ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/4511/21 Суддя (судді) першої інстанції: Бородавкіна С.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого - судді Парінова А. Б.,
суддів: Беспалова О. О.,
Ключковича В. Ю.,
при секретарі судового засідання Зіньковській Ю.В.
за участю учасників судового процесу:
від позивача (апелянта): Коноваленко С.В.
від відповідача: не прибув
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області на ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від 01 червня 2023 року по справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Комунального закладу "Чернігівський ліцей" Чернігівської обласної ради про застосування заходів реагування,
У С Т А Н О В И В:
До Чернігівського окружного адміністративного суду звернулося Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (надалі - позивач) з позовом до Комунального закладу "Чернігівський ліцей" Чернігівської обласної ради (надалі - відповідач), в якому просило суд застосувати до відповідача заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівель учбового, спального корпусів та будівлі їдальні закладу за адресою: вул. Гагаріна, 50, м. Чернігів, Чернігівська область.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки були виявлені порушення, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що є підставою для застосування до відповідача заходів реагування в порядку пункту 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року, позов задоволено: застосовано до Комунального закладу "Чернігівський ліцей" Чернігівської обласної ради заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівель учбового, спального корпусів та будівлі їдальні за адресою: вул. Гагаріна, 50, м. Чернігів, Чернігівська область.
До Чернігівського окружного адміністративного суду звернулося Комунальний заклад "Чернігівський ліцей" Чернігівської обласної ради (далі - заявник) із заявою в, якій просить відстрочити виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 у справі №620/4511/21 до закінчення воєнного стану на території України.
Свою заяву мотивує тим, що повне зупинення експлуатації будівель учбового та спального корпусів, будівлі їдальні порушить організацію освітнього процесу, оскільки в закладі навчаються, виховуються та проживають: діти-сироти; діти, позбавлені батьківського піклування; діти з родин, що перебувають в складних життєвих обставинах; діти з малозабезпечених та неповних родин; діти з родин учасників бойових дій. Так, наразі в закладі навчаються 172 здобувачі освіти. Для 116 вихованців організовано освітній процес за очною формою навчання. 31 дитина постійно проживає в ліцеї. 40 вихованців, серед яких 19 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, на сьогодні перебувають за межами України та навчаються в закладі дистанційно, однак на початок нового 2023-2024 навчального року вони повернуться до ліцею та будуть навчатись очно з цілодобовим перебуванням. Також відповідно до вимог воєнного стану для всіх учасників освітнього процесу в закладі облаштоване сучасне укриття, яке можливо використовувати як найпростіше укриття для населення. Крім того, закладом усунуто більшу частину виявлених порушень та замовлено виготовлення проектно-кошторисної документації, внесено зміни до кошторису на 2023 рік. Зараз готується проект тендерної документації на проведення послуг з виготовлення проектно-кошторисної документації. Разом з тим, виконання всіх вимог, викладених у приписі ГУДСНС України у Чернігівській області, потребує значного фінансування та має зайняти тривалий проміжок часу, що значною мірою пов`язано з введенням на території України воєнного стану та обмеженням фінансування закладів освіти.
Враховуючи наведені непереборні обставини, заявник просить задовольнити подану ним заяву та відстрочити виконання рішення суду.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 01 червня 2023 року заяву Комунального закладу "Чернігівський ліцей" Чернігівської обласної ради про відстрочення виконання рішення суду - задоволено. Відстрочено виконано рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 у справі №620/4511/21 - до завершення (скасування) воєнного стану в Україні.
При цьому суд першої інстанції виходив з того, що запроваджений в Україні воєнний стан та його наслідки, а також обмеження, передбачені бюджетним законодавством щодо використання бюджетних коштів, істотно ускладнюють виконання рішення суду або роблять його неможливим, а отже, заява ліцею підлягала задоволенню шляхом відстрочити виконання вказаного рішення до завершення (скасування) воєнного стану в Україні.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати ухвалу суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні заяви.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що рішення суду набрало законної сили, а отже підлягає виконанню, а відстрочення виконання рішення суду призведе до не виконання його та нарікає на небезпеку людей, які перебувають в даних приміщеннях враховуючи, що на даний час територія міста Чернігова зазнає регулярних обстрілів зі сторони російської федерації.
В судовому засіданні представник позивача підтримує апеляційну скаргу в повному обсязі та просив ухвалу суду першої інстанції скасувати, а в задоволенні заяви відмовити.
Відповідач в судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про розгляд справи. Відзиву на апеляційну скаргу не подано.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, що рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 у справі №620/4511/21, яке набрало законної сили 30.06.2022, позов ГУДСНС у Чернігівській області задоволено в повному обсязі, у зв`язку із чим застосовано заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівель учбового, спального корпусів та будівлі їдальні за адресою: вул. Гагаріна, 50, м. Чернігів, Чернігівська область (стор. 124-127).
Судом першої інстанції встановлено, що станом на день звернення до суду із заявою про відстрочення виконання рішення суду, навчальним закладом усунуто частину виявлених порушень, а решта потребують часу та додаткового фінансування (стор. 135-161, 204-215).
Питання відстрочення і розстрочення виконання, зміна чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення визначає стаття 378 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини першої статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення.
Частиною п`ятою статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.
Крім того, згідно із статтею 378 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо (частина четверта статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України).
Отже, єдиною правовою підставою для відстрочення виконання судового рішення можуть бути виняткові обставини, які ускладнюють його виконання. Факт наявності таких обставин має підтверджуватись певними доказами, як це встановлено положеннями статей 72-77 Кодексу адміністративного судочинства України. При цьому, обов`язок доказування покладається на сторони, а тому кожна сторона повинна довести наявність тих обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Вирішуючи подану заяву, суд враховує, що навчальний заклад є комунальним підприємством (неприбутковою установою) Чернігівської обласної ради. При цьому, заявником усунуто частину порушень, а порушення, які залишись не усунутими (обладнання системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей, системою пожежної сигналізації), обробка дерев`яних конструкцій горищних приміщень будівлі засобами вогнезахисту) потребують значного часу та додаткового фінансування.
З наведеного вбачається, що в силу незалежних від заявника обставин, він позбавлений можливості повністю усунути виявлені під час перевірки порушення техногенної та пожежної безпеки, у зв`язку із чим має зупинити експлуатацію будівель учбового, спального корпусів та будівлі їдальні за адресою: вул. Гагаріна, 50, м. Чернігів, Чернігівська область. Однак, навчальний заклад має у своєму складі інтернат з повним держаним утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування та/або частковим утриманням дітей, які потребують соціальної допомоги.
З матеріалів справи вбачається, що в закладі навчаються 172 здобувачі освітим для 116 вихованців організовано освітній процес за очною формою навчання, 31 дитина постійно проживає в ліцеї, оскільки вдома для них не створені належні умови (проживання, харчування, виховання) (стор. 216-217).
Відповідно до акту від 30.06.2022 №957 оцінки об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення як найпростішого укриття будівлю закладу рекомендовано до використання для укриття населення як найпростіше укриття та включення до фонду захисних споруд за дотримання певних умов (стор. 218-221).
Колегія суддів звертає увагу, що позивачем проведено перевірку укриття навчального закладу та зазначено, що дане приміщення обладнана всім необхідним, а отже відповідачем вживаються всі дії щодо виконання рішення суду
Крім того, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб (зі змінами, внесеними Указами від 14 березня 2022 року №133/2022, від 18 квітня 2022 року №259/2022, від 17 травня 2022 року №341/2022, від 12 серпня 2022 року №573/2022, від 7 листопада 2022 року №757/2022, від 06 лютого 2023 року №58/2023, від 01 травня 2023 року №254/2023).
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Згідно із частиною першою статті 7 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" воєнний стан на всій території України або в окремих її місцевостях припиняється після закінчення строку, на який його було введено.
Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" правовий статус та обмеження прав і свобод громадян та прав і законних інтересів юридичних осіб в умовах воєнного стану визначаються відповідно до Конституції України та цього Закону. В умовах воєнного стану не можуть бути обмежені права і свободи людини і громадянина, передбачені частиною другою статті 64 Конституції України.
Згідно із статтею 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.
Постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 №590 затверджено Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, яким визначено черговість здійснення казначейством та органами казначейства платежів за дорученнями клієнтів з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка. Так, в першу чергу забезпечуються видатки на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану, а також розпорядників (одержувачів) коштів державного бюджету, які забезпечують обладнання робочих місць для виконання функціональних обов`язків оперативним складом пунктів управління у можливих місцях розгортання Ставки Верховного Головнокомандувача та здійснюють матеріально-технічне, транспортне, соціально-побутове та інше забезпечення діяльності Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки і оборони України, Офісу Президента України.
З аналізу матеріалів справи та норм права, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що запроваджений в Україні воєнний стан та його наслідки, а також обмеження, передбачені бюджетним законодавством щодо використання бюджетних коштів, істотно ускладнюють виконання рішення суду або роблять його неможливим.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що в заяві відповідач просив суд відстрочити виконання рішення суду на один рік, а отже в даному випадку колегія суддів вважає, що абз. 2 резолютивної частини ухвали підлягає зміні, шляхом викладення в наступній редакції: відстрочити виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 у справі №620/4511/21 - до завершення (скасування) воєнного стану в Україні але не більше ніж один рік з дня набрання цим рішенням законної сили.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Приписи п. п. 1, 3 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є, зокрема, неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи.
За таких обставин колегія суддів доходить висновку, що судом першої інстанції правомірно задоволено заяву відповідача, проте не враховано, що відповідачем в заяві зазначено про надання відстрочки на один рік.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області - задовольнити частково.
Ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від 01 червня 2023 року - змінити та виклавши абзац 2 резолютивної частини, в новій редакції:
Відстрочити виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 31.05.2022 у справі №620/4511/21 - до завершення (скасування) воєнного стану в Україні але не більше ніж один рік з дня набрання цим рішенням законної сили.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя А.Б. Парінов
Судді О.О. Беспалов
В.Ю. Ключкович
Повний текст постанови складено 25 вересня 2023 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2023 |
Оприлюднено | 28.09.2023 |
Номер документу | 113735872 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Парінов Андрій Борисович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Парінов Андрій Борисович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні