивач повідомляє що з 16 вересня 2020 року ОСОБА_1 продовжує неправомірно використовувати земельну ділянку водного фонду та водний об`єкт після закінчення терміну дії договору оренди та договору суборенди (15.09.2020), не сплачуючи кошти до місцевого бюджету згідно інформації виконавчого комітету Ямпільської міської ради від 29.03.2023 №02-12/261. Вважаючи однією з умов подання негаторного позову є триваючий характер правопорушення і наявність його в момент подання позову, тому окружна прокуратура змушена звернутися до суду з даним позовом. З наведених підстав прокурор просить суд усунути перешкоди у здійсненні Ямпільською міською радою права користування та розпорядження водним об`єктом та земельною ділянкою під кадастровим номером 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га. шляхом зобов`язання ОСОБА_1 повернути територіальній громаді в особі Ямпільської міської ради Вінницької області водний об`єкт та земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га. які розташовані на території Ямпільської міської територіальної громади та стягнути з ОСОБА_1 судовий збір на користь Вінницької обласної прокуратури.
Прокурор КомпанієцьВ.Л. у судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити.
Представник позивача Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області у судове засідання повторно не з`явився, про день та час розгляду справи повідомлявся належним чином судовими повістками із рекомендованими повідомленнями, в яких стоїть відмітка про отримання 02.08.2023 (а.с.122) та 06.09.2023 (а.с.132). Клопотань про відкладення розгляду справи чи розгляд справи в їх відсутність до суду не надійшло. Відповідно ч.1 ст.223 та п.1 ч.3 ст.223 ЦПК України суд має підстави для розгляду справи у відсутність представника.
Відповідач ОСОБА_1 заявлені позовні вимоги визнала. Однак суду пояснила, що вона неодноразово зверталася до державних органів з метою продовження договору оренди, однак звідусіль її відправляли, так як земельна ділянка не належала ні до міської ради, ні до обласної. Вона визнає, що не сплачувала оренду, однак там не велика орендна плата і вона може її сплатити у будь-який час. Просить надати їй можливість продовжити договір оренди, так як у них зариблений ставок. На даний час вони доглядають за ставком та землею. Не заперечує проти задоволення заявлених позовних вимог.
Заяви, клопотання: клопотання позивача про витребування доказів від 23.06.2023 (а.с.82), заява відповідача про відкладення розгляду справи від 11.08.2023 (а.с.123).
Інші процесуальні дії у справі: відкриття провадження у справі і призначення підготовчого судового засідання на 18.07.2023 (а.с.87-89), задоволено клопотання позивача про витребування доказів (а.с.91-92), відкладення підготовчого засідання у зв`язку з неявкою відповідача у підготовче засідання на 01.08.2023 (а.с.109-110), закриття підготовчого провадження і призначення справи до судового розгляду по суті від 05.09.2023 (а.с.116-117), задоволено заяву відповідача про відкладення розгляду справи та відкладення розгляду справи на 26.09.2023 (а.с.128-129), про що постановлено ухвали окремими процесуальними документами.
Судом встановлені такі фактичні обставини та зміст спірних правовідносин:
З досліджених судом письмових доказів встановлено наступне:
Із копій інформацій з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №336313883 від 20.06.2023 судом встановлено, що власником земельної ділянки кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб, є Ямпільська міська рада.
Із копій інформацій з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №336313949 від 20.06.2023 судом встановлено, що 07.02.2014 строком на 10 років було укладено договір Оренди вищезазначеної земельної ділянки із ОСОБА_4 ; 18.02.2014 строком дії до 15.09.2020 було укладено договір суборенди із ОСОБА_1 ; 1609.2020 згідно акту повергнення земельної ділянки укладеного між Ямпільською РДА та ОСОБА_4 , вищевказану земельну ділянку було повернуто власнику.
Із копії запиту Могилів-Подільської окружної прокуратури від 13.12.2022 до Ямпільської міської ради та інформації Ямпільської міської ради від 19.12.2022 (а.с.18-19) судом встановлено, що надано запит на інформацію щодо використання, поновлення договору оренди, слати орендної плати чи повернення водного об`єкту та земельної ділянки водного фонду орендарем ОСОБА_1 , на що повідомлено, що ОСОБА_1 до Ямпільської міської ради щодо поновлення договору оренди не зверталася. За більш детальною інформацією Ямпільська міська рада рекомендує звернутися в інші служби.
Із копії договору №525684600-1 оренди водного об`єкта від 04.11.2014 (а.с.20-26) судом встановлено, що орендодавець Вінницька обласна державна адміністрація в особі директора Департаменту екології та природних ресурсів Криська В.Г. орендар ОСОБА_1 , предметом договору є ставок площею 4,7503 га. розташований за межами с.Северинівка Ямпільського району Вінницької області, об`єкт оренди є вода, водного об`єкта 73,1 тис.м.3; земельна ділянка під водним об`єктом 4,7503 га., під болотом 0,2197 га, зарослі очерету 0,9286 га, під гідротехнічною спорудою 0,3769 га, під частиною прибережної захисної смуги 1,2340 га, в тому числі пасовище 0,0996 га, захисні насадження 1,1344 га, кадастровий номер 0525684600:03:001:0261, строк дії договору до 15.09.2020.
Із копій запиту окружної прокуратури до Вінницької ОВА, листа департаменту правового забезпечення Вінницької ОВА з додатками (а.с.27-30) судом встановлено, що ОСОБА_1 зверталася до голови Вінницької ОДА з заявою щодо продовження договору оренди, в чому їй було відмовлено.
Із копій запиту окружної прокуратури до міського голови Ямпільської міської ради, листа Ямпільської міської ради (а.с.31-32) судом встановлено, що ОСОБА_1 використовує земельну ділянку відповідно до договору №525684600-1 оренди водного об`єкту, строк дії якого закінчився 15.09.2020, на поновлення договору оренди не зверталася.
Із копії договору оренди землі від 13 січня 2008 року з додатками, копії договору суборенди землі від 06.02.2013 з додатками, акту повернення землі (а.с.33-42) судом встановлено, що орендодавець Ямпільська РДА в особі заступника голови, начальника управління агропромислового розвитку районної державної адміністрації Жереба В.М. та орендар ОСОБА_4 підписали договір оренди землі та акт прийому передачі орендованої земельної ділянки 2008 року, договір укладено на строк 10 років. 06.02.2013 року було підписано орендарем ОСОБА_4 та суборендар ОСОБА_1 договір суборенди землі, строк дії договору до 15.09.2020, також підписано доручення ОСОБА_4 , який уповноважує ОСОБА_1 бути його представником з питань щодо права користування належної йому земельної ділянки на підставі договору оренди землі кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 з цільовим призначення для рибогосподарських потреб. Підписано також Акт повернення земельної ділянки до договору оренди землі від 16.09.2010 орендодавцем головою Ямпільської РДА Сінчак Г.А. та орендарем СПД ОСОБА_4 .
Із копій: витягу з єдиного реєстру досудових розслідувань номер проводження 42023022220000026 від 10.03.2023 з правовою кваліфікацією кримінального правопорушення за ч.1 ст.197-1 КК України; запиту окружної прокуратури до Вінницької ОВА від 18.04.2023; листа Департаменту правового забезпечення Вінницької ОВА від 12.05.2023 з додатками; запиту окружної прокуратури до Могилів-Подільського відділу ДРАЦС від 18.04.2023; листа Могилів-Подільського відділу ДРАЦС від 20.04.2023 з додатками; листа окружної прокуратури до ГУ ДПС у Вінницькій області від 19.04.2023; листа ГУ ДПС у Вінницькій області від 26.04.2023; листа окружної прокуратури до Ямпільської міської ради від 19.04.2023; листа Ямпільської міської ради від 26.04.2023; листа окружної прокуратури до Вінницької ОВА від 02.05.2023; листа Департаменту правового забезпечення Вінницької ОВА від 31.05.2023; листа окружної прокуратури до Ямпільської міської ради від 24.05.2023; листа Ямпільської міської ради з додатками від 29.05.2023 (а.с.43-80) судом встановлено, що ведеться досудове розслідування по вчиненню кримінального правопорушення, а саме під час вивчення стану законності при використанні водних об`єктів на території Могилів-Подільського району, встановлено що водний об`єкт та земельна ділянка водного фонду комунальної власності кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 площею 7.5095 використовується ОСОБА_1 для рибогосподарських потреб без правовстановлюючих документів, чим спричинено шкоду Ямпільській міській раді.
Із копії повідомлення в порядку ст.23 Закону України «Про прокуратуру» (а.с.81) судом встановлено, що керівник окружної прокуратури повідомив міського голову Ямпільської міської ради про встановлення підстав для представництва інтересів держави в особі Ямпільської міської ради шляхом пред`явлення позову до ОСОБА_1 про усунення перешкод у здійсненні Ямпільською міською радою права користування та розпорядження водним об`єктом та земельною ділянкою.
Відповідно до інформації №4368 від 14.07.2023 наданої на запит суду (а.с.101-102) судом встановлено, що платником орендної плати за земельну ділянку площею 7,5095 га. кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 з 01.10.2007 по 31.12.2013 був підприємець ОСОБА_4 за даний період заборгованість відсутня. Орендна плата за земельну ділянку площею 7,5095 га. кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 з 01.01.2014 по 31.12.2020 платником була підприємець ОСОБА_1 за даний період заборгованість відсутня. З 01.01.2021 по даний час земельна ділянка площею 7,5095 га. кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 не включена до відповідних переліків орендарів, орендна плата за землю з фізичних осіб не нараховується та не сплачується.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові матеріали додані до справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів в їх сукупності, суд встановив, що між сторонами виникли спірні правовідносини щодо користування водним об`єктом та земельною ділянкою під ним.
Необхідно зазначити, що відповідно до ч.1ст.23Закону України"Пропрокуратуру" представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави у випадку та у порядку, встановленому законом.
При цьому, відповідно до ч.3ст.23Закону України"Пропрокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до ч.1ст.24 Закону України "Про прокуратуру"визначено, що право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного або господарського судочинства надається Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.
Відповідно дост.12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести ті обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу свої вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Статтею 55 Конституції України передбачено, що кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань. Одним із способів захисту порушених суб`єктивних прав є звернення до суду.
Загальними положеннями частини 2 статті 386 ЦК України передбачено, що власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.
В силу ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.
Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Усі води (водні об`єкти) на території України становлять її водний фонд. До водного фонду України належать, поверхневі води, у тому числі серед інших, штучні водойми (водосховища, ставки) (ст.3 Водного кодексу України).
З урахуванням наведеного, водний об`єкт який розташований на земельній ділянці кадастровий 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га земельна ділянка з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб, землі водного фонду є водним об`єктом місцевого значення.
Український народ здійснює право власності на води (водні об`єкти) через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження водами (водними об`єктами) можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади та Раді міністрів Автономної Республіки Крим (ст. 6 Водного кодексу України).
Згідно ст.43 Водного кодексу України водокористувачі мають право використовувати водні об`єкти на умовах оренди.
Відповідно до ст.51 Водного кодексу України встановлено порядок користування водними об`єктами на умовах оренди.
Так, у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми. Водні об`єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою. Водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.
За приписами ст.79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об`єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб.
Одним із суб`єктів права власності на землю є держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності. (ст.80 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимист.122цього Кодексу.
Отже, системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що використання водного об`єкта із земельною ділянкою водного фонду під ним може здійснюватися фізичними та юридичними особами на правах власності або ж на умовах користування.
На час звернення прокурора до суду Ямпільська міська рада Могилів-Подільського району Вінницької області є органом, що здійснює розпорядження водним об`єктом, розташований на земельній ділянці кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га, що включав його водний простір (води) та земельну ділянку під ним.
За інформацією Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області від 19.12.2022 (а.с.19) на поновлення договору оренди земельної ділянки водного об`єкта розташованого на земельній ділянці кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га, строк дії якого закінчився 15.09.2020, ОСОБА_1 не зверталася.
Також, докази того, що приймалися рішення іншими органами влади та місцевого самоврядування, зокрема, Вінницькою обласною державною адміністрацією та Ямпільською міською радою щодо водного об`єкту який розташований на земельній ділянці кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га, у суду відсутні.
Відповідно до ст.125 та ст.126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності та користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно доінформації зДержавного реєструречових правна нерухомемайно тареєстру праввласності нанерухоме майнона земельнуділянку зцільовим призначеннямдля рибогосподарськихпотреб кадастровийномер 0525684600:03:001:0261площею 7,5095га. за ОСОБА_1 речові права не зареєстровані.
Отже з вересня 2020 року по 2023 рік відповідач використовувала водні ресурси держави та земельну ділянку, на якій вони розташовані, з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га., для цілей здійснення рибного господарства не маючи для цього жодних правових підстав.
Судом з`ясовано, що відповідно до інформацій Вінницької обласної державної адміністрації, Ямпільської міської ради, рішення про надання дозволу відповідачу на використання водного об`єкту та земельної ділянки водного фонду з кадастровим номером 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га. не приймалися, будь-які угоди щодо її використання не укладалися.
Тобто, відповідач використовує спірний водний об`єкт та земельну ділянку під ним за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади про її передачу у власність або надання у користування та за відсутності відповідного правочину, що є порушенням ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України.
Таким чином, зазначені дії відповідача в розумінні ст.1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» свідчать про вчинення нею самовільного зайняття водного об`єкту, розташованого на земельній ділянці кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га.
В силу вимог ст.212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
Отже, суд приходить до висновку, що Ямпільська міська рада Могилів-Подільського району Вінницької області, як суб`єкт владних повноважень, виконує функції як власника, так і контролюючі щодо спірного об`єкту, а її права були порушені діями відповідача щодо використання водного об`єкту.
Відповідно до ст.41 Конституції України та ст.321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Як передбаченост.395ЦК Україниречовими правамина чужемайно є:право володіння; правокористування (сервітут); правокористування земельноюділянкою длясільськогосподарських потреб(емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій). Законом можуть бути встановлені інші речові права на чуже майно.
Відповідно до ч.2 ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків, а за змістом статті 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Право власності держави або територіальної громади на обмежені в обороті об`єкти установлене законом, тому не потребує доказування правового титулу.
Оцінюючи викладене, суд вважає, що оскільки водний об`єкт та земельна ділянка, на якій він розташований, кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га. перебуває у користуванні ОСОБА_1 з порушенням норм законодавства, то права держави в особі Ямпільської міської ради на реалізацію усіх правомочностей щодо цієї земельної ділянки, а саме користування і розпорядження нею, підлягають захисту шляхом зобов`язання ОСОБА_1 усунути перешкоду власнику - Ямпільській міській раді у користуванні та розпорядженні цим водним об`єктом та земельною ділянкою під ним.
Враховуючи вище викладене, суд приходить до переконання, що доводи керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури є доведеними та обґрунтованими, тому суд дійшов висновку про задоволення заявлених позовних вимог у повному обсязі.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат, то суд виходить із того, що позовні вимоги позивача задоволено, а тому у порядку ст.141 ЦПК України має підстави стягнути із відповідача на користь позивача понесені ним судові витрати по оплаті судового збору у сумі 2684 гривні 00 копійок.
Керуючись ст.ст.12,13,81,133,141,247,258,259,263,264,265, 268, 351, 352, 354, 355 ЦПК України, ст.ст. 13, 41, 55 Конституції України, ст.ст.16, 316, 319, 321, 386, 391, 395 ЦК України, ст.ст.2, 3, 79, 80, 81, 122, 124, 125, 126, 152, 158, 160, 212 ЗК України, ст.ст. 6, 43, 51 ВК України, ст.ст. 1, 16, 21Закон України «Про місцеві державні адміністрації», ст.ст. 23, 24 Закону України «Про прокуратуру», ст.ст. 1, 3 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, суд
У Х В А Л И В :
Позовну заяву керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Ямпільської міської ради Вінницької області до ОСОБА_1 про усунення перешкод шляхом зобов`язання повернути водний об`єкт та земельну ділянку під ним - задовольнити.
Усунути перешкоди у здійсненні Ямпільською міської радою Могилів-Подільського району Вінницької області права користування та розпорядження водним об`єктом та земельною ділянкою під ним кадастровий номер 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га шляхом зобов`язання ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , повернути територіальній громаді в особі Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області, код ЄДРПОУ03772660, водний об`єкт та земельну ділянку водного фонду з кадастровим номером 0525684600:03:001:0261 площею 7,5095 га, які розташовані на території Ямпільської міської територіальної громади.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , на користь Вінницької обласної прокуратури, понесені витрат по сплаті судового збору у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні (код ЄДРПОУ02909909, банк отримувача: ДКСУ місто Київ, МФО 820172 р/р НОМЕР_2 ).
Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Вінницького апеляційного суду шляхом подачі в тридцяти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги, а особами, які не були присутні при проголошенні судового рішення, в той самий строк з часу отримання копії цього рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 26 вересня 2023 року.
Головуючий Т. В. Гаврилюк
Суд | Ямпільський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2023 |
Оприлюднено | 27.09.2023 |
Номер документу | 113702585 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про державну власність щодо усунення перешкод у користуванні майном |
Цивільне
Ямпільський районний суд Вінницької області
Гаврилюк Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні