ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.09.2023Справа № 910/7362/23
Суддя Господарського суду міста Києва Головіна К. І., розглянувши у спрощеному позовному провадженні господарську справу
за позовом Фізичної особи-підприємця Соломахи Валентини Миколаївни
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ФТЛ Сервіс Україна"
про стягнення 146 990,85 грн.
без повідомлення учасників справи
В С Т А Н О В И В:
Фізична особа-підприємець Соломаха Валентина Миколаївна (далі - ФОП Соломаха В. М. , позивач) звернулась до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ФТЛ Сервіс Україна" (далі - ТОВ "ФТЛ Сервіс Україна", відповідач) про стягнення заборгованості в сумі 146990,85 грн. за договором перевезення вантажів.
Позов обґрунтований тим, що відповідачем неналежно виконані зобов`язання за договором перевезення вантажів у міжнародному автомобільному сполученні та по території України № ФТЛВ00832 від 14.01.2022 в частині сплати вартості наданих послуг перевезення, внаслідок чого у відповідача виникла заборгованість. У позові ФОП Соломаха В. М. просить cтягнути з ОВ "ФТЛ Сервіс Україна" основний борг у сумі 112 900 грн., 3% річних у сумі 3 906,65 грн. та інфляційні витрати в сумі 30 184,20 грн.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.06.2023 вказану позовну заяву було прийнято до розгляду, справу вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, сторонам надана можливість реалізувати свої процесуальні права та обов`язки.
Відповідач, належним чином повідомлений про розгляд справи, у строк, визначений законом, відзиву не надав, його позиція щодо заявлених вимог суду невідома. Згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Ураховуючи, що відповідач не скористався наданим йому правом у межах визначеного законом процесуального строку на подання відзиву, суд дійшов висновку про можливість вирішення спору за відсутності відзиву відповідача.
Отже, розглянувши заявлені позовні вимоги та дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Установлено, що 14.01.2022 між ФОП Соломаха В.М. (перевізник) та ТОВ «ФТЛ Сервіс Україна» (експедитор) був укладений договір перевезення вантажів у міжнародному автомобільному сполученні та по території України від № ФТЛВ00833 (далі - договір), згідно з п. 1.1 якого даний договір регулює відносини сторін, що виникають в процесі надання транспортно-експедиторських послуг, які полягають у плануванні, організації, здійсненні та забезпеченні перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів клієнтів експедитора автомобільним транспортом по території України, та/або на території іноземних держав. Даний договір також регулює умови та порядок розрахунків між сторонами за належно надані, відповідно до умов даного договору, послуги.
У п. 2.3 договору сторони погодили, що перевезення виконуються відповідно до умов Конвенції про договір міжнародного дорожнього перевезення вантажів (КДПВ), Митної конвенції про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки МДП (конвенція МДП), Європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ), а також інших нормативно-правових актів (українських та міжнародних), що регулюють порядок здійснення автомобільних перевезень та надання транспортно-експедиційних послуг.
На кожне перевезення оформлюється транспортне замовлення (заявка), що складається в письмовій формі, підписується уповноваженою особою експедитора і передається перевізнику в тому числі за допомогою факсимільного зв`язку або по електронній пошті. Замовлення (заявка) є невід`ємною частиною даного договору. Замовлення (заявки) передані по факсу чи електронній пошті мають силу оригіналу, без обов`язкового передання їх оригіналів у майбутньому (п. 2.5 договору).
Згідно з п. 2.7 договору після одержання замовлення (заявки) перевізник акцептує або відхиляє заявку в письмовій формі протягом 2-х годин з моменту її одержання за допомогою факсимільного зв`язку або електронної пошти з відбитком печатки перевізника, підпису уповноваженої особи і вказівкою номера транспортного засобу та іншої необхідної інформації. У випадку відсутності письмового акцепту протягом зазначеного часу, заявка вважається не прийнятою до виконання (анульованою).
Товарно-транспортна накладна, подорожній лист, міжнародна товарно-транспортна накладна (далі - СMR) встановленого зразка є основним документом відповідно до якого здійснюється перевезення та за яким відбувається здача-приймання вантажу. Підтвердженням факту надання послуги є оригінал товарно-транспортної накладної встановленого зразка (СМR) з відмітками відправника вантажу, перевізника (експедитора), одержувача вантажу та митних органів. В СМR має стояти штамп (печатка) або запис, що перевізником є особа, яка є таким за даним договором, за умови, що вона не виступає як фактичний експедитор (п.2.8 договору).
Відповідно до п. 3.2.2 договору перевізник зобов`язаний забезпечити доставку вантажу, переданого вантажовідправником до перевезення, згідно з накладною СМR до місця призначення і передати його тільки вантажоодержувачам, зазначеним у накладній СМR. Здача вантажу оформляється печаткою та підписом вантажоодержувача або уповноваженої ним особи в накладній СМR.
Згідно з п. 5.1 - 5.2 договору розмір плати за перевезення визначається за згодою сторін та вказується в транспортному замовленні (заявці) і може змінюватися за взаємною письмовою згодою сторін в залежності від зміни умов перевезення вантажу.
Розрахунки між сторонами за даним договором відбуваються в безготівковому порядку, шляхом оплати експедитором, за рахунок коштів свого клієнта, однак, не залежно від їх одержання, виставлених перевізником рахунків протягом 15-ти банківських днів з моменту отримання оригіналів наступних, оформлених належним чином, документів: рахунок за виконані послуги; оригінал CMR з підписом і печаткою вантажоодержувача та датою розвантаження (зазначенням браку/недостачі якщо вони мали місце) та митних органів (при міжнародних перевезеннях); акт виконаних робіт; податкова накладна (якщо перевізник платник ПДВ); контрольний лист прибуття/відбуття. У випадку, якщо в CMR вантажоодержувачем зазначено про виявлення браку/недостачі і, у випадку його складання, складений акт виявлення браку/недостачі, перевізник зобов`язаний надати даний акт експедитору. В цьому випадку, навіть за умови надання усіх необхідних для оплати документів, експедитор має право відкласти оплату до з`ясування всіх обставин, що спричинили брак/недостачу та пред`явлення претензій зацікавленими сторонами.
Датою платежу вважається дата списання коштів з рахунку (п. 5.11 договору).
Пунктом 8.1 договору визначено, що даний договір набуває чинності з моменту підписання і діє до 31.12.2022, а в частині грошових зобов`язань - до повного виконання. Якщо за місяць до закінчення терміну дії даного договору жодна зі сторін не виявить письмового бажання його розірвати, то даний договір уважається продовженим ще на кожен наступний календарний рік, на тих самих умовах. Кожна зі сторін може розірвати даний договір, проінформувавши в письмовій формі іншу сторону за 30 днів до фактичної дати розірвання. При цьому договір вважається розірваним після завершення всіх зобов`язань перевізника, прийнятих до повідомлення про розірвання договору, і розрахунків за здійснення перевезень.
Дослідивши зміст укладеного сторонами договору, суд встановив, що цей договір є договором транспортного експедирування, а відтак між сторонами виникли правовідносини, які підпадають під правове регулювання Глави 65 Цивільного кодексу України.
Відповідно до частини 1 статті 929 ЦК України, яка узгоджується із положеннями статті 316 ГК України, за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу. Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов`язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов`язання, пов`язані з перевезенням.
Статтею 1 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" встановлено, що транспортно-експедиторська діяльність - це підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів. Транспортно-експедиторська послуга - це робота, що безпосередньо пов`язана з організацією та забезпеченням перевезень експортного, імпортного, транзитного або іншого вантажу за договором транспортного експедирування.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу. Платою експедитору вважаються кошти, сплачені клієнтом експедитору за належне виконання договору транспортного експедирування.
Згідно зі ст. 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363 (далі - Правила):
замовлення на перевезення вантажів - документ, який подає вантажовідправник перевізникові на доставляння обумовленої партії вантажів в узгоджені терміни;
приймання вантажу - подання вантажовідправником підготовленого для відправлення вантажу та товарно-транспортних документів перевізнику з наступним навантаженням на транспортний засіб та оформлення документів про прийняття вантажу перевізником для відправлення;
здавання вантажу - подання вантажоодержувачу перевізником вантажу, згідно з товарно-транспортним документом, з наступним розвантаженням і оформленням документів про його передачу вантажоодержувачу;
товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
Відповідно до п. 8.3 Правил при перевезеннях вантажів контроль за своєчасним прибуттям транспорту протягом дня, регулювання його розстановки, подачі під завантаження, використання транспорту, що звільнився, у зворотному напрямку, облік завантаження, часу прибуття та відправлення рухомого складу виконується перевізником або замовником залежно від прийнятої ними схеми перевезень.
Судом встановлено, що на підставі укладеного сторонами договору позивач надав відповідачу послуги з перевезення на загальну суму 130 350,00 грн, що підтверджується долученими до матеріалів справи доказами:
- заявкою № 99211 від 14.02.2022 про надання транспортно-експедиторських послуг по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом у міжміському та міжнародному сполученні; товарно-транспортною накладною (СМR) від 16.02.2022 (п. 4 СМR), яка отримана вантажоотримувачем 21.02.2022 (п. 24 СМR); рахунком-фактурою № 21/02 від 21.02.2022 на суму 41 450,00 грн.; актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 21/02 від 21.02.2022 на суму 41 450,00 грн.
- заявкою № 97818 від 14.01.2022 про надання транспортно-експедиторських послуг по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом у міжміському та міжнародному сполученні; товарно-транспортною накладною (СМR) від 02.02.2022 (п. 4 СМR), отримано вантажоодержувачем 07.02.2022 (п. 24 СМR); рахунком-фактурою № 07/02 від 07.02.2022 на суму 51 450,00 грн.; актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 07/02 від 07.02.2022 на суму 51 450,00 грн.
- заявкою № 98489 від 28.01.2022 про надання транспортно-експедиторських послуг по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом у міжміському та міжнародному сполученні; товарно-транспортною накладною (СМR) від 19.01.2022 (п. 4 СМR), отримано вантажоодержувачем 21.01.2022 (п. 24 СМR); рахунком-фактурою № 21/02 від 21.01.2022 на суму 37 450,00 грн; актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 21/01 від 21.01.2022 на суму 37 450,00 грн.
Відповідно до п. 2.6 договору у випадку виникнення розбіжностей у тлумаченні умов за даним договором пріоритетними є умови (відомості), зазначені в замовленні (заявці), яке (яка) має містити відомості, що забезпечують належне виконання обов`язків сторін.
Згідно з п. 22 заявок оплата за фактом вивантаження здійснюється впродовж 7 банківських днів з моменту отримання оригіналів (акт, рахунок, оригінал СМR та 2 копії СМR, завірених печаткою перевізника), якщо отримувач вантажу не має претензій до цілісності вантажу. Оригінали вказаних документів досилаються поштою.
Матеріали справи свідчать, що на виконання пункту 5.2 договору та пункту 22 транспортних заявок № 99211 від 14.02.2022, № 97818 від 14.01.2022 та № 98489 від 28.01.2022 позивачем на адресу відповідача були направлені документи, які є підставою для здійснення оплати, за допомогою поштового перевізника ТОВ "Нова пошта" за експрес-накладними № 59000797653124 від 22.02.2022 та 59000792114813 від 10.02.2022.
Водночас жодних листів або претензій відповідача, направлених позивачу, щодо неналежного виконання транспортних заявок від № 99211 від 14.02.2022, № 97818 від 14.01.2022, № 98489 від 28.01.2022 матеріали справи не містять.
А із наявного у справі платіжного доручення № 6268 від 16.02.2022 вбачається, що відповідач здійснив часткову оплату по рахунку № 21/01 від 21.01.2022 на суму 17 450,00 грн.
Утім сплату решти вартості наданих послуг на суму 112 900, 00 грн. (130 350, 00 - 17 450, 00) відповідач не здійснив.
У подальшому позивач направляв на адресу відповідача претензію від 15.07.2022 з вимогою погасити заборгованість за надані послуги перевезення у сумі 112 900,00 грн, до якої був долучений акт звірки взаємних розрахунків станом на 15.07.2022, однак, відповіді позивач не отримав.
З огляду на вищевикладене та враховуючи той факт, що надання позивачем послуг з перевезення відповідачем не спростовано, суд вважає, що у відповідача виник обов`язок зі сплати вказаної заборгованості
Відповідно до ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).
Згідно зі ст. 530 ЦК України зобов`язання має виконуватися у встановлений строк (термін), а якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час.
Згідно з ч. 1 ст. 202 ГК України господарське зобов`язання припиняється, зокрема, виконанням, проведеним належним чином.
Оскільки доказів належної сплати вартості наданих послуг відповідач не надав, доводів позивача не спростував, суд дійшов висновку, що вимога ФОП Соломаха В.М. про стягнення боргу в сумі 112 900 грн. є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню у вказаному розмірі.
Стосовно заявлених до стягнення матеріальних втрат у вигляді інфляційної складової боргу в сумі 30 184,20 грн. та 3 % річних у сумі 3 906,65 грн, то суд враховує, що таке право позивача передбачається законом. Так, відповідно до ч. 1 ст. 623 ЦК України боржник, який порушив зобов`язання, має відшкодувати кредиторові завдані ним збитки. Нормами ч. 2 ст. 625 ЦК України встановлено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Отже право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та 3 % річних (в порядку статті 625 ЦК України) є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
Перевіривши розрахунок позивача щодо заявлених матеріальних втрат, суд встановив, що з відповідача на користь позивача підлягають стягненню інфляційна складова боргу в сумі 30 184,20 грн. та 3 % річних у сумі 3 906,65 грн., тобто в сумах, заявлених позивачем.
Отже позов ФОП Соломаха В.М. підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору у разі задоволення позову покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. 73-79, 129, 236-237, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Фізичної особи-підприємця Соломахи Валентини Миколаївни до Товариства з обмеженою відповідальністю "ФТЛ Сервіс Україна" про стягнення 146 990,85 грн. задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ФТЛ Сервіс Україна" (02100, м. Київ, вул. Червоноткацька, будинок 1, ідентифікаційний код 40826406) на користь Фізичної особи-підприємця Соломахи Валентини Миколаївни ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) основний борг у сумі 112 900 (сто дванадцять тисяч дев`ятсот) грн. 00 коп., 3% річних у сумі 3 906 (три тисячі дев`ятсот шість) грн. 65 коп., інфляційні витрати у сумі 30 184 (тридцять тисяч сто вісімдесят чотири) грн. 20 коп. та судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.
Повний текст рішення складений 27 вересня 2023 року.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до суду апеляційної інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 20-денний строк з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головіна К.І.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2023 |
Оприлюднено | 28.09.2023 |
Номер документу | 113750619 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Головіна К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні