ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/4377/23-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до НОМЕР_1 прикордонного загону "Порубне-авто", третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "Стандарт плюс", Закарпатський обласний благодійний фонд "Надія милосердя", про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач), звернувся в суд з позовом до НОМЕР_1 прикордонного загону "Порубне-авто" (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в перетинанні державного кордону на виїзд з України громадянину України, який досяг 16-річного віку ОСОБА_1 , прийняте інспектором прикордонної служби вищої категорії 3 групи інспекторів прикордонного контролю відділення інспекторів прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (тип А) відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_1 " майстром-сержантом ОСОБА_2 від 14.06.2023 року.
- стягнути на користь ОСОБА_1 , за рахунок бюджетних асигнувань НОМЕР_1 прикордонного загону пункту пропуску "Порубне" судові витрати, що складаються з судового збору у розмірі 1073,60 грн та витрат на правничу допомогу у розмірі 2000,00 грн.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.
1. Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що з метою перетину державного кордону з України до Республіки Молдова прибув до міжнародного автомобільного пункту пропуску "Порубне".
При прибуття в пункт пропуску для перетину кордону у сторону Республіки Молдова, пов`язане з подальшим ввезенням в Україну гуманітарної допомоги.
Звертав увагу суду на те, що для проведення паспортного контролю посадовій особі відповідача позивач надав перелік необхідних документів, для дозволу на виїзд за кордон військовозобов`язаної особи, зокрема: паспорт громадянина України для виїзду закордон; посвідчення водія; наказ № 392 Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 12.05.2023 року із переліком водіїв для виїзду за кордон; обґрунтування від 07.04.2023 року; обґрунтування Закарпатського обласного благодійного фонду "Надія милосердя" № 10/04/2023-2 від 10.04.2023 року; супровідний лист; заява ТОВ "Стандарт плюс" № 1204/21 від 12.04.2023 року.
На думку позивача, останнім надано всі необхідні документи та виконано всі законодавчі вимоги для перетину державного кордону України задля доставки до України гуманітарного вантажу, який необхідний для забезпечення безперебійного захисту нашої держави Збройними Силами України.
Відтак, позивач вважає, що рішення про відмову у перетинанні державного кордону України громадянину України, який досяг 16-річного віку є протиправним, та таким, що підлягає скасуванню. Підстав для винесення такого рішення про відмову у інспектора прикордонної служби не було, його підстава не базувалася на нормативних документах, та викликана була лише можливими, суб`єктивними підставами одноосібно інспектора.
2. Відповідач подав до суду відзив на адміністративний позов, в обґрунтуваннях якого заперечив щодо задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.
Заперечуючи проти позову зазначив, що загальний порядок перетину державного кордону України визначений постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 року № 57 "Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України".
Відповідно до пункту 2-8 цих Правил у разі введення в Україні воєнного стану пропуск водіїв, що здійснюють перевезення медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами для потреб Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також населення України, через державний кордон здійснюється уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби за наявності відповідних рішень про виїзд за межі України, виконання правил перетину державного кордону України та за наявності інформації про особу у відповідній інформаційній системі, адміністратором якої є Укртрансбезпека. У разі не підтвердження мети поїздки уповноважені службові особи Держприкордонслужби відмовляють особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, у перетинанні державного кордону в порядку, визначеному частиною першою статті 14 Закону України "Про прикордонний контроль".
Водночас зазначив, що проаналізувавши пояснення, інспектора який виносив спірну постанову, відповідачем встановлено, що повивач при перетині державного кордону рухався в пішому порядку, що суперечить меті перетину державного кордону, яка повинна була бути здійснена з метою перевезення гуманітарної допомоги. Підтвердженням того, що повивач рухався пішки, являється витяг в БД "Гарт 5 Порушники" та Витяг в Бази даних "Ризик" відносно громадянина України ОСОБА_1 .
3. Треті особи письмових пояснень до суду не надали.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ В СПРАВІ.
1.Ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, призначено розгляд справи в судовому засіданні.
2.Ухвалою суду залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "Стандарт плюс" (70411, с. Володимирівське, вул.Шевченка, 1-Б, Запорізької області, код ЄДРПОУ: 32780080 ); Закарпатський обласний благодійний фонд "Надія милосердя" (89625, с. Великі Лучки, вул. Щорса,30, Мукачевський район, Закарпатська область).
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.
1. Представник позивача та позивач в судове засідання не з`явились, причини неявки суду не повідомили, хоча належним чином повідомленні про розгляд справи.
2. Представник відповідача в судовому засіданні подавдо суду заяву, в якій просив суд розглянути справу в порядку письмового провадження, проти задоволення позову заперечував з підстав наведених у відзиві.
3. Треті особи в судове засідання не з`явились, до суду подали заяви, про розгляд справи без їх участі в порядку письмового провадження.
3. Враховуючи приписи статті 194, 205 КАС України, та подання учасниками справи заяв про розгляд справи у порядку письмового провадження, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами в порядку письмового провадження.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ ТА ВІДПОВІДНІ ПРАВОВІДНОСИНИ.
1. 14.06.2023 року ОСОБА_1 прибув до міжнародного автомобільного пункту пропуску "Порубне" з метою виїзду за кордон.
2. За результатами проходження паспортного контролю інспектором прикордонної служби вищої категорії 3 групи інспекторів прикордонного контролю відділення інспекторів прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (тип А) відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_1 " майстром-сержантом ОСОБА_2 прийнято рішення від 14.06.2023 року про відмову в перетинанні державного кордону на виїзд з України громадянину України, який досяг 16-річного віку - ОСОБА_3 .
Дослідженням вказаного рішення встановлено, що на підставі Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12 грудня 2015 року №389-VIII, Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", Закону України "Про затвердження Указу Президента України, "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, а також пункту 2-8 Постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 року № 57 "Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України", громадянина України ОСОБА_1 обмежено у праві виїзду з України за відсутністю підстав на право перетинання Державного кордону під час воєнного стану.
4. Судом також дослідженні наявні в матеріалах справи наступні докази, зокрема:
- обґрунтування "Щодо обсягів вантажів та кількості транспортних засобів, необхідних для їх перевезення" від 07.04.2023 року, зі змісту якого встановлено, що вага гуманітарного вантажу (який необхідно перевезти до України) становить - 6000 кг. Необхідна кількість для перевезення: три автомобіля та три "чоловіка" водіїв;
- обґрунтування Закарпатського обласного благодійного фонду "Надія Милосердя" (Закарпатська обл.), адресоване ТОВ "Стандарт Плюс" (Запорізька обл.), "Щодо обсягів вантажів та кількості транспортних засобів, необхідних для їх перевезення" від 10.04.2023 року, зі змісту якого встановлено, що адресат Закарпатський обласний благодійний фонд "Надія Милосердя" є отримувачем вантажу (гуманітарного) від країни Нідерланли. Вага гуманітарного вантажу (який необхідно перевезти до України) становить - 6000 кг. Необхідна кількість для перевезення: три автомобіля та три "чоловіка" водіїв;
- заява від імені ТОВ "Стандарт Плюс" адресована Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України, про прийняття рішення про виїзд за межі України водіїв, що здійснюють перевезення медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами для потреб Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також населення України від 12.04.2023 року № 1204/21;
- наказ №392 від 12.05.2023 року Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України "Про затвердження переліку водіїв, які здійснюють перевезення для потреб Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами, для надання можливості виїзду за межі України в умовах правового режиму воєнного стану" та перелік водіїв, в тому числі і позивача;
- наказ ТОВ "Стандарт Плюс" № 1206/1 від 12.06.2023 року "Про направлення у відрядження" позивача з 13.06.2023 року по 26.06.2023 року в Нідерланди для отримання гуманітарної допомоги;
5. Зі змісту пояснень Інспектора прикордонної служби вищої категорії 3 групи інспекторів прикордонного контролю відділення інспекторів прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (тип А) відділу прикордонної служби "Порубне" ОСОБА_4 вбачається про те, що близько 21:20 14.06.2023 року в пункт пропуску для автомобільного сполучення "Порубне " на виїзд з України в пішому порядку прибув громадян України ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який на паспортний контроль надав паспорт громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_2 виданий 17.04.2018 року органом 2301, обґрунтування від 07.04.2023 року щодо обсягів вантажів та кількості транспортних засобів, необхідних для їх перевезення, наказ ТОВ "Стандарт Плюс" від 12.06.2023 року № 1206/1 "Про відрядження", наказ Міністерства від 12.05.2023 року № 392 "Про затвердження переліку водіїв, які здійснюють перевезення для потреб Збройних Сил України, інших утворень відповідно до закону України військових формувань, перевезення медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами, для надання можливості виїзду за межі України в умовах правового режиму воєнного стану" та перелік до нього. Також громадянин ОСОБА_5 заявив, що відомості стосовно нього внесено до БД "Шлях".
Відтак, з метою уточнення мети поїздки гр. ОСОБА_3 інспектором задано ряд питань, що стосується мети перетину державного корду, а саме: причина слідування останнім через кордон в пішому порядку, уточнювався маршрут руху для отримання вантажу, характер гуманітарного вантажу, від якої організації слідує, призначення гуманітарного вантажу.
Разом з тим, під час відповідей на зазначені вище питання, Полонський не зміг назвати відправника, отримувача, адресу відправника/отримувача та контактну особу.
Отже, в ході вивчення наданих документів для перетину державного кордону в обґрунтуванні щодо обсягів вантажів та кількості транспортних засобів, необхідних для їх перевезення встановлено, що вага вантажу становить 6000 кг та необхідна кількість транспортних засобів для ввезення вказаного вантажу та кількість водіїв становить 3.
Також, у зазначеному вище обґрунтуванні у пункті 5 зазначаються дані стосовно водіїв та реєстраційні номери транспортних засобів на яких вони слідуватимуть.
Враховуючи наведене, ОСОБА_6 повинен був слідувати транспортним засобом з реєстраційним номером НОМЕР_3 , однак останній в міжнародний пункт пропуску для автомобільного сполучення прибув у пішому порядку.
Також зазначено про те, що під час перетину державного кордону гр. ОСОБА_7 на виїзд з України прибув транспортний засіб марки Міні Купер реєстраційний номер НОМЕР_4 , під керуванням громадянки України, яка в подальшому виявилось являється матір`ю ОСОБА_1 та після прийняття рішення про відмову в перетині державного кордону дана громадянка також відмовилась перетинати кордон та залишила пункт пропуску.
Окрім іншого зазначається про те, що у інспектора виникли підозри щодо правомірності перетину державного кордону ОСОБА_1 , так як він мешканець Запорізької області, Благодійний фонд "Надія Милосердя" знаходиться в Закарпатській області, а державний кордон перетинає на ділянці Чернівецької області, що в свою чергу свідчить про нелогічний маршрут руху, так як на території Закарпатської області знаходиться щонайменше 10 пунктів пропуску.
В ході проведення бесіди з громадянином та відповідно до наявних баз даних також виявлено, що громадянину ОСОБА_8 14.06.2023 року до моменту прибуття в міжнародний пункт пропуску для автомобільного сполучення "Порубне" двічі було відмовлено в перетині державного кордону (ППр Могилів - Подільський та ППр Сокиряни).
Також, під час врахування аналізу та оцінки ризиків, а саме загальнодержавний профіль ризику з 2010 01 у "незаконне перетинання державного кордону військовозобов`язаними громадянами України", знервовану поведінку, не чіткі відповіді на питання куди направляється, не логічного маршруту, на підставі не підтвердження мети поїздки, у відповідності до статті 14 Закону України "Про прикордонний контроль", прийняте рішення про відмову в перетинанні ДКУ громадянину України, який досяг 16 - річного віку.
ДО ВКАЗАНИХ ПРАВОВІДНОСИН СУД ЗАСТОСОВУЄ НАСТУПНІ ПОЛОЖЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ТА РОБИТЬ ВИСНОВКИ ПО СУТІ СПОРУ.
1. Згідно із частиною 1 статті 33 Конституції України кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.
2. Оцінюючи спірні правовідносини, що виникли між сторонами, та доводи учасників справи, суд зазначає наступне.
Статтею 64 Конституції України визначено, що Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 62, 63 цієї Конституції.
Таким чином, право особи на пересування та право вільно залишати територію України, передбачене статтею 33 Конституції України, може бути обмежено в умовах воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень.
3.Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
В подальшому Указом Президента України від 14 березня 2022 року за № 133/2022 на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", внесено часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні, який діє і наразі.
Крім цього, відповідно до пункту 2 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" військовому командуванню (зокрема, Державні прикордонній службі України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування доручено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України Про правовий режим воєнного стану заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Пунктом 3 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" постановлено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30, 34, 38, 39, 41 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
4.Згідно із статтею 1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 року № 389-VIII ( далі - Закон № 389-VIII), воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 8 Закону №389-VIII в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: встановлювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, особливий режим в`їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також рух транспортних засобів.
5.Згідно із пунктом 8 Порядку встановлення особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 року №1455 (далі Порядок №1455), перетинання державного кордону в пунктах пропуску через державний кордон та пунктах контролю на території, де введено воєнний стан, здійснюється з урахуванням обмежень, встановлених законодавством.
6.Правові основи здійснення прикордонного контролю, порядок його здійснення, умови перетинання державного кордону України визначає Закон України "Про прикордонний контроль" від 05.11.2009 року №1710-VI (далі - Закон №1710).
Частиною 1 статті 14 Закону №1710 передбачено, що іноземцю або особі без громадянства, які не відповідають одній чи кільком умовам перетинання державного кордону на в`їзд в Україну або на виїзд з України, зазначеним у частинах першій, третій статті 8 цього Закону, а також громадянину України, якому відмовлено у пропуску через державний кордон при виїзді з України у зв`язку з відсутністю документів, необхідних для в`їзду до держави прямування, транзиту, в передбачених законодавством випадках або у зв`язку з наявністю однієї з підстав для тимчасового обмеження його у праві виїзду за кордон, визначених статтею 6 Закону України "Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України", відмовляється у перетинанні державного кордону лише за обґрунтованим рішенням уповноваженої службової особи підрозділу охорони державного кордону із зазначенням причин відмови. Уповноважена службова особа підрозділу охорони державного кордону про прийняте рішення доповідає начальнику органу охорони державного кордону. Таке рішення набирає чинності невідкладно. Рішення про відмову у перетинанні державного кордону оформляється у двох примірниках. Один примірник рішення про відмову у перетинанні державного кордону видається особі, яка підтверджує своїм підписом на кожному примірнику факт отримання такого рішення. У разі відмови особи підписати рішення про це складається акт.
7. Правила перетинання державного кордону громадянами України затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 року №57 (далі - Правила перетинання державного кордону) (у редакції чинній на час виникнення спірних відносин), які визначають порядок перетинання громадянами України державного кордону.
Пунктом 2 Правил перетинання державного кордону передбачено, що перетинання громадянами України (далі - громадяни) державного кордону здійснюється в пунктах пропуску через державний кордон та пунктах контролю (далі - пункти пропуску), якщо інше не передбачено законом, за одним з таких документів, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.
Зокрема, згідно з пунктом 2-8 Правил перетинання державного кордону у разі введення в Україні воєнного стану пропуск водіїв, що здійснюють перевезення медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами для потреб Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також населення України, через державний кордон здійснюється уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби за наявності відповідних рішень про виїзд за межі України, виконання правил перетину державного кордону України та за наявності інформації про особу у відповідній інформаційній системі, адміністратором якої є Укртрансбезпека.
Рішення про виїзд за межі України водіїв, що здійснюють перевезення для потреб Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами, приймається Мінінфраструктури або обласними, Київською міською військовими адміністраціями за наявності відповідного обґрунтування щодо обсягів вантажів та кількості транспортних засобів, необхідних для їх перевезення, у листах від будь-якого з таких органів, підприємств, установ, організацій, закладів: військових, правоохоронних органів; військових адміністрацій; медичних закладів; відправників чи отримувачів гуманітарної допомоги.
Рішення про виїзд за межі України, яке дає можливість перетину державного кордону, приймається на строк не більше шести місяців.
Мінінфраструктури або обласні, Київська міська військові адміністрації надсилають до Адміністрації Держприкордонслужби рішення про виїзд за межі України зазначених в абзаці першому цього пункту осіб для врахування під час їх виїзду за межі України.
Особи, зазначені в абзаці першому цього пункту, можуть безперервно перебувати за кордоном не більше 30 календарних днів з дня перетину державного кордону.
У разі перевищення строків перебування осіб за кордоном та/або зміни мети виїзду за кордон, що встановлені цим пунктом, Мінінфраструктури та військові адміністрації скасовують своє рішення про виїзд за межі України відповідних осіб протягом семи робочих днів з моменту встановлення фактів зазначених порушень.
У разі непідтвердження мети поїздки уповноважені службові особи Держприкордонслужби відмовляють особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, у перетинанні державного кордону в порядку, визначеному частиною першою статті 14 Закону України "Про прикордонний контроль".
Зі змісту пункту 12 Правил перетинання державного кордону визначено що для здійснення прикордонного контролю громадяни подають уповноваженим службовим особам підрозділу охорони державного кордону паспортні, а у випадках, передбачених законодавством, і підтверджуючі документи без обкладинок і зайвих вкладень. Паспортні та підтверджуючі документи громадян, які перетинають державний кордон, перевіряються уповноваженими службовими особами підрозділу охорони державного кордону з метою встановлення їх дійсності та належності громадянину, який їх пред`являє. У ході перевірки документів під час виїзду з України з`ясовується наявність або відсутність підстав для тимчасового обмеження громадянина у праві виїзду за кордон.
8. З наведених законодавчих норм судом слідує, що особи (водії), що здійснюють перевезення медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами для потреб Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також населення України, мають право на перетин державного кордону в умовах воєнного стану за умови наявності відповідних рішень про виїзд за межі України, виконання правил перетину державного кордону України та за наявності інформації про особу у відповідній інформаційній системі, адміністратором якої є Укртрансбезпека, а також за наявності відповідного рішення.
Зокрема, рішення про виїзд за межі України водіїв, що здійснюють перевезення для потреб Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами, приймається Мінінфраструктури або обласними, Київською міською військовими адміністраціями за наявності відповідного обґрунтування щодо обсягів вантажів та кількості транспортних засобів, необхідних для їх перевезення, у листах від будь-якого з таких органів, підприємств, установ, організацій, закладів: військових, правоохоронних органів; військових адміністрацій; медичних закладів; відправників чи отримувачів гуманітарної допомоги.
Водночас, відповідно до п. 2-8 Правил перетинання державного кордону особи (водії), що здійснюють перевезення медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами для потреб Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також населення України, мають право на перетин державного кордону в умовах воєнного стану за умови наявності не лише інформації про особу у відповідній інформаційній системі, а й за умови наявності відповідних рішень про виїзд за межі України.
Отже, позивач є особою призовного віку та мав намір перетнути державний кордон на виїзд з України на визначеному транспортному засобі як водій, що здійснює перевезення вантажів гуманітарної допомоги, тобто на підставі п. 2-8 ПКМУ №57.
Разом з тим, працівник прикордонної служби зобов`язаний перевірити наявність відповідного рішення суб`єкта владних повноважень, яким надано дозвіл на перетин державного кордону водію (особі, яка досягла 16-річного віку) в умовах введення воєнного стану з метою ввезення вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами для потреб Збройних Сил, а також ряд інших документів, що підтверджують мету поїздки.
9. Відповідно до матеріалів справи судом встановлено, а також підтверджується поясненнями інспектора прикордонної служби вищої категорії 3 групи інспекторів прикордонного контролю відділення інспекторів прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (тип А) відділу прикордонної служби "Порубне" ОСОБА_4 , що приблизно о 21:20 год 14.06.2023 року в пункт пропуску для автомобільного сполучення "Порубне " на виїзд з України в пішому порядку прибув громадян України ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який на паспортний контроль надав паспорт громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_2 виданий 17.04.2018 року органом 2301, обґрунтування від 07.04.2023 року щодо обсягів вантажів та кількості транспортних засобів, необхідних для їх перевезення, наказ ТОВ "Стандарт Плюс" від 12.06.2023 року № 1206/1 "Про відрядження", наказ Міністерства від 12.05.2023 року № 392 "Про затвердження переліку водіїв, які здійснюють перевезення для потреб Збройних Сил України, інших утворень відповідно до закону України військових формувань, перевезення медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами, для надання можливості виїзду за межі України в умовах правового режиму воєнного стану " та перелік до нього. Також громадянин ОСОБА_5 заявив, що відомості стосовно нього внесено до БД "Шлях".
Відтак, з метою уточнення мети поїздки гр. ОСОБА_3 інспектором з`ясовувались ряд обставин, що стосуються мети перетину державного корду, а саме: причина слідування через кордон в пішому порядку, уточнювався маршрут руху для отримання вантажу, характер гуманітарного вантажу, від якої організації слідує позивач, призначення гуманітарного вантажу.
Разом з тим, під час відповідей на зазначені вище питання, Полонський не зміг назвати відправника, отримувача, адресу відправника/отримувача та контактну особу.
В ході вивчення наданих документів для перетину державного кордону в обґрунтуванні щодо обсягів вантажів та кількості транспортних засобів, необхідних для їх перевезення встановлено, що вага вантажу становить 6000 кг та необхідна кількість транспортних засобів для ввезення вказаного вантажу та кількість водіїв становить - 3.
Також, у зазначеному вище обґрунтуванні у пункті 5 зазначаються дані стосовно водіїв та реєстраційні номери транспортних засобів на яких вони слідуватимуть.
За таких обставин, суд погоджується з аргументами відповідача про те, що позивач з урахуванням мети поїздки за кордон повинен був слідувати транспортним засобом з реєстраційним номером НОМЕР_3 , однак останній в міжнародний пункт пропуску для автомобільного сполучення прибув у пішому порядку, що власне і викликало обґрунтовані сумніви в працівника прикордонної служби.
Суд також враховує, що за результатами здійснення перевірочних заходів встановлено, що позивачеві до моменту прибуття в міжнародний пункт пропуску для автомобільного сполучення "Порубне", двічі було відмовлено в перетині державного кордону в інших місцях пропуску. А тому, з урахуванням поведінки позивача стосовно відповідей на поставлені питання, а також не логічність маршруту, та те, що останній намагався перейти кордон в пішому порядку, відповідальна особа державної прикордонної служби діяла обачливо, з врахуванням вимог законодавства про необхідність проведення додаткового вивчення питання щодо наявності законних підстав для перетинання державного кордону позивачем.
10.Таким чином, суд вважає, що в інспектора прикордонної служби були обґрунтовані сумніви щодо наявності в позивача законних підстав для перетину державного кордону України як водія, з метою ввезення вантажів гуманітарної допомоги. Крім того, відповідно до вимог Порядку №535 відповідач зобов`язаний провести поглиблену перевірку паспортного та інших документів з метою встановлення їх дійсності та приналежності відповідній особі, провести додаткове вивчення інших документів, опитування особи з урахуванням аналізу та оцінки ризиків.
Проаналізувавши наведе вище в контексті встановлених обставин в справі, а також враховуючи те, що позивач при перетині державного кордону рухався в пішому порядку, що в свою чергу суперечить меті перетину державного кордону, яка повинна бути здійснена з метою перевезення гуманітарної допомоги, суд дійшов висновку про те, що відповідачем правомірно прийнято спірне рішення.
Наведена позиція суду відповідає правовим висновкам Сьомого апеляційного адміністративного суду в подібних правовідносинах, які наведені в рішенні по справі №600/3218/22-а від 30.05.2023 року.
11. Суд оцінює докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів). (ст. 90 КАС України).
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
12. Як зазначалось вище, судом в ході розгляду справи залучено третіх осіб: Закарпатський обласний благодійний фонд "Надія Милосердя" (Закарпатська обл.) - який є замовником доставки гуманітарного вантажу, а також ТОВ "Стандарт Плюс" (Запорізька обл.) - яке є виконавцем по доставці вантажу, та яким видано наказ про відрядження позивача.
При цьому, судом призначено судове засідання з викликом осіб, які власне в судове засідання і не з`явились, що унеможливило судом вирішити питання про мижливу заміну сторону позивача з урахуванням вимог статті 48 КАС україни.
Натомість, обставини спірних правовідносин очевидно свідчать про те, що права, свободи та інтереси "водія" ОСОБА_1 по своїй суті не могли бути порушені, оскільки останній не являвся, ані замовником, ані виконавцем у правовідносинах, які стосуються доставки гуманітарних вантажів. При цьому, аргументи позивача наведені в адміністративному позові фактично стосуються власної мети перетнути кордон на виїзд з України, що у причинному зв`язку не узгоджується з інтересами замовника гуманітарного вантажу Закарпатського обласного благодійного фонду "Надія Милосердя", що є додатковою підставою для відмови в позові.
13. Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників справи, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази надані позивачем - суд дійшов висновку, що обґрунтування на які посилається позивач, не дають суду підстав для висновків, які б спростовували доводи відповідача, а тому відсутні підстави для задоволення позову.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.
1. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
2. Враховуючи те, що в задоволенні адміністративного позову відмовлено, суд не вирішує питання про розподіл судових витрат в частині стягнення з суб`єкта владних повноважень судового збору.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до НОМЕР_1 прикордонного загону "Порубне-авто" - відмовити повністю.
2. Розподіл судових витрат не здійснюється.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код РНОКПП: НОМЕР_5 ).
Відповідач - НОМЕР_1 прикордонний загін "Порубне-авто" (вул. Герцена, 2А, м. Чернівці, 58003, код ЄДРПОУ: 14321682).
Третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Стандарт плюс" (70411, с. Володимирівське, вул.Шевченка, 1-Б, Запорізької області, код ЄДРПОУ: 32780080 ).
Третя особа - Закарпатський обласний благодійний фонд "Надія милосердя" (89625, с. Великі Лучки, вул. Щорса,30, Мукачевський район, Закарпатська область).
Суддя О.В. Боднарюк
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2023 |
Оприлюднено | 28.09.2023 |
Номер документу | 113734727 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації та обмеження пересування і вільного вибору місця проживання, з них: |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Боднарюк Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні