Постанова
від 25.09.2023 по справі 622/1371/21
ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 622/1371/21 Номер провадження 22-ц/814/3674/23Головуючий у 1-й інстанції Петренко Л.Є. Доповідач ап. інст. Лобов О. А.

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 вересня 2023 року м. Полтава

Полтавський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючий суддя Лобов О.А.,

судді: Дорош А.І., Триголов В.М.

за участю секретаря судового засідання Коротун І.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Полтаві цивільну справу за апеляційними скаргами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 і ОСОБА_4

на рішення Диканського районного суду Полтавської області від 25 квітня 2023 року (час ухвалення судового рішення з 15:15:51 до 15:38:29; дата виготовлення повного тексту рішення - 27 квітня 2023 року) у справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 і ОСОБА_4 до Золочівської селищної ради Харківської області, ТОВ «Агрофірма «Басово» про визнання протиправними та скасування рішень, визнання незаконною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, визнання недійсним договору оренди землі.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, апеляційний суд

У С Т А Н О В И В:

У грудні 2021 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 звернувся до суду з вказаним позовом, просили ухвалити рішення, яким:

-визнати незаконним та скасувати рішення сесії Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області від 01.12.2021 № 3028 «Про відмову ОСОБА_4 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства;

-зобов`язати Золочівську селищну раду прийняти рішення про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства з метою передачі у власність за рахунок земельної ділянки с/г призначення комунальної власності з кадастровим № 6322686000:02:002:0468, що розташована на території Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області;

-визнати незаконною бездіяльність Золочівської селищної ради в частині неналежного розгляду клопотання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 від 14.06.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та зобов`язати Золочівську селищну раду прийняти рішення про надання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства з метою передачі у власність за рахунок земельної ділянки с/г призначення комунальної власності з кадастровим № 6322686000:02:002:0468, що розташована на території Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області;

-визнати недійсним договір оренди земельної ділянки з кадастровим № 6322686000:02:002:0468 площею 10.0 га, для ведення с/г виробництва, укладений між Золочівською селищною радою та ТОВ «Агрофірма «Басово» від 10.08.2021.

Заявлені вимоги обґрунтовані такими доводами і обставинами.

Позивачі є родичами та згідно ч.1 ст.121 ЗК України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства.

14.06.2019 ними подано до Золочівської селищної ради Харківської області клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, за рахунок земельної ділянки с/г призначення з кадастровим № 6322686000:02:002:0403, що розташована на території Золочівської селищної ради. Відповідно до витяга з Державного земельного кадастра, земельна ділянка (масив), площею 20,6102 га з кадастровим № 6322686000:02:002:0403 має цільове призначення землі запасу та перебуває у комунальній власності Золочівської селищної ради, право на яку зареєстроване 15.02.2019.

29.07.2019 позивачі отримали від Золочівської селищної ради листи, в яких було зазначено, що XII сесією селищної ради від 30.10.2018 прийнято рішення «Про прийняття у комунальну власність Золочівської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Золочівської селищної ради з державної власності земельних ділянок с/г призначення», процедура прийняття у комунальну власність триває, державна реєстрація права власності продовжується.

Позивачами оскаржено протиправну бездіяльність Золочівської селищної ради до адміністративного суду і рішеннями Харківського окружного адміністративного суду від 03.09.2019, 13.09.2019, 17.09.2019 та 03.10.2019 визнано протиправною бездіяльність Золочівської селищної ради щодо нерозгляду по суті, у спосіб прийняття рішення, клопотань позивачів та зобов`язано розглянути у спосіб прийняття рішення клопотання позивачів від 14.06.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, що розташована на території Золочівської селищної ради.

На час звернення до суду з позовом їхнє клопотання і, відповідно, рішення суду не виконані, що свідчить про тривалу протиправну бездіяльність органу місцевого самоврядування.

05.06.2020 згідно рішення № 5208 Золочівською селищною радою самостійно віднесено земельну ділянку з кадастровим №6322686000:02:002:0403 до переліку земельних ділянок, право оренди на яку може бути реалізовано на земельних торгах у формі аукціону.

09.12.2021 ОСОБА_4 одержано лист від Золочівської селищної ради, зі змісту якого вбачається, що рішенням сесії від 01.12.2021 № 3028 йому відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з тим, що земельна ділянка, що вказана у викопіюванні, на момент подачі клопотання належала до державної форми власності.

Вважають таке рішення незаконним, оскільки з 15.02.2019 земельна ділянка з кадастровим № 6322686000:02:002:0403 перебувала у комунальній власності Золочівської селищної ради, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру.

Із загальнодоступних джерел позивачам стало відомо, що рішенням Золочівської селищної ради № 1199 від 23.06.2021 надано дозвіл ПП «Фірма «Сомгіз» на виготовлення проекту землеустрою щодо поділу спірної земельної ділянки с/г призначення, комунальної власності, площею 20,6102 га з кадастровим № 6322686000:02:002:0403, яка розташована за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, на земельні ділянки площами 10.0 та 10.6102 га зі зміною цільового призначення із «землі запасу» на «для ведення товарного с/г виробництва» з метою подальшого продажу права оренди на них на земельних торгах.

В результаті проведених земельних торгів між Золочівською селищною радою та ТОВ «Агрофірма «Басово» укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим № 6322686000:02:002:0468 площею 10.0 га від 10.08.2021.

Вважають, що вказаний договір оренди має бути визнаний судом недійсним через порушення положень Конституції України, загальних засад добросовісності, розумності та справедливості та земельного законодавства при продажі права оренди на спірну земельну ділянку та з урахуванням вимог ст.203,215 ЦК України.

Рішенням Диканського районного суду Полтавської області від 25 квітня 2023 року позов задоволений частково.

Визнане незаконним та скасоване рішення 14 сесії Золочівської селищної ради 8 скликання від 01.12.2021 № 3028 «Про відмову ОСОБА_4 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства».

Зобов`язано Золочівську селищну раду Харківської області повторно розглянути на пленарному засіданні сесії заяву ОСОБА_4 від 14.06.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою у передбачений законом спосіб з дотриманням норм законодавства.

Визнана незаконною бездіяльність Золочівської селищної ради Харківської області в частині неналежного розгляду клопотання ОСОБА_5 від 14.06.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Зобов`язано Золочівську селищну раду Харківської області повторно розглянути на пленарному засіданні сесії заяву ОСОБА_5 від 14.06.2019 про наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою у передбачений законом спосіб з дотриманням норм законодавства.

У задоволені інших позовних вимог вдмовлено, вирішено питання судових витрат.

В апеляційній скарзі ОСОБА_1 , посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині скасувати, ухвалити нове, яким визнати незаконною бездіяльність Золочівської селищної ради Харківської області у частині неналежного розгляду клопотання ОСОБА_1 від 14 червня 2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою і зобов`язати Золочівську селищну раду Харківської області прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.0000 га, для ведення особистого селянського господарства з метою передачі у власність за рахунок земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 6322686000:02:002:0468, що розташована на території Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області.

В апеляційній скарзі ОСОБА_2 , посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині скасувати, ухвалити нове, яким визнати незаконною бездіяльність Золочівської селищної ради Харківської області у частині неналежного розгляду клопотання ОСОБА_2 від 14 червня 2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою і зобов`язати Золочівську селищну раду Харківської області прийняти рішення про надання ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.0000 га, для ведення особистого селянського господарства з метою передачі у власність за рахунок земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 6322686000:02:002:0468, що розташована на території Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області.

В апеляційній скарзі ОСОБА_3 , посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині скасувати, ухвалити нове, яким зобов`язати Золочівську селищну раду Харківської області прийняти рішення про надання ОСОБА_3 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.0000 га, для ведення особистого селянського господарства з метою передачі у власність за рахунок земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 6322686000:02:002:0468, що розташована на території Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області.

В апеляційній скарзі ОСОБА_4 , посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині скасувати, ухвалити нове, яким зобов`язати Золочівську селищну раду Харківської області прийняти рішення про надання ОСОБА_4 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.0000 га, для ведення особистого селянського господарства з метою передачі у власність за рахунок земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 6322686000:02:002:0468, що розташована на території Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області;

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6322686000:02:002:0468, площею 10 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, укладений між Золочівською селищною радою Харківської області і ТОВ «Агрофірма «Басово» 10 серпня 2021 року.

Доводи апеляційних скарг є практично ідентичними. На обґрунтування вимог апеляційних скарг зазначається таке.

Висновок суду про виконання Золочівською селищною радою рішень судів в адміністративних справах суперечить встановленим фактичним обставинам і нормам матеріального права, які регулюють спірні правовідносини.

Суд неправильно витлумачив норми закону у частині наявності в органу місцевого самоврядування на власний розсуд визначати земельну ділянку для розробки проекту землеустрою.

У заявах від 14 червня 2019 року позивачі просили надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6322686000:02:002:0403, проте Золочівська селищна рада всупереч рішенням судів та вимогам закону ухвалила рішення про надання дозволів на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення іншої земельної ділянки.

Суд першої інстанції оцінив такі дії (рішення) у розрізі дискреційних повноважень органу місцевого самоврядування, проте сталою судовою практикою Верховного Суду (постанови від 25.05.2022 у справі № 480/4052/20, від 18.08.2022 року у справі № 300/1904/21 та інші) сформована правова позиція про те, що суб`єкт владних повноважень не може визначати на свій розсуд місце розташування земельної ділянки для заявника, у зв`язку з цим ЗК України і вимагає додавати до клопотання графічні матеріали бажаної земельної ділянки.

Суд першої інстанції з урахуванням встановлених фактичних обставин, зокрема того факта, що земельна ділянка з кадастровим номером 6322686000:02:002:0468 була незаконно сформована внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 6322686000:02:002:0403, мав би застосувати для вирішення спору вимоги закону про ефективний спосіб правового захисту порушеного права з огляду на тривале і умисне невиконання органом місцевого самоврядування рішень судів, які набрали законної сили, і вимог ЗК України,

Відзиви на апеляційні скарги судом не отримані.

Перевіривши матеріали справи у межах доводів апеляційної скарги та заявлених позовних вимог, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення та ухвалу суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.374, ст.375 ЦПК України апеляційний суд за результатами розгляду має право залишити судове рішення без змін, а скаргу - без задоволення, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Як вбачається з матеріалів справи, 14.06.2019 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 звернулися до Золочівської селищної ради Богодухівського району Харківської області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, яка розташована на території Золочівської селищної ради Харківської області для передачі у власність. До клопотань заявниками додано викопіювання з публічної кадастрової карти (плану) на якому зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (а.с.142-149).

26.07.2019 листом Золочівська селищна рада повідомила позивачів про те, що XII сесією селищної ради від 30.10.2018 прийнято рішення «Про прийняття у комунальну власність Золочівської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Золочівської селищної ради з державної власності земельних ділянок с/г призначення», процедура прийняття у комунальну власність триває, державна реєстрація права власності продовжується.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 03.09.2019 позов ОСОБА_1 задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність Золочівської селищної ради Харківської області з приводу не розгляду по суті, у спосіб прийняття рішення, клопотання ОСОБА_1 від 14.06.2019 та зобов`язано Золочівську селищну раду розглянути у спосіб прийняття рішення клопотання ОСОБА_1 від 14.06.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, що розташована на території Золочівської селищної ради (а.с.24-26).

Аналогічні рішення ухвалені Харківським окружним адміністративним судом за позовом ОСОБА_4 - рішення від 17.09.2019; за позовом ОСОБА_3 - рішення від 13.09.2019; за позовом ОСОБА_2 - рішення від 03.10.2019 (а.с.27-36).

Відповідно до копії свідоцтва про шлюб від 15.11.2019 ОСОБА_3 змінила прізвище на « ОСОБА_3 » (а.с.23).

Згідно витягу з протоколу XXI сесії Золочівської селищної ради від 14.11.2019 розглядалося питання по рішенню суду щодо надання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель комунальної власності на території Золочівської селищної ради, з передачею у власність. Рішення про надання такого дозволу, під час голосування, не було підтримано депутатами: голосували «за» - , «проти» - 29, «утримались» - 0, «не голосували» - 0 (а.с.127, 134,136, 139).

У справу не надано самого рішення сесії від 14.11.2019, яким, по суті, відмовлено позивачам у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі у власність.

У подальшому позивачі звернулись до виконавчої служби з виконавчими листами, які видані Харківським окружним адміністративним судом, за якими постановами державного виконавця відкриті виконавчі провадження (а.с.128, 133, 135, 138).

Рішенням сесії Золочівської селищної ради від 15.09.2020 № 6218 ОСОБА_1 на виконання рішення суду надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель с/г призначення, кадастровий № 6322686000:01:002:0396, для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель комунальної власності, площею 0,2270 га, розташованої за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, з передачею її у власність (а.с.130).

У зв`язку з чим виконавче провадження № НОМЕР_1 (стягувач ОСОБА_1 ) постановою від 03.12.2020 закінчено (а.с.132).

Рішенням сесії Золочівської селищної ради від 15.09.2020 № 6217 ОСОБА_2 на виконання рішення суду надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель с/г призначення, кадастровий № 6322686000:01:002:0396, для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель комунальної власності, площею 0,2270 га, розташованої за межами населених пунктів на території Золочівської селищної ради, з передачею її у власність (а.с.140).

У зв`язку з чим виконавче провадження № НОМЕР_2 (стягувач ОСОБА_2 ) постановою від 06.10.2020 закінчено (а.с.141).

По виконавчому провадженню № НОМЕР_3, де стягувачем є ОСОБА_3 (Лихобаба), державним виконавцем встановлено, що рішення суду виконано та на підставі п.9 ч.1 ст.39, 40 ЗУ «Про виконавче провадження» винесено постанову від 28.05.2020 про закінчення виконавчого провадження.

Рішенням сесії Золочівської селищної ради Харківської області № 3028 від 01.12.2021 відмовлено ОСОБА_4 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2 га у зв`язку з тим, що земельна ділянка, що вказана у викопіюванні, на момент подачі клопотання, належала до державної форми власності. (а.с.41).

Проте, як вбачається з витяга з Державного реєстра речових прав на нерухоме майно та інформації з Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим № 6322686000:02:002:0403 була зареєстрована, як комунальна власність за Золочівською селищною радою 15.02.2019, тобто до подання позивачем заяви від 14.06.2019 (а.с.109, 37).

З пояснень позивача ОСОБА_1 встановлено, що по виконавчому провадженню № НОМЕР_4, де стягувачем є ОСОБА_4 27.07.2022 виконавцем винесена постанова про закінчення виконавчого провадження.

Рішенням сесії Золочівської селищної ради від 05.06.2020 №5208 затверджений перелік земельних ділянок, право оренди на які може бути реалізовано на земельних торгах у формі аукціону. До вказаного переліку включено спірну земельну ділянку з кадастровим № 6322686000:02:002:0403.

Рішенням сесії Золочівської селищної ради № 1199 від 23.06.2021 надано дозвіл ПП фірма «Сомгіз» на виготовлення проекту землеустрою щодо поділу земельної ділянки земель запасу загальною площею 20.6101 га з кадастровим №6322686000:02:002:0403, на земельні ділянки площами 10 та 10 га зі зміною цільового призначення (а.с.110-111).

Внаслідок поділу утворилося дві земельні ділянки з кадастровими номерами - 6322686000:02:002:0468 та 6322686000:02:002:0467.

Відповідно до протоколу земельних торгів у формі аукціону від 10.08.2021 переможцем земельних торгів щодо земельної ділянки кадастровий № 6322686000:02:002:0468 є ТОВ АФ «Басово» (а.с.123-124)

10.08.2021 між Золочівською селищною радою та ТОВ АФ «Басово» укладено договір оренди земельної ділянки, кадастровий № 6322686000:02:002:0468, строком на 10 років (а.с.112-115)

Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із таких міркувань.

Рішення сесії Золочівської селищної ради Харківської області № 3028 від 01.12.2021 не містить посилання на підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, передбачені ч.7 ст.118 ЗК України, а зазначена у ньому підстава є необгрунтованою та такою, що не відповідає дійсності.

Тому, суд дійшов висновку про визнання незаконним та скасування рішення 14 сесії Золочівської селищної ради 8 скликання від 01.12.2021 № 3028 «Про відмову ОСОБА_4 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» та визнав, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, є саме покладення на орган місцевого самоврядування обов`язку повторно розглянути заяву позивача ОСОБА_4 від 14.06.2019.

На момент розгляду заяв ОСОБА_1 і ОСОБА_2 , а саме 15.09.2020, коли відповідачем надано останнім дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель с/г призначення (кадастровий № 6322686000:01:002:0396), ділянка з кадастровим №6322686000:02:002:0403 була включена у перелік ділянок, які виставлені на земельні торги, тобто існувала заборона на передачу такої у користування чи власність, тому дії Золочівської селищної ради щодо надання дозволу ОСОБА_1 і ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення іншої земельної ділянки із земель с/г призначення (кадастровий № 6322686000:01:002:0396) є правомірними, а в діях Золочівської селищної ради відсутня бездіяльність в частині неналежного розгляду клопотань ОСОБА_1 і ОСОБА_2 від 14.06.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Матеріали справи не містять відомостей щодо розгляду заяви ОСОБА_3 на виконання рішення Харківського адміністративного суду від 17.09.2019 у передбачений законом спосіб, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача Золочівської селищної ради.

Розгляд зазначеного клопотання на пленарному засіданні сесії 14.11.2019 (а.с.136) не свідчить про прийняття рішення у передбачений законом спосіб, отже вимоги в частині визнання незаконною бездіяльності Золочівської селищної ради щодо неналежного розгляду клопотання ОСОБА_3 від 14.06.2019 є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Суд визнав, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача ОСОБА_3 , є саме зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву від 14.06.2019 у передбачений законом спосіб.

Суд дійшов висновку, що задоволення вимог про зобов`язання Золочівської селищної ради прийняти рішення про надання позивачам дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земельної ділянки з кадастровим № 6322686000:02:002:0468, оскільки такі дії суду є втручанням у дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування.

Судом не встановлено підстав недійсності правочину, які визначені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 ЦК України.

Оспорюваний договір оренди укладений правомірно, в ньому сторонами узгоджені усі істотні умови договору, визначені ст.15 Закону України «Про оренду землі», правочин спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Перевіряючи доводи апеляційних скарг, апеляційний суд виходить з таких міркувань.

Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно із частиною шостою статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною шостою статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Правовідносини, пов`язані з прийняттям та реалізацією такого рішення, не підпадають під визначення приватноправових, оскільки не породжують особистих майнових прав та зобов`язань осіб.

При прийнятті рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орган місцевого самоврядування виконує дозвільну функцію, що притаманна органу державної влади у публічно-правових відносинах.

Спір, як щодо рішення про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою, так і щодо оскарження дій суб`єкта владних повноважень про надання чи відмову в наданні такого дозволу, є публічно-правовим, за винятком випадків існування речового права на спірну земельну ділянку (щодо якої заявлено про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою) в інших осіб.

Відповідно до частини четвертої статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Вимоги апеляційних скарг про визнання незаконною бездіяльності Золочівської селищної ради.

У постанові ВП ВС від 08 вересня 2022 року (справа № 9901/276/19) викладений такий правовий висновок щодо бездіяльності суб`єкта владних повноважень.

«…протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень необхідно розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Водночас для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту несвоєчасного виконання обов`язкових дій, а важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість і межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів особи.»

У межах розгляду цієї справи встановлено і визнається учасниками справи, що на виконання рішень адміністративних судів за позовами позивачів державним виконавцем відкриті чотири виконавчі провадження, які були закриті (закінчені) у відповідності до приписів ЗУ «Про виконавче провадження» у зв`язку із виконанням рішення суду.

На виконання рішень судів Золочівською селищною радою прийняті рішення про надання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 і ОСОБА_3 дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим № 6322686000:01:002:0396; стосовно ОСОБА_4 прийнято рішення про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Позивачі вважають, що Золочівська селищна рада не мала права, виконуючи рішення судів, на свій розсуд, надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення іншої земельної ділянки, ніж тієї, про яку було заявлено в їхньому клопотанні від 14 червня 2019 року.

У постанові ВС від 03 листопада 2022 року (справа № 320/5760/21) та інших, на які зроблено посилання в апеляційних скаргах, судами встановлені відмінні фактичні обставини, ніж у цій справі, проте судом касаційної інстанції викладена загальна правова позиція щодо меж розсуду (дискреції) суб`єкта владних повноважень при ухваленні рішень відповідно до ст.118 ЗК України.

«…у разі настання визначених законодавством умов, відповідач зобов`язаний до вчинення конкретних дій - розглянути заяву позивача у встановленому законом порядку, а за умови відповідності заяви та доданих до неї документів вимогам законодавства - прийняти рішення про задоволення заяви. Підставою для відмови у задоволенні заяви позивача можуть бути лише визначені законом обставини. Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти на власний розсуд - розглянути заяву, або ж ні; прийняти рішення про задоволення заяви, або ж рішення про відмову у її задоволенні. Визначальним є те, що у кожному конкретному випадку звернення особи із заявою, з урахуванням фактичних обставин, згідно із законом існує лише один правомірний варіант поведінки суб`єкта владних повноважень.»

Статтею 118 ЗК України не передбачений такий правомірний варіант поведінки суб`єкта владних повноважень як надання особі дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення іншої земельної ділянки, ніж тієї, про яку було заявлено у поданому клопотанні, отже за відсутності згоди на це самого заявника слід розцінювати прийняті Золочівською селищною радою рішення про надання дозволу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 і ОСОБА_3 на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим № 6322686000:01:002:0396 як такі, що ухвалені поза межами повноважень, визначених ст.118 ЗК України.

Тобто відсутні підстави стверджувати про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень, натомість обґрунтованим буде висновок про те, що Золочівська селищна рада виконала рішення судів, проте не у спосіб, визначений законом (ст.118 ЗК України).

У межах розгляду цієї справи не заявлено вимог про визнання незаконними рішень, якими ОСОБА_1 , ОСОБА_2 і ОСОБА_3 надані дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим № 6322686000:01:002:0396.

Таким чином, суд першої інстанції, по суті, правильно відмовив у задоволенні зазначених позовних вимог, хоча із помилкових мотивів.

Вимога про покладення на Золочівську селищну раду Харківської області обов`язку прийняти рішення про надання позивачам дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6322686000:02:002:0468.

З матеріалів справи вбачається, що у заяві від 14 червня 2019 року позивачами викладено прохання про надання дозволу розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6322686000:02:002:0403.

Рішенням сесії Золочівської селищної ради від 05.06.2020 №5208 земельну ділянку з кадастровим № 6322686000:02:002:0403 віднесено до категорії земель, право оренди на які може бути реалізовано на земельних торгах у формі аукціону. До вказаного переліку включено спірну.

На підставі рішення сесії Золочівської селищної ради № 1199 від 23.06.2021 земельна ділянка з кадастровим №6322686000:02:002:0403 поділена на дві земельні ділянки з кадастровими номерами - 6322686000:02:002:0468 і 6322686000:02:002:0467.

10.08.2021 переможцем земельних торгів щодо земельної ділянки з кадастровим № 6322686000:02:002:0468 стало ТОВ АФ «Басово», з яким у той же день Золочівською селищною радою укладено договір оренди земельної ділянки, кадастровий № 6322686000:02:002:0468, строком на 10 років.

Отже, за станом на час звернення позивачів із цим позовом земельної ділянки з кадастровим №6322686000:02:002:0403, про яку заявлено у їхньому клопотанні від 14 червня 2019 року, не існувало, оскільки у встановленому законом порядку та у межах повноважень Золочівської селищної ради зазначена земельна ділянка віднесена до категорії земель, право оренди на які може бути реалізовано на земельних торгах у формі аукціону, поділена на дві окремі земельні ділянки, одна з яких, про яку заявлено у позові, передана в оренду переможцю земельних торгів.

У постанові ВП ВС від 20 вересня 2018 року (справа № 521/17710/15-а) викладений правовий висновок про те, що «Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.»

Рішення Золочівської селищної ради як органу місцевого самоврядування стосовно віднесення земельної ділянки (кадастровий №6322686000:02:002:0403) до категорії земель, право оренди на які може бути реалізовано на земельних торгах у формі аукціону, її поділ на дві окремі земельні ділянки у встановленому законом порядку не скасовані, у межах розгляду цієї справи питання (вимога) про визнання їх протиправними (незаконними) не вирішувалося, отже слід виходити з того, що земельна ділянка з кадастровим № 6322686000:02:002:0468 правомірно передана в оренду ТОВ АФ «Басово».

За таких обставин у суду відсутні законні підстави для покладення на Золочівську селищну раду обов`язку надати позивачам дозвіл на розробку проекту землеустрою з відведення земельної ділянки з кадастровим № 6322686000:02:002:0468.

З огляду на викладені мотиви відсутні передбачені законом підстави для визнання недійсним договору оренди від 10.08.2021, укладеного між Золочівською селищною радою і ТОВ АФ «Басово».

Отже, суд першої інстанції ухвалив по суті правильне рішення в оскаржуваній частині, в апеляційній скарзі відсутні посилання на нові істотні обставини та відповідні докази, з якими процесуальне законодавство пов`язує можливість скасування чи зміни судового рішення.

Керуючись ст.367, п.1 ч.1 ст.374, ст. 375, ст.382, ст.384 ЦПК України, апеляційний суд

У Х В А Л И В:

Апеляційні скарги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 і ОСОБА_4 залишити без задоволення.

Рішення Диканського районного суду Полтавської області від 25 квітня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст постанови виготовлено 25 вересня 2023 року.

Головуючий суддя О.А. Лобов

Судді: А.І.Дорош

В.М.Триголов

СудПолтавський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2023
Оприлюднено27.09.2023
Номер документу113712289
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —622/1371/21

Ухвала від 20.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 20.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 20.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 20.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 31.10.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 31.10.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 31.10.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 31.10.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Постанова від 25.09.2023

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Лобов О. А.

Постанова від 25.09.2023

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Лобов О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні